Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 128 van de 174 [ 4337 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131 ... 174  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

 
Profiel   

ongelooflijk.... dat is te verschrikkelijk voor woorden.
Hoe dan, waar dan, kan daar niets tegen gedaan worden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:00 



 
Profiel   

Hoe:
- voedsel moet aan strenge eisen voldoen om in onze winkels terecht te komen en gekocht te worden door mensen.
- alles wat een beetje lelijk is kopen we niet, blijft liggen in de supermarkt en wordt weggegooid.
- alles wat tegen de datum aanloopt wordt weggegooid en niet eens gratis weggegeven aan bv personeel of voedselbank.

Waar: dit gebeurt vooral in de eerste wereld, waar we alleen willen betalen voor perfect gevormd fruit en groente. En we blijkbaar erg gehecht zijn aan de datum op een product. Mensen graaien achterin naar de pakken zuivel met de langste datum. (Zelf gezien :roll:)

Kan er wat tegen gedaan worden:
Er zijn initiatieven zoals bv kromkommer die misvormde groenten opkopen en er soep van maken.
Er zijn initiatieven van bv tomatenboeren die lelijke tomaten tot tomatensaus maken.
En er komt steeds meer korting voor producten tegen de datum.

Maar toch wordt er nog enorm veel weggegooid -O-
Dat zie je niet maar weet je wel als je in een supermarkt gewerkt hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:25 



 
Profiel   

Ik graai ook regelmatig achterin bij de groente, want ik koop voor een hele week.
Maar ik kijk ook altijd bij het schap met de producten die nog maar 1 dag houdbaar zijn, want ja ik kook ook vandaag en morgen.

Lelijk aan de dure prijs zal idd niet snel gekocht worden, maar ligt er voor de helft wel, maar dat doen ze weer niet.

Toen ik nog in de tuinbouw werkte had je 3 klasses.
1, het beste, ging naar het buitenland
2 naar onze supermarkten
3 voor in sauzen en soepen enz.
Dat was toen al verschil in. Dus of je dat een initiatief mag noemen dat de lelijke tomaat de soep in gaat? Dat denk ik dus niet.

Er moet dus meer gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:42 



 
Profiel   

Ik heb het idee dat er in de supermarkten steeds minder wordt weggegooid juist. Initiatieven als Too good to go helpen daar al flink aan mee, en de 35/50% korting stickers, verspil mij niet bakjes en zakjes, wat schijnbaar zo goed werkt dat er hier en daar voedselbanken klaagden over te weinig eten. En ik weet dat de Makro hier in de buurt al jaren zijn oude fruit en groente aan de dierentuin doneert.
Ik denk dat het overgrote deel van het verspilde voedsel in Nederland bij horeca vandaan komt, en bij andere instanties die eten serveren zoals bejaardentehuizen. Mijn tante werkte daar en nam regelmatig een paar bakken eten mee die over waren.
Lastig ook wel; in de supermarkt begrijpen mensen het als aan het eind van de dag het brood op is, maar in de horeca verwacht men dat alles tot op het laatste uurtje nog op voorraad is en besteld kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 10:58 



 
Profiel   

Dat idee heb ik ook wel Annemiek :j

Ik heb eens een dagje meegelopen bij de ic en daar dan bij de afdelingsassistente die daar ook over de voeding ging.
En daar werd ook wel erg gekeken dat het oude brood/vlees/kaas/zuivel toch eerst op ging en dan pas nieuw open gemaakt werd.
Maar dat er weg gegooid word, zeker.
Maar denk horeca veel meer.

Waar ik me aan ergerde toen ik in het ziekenhuis werkte.
Ook daar weer de meetings/trainingen net als op kantoor eerder.
Hoe hoger de functie hoe duurder het eten. En in overvloed, altijd over.
Wij mochten dat dan wel pakken, schoonmaak ook.
Maar schoonmaak voelde zich vaak bezwaard. En heb vaak genoeg gezegd, neem maar lekker mee (als het eten was waarmee dat kon) ook voor je man en kinderen eventueel. Wist vaak genoeg dat ze het niet breed hadden thuis en echt geen luxe dingen aten.

Echt schandalig...hoe moeten die mensen zich wel niet voelen als dat in de vuilbak gekieperd word....
Maar deels ligt aan de strenge regels, het mag op dat moment niet meer naar de daklozen bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:17 



 
Profiel   

Qua voedselverspilling gaat er ook aardig wat meteen weer onder de ploeg ipv geoogst te worden. Opkoper die het niet wil hebben bv, of prijzen zijn zo laag dat kosten om te oogsten hoger zijn. En dan kan je als boer wel een advertentie zetten dat mensen het gratis uit het veld mogen komen plukken, maar daar komt niemand voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 12:12 



 
Profiel   

Consumenten gooien zelf ook genoeg voedsel weg. Plannen is soms heel lastig. Vooral met meerdere personen in een huishouden. Ik vind het zelf ook heel lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 12:51 



 
Profiel   

Zo heb ik bij het laatste bedrijf waar ik gewerkt heb 3 spitskolen meegenomen. Zagen er niet geweldig uit, maar gewoon buitenste bladeren eraf gehaald die gingen naar de kippen (krijg ik weer mest voor terug). Wat er overbleef heb ik zuurkool van gemaakt en moet zeggen dat dit een groot succes is. Wil dus nooit meer zuurkool uit de supermarkt en het is eigenlijk vrij makkelijk te maken. Kost alleen een hoop geduld want moet een poos staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:09 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ik heb het idee dat er in de supermarkten steeds minder wordt weggegooid juist. Initiatieven als Too good to go helpen daar al flink aan mee, en de 35/50% korting stickers, verspil mij niet bakjes en zakjes, wat schijnbaar zo goed werkt dat er hier en daar voedselbanken klaagden over te weinig eten. En ik weet dat de Makro hier in de buurt al jaren zijn oude fruit en groente aan de dierentuin doneert.
Ik denk dat het overgrote deel van het verspilde voedsel in Nederland bij horeca vandaan komt, en bij andere instanties die eten serveren zoals bejaardentehuizen. Mijn tante werkte daar en nam regelmatig een paar bakken eten mee die over waren.
Lastig ook wel; in de supermarkt begrijpen mensen het als aan het eind van de dag het brood op is, maar in de horeca verwacht men dat alles tot op het laatste uurtje nog op voorraad is en besteld kan worden.


Horeca ook zeker idd! Ik zie wel in steeds meer ayce concepten verschijnen dat hetgeen je wel bestelt maar niet opeet extra op de rekening komt. Dat vind ik wel een goede voor de bewustwording.

Instellingen ook trouwens inderdaad; ik werk ook in een instelling en als ik zie dat er een grote pan soep weggekieperd werd of dingen van het buffet weggegooid worden mag je dat niet meenemen. Dat vind ik echt zo’n raar principe :? Je gooit het weg; geef het aan mensen die het thuis op willen eten…

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:24 



 
Profiel   

tamary schreef
Qua voedselverspilling gaat er ook aardig wat meteen weer onder de ploeg ipv geoogst te worden. Opkoper die het niet wil hebben bv, of prijzen zijn zo laag dat kosten om te oogsten hoger zijn. En dan kan je als boer wel een advertentie zetten dat mensen het gratis uit het veld mogen komen plukken, maar daar komt niemand voor.

Ja idd ook.
Zoals de wortelen die afgelopen jaar onder geploegd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 18:15 



 
Profiel   

Ik wil ook even klagen hoor. Mijn pony staat op Seniores Priores en ik zie die zakken elke maand een euro duurder worden ;( Vorige maand nog (of al!) € 16,20 per zak, nu € 17,99. Vraag me af of het ooit weer naar beneden gaat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 11:09 



 
Profiel   

Helaas was de benzine vandaag alweer 2,21......

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 11:30 



 
Profiel   

In duitsland was de benzine nu 2,15 ik kijk uit naar morgen :+ dan gaat de prijs er 30 cent omlaag. Ze verwachten ook record drukte van Nederlanders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 11:32 



 
Profiel   

Over een paar maanden verloopt mijn energie contract, ga van 110 euro naar bijna 300 ! Dus elke maand 300 euro voor een beetje energie. Wat een wereld .

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 11:35 



 
Profiel   

sterregoud schreef
Over een paar maanden verloopt mijn energie contract, ga van 110 euro naar bijna 300 ! Dus elke maand 300 euro voor een beetje energie. Wat een wereld .


ik werd eind vorig jaar voor gek verklaard toen ik mijn energie voor 2 jaar vastzette. Moest abrupt overstappen toen door faillissement van Welkom Energie. Maar wat ben ik nu blij dat ik het vast heb staan!

Maar schrik vooral ook van de prijzen in de supermarkt. "Vroeger" had je 2 boodschappentassen vol voor 50 euro, nu is net de bodem bedekt van 1 tas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 11:39 



 
Profiel   

2,28 Hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 11:41 



 
Profiel   

De brandstof stijgt echt heel hard nu. Ook duitsland verhoogd nu de prijzen. Het loont daarna echt om daar te gaan tanken en boodschapen te gaan doen.

Alle bedragen stijgen de pan uit. Of de verpakkingen worden fors kleiner. En ik lees overal dat modaal gemiddeld langzaam ook in de problemen komen om te kunnen blijven overleven financieel. -O-

Mijn eerste verdrievoudigde energie voorschot is ook al afgeboekt. Zo niet grappig al viel die goddank nog "mee" dankzij mijn zonnepanelen en een meedenkende energiemaatschappij

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 11:46 



 
Profiel   

karuna schreef
De brandstof stijgt echt heel hard nu. Ook duitsland verhoogd nu de prijzen. Het loont daarna echt om daar te gaan tanken en boodschapen te gaan doen.

Alle bedragen stijgen de pan uit. Of de verpakkingen worden fors kleiner. En ik lees overal dat modaal gemiddeld langzaam ook in de problemen komen om te kunnen blijven overleven financieel. -O-

Mijn eerste verdrievoudigde energie voorschot is ook al afgeboekt. Zo niet grappig al viel die goddank nog "mee" dankzij mijn zonnepanelen en een meedenkende energiemaatschappij


Het loopt de spuigaten uit. Ja het is mij ook al opgevallen dat verpakkingen steeds kleiner worden en tegelijkertijd de prijzen enorm stijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 11:49 



 
Profiel   

Op mijn werk merken we vooral dat grondstoffen enorm in prijs stijgen en dat verpakkingen ook sterk stijgen. We willen de consumentenprijs nog niet verhogen, maar als het zo doorgaat moeten we ook.

Ik probeer nu wel zoveel mogelijk lokaal te halen en een stuk bewuster, maar het is een pittige aanslag op mijn salaris. Ik heb wel de mazzel dat ik een tankpas van de baas heb, maar zelfs dan probeer ik zo goedkoop mogelijk te tanken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 12:00 



 
Profiel   

Mdrf schreef
Op mijn werk merken we vooral dat grondstoffen enorm in prijs stijgen en dat verpakkingen ook sterk stijgen. We willen de consumentenprijs nog niet verhogen, maar als het zo doorgaat moeten we ook.


Uiteindelijk zal een bedrijf het moeten verhogen en zal het niet anders kunnen. Probleem alleen is dat de consument er uiteindelijk voor zal moeten kiezen om de aankoop uit of zelfs helemaal af te stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 12:08 



 
Profiel   

Ik weet niet om wat voor verpakkingen het gaat en wat jullie verpakken, maar het zou ook een mooi moment kunnen zijn om verpakkingloos te gaan produceren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 12:11 



 
Profiel   

Ik had gisteren nog een mazzeltje op de markt. Kreeg een doos abrikozen (totaal 5 kilo) gratis. Het probleem zat heel veel rotte en beschimmelde tussen. Na uitzoeken gewoon nog 2,5 kilo over en de kippen hebben ook weer kunnen snoepen. En wat te slecht is compostbak in (voor het gewilde zwarte moestuin goud). <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 12:33 



 
Profiel   

Mdrf schreef
sterregoud schreef
Over een paar maanden verloopt mijn energie contract, ga van 110 euro naar bijna 300 ! Dus elke maand 300 euro voor een beetje energie. Wat een wereld .


ik werd eind vorig jaar voor gek verklaard toen ik mijn energie voor 2 jaar vastzette. Moest abrupt overstappen toen door faillissement van Welkom Energie. Maar wat ben ik nu blij dat ik het vast heb staan!

Maar schrik vooral ook van de prijzen in de supermarkt. "Vroeger" had je 2 boodschappentassen vol voor 50 euro, nu is net de bodem bedekt van 1 tas.

Dat is natuurlijk ook super overdreven wat koop je dan? Hier net 1,5 tas vol voor €35 :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 12:38 



 
Profiel   

verootjoo schreef
8nnemiek schreef
Ik heb het idee dat er in de supermarkten steeds minder wordt weggegooid juist. Initiatieven als Too good to go helpen daar al flink aan mee, en de 35/50% korting stickers, verspil mij niet bakjes en zakjes, wat schijnbaar zo goed werkt dat er hier en daar voedselbanken klaagden over te weinig eten. En ik weet dat de Makro hier in de buurt al jaren zijn oude fruit en groente aan de dierentuin doneert.
Ik denk dat het overgrote deel van het verspilde voedsel in Nederland bij horeca vandaan komt, en bij andere instanties die eten serveren zoals bejaardentehuizen. Mijn tante werkte daar en nam regelmatig een paar bakken eten mee die over waren.
Lastig ook wel; in de supermarkt begrijpen mensen het als aan het eind van de dag het brood op is, maar in de horeca verwacht men dat alles tot op het laatste uurtje nog op voorraad is en besteld kan worden.


Horeca ook zeker idd! Ik zie wel in steeds meer ayce concepten verschijnen dat hetgeen je wel bestelt maar niet opeet extra op de rekening komt. Dat vind ik wel een goede voor de bewustwording.

Instellingen ook trouwens inderdaad; ik werk ook in een instelling en als ik zie dat er een grote pan soep weggekieperd werd of dingen van het buffet weggegooid worden mag je dat niet meenemen. Dat vind ik echt zo’n raar principe :? Je gooit het weg; geef het aan mensen die het thuis op willen eten…


Hoe moet ik dat concept zien? Bordje niet leeg is boete betalen o.i.d.?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 12:42 



 
Profiel   

Klopt Charley. Je krijgt extra kosten als je een besteld gerecht niet opeet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 12:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 128 van de 174 [ 4337 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131 ... 174  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen