Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:23

kiki1976 schreef:
Naast het logo pro staat een rij met pictogrammen, degene naast pro aanklikken.


Ja, dat heb ik gedaan. Maar ik bedoel, hoe zie jou precies in wat voor gebied je zit. Ik was namelijk in de veronderstelling dat er bij ons (rond Schiphol) geen natura2000 was, althans dat leidde ik uit het beruchte kaartje van van der Wal, maar nu zie ik dat de stal waar ik sta deels in een kleurloos vierkantje zit maar voor een ander deel in lichtblauw en veel vierkantjes in verschillende tinten groen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:24

jitskenienke schreef:
Ik ben het met je eens dat de grote 'fabrieken' met varkens en kippen ook mogen halveren. maar de wat kleinere boeren zijn helaas de pineut. de grote fabrieken die houden het wel vol en blijven bestaan..

Dat vind ik ook jammer, absoluut. Ik zou juist veel liever zien dat de grote bedrijven verdwijnen. Maar dat zijn helaas vooral mensen met een hoop geld en te veel macht bij de gemeente. Bij ons in de buurt zit zo'n bedrijf van varkensbaron Straathof, die in Duitsland een beroepsverbod heeft maar hier door het hele land lekker verder kan gaan.. Die kreeg het in onze gemeente zelfs voor elkaar om stiekem terwijl een paar raadsleden op vakantie waren een flinke uitbreiding te laten goedkeuren (die later gelukkig terug is gedraaid omdat die aanvraag dus totaal niet volgens de regels was verlopen).. dat soort gasten krijgen vanalles geregeld.
En er zijn een hoop redenen om die fabrieken niet te moeten willen. Van veiligheid tot hoge concentraties ammoniak in de stallen tot simpelweg het gebrek aan zorg naar individuele dieren. Een kleinere boer zal zeker om zijn dieren geven, kent en herkent zijn dieren en elk leven is min of meer waardevol.. terwijl alles in zo'n megastal om het geld draait. Daar zijn de dieren gewoon producten. Het is wellicht ook deels een gevoel, maar ik zie dieren liever in een wat oudere stal of liever nog in de wei bij een boer die zijn dieren kent, dan in een moderne megastal waar alle afmetingen precies volgens de minimale wettelijke regels zijn en de dieren zonder enig gevoel aan de lopende band worden binnengebracht en afgevoerd.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:28

Horseloverl schreef:
Als je op boerenbunder.nl kijken en je adres intypt kun je precies zien of je moet reduceren of niet. Daar staan ook zat paarden bedrijven tussen


Dat is niet wat minister Van der Wal heeft gezegd.

Er is een kaart, er zijn doelstellingen - en via de provincie en onderhandelingen zal er gereduceerd moeten worden.

Dat er in Drenthe gereduceerd moet worden 'valt tegen'.
(Ik ken de plaatselijke gedeputeerde uit mijn studententijd. Ik vraag me af of ik er goed aan doe de man een brief te sturen: 'please, word weer dominee - hard onderhandelen heeft jou nooit gelegen'.)

Logischerwijs is Drenthe een provincie die het van toerisme en dus natuur moet hebben en dat kan consequenties hebben.
Liever niet in de vorm van nog meer bloembollen. (Ooit woonde ik in de Randstad in de bollenstreek : geen enkele bollenboer werd gezond oud. Gif.)

Maar het is aan de provincies om samen met de boeren oplossingen te vinden.
Dus de kaart is net niet het dictaat 'zo moet het op dit lapje en de buurman moet meer/minder.'

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:30

Onze wei is gedeeltelijk 47% transitiegebied en gedeeltelijk 70%

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:34

Heel veel mensen moeten nog wakker worden. Boerenbedrijven weg, betekent ook loonwerkers weg, betekent ook agrarisch gerelateerde bedrijven weg etc.. Dus ook geen paardenvoer, geen hooi, geen strooisel etc. Geen loonwerker die jouw land onderhoud, geen agrarische vakwinkel meer in de buurt, geen zuivel in de supermarkt. Alleen nog maar geïmporteerd vlees van dieren waar de dierenwelzijnregels niet zo streng zijn als in Nederland, groentes die genetisch gemodificeerd zijn en waar veel gif op is gebruikt.

Stop met een groot deel van de pleziervluchten naar bestemmingen binnen Europa, stop met de grote industrie etc. Daar is stikstofwinst te behalen, niet bij de agrarische sector die al jaren krimpt. Wat hoezo was er tijdens coronatijd minder stikstofuitstoot, hoe kan dat? Boeren hebben gewoon volop doorgewerkt ;).

Iemand die voor de stikstofplannen is moet echt zijn ogen open doen en is beseffen wat de consequenties gaat zijn.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:37

Ik ben echt achter in complotland..
Citaat:
De plannen die er liggen (WEF agenda 2030 en is helaas geen complottheorie!) zijn helemaal niet bedoeld om meer kringlooplandbouw te voorzien of meer zelfvoorzienend te worden. Als dat zo was dan zou er niet zo worden ingezet op onteigenen(...) Food Hubs (check Foodvalley) zorgen straks voor de verdeling van voedsel (na creëren van voedselschaarste), maar dat is niet het voedsel wat je zou moeten willen consumeren (GMO voer, lab gekweekt vlees, insecten, voedsel vol chemische toevoegingen). Zelfs het hebben van een eigen moestuin zal straks ter discussie staan.

20 miljoen immigranten zijn hier straks welkom (check Tristatecity). Dan weet je precies waar de stikstofhoax over gaat. Grond dus, voor woningbouw. Maar die woningen zijn dus niet voor de NL bevolking, of onze kinderen/kleinkinderen (denk eens na, 20!! miljoen erbij hier)


... maar misschien hou ik het ook maar op een afstandje.
Ik vind de rauwe werkelijkheid niet makkelijk en heb niet zo'n behoefte aan extra bangmakerij.

Overigens: dat de woestijnen oprukken is al zo'n veertig jaar aan de gang.
En als de rivier de Nijl opdroogt, moeten we als mensheid 80 miljoen Egyptenaren elders onderbrengen.

Dat is geen complot, maar een naar scenario dat we nu nog KUNNEN afwenden.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:45

Mdrf schreef:
Heel veel mensen moeten nog wakker worden. Boerenbedrijven weg, betekent ook loonwerkers weg, betekent ook agrarisch gerelateerde bedrijven weg etc.. Dus ook geen paardenvoer, geen hooi, geen strooisel etc. Geen loonwerker die jouw land onderhoud, geen agrarische vakwinkel meer in de buurt, geen zuivel in de supermarkt. Alleen nog maar geïmporteerd vlees van dieren waar de dierenwelzijnregels niet zo streng zijn als in Nederland, groentes die genetisch gemodificeerd zijn en waar veel gif op is gebruikt.

Stop met een groot deel van de pleziervluchten naar bestemmingen binnen Europa, stop met de grote industrie etc. Daar is stikstofwinst te behalen, niet bij de agrarische sector die al jaren krimpt. Wat hoezo was er tijdens coronatijd minder stikstofuitstoot, hoe kan dat? Boeren hebben gewoon volop doorgewerkt ;).

Iemand die voor de stikstofplannen is moet echt zijn ogen open doen en is beseffen wat de consequenties gaat zijn.

Akkerbouwers en dus loonbedrijven en agrarisch gerelateerde bedrijven hebben niks te vrezen. Een akkerbouwer stoot nauwelijks stikstof uit in vergelijking tot een veeteelt bedrijf.
85% van ons in Nederland geproduceerd vlees is voor de export, dus je hoeft écht niet bang te zijn voor import vlees.

Oh, en bij termen als 'stikstofhoax' gaan er al rode vlaggen wapperen hier.. Dat zijn van die typische FvD/FDF leuzen.. heel veel dieper in de complottheorieën kun je niet raken :+
Als je bang bent voor immigranten dan is het inderdaad niet slim om lekker door te blijven vervuilen..

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:53

Sandra_H schreef:
kiki1976 schreef:
Naast het logo pro staat een rij met pictogrammen, degene naast pro aanklikken.


Ja, dat heb ik gedaan. Maar ik bedoel, hoe zie jou precies in wat voor gebied je zit. Ik was namelijk in de veronderstelling dat er bij ons (rond Schiphol) geen natura2000 was, althans dat leidde ik uit het beruchte kaartje van van der Wal, maar nu zie ik dat de stal waar ik sta deels in een kleurloos vierkantje zit maar voor een ander deel in lichtblauw en veel vierkantjes in verschillende tinten groen.

Naast het kaartje staat uitgelegd wat iedere kleur inhoud.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:11

Hier zitten we in een 58% reductie gebied.

https://www.gld.nl/nieuws/7714949/stiks ... -provincie

Staat ook genoemd dat andere sectoren ook moeten bijdragen. Wat mij in het verkeerde keelgat schiet hier is dat ze zogenaamd zo bezorgd zijn over de natuur. Maar ondertussen worden er ontzettend veel bomen gekapt voor biomassa centrales. Denk dat de natuur al heel erg zou verbeteren als ze dat eens zouden laten. Maar daar verdienen ze natuurlijk teveel geld mee.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:12

kiki1976 schreef:
Naast het kaartje staat uitgelegd wat iedere kleur inhoud.


ja, zover was ik al wel. Alleen zie ik meer tinten groen op de kaart dan in de uitleg. Nouja... waarschijnlijk wil ik het ook gewoon niet zien hoor, ik dacht dat wij zelf (de stal waar we staan) erg safe zaten omdat we naast Schiphol zitten, en geen Natura2000 in de buurt hebben. Maar als ik deze kaart zo zie en goed interpreteer ligt dat wel ff anders -O-

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:13

Elisa2 schreef:
Hier zitten we in een 58% reductie gebied.

https://www.gld.nl/nieuws/7714949/stiks ... -provincie

Staat ook genoemd dat andere sectoren ook moeten bijdragen. Wat mij in het verkeerde keelgat schiet hier is dat ze zogenaamd zo bezorgd zijn over de natuur. Maar ondertussen worden er ontzettend veel bomen gekapt voor biomassa centrales. Denk dat de natuur al heel erg zou verbeteren als ze dat eens zouden laten. Maar daar verdienen ze natuurlijk teveel geld mee.

Precies, vele zijn heel begaan met het klimaat tot het hen persoonlijk in de knip of met vakanties raakt, dan moet een ander het maar doen.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:16

tirzasarah10 schreef:
8nnemiek schreef:
Of misschien omdat paardenmensen snappen dat er iets moet veranderen en meer geven om natuurbehoud dan boeren.
Ik woon op het platteland maar ik ben absoluut voor extra maatregelen.


Gaan we dan ook een fok beleid voor mensen houden? :) Ik ben tegen al die krijsende koters maar helaas komen daar ook geen maatregelen voor. Zonder alle gekheid op een stokje
We zijn in NL al het beste jongetje van de klas, zijn er dan niet veel grotere landen in de EU die veel meer kunnen doen als wij in NL? Er gaan miljoenen vliegtuig vluchten uit ons kleine landje met toeristen, dat kan toch ook anders?
Denk dat er hier te radicaal in 1 sector gesneden word zonder goed na te denken.

Ik hoop toch echt dat je dit sarcastisch bedoelt?
NL is idd het beste jongetje van de klas als het gaat om uitgestoten kilo's stikstof per hectare: Europees kampioen en ca. 4x zoveel als het Europese gemiddelde.
https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-r ... -nederland

Het is toch te hopen dat de grote(re) landen ons niet in gaan halen....

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:39

Het feit dat de uitvoering bij de provincie is neergelegd maakt het niet overzichtelijker.
Want dat kaartje van het ministerie zegt in feite nog niets.

Kan het zo zijn dat als er een grote vervuiler in het paarse blok zit en die stopt kan het volgens mij betekenen dat de doelstelling voor het gehele blok behaald is?

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:51

8nnemiek schreef:
Mdrf schreef:
Heel veel mensen moeten nog wakker worden. Boerenbedrijven weg, betekent ook loonwerkers weg, betekent ook agrarisch gerelateerde bedrijven weg etc.. Dus ook geen paardenvoer, geen hooi, geen strooisel etc. Geen loonwerker die jouw land onderhoud, geen agrarische vakwinkel meer in de buurt, geen zuivel in de supermarkt. Alleen nog maar geïmporteerd vlees van dieren waar de dierenwelzijnregels niet zo streng zijn als in Nederland, groentes die genetisch gemodificeerd zijn en waar veel gif op is gebruikt.

Stop met een groot deel van de pleziervluchten naar bestemmingen binnen Europa, stop met de grote industrie etc. Daar is stikstofwinst te behalen, niet bij de agrarische sector die al jaren krimpt. Wat hoezo was er tijdens coronatijd minder stikstofuitstoot, hoe kan dat? Boeren hebben gewoon volop doorgewerkt ;).

Iemand die voor de stikstofplannen is moet echt zijn ogen open doen en is beseffen wat de consequenties gaat zijn.

Akkerbouwers en dus loonbedrijven en agrarisch gerelateerde bedrijven hebben niks te vrezen. Een akkerbouwer stoot nauwelijks stikstof uit in vergelijking tot een veeteelt bedrijf.
85% van ons in Nederland geproduceerd vlees is voor de export, dus je hoeft écht niet bang te zijn voor import vlees.

Oh, en bij termen als 'stikstofhoax' gaan er al rode vlaggen wapperen hier.. Dat zijn van die typische FvD/FDF leuzen.. heel veel dieper in de complottheorieën kun je niet raken :+
Als je bang bent voor immigranten dan is het inderdaad niet slim om lekker door te blijven vervuilen..


Heb nog niet alles gelezen, maar denk jij dat akkerbouwers geen last hebben? Er wil geen aardappel meer groeien zonder stikstof.

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:58

8nnemiek schreef:
Akkerbouwers en dus loonbedrijven en agrarisch gerelateerde bedrijven hebben niks te vrezen. Een akkerbouwer stoot nauwelijks stikstof uit in vergelijking tot een veeteelt bedrijf.
85% van ons in Nederland geproduceerd vlees is voor de export, dus je hoeft écht niet bang te zijn voor import vlees.

Oh, en bij termen als 'stikstofhoax' gaan er al rode vlaggen wapperen hier.. Dat zijn van die typische FvD/FDF leuzen.. heel veel dieper in de complottheorieën kun je niet raken :+
Als je bang bent voor immigranten dan is het inderdaad niet slim om lekker door te blijven vervuilen..


Bedoel je dat ze niks te vrezen hebben qua bestaansrecht?

Wij bemesten met 60/70% dierlijke mest, van een koeienboer. Meer mogen wij ook niet ivm wet- en regelgeving. Dat vullen we dus aan met kunstmest. Kunstmest is op dit moment bijna niet te betalen en vind ik zelf niet per definitie gewenst, het brengt ook verder niks voor je grond.

Maar hoeveel zekerheid van die dierlijke mest hebben we straks nog? En wat gaat dat voor ons doen qua opbrengst? En qua kosten? En kunnen we dat compenseren?

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:01

Brigitte_D schreef:
Heb nog niet alles gelezen, maar denk jij dat akkerbouwers geen last hebben? Er wil geen aardappel meer groeien zonder stikstof.

Aardappelen hebben vooral behoefte aan kalium. Te veel stikstof is juist minder gunstig omdat het groen dan te hard groeit en er minder energie in de knollen wordt gestoken. Compost of stalmest zal er altijd blijven. En er is nog steeds een mestoverschot in Nederland.
Een wereld zonder stikstof bestaat niet. Dus daar hoef je je echt niet druk om te maken.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:01

Loonwerkers hier in de regio zijn zeker wel afhankelijk van de melkveehouders

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:04

Mijn paarden staan in nijkerk...

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:06

waar gaat die stalmest dan overal vandaan komen?

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:11

De paniekzaaierij viert weer hoogtij.

Er is nu in het kader van stikstof-plannen een concept plan gedeeld vanuit Den Haag waar de provinciën mee aan de slag moeten. Dat zal als eerste de veehouderij raken. Maar zo ver is het nog helemaal niet. Die provinciën zullen nog gaan draaien en dralen en tijd rekken en overleggen... ik denk dat heel veel veehouders nog behoorlijk inspraak gaan krijgen en bovendien.... het zal in praktijk echt sterk meevallen bij al die doemscenario's die nu worden geschreeuwd. (schreeuwen ja! gewoon overleggen blijkt niet meer te kunnen).

Relax, keep calm, ze gaan heus morgen niet alle staldeuren sluiten. Al was het maar omdat politiek nooit zo slagvaardig is. Wacht nou gewoon maar even af.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:13

Maanon_ schreef:
Bedoel je dat ze niks te vrezen hebben qua bestaansrecht?

Wij bemesten met 60/70% dierlijke mest, van een koeienboer. Meer mogen wij ook niet ivm wet- en regelgeving. Dat vullen we dus aan met kunstmest. Kunstmest is op dit moment bijna niet te betalen en vind ik zelf niet per definitie gewenst, het brengt ook verder niks voor je grond.

Maar hoeveel zekerheid van die dierlijke mest hebben we straks nog? En wat gaat dat voor ons doen qua opbrengst? En qua kosten? En kunnen we dat compenseren?

Ik bedoel vooral dat akkerbouwers niet zullen worden uitgekocht vanwege het stikstofprobleem, en ook omdat die heel wat belangrijker zijn voor onze voedselproductie dan de veeboeren die voor de export produceren.

Minder veeteelt betekent ook minder akkers met veevoer en dus minder stalmest/compost nodig.
Ik heb er laatst een erg interessante aflevering over gezien.. volgens mij op Zembla of een vergelijkbaar programma. Ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden. Dat ging oa over monoteelt vs kringlooplandbouw/biologisch boeren enz.. Mest hoeft zeker geen probleem te zijn, maar vergt hier en daar wat aanpassingen.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:15

Echt hè. Iedereen reageert alsof álle boeren er mee moeten en gaan stoppen.
De huidige plannen eisen stikstofreductie van de commerciele veehouderij. Nergens in die plannen wordt de paardenhouderij genoemd.
De grootste stikstofproduktie zit bij de koeien. Varkens is al een stuk minder en kippen nóg minder.

Je mag aannemen dat paarden nóg lager in het rijtje zitten, want die worden niet eiwitrijk gevoerd (want hoeven geen vlees en geen melk te leveren) noch opgehokt waarbij mest en urine vermengd wordt.

Gegeven de aantallen paarden én de lage uitstoot door paarden is het niet erg efficient om te gaan reduceren op een diersoort waar er niet zo heel veel van zijn en die relatief weinig uitstoot.

En hé, zolang SBB nog paarden als begrazing inzet in N2000 gebieden....

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:23


8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stikstofbeleid treft ook paardenhouderij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:40


Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:41

elnienjo schreef:
De visserij wordt ook kapot gemaakt:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9192027 ... n=whatsapp


Nee, de zee wordt al een tijdje kapot gemaakt. Of noem het maar gewoon 'de natuur'. En daarmee het klimaat, biodiversiteit, het natuurlijk evenwicht, en uiteindelijk, de mensheid.