Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 18 van de 21 [ 521 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gezin opvangen in eigen huis

 
Profiel   

Zoals ik al zei : rechtvaardigheid is vaak ver te zoeken.
Maar als er nu meer Nederlanders vluchtelingen in huis nemen is er ook minder huisvesting elders nodig.
Over het algemeen is de opvang van vluchtelingen maar tijdelijk.
Niemand heeft om deze toestanden gevraagd
Dus misschien is het mogelijk om wat meer voor medemensen te betekenen
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet altijd even makkelijk is , maar zeker wel een verrijking van je leven
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 12:30 



 
Profiel   

mirim schreef
Zoals ik al zei : rechtvaardigheid is vaak ver te zoeken.
Maar als er nu meer Nederlanders vluchtelingen in huis nemen is er ook minder huisvesting elders nodig.
Over het algemeen is de opvang van vluchtelingen maar tijdelijk.
Niemand heeft om deze toestanden gevraagd
Dus misschien is het mogelijk om wat meer voor medemensen te betekenen
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet altijd even makkelijk is , maar zeker wel een verrijking van je leven

Je moet wel net plek hebben om iemand op te kunnen vangen in eigen woning. En daar ook geestelijk en lichamelijk toe in staat zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 12:34 



 
Profiel   

Ik snap heel goed dat ze hulp nodig hebben, maar ik kocht iets in de supermarkt deze week met een Oekraïnse ingrediënten lijst. Ik eet glutenvrij dus ik heb het maar laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:46 



 
Profiel   

Ik snap gerust dat niet voor iedereen de mogelijkheid er is om mensen in huis te nemen
Het zou niet redelijk zijn dit te verwachten
Maar ik merk om mij heen dat de wil er ook niet is bij velen.
Hoe vaak ik niet hoor : wat goed van jullie ! Ik zou het niet kunnen.
Maar wat heet niet kunnen . Ook wij moeten heel veel inleveren en heel veel delen.
Maar waar een wil is is vaak een weg.
Zonder een zwartkijker te willen zijn denk ik dat we wel kunnen stellen dat het leven er niet makkelijker of leuker op gaat worden.
Dus misschien moeten we met zijn allen wat meer naar mogelijkheden zoeken om ,op wat voor gebied maar ook en met elkaar, er het beste van zien te maken.
En met elkaar bedoel ik dan alle mensen , niet alleen degenen waarvan de wieg in Nederland stond.
Ook mensen die vluchten hebben niet om de oorlog gevraagd en zijn gewoon mensen met dezelfde gevoelens als wij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:05 



 
Profiel   

mirim schreef
Ik ga niet zeggen dat het ‘mensen uit huis zetten ‘ om plaats te maken voor anderen niet gebeurd.
Want ik weet het gewoon niet uit ondervinding .
Maar wel is het vaak zo dat er andere dingen spelen als wat de omgeving weet.
Er wordt wel vaker beweerd dat vluchtelingen of andere mensen alles maar voor elkaar krijgen, maar de praktijk heeft wel uitgewezen dat de zaken soms iets anders in elkaar steken als dat de buitenwereld ziet.
Mocht het inderdaad zo zijn dat een gezin met kinderen op straat gezet wordt om vluchtelingen te helpen dan is het natuurlijk dweilen met de kraan open.

Edit : als ik bovenstaand artikel lees dan heb ik daar persoonlijk wel een idee over.
Het werd deze mensen toegestaan hier te wonen.
Antikraak.
En nu is het verhuurd .
Dan maakt het dus niet uit wie er in komt te wonen.
Het had ook door anderen gehuurd kunnen worden.
Dat is het risico van antikraak wonen.
Dat er voor deze hardwerkende mensen geen huis te vinden is is natuurlijk sneu, maar dat is het probleem het huizen tekort in Nederland.
En dat is een ander verhaal....


Ik denk dat het ook met geld te maken heeft. De eigenaar van deze woningen zal wel een hoger bedrag krijgen voor als er Oekraïne in wonen dan de huidige huurders.

Het kan wel antikraak zijn, maar zo ga je niet met mensen om.
Ze hadden de Oekraïne okk in de sporthal kunnen vesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:23 



 
Profiel   

Ja, maar het is wel zuur dat jij je woning moet verlaten en dakloos wordt, zodat een ander kan gaan wonen onder het dak dat eerst jouw dak was. Iemand die dusdanig door de gemeente geholpen wordt, zoals de Oekraïense vluchtelingen, dat er ook elders een plek gevonden kan worden.

Nu wordt de ene dakloze voor de andere ingeruild en zit je onder de streep nog met evenveel, zo niet meer daklozen waar ook weer een oplossing voor gevonden moet worden.
Citaat



Ik vind het iig een raar beleid, ook al is het iets dat mag.[/quote]
Maar het is ook zuur dat wanneer jij na 10 jaar reageren op woningen je eindelijk op de eerste plek staat de woning naar vluchtelingen gaat en jij vervolgens weer bij wijze van spreken achteraan staat[/quote]
Citaat




Dat vind ik sowieso absurd, en slaat nergens op.
En dan vinden mensen het vreemd, dat er mensen zijn die een hekel aan vluchtelingen krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:26 



 
Profiel   

mirim schreef
Zoals ik al zei : rechtvaardigheid is vaak ver te zoeken.
Maar als er nu meer Nederlanders vluchtelingen in huis nemen is er ook minder huisvesting elders nodig.
Over het algemeen is de opvang van vluchtelingen maar tijdelijk.
Niemand heeft om deze toestanden gevraagd
Dus misschien is het mogelijk om wat meer voor medemensen te betekenen
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet altijd even makkelijk is , maar zeker wel een verrijking van je leven


Als je het niet erg vindt laat ik die 'verrijking' van mijn leven even aan me voorbij gaan. Heb geen enkele behoefte aan vreemden in mijn huis.
Eigen leven eindelijk prima op de rit, en wil dat graag zo houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:39 



 
Profiel   

En als de gemeente dan een gebouw wil ombouwen naar appartementen voor sociale huur staan alle bewoners in de wijk op hun achterste benen want dat geeft overlast en waardedaling voor hun koophuizen en wordt het met man en macht tegengewerkt.

Vriendin van mij woonde antikraak, moest er ook uit gezien die ruimte naar vluchtelingen ging. Zij heeft binnen de maand een ander onderkomen gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 16:28 



 
Profiel   

Als ik een vluchteling in huis neemt, neemt ie over een aantal maanden de benen.
Ik zou er niet tegen kunnen om ineens iemand 24 uur per dag in mijn buurt te hebben.
En bovendien heb ik mijn eigen mening over het in huis nemen van een vluchteling

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 16:40 



 
Profiel   

Wat mij betreft heeft een stel met 5 kinderen niets te zoeken in een (anti)kraakwoning. Ik heb het als een vorm van mishandeling ondervonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 00:26 



 
Profiel   

herr_balou schreef
Wat mij betreft heeft een stel met 5 kinderen niets te zoeken in een (anti)kraakwoning. Ik heb het als een vorm van mishandeling ondervonden.


Ik vind ook dat kinderen niet in een anti kraakpand horen. Maar als er geen andere woonruimte is, zul je toch iets moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 06:07 



 
Profiel   

Ligt wel een beetje aan wat voor anti kraak. Kennis van mij woonde in een rijtje waar alle huizen anti kraak bewoont werden. Huisje wat zij hadden hadden ze echt leuk, maar goedkoop op kunnen knappen. Daar kon je prima met een jong gezin wonen, zij waren toen nog te jong maar meende dat er best mensen met echt jonge kinderen woonden. Als je maar een backup hebt voor als je er plotseling uit moet. Geloof dat dat bij hun geen issue was, dat ze sowieso op papier hadden dat ze er tot jaar x konden wonen en minimaal 3 maand van te voren zouden horen wanneer de sloop zou beginnen
Maar zij woonden daar heerlijk goedkoop, konden zo mooi sparen voor een eerste koophuis.
Dan zie ik het probleem niet zo.

Kende ook een school waar antikraak gewoond had. Deel van gebouw deed verlichting het niet meer. Lekte hier en daar. Werd toch regelmatig een ruit in gegooid. Tja, daar wil je dan weer niet met kinderen wonen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 06:26 



 
Profiel   

herr_balou schreef
Wat mij betreft heeft een stel met 5 kinderen niets te zoeken in een (anti)kraakwoning. Ik heb het als een vorm van mishandeling ondervonden.


Waar moeten ze anders wonen? Onder een brug?
Als er geen andere huizen zijn moet je toch wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 09:38 



 
Profiel   

TinkerTreas schreef
herr_balou schreef
Wat mij betreft heeft een stel met 5 kinderen niets te zoeken in een (anti)kraakwoning. Ik heb het als een vorm van mishandeling ondervonden.


Ik vind ook dat kinderen niet in een anti kraakpand horen. Maar als er geen andere woonruimte is, zul je toch iets moeten.


Deze antikraakpand staan niet op een dubieuze plek in een stad hoor.
Is een net klein dorp,

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 09:40 



 
Profiel   

herr_balou schreef
Wat mij betreft heeft een stel met 5 kinderen niets te zoeken in een (anti)kraakwoning. Ik heb het als een vorm van mishandeling ondervonden.


Jammer dat jij het zo ervaren hebt. Echter is er een heel scala aan soorten antikraakwoningen. Ik heb altijd in hele normale rijtjeshuizen gewoond die voor de sloop zijn.
Als kind woonde mijn vader een tijd in een grote school via antikraak, dat heb ik juist als een fantastische tijd ervaren omdat er zoveel ruimte was om te spelen en op avontuur te gaan, daarna heeft hij nog jaren in rijtjeshuizen gewoond, ook via antikraak.

Maar goed, in mijn omgeving zijn creatieve woonvormen erg normaal. Uit noodzaak, maar ook uit principes. Terreinen en panden die ‘illegaal’ gekraakt zijn, maar waar in veel gevallen in gesprek wordt gegaan met eigenaren en ze op een leegstandbeheercontract komen. Maar dan zonder tussenpartij van een antikraakorganisatie die daar flink geld aan verdient. Wil de eigenaar het niet, wordt het meestal vriendelijk ontruimt door de politie. De groepen krakers die ik ken, wonen op terreinen en in panden met goed contact met de eigenaren en laten het netter achter dan toen ze kwamen. Ja, er zijn ook groepen krakers met rotte appels ertussen. Maar zo heb je ook rotte appels in gewone huur- en koopwoningen zitten. Het is allemaal niet zo zwart-wit.
Ik denk dat als we meer open zouden kijken naar creatieve woonvormen en invulling van panden en terreinen waar niets mee gebeurt, er helemaal geen woningnood hoeft te zijn en we al helemaal geen vluchtelingen zouden hoeven weg te stoppen hutjemutje in gymzalen en tentenkampen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 09:51 



 
Profiel   

Wij krijgen elke week een standaard update mail van takecarebnb
Verder niks meer gehoord
Dan is het misschien niet meer nodig?
Er gaan ook al mensen terug naar Oekraïne dus die plekken komen weer vrij

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 10:34 



 
Profiel   

Kreeg ik ook nog, updates van takecarebenb en uiteindelijk ben ik door hen gebeld. Eén van de vragen was of ik garant wilde staan voor alle voedsel etc. gedurende de hele opvangperiode. Die vraag zou ik ja op hebben gezegd toen er nog geen sprake was van leefgeld. Nu vind ik dat heel krom. Ze krijgen geld voor de boodschappen en wanneer dat geregeld is, vind ik niet dat ik nog verantwoordelijkheid heb voor die dagelijkse uitgaven. Bij ons hebben ze een eigen appartement en koken ze zelf, dus dat gaat heel makkelijk gescheiden blijven. De takecarebnb vindt dat de Oekrainers zelf mogen weten wat ze met dat geld doen. Dat vind ik te ver gaan... Dus met dat antwoord kwam ik niet door de screening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 11:28 



 
Profiel   

josien_m_ schreef
Kreeg ik ook nog, updates van takecarebenb en uiteindelijk ben ik door hen gebeld. Eén van de vragen was of ik garant wilde staan voor alle voedsel etc. gedurende de hele opvangperiode. Die vraag zou ik ja op hebben gezegd toen er nog geen sprake was van leefgeld. Nu vind ik dat heel krom. Ze krijgen geld voor de boodschappen en wanneer dat geregeld is, vind ik niet dat ik nog verantwoordelijkheid heb voor die dagelijkse uitgaven. Bij ons hebben ze een eigen appartement en koken ze zelf, dus dat gaat heel makkelijk gescheiden blijven. De takecarebnb vindt dat de Oekrainers zelf mogen weten wat ze met dat geld doen. Dat vind ik te ver gaan... Dus met dat antwoord kwam ik niet door de screening.

Ik snap je punt. Als ze geen geld zouden hebben kan ik het nog wel begrijpen maar nu ze zelf leefgeld hebben vind ik ook dat ze zelf dingen mogen betalen.
En om je dan met dit antwoord af te schepen, asociaal vanuit take care

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 11:52 



 
Profiel   

Josien, dat vind ik nogal ver gaan, en precies waar ik al huiverig voor was.
Voor mij een van de redenen om er ook niet aan te beginnen.

Ik gun iedereen alles, echt waar, maar als wij hier zitten te puzzelen hoe we de stookkosten zo laag mogelijk houden, alles duurder wordt, dan zag ik het niet voor me dat ik een hele tijd onbeperkt nog een extra gezin zou kunnen onderhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 12:42 



 
Profiel   

josien_m_ schreef
Kreeg ik ook nog, updates van takecarebenb en uiteindelijk ben ik door hen gebeld. Eén van de vragen was of ik garant wilde staan voor alle voedsel etc. gedurende de hele opvangperiode. Die vraag zou ik ja op hebben gezegd toen er nog geen sprake was van leefgeld. Nu vind ik dat heel krom. Ze krijgen geld voor de boodschappen en wanneer dat geregeld is, vind ik niet dat ik nog verantwoordelijkheid heb voor die dagelijkse uitgaven. Bij ons hebben ze een eigen appartement en koken ze zelf, dus dat gaat heel makkelijk gescheiden blijven. De takecarebnb vindt dat de Oekrainers zelf mogen weten wat ze met dat geld doen. Dat vind ik te ver gaan... Dus met dat antwoord kwam ik niet door de screening.



Oh echt waar?!?
Zo heb ik het bij eerste gesprek helemaal niet begrepen! Dat we garant staan voor zolang ze nog geen leefgeld hebben
Ik meende zelfs dat er mensen zijn die een bijdrage geven aan de mensen bij wie ze in huis zijn.
Wat ik op zich logisch vind omdat ze namelijk meer.leefgeld krijgen dan wanneer ze in de opvang zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 15:39 



 
Profiel   

Ja de vrouw van takecarebenb die ik aan de telefoon had, had geloof ik zelf hier ook wel bedenkingen bij...maar dat was het beleid. Ik heb aangegeven dat ze dat wel eens konden heroverwegen. "Onze" Oekrainers willen graag een bijdrage leveren vanaf dat ze een beetje begrijpen hoe het met dat leefgeld zit en ze het ontvangen. De eerste periode hoefde dat van ons echt niet, maar daarna vind ik het wel reeel dat ze bijdragen. De bedragen zoals de gemeente ze noemt zijn dan: 260 euro leefgeld en daarbij 215 voor "wonen" en 55 euro per kind daarvoor. Dat bedrag zou je dus kunnen afspreken, maar minder mag natuurlijk ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 18:30 



 
Profiel   

Precies, eerst hoeft niet, kunnen ze zorgen voor eigen garderobe, schoenen etc etc
Maar gewoon een bijdrage in de gestegen kosten lijkt me heel normaal

We wachten het af wat ze gaan Zeggen bij de takecarebnb.
Als het nog nodig is
Collega van mijn man zou mensen in huis krijgen maar die gingen opeens naar Duitsland, daar is de vergoeding hoger schijnt het

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 16:30 



 
Profiel   

Symke schreef
Precies, eerst hoeft niet, kunnen ze zorgen voor eigen garderobe, schoenen etc etc
Maar gewoon een bijdrage in de gestegen kosten lijkt me heel normaal

We wachten het af wat ze gaan Zeggen bij de takecarebnb.
Als het nog nodig is
Collega van mijn man zou mensen in huis krijgen maar die gingen opeens naar Duitsland, daar is de vergoeding hoger schijnt het


Is wel duidelijk waar het dan om gaat

Gelukzoekers dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 11:55 



 

Alsof je dan direct een gelukszoeker bent 8)7

Als ik zou moeten vluchten naar een wildvreemd land met amper een rugtas eigen bezittingen en het enige "keuzeverschil" is land A €250 leefgeld en land B €350 leefgeld (noem maar wat). Dan zou ik voor land B kiezen. Waarom? Omdat je al genoeg ellende hebt, dan klinkt die €100 extra ademruimte wel zo prettig. En dat heeft niks met geluk zoeken te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 12:15 



 
Profiel   

Net wat idinn schrijft. :j Hoe zou je zelf zijn?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-22 12:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 18 van de 21 [ 521 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen