Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 11:39

Hi,

Toen er een moment kwam dat een vriendin zei ‘vrouwen lokken het zelf uit om nageroepen te worden als ze korte rokjes dragen.’ Ben ik met haar in discussie gegaan. Ik merkte dat ik mij het heel kwaad maakt.
Hier starte mijn zoektoch in het feminisme. Zijn er meer mensen hier op bokt die feministisch zijn? Hoe kom ik met meer mensen in contact? Wat doe jullie allemaal? Hoe kijken de mensen hier tegen feminisme aan?

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:54


Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:57

Ik denk van mezelf wel dat ik een feministe ben. Ik kan heel slecht tegen ongelijk en onrechtvaardigheid.
Maar van het feminisme weet ik tegelijkertijd eigenlijk niet zo heel veel.

Ik ga de reportage zelf ook meer eens helemaal beluisteren. Het onderwerp boeit mij in ieder geval ook :)

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:58

Ik doe vanuit mijn studie veel met genderstudies, goede namen om te googelen om een idee te krijgen over wat het inhoudt zijn: Judith Butler, Berteke Waaldijk, Rosemarie Buikema.

Dat zijn goede vertrekpunten voor wat achtergrondinformatie! Ik merk dat veel mensen die zich met feminisme bezighouden deze achtergrond missen en het is eigenlijk wel cruciaal om daarvan te weten. Natuurlijk is het goed om de overtuigingen te hebben, maar je staat vele malen sterker in deze overtuigingen als je de beweegredenen en oorzaken van deze overtuigingen begrijpt!

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 11:59

Het boek 'Waarom vrouwen minder verdienen' is ook een hele goede, en de organisatie Feminer kan je een heel eind op weg helpen met informatie! https://feminer.nl/over-ons/

SnuitjeLove
Berichten: 1075
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:07

Ik denk dat ik half feminist ben haha.
Zoals in de commotie rond het Voice schandaal sta ik 100% achter de vrouwen.
Maar in het geval van een bedrijf of regering die minimaal voor de helft uit vrouwen moet bestaan vind ik belachelijk. Zorg er gewoon voor dat je capabele mensen aanneemt, en als dat eenmaal mannen zijn dan is dat zo. Wel ben ik voor gelijke lonen voor mannen en vrouwen en sta ik achter anoniem solliciteren (zonder gender/naam).

Soepblik
Berichten: 1151
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:41

Feminisme betekent voor mij dat alle kansen, keuzes en alles wat daarbij komt kijken voor man en vrouw (en alles daar tussenin) gelijk zijn, en dat niemand daarop afgerekend wordt.

Dus de keuze voor zowel vrouw als man om carriere te maken of om liever thuis te blijven bij de kinderen. Dat moet een keuze zijn die iedereen gewoon mag maken, en geen verwachting of verplichting.

Over straat gaan in wat je wil, zonder dat je gevaar loopt.

Dat je hetzelfe verdient, ongeacht je geslacht.


Het ergste vind ik wanneer feminisme wordt geïnterpreteerd alsof mannen slecht zijn ofzo. Helaas zijn er een paar vrouwen onder ons die wel zo denken, en dat vind ik afschuwelijk. Dat is namelijk totaal niet waar feminisme om gaat, om "de boze mannen" op hun nummer te zetten of zoiets.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:49

Soepblik schreef:
Het ergste vind ik wanneer feminisme wordt geïnterpreteerd alsof mannen slecht zijn ofzo. Helaas zijn er een paar vrouwen onder ons die wel zo denken, en dat vind ik afschuwelijk. Dat is namelijk totaal niet waar feminisme om gaat, om "de boze mannen" op hun nummer te zetten of zoiets.


Oh ja, die 'I drink the tears of men' types, vreselijk. Gelukkig worden die direct afgeserveerd in mijn genderstudies klas. We zitten daar voor gelijkwaardigheid voor iedereen, niet voor dominantie van de één over de ander! Ik heb daar ook wel vriendschappen om verbroken.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:04

Soepblik schreef:
Feminisme betekent voor mij dat alle kansen, keuzes en alles wat daarbij komt kijken voor man en vrouw (en alles daar tussenin) gelijk zijn, en dat niemand daarop afgerekend wordt.

Dus de keuze voor zowel vrouw als man om carriere te maken of om liever thuis te blijven bij de kinderen. Dat moet een keuze zijn die iedereen gewoon mag maken, en geen verwachting of verplichting.

Over straat gaan in wat je wil, zonder dat je gevaar loopt.

Dat je hetzelfe verdient, ongeacht je geslacht.


Het ergste vind ik wanneer feminisme wordt geïnterpreteerd alsof mannen slecht zijn ofzo. Helaas zijn er een paar vrouwen onder ons die wel zo denken, en dat vind ik afschuwelijk. Dat is namelijk totaal niet waar feminisme om gaat, om "de boze mannen" op hun nummer te zetten of zoiets.

SnuitjeLove schreef:
Ik denk dat ik half feminist ben haha.
Zoals in de commotie rond het Voice schandaal sta ik 100% achter de vrouwen.
Maar in het geval van een bedrijf of regering die minimaal voor de helft uit vrouwen moet bestaan vind ik belachelijk. Zorg er gewoon voor dat je capabele mensen aanneemt, en als dat eenmaal mannen zijn dan is dat zo. Wel ben ik voor gelijke lonen voor mannen en vrouwen en sta ik achter anoniem solliciteren (zonder gender/naam).


Zo denk ik er ook over.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:26

Ik vind mezelf feminist.
Ik versta daaronder: gelijke rechten enz, ongeacht geslacht. ( en afkomst, religie, kleur, geaardheid enz ;) )

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:31

Asciugamano schreef:
Ik vind mezelf feminist.
Ik versta daaronder: gelijke rechten enz, ongeacht geslacht. ( en afkomst, religie, kleur, geaardheid enz ;) )

Dit!!!!

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:45

Yep, ik ook

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:01

Ja ik ook. Ik vind dat iedereen gelijk staat ongeacht afkomst/gender/religie *\o/*

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:31

Gelijke kansen horen daar voor mij ook bij.

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:33

Boras schreef:
Gelijke kansen horen daar voor mij ook bij.


Ja ook zeker dat! :D

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:51

Ik ben denk ik ook wel feminist. Ik ben voor gelijke verdeling van taken in het huishouden en voor eigen keuze wie wel/niet werkt en de hoeveelheid daar in.

Overal om mij heen zie ik dat vrouwen de meeste taken in huis op zich nemen, de agenda van het gezin beheren en al het ‘denkwerk’ doen. Moeders hebben het zwaar en dat is vaak het resultaat van een oneerlijke taakverdeling.
De vaders denken toch vaak dat ze met 36/40u werken al voldoende doen terwijl de taken van moeders veel meer beslaan dan die 40urige werkweek :o

Ik ben blij dat dat bij ons thuis anders is :o hoewel ik wel het hele overzicht moet houden omdat er anders niks terecht komt. En het ‘denkwerk’ is ook best vermoeiend, het wordt onderschat wat het aan energie kost om alleen maar het overzicht te houden en te zorgen dat de agenda beheert wordt, iedereen overal op tijd is, tijdig afspraken etc worden ingepland. Enzovoort.
Maar ik geef wel werk uit handen, en mijn partner en ik hebben onze eigen verantwoordelijkheden binnen ons huishouden.

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 18:26

Boras schreef:
Hoe toevallig! Ik wandel (bijna) dagelijks terwijl ik radio luister. Deze week was er op Radio 1 bij Spraakmakers een 5-delige rapportage over feminisme. Ik geef je de linkjes voor het geval je het interessant vindt :)

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... sme-deel-1

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... sme-deel-2

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... sme-deel-3

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... sme-deel-4

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... sme-deel-5



Oh leuk, dankjewel!

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 18:27

Boras schreef:
Ik denk van mezelf wel dat ik een feministe ben. Ik kan heel slecht tegen ongelijk en onrechtvaardigheid.
Maar van het feminisme weet ik tegelijkertijd eigenlijk niet zo heel veel.

Ik ga de reportage zelf ook meer eens helemaal beluisteren. Het onderwerp boeit mij in ieder geval ook :)


De podcast deamn, honey is ook een aanrader!

naranja1
Berichten: 678
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 18:35

Soepblik schreef:
Het ergste vind ik wanneer feminisme wordt geïnterpreteerd alsof mannen slecht zijn ofzo. Helaas zijn er een paar vrouwen onder ons die wel zo denken, en dat vind ik afschuwelijk. Dat is namelijk totaal niet waar feminisme om gaat, om "de boze mannen" op hun nummer te zetten of zoiets.


Dit ben ik helemaal met je eens! Ik hoor ook vaak als ik het met mensen heb over feminisme ‘dus jij heb een hekel aan de man?’ Dan moet ik ook altijd uitleggen dat het voor mij gaat over gelijk zijn van iedereen. Dus ook bij mannen bijvoorbeeld: mannen mogen niet huilen of mannen moeten altijd stoer zijn

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:17

SnuitjeLove schreef:
Ik denk dat ik half feminist ben haha.
Zoals in de commotie rond het Voice schandaal sta ik 100% achter de vrouwen.
Maar in het geval van een bedrijf of regering die minimaal voor de helft uit vrouwen moet bestaan vind ik belachelijk. Zorg er gewoon voor dat je capabele mensen aanneemt, en als dat eenmaal mannen zijn dan is dat zo. Wel ben ik voor gelijke lonen voor mannen en vrouwen en sta ik achter anoniem solliciteren (zonder gender/naam).

Dat eerste deel, over het quotum, dat dacht ik vroeger ook. Maar dat blijkt dus niet te werken. En dat heeft te maken met de psychologie dat men geneigd is kandidaten aan te te nemen die het meest op jezelf lijkt.
Dus als een bedrijf vooral bestaat uit blanke mannen, dan zal men ook vooral die aannemen. Dat is een onbewust proces.
Door een quotum in te stellen wordt men gedwongen "out of the box" te denken.

Ik denk dat anoniem solliciteren een goede stap is om de (onbewuste) bias in de voorselectie eruit te halen en ben ik ook voor.
Echter bij de gesprekken zal bovenstaande toch weer meespelen. Dus het is een gedeelte van de oplossing.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:49

Ik ben zeer feministisch :) En dat gaat veel verder dan 'iedereen zou gelijke kansen moeten hebben'. Het patriarchaat zit zo door en door verweven in onze samenleving, in onze geschiedenis. Wereldwijd. Er is echt veel voor nodig om dat om te stoten. En het zit ook in veel subtielere dingen die we maar gewoon aan ons voorbij laten gaan.


Edit: Ik zou aanraden om bij het begin te beginnen, en flink te gaan lezen. Door de gehele geschiedenis schrijven onderdrukte vrouwen al over het feminisme, daar haal je een hoop uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:25

verootjoo schreef:
Ik ben denk ik ook wel feminist. Ik ben voor gelijke verdeling van taken in het huishouden en voor eigen keuze wie wel/niet werkt en de hoeveelheid daar in.

Overal om mij heen zie ik dat vrouwen de meeste taken in huis op zich nemen, de agenda van het gezin beheren en al het ‘denkwerk’ doen. Moeders hebben het zwaar en dat is vaak het resultaat van een oneerlijke taakverdeling.
De vaders denken toch vaak dat ze met 36/40u werken al voldoende doen terwijl de taken van moeders veel meer beslaan dan die 40urige werkweek :o

Ik ben blij dat dat bij ons thuis anders is :o hoewel ik wel het hele overzicht moet houden omdat er anders niks terecht komt. En het ‘denkwerk’ is ook best vermoeiend, het wordt onderschat wat het aan energie kost om alleen maar het overzicht te houden en te zorgen dat de agenda beheert wordt, iedereen overal op tijd is, tijdig afspraken etc worden ingepland. Enzovoort.
Maar ik geef wel werk uit handen, en mijn partner en ik hebben onze eigen verantwoordelijkheden binnen ons huishouden.


Maar als een moeder daar nu zelf voor kiest dan? Dat zelf graag wil, dan kun jij de taakverdeling oneerlijk vinden, maar is dat ook echt altijd zo?

Vaak word je als moeder/ vrouw die thuis blijft door andere vrouwen afgerekend op het feit dat je dat doet, ben je niet ambitieus, maak je je zelf afhankelijk, allemaal not done.

Ik word daar altijd een beetje kregelig van.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:39

Mindim schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben denk ik ook wel feminist. Ik ben voor gelijke verdeling van taken in het huishouden en voor eigen keuze wie wel/niet werkt en de hoeveelheid daar in.

Overal om mij heen zie ik dat vrouwen de meeste taken in huis op zich nemen, de agenda van het gezin beheren en al het ‘denkwerk’ doen. Moeders hebben het zwaar en dat is vaak het resultaat van een oneerlijke taakverdeling.
De vaders denken toch vaak dat ze met 36/40u werken al voldoende doen terwijl de taken van moeders veel meer beslaan dan die 40urige werkweek :o

Ik ben blij dat dat bij ons thuis anders is :o hoewel ik wel het hele overzicht moet houden omdat er anders niks terecht komt. En het ‘denkwerk’ is ook best vermoeiend, het wordt onderschat wat het aan energie kost om alleen maar het overzicht te houden en te zorgen dat de agenda beheert wordt, iedereen overal op tijd is, tijdig afspraken etc worden ingepland. Enzovoort.
Maar ik geef wel werk uit handen, en mijn partner en ik hebben onze eigen verantwoordelijkheden binnen ons huishouden.


Maar als een moeder daar nu zelf voor kiest dan? Dat zelf graag wil, dan kun jij de taakverdeling oneerlijk vinden, maar is dat ook echt altijd zo?

Vaak word je als moeder/ vrouw die thuis blijft door andere vrouwen afgerekend op het feit dat je dat doet, ben je niet ambitieus, maak je je zelf afhankelijk, allemaal not done.

Ik word daar altijd een beetje kregelig van.


Ik weet vrijwel zeker dat verootjoo hier bedoelt in combinatie met een (bijna) fulltime baan. Want ook al werkt de vrouw (bijna) evenveel als de man, dan nog komt de meerderheid van de zorgtaken vaak op haar terecht, en ik zou dat wel een oneerlijke verdeling noemen.

Verder ben ik het eens dat als vrouwen zelf een leven thuis kiezen, daar natuurlijk volledige acceptatie voor zou moeten zijn.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:52

En toch vind ik het lastig, je maakt jezelf daarmee afhankelijk (part time werken/niet werken). In Nederland hebben we daar echt een uitzonderingspositie tov van landen om ons heen. Op NPO wel een leuke documentaire reeks over.

https://www.npo3.nl/waarom-werken-vrouw ... KN_1717390

Vanuit huis is bij mij erin gepeperd dat je als vrouw er voor moet zorgen dat je financieel onafhankelijk bent. Mij geeft dat ook een sterk gevoel van waarde.

Nu heb ik zelf nooit een kinderwens gehad. Denk dat ik ook veel te egoïstisch ben om een kind op te voeden naar Nederlandse maatstaven. Wellicht als ik in Frankrijk had gewoond, dat ik dan wel aan kinderen was begonnen (knipoog naar de documentaire reeks van de NPO).

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:58

BaileyMix schreef:
Ik ben zeer feministisch :) En dat gaat veel verder dan 'iedereen zou gelijke kansen moeten hebben'. Het patriarchaat zit zo door en door verweven in onze samenleving, in onze geschiedenis. Wereldwijd. Er is echt veel voor nodig om dat om te stoten. En het zit ook in veel subtielere dingen die we maar gewoon aan ons voorbij laten gaan.


Edit: Ik zou aanraden om bij het begin te beginnen, en flink te gaan lezen. Door de gehele geschiedenis schrijven onderdrukte vrouwen al over het feminisme, daar haal je een hoop uit.

Dus wat is de oplossing volgens jouw? :)