Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:53

Dat komt omdat mensen die geloven een andere waarheid kennen. Namelijk dat een klompje cellen of een wezen wat niet levensvatbaar is belangrijker is dan de wensen van een volwassen persoon. Zij zien dat als een pure waarheid en zien het als een doodszonde om zo'n wezentje te "vermoorden". Net zoals dat een fanatieke veganist iedereen wil bekeren en vleeseters ziet als moordenaars.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:20

MarlindeRooz schreef:
Dat komt omdat mensen die geloven een andere waarheid kennen. Namelijk dat een klompje cellen of een wezen wat niet levensvatbaar is belangrijker is dan de wensen van een volwassen persoon. Zij zien dat als een pure waarheid en zien het als een doodszonde om zo'n wezentje te "vermoorden". Net zoals dat een fanatieke veganist iedereen wil bekeren en vleeseters ziet als moordenaars.


Hmmm, als stoere calviniste en als vrouw die in de jaren 1978-1981 herhaaldelijk de straat op ging ivm 'Wij vrouwen eisen' -
zou ik graag aandacht willen voor het volgende'
kunnen verkrijgen.

;) Mijn dominee haar standpunt vind ik ook wel zinnig. 'Mens ben je met elkaar', tot ze 'leven voelde' beschouwde ze haar zwangerschappen als een soort medische kwestie, vanaf het moment van leven voelen 'was het haar kindje'.

Al geef ik toe dat er helaas kleingelovigen zijn met bovengenoemde opvattingen. (Niet zelden in jurk, celibatair en van mannelijke kunne.)

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:25

MarlindeRooz schreef:
Dat komt omdat mensen die geloven een andere waarheid kennen. Namelijk dat een klompje cellen of een wezen wat niet levensvatbaar is belangrijker is dan de wensen van een volwassen persoon. Zij zien dat als een pure waarheid en zien het als een doodszonde om zo'n wezentje te "vermoorden". Net zoals dat een fanatieke veganist iedereen wil bekeren en vleeseters ziet als moordenaars.



"Mensen die geloven"? Dan scheer je wel even alle gelovigen over dezelfde kam. Een beetje nuance mag wel.
Ik beschouw mezelf als gelovig, maar ik vind abortus helemaal geen doodzonde en ik zie het ook niet als 'vermoorden'. En ik zie het klompje cellen ook niet als belangrijker dan de wensen van de vrouw. Ik denk dat ik al je vooroordelen gehad heb?

Kinke

Berichten: 20527
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:43

ik weet wel wat ze geloven, maar mijn vraag is: waarom jouw geloof opleggen aan anderen?
Zo vind ik de zondagsluiting van winkels ook belachelijk. Laat anderen zelf beslissen of ze op zondag boodschappen willen doen of willen werken.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:45

Kinke schreef:
ik weet wel wat ze geloven, maar mijn vraag is: waarom jouw geloof opleggen aan anderen?
Zo vind ik de zondagssluiting van winkels ook belachelijk. Laat anderen zelf beslissen of ze op zondag boodschappen willen doen of willen werken.


Ergens snap ik het wel. "uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel". Dus als je ervan overtuigt bent dat het de bedoeling is van God dat ... [vul maar iets in] dan ga je er van uit dat dat het beste is voor iedereen. Dat het de bedoeling is dat dat gebeurd. Dan is het niet relevant wat andere mensen wel of niet willen, want wat die mensen willen is niet wat God wil, en God is de baas.

Alleen, als atheïst (of anders gelovige) loop je er tegenaan dat het je niet zo veel interesseert wat God wil, want je gelooft niet in God.

Kinke

Berichten: 20527
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:47

dan nog weet je dat veel anderen niet gelovig zijn. Er bestaat ook nog zoiets als zelfreflectie

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:49

Kinke schreef:
dan nog weet je dat veel anderen niet gelovig zijn. Er bestaat ook nog zoiets als zelfreflectie


Dat klopt, maar ik denk dat dat ongeschikt is aan de wil van God.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:55

Citaat:
Ergens snap ik het wel. "uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel". Dus als je ervan overtuigt bent dat het de bedoeling is van God dat ... [vul maar iets in] dan ga je er van uit dat dat het beste is voor iedereen.


Mij ontgaat het verband.

Ik herken het citaat, maar dat gaat niet over 'aangezien ik weet wat God wil' (dat weet niemand en in de genoemde regel gaat het volgens mij om overgave)
en al helemaal niet over 'wat ik denk moet een ander ook doen'.

Maar ik erken dat er een tijd was dat een afwijkende mening je je leven kon kosten.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:59

Oh wat goed zeg!
Hopelijk volgt BE ook, vind het zo achterhaald!

Anjali, sorry, maar jouw mening is ook achterhaald.
Ik spreek nu voor mezelf: ik heb 0,0 moedergevoel. Ik heb he-le-maal geen affiniteit met kinderen, ik kijk nog liever een hele dag hoe gras groeit dan een half uur op een kind te moeten letten.

Wil je dan een kind een ouder als mij aandoen?
Ik raadt het niet aan hoor.

Natuurlijk gebruik ik anticonceptie. Maar wat als dat nou eens mis gaat - moeten ik, een kind en de vader van dat kind daar dan allemaal de rest van onze levens voor boeten? Incl. de grootouders ed van dat kind.

Ik ben baas in mijn eigen buik. Altijd.

senna21

Berichten: 11849
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:00


Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:04

Geloof (in God maar evengoed in complotten, in een theorie, in een manier van opvoeden, in een zaak waarin iemand schuldig of onschuldig moet blijken...kortom in zowat alles) willen opleggen aan anderen is iets waar héél veel mensen zich schuldig aan maken. Sla een random topic open op Bokt en mensen vliegen elkaar in de haren om allerlei onderwerpen. De bereidheid om de eigen mening te onderzoeken of eens echt open te staan voor een andere mening...ik zie het zelden nog. En het onderwerp bepaalt dan vaak welke groepen mensen tegenover elkaar lijken komen te staan. In deze discussie lijkt het alsof gelovigen nu recht tegenover ongelovigen staan, maar dat is zo ongenuanceerd. En er zijn vast nog anderen, niet-gelovigen, die ook allicht redenen hebben om het hier niet mee eens te zijn. Net zoals er gelovigen zijn die dat wel zijn.

Dus nogmaals, nuancering blijft zo belangrijk en als je groepen over dezelfde kam scheert is er gewoon geen goede en eerlijke discussie mogelijk.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:08

LWDaisy schreef:
ik kijk nog liever een hele dag hoe gras groeit dan een half uur op een kind te moeten letten.


_O-

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:20

Onali schreef:
LWDaisy schreef:
ik kijk nog liever een hele dag hoe gras groeit dan een half uur op een kind te moeten letten.


_O-


Zie je mij al een kind opvoeden? Arm kind :')

Avalanche

Berichten: 15979
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:21

Vjestagirl schreef:
Kinke schreef:
ik weet wel wat ze geloven, maar mijn vraag is: waarom jouw geloof opleggen aan anderen?
Zo vind ik de zondagssluiting van winkels ook belachelijk. Laat anderen zelf beslissen of ze op zondag boodschappen willen doen of willen werken.


Ergens snap ik het wel. "uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel". Dus als je ervan overtuigt bent dat het de bedoeling is van God dat ... [vul maar iets in] dan ga je er van uit dat dat het beste is voor iedereen. Dat het de bedoeling is dat dat gebeurd. Dan is het niet relevant wat andere mensen wel of niet willen, want wat die mensen willen is niet wat God wil, en God is de baas.

Alleen, als atheïst (of anders gelovige) loop je er tegenaan dat het je niet zo veel interesseert wat God wil, want je gelooft niet in God.


Uw wil geschiede is een gebed. Een vraag aan God.
Je vraagt of God zijn wil wil doen in het vertrouwen dat dat de juiste keuze is. En met als dat je een mens niet jouw wil oplegt doe je dat ook niet bij God. Ik ben me ervan bewust dat die vraag vaak heel anders geïnterpreteerd wordt, maar het is zeker geen excuus om maar in te vullen wat God wil en daarmee iedereen inclusief God zelf jouw interpretatie van de Bijbel uitleggen.
En om het nog leuker te maken: de Bijbel zegt dat het leven begint bij de eerste ademhaling. Die is niet in de baarmoeder.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:35

Tiggs schreef:
Helemaal mee eens! Ook voor iemand die zeker weet een abortus te willen, kan dat een zwaar besluit zijn. Waarom iemand dan nog langer met die last rond laten lopen? Om incapabelen te beschermen? Is het dan wel een goed idee als die een kind op de wereld zetten?


Interessant wel, hoe je dus als vrouw die weet dat ze wat langer nodig heeft om tot een bepaalde beslissing te komen/soms onder druk andere beslissingen maakt incapabel en ongeschikt als moeder bestempeld word :+

Volgens mij word er al 5 keer gezegd: goed dat de bedenktijd er af gaat maar besef je: er zijn ook vrouwen die die bedenktijd gewoon wel fijn vinden.

Daar ben ik er 1 van en ik zie mezelf niet als incapabel, als best een goede moeder en als iemand die niet ' in de jaren 50 leeft' .

En het belangrijkste: ik heb respect voor alle vrouwen en vind dat zij recht hebben op hun eigen manier van leven en hun eigen mening.

Dat respect zou andersom er toch ook mogen zijn?

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:12

Zou wel heel krom zijn dat als de ‘verplichting’ tot bedenktijd er af gaat je helemaal geen bedenktijd meer kan hebben. Lijkt mij dat voor zij die dat wensen gewoon de tijd krijgen hoor!

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:15

anjali schreef:
Jilletje schreef:
Wanneer krijg ik antwoord op mijn vraag Anjali?

Ik moest even terugzoeken naar je vraag. Ik persoonlijk heb daar helemaal niets over te zeggen maar ik ga voor het Poolse model.Abortus alleen toegestaan in geval van verkrachting of incest of wanneer het leven van de moeder in gevaar is. Dat laatste zou dan in jouw geval mogelijk kunnen zijn.


Er zijn zelfs politieke partijen in Nederland die zo denken:


Afbeelding

En dan als vrouw verplicht een echo ondergaan.

FvD wil geen vaccinatiedwang, maar wel gedwongen naar een echo kijken.
Dat kan alleen een man bedenken.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:18

Wauw, die kopiëren gewoon echt alles rechtstreeks uit de bak”ophef” vanuit de VS :+

Echt volslagen geschift dit weer |o

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:19

Ik moest even googelen naar de betekenis van amendement :')

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:21

Haha wat een suffe redenatie. Dus je moet verplicht naar een scherm kijken met een soort van kikkervisje erop?

Tijdens mijn zwangerschappen heb ik met veel plezier de echo's bekeken hoor, maar zeker in het begin moet je echt gewezen worden op waar je nou naar zit te kijken. Ook met 12 weken had ik echt nog niet zoiets van "nou nou, die lijkt op mij zeg!"

En hoe gaan ze dat controleren dan? Filmpje maken van de vrouw die naar het scherm staart? En wat als de vrouw in kwestie blind is of haar lenzen niet in heeft? Zoveel vragen.. :-)
Laatst bijgewerkt door beert op 28-01-22 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:22

Electra63 schreef:
anjali schreef:

Ik moest even terugzoeken naar je vraag. Ik persoonlijk heb daar helemaal niets over te zeggen maar ik ga voor het Poolse model.Abortus alleen toegestaan in geval van verkrachting of incest of wanneer het leven van de moeder in gevaar is. Dat laatste zou dan in jouw geval mogelijk kunnen zijn.


Er zijn zelfs politieke partijen in Nederland die zo denken:


[ [url=m/w7vLsI.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan als vrouw verplicht een echo ondergaan.

FvD wil geen vaccinatiedwang, maar wel gedwongen naar een echo kijken.
Dat kan alleen een man bedenken.

FvD is volgens mij standaard tegen alle initiatief wetsvoorstellen, moties en noem het maar op.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:27

sanne83 schreef:
Wauw, die kopiëren gewoon echt alles rechtstreeks uit de bak”ophef” vanuit de VS :+

Echt volslagen geschift dit weer |o



Dit denk ik ook.

FvD is sowieso niet heel erg vrouwvriendelijk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:32

Memories schreef:
Kinke schreef:
Anjali, waarom moet een geloof betrokken worden bij zulke situaties?


Dit vind ik dus ook zo lastig. Ik snap dat je vanuit geloof niet achter abortus staat en er goede intenties bij hebt maar waarom dat ook verplichten voor niet of anders gelovigen?

Ik zie zelf het liefst ook zo min mogelijk abortussen (vanuit de intentie om leed voor iedereen te willen voorkomen) en doe er alles aan bij mezelf een zwangerschap te voorkomen, ook al zal ik als het zover komt zeer waarschijnlijk wel voor de ingreep kiezen. Het liefst zie ik zo min mogelijk gesleutel aan de toegankelijkheid van abortus en meer actie op het front van preventie, informatie en alternatieven (en dan niet in de categorie: dan moet je maar geen seks hebben). Omdat je daarmee de nood tot abortussen tot een minimum reduceert, en de optie open houdt voor mensen die het wel willen.


Dit. Hoger opleidingsniveau, meer seksuele voorlichting, meer en goedkopere toegang tot anticonceptie: allemaal middelen die bewezen werking hebben!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:35

ruitje schreef:
Tiggs schreef:
Helemaal mee eens! Ook voor iemand die zeker weet een abortus te willen, kan dat een zwaar besluit zijn. Waarom iemand dan nog langer met die last rond laten lopen? Om incapabelen te beschermen? Is het dan wel een goed idee als die een kind op de wereld zetten?


Interessant wel, hoe je dus als vrouw die weet dat ze wat langer nodig heeft om tot een bepaalde beslissing te komen/soms onder druk andere beslissingen maakt incapabel en ongeschikt als moeder bestempeld word :+

Volgens mij word er al 5 keer gezegd: goed dat de bedenktijd er af gaat maar besef je: er zijn ook vrouwen die die bedenktijd gewoon wel fijn vinden.

Daar ben ik er 1 van en ik zie mezelf niet als incapabel, als best een goede moeder en als iemand die niet ' in de jaren 50 leeft' .

En het belangrijkste: ik heb respect voor alle vrouwen en vind dat zij recht hebben op hun eigen manier van leven en hun eigen mening.

Dat respect zou andersom er toch ook mogen zijn?


Beetje zoals orgaandonor en dan: dat je om de zoveel jaar actief kunt aangeven: als ik om abortus kom vragen moet je mij verplicht een dag bedenktijd geven. Zou dat voor je werken?

Zo heb jij je dag en anderen de keuze :j

Edit: het weze duidelijk dat ik orgaandonatie niet vergelijk met abortus. Naar dat je dus op voorhand je keuze kunt doorgeven qua bedenktijd.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 01:25

senna21 schreef:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2056292/O ... bedenktijd
Blijkbaar kijken de mensen die dagelijks vrouwen begeleiden bij abortus er ook niet allemaal hetzelfde over, los van religie.


Ja maar ook in dit geval denk ik dan, als je als behandelaar/kliniek liever enkele dagen bedenktijd hanteert dan is er toch niemand jou als arts er van weerhoud om de behandeling enkele dagen na de intake te plannen? Waarschijnlijk gebeurt dit in praktijk straks om praktische redenen nog steeds vaak. Maar er is imo niet echt een reden om een arbitrair gekozen aantal dagen verplicht te stellen, artsen zouden imo die beslissing in samenspraak met hun patiënt moeten maken, net als voor iedere andere behandeling waar een patiënt beter even over na kan denken. De politiek zou zich daar imo buiten moeten houden die overweging zou toch medisch moeten zijn. In Amerika worden bijv wetten aangenomen waarbij artsen verplicht de risico's van abortus moeten overdrijven, patiënten een zinloze echo moeten laten onder gaan, men een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ook niet zou mogen beëindigen etc omdat mensen zonder relevante kennis zich er politiek tegenaan gaan bemoeien.

Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen nu daadwerkelijk spijt hebben van een abortus, ik vermoed namelijk dat dat vaak word overdreven door pro-life types.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 28-01-22 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt