Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 27 [ 651 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

 
Profiel   

Ik dacht dat er veel wroeging en verdriet was naar ik ooit gelezen heb, maar minder mensen die een andere keuze zouden maken. Maar niet zeker.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 00:28 



 
Profiel   

poes schreef
Beetje zoals orgaandonor en dan: dat je om de zoveel jaar actief kunt aangeven: als ik om abortus kom vragen moet je mij verplicht een dag bedenktijd geven. Zou dat voor je werken?

Zo heb jij je dag en anderen de keuze :j

Edit: het weze duidelijk dat ik orgaandonatie niet vergelijk met abortus. Naar dat je dus op voorhand je keuze kunt doorgeven qua bedenktijd.


Dat zou voor mij ideaal zijn, maar ik weet ook dat de wereld niet 'zo werkt' . Ik ben ook gewoon voor het afschaffen ervan hoor, je kan geen aparte constructies maken voor iedereen apart en dan denk ik dat afschaffen past bij wat voor de meesten vrouwen werkt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 04:13 



 
Profiel   

Ik denk dat spijt hebben van geen abortus doen nog heftiger is.. ik ken er in ieder geval een die liever abortus had gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 06:17 



 
Profiel   

Captain schreef
Ik denk dat spijt hebben van geen abortus doen nog heftiger is.. ik ken er in ieder geval een die liever abortus had gedaan.

Ik ook. En dan denk ik dat je onder de streep beter spijt kunt hebben dat er geen kind is, dan andersom. Hoe pijnlijk dat eerste ook kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 06:23 



 
Profiel   

Hoe kan je nou weer bepalen wat 'erger' is, beiden is vreselijk als je daar spijt van hebt toch ? En waar hij of zij meer last van zou hebben is zo persoonlijk en per situatie afhankelijk, daar kun je echt niets zinnigs over zeggen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 06:40 



 
Profiel   

ruitje schreef
Hoe kan je nou weer bepalen wat 'erger' is, beiden is vreselijk als je daar spijt van hebt toch ? En waar hij of zij meer last van zou hebben is zo persoonlijk en per situatie afhankelijk, daar kun je echt niets zinnigs over zeggen :o


Bij een gedane abortus waarvan je spijt hebt, heb alleen jij spijt.
Bij een niet gedane abortus waar je spijt van hebt, is ook het kind de dupe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 06:46 



 
Profiel   

Ten eerste ging het toch over de vrouw en wat voor haar erger was? Of betrekken we nu toch het kind er in? Want ten eerste kun je dan toch mogelijk ook wel spreken over dat het kind 'de dupe' is van abortus? Dat is maar net hoe je dat ziet :o

En ten tweede is het ook een aanname dat een kind de dupe is als een moeder spijt heeft van geen abortus. Je kunt niet 'meten' welke kinderen het beter hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 06:53 



 
Profiel   

ruitje schreef
Hoe kan je nou weer bepalen wat 'erger' is, beiden is vreselijk als je daar spijt van hebt toch ? En waar hij of zij meer last van zou hebben is zo persoonlijk en per situatie afhankelijk, daar kun je echt niets zinnigs over zeggen :o


Is denk ik ook onmogelijk, daarom staat er ook IK denk. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:02 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ten eerste ging het toch over de vrouw en wat voor haar erger was? Of betrekken we nu toch het kind er in? Want ten eerste kun je dan toch mogelijk ook wel spreken over dat het kind 'de dupe' is van abortus? Dat is maar net hoe je dat ziet :o

En ten tweede is het ook een aanname dat een kind de dupe is als een moeder spijt heeft van geen abortus. Je kunt niet 'meten' welke kinderen het beter hebben?


In de stage van zwangerschap waarop abortus is toegelaten spreken we van een erwt, niet van een levend kind. Daar heeft een levende vrouw voorrang op, vind ik. Als die aangeeft geen kinderen te willen, mag zij die keuze maken, zonder dat haar daar een schuldgevoel over wordt aangepraat.

Ik dénk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat een gewenst kind het beter heeft, doordat het gewenst is, dan een ongewenst kind waarvan de moeder zoiets heeft "had ik maar abortus gedaan". Als je met dat gevoel tegen je kind aankijkt, moet het dat toch aanvoelen, denk ik toch.

Mijn mening is altijd geweest dat het erger is om spijt te hebben van een kind wél te krijgen (omdat dat kind dat volgens mij ergens wel zal aanvoelen, worst case heb je een moeder die daar ook gewoon zo naar handelt en het kind hardop verwijten maakt) dan de spijt van een ongeboren kind.
In het eerste geval raak je daar meerdere mensen mee - het kind, grootouders die er op moeten kijken, een eventuele vader die mag toekijken, ... in heb 2de geval heb je vooral jezelf. Dat is natuurlijk ook erg, begrijp me niet verkeerd, maar ik dénk dat het eerste erger is omdat je daar meer mensen mee hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:17 



 
Profiel   

Ik snap jullie wel, maar ik ben gewoon mega voorzichtig met zoiets bepalen :o . Ik vind dat je dan toch vrij snel je eigen gevoelens gaat projecteren op een hele grote groep vrouwen en dat wil ik niet met de 5 dagen bedenktijd, maar ook niet met: ' Ach, als je twijfelt: je kunt beter spijt hebben van een abortus dan van geen abortus' . Beide is naar mijn idee niet helpend in het proces waar je dan als vrouw in stapt.

Er is naar mijn mening eigenlijk maar een antwoord op de hele doe je het wel/doe je het niet en hoe wil je het doen discussie en dat is: hoe je het ook wil doen als vrouw: het is goed.

Wil je abortus dan is dat goed, zo niet ook goed. Wil je er 5 dagen over nadenken, prima. Wil je dat niet, ook goed :) .

Alleen dan kun je denk ik ook met (eventuele) spijt leven... als je in het traject het idee hebt gehad dat je jezelf mocht zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:35 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Dat komt omdat mensen die geloven een andere waarheid kennen. Namelijk dat een klompje cellen of een wezen wat niet levensvatbaar is belangrijker is dan de wensen van een volwassen persoon. Zij zien dat als een pure waarheid en zien het als een doodszonde om zo'n wezentje te "vermoorden". Net zoals dat een fanatieke veganist iedereen wil bekeren en vleeseters ziet als moordenaars.

Precies ja. Ik ben ook tegen het doden van dieren. Echter heel veel anti-abortuspersonen geven weer helemaal niets om dieren.Vandaar dat ik me in die groepen ook niet thuis voel.En dan heb je dus de dierenvrienden die weer niets om mensen (nog ongeboren mensen in dit geval) geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:41 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Kinke schreef
ik weet wel wat ze geloven, maar mijn vraag is: waarom jouw geloof opleggen aan anderen?
Zo vind ik de zondagssluiting van winkels ook belachelijk. Laat anderen zelf beslissen of ze op zondag boodschappen willen doen of willen werken.


Ergens snap ik het wel. "uw wil geschiede, op aarde zoals in de hemel". Dus als je ervan overtuigt bent dat het de bedoeling is van God dat ... [vul maar iets in] dan ga je er van uit dat dat het beste is voor iedereen. Dat het de bedoeling is dat dat gebeurd. Dan is het niet relevant wat andere mensen wel of niet willen, want wat die mensen willen is niet wat God wil, en God is de baas.

Alleen, als atheïst (of anders gelovige) loop je er tegenaan dat het je niet zo veel interesseert wat God wil, want je gelooft niet in God.

Als je er niets van zegt word je medeschuldig.Als gelovige.Zoiets als:Wie zwijgt stemt toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 07:50 



 
Profiel   

Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat sommigen hier doen alsof een zwangerschap een soort virus is wat je zomaar kunt opdoen. In geval van verkrachting is dat natuurlijk zo maar daarover gaat het hier niet want dan mag abortus dus wel. Maar in alle andere gevallen overkomt het je niet zomaar,je hebt toch zelf ingestemd met de handeling die tot de zwangerschap leidde? En de meesten hier zijn voldoende voorgelicht om de wet van oorzaak en gevolg te kennen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:01 



 
Profiel   

Instemmen met seks is niet instemmen met een zwangerschap. Daarom hebben we voorbehoedsmiddelen, zoals het word zegt om je te behoeden voor een zwangerschap.

Als ik over een zwangerschap nadenk voelt het ook echt als een ziekte. Iets wat je niet wilt in je lijf. En ja zwanger zijn lijkt me verschrikkelijk, een embryo die parasiteert op je lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:08 



 
Profiel   

anjali schreef
MarlindeRooz schreef
Dat komt omdat mensen die geloven een andere waarheid kennen. Namelijk dat een klompje cellen of een wezen wat niet levensvatbaar is belangrijker is dan de wensen van een volwassen persoon. Zij zien dat als een pure waarheid en zien het als een doodszonde om zo'n wezentje te "vermoorden". Net zoals dat een fanatieke veganist iedereen wil bekeren en vleeseters ziet als moordenaars.

Precies ja. Ik ben ook tegen het doden van dieren. Echter heel veel anti-abortuspersonen geven weer helemaal niets om dieren.Vandaar dat ik me in die groepen ook niet thuis voel.En dan heb je dus de dierenvrienden die weer niets om mensen (nog ongeboren mensen in dit geval) geven.


Waar haal je dit nou weer vandaan?
Je maakt echt de meest vreemde uitspraken.


En nogmaals, niet elke vrouw wilt kinderen hebben.
Daar is helemaal niks mis mee. Deze vrouwen komen geen liefde tekort, hebben geen trauma, ze willen om wat voor reden gewoon geen kind.


Laatst bijgewerkt door Onali op 28-01-22 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:22 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
ruitje schreef
Hoe kan je nou weer bepalen wat 'erger' is, beiden is vreselijk als je daar spijt van hebt toch ? En waar hij of zij meer last van zou hebben is zo persoonlijk en per situatie afhankelijk, daar kun je echt niets zinnigs over zeggen :o


Bij een gedane abortus waarvan je spijt hebt, heb alleen jij spijt.
Bij een niet gedane abortus waar je spijt van hebt, is ook het kind de dupe.


Dat hoeft helemaal niet. Je kan als moeder spijt hebben maar alsnog er zijn voor je kind en zorgen dat ze niks tekort komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:23 



 
Profiel   

Alle variaties zijn mogelijk. Zo ken ik een meisje die zwanger was ongewenst en gelukkig alle steun van de ouders kreeg. Zeer veel zorgen heb ik me om haar gemaakt. Ze was zo depressief, ze schaamde zich kapot (het arme schaap) en ik erg bezorgd dat dit helemaal fout zou gaan. Ze durfde uit schaamte niet eens op straat, vreselijk. Ik vroeg me vaak af waarom ze niet voor abortus had gekozen.
Enfin, beroepsmatig moest ik dus ook komen na de bevalling en met knikkende knieën liep ik daar naar binnen. Haar ouders straalden, want de dochter was weer als vroeger. Een stralende jonge moeder zat op de bank met een wolk van een baby. Dat had ik toch echt niet verwacht. Nog jaren beroepsmatig heb ik dat gezin 2x per jaar gezien en van hen geleerd dat zelfs met een rotte start het toch nog goed af kan lopen.
Ik ken het ook andersom helaas. Zeer gelukkige ouders en na de bevalling krijgt de moeder een knal van een post natale depressie. Zo sneu.
Maar spijt hebben van je kind is wel heel naar voor alle partijen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:33 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ten eerste ging het toch over de vrouw en wat voor haar erger was? Of betrekken we nu toch het kind er in? Want ten eerste kun je dan toch mogelijk ook wel spreken over dat het kind 'de dupe' is van abortus? Dat is maar net hoe je dat ziet :o

En ten tweede is het ook een aanname dat een kind de dupe is als een moeder spijt heeft van geen abortus. Je kunt niet 'meten' welke kinderen het beter hebben?


Zeker wel hoor... doe ik dagelijks.

Kinderen met onthechtingsproblematiek, of zelfs door ontwikkeling naar een phs.
Zeggen dat je ongewenst bent, ook ook zonder het zeggen blijkt het uit de handelingen of de manier van omgaan.
Komt zo vaak voor in de praktijk.
Vaak is het zelfs geen kwestie van niet willen... maar gewoon simpel het niet kunnen van de ouder die ongewenst moeder is geworden door bijvoorbeeld bepaalde geloofsovertuigingen of angst.
Bepaalde mate van gebrek aan emotionele beschikbaarheid van ouder naar kind of zelfs mishandeling. Niet emotioneel of op intelligentie niveau in staat zijn stevig ouderschap te bieden...

Allerlei geuren kleuren en maten, waarbij het psychisch aspect op ten duur heel goed meetbaar is bij het kind of zelfs later als volwassene.
Om de lirik maar even als light voorbeeld meetinstrument te nemen.
(Voor meer diepgaande problematiek zijn vaak meer en intensievere trajecten nodig om de schade te meten en tot een passende behabdeling te komen, maar de lirik is een simpele om een 0 meting te doen.)


Is ook veel onderzoek naar gedaan trouwens, voor de geïnteresseerden:

https://scholar.google.com/scholar?hl=n ... anted+pare

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:34 



 
Profiel   

anjali schreef
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat sommigen hier doen alsof een zwangerschap een soort virus is wat je zomaar kunt opdoen. In geval van verkrachting is dat natuurlijk zo maar daarover gaat het hier niet want dan mag abortus dus wel. Maar in alle andere gevallen overkomt het je niet zomaar,je hebt toch zelf ingestemd met de handeling die tot de zwangerschap leidde? En de meesten hier zijn voldoende voorgelicht om de wet van oorzaak en gevolg te kennen?


Wat ben jij ongelofelijk naïef zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:42 



 
Profiel   

Anjali, is sex alleen voor de voortplanting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:59 



 
Profiel   

@Calemgeest, dat die problematiek er is dat weet ik. Ik werk zelf ook in de zorg.

Ik viel er over dat als een moeder spijt heeft van het feit dat ze geen abortus heeft genomen, een kind sowieso de dupe is?

Wat ik bedoel: Je ziet kinderen die gewenst ter wereld kwamen en geen liefde hebben ontvangen en kinderen die ongewenst ter wereld kwamen en wel liefde hebben ontvangen.

Je kunt toch niet zeggen: Spijt hebben dat je geen abortus hebt gedaan= een kind wat de dupe is.

Dat hangt helemaal af van hoe dat verloopt.

Maar nogmaals, ik heb het idee dat ik dingen aan het uitleggen ben waar het helemaal niet om gaat :o . Ik ben namelijk pro-abortus en pro- 5 dagen er af.

Ik ben alleen ook pro: vul niks in voor een ander en laat daarom soms een ander geluid horen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:59 



 
Profiel   

Weet ik, ik reageerde ook puur op je opmerking over de "meetbaarheid".

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:00 



 
Profiel   

anjali schreef
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat sommigen hier doen alsof een zwangerschap een soort virus is wat je zomaar kunt opdoen. In geval van verkrachting is dat natuurlijk zo maar daarover gaat het hier niet want dan mag abortus dus wel. Maar in alle andere gevallen overkomt het je niet zomaar,je hebt toch zelf ingestemd met de handeling die tot de zwangerschap leidde? En de meesten hier zijn voldoende voorgelicht om de wet van oorzaak en gevolg te kennen?


Klopt.
Maar jij weet toch vast wel dat geen enkel voorbehoedsmiddel 100% garantie geeft? Mijn spiraal geeft een kans op zwangerschap van 0,2% Dus van de 1000 vrouwen die de spiraal gebruiken raken er 2 toch zwanger. Moeten we dan volgens jou allemaal maar celibatair gaan leven?
Dat is niet de realiteit anjali, jij staat in veel opvattingen zo ver van de moderne wereld af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:01 



 
Profiel   

Vergeet in de discussie over spijt van abortus niet dat sommige vrouwen kiezen voor een abortus onder druk van de man (of familie). Die willen zelf geen abortus, maar anders dan gaat de partner weg (of worden ze de familie uit gezet).

Die vrouwen zullen er ook echt genoeg zijn. Die ook nog eens hun hele leven spijt hebben en waarvoor het kind wel gewenst was. Of waarbij het kind 'op dat moment' niet kan.

Een vrouw is dan weliswaar baas in eigen buik, maar het kind heeft ook een vader. Dus het is niet iets wat je helemaal alleen besluit. Daar wordt in deze discussie wat aan voorbij gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:04 



 
Profiel   

anjali schreef
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat sommigen hier doen alsof een zwangerschap een soort virus is wat je zomaar kunt opdoen. In geval van verkrachting is dat natuurlijk zo maar daarover gaat het hier niet want dan mag abortus dus wel. Maar in alle andere gevallen overkomt het je niet zomaar,je hebt toch zelf ingestemd met de handeling die tot de zwangerschap leidde? En de meesten hier zijn voldoende voorgelicht om de wet van oorzaak en gevolg te kennen?


Soms vraag ik me echt af of je in een heel ander (vrouwonvriendelijk) land woont. Je staat echt heel ver van de waarheid van de gemiddelde Nederlandse vrouw af.

Reguliere anticonceptie is niet 100% betrouwbaar. Zelfs de pil niet.

Sommige vrouwen willen gewoon geen kinderen en dan is de meest liefdevolle oplossing dat ze die zwangerschap niet hoeven uit te zitten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 09:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 27 [ 651 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen