Oekraïne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:52

Naja, als er in, pak 'm beet, in Friesland al jaren gevochten zou worden, kun je het nauwelijks Nederlands grondgebied meer noemen. Delen ervan zijn dan gewoon territorium van een vreemde mogendheid.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:21

enzino schreef:
Beetje WD-40 en ze zijn zo klaar voor de strijd. :D



Even voor de volledigheid: T-62 (en ook een variant als de Object140) waren DESTIJDS hun tijd ver vooruit. Ik heb simulaties gedaan met beiden. Als je tegen de tanks van DESTIJDS alleen de koepel van de tank in het schootsveld liet zien was je onkwetsbaar.

De T-62 had DESTIJDS 2 nadelen:
1. Het profiel van de tank was zo laag dat je er niet inpaste als je langer was dan 1.65 meter. Dus de crews werden gerecruteerd uit gebieden ver ten oosten van de Oeral;
2. Het laden van het kanon gebeurde automatisch/hydraulisch. Scheelde 1 man, de lader. Niks mis mee…..alleen het detail dat als de schutter even niet oplette het hydraulisch systeem je arm greep en eraf rukte. Detail, want slechts mannen ten oosten van de Oeral pasten in een T-62. Who gives a f*ck in Moskou?!

Tegenwoordig hebben T-62 en de opvolgers, de T-72 en M-90 last van een probleem dat al 50 jaar bestaat: de munitie ligt opgeslagen in de koepel. Voor de T-62 DESTIJDS geen probleem want niks kon de koepel penetreren.

Nu doordringen Stingers en Darts met gemak de koepels van al die tanks. Het gevolg: de munitie in de koepel blaast op, met als gevolg het ‘Jack in The Box’-effect dat we zien: de munitie ontploft, de koepel vliegt eraf, 4 Russische ‘Tankists’ sterven in elke tank. Ontwerpmisser van de bovenste plank. 50 jaar en niks geleerd.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 26-05-22 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:34

Pareltjes schreef:
Bobbejaan schreef:
Als dat de bedoeling is, dan komt hij er...of we nu wel of niet Ukraine daadwerkelijk echt helpen, of mondjesmaat.

Een gegroeid ego met zieke geest verkent zijn wereld op een andere manier.


Het is niet alleen Poetin hè? Het is de machine erachter. Wie komt er na hem? Wat komt er na hem? Hoe pissed is het Russische volk als we hen “ontdoen” van Poetin. Is er dan meer of minder stabiliteit. We zitten erbij en kijken er naar...ik vind het moeilijk. Mijn gerechtigheid zal Poetin wel eens even een lesje leren. Mijn verstand zegt hoe? En wat dan...?

Denk dat vooral het onderwerp: 'wat komt er na putin' bijzonder interessant is.

Als je kijkt naar het verleden zie je dat landen waar de Westerse landen orde op zaken probeerde te stellen vaak er erger aan toe zijn na verlies van de heersende macht dan daarvoor..
Ik zag recent nog een documentaire waarin iemand aan het woord kwam die het beeld van Saddam Hussein omver had geworpen bij de komst van de Amerikanen. Hij zei: als ik geweten had wat ik nu weet zou ik hem terugplaatsen. Het is alleen maar achteruitgang geweest.

Stel dat we Putin 'wegkrijgen' is de kans dat het een verbetering is ontzettend klein. Het kan juist het begin zijn van nog veel meer en grotere ellende.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 00:53

Nou precies dit. Maar bij Saddam wisten we dat op voorhand omdat het land eigenlijk geen land was maar onder leiding van een keiharde dictator meerdere totaal verschillende tribes bijeen gehouden werden. Hij had ons gewaarschuwd dat je hier geen westers democratisch systeem op los kon laten.
Het moeilijke van ingrijpen....denk dat WOII een van de weinige succes stories is geweest. De rest bagger en ellende.

Dus wat te doen met de Oekraine en Rusland? Het is gewoon niet eenvoudig...

pien_2010

Berichten: 43288
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:23

Pareltjes schreef:
Nou precies dit. Maar bij Saddam wisten we dat op voorhand omdat het land eigenlijk geen land was maar onder leiding van een keiharde dictator meerdere totaal verschillende tribes bijeen gehouden werden. Hij had ons gewaarschuwd dat je hier geen westers democratisch systeem op los kon laten.
Het moeilijke van ingrijpen....denk dat WOII een van de weinige succes stories is geweest. De rest bagger en ellende.

Dus wat te doen met de Oekraine en Rusland? Het is gewoon niet eenvoudig...



Het is in zoverre eenvoudig dat Oekraïne zelf de keuze heeft gemaakt om soeverein te zijn en ze de Russen niet motten. Dus die vechten zich dood letterlijk en krijgen hulp waar ze om smeken elke dag weer (en ze willen veel meer) vanuit het westen. Dus dat vind ik toch een ander verhaal als al die ongevraagde bemoeienis vanuit het westen.

Mali doet het anders. Die omarmen de Russen en motten de Fransen niet meer. Ook helder zat. De Fransen vertrekken was van de week hier op het journaal en terecht.

Cowboy55 ik vind je verhalen over materiaal interessant. Ben er totaal niet in thuis. Klinkt naar al die munitie in de koepel.

Sunnda klopt dat het vaak slechter wordt.
Wat Rusland doet is aan Rusland wat mij betreft, zolang ze maar in eigen land blijven. De mensenrechten schending in dat land en anderen is wel heel droevig.

Irak was een schandelijke operatie, bemoeienis vh westen op leugenachtige gronden. Absoluut niet OK!

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:44


Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:09

De nachtupdate

Citaat:
Operationele informatie vanaf 06.00 uur op 27.05.2022 met betrekking tot de Russische invasie van de Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne:

▪️In de gebieden Volyn en Polissya worden geen significante veranderingen in de activiteiten van de strijdkrachten van de Republiek Wit-Rusland waargenomen, er worden maatregelen genomen om de bescherming van de Wit-Russisch-Oekraïense grens te versterken. De dreiging van raket- en luchtaanvallen vanaf het grondgebied van de Republiek Wit-Rusland blijft.

▪️In de richting van Seversky blijft de vijand maatregelen nemen om de dekking van de Oekraïens-Russische grens in de regio's Bryansk en Koersk te versterken, ze zijn betrokken bij twee tactische bataljonsgroepen van de luchtlandingstroepen van de strijdkrachten van de Russische Federatie.

▪️In de richting van Slobozhansky traint de vijand personeel voor het aanvullen van gemotoriseerde geweer-, tank- en artillerie-eenheden. Brengt brandschade toe en ontmijnt het gebied op afstand op de routes van mogelijke inzet van eenheden van onze troepen.

▪️In de richting van Charkov richt de vijand zijn inspanningen op het handhaven van zijn posities en het tegenhouden van de opmars van onze troepen.

▪️In de Slavische richting blijven de Russische bezetters de posities van onze troepen beschieten en het offensief hervatten.

▪️In de richting van Donetsk voeren de bezetters actieve offensieve operaties uit. Ze blijven op onze eenheden schieten, raketaanvallen lanceren en troepen hergroeperen.

▪️De vijand probeert succes in de richting van Bakhmut te ontwikkelen, logistieke routes te verstoren en onze eenheden af ​​te sluiten van de hoofdtroepen.

▪️In de richting van Lyman voert de vijand verkenningen uit, met de steun van artillerie die voet aan de grond proberen te krijgen in het dorp Lyman.

▪️In de richting Zuid-Bug blijft de vijand maatregelen nemen om de controle over het grondgebied van de regio Cherson te behouden. Verhoogde het aantal beschietingen van eenheden van onze troepen, voert luchtverkenningen uit, voert technische uitrustingsposities uit. Versterking van de groep door reserve-eenheden over te dragen.

▪️In de Zwarte Zee en de Azov-zee blijven vijandelijke marinegroepen de civiele scheepvaart blokkeren.

▪️De afgelopen 24 uur zijn twaalf vijandelijke aanvallen in de richtingen Donetsk en Luhansk afgeslagen, een tank, vijf artilleriesystemen, vijf eenheden gepantserde gevechtsvoertuigen en vijf voertuigen vernietigd. De luchtverdedigingseenheden schoten een vijandelijke Ka-52 helikopter, een kruisraket en een Orlan-10 UAV neer.

▪️Een jager van de luchtmacht van de strijdkrachten van Oekraïne vernietigde een kruisraket in de regio Tsjernivtsi.


⚡️Nieuws Nieuws Digest:

▪️De afgelopen 24 uur zijn meer dan 100 vuurtaken uitgevoerd door raket- en artilleriebewapeningseenheden in samenwerking met de luchtvaart - OK Pivden. 35 racisten en verschillende infanteriegevechtsvoertuigen werden ook gedood.

▪️Een catastrofale storing van de waterkrachtcentrale van Kakhovka kan leiden tot een milieuramp. Daar vestigden de racisten hun commandopost in het zuidelijke militaire district.

▪️De afgelopen 24 uur raakten 14 burgers gewond bij de beschietingen. Van één vrouw is bekend dat ze is overleden. De districten Mykolaiv en Bashtansky hebben de meeste beschietingen.

▪️De Royal Air Force of Canada heeft officieel de levering aangekondigd van bijna 2 miljoen pond aan militaire donaties aan Oekraïne namens bondgenoten en partners om Oekraïne te helpen.

▪️110 operationele bataljon tactische groepen werden door de racisten ingezet op het grondgebied van Oekraïne. De meesten - in het zuiden, de rest - vechten in de Donbass - het Pentagon. Het Amerikaanse ministerie van Defensie stelt echter dat de Russische strijdkrachten weinig vooruitgang hebben geboekt.

Citaat:
Oorlogsnieuws:

▪️In de ochtend vuurde de vijand op de regio Dnipropetrovsk, er is ernstige vernietiging. Het hoofd van de regionale staatsadministratie van Dnipropetrovsk, Valentyn Reznichenko, kondigde verschillende aankomsten aan. Reddingswerkers zijn momenteel bezig met het ontmantelen van het puin en op zoek naar mensen.

▪️Four slachtoffers in Severodonetsk, het politiebureau in Lysytsjansk werd beschoten, ongeveer 50 huizen in de regio werden beschadigd. De hele dag probeerden de Russen zich een weg te banen naar Severodonetsk vanuit Purdivka en Shchedryshchevo, waarbij ze de posities van ons leger in het Ustynivka-gebied aanvielen. - Sergej Gaidai.

▪️Op 26 mei kwam een ​​vijandelijke DRG het Mir Hotel binnen - de strijdkrachten boden weerstand. Gedurende de dag werden 12 inwoners van Severodon geëvacueerd en werden ongeveer 1.500 burgers begraven tijdens de drie maanden van de oorlog. - Alexander Stryuk, hoofd van het militair-civiele stadsbestuur.

▪️ Rusland brengt mankracht en militair materieel over van de Krim naar Zaporizja. Dit zijn niet alleen grondtroepen, maar ook lucht- en marinecomponenten. Het is bekend dat een colonne met militair materieel, ongeveer 200 huifwagens en hetzelfde aantal Grads richting Melitopol zijn gereisd. - Zaporizja OVA.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:00

Bobbejaan schreef:
Jeetje....

Het woord koude oorlog was ik al vergeten, wordt nu weer vollop gebruikt...koude oorlog van wapenwedloop en niet geduld, maar imponeren. Er is nooit een reden geweest, daarom is ook de Nato in het leven geroepen en de dreiging is er altijd geweest, altijd omdat Rusland door bleef gaan met nukes, nog meer en nog groter en nog zwaarder. De buurlanden voelden deze dreiging voortdurend en Rusland heeft meerdere agressies uitgrvoerd. We doen nu alsof Ukraine het eerste slachtoffer is, nou niet dus..
Er wordt zelfs gezegd dat WOII nooit is gestopt, het is maar welke naam je wilt geven.

Wat doet mijn leeftijd er toe? Ik krijg het gevoel dat de posten die nu komen voornamelijk bedoelt zijn om te kleineren, uit te schakelen. Wat kinderachtig, het is toch gewoon een discussie?

Ik ben een redditfan, dat discussiegehalte is wel van een ander kaliber dan op bokt, jammer dit....


Achja, die eenvoudige zielen op Bokt, :-), ga je ons toch weer verlaten als het kaliber te laag is?

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:20

Och CharleyT hoe moet ik dit nu opvatten...is dit echt bokt zo? Hebben jullie een cultuur gevormd met elkaar? De ondertonen bij sommigen is zo neerbuigend en men leest amper, links al helemaal niet. De discussies worden op woorden gevoerd. Er zitten hier toch ook mensen die niet meer op school zitten?

Zat net weer op reddit, daar wordt alles met link geplaatst en door de link ontstaat een informatieve discusie, ik hoopte dar hier ook op gang te brengen. Nu moet ik op google om de juistheid steeds te bewijzen. Waarom doen jullie dat niet zelf als je iemand quote en terechtwijst?

Ik denk dat ik maar weer ga meelezen..de info hier loopt ook ver achter...er zijn al zoveel boeiende ontwikkelingen gaande, ja ook in Rusland en ook de bevolking en ook richting het beleid, richting Putin...maar daar lees je hier niets van, alles uit eigen kokers en gelijk,willen krijgen...jammer hoor...fijn langweekend..ik hoop wat meer paardenweer, waait weer zo hard hier en amper zon..

pien_2010

Berichten: 43288
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:33

Jammer Bobbejaan dat je wil vertrekken. Ik vind je bijdrage interessant.
Ik ben zeer benieuwd naar die nieuwe ontwikkelingen.
Reddit is dat Engels forum? Ik ken het niet nl.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:35

pien_2010 schreef:
Jammer Bobbejaan dat je wil vertrekken. Ik vind je bijdrage interessant.
Ik ben zeer benieuwd naar die nieuwe ontwikkelingen.
Reddit is dat Engels forum? Ik ken het niet nl.


Nu blijkt je leeftijd wel heel erg Pien..... _O-

https://www.reddit.com/r/ukraine/
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 27-05-22 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:39

Bobbejaan schreef:
Och CharleyT hoe moet ik dit nu opvatten...is dit echt bokt zo? Hebben jullie een cultuur gevormd met elkaar? De ondertonen bij sommigen is zo neerbuigend en men leest amper, links al helemaal niet. De discussies worden op woorden gevoerd. Er zitten hier toch ook mensen die niet meer op school zitten?

Zat net weer op reddit, daar wordt alles met link geplaatst en door de link ontstaat een informatieve discusie, ik hoopte dar hier ook op gang te brengen. Nu moet ik op google om de juistheid steeds te bewijzen. Waarom doen jullie dat niet zelf als je iemand quote en terechtwijst?

Ik denk dat ik maar weer ga meelezen..de info hier loopt ook ver achter...er zijn al zoveel boeiende ontwikkelingen gaande, ja ook in Rusland en ook de bevolking en ook richting het beleid, richting Putin...maar daar lees je hier niets van, alles uit eigen kokers en gelijk,willen krijgen...jammer hoor...fijn langweekend..ik hoop wat meer paardenweer, waait weer zo hard hier en amper zon..



Jammer dat Bokt niet aan het door jou gewenste kaliber voldoet. Gezien het aantal posts per dag voldoet Bokt op vele fronten toch aan een behoefte blijkbaar. Zo heeft een ieder zijn of haar forum waar men zich thuis voelt.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:54

Bobbejaan , wanneer je het niveau ondermaats vindt dan ook op je eigen bijdrages letten, al enkele Posts waren door even zoeken te weerleggen. Niemand heeft de waarheid in pacht, iedereen trapt wel eens in propaganda maar ga gerust op Reddit verder.
Vind het een nogal neerbuigende opmerking van je.

pien_2010

Berichten: 43288
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:25

Cowboy55 schreef:
pien_2010 schreef:
Jammer Bobbejaan dat je wil vertrekken. Ik vind je bijdrage interessant.
Ik ben zeer benieuwd naar die nieuwe ontwikkelingen.
Reddit is dat Engels forum? Ik ken het niet nl.


Nu blijkt je leeftijd wel heel erg Pien..... _O-

https://www.reddit.com/r/ukraine/


Yep en daar schaam ik me niet voor. _O- Ik heb de link aangeklikt (heel erg bedankt) maar alles is in het Engels in zover ik het kan zien, en naast twitter nog meer Engels of Frans lezen met mijn dyslexie dat doet mijn hoofd geen goed. Dus ik houd het bij paar follows van twitter := en Bokt, en andere kanalen.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:47

Op Reddit moet je ook maar net weten waar je mee moet lezen en welke bijdragen hout snijden. Ook daar wordt een hoop flauwekul verspreid. (en ik ben van Piens leeftijd ongeveer maar ken het via mijn zonen).

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:55


Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:57

mysa schreef:
Op Reddit moet je ook maar net weten waar je mee moet lezen en welke bijdragen hout snijden. Ook daar wordt een hoop flauwekul verspreid. (en ik ben van Piens leeftijd ongeveer maar ken het via mijn zonen).


Eens. Het uitzoeken van ‘waar’ en ‘niet waar’ van Reddit info kost veel tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:19

Nu Kissinger en de NY Times zich niet meer blind achter Oekraïne hebben geschaard, komt ook de Washington Post met een artikel dat niet alles koek en ei is onder de Oekraïnse troepen:

Afbeelding
https://www.washingtonpost.com/world/20 ... rodonetsk/

De meest interessante stukken:
Citaat:
Ukrainian forces have succeeded in thwarting Russian efforts to seize Kyiv and Kharkiv and have scored battlefield victories in the east. But the experience of Lapko and his group of volunteers offers a rare and more realistic portrait of the conflict and Ukraine’s struggle to halt the Russian advance in parts of Donbas. Ukraine, like Russia, has provided scant information about deaths, injuries or losses of military equipment. But after three months of war, this company of 120 men is down to 54 because of deaths, injuries and desertions.


Citaat:
But Lapko and Khrus’s concerns were echoed recently by a platoon of the 115th Brigade 3rd Battalion, based nearby in the besieged city of Severodonetsk. In a video uploaded to Telegram on May 24, and confirmed as authentic by an aide to Haidai, volunteers said they will no longer fight because they lacked proper weapons, rear support and military leadership.


Citaat:
The casualties here are largely kept secret to protect morale among troops and the general public.

“On Ukrainian TV we see that there are no losses,” Lapko said. “There’s no truth.”


Citaat:
“We’re ready to fight and we will keep on fighting,” Lapko said. “We will protect every meter of our country — but with adequate commandments and without unrealistic orders. I took an oath of allegiance to the Ukrainian people. We’re protecting Ukraine and we won’t let anyone in as long as we’re alive.”

But on Monday, Ukraine’s military security services arrived at the hotel and took Khrus and other members of his platoon to a detention center for two days, accusing them of desertion. Lapko was stripped of his command, according to an order reviewed by The Post. He is being held at the base in Lysychansk, his future uncertain.




Een treffende observatie uit andere bron, die mogelijk ook toepasselijk is op de bokt posts:
Citaat:
As many careful and less idealistic observers suspected the whole time, a steady stream of both wartime propaganda and one-sided social media feeds where it seems the only tanks being blown up are Russian ones has served to present a very skewed portrayal of the battlefield to the Western public. While it's perhaps easier to get sucked into this pro-Ukraine bias based on the innumerable so-called open source intelligence self-anointed 'experts' on Twitter, this is less so if one wades into Telegram, where a flood of uncensored videos from both sides gives a truer picture, as the fresh report seems to also suggest.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:50

Gosh, ik zou hopen dat niemand hier verbaasd over is.

Natuurlijk lees ik graag over Russische soldaten / militairen die zich overgeven omdat ze niet gemotiveerd zijn;
natuurlijk hoop ik dat het Oekraïnse leger intelligent te werk gaat : 'wie niets waard is op het slagveld maar goed is met computers mag de vijand hacken',
etc.

Oud gezegde: in elke oorlog "sneuvelt" de waarheid als eerste.

irmaz

Berichten: 4769
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:50

Duh, over open deuren intrappen gesproken....
Zijn er echt mensen die denken dat er alleen Russen dood gaan in de oorlog?
En dat Ukraïners een soort supermensen zijn die geen angst, verslagenheid, twijfel of opstandigheid kennen?
En wanneer er een constante roep om meer wapens is bedenk je dan niet dat er eenheden stil vallen en in gevaar raken omdat hun voorraad op raakt?
|o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:14

Ik zeg nergens dat er mensen zijn die dachten dat alleen Russen stierven of dat Oekraïners supermensen zijn, dus daar op reageren is een stropop creëren om die vervolgens te lijf te gaan. Daar is geen kunst aan.

Wat ik wel eerder aangaf is dat dit significant is omdat het een tendens in de media aangeeft. Waar er eerst onbeperkte steun voor een oneindige oorlog was en propaganda kritiekloos gepubliceerd werd, is dat nu snel aan het veranderen. Opeens krijgen we het negatieve nieuws te horen, horen we van de problemen met de troepen, en gaan er stemmen op om een oplossing te zoeken waarbij Oekraïne mogelijk grondgebied kwijt raakt.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:54

Dus twee vrijwilligers klagen en meteen komt het groot in het nieuws? Zelenski heeft vorige week nog gezegd dat er 50 tot 100 soldaten sneuvelen aan Oekraïense kant dagelijks en dat zal inmiddels ook ruim over de 10.000 zijn.
En gebrek aan wapens klopt, de bevoorrading uit het westen loopt steeds meer vertraging op helaas.
Vooral Duitsland heeft een slakkengang. Inmiddels zijn er wel gevechtsvliegtuigen gearriveerd, ontmanteld maar met de hoeveelheid engineers in de Oekraïne zitten ze waarschijnlijk snel in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:57

bigone schreef:
Dus twee vrijwilligers klagen en meteen komt het groot in het nieuws?

Nee, om even mijn eigen post er nogmaals bij te pakken:

Citaat:
Wat ik wel eerder aangaf is dat dit significant is omdat het een tendens in de media aangeeft.

pien_2010

Berichten: 43288
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 16:12

Janneke2 schreef:
Gosh, ik zou hopen dat niemand hier verbaasd over is.

Natuurlijk lees ik graag over Russische soldaten / militairen die zich overgeven omdat ze niet gemotiveerd zijn;
natuurlijk hoop ik dat het Oekraïnse leger intelligent te werk gaat : 'wie niets waard is op het slagveld maar goed is met computers mag de vijand hacken',
etc.

Oud gezegde: in elke oorlog "sneuvelt" de waarheid als eerste.


Eens. Op nieuwsuur is hier zelfs heel veel aandacht voor. Waarbij Clingendael en anderen aangeven, dat de aantal gesneuvelden moeilijk is te bepalen aan beiden kanten maar dat gesneuvelden aan Rusische kant significant hoger lijken te zijn, maar dat de echte cijfers later pas echt bekend zullen zijn.
Tevens dat de media strategie van Oekraïne onderdeel is van oorlogsvoering en een instrument. Tevens dat dit de 1ste keer is dat daar zoveel gebruik van wordt gemaakt en dat aan beide zijde propaganda onderdeel is en instrument vd oorlogsvoering.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 17:42