Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:07

Ligt aan je achtergrond, religie e.d.
Het dwingen tot abortus wanneer een vrouw dat niet wil is net zo fout als het dwingen het kind te voldragen en valt wat mij betreft onder mishandeling.

Mijn man zou er hetzelfde over denken, maar hij heeft echt geen inmenging of ik een abortus uit zou laten voeren of niet.
Hij kan niet voor mij bepalen wat ik met mijn lijf doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:09

anjali schreef:
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat sommigen hier doen alsof een zwangerschap een soort virus is wat je zomaar kunt opdoen. In geval van verkrachting is dat natuurlijk zo maar daarover gaat het hier niet want dan mag abortus dus wel. Maar in alle andere gevallen overkomt het je niet zomaar,je hebt toch zelf ingestemd met de handeling die tot de zwangerschap leidde? En de meesten hier zijn voldoende voorgelicht om de wet van oorzaak en gevolg te kennen?

Dus omdat ik geen kinderen wil, zou ik geen seks mogen hebben? :') Ik gebruik anticonceptie en als zo'n parasiet dan toch kans ziet. Tja dan wordt het een abortus.

En ik heb liefde genoeg om te geven. Maar niet aan een kind. Naast een gebrek aan kinderwens, vind ik de aarde geen geschikte plek om een kind op te zetten. We verkloten heel de boel, dat bespaar ik een kind graag. En mijn vriend is het daar helemaal mee eens. Die brengt me met liefde naar de afspraak dan.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:11

Ik denk nog steeds dat het een trolaccount is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:13

Dat is eigenlijk wel te hopen :o

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:13

Ik heb meer de indruk dat Anjali wat traditioneler hierin is. Dus als maagd het huwelijk in en bepaalde dingen in bed doe je alleen met je man / partner. En uit dat huwelijk volgen dan vroeg of laat ook kinderen.

Dan is de kans natuurlijk ook kleiner dat je ongewenst zwanger raakt. En als dat wel gebeurt, dan zit je in een stabiele situatie.

Dat is natuurlijk een prachtig en romantisch uitgangspunt, maar dat gaat voorbij aan de realiteit waarbij veel vrouwen toch wel meerdere partners hebben gehad in hun leven en niet allemaal jong moeder willen worden of überhaupt moeder.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:14

'Wat' traditioneler? Mijn religieuze grootouders hadden modernere opvattingen. :D

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:15

Ik snap dat het voor mensen als een parasiet kan voelen en dat abortus voor die mensen ook echt iets bevrijdends kan zijn.

Toch vind ik het woord wat respectloos, ik weet niet helemaal. Zal wel zijn omdat ik net moeder ben haha :')

Ik vind ook echt dat sterilisatie veel makkelijker moet kunnen, als je het echt zo ziet lijkt het mij heel 'naar' het in je lijf te hebben.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:19

c_alsemgeest schreef:
Ligt aan je achtergrond, religie e.d.
Het dwingen tot abortus wanneer een vrouw dat niet wil is net zo fout als het dwingen het kind te voldragen en valt wat mij betreft onder mishandeling.

Mijn man zou er hetzelfde over denken, maar hij heeft echt geen inmenging of ik een abortus uit zou laten voeren of niet.
Hij kan niet voor mij bepalen wat ik met mijn lijf doe.

Ik denk dat dat te makkelijk gedacht is. Ik heb het om me heen gezien. Iemand die twee prachtige dochters had en plots was er nog een derde onderweg. Man wilde het absoluut niet en vrouw wel. Wat doe je dan? Een slecht huwelijk is ook niet goed voor de twee andere kinderen. Maar er is geen consessie te doen daarin

Of vrouw krijgt haar zin en "dwingt" man tot een derde kind of man krijgt zijn zin en "dwingt" vrouw tot abortus. In beide gevallen heb je verliezers.

Overigens was het in bovenstaande situatie goed gekomen en is de baby geboren. Maar kan me voorstellen dat er ook huwelijken op stuk lopen en dat ten koste gaat ook van andere aanwezige kinderen.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:25

Het is niet makkelijk gedacht... het is mijn persoonlijke mening.
Ik geef aan dat mijn man hier geen inmenging in zou hebben.
Zou het met hem bespreken, maar puntje bij paaltje bepaal ik wat er in mijn lijf en met mijn lijf gebeurt.

Ik heb sowieso het zekere voor het onzekere genomen en ben gesteriliseerd.
Zelfs daar bij is er een kleine kans, en ook bij die kans besluit ik zelf wat ik doe.
Hij mag dan zelf besluiten of hij bij me blijft of niet.

Iets afdwingen te doen met je lijf, vind ik een vorm van onderdrukken.
Kan zijn dat andere mensen dat niet zo ervaren... maar zo voelt het voor mij persoonlijk wel.

Wanneer hij zijn hoofd zou willen laten verbouwen en hij daar gelukkig van wordt, heb ik hier ook geen inmenging in. Ook al moet ik er wel tegen aan kijken :')

Jouw lijf, jouw besluit.

Kan mij ook voorstellen dat huwelijken er op stuk lopen hoor.

Maar dan heb je imo op een zeer belangrijk punt ook geen overeenkomst.
Ik zou bijvoorbeeld nooit een relatie kunnen hebben met iemand met een kinderwens.
Ik wil dat hem niet afnemen, en ik wil er zelf niet mee opgescheept zitten.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:18

anjali schreef:
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat sommigen hier doen alsof een zwangerschap een soort virus is wat je zomaar kunt opdoen. In geval van verkrachting is dat natuurlijk zo maar daarover gaat het hier niet want dan mag abortus dus wel. Maar in alle andere gevallen overkomt het je niet zomaar,je hebt toch zelf ingestemd met de handeling die tot de zwangerschap leidde? En de meesten hier zijn voldoende voorgelicht om de wet van oorzaak en gevolg te kennen?


Maar waarom is in jouw visie, abortus in het geval van verkrachting geen moord?

Uiteindelijk wordt er een (uiteindelijk) levensvatbaar kind vermoord (in jouw wereldbeeld). Hoe dat kind tot stand is gekomen maakt daarvoor niet uit. Waarom vindt je de rechten van de moeder wél tellen bij verkrachting, maar niet in normale situaties?


(Het moge duidelijk zijn dat dit niet mijn mening is)

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:25

ruitje schreef:
Ik snap dat het voor mensen als een parasiet kan voelen en dat abortus voor die mensen ook echt iets bevrijdends kan zijn.

Toch vind ik het woord wat respectloos, ik weet niet helemaal. Zal wel zijn omdat ik net moeder ben haha :')

Ik vind ook echt dat sterilisatie veel makkelijker moet kunnen, als je het echt zo ziet lijkt het mij heel 'naar' het in je lijf te hebben.

Parasiet vind ik nu ook wel een beetje een respectloos woord, het is een embryo, geen parasiet. Wat je daar mee doet is volledig jouw keuze maar ga ook niet overdrijven in woordkeuze.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:27

beert schreef:
Ik heb meer de indruk dat Anjali wat traditioneler hierin is. Dus als maagd het huwelijk in en bepaalde dingen in bed doe je alleen met je man / partner. En uit dat huwelijk volgen dan vroeg of laat ook kinderen.

Dan is de kans natuurlijk ook kleiner dat je ongewenst zwanger raakt. En als dat wel gebeurt, dan zit je in een stabiele situatie.

Dat is natuurlijk een prachtig en romantisch uitgangspunt, maar dat gaat voorbij aan de realiteit waarbij veel vrouwen toch wel meerdere partners hebben gehad in hun leven en niet allemaal jong moeder willen worden of überhaupt moeder.

Ik sta inderdaad supertraditioneel in deze zaken.Maar ik ben jong geweest in de Flower-Power-periode en toen vond men dat alles moest kunnen. Velen zijn daarop teruggekomen omdat het bepaald niet tot geluk leidde.Voorbeeld,de communes die men toen had.Dat mislukte omdat velen toch bleken monogamie nodig te hebben .En een traditioneler gezinsleven.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:30

CalipsoLover schreef:
ruitje schreef:
Ik snap dat het voor mensen als een parasiet kan voelen en dat abortus voor die mensen ook echt iets bevrijdends kan zijn.

Toch vind ik het woord wat respectloos, ik weet niet helemaal. Zal wel zijn omdat ik net moeder ben haha :')

Ik vind ook echt dat sterilisatie veel makkelijker moet kunnen, als je het echt zo ziet lijkt het mij heel 'naar' het in je lijf te hebben.

Parasiet vind ik nu ook wel een beetje een respectloos woord, het is een embryo, geen parasiet. Wat je daar mee doet is volledig jouw keuze maar ga ook niet overdrijven in woordkeuze.


Lekker onzinnige discussie. Wat boeit het?

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:33

anjali schreef:
beert schreef:
Ik heb meer de indruk dat Anjali wat traditioneler hierin is. Dus als maagd het huwelijk in en bepaalde dingen in bed doe je alleen met je man / partner. En uit dat huwelijk volgen dan vroeg of laat ook kinderen.

Dan is de kans natuurlijk ook kleiner dat je ongewenst zwanger raakt. En als dat wel gebeurt, dan zit je in een stabiele situatie.

Dat is natuurlijk een prachtig en romantisch uitgangspunt, maar dat gaat voorbij aan de realiteit waarbij veel vrouwen toch wel meerdere partners hebben gehad in hun leven en niet allemaal jong moeder willen worden of überhaupt moeder.

Ik sta inderdaad supertraditioneel in deze zaken.Maar ik ben jong geweest in de Flower-Power-periode en toen vond men dat alles moest kunnen. Velen zijn daarop teruggekomen omdat het bepaald niet tot geluk leidde.Voorbeeld,de communes die men toen had.Dat mislukte omdat velen toch bleken monogamie nodig te hebben .En een traditioneler gezinsleven.

...? %)

Sorry hoor, maar wat heeft dat er eigenlijk mee te maken? Het gaat jou toch echt niks aan wat een ander doet met zijn/haar lichaam? Hetzelfde met een relatie, wat andere mensen (monogaam of polygaam) doen daar hoef jij echt je neus niet in te steken. Abortus is iets dat niet licht genomen wordt. Ik denk dat iedere vrouw die die keuze al gemaakt heeft hem liever niet maakte.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:33

Mensen die parasiet letterlijk nemen hebben geen of weinig humor, daar kan je ook niks aan doen. Dat is een bekende term onder de mensen die absoluut geen kind willen. Omdat er iets ongewenst in jou zit (zoals een parasiet). Je zou het ook een worm kunnen noemen.

Maar ik respecteer mensen die met 16 jaar gewoon een kind houden omdat ze dat willen. Maar respecteer dan ook mensen die prima een kind kunnen hebben qua geld en ruimte. Maar het gewoon niet willen. Geen kind willen is in Nederland genoeg reden om abortus te nemen. Vind je dat niet kunnen dan kan je lekker emigreren naar een land zoals Polen. :D

Misschien raak ik deze week wel zwanger en haal ik het weg. En wil ik over 5 jaar toch 6 kinderen achter elkaar. Dat mag ik zelf weten en de enige die spijt gaat voelen ben ik (of partner). Niemand anders, dus daar hoeven anderen zich ook niet druk om te maken. Dat is aan de vrouw zelf.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:38

IMANDRA schreef:
anjali schreef:
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat sommigen hier doen alsof een zwangerschap een soort virus is wat je zomaar kunt opdoen. In geval van verkrachting is dat natuurlijk zo maar daarover gaat het hier niet want dan mag abortus dus wel. Maar in alle andere gevallen overkomt het je niet zomaar,je hebt toch zelf ingestemd met de handeling die tot de zwangerschap leidde? En de meesten hier zijn voldoende voorgelicht om de wet van oorzaak en gevolg te kennen?


Maar waarom is in jouw visie, abortus in het geval van verkrachting geen moord?

Uiteindelijk wordt er een (uiteindelijk) levensvatbaar kind vermoord (in jouw wereldbeeld). Hoe dat kind tot stand is gekomen maakt daarvoor niet uit. Waarom vindt je de rechten van de moeder wél tellen bij verkrachting, maar niet in normale situaties?


(Het moge duidelijk zijn dat dit niet mijn mening is)

Er zijn inderdaad zwaar gelovige R.K. vrouwen die ook in geval van verkrachting het kind toch houden.Maar dat is natuurlijk wel iets zwaars wat niet aan iedereen opgelegd kan worden.Dan laat men het belang van de moeder prevaleren.Ik vind wel dat je als je verkracht bent METEEN naar het ziekenhuis moet gaan waar je dan de nodige behandelingen kunt krijgen en ook METEEN de politie inschakelen want een verkrachting is een ernstig misdrijf,de dader moet gepakt worden.Ook ter bescherming van andere vrouwen want ze laten het niet bij 1 keer. Als je meteen actie onderneemt is er toch ook nog geen baby.Ik kreeg ooit een folder van het middel EllaOne wat bij het Kruidvat vrij verkrijgbaar is en wat volgens de tekst niet abortief zou werken maar,als je het meteen inneemt een bevruchting zou voorkomen.Maar dan moet je er wel meteen bij zijn.Volgens die folder.Een soort van Morningafterpil dus.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:40

anjali schreef:
Er zijn inderdaad zwaar gelovige R.K. vrouwen die ook in geval van verkrachting het kind toch houden.Maar dat is natuurlijk wel iets zwaars wat niet aan iedereen opgelegd kan worden.Dan laat men het belang van de moeder prevaleren.Ik vind wel dat je als je verkracht bent METEEN naar het ziekenhuis moet gaan waar je dan de nodige behandelingen kunt krijgen en ook METEEN de politie inschakelen want een verkrachting is een ernstig misdrijf,de dader moet gepakt worden.Ook ter bescherming van andere vrouwen want ze laten het niet bij 1 keer. Als je meteen actie onderneemt is er toch ook nog geen baby.Ik kreeg ooit een folder van het middel EllaOne wat bij het Kruidvat vrij verkrijgbaar is en wat volgens de tekst niet abortief zou werken maar,als je het meteen inneemt een bevruchting zou voorkomen.Maar dan moet je er wel meteen bij zijn.Volgens die folder.Een soort van Morningafterpil dus.



Jullie horen het meiden, na een verkrachting moet je meteen van alles. Hoppetee snel snel!

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:40

Maar waarom telt de mentale staat en de rechten van de vrouw in die situatie wél en in normale situaties niet? Waarom het verschil, als dat voor het kind niet uit zou maken? Zoals veel anti-abortus mensen beweren is er altijd de optie voor afstaan ter adoptie.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:41

Jij leeft in een fantasiewereld Anjali. Wat nou als de verkrachter je eigen vader is en jij bent 12? En raakt zwanger? Ga jij dan met 12 jaar alleen naar het ziekenhuis en de politie om je vader aan te geven? Er zijn 10001 situaties te bedenken waarin dit niet kan.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:45

Dit is echt een beetje gek. Trouwens, de morningafterpill is ook geen garantie. Hangt van je cyclus af. En weet je wel hoe duur die dingen zijn? Denk maar eens aan alle vrouwen die dit gewoonweg niet kunnen betalen en dus liever ook gewoon geen kind laten opgroeien in armoede, en zo zijn er nog 101 voorbeelden. Jij kan echt niet in andermans situatie kijken anjali.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:47

Anjali, je weet dat verkrachting binnen een relatie ook relatief vaak voor komt? Mogen die vrouwen geen abortus plegen omdat ze een partner hebben?

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:48

bigone schreef:
Anjali, je weet dat verkrachting binnen een relatie ook relatief vaak voor komt? Mogen die vrouwen geen abortus plegen omdat ze een partner hebben?


Dat is geen verkrachting want vrouwen horen altijd ter beschikking te staan van hun man zijn plezier.

Aldus de mening van de streng gelovigen

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:57

beert schreef:
Vergeet in de discussie over spijt van abortus niet dat sommige vrouwen kiezen voor een abortus onder druk van de man (of familie). Die willen zelf geen abortus, maar anders dan gaat de partner weg (of worden ze de familie uit gezet).

Die vrouwen zullen er ook echt genoeg zijn. Die ook nog eens hun hele leven spijt hebben en waarvoor het kind wel gewenst was. Of waarbij het kind 'op dat moment' niet kan.

Een vrouw is dan weliswaar baas in eigen buik, maar het kind heeft ook een vader. Dus het is niet iets wat je helemaal alleen besluit. Daar wordt in deze discussie wat aan voorbij gegaan.


Hmmm, nee.

De Nederlandse situatie is dat abortusartsen er op getraind zijn juist dit soort dilemma's ter sprake te brengen.
Dus als een vrouw zich alleen maar bij een abortuskliniek meldt 'omdat ze moet', worden haar allerlei andere oplossingen aangeboden.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:02

anjali schreef:
Er zijn inderdaad zwaar gelovige R.K. vrouwen die ook in geval van verkrachting het kind toch houden.Maar dat is natuurlijk wel iets zwaars wat niet aan iedereen opgelegd kan worden.Dan laat men het belang van de moeder prevaleren.Ik vind wel dat je als je verkracht bent METEEN naar het ziekenhuis moet gaan waar je dan de nodige behandelingen kunt krijgen en ook METEEN de politie inschakelen want een verkrachting is een ernstig misdrijf,de dader moet gepakt worden.Ook ter bescherming van andere vrouwen want ze laten het niet bij 1 keer. Als je meteen actie onderneemt is er toch ook nog geen baby.Ik kreeg ooit een folder van het middel EllaOne wat bij het Kruidvat vrij verkrijgbaar is en wat volgens de tekst niet abortief zou werken maar,als je het meteen inneemt een bevruchting zou voorkomen.Maar dan moet je er wel meteen bij zijn.Volgens die folder.Een soort van Morningafterpil dus.


Sorry... die METEEN's van jou getuigen echt van een verontrustende kortzichtigheid.
Jij hebt echt geen enkel idee... niet iedereen die verkracht wordt kan dit METEEN doen. Of uberhaupt doen


Staat ook los van de 5 dagen bedenktijd discussie.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:10

bigone schreef:
Anjali, je weet dat verkrachting binnen een relatie ook relatief vaak voor komt? Mogen die vrouwen geen abortus plegen omdat ze een partner hebben?

Dan zou ik maar snel die partner dumpen.