Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 390 van de 502 [ 12546 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393 ... 502  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oekraïne

 
Profiel   

Vluchtelingen uit Syrië nieuw Russisch ’wapen’

TEL AVIV - Rusland overweegt een veto uit te spreken over de verlenging van het mandaat waarmee de Verenigde Naties, via Turks grondgebied, hulp verlenen aan miljoenen Syriërs in de provincie Idlib. Daardoor dreigt een nieuwe vluchtelingenstroom te ontstaan.

Bron: Telegraaf.

Het is een premium artikel dus ik kan m niet kopiëren maar wel de essentie weergeven

De Veiligheidsraad stemt mogelijk donderdag al over een ontwerpresolutie, maar er moet in ieder geval voor 10 juli een oplossing komen. Dan loopt het VN-mandaat af. Moskou is er al langer op tegen dat de VN, zonder toestemming van het bewind in Damascus, hulp verleent via een Turkse grensovergang. Het ziet dat als een inbreuk op de Syrische soevereiniteit.
Moskou wil dat alleen de weg via Damascus openstaat voor hulp aan Syrische vluchtelingen, maar deze weg wordt regelmatig geblokkeerd door Assad dus de VN hebben hier geen fiducie in.
Het mandaat geldt al sinds 2014, maar Rusland heeft dat de laatste jaren flink weten in te perken.

Miljoenen Syriërs zijn sterk afhankelijk van de hulp van de VN. De voedselprijzen in Syrië zijn de afgelopen twee jaar al met meer dan 800 procent gestegen, maar Moskou wist die - onder meer door meermaals zijn veto in te zetten - te beperken tot een enkele levenslijn. Die dreigt nu ook te worden afgesneden.

Het is bizar dat een land in oorlog nog kan veto-en om zaken die invloed hebben op die oorlog te beïnvloeden.
Dat maakt de VN krachteloos.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 13:41 



 
Profiel   

irmaz schreef
Voor de geïnteresseerden: een draad over de Russische logistiek van munitie en de invloed van de nieuwe lange afstandswapens van Ukraïne:
https://threadreaderapp.com/thread/1544 ... 86017.html
Korte samenvatting: deze wapens kunnen een flinke game changer worden.

Een filmpje van een ontploffend munitie-depot gefilmd door een Russische soldaat die daar aanwezig was. Let op, dit is best wel heftig beeldmateriaal (vond ik tenminste)
https://www.youtube.com/watch?v=GdGA88Eo8vs


Boeiend verhaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 13:46 



 
Profiel   

:')
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 14:57 



 
Profiel   

O dat is leuk, Nederland is door Indonesië uitgenodigd om als gast bij het G20 overleg te zijn :)
Het aankomende G20 overleg wordt interessant omdat zowel Rusland (als vast lid) en Ukraïne (op speciale uitnodiging van Indonesië) zullen deelnemen.
Nederland is overigens vertegenwoordigd via de EU.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groep_van_Twintig

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 15:10 



 
Profiel   

irmaz schreef
O dat is leuk, Nederland is door Indonesië uitgenodigd om als gast bij het G20 overleg te zijn :)
Het aankomende G20 overleg wordt interessant omdat zowel Rusland (als vast lid) en Ukraïne (op speciale uitnodiging van Indonesië) zullen deelnemen.
Nederland is overigens vertegenwoordigd via de EU.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groep_van_Twintig


Daar krijg je bijna Jerry Springer beelden van in je hoofd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 15:35 



 
Profiel   

Poosje81 schreef
irmaz schreef
O dat is leuk, Nederland is door Indonesië uitgenodigd om als gast bij het G20 overleg te zijn :)
Het aankomende G20 overleg wordt interessant omdat zowel Rusland (als vast lid) en Ukraïne (op speciale uitnodiging van Indonesië) zullen deelnemen.
Nederland is overigens vertegenwoordigd via de EU.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groep_van_Twintig


Daar krijg je bijna Jerry Springer beelden van in je hoofd!



:j :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 16:12 



 
Profiel   

Citaat
Het is bizar dat een land in oorlog nog kan veto-en om zaken die invloed hebben op die oorlog te beïnvloeden.
Dat maakt de VN krachteloos.


Dat zou van mij onmiddelijk mogen stoppen. Een land dat zich zo misdadig gedraagt verdient totaal niet dat ze nog iets te zeggen hebben id VN. Bizar.

En Reuter twittert goed nieuws over Polen en de graan export
https://mobile.twitter.com/Reuters/stat ... 5393843202

Citaat
De Poolse haven van Gdansk verwerkt meer leveringen van Oekraïens graan en verwacht dat dit het komende jaar vijf of zes keer zo groot zal worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 16:19 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Citaat
Het is bizar dat een land in oorlog nog kan veto-en om zaken die invloed hebben op die oorlog te beïnvloeden.
Dat maakt de VN krachteloos.


Dat zou van mij onmiddelijk mogen stoppen. Een land dat zich zo misdadig gedraagt verdient totaal niet dat ze nog iets te zeggen hebben id VN. Bizar.

En Reuter twittert goed nieuws over Polen en de graan export
https://mobile.twitter.com/Reuters/stat ... 5393843202

Citaat
De Poolse haven van Gdansk verwerkt meer leveringen van Oekraïens graan en verwacht dat dit het komende jaar vijf of zes keer zo groot zal worden

Je begrijpt hopelijk dat zoiets als de veiligheidsraad alleen maar bestaat dankzij dat vetorecht? De 'grote jongens' (grote kernmachten zoals onder meer de VS en Rusland) accepteren zo'n soort orgaan alleen als ze er niet ongewild allerlei beperkingen, maatregelen of straffen door opgelegd kunnen krijgen. Als ze geen vetorecht zouden hebben, dan zouden die landen er überhaupt geen lid van zijn, en dan zou het hele orgaan (nog veel meer dan nu) waardeloos zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:11 



 
Profiel   

Maar zoals in dit voorbeeld oomens is het toch ook een grote schande 3n heb je er niets aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:27 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Maar zoals in dit voorbeeld oomens is het toch ook een grote schande 3n heb je er niets aan?

Klopt. Heb jij een beter idee? Zodra een supranationaal orgaan daadwerkelijk iets te vertellen heeft, zullen landen die op zichzelf al een sturende rol vervullen in hun regio of op wereldniveau er nooit zomaar aan willen meedoen, zonder dat er een mechanisme is waarmee ze zichzelf kunnen beschermen.
Je gaat als wereldmacht toch niet ergens bij als je daar alleen maar invloed door verliest?

Nee, zoiets als de veiligheidsraad is prima geschikt om kleinere landen die zich misdragen tot de orde te roepen en op die manier de vrede te bewaren. Het werkt echter alleen in gevallen waar de permanente leden geen hele grote belangen bij hebben. Zodra één van de permanente leden direct of indirect betrokken is, dan is de veiligheidsraad een tandeloze tijger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:41 



 
Profiel   

C'est clear! ( dat is duidelijk). We zijn het met elkaar eens. Jammer vind ik het dat het zo werkt en de groten nooit tot de orde geroepen kunnen worden. Daar denken we verschillend over, maar dat het zo niets voorstelt dat vind ik dus ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:14 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
C'est clear! ( dat is duidelijk). We zijn het met elkaar eens. Jammer vind ik het dat het zo werkt en de groten nooit tot de orde geroepen kunnen worden. Daar denken we verschillend over, maar dat het zo niets voorstelt dat vind ik dus ook.

Ik denk dat we er helemaal niet zo verschillend over denken. Ik vind er ook wat van dat landen met een (te?) groot leger en te veel kernwapens feitelijk niet tot de orde geroepen kunnen worden, maar wat ik daarvan vind, dat verandert niets aan de werkelijkheid. Dat het nu eenmaal zo werkt, maakt het niet per se goed, of slecht, of (on)wenselijk, of...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:56 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
C'est clear! ( dat is duidelijk). We zijn het met elkaar eens. Jammer vind ik het dat het zo werkt en de groten nooit tot de orde geroepen kunnen worden. Daar denken we verschillend over, maar dat het zo niets voorstelt dat vind ik dus ook.


C’est clair, pas c’est clear, non?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:56 



 
Profiel   

Af hverju er talað útlensku alt í einu?


Laatst bijgewerkt door Kuggur op 07-07-22 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 18:59 



 
Profiel   

Daar snapt dit Himugüegeli niets van

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:01 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Af hverju er talað útlensku alt í einu?


IJslands?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:04 



 
Profiel   

#@#%^&*##!!
En ik maar mijn best doen om alles wat ik hier neer gooi te vertalen -:(-
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:10 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
C'est clear! ( dat is duidelijk). We zijn het met elkaar eens. Jammer vind ik het dat het zo werkt en de groten nooit tot de orde geroepen kunnen worden. Daar denken we verschillend over, maar dat het zo niets voorstelt dat vind ik dus ook.


Mee eens hoor. Dat vind ik dus ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:29 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Af hverju er talað útlensku alt í einu?

Schrijf je allt in jullie lokale dialect met één l?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 19:36 



 
Profiel   

Typfoutje, ik had ook niet gerekend op een ijslandse spellingscheck op bokt... :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 20:25 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Typfoutje, ik had ook niet gerekend op een ijslandse spellingscheck op bokt... :j

Google übersetzen works toujours.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 20:31 



 
Profiel   

Cowboy55 schreef
pien_2010 schreef
C'est clear! ( dat is duidelijk). We zijn het met elkaar eens. Jammer vind ik het dat het zo werkt en de groten nooit tot de orde geroepen kunnen worden. Daar denken we verschillend over, maar dat het zo niets voorstelt dat vind ik dus ook.


C’est clair, pas c’est clear, non?


Sorry, ik heb dyslexie

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 20:56 



 
Profiel   

oomens schreef
pien_2010 schreef
Maar zoals in dit voorbeeld oomens is het toch ook een grote schande 3n heb je er niets aan?

Klopt. Heb jij een beter idee? Zodra een supranationaal orgaan daadwerkelijk iets te vertellen heeft, zullen landen die op zichzelf al een sturende rol vervullen in hun regio of op wereldniveau er nooit zomaar aan willen meedoen, zonder dat er een mechanisme is waarmee ze zichzelf kunnen beschermen.
Je gaat als wereldmacht toch niet ergens bij als je daar alleen maar invloed door verliest?

Nee, zoiets als de veiligheidsraad is prima geschikt om kleinere landen die zich misdragen tot de orde te roepen en op die manier de vrede te bewaren. Het werkt echter alleen in gevallen waar de permanente leden geen hele grote belangen bij hebben. Zodra één van de permanente leden direct of indirect betrokken is, dan is de veiligheidsraad een tandeloze tijger.


Dat begrijp ik best. Maar in dit geval gaat het om humanitaire hulp. (Die niet het eigen land aangaat; wel een bevriend land) Daar zou zo een vetorecht niet moeten gelden. Rusland zou die invloed niet hebben als het niet bij de VN zou zitten, dus er is in dat geval ook geen sprake van verlies. M.i. kunnen die regels best wat aangescherpt, zeker als het humanitaire hulp aangaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 07:45 



 
Profiel   

En we gaan weer verder met het volgende hoofdstuk, of eigenlijk: het volgende dieptepunt. Het graan kan geoogst worden:
Citaat
Het Russische leger gebruikt fosforbommen om tarwevelden in de #Zaporizhzhia-regio te verbranden

https://twitter.com/JayinKyiv/status/15 ... 7531785217

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:48 



 
Profiel   

Tja, eens een "untermensch" altijd een ......
Zo waardeloos dit, maar dat is de strategie van de gewetenloosheid.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 390 van de 502 [ 12546 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 387, 388, 389, 390, 391, 392, 393 ... 502  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen