Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 21:55

Het huidige systeem is onhoudbaar punt. Echter, het omgooien ervan kost productiecapaciteit (in elk geval tijdelijk) en verlangt een ander economisch systeem. Daarnaast zijn de gebruikte rassen van zowel vee als gewassen niet zomaar aangepast aan die nieuwe omstandigheden.
En daarbij is het uitgangspunt nog eens dat de groei eerst komt en de grotere voedselproductie er achteraan hobbelt, terwijl dat net als voor elke andere diersoort op deze planeet andersom is.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 22:07

Een neef van mijn man deed (helaas recent overleden) op internationaal hoogstaand niveau onderzoek naar verduurzaming. Als je dan ziet hoeveel zinvolle initiatieven er zijn en hoe weinig daar van omgezet wordt omdat er niemand direct rijk van wordt dan is dat eigenlijk gewoon triest.

Ik heb ook niet de illusie dat er iets gaat gebeuren, het moet gewoon eerst volledig instorten.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 22:07

oh er zijn al heel veel goede dingen aan het gebeuren. My Wish wat een rare reactie, ik wil niets bepalen. Kun je ook gewoon reageren? Mac Donalds zitten zo veel goede produkten in, dat een hamburger er naar 20 jaar nog net zo uit ziet, alsof je hem net gekocht hebt. Al eens om je heen gekeken. Nog niet opgevallen dat overal ter wereld, door onder andere het geknoei met eten en zulke fast foods, voor heel veel ziektes en obesitas zorgen. In Rusland hebben ze geen genetisch gemanipuleerd voedsel. En de bodem kapot maken met kunstmest lijkt me ook niet bevorderlijk voor het verbouwen van eten. Maar op de voedbare grond zonnencellen zetten of de oogst naar een biocentrale te brengen is zinniger. In afrika worden de mensen bewust arm gehouden. Het heeft een schat aan bronnen.

Alleen kijken wat er fout is schiet niet op. Gelukkig zijn er ontwikkelingen en projecten in diverse landen bezig, die het anders aan pakken.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 22:11

Dinopino schreef:
oh er zijn al heel veel goede dingen aan het gebeuren. My Wish wat een rare reactie, ik wil niets bepalen. Kun je ook gewoon reageren? Mac Donalds zitten zo veel goede produkten in, dat een hamburger er naar 20 jaar nog net zo uit ziet, alsof je hem net gekocht hebt. Al eens om je heen gekeken. Nog niet opgevallen dat overal ter wereld, door onder andere het geknoei met eten en zulke fast foods, voor heel veel ziektes en obesitas zorgen. In Rusland hebben ze geen genetisch gemanipuleerd voedsel. En de bodem kapot maken met kunstmest lijkt me ook niet bevorderlijk voor het verbouwen van eten. Maar op de voedbare grond zonnencellen zetten of de oogst naar een biocentrale te brengen is zinniger. In afrika worden de mensen bewust arm gehouden. Het heeft een schat aan bronnen.

Alleen kijken wat er fout is schiet niet op. Gelukkig zijn er ontwikkelingen en projecten in diverse landen bezig, die het anders aan pakken.

In Rusland hebben ze Macdonalds. Dat is overal genetisch gemodificeerd behalve daar? :+

Rusland is heel druk met het zelf ontwikkelen van gen modificatie en wil daarin wereldleider worden.

Echt, lees je even in en denk na voor je allerlei onzin roept

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 22:16


IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 01:44

Het “geknoei” met eten en de optie voor fast food zorgen niet voor obesitas. Een verkeerde levensstijl, missende balans, zorgt (in de meeste gevallen) voor obesitas.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 06:30

Dinopino schreef:
oh er zijn al heel veel goede dingen aan het gebeuren. My Wish wat een rare reactie, ik wil niets bepalen. Kun je ook gewoon reageren? Mac Donalds zitten zo veel goede produkten in, dat een hamburger er naar 20 jaar nog net zo uit ziet, alsof je hem net gekocht hebt. Al eens om je heen gekeken. Nog niet opgevallen dat overal ter wereld, door onder andere het geknoei met eten en zulke fast foods, voor heel veel ziektes en obesitas zorgen. In Rusland hebben ze geen genetisch gemanipuleerd voedsel. En de bodem kapot maken met kunstmest lijkt me ook niet bevorderlijk voor het verbouwen van eten. Maar op de voedbare grond zonnencellen zetten of de oogst naar een biocentrale te brengen is zinniger. In afrika worden de mensen bewust arm gehouden. Het heeft een schat aan bronnen.

Alleen kijken wat er fout is schiet niet op. Gelukkig zijn er ontwikkelingen en projecten in diverse landen bezig, die het anders aan pakken.


Wat kun jij toch een enorme onzin uitkramen overal!

Anoniem

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 07:21

Dan negeer of weerleg je het.

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 07:34

In Rusland hebben ze een gebied waar door kernafval de boel zo is gemodificeerd dat de komende miljoenen jaren je daar niks van kunt eten. :')

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 08:29

Alles wat hier naar de kippen kan gooi ik bij de kippen. Gisteren nog druif gesnoeid kippen waren blij met het afval en ik krijg er weer mest voor terug.

Gebruik mijn eigen compost, spit en laat de tuin fresen dus ben toch fout. Heb nu ook nog sla in de kas staan wat ook kippen voer aan het worden is. Is doorgeschoten met slakken. Maar ook al veel uitgedeeld op de moestuin.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 08:32

996981 schreef:
Dinopino schreef:
oh er zijn al heel veel goede dingen aan het gebeuren. My Wish wat een rare reactie, ik wil niets bepalen. Kun je ook gewoon reageren? Mac Donalds zitten zo veel goede produkten in, dat een hamburger er naar 20 jaar nog net zo uit ziet, alsof je hem net gekocht hebt. Al eens om je heen gekeken. Nog niet opgevallen dat overal ter wereld, door onder andere het geknoei met eten en zulke fast foods, voor heel veel ziektes en obesitas zorgen. In Rusland hebben ze geen genetisch gemanipuleerd voedsel. En de bodem kapot maken met kunstmest lijkt me ook niet bevorderlijk voor het verbouwen van eten. Maar op de voedbare grond zonnencellen zetten of de oogst naar een biocentrale te brengen is zinniger. In afrika worden de mensen bewust arm gehouden. Het heeft een schat aan bronnen.

Alleen kijken wat er fout is schiet niet op. Gelukkig zijn er ontwikkelingen en projecten in diverse landen bezig, die het anders aan pakken.

In Rusland hebben ze Macdonalds. Dat is overal genetisch gemodificeerd behalve daar? :+

Rusland is heel druk met het zelf ontwikkelen van gen modificatie en wil daarin wereldleider worden.

Echt, lees je even in en denk na voor je allerlei onzin roept


Dit dus. Ik weet ook niet waarom je zo aangevallen doet, ik reageer gewoon normaal, maar jouw reactie is gewoon heel raar. De macdonalds willen verbieden, omdat het zorgt voor ziektes en obesitas, maar bij een ziekte zoals corona mag er ineens niet gedaan worden, want het valt wel mee oid. Die obesitas komt ook niet door de Mac en als je daar al zo tegen bent kan je beter allerlei fastfood restaurants verbieden. Maar dan ga je dus weer dingen voor mensen bepalen, terwijl je daar zo tegen was. Dat vind ik gewoon heel apart. En vooral omdat je het ook nog specifiek hebt over Nederland, terwijl je zelf daar niet woont. Mag de Mac wel in Duitsland blijven? Of in Rusland :=

Oh en mijn username is MyWishMax.


Sizzle schreef:
We gooien ook zo ontzettend veel voedsel weg.
https://voedselverlies.be/voedselverlies-in-de-wereld


Dat vind ik dus wel echt heel slecht. Ik probeer zo goed mogelijk in te schatten zelf of in te vriezen, maar zelfs dan gooi ik wel eens dingen weg en dat is gewoon echt dood zonde... Wij gooien weg en anderen komen te kort.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:02

enzino schreef:
Dan negeer of weerleg je het.

Volgens mij ben jij degene die je eigen statements moet onderbouwen. Niet andersom.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:09

Sizzle schreef:
We gooien ook zo ontzettend veel voedsel weg.
https://voedselverlies.be/voedselverlies-in-de-wereld


Hier word ik altijd zo verdrietig van :(

Ook in restaurants en supermarkten gewerkt en kon niet aanzien wat er weggegooid werd. In restaurants mocht je nog dingen meenemen. (Over datum kan je blijkbaar niet aan de gasten geven, zelf at ik het gewoon) maar in de supermarkt mag als medewerker geen dingen die weggegooid worden meenemen om thuis op te eten. Of weggeven aan mensen, zelfs bij de voedselbank niet omdat het tegen of over datum is.

Over datum is het bij ons thuis pas als het vanzelf wegloopt :+

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:13

Geloof de yoghurt die ik nu nog in de koelkast heb liggen 1 maand over datum is. :')

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:19

Sizzle schreef:
Ja, laten we vooral doen of we nu de perfecte balans hebben en we vooral niets kunnen veranderen. Dat is net zo‘n dooddoener als zeggen dat we wel een regenwoud moeten kappen, want het kan echt niet anders.
Komop zeg, iedereen weet toch hopelijk dat het huidige beleid niet houdbaar is. Het voedsel komt sowieso niet op plekken waar het nodig is. Hoe meer we produceren, hoe meer roofbouw, hoe meer honger.
Alleen al de idioterie dat ik de keuze heb uit tomaten uit 3 verschillende landen in de supermarkt. Dat hoeft echt niet.
Of dat eindeloze heen en weer gesleep met dode dieren om maar zo laag mogenlijke prijzen te kunnen hebben.
Heus, we kunnen echt beter als we zouden willen.
Maar dat de mensheid dat kan keren heb ik geen hoop in.


Wat je zegt, we kunnen heus wel maar willen (nog) niet.
Het is een traag bewustwordingsproces en ik ben het met je eens dat het helaas te traag is om het nog op een ietwat comfortabele manier te keren en we stevenen af op een crash van ons huidige systeem. Dat gaat even pijn doen maar ik hoop toch wel dat we er ook weer uit komen, met hopelijk nieuwe inzichten.

De globalisering is inderdaad te ver gegaan. Punt is wel dat wij vrolijk een moestuintje en een boomgaard kunnen planten, maar hele delen van de wereld (woestijn etc) kunnen dat niet en die moeten toch ook eten.

Hier in Europa en andere vruchtbare delen van de wereld moeten we inderdaad kleinschaliger en meer lokaal produceren. Dat is voor òns een oplossing.
Voor de Sahelbewoners helpt dat geen moer.
Maar heel eerlijk? Ik vrees dat 'we' ons daar helemaal niets van zullen aantrekken en net als altijd het deken gewoon onze kant zullen optrekken (hebben we heel recent ook met de vaccins gedaan, om nog maar te zwijgen over de 0,0 investering in onderzoek tegen ziektes waar wij in het westen geen last van hebben).

Een wereldwijde oplossing zie ik ook nog niet zo snel gebeuren.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:29

verootjoo schreef:
Sizzle schreef:
We gooien ook zo ontzettend veel voedsel weg.
https://voedselverlies.be/voedselverlies-in-de-wereld


Hier word ik altijd zo verdrietig van :(

Ook in restaurants en supermarkten gewerkt en kon niet aanzien wat er weggegooid werd. In restaurants mocht je nog dingen meenemen. (Over datum kan je blijkbaar niet aan de gasten geven, zelf at ik het gewoon) maar in de supermarkt mag als medewerker geen dingen die weggegooid worden meenemen om thuis op te eten. Of weggeven aan mensen, zelfs bij de voedselbank niet omdat het tegen of over datum is.

Over datum is het bij ons thuis pas als het vanzelf wegloopt :+


Hier in Frankrijk is het ondertussen verboden, supermarkten mogen geen eten meer weg gooien.
Wat 'lelijk' of met korte datum is wordt dan eerst aan sterke kortingsprijzen aangeboden en wat dan nog overblijft gaat naar verenigingen voor voedselpakketten voor daklozen/rusthuizen/scholen etc.
Geloof dat de verspilling zo toch wel al geminderd is.

Ik ben ook van het principe 'als er geen haar op groeit en het loopt niet vanzelf weg is het nog eetbaar' maar moet eerlijk toegeven dat ik het met fruit soms wel moeilijk heb. Weet niet wat ik fout doe maar het gebeurt me wel eens dat fruit staat weg te rotten. Omdat ik het niet op tijd opgegeten krijg bvb. En ik vraag me serieus af waarom het zo kort houdbaar is. Te warm in huis? Te lang op transport od dus eigenlijk al overrijp wanneer ik het koop.
Vind het wel een opvallend gegeven met supermarktfruit hier in Frankrijk dat het niet lang houdbaar is. Herinner me niet dat ik dat probleem in België had, en België is nu ook geen wereldberoemde fruitproducent dus die voeren ook veel in.
Ik koop dus bij een lokale boer seizoensgroensel en in mijn toekomstige huis staat een boomgaard in wording.
Enige waar ik me niet over kan zetten zijn tomaten, ik eet àltijd tomaten. Ook de plastic smaakloze tomaten buiten seizoen. Heel slecht maar krijg het nog niet afgeleerd.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:36


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:36

996981 schreef:
enzino schreef:
Dan negeer of weerleg je het.

Volgens mij ben jij degene die je eigen statements moet onderbouwen. Niet andersom.

Volgens mij haal je mij door de war met DP, ik heb geen statement gemaakt in wat Popstra aanhaalt.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:38

enzino schreef:
996981 schreef:

Volgens mij ben jij degene die je eigen statements moet onderbouwen. Niet andersom.

Volgens mij haal je mij door de war met DP, ik heb geen statement gemaakt in wat Popstra aanhaalt.

Excuses! Klopt :)

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:55

Twijfelachtig fruit verwerk ik soms in cake of brood en anders zijn de kippen er nog blij mee.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:04

Het is altijd goed dart huishoudens hun steentje bijdragen, maar het is uiteraard een druppel op de gloeiende plaat.
Ik vind ook dat er veel te weinig aandacht is voor al die miljoenen dieren die geruimd worden. Daar zou ik graag wat meer journalistiek drama willen zien.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:07

Thioro schreef:
Sizzle schreef:
Ja, laten we vooral doen of we nu de perfecte balans hebben en we vooral niets kunnen veranderen. Dat is net zo‘n dooddoener als zeggen dat we wel een regenwoud moeten kappen, want het kan echt niet anders.
Komop zeg, iedereen weet toch hopelijk dat het huidige beleid niet houdbaar is. Het voedsel komt sowieso niet op plekken waar het nodig is. Hoe meer we produceren, hoe meer roofbouw, hoe meer honger.
Alleen al de idioterie dat ik de keuze heb uit tomaten uit 3 verschillende landen in de supermarkt. Dat hoeft echt niet.
Of dat eindeloze heen en weer gesleep met dode dieren om maar zo laag mogenlijke prijzen te kunnen hebben.
Heus, we kunnen echt beter als we zouden willen.
Maar dat de mensheid dat kan keren heb ik geen hoop in.


Wat je zegt, we kunnen heus wel maar willen (nog) niet.
Het is een traag bewustwordingsproces en ik ben het met je eens dat het helaas te traag is om het nog op een ietwat comfortabele manier te keren en we stevenen af op een crash van ons huidige systeem. Dat gaat even pijn doen maar ik hoop toch wel dat we er ook weer uit komen, met hopelijk nieuwe inzichten.

De globalisering is inderdaad te ver gegaan. Punt is wel dat wij vrolijk een moestuintje en een boomgaard kunnen planten, maar hele delen van de wereld (woestijn etc) kunnen dat niet en die moeten toch ook eten.

Hier in Europa en andere vruchtbare delen van de wereld moeten we inderdaad kleinschaliger en meer lokaal produceren. Dat is voor òns een oplossing.
Voor de Sahelbewoners helpt dat geen moer.
Maar heel eerlijk? Ik vrees dat 'we' ons daar helemaal niets van zullen aantrekken en net als altijd het deken gewoon onze kant zullen optrekken (hebben we heel recent ook met de vaccins gedaan, om nog maar te zwijgen over de 0,0 investering in onderzoek tegen ziektes waar wij in het westen geen last van hebben).

Een wereldwijde oplossing zie ik ook nog niet zo snel gebeuren.


Maar de bewoners van woestijnen e.d die leefden 1000 jaar geleden ook al heel anders. Werden niet gevoed door het westen maar zorgden op andere manieren voor voedsel. De primitieve volkeren kunnen nog steeds vaak wel voor zichzelf zorgen maar het gaat kennelijk mis bij de anderen? Misschien handig om te kijken wat er mis gaat..bijv. een gebrek aan anticonceptie e.d. Want feit is en blijft dat de balans zoek is geraakt met de overbevolking.

Ik vond de docu Kiss the ground echt een eyeopener, daar zag ik dat er in Afrika gelukkig ook goede iniatieven zijn maar dat er inderdaad echt anders om gegaan moet worden met de grond.

Mensen zouden meer moeten gaan eten wat de natuur aanbiedt op het moment, vroeger was er ook geen fruit in de winter. Maar daarom werd er in de zomer fruit ingemaakt en veel gefermenteerd, wat en zorgt voor een betere darmflora en wat voedselverspilling tegen gaat.

Ik geloof trouwens wel dat "geknoei" met voedsel echt niet gezond is, en dan denk ik aan chemische bestrijdingsmiddelen, bepaalde houdbaarheidsmiddelen etc. Vaak wordt er gezegd dat een beetje van die stof binnen krijgen niet erg is, maar als je dan al het voedsel en drinken bij elkaar neemt dan gaan die stoffen toch stapelen. En door de verarming van de landbouw grond bevat het voedsel ook steeds minder minaralen die weer nodig zijn om bijv. gifstoffen weer uit het lichaam af te voeren.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:09

996981 schreef:
enzino schreef:

Volgens mij haal je mij door de war met DP, ik heb geen statement gemaakt in wat Popstra aanhaalt.

Excuses! Klopt :)

wat heb ik voor statement gemaakt tegen popstra dan?
Want mis echt wat ik gezegd zou hebben.
Ik heb namelijk geen statement tegen wie dan ook gezegd.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:12

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Excuses! Klopt :)

wat heb ik voor statement gemaakt tegen popstra dan?
Want mis echt wat ik gezegd zou hebben.
Ik heb namelijk geen statement tegen wie dan ook gezegd.

Dinopino :)

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:14

Oke
DP is vaak een afkorting van mijn naam.
Daarom de verwarring.
Maar gelukkig weer opgehelderd, dank je.
Wilde niet graag dingen in mijn schoenen geschoven hebben die niet van mij afkomstig zijn :D