Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 16:36

beert schreef:
Citaat:
Maar die levensvatbare leeftijd is hoogst waarschijnlijk "ruim" voor de 24 weken met de huidige stand van techniek en kennis. Dus bij een late abortus (22 weken, 23 weken) moet het kindje ook gered worden vind je?


Citaat:
Ik vind niet dat een baby gered moet worden bij een abortus als de medische techniek het toelaat dat het kan overleven. De vraag over de 24 weken grens heeft dus niet echt betrekking op mij. Jij benoemde dat echter expliciet ("waarbij het kindje de beste overlevingskansen heeft"), vandaar dat ik het aan jou vroeg.

Overlevingskansen is wat anders dan dat het kind ongeschonden geboren wordt. Rond de 24 weken zijn er overlevingskansen, maar ook een grote kans op achterstanden. Pas vanaf 27 weken begint het een redelijke kans te worden om er goed uit te komen.

Maar 24 weken zwangerschap is best wel een tijd hé, dan kun je toch al een maand of 5 weten dat je zwanger bent.

Dus ja, eenmaal die grens over ben je een "broedmachine" als je het graag zo wilt noemen. Vijf maanden lijkt me een redelijke bedenktijd hoor. En er zullen best uitzonderingen zijn die meer tijd nodig hebben dan vijf maanden, maar bij het leven kun je nu eenmaal niet onbeperkt tijd vragen. Met negen maanden ben je echt te laat :-)

Wat is dat toch met dat quoten en dan de naam verwijderen, meer mensen beginnen dat te doen nu.

Ik wil het niet graag een broedmachine noemen, andere mensen noemen dat zo omdat ze de vrijheid tot keuze van abortus willen. Ik geef dan aan dat je die vrijheid maar tot 24 weken hebt waardoor je daarna nog steeds een "broedmachine" bent.

Een argument als "bij het leven kan je eenmaal niet onbeperkt tijd vragen" komt op mij niet heel sterk over. En of 5 maanden bedenktijd genoeg is zal per persoon verschillen, er kunnen altijd dingen veranderen waardoor je een ander inzicht krijgt.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:16

Die quotes haal ik soms de namen weg, omdat er dan een dubbele quote in stond en ik niet per ongeluk de verkeerde wil citeren. Maar dan krijg je ineens de melding dat je maximaal 2 quotes mag en moet ik even puzzelen om het leesbaar te houden.

Ik heb geen idee of anderen dat ook doen, maar ik beschouw mezelf niet als trendsetter :-)

Je hoeft het argument van 5 maanden niet supersterk te vinden, maar die 24-wekengrens is er al sinds 1984, ook voor vrouwen die meer tijd zouden willen, dat kan gewoon niet. Na 24 weken is het geen klompje cellen meer, maar een mini-mensje. Vanaf dat moment kom je ook op een punt dat artsen in gewetensnood komen en geen gezond kind willen "inslapen". Veel artsen hebben de grens zelfs al liggen op 22 weken.

Tot 24 weken is het een vrije keuze van de vrouw, daarna moet het via een commissie en wordt het veel ingewikkelder allemaal. Dus uiteindelijk moet je toch echt voor die tijd een knoop doorhakken.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:24

Maar eerlijk, sommige mensen hier klinken alsof een vrouw die net uitvindt dat ze zwanger is, als eerste impulsieve reactie een abortuskliniek in rent om het weg te laten halen. Alwaar er een receptioniste haar doorstuurt naar een trigger happy arts, die onmiddellijk zegt "loop maar even mee". Binnen een uur nadat ze over een staafje gepiest heeft is er geen spoortje van de hele zwangerschap meer te bekennen, en 's avonds in bed bedenkt ze zich pas dat ze het misschien wel jammer vindt.

Ook zonder 5 dagen bedenktijd zal ze eerst naar haar huisarts gaan voor een gesprek, daarna ze pas door kan naar de kliniek. Dat nachtje slapen zal er in praktijk altijd tussen zitten, omdat je nuchter moet zijn voor zo'n ingreep. Als een arts bij een kliniek het idee heeft dat je twijfelt of onder druk gezet wordt dan gaat het hele feest niet door.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:30

Terwijl in Nederland er een vooruitgang is, is het in Polen strenger geworden.
Door de strenge wet is een jonge vrouw deze week overleden omdat de artsen haar dode tweeling niet wilde verwijderen. Ze is gestorven aan bloedvergiftiging Y;(

https://notesfrompoland.com/2022/01/26/ ... even-days/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:30

Vjestagirl schreef:
Maar eerlijk, sommige mensen hier klinken alsof een vrouw die net uitvindt dat ze zwanger is, als eerste impulsieve reactie een abortuskliniek in rent om het weg te laten halen. Alwaar er een receptioniste haar doorstuurt naar een trigger happy arts, die onmiddellijk zegt "loop maar even mee". Binnen een uur nadat ze over een staafje gepiest heeft is er geen spoortje van de hele zwangerschap meer te bekennen, en 's avonds in bed bedenkt ze zich pas dat ze het misschien wel jammer vindt.

Ook zonder 5 dagen bedenktijd zal ze eerst naar haar huisarts gaan voor een gesprek, daarna ze pas door kan naar de kliniek. Dat nachtje slapen zal er in praktijk altijd tussen zitten, omdat je nuchter moet zijn voor zo'n ingreep. Als een arts bij een kliniek het idee heeft dat je twijfelt of onder druk gezet wordt dan gaat het hele feest niet door.

Je kan zonder doorverwijzing naar een kliniek. Maar verder, eens :j.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:30

Vjestagirl schreef:
Maar eerlijk, sommige mensen hier klinken alsof een vrouw die net uitvindt dat ze zwanger is, als eerste impulsieve reactie een abortuskliniek in rent om het weg te laten halen. Alwaar er een receptioniste haar doorstuurt naar een trigger happy arts, die onmiddellijk zegt "loop maar even mee". Binnen een uur nadat ze over een staafje gepiest heeft is er geen spoortje van de hele zwangerschap meer te bekennen, en 's avonds in bed bedenkt ze zich pas dat ze het misschien wel jammer vindt.

Ook zonder 5 dagen bedenktijd zal ze eerst naar haar huisarts gaan voor een gesprek, daarna ze pas door kan naar de kliniek. Dat nachtje slapen zal er in praktijk altijd tussen zitten, omdat je nuchter moet zijn voor zo'n ingreep. Als een arts bij een kliniek het idee heeft dat je twijfelt of onder druk gezet wordt dan gaat het hele feest niet door.


En daarnaast is er een hele discussie over abortus an sich, waar het hele wetsvoorstel uberhaupt niet over gaat.
'Abortus' (eerder: opwekken van de bevalling) bij 22 weken of later komt uberhaupt alleen voor bij een niet-levensvatbaar kind en het opwekken van de bevalling van zéér premature wel levensvatbare babies wordt alleen gedaan bij levensbedreigende ziekten bij de zwangere en/of onoplosbare 'foetale nood'

Een vrouw die pas bij 30 weken er achter komt dat ze zwanger is, zal de rit moeten uitzitten. Ook al was er totaal geen kinderwens.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:33

Ibbel schreef:
En daarnaast is er een hele discussie over abortus an sich, waar het hele wetsvoorstel uberhaupt niet over gaat.
'Abortus' (eerder: opwekken van de bevalling) bij 22 weken of later komt uberhaupt alleen voor bij een niet-levensvatbaar kind en het opwekken van de bevalling van zéér premature wel levensvatbare babies wordt alleen gedaan bij levensbedreigende ziekten bij de zwangere en/of onoplosbare 'foetale nood'

Een vrouw die pas bij 30 weken er achter komt dat ze zwanger is, zal de rit moeten uitzitten. Ook al was er totaal geen kinderwens.


Klopt, dit is vrienden van me gebeurd. Ze kwamen er met 26 weken achter dat zij zwanger was, dwars door de prikpil heen.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:39

Ik zou trouwens persoonlijk ook geen enkel bezwaar hebben tegen een richtlijn vanuit artsen over de bedenktijd die wetenschappelijk/medisch onderlegd is. Als uit onderzoeken blijkt dat x dagen bedenktijd tot de meeste tevreden patiënten achteraf leid en artsen er naar streven om die tijd te nemen lijkt dat me goed. Maar die 5 dagen zijn gewoon ooit bedacht omdat er in de politiek een beetje gepolderd is tussen mensen die er 0 verstand van hebben maar niet al te veel gezichtsverlies wilde leiden en een paar obstakels wilde toevoegen aan een wet waar ze niet voor waren. Een aantal wachtdagen klinkt veel redelijker als een verplichte echo, meer alsof het bedacht is om vrouwen te beschermen dan te 'straffen' maar uiteindelijk was de insteek van die dagen natuurlijk wel gewoon hetzelfde. Het is ingestoken om het moeilijker te maken, niet perse omdat dat het beste is.
Imo zou het zelfbeschikkingsrecht van (zwangere) vrouwen gewoon niet een politiek spelletje moeten zijn.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:48

Ik denk ook dat ieder mens recht heeft op het maken van zijn of haar eigen fouten. Want ook met 5 dagen bedenktijd (of 14 of 30) kun je nog spijt krijgen van je abortus. Net zo goed als dat je er spijt van kunt krijgen dat het kind wel geboren is. Uiteindelijk kan niemand anders voor jou bepalen wanneer je voldoende nagedacht hebt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:53

Wat ik politiek gezien trouwens bijzonder vind, is de hele constructie. Kabinet laat het aan de Kamer over en de kamerleden mogen hun eigen mening geven, en zijn niet gehouden aan het officiele standpunt van de partij.
Hele bijzondere manier om een heet hangijzer te omzeilen :D

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 21:54

Vergeet ook niet dat veel late zwangerschappen beëindigd worden omdat er iets gruwelijk mis is met het kindje, niet omdat vrouwen 20 weken bedenktijd nodig zijn. De meeste zwangerschappen, de helft worden nog altijd voor acht weken beëindigd.

Tieneke

Berichten: 21671
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 22:13

Vjestagirl schreef:
Ik denk ook dat ieder mens recht heeft op het maken van zijn of haar eigen fouten. Want ook met 5 dagen bedenktijd (of 14 of 30) kun je nog spijt krijgen van je abortus. Net zo goed als dat je er spijt van kunt krijgen dat het kind wel geboren is. Uiteindelijk kan niemand anders voor jou bepalen wanneer je voldoende nagedacht hebt.


Mooi gezegd. Het recht hebben op het maken van je eigen fouten. Die ga ik onthouden.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 00:28

Daarom is het ook belangrijk dat het je EIGEN fouten zijn...van een beslissing waar je de ruimte voor hebt gekregen om die te maken. Door goed geïnformeerd te zijn over de hele situatie, met alle opties die er zijn, aangeboden hulp en een dag / nacht of wat na het verkrijgen van al deze informatie, alleen kunnen zijn met je eigen gedachten zodat je die zo goed mogelijk op een rijtje kan zetten.

Zonder andere mensen die op de 1 of andere manier aan je duwen of trekken.

Een onderwerp als dit lijkt me perfect geschikt om ieder zijn eigen mening te laten geven, onafhankelijk van het partij-standpunt, super goed juist +:)+

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 00:35

pmarena schreef:
Daarom is het ook belangrijk dat het je EIGEN fouten zijn...van een beslissing waar je de ruimte voor hebt gekregen om die te maken. Door goed geïnformeerd te zijn over de hele situatie, met alle opties die er zijn, aangeboden hulp en een dag / nacht of wat na het verkrijgen van al deze informatie, alleen kunnen zijn met je eigen gedachten zodat je die zo goed mogelijk op een rijtje kan zetten.

Zonder andere mensen die op de 1 of andere manier aan je duwen of trekken.


Als je dat wil. Als je alleen wil zijn met je gedachten en die een dag of wat op een rijtje wil zetten: super. Als je dat al lang gedaan hebt, of er simpelweg geen behoefte aan hebt maar het gewoon achter de rug wil hebben: ook super. Als je er met de hele wereld over wil praten: ook super.

Zolang het maar jouw proces is. Zonder dat iemand anders besloten heeft hoelang jij erover na moet denken. Zonder dat iemand voor de kliniek staat te protesteren om je op andere gedachten te brengen (veelal met foutieve informatie). Zonder dat je partner zijn mening door probeert te drukken.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:14

Ik denk dat veel prolifers ook voorbij gaan aan de schade die het kind krijgt van afgestaan worden. Weten wie (en opgroeien met) je ouders is een kinderrecht, bij het afstaan van een kind ontneem je hem of haar dus van deze rechten.
Hoe moet het zijn voor een kind om te weten dat je ouders je hebben afgestaan omdat je niet toe was aan een kind. Zit je dan als ouder later wel te wachten op contact met het desbetreffende kind. Wat dat ben je het kind wel verantwoord als je het op de wereld hebt gezet.

Je ziet het met adoptie kinderen maar ook mensen die zijn verwekt door middel van donorzaad. En dan roepen wensouders wel 'we hebben zoveel liefde om te geven' maar genen blijken toch heel belangrijk te zijn.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:30

Ibbel schreef:
Wat ik politiek gezien trouwens bijzonder vind, is de hele constructie. Kabinet laat het aan de Kamer over en de kamerleden mogen hun eigen mening geven, en zijn niet gehouden aan het officiele standpunt van de partij.
Hele bijzondere manier om een heet hangijzer te omzeilen :D


Joyce Outshoorn zal er om grinniken.
Zij is jaren geleden als politicoloog gepromoveerd op de puinbak (mijn woord) waarmee de abortuswet in 1981 tot stand kwam.

Als een x aantal fracties de 'fractie discipline' los hadden gelaten was het proces destijds veel makkelijker gegaan.

Goed om daar van te leren!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 09:50

pmarena schreef:
Een onderwerp als dit lijkt me perfect geschikt om ieder zijn eigen mening te laten geven, onafhankelijk van het partij-standpunt, super goed juist +:)+


Ja, zeker. Maar niet democratisch, want op die voorwaarde hebben we die gasten niet gekozen :+
Als je op basis van 'persoonlijke mening' een besluit wilt nemen zou je een referendum moeten houden. Wat we hebben afgeschaft :D

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:49

Ehhh Ibbel? Kamerleden zitten er juist op persoonlijke titel. Het is de verregaande fractiediscipline die niet democratisch is.

Anoniem

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:02

De meeste mensen stemmen echter op een fractie en niet op de #8 op de lijst. Het kopstuk van de partij zit er op persoonlijke titel, de #2 misschien ook, de rest zit daar om de zetels op te vullen (letterlijk en figuurlijk).

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:05

Tsja, mooi moment om je te verdiepen in de afzonderlijke kandidaten en wat ze te bieden hebben, en daar dan op te stemmen :) Geeft betere politiek dan alleen maar de fractie volgen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:06

Maarja, als je alleen volgens een malletje zou mogen stemmen, dan hoef je niet te stemmen maar gewoon koppen te tellen van een partij. Ik ga er vanuit dat de mensen die zich aan een bepaalde partij verbinden, zich vinden in de partij standpunten en gedachtengoed. En van daaruit hun beslissingen maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:09

Shadow0 schreef:
Tsja, mooi moment om je te verdiepen in de afzonderlijke kandidaten en wat ze te bieden hebben, en daar dan op te stemmen :) Geeft betere politiek dan alleen maar de fractie volgen.

Alleen werkt dat niet. Want als die persoon waar jij je in hebt verdiept het benodigde aantal stemmen voor een zetel heeft dan gaat je stem gewoon naar de fractie en komt er alsnog iemand in de kamer waar je persoonlijk misschien helemaal niet achter staat.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:13

Er zijn meerdere mensen in de Kamer gestemd op grond van voorkeursstemmen.

(Maar goed, je kunt natuurlijk altijd ergens tegen zijn, als je dat belangrijk vindt. Er is altijd wel iets te verzinnen waarom het niet eerlijk is. En als dat langs de ene kant niet kan, dan wel langs de andere kant.)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:16

En omgekeerd: je stemt op een partij en partij komt met x zetels in de kamer, na een maand stapt één van die zetelhouders (in principe dus een zetel van die partij, niet een persoonlijke zetel, wánt je volgt qua stemmen het partijstandpunt en je komt op basis van het partijprogramma in de regering) op en blijft dan als eenmansfractie zitten. Partij waar jij op gestemd hebt is 1 zetel kwijt, en degene die er uit is gestapt heeft een totaal andere mening dan waar jij op gestemd hebt.

Klopt ook niet. Is wel de gang van zaken. Je stemt dus uiteindelijk eigenlijk tóch op een persoon, hoewel je stemkeuze gebaseerd is (zou moeten zijn) op een partijprogramma.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:17

Zullen we het gesprek over het hoe en waarom van de politiek ergens anders voeren?