steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:40

Eilinora schreef:
Janine1990 schreef:


Bij elkaar gevoegde stromen? Leg eens uit?


Melk van verschillende boeren die in de tankwagen al bij elkaar komt en in de fabriek gaan al die tankwagens ook in dezelfde silo's leeg.

Elke boer voert zijn koeien anders en de melk is dus ook anders van smaak.
En bijvoorbeeld de melk van de jerseys smaakt ook weer anders.

Verse melk van de boer is gewoon veel voller van smaak.

We horen van onze klanten ook, dat de melk van onze koeien lekkerder is. Dan bij de boer, die verderop melktap heeft.

Daar krijgen de koeien veel meer mais. En dat proef je idd gelijk.

Restaurant tegenover ons gebruikt ook ons melk voor in de koffie etc. En klanten proeven het verschil zodra de koeien weer naar buiten gaan.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:41

Kaas van jersey koeien is echt zo lekker!!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:59

Janine1990 schreef:
Janneke2 schreef:
Daarna mogen de luitjes netjes pasteuriseren etc onder toezicht van de inspectie - en zelf zo goedkoop mogelijk werken, want de concurrent wil ook verkopen.


Oh, dat doen we op dit moment geheel zonder toezicht? Enlighten me...


Nee, natuurlijk niet.

Ik heb het over een compleet andere opzet.

In plaats van de boer hard te laten sappelen voor een melkprijs van 0,60 of als het "hoog" is 0,62,
kiezen we als land voor kwaliteit.
De melk is nu wel kwaliteitsvol,
... maar de bodem niet,
de lucht niet
en het leven van de meeste boeren niet -
en dus de sector als geheel deugt nu niet.

Dus een minimum prijs voor de boer.
En als dat 1 euro is,
kan ik mij voorstellen dat een stel kapitalisten gaat zoeken om de melk zo goedkoop mogelijk aan de consument te slijten, dus daar svp strak toezicht.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:37

Janneke2 schreef:
Nee, natuurlijk niet.

Ik heb het over een compleet andere opzet.

In plaats van de boer hard te laten sappelen voor een melkprijs van 0,60 of als het "hoog" is 0,62,
kiezen we als land voor kwaliteit.
De melk is nu wel kwaliteitsvol,
... maar de bodem niet,
de lucht niet
en het leven van de meeste boeren niet -
en dus de sector als geheel deugt nu niet.

Dus een minimum prijs voor de boer.
En als dat 1 euro is,
kan ik mij voorstellen dat een stel kapitalisten gaat zoeken om de melk zo goedkoop mogelijk aan de consument te slijten, dus daar svp strak toezicht.


Ik begrijp nog steeds niet welk toezicht er dan moet zijn op het productieproces?

Welke kapitalisten gaan waarin snijden om meer winst te maken?

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:47

Ik hoorde net op het nieuws dat wellicht vakantie plannen morgen in het water gaan vallen door demonstraties van boeren.
Als mensen hun vakantie gaan verliezen (bv door vliegtuigen missen vanwege boeren actie) dan kan ik nu al voorspellen dat de boeren alle goodwill en begrip die ze nu hebben volledig verspillen.
Zo dom zullen ze toch niet zijn? Want de goodwill en begrip is echt groot. Maar morgen begint de vakantie exodus en mensen snakken na covid tijd om weg te kunnen.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:50

Pien, volgens mij is de goodwill naar de boeren helemaal niet groot. Alleen is dat de groep die niet hard schreeuwt op het net.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:53

Janneke2 schreef:
Ik heb het over een compleet andere opzet.

In plaats van de boer hard te laten sappelen voor een melkprijs van 0,60 of als het "hoog" is 0,62,
kiezen we als land voor kwaliteit.
De melk is nu wel kwaliteitsvol,
... maar de bodem niet,
de lucht niet
en het leven van de meeste boeren niet -
en dus de sector als geheel deugt nu niet.

Dus een minimum prijs voor de boer.
En als dat 1 euro is,
kan ik mij voorstellen dat een stel kapitalisten gaat zoeken om de melk zo goedkoop mogelijk aan de consument te slijten, dus daar svp strak toezicht.


Citaat:
Ik begrijp nog steeds niet welk toezicht er dan moet zijn op het productieproces?

Welke kapitalisten gaan waarin snijden om meer winst te maken?

... kort door de bocht: alle kapitalisten zijn er op gericht om voor zo weinig mogelijk 'tijd, moeite, kwaliteit etc' zoveel mogelijk geld te verdienen.

En ik doel er op, dat de boeren het verdienmodel geworden zijn van een fikse serie grootverdieners.
(A-ware boekte vorig jaar 4 miljard winst als ik mij goed herinner.)

Mijn voorstel gaat er over dat de hele sector op de kop gaat,
boeren 'rustig' kunnen werken met een fikse minimum melkprijs (laten we zeggen 1 euro) -
... en ik stel mij voor dat de melkfabriek daarna zo goedkoop mogelijk zal willen produceren en doorleveren, dus daar graag goede controle.
(Vergelijk de - tekort schietende - rol van de inspectie in de slachterijen, 'moet ook voor een prikje'. En dan krijg je wantoestanden.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-07-22 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:54

Gisteren met vrienden erover gehad en daar is toch ook wel veel begrip net als bij ons. Het gaat wel ergens over.
Maar ook kritisch werd er gekeken naar de problematiek nu, waar onze vriend in de 70 tiger jaren al mee te maken had en waar veel vooruitgeschoven werd. Veel belangen spelden er en dan heb ik het niet alleen over de boeren, waardoor zaken niet uitgevoerd werden.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:55

Benzz schreef:
Pien, volgens mij is de goodwill naar de boeren helemaal niet groot. Alleen is dat de groep die niet hard schreeuwt op het net.



Volgens mij staan er heel veel burgers achter de boeren.
Heel veel burgers zijn gewoon ontevreden over hoe het de laatste jaren gaat in nederland.
En de boeren nemen nu het voortouw.
We zullen het morgen zien.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:59

Hopelijk zijn de boeren verstandig en gedragen ze zich. Ik ben overtuigd dat er anders heel veel mensen klaar mee zijn.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:02

pien_2010 schreef:
Hopelijk zijn de boeren verstandig en gedragen ze zich. Ik ben overtuigd dat er anders heel veel mensen klaar mee zijn.



Overal in de georganiseerende groepen wordt op het hart gedrukt om hun netjes te gedragen.
Ook wordt er gezegd dat men veel moet filmen en foto`s maken.
En al helemaal wanneer de politie de confrontatie begint te zoeken.

Hebben ook een eigen beveiliging bij hun.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:04

Citaat:
En al helemaal wanneer de politie de confrontatie begint te zoeken.


:oo ik heb alleen maar politie zien vluchten in hun busjes waarna de staven op de busjes bleven gaan.
We gaan het meemaken morgen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:06

pien_2010 schreef:
Citaat:
En al helemaal wanneer de politie de confrontatie begint te zoeken.


:oo ik heb alleen maar politie zien vluchten in hun busjes waarna de staven op de busjes bleven gaan.
We gaan het meemaken morgen.



Dat is al uitgezocht en waren geen boeren.
Dit soort lui gaan ze dus zelf aanpakken

Marigold

Berichten: 12575
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:16

De boeren kopen niks van goodwill van de burgers. Ze zijn zelf ook burgers, met boerderij.
De burgers dus wij allemaal kunnen toch niks veranderen aan de plannen?
Degenen die namens ons spreken (regering) bepalen dit. Op gelaste van de EU. En na jarenlang de regeltjes geprobeerd hebben te omzeilen (regering).

Ik ga morgen de weg niet op, heb mn planning erop aangepast. Hoop dan wel dat het bij 1 dag blijft, ook voor andere weggebruikers, vaak vanwege werk.

Vakantiegangers heb ik dan persoonlijk net wat minder compassie mee, na corona gingen we alles anders doen, toch? :roll:

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:20

pien_2010 schreef:
Citaat:
En al helemaal wanneer de politie de confrontatie begint te zoeken.


:oo ik heb alleen maar politie zien vluchten in hun busjes waarna de staven op de busjes bleven gaan.
We gaan het meemaken morgen.

Dat waren idd geen boeren, maar figuren die houden van rellen. Waren al verschillende herkent van de de corona rellen.

Naar wat ik op fb las willen ze hier in NH:
* Schiphol blokkeren
* Tata steel blokkeren
* Distrubutiecentrum AH in Zaandam blokkeren
* Tunnel op de A9 blokkeren.

Normaal gaan mijn man en zoon altijd met de werkbus naar het werk. Gereedschap is al op het werk en gaan nu zelf op de motor heen.
Ze moeten sws Zaandam en Amsterdam voorbij. Maar dat geeft niet, ze hebben het voor over en staan achter de boeren.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:30

loriene schreef:
Benzz schreef:
Pien, volgens mij is de goodwill naar de boeren helemaal niet groot. Alleen is dat de groep die niet hard schreeuwt op het net.



Volgens mij staan er heel veel burgers achter de boeren.
Heel veel burgers zijn gewoon ontevreden over hoe het de laatste jaren gaat in nederland.
En de boeren nemen nu het voortouw.
We zullen het morgen zien.

Nee de schreeuwerd hoor je. Vergeet niet dat het gros van Nederland hiervoor bewust gestemd heeft.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:33

Marigold schreef:
Vakantiegangers heb ik dan persoonlijk net wat minder compassie mee, na corona gingen we alles anders doen, toch? :roll:


Nou sorry hoor maar als jij al meer als 2 jaar uitkijkt naar je vakantie dan ben je echt niet blij dat deze boeren de zooi gaan terroriseren omdat ze het er niet mee eens zijn.
Wat heeft de gewone mens de boer aangedaan?

Van mij mag het heel hard bestraft worden. Al die acties

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:34

Janneke2 schreef:
... kort door de bocht: alle kapitalisten zijn er op gericht om voor zo weinig mogelijk 'tijd, moeite, kwaliteit etc' zoveel mogelijk geld te verdienen.

En ik doel er op, dat de boeren het verdienmodel geworden zijn van een fikse serie grootverdieners.
(A-ware boekte vorig jaar 4 miljard winst als ik mij goed herinner.)

Mijn voorstel gaat er over dat de hele sector op de kop gaat,
boeren 'rustig' kunnen werken met een fikse minimum melkprijs (laten we zeggen 1 euro) -
... en ik stel mij voor dat de melkfabriek daarna zo goedkoop mogelijk zal willen produceren en doorleveren, dus daar graag goede controle.
(Vergelijk de - tekort schietende - rol van de inspectie in de slachterijen, 'moet ook voor een prikje'. En dan krijg je wantoestanden.)


Tsjah, ik heb geen idee van A-ware, wat geen coöperatie is, ik werk bij die andere reus die in eigendom van de boeren is waar dus een winstdelings-regeling is. Die in 2020 uitgebreid in de media is geweest en elke medewerker, maar bovenal de leden-melkveehouders flink pijn heeft gedaan.

Ik ken echter wel een A-ware boer, die meer dan dik tevreden is over het concern. En eerlijk, ik ken een heel aantal boeren in mijn omgeving, en er is er niet één die ik negatief hoor over het bedrijf waar ze aan leveren.

En ik zou je toch willen aanraden om eens een kijkje in de keuken te nemen bij een van die reuzen als het gaat om kwaliteit. Want ik zie geen enkele mogelijkheid om de processen goedkoper te laten worden. Het is nu niet bepaald knopjedrukken wat mijn collega's in de fabrieken doen. :n Zuivelindustrie is wetenschap, het is geen ongeschoold werk ofzo...
En al zouden ze het uit de papierwinkel willen halen, dan staan daar wel grote afnemers tegenover die die hele papierwinkel op regelmatige basis overhoop trekken met een steekproef op hun producten. Tot op de boer waar de melk vandaan is gekomen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:04

Janine1990 schreef:
Janneke2 schreef:
... kort door de bocht: alle kapitalisten zijn er op gericht om voor zo weinig mogelijk 'tijd, moeite, kwaliteit etc' zoveel mogelijk geld te verdienen.

En ik doel er op, dat de boeren het verdienmodel geworden zijn van een fikse serie grootverdieners.
(A-ware boekte vorig jaar 4 miljard winst als ik mij goed herinner.)

Mijn voorstel gaat er over dat de hele sector op de kop gaat,
boeren 'rustig' kunnen werken met een fikse minimum melkprijs (laten we zeggen 1 euro) -
... en ik stel mij voor dat de melkfabriek daarna zo goedkoop mogelijk zal willen produceren en doorleveren, dus daar graag goede controle.
(Vergelijk de - tekort schietende - rol van de inspectie in de slachterijen, 'moet ook voor een prikje'. En dan krijg je wantoestanden.)

Citaat:
En ik zou je toch willen aanraden om eens een kijkje in de keuken te nemen bij een van die reuzen als het gaat om kwaliteit. Want ik zie geen enkele mogelijkheid om de processen goedkoper te laten worden. Het is nu niet bepaald knopjedrukken wat mijn collega's in de fabrieken doen. :n Zuivelindustrie is wetenschap, het is geen ongeschoold werk ofzo...
En al zouden ze het uit de papierwinkel willen halen, dan staan daar wel grote afnemers tegenover die die hele papierwinkel op regelmatige basis overhoop trekken met een steekproef op hun producten. Tot op de boer waar de melk vandaan is gekomen.


Ik vind het heel netjes dat jij je bedrijf /werkgever verdedigt: 'wij werken keurig'.
Dat is op zich alleen maar prima.
(Voor alle duidelijkheid: ik heb geen seconde gedacht dat het nu niet zo zou zijn.)
(Wel dat er kans op is, als de prijs onder druk komt te staan - dat is ook waar jij op reageerde.)

(Ik zit niet op troep te wachten, al vind ik dus eerlijk gezegd dat de sector zelf verrot is - maar dat gaat niet over gebrek aan hygiëne, maar over hoe er wel en niet wordt omgegaan met de organisatie van arbeid en kapitaal.)


En tja, als de processen niet goedkoper kunnen, dan wordt de melk in mijn voorstel 0,40 cent duurder.
(Je zou iets kunnen verzinnen mbt BTW, maar van 6% naar 1 of 0% verlaagt het niet veel.)

Niemand staat meteen te juichen bij zo'n prijsverhoging, maar het schijnt wel zo te zijn dat we ondanks inflatie een steeds kleiner percentage van ons inkomen zijn gaan besteden aan voedsel.
... en in dat licht hoeft het niet zo erg te zijn.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:30

Ik sta morgen in de file denk ik zomaar, maar dat wordt een keer met liefde in de file..succes morgen en weet dat er veel mensen achter jullie staan. :(:)

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 23:48

pien_2010 schreef:
Ik hoorde net op het nieuws dat wellicht vakantie plannen morgen in het water gaan vallen door demonstraties van boeren.
Als mensen hun vakantie gaan verliezen (bv door vliegtuigen missen vanwege boeren actie) dan kan ik nu al voorspellen dat de boeren alle goodwill en begrip die ze nu hebben volledig verspillen.
Zo dom zullen ze toch niet zijn? Want de goodwill en begrip is echt groot. Maar morgen begint de vakantie exodus en mensen snakken na covid tijd om weg te kunnen.


Als mensen morgen niet met het vliegtuig of auto kunnen is alleen maar beter toch? Dan word er ook geen stikstof uit gestoot. Want daar draait het toch om?

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 00:04

OleJon schreef:
pien_2010 schreef:
Ik hoorde net op het nieuws dat wellicht vakantie plannen morgen in het water gaan vallen door demonstraties van boeren.
Als mensen hun vakantie gaan verliezen (bv door vliegtuigen missen vanwege boeren actie) dan kan ik nu al voorspellen dat de boeren alle goodwill en begrip die ze nu hebben volledig verspillen.
Zo dom zullen ze toch niet zijn? Want de goodwill en begrip is echt groot. Maar morgen begint de vakantie exodus en mensen snakken na covid tijd om weg te kunnen.


Als mensen morgen niet met het vliegtuig of auto kunnen is alleen maar beter toch? Dan word er ook geen stikstof uit gestoot. Want daar draait het toch om?



Vakantieplannen in het water door de boeren? :D
Boeren staan er nog niet eens, ze hebben zelf de boel geblokkeerd.
Zijn alleen maar vermoedens dat de boeren daar willen gaan demonstreren.
Niets is nog bekend.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 06:03

Het gaat voor mij mogelijk ook een interessante dag worden. Uitgerekend vandaag veel op de weg. :') Gelukkig niet echt aan tijd gebonden maar ik ben benieuwd wat ik ga tegenkomen. Het eerste deel zal misschien nog meevallen. Beetje een rare uithoek, daarna naar redelijk het hart van nederland en weer naar huis. Dat zal vermoed ik wat lastiger worden :+

Jumbo distributie vanmorgen vroeg al geblokkeerd

imaudy
Berichten: 5041
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:11

Nou, mijn steun is pleite. Het zijn maar rotzakken die alles blokkeren bah.

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:17

Toch denk ik dat vreedzame acties wel helpen. Denk er nog over onze vlag ondersteboven buiten te hangen.