Janine1990 schreef:Als ik heel erg grof reken, heeft onze fabriek ca. 65.000 koeien per jaar nodig (totaal telt Nederland ca. 1,6 miljoen melkkoeien!) om te kunnen produceren.
Je kan niet zomaar minder produceren, want dan komt de fabriek gewoon uiteindelijk stil te staan. Lang en technisch verhaal wat ik volgens mij dit topic al eens heb uitgelegd.
Anyhow... Volgens mij hebben we sowieso al 100 man in de productie zelf rond lopen op fulltime basis (5 ploegen)... Dan heb je daar buiten nog diverse afdelingen die je bij elke voedingsmiddelenfabriek ziet en is er een uitzendpoule waar de uitzendkrachten ook gewoon een fulltime inkomen bij ons halen. Totaal zitten we denk ik rond de 180 man personeel...
65.000 koeien is bij lange na niet een halvering van de veestapel... Maar gemiddeld heeft een melkveebedrijf 108 koeien (agrimatie.nl), wat inhoudt dat de fabriek waar ik voor werk ca. 600 boerenbedrijven nodig heeft. Zou door inkrimping van de veestapel mijn fabriek sluiten, staan er naast die 180 man hiervoor genoemd, ook nog eens 600 boerenbedrijven (laten we voor het gemak uitgaan van 1,5 fte per bedrijf) ofwel 900 werkzoekenden erbij...
Totaal zitten we dan al op 1000 werkzoekenden en nog bij lange na geen halvering van de veestapel...
En dan hebben we voor het gemak even vergeten hoeveel werk er verder verschaft wordt aan diverse grote bedrijven. Denk even aan Lely, GEA, Ammeraal. Maar ook aan elk landbouwmechanisatiebedrijf in je eigen omgeving...
Dus ja, ik verwacht een groot economisch fiasco als de veestapel onder druk wordt gehalveerd. Andere landen zijn sneller in staat om in het ontstane gat te duiken, dan wij zelf in staat zijn een substituut te bedenken dat werkt.
Maar hé, noem het visieloos... Wat jij wilt... Ik zie geen enkele mogelijkheid om binnen de huidige omstandigheden van inflatie te gaan herverdelen en kleinere boerderijen te maken. Met kleinere machines én het rendabel houden ook... En minder koeien... Wie gaat er nu zo'n desinvestering doen op een goed lopend modern bedrijf? Zeker als je als boer al jaren dood wordt gemaakt door een blije mus. Ook hierin geldt de wet van vraag en aanbod... Als je klein wilt, moet je er in geboren zijn of je moet een niche hebben gevonden waar je in kan werken, zoals bijvoorbeeld ZUCO.
Daar op volgend... Eens er flink is geknipt in de veestapel en de arbeidsplaatsen verdwenen zijn... Zitten we met een hoop monden die gevoed dienen te worden van de belastingcenten, want die andere landen die in dat visieloze gat van mij zijn gesprongen en met wat kennis van de Nederlandse veehouderij een hoop graan hebben gekocht, hebben natuurlijk nog altijd de honger in Libanon nog niet opgelost. Maar verkopen wel lekker naar de Westerse landen waar geen stikstofproblematiek is die er voor zorgt dat de veestapel moet inkrimpen.
Idealistische ideëen zijn niet altijd te plaatsen in de realiteit. Daarom is het van belang om ergens een weg te vinden die het idealisme in de realiteit kan brengen. De correspondent heeft een interessant stuk geschreven, waar wellicht creatieve koppen iets mee kunnen om een maatschappelijke beweging te starten die deze kennis draagvlak geeft. En draagvlak zorgt voor een natuurlijke verandering.
Edit: Ik bedenk me net dat ik een hele leuke mis... Per dag komen er ongeveer 60 auto's melk bij ons aan... Die auto's hebben allemaal een chauffeur, ik gok dat we per dag ca. 30-40 verschillende chauffeurs zien (dus diverse chauffeurs met twee ritten). Die chauffeurs hebben allemaal een werkgever, welke naast zijn chauffeurs ook nog planners in dienst heeft... Maar die ook zijn auto's regelmatig voor onderhoud of ter reparatie aanbiedt bij een autobedrijf. Dat bedrijf heeft ook personeel... Daar zal de spoeling wat dunner zijn als het gaat om afhankelijkheid van, maar denk er even aan dat je met 65.000 melk koeien de veestapel nog niet gehalveerd hebt.
Op de korte termijn zou dat inderdaad arbeidsplaatsen kosten. Maar dan heb je het over een tijdelijk effect. Als het op de lange termijn bij zou dragen aan een oplossing voor een wereldwijd veel groter probleem (voedseltekort) ben ik het met Janneke eens dat je die aspecten best tegen elkaar af zo mogen laten wegen in de weg naar een duurzamere toekomst.