steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:35

Citaat:
En wat ik me afvraag, als je hier de veestapel inkrimpt en daarmee een fors aantal arbeidsplaatsen, gaat het honger probleem zich dan verplaatsen of uitbalanceren? Aangezien er nogal veel aan honger hangt... Als je moet kiezen of je je gezin voedt met eten of kennis, als je die keuze al hebt.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar een gulden middenweg...


1) Ik vind het wat visie-loos om in één adem te stellen 'hier minder vee en dus minder arbeidsplaatsen'.

Ik weet dat de boeren zich een slag in de rondte werken,
heftige leningen hebben moeten afsluiten voor dure apparaten
- die vervolgens net niet doen wat ze moesten doen -
en de rabobank die voorwaarden aan de lening verbindt: uitbreiden, extra koeien.

En dan kan dit er niet meer bij.
Dat snap ik.
Maar met alle respect voor de gevoelens, het is meer emotie dan iets anders.

Met visie is deze crisis een kans op kleinere boerderijen en dus meer arbeidsplaatsen.

2) Minder overconsumptie van eiwitten hier is een significante bijdrage aan minder honger daar.
(Verplaatsen? Uitbalanceren...?
Afschaffen!!!)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:48

Janneke2 schreef:
Citaat:
En wat ik me afvraag, als je hier de veestapel inkrimpt en daarmee een fors aantal arbeidsplaatsen, gaat het honger probleem zich dan verplaatsen of uitbalanceren? Aangezien er nogal veel aan honger hangt... Als je moet kiezen of je je gezin voedt met eten of kennis, als je die keuze al hebt.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar een gulden middenweg...


1) Ik vind het wat visie-loos om in één adem te stellen 'hier minder vee en dus minder arbeidsplaatsen'.

Ik weet dat de boeren zich een slag in de rondte werken,
heftige leningen hebben moeten afsluiten voor dure apparaten
- die vervolgens net niet doen wat ze moesten doen -
en de rabobank die voorwaarden aan de lening verbindt: uitbreiden, extra koeien.

En dan kan dit er niet meer bij.
Dat snap ik.
Maar met alle respect voor de gevoelens, het is meer emotie dan iets anders.

Met visie is deze crisis een kans op kleinere boerderijen en dus meer arbeidsplaatsen.

2) Minder overconsumptie van eiwitten hier is een significante bijdrage aan minder honger daar.
(Verplaatsen? Uitbalanceren...?
Afschaffen!!!)


Als ik heel erg grof reken, heeft onze fabriek ca. 65.000 koeien per jaar nodig (totaal telt Nederland ca. 1,6 miljoen melkkoeien!) om te kunnen produceren.
Je kan niet zomaar minder produceren, want dan komt de fabriek gewoon uiteindelijk stil te staan. Lang en technisch verhaal wat ik volgens mij dit topic al eens heb uitgelegd.

Anyhow... Volgens mij hebben we sowieso al 100 man in de productie zelf rond lopen op fulltime basis (5 ploegen)... Dan heb je daar buiten nog diverse afdelingen die je bij elke voedingsmiddelenfabriek ziet en is er een uitzendpoule waar de uitzendkrachten ook gewoon een fulltime inkomen bij ons halen. Totaal zitten we denk ik rond de 180 man personeel...

65.000 koeien is bij lange na niet een halvering van de veestapel... Maar gemiddeld heeft een melkveebedrijf 108 koeien (agrimatie.nl), wat inhoudt dat de fabriek waar ik voor werk ca. 600 boerenbedrijven nodig heeft. Zou door inkrimping van de veestapel mijn fabriek sluiten, staan er naast die 180 man hiervoor genoemd, ook nog eens 600 boerenbedrijven (laten we voor het gemak uitgaan van 1,5 fte per bedrijf) ofwel 900 werkzoekenden erbij...

Totaal zitten we dan al op 1000 werkzoekenden en nog bij lange na geen halvering van de veestapel...

En dan hebben we voor het gemak even vergeten hoeveel werk er verder verschaft wordt aan diverse grote bedrijven. Denk even aan Lely, GEA, Ammeraal. Maar ook aan elk landbouwmechanisatiebedrijf in je eigen omgeving...

Dus ja, ik verwacht een groot economisch fiasco als de veestapel onder druk wordt gehalveerd. Andere landen zijn sneller in staat om in het ontstane gat te duiken, dan wij zelf in staat zijn een substituut te bedenken dat werkt.

Maar hé, noem het visieloos... Wat jij wilt... Ik zie geen enkele mogelijkheid om binnen de huidige omstandigheden van inflatie te gaan herverdelen en kleinere boerderijen te maken. Met kleinere machines én het rendabel houden ook... En minder koeien... Wie gaat er nu zo'n desinvestering doen op een goed lopend modern bedrijf? Zeker als je als boer al jaren dood wordt gemaakt door een blije mus. Ook hierin geldt de wet van vraag en aanbod... Als je klein wilt, moet je er in geboren zijn of je moet een niche hebben gevonden waar je in kan werken, zoals bijvoorbeeld ZUCO.

Daar op volgend... Eens er flink is geknipt in de veestapel en de arbeidsplaatsen verdwenen zijn... Zitten we met een hoop monden die gevoed dienen te worden van de belastingcenten, want die andere landen die in dat visieloze gat van mij zijn gesprongen en met wat kennis van de Nederlandse veehouderij een hoop graan hebben gekocht, hebben natuurlijk nog altijd de honger in Libanon nog niet opgelost. Maar verkopen wel lekker naar de Westerse landen waar geen stikstofproblematiek is die er voor zorgt dat de veestapel moet inkrimpen.

Idealistische ideëen zijn niet altijd te plaatsen in de realiteit. Daarom is het van belang om ergens een weg te vinden die het idealisme in de realiteit kan brengen. De correspondent heeft een interessant stuk geschreven, waar wellicht creatieve koppen iets mee kunnen om een maatschappelijke beweging te starten die deze kennis draagvlak geeft. En draagvlak zorgt voor een natuurlijke verandering.


Edit: Ik bedenk me net dat ik een hele leuke mis... Per dag komen er ongeveer 60 auto's melk bij ons aan... Die auto's hebben allemaal een chauffeur, ik gok dat we per dag ca. 30-40 verschillende chauffeurs zien (dus diverse chauffeurs met twee ritten). Die chauffeurs hebben allemaal een werkgever, welke naast zijn chauffeurs ook nog planners in dienst heeft... Maar die ook zijn auto's regelmatig voor onderhoud of ter reparatie aanbiedt bij een autobedrijf. Dat bedrijf heeft ook personeel... Daar zal de spoeling wat dunner zijn als het gaat om afhankelijkheid van, maar denk er even aan dat je met 65.000 melk koeien de veestapel nog niet gehalveerd hebt.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:04

IMANDRA schreef:
Kwam dit artikel tegen. Wat vinden jullie hiervan?

De Correspondent schreef:
Als wij minder vlees produceren, lijdt de wereld minder honger (en lossen we direct het stikstofprobleem op)
https://decorrespondent.nl/13651/als-wi ... R12Vk7j1JA


Opzich kan ik het met de kern van het bericht( dat is i.m.o: Als het Westen eens wat minder luxe leeft en we delen wat uit aan de armen) best eens.

Maar inhoudelijk kloppen er een aantal dingen niet volgens mij?

Het voer wat vanuit Oekraïne naar Libanon gaat, word daar blijkbaar ook gebruikt als kippenvoer.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/09 ... n-libanon/

Dit artikel gaat over Maïs overigens.

Ik vond dit ook boeiend, om te begrijpen hoe het landbouwsysteem van Libanon in elkaar zit. Enorm extensieve veehouderij, grond juist geschikt voor bepaalde gewassen... Dit land is denk ik enorm afhankelijk van import... En na die ontploffing in Beiroet hebben ze ook veel minder opslagruimte las ik?

https://nl.frwiki.wiki/wiki/Agriculture_au_Liban

De relatie tussen vlees uit NL en honger in Libanon vind ik dus wel wat ver gezocht. Libanon is landbouwtechnisch gewoon echt een enorm lastig land :o .

En wist je dat (ander continent, i know )Afrika heel veel kip ( oa uit NL )importeert? Hier een boeiend stuk over, ook wat daar de gevolgen van zijn voor kippenboeren in Afrika:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Im0X8Uxmof

Geen idee hoe de cijfers nu zijn,maar in 2016

https://www.boerderij.nl/europese-kip-v ... uid-afrika

Citaat:
In totaal ging er van januari tot en met mei 135.061 ton pluimveevlees naar Zuid-Afrika, 17% van de totale EU-export in die periode. Mede dankzij de toegenomen export naar Zuid-Afrika groeide ook het totaal volume pluimveevlees dat de EU in de eerste helft van het jaar exporteerde, met 10% tot 783.097 ton.

Ik vind het een beetje 'verkeerd gedacht' dat er geen vraag is naar vlees in andere landen dan het westen.

Je kan het aanbod wel veranderen, de vraag veranderd voorlopig niet :o

En nog een gekke gedachte: Stel, we gooien hier in het Westen het systeem om( heb ik het niet alleen over NL, maar echt dat we zeggen: we gooien het hele systeem om overal waar welvaart is)

Wij gaan minder/geen vlees eten.
Het directe gevolg( ik weet niet of je dat zo kan stellen, maar voor de hypothese doen we het even zo) is dat er meer voedsel is in arme landen.

Daar stijgt de welvaart....

Is het geen 1 op 1 ontwikkeling dat er met stijgen van de welvaart meer vraag komt naar vlees?

Ik denk bijna, dat je dan echt wereldwijd moet gaan eisen dat er geen/weinig vlees gegeten mag worden?

Ik vind dat ethisch boeiende vraagstukken :) .

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 01:18

Janine1990 schreef:
Als ik heel erg grof reken, heeft onze fabriek ca. 65.000 koeien per jaar nodig (totaal telt Nederland ca. 1,6 miljoen melkkoeien!) om te kunnen produceren.
Je kan niet zomaar minder produceren, want dan komt de fabriek gewoon uiteindelijk stil te staan. Lang en technisch verhaal wat ik volgens mij dit topic al eens heb uitgelegd.

Anyhow... Volgens mij hebben we sowieso al 100 man in de productie zelf rond lopen op fulltime basis (5 ploegen)... Dan heb je daar buiten nog diverse afdelingen die je bij elke voedingsmiddelenfabriek ziet en is er een uitzendpoule waar de uitzendkrachten ook gewoon een fulltime inkomen bij ons halen. Totaal zitten we denk ik rond de 180 man personeel...

65.000 koeien is bij lange na niet een halvering van de veestapel... Maar gemiddeld heeft een melkveebedrijf 108 koeien (agrimatie.nl), wat inhoudt dat de fabriek waar ik voor werk ca. 600 boerenbedrijven nodig heeft. Zou door inkrimping van de veestapel mijn fabriek sluiten, staan er naast die 180 man hiervoor genoemd, ook nog eens 600 boerenbedrijven (laten we voor het gemak uitgaan van 1,5 fte per bedrijf) ofwel 900 werkzoekenden erbij...

Totaal zitten we dan al op 1000 werkzoekenden en nog bij lange na geen halvering van de veestapel...

En dan hebben we voor het gemak even vergeten hoeveel werk er verder verschaft wordt aan diverse grote bedrijven. Denk even aan Lely, GEA, Ammeraal. Maar ook aan elk landbouwmechanisatiebedrijf in je eigen omgeving...

Dus ja, ik verwacht een groot economisch fiasco als de veestapel onder druk wordt gehalveerd. Andere landen zijn sneller in staat om in het ontstane gat te duiken, dan wij zelf in staat zijn een substituut te bedenken dat werkt.

Maar hé, noem het visieloos... Wat jij wilt... Ik zie geen enkele mogelijkheid om binnen de huidige omstandigheden van inflatie te gaan herverdelen en kleinere boerderijen te maken. Met kleinere machines én het rendabel houden ook... En minder koeien... Wie gaat er nu zo'n desinvestering doen op een goed lopend modern bedrijf? Zeker als je als boer al jaren dood wordt gemaakt door een blije mus. Ook hierin geldt de wet van vraag en aanbod... Als je klein wilt, moet je er in geboren zijn of je moet een niche hebben gevonden waar je in kan werken, zoals bijvoorbeeld ZUCO.

Daar op volgend... Eens er flink is geknipt in de veestapel en de arbeidsplaatsen verdwenen zijn... Zitten we met een hoop monden die gevoed dienen te worden van de belastingcenten, want die andere landen die in dat visieloze gat van mij zijn gesprongen en met wat kennis van de Nederlandse veehouderij een hoop graan hebben gekocht, hebben natuurlijk nog altijd de honger in Libanon nog niet opgelost. Maar verkopen wel lekker naar de Westerse landen waar geen stikstofproblematiek is die er voor zorgt dat de veestapel moet inkrimpen.

Idealistische ideëen zijn niet altijd te plaatsen in de realiteit. Daarom is het van belang om ergens een weg te vinden die het idealisme in de realiteit kan brengen. De correspondent heeft een interessant stuk geschreven, waar wellicht creatieve koppen iets mee kunnen om een maatschappelijke beweging te starten die deze kennis draagvlak geeft. En draagvlak zorgt voor een natuurlijke verandering.


Edit: Ik bedenk me net dat ik een hele leuke mis... Per dag komen er ongeveer 60 auto's melk bij ons aan... Die auto's hebben allemaal een chauffeur, ik gok dat we per dag ca. 30-40 verschillende chauffeurs zien (dus diverse chauffeurs met twee ritten). Die chauffeurs hebben allemaal een werkgever, welke naast zijn chauffeurs ook nog planners in dienst heeft... Maar die ook zijn auto's regelmatig voor onderhoud of ter reparatie aanbiedt bij een autobedrijf. Dat bedrijf heeft ook personeel... Daar zal de spoeling wat dunner zijn als het gaat om afhankelijkheid van, maar denk er even aan dat je met 65.000 melk koeien de veestapel nog niet gehalveerd hebt.


Op de korte termijn zou dat inderdaad arbeidsplaatsen kosten. Maar dan heb je het over een tijdelijk effect. Als het op de lange termijn bij zou dragen aan een oplossing voor een wereldwijd veel groter probleem (voedseltekort) ben ik het met Janneke eens dat je die aspecten best tegen elkaar af zo mogen laten wegen in de weg naar een duurzamere toekomst.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:41

Heel interessant alle reacties! Zoals ik eerder al zei heb ik niet zo veel kennis hiervan dus lees met name mee (maar wil even voorkomen dat het als linkdump en wegwezen overkwam haha).

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:04

Stijging van de welvaart en goede scholing aan meisjes zorgt ook voor minder kinderen. Daarnaast zullen ze minder snel gaan 'vluchten' uit hun situatie. Gemiddelde stijging van de welvaart is uiteraard altijd beter dan dat de rijken rijker worden en de armen armer. Interessant stuk, maar her en der lijken er wel wat aannames tussen te zitten.

Ik ben absoluut geen voorstander om onder dwang minder vlees te gaan eten. Misschien diervriendelijker houden van een aantal type dieren (en dan duurder vlees), zodat je niet achteloos elke dag vlees gaat eten, maar een paar keer per week.

Libanon is heel lastig. Daar wonen eigenlijk te veel mensen op het land wat ervoor staat. Als je denkt dat Nederland vol zit, nou Libanon is nog een graadje erger. Met een rijke historie aan oorlogen en daarnaast ook nog miljoenen vluchtelingen en overige ontheemden die paspoortloos ter wereld komen en in principe geen bestaan hebben los van de stad/dorp waar ze in geboren worden.

Aan de kust worden daar her en der tropische vruchten verbouwd. Aan de kust is het land ook glooiend tot heuvelachtig en dus lastig voor de meeste gewassen. In de Bekaa vallei worden ook granen en dergelijke geteeld en heb je een stuk wijnbouw. Alleen is de vraag onder welke omstandigheden (akkers liggen vol afval en plastic, en er is, denk ik, weinig check op de pesticiden die gebruikt worden). Grootschalige veeteelt heb ik daar niet gezien.

Met de ontploffing zijn enorme silo's onbruikbaar geworden, maar ook de complete haven is bij de stad verwoest. Nu komt de scheepvaart volgens mij vooral via Aqaba, daar heb je van die enorme buizen over de weg, zodat ze de schepen kunnen uitladen en de vracht kunnen verwerken.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:29


Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:37

Ik las het zinnetje "dan moet de Rabobank mee gaan werken" en toen dacht ik "... well .. of dát gaat gebeuren...??"

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:39

Cer schreef:
Ik las het zinnetje "dan moet de Rabobank mee gaan werken" en toen dacht ik "... well .. of dát gaat gebeuren...??"


Maar dit is op een andere manier toch?
Ik lees in het topic vaak dat men vindt dat Rabobank de leningen kwijt moet schelden. Dat vind ik een andere orde van grootte in vergelijking met wat in het artikel staat; geen boeteclausules toepassen als men 'te snel' aflost? Ik acht het tweede dus wel realistischer?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:43

Het is iets anders, maar het vereist medewerking van een bank.. en ik weet niet of banken dat uberhaupt doen... Ik heb er nooit van gehoord, maar ik kan iets gemist hebben :)

meestal willen ze toch gewoon (veel) geld verdienen?

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:50

RABO en ABN schuiven in ieder geval bij Remkes, ING wist het nog niet... Maar of dat wat oplevert? Banken zijn inderdaad niet de meest sociale instellingen, kijk maar naar de te hoge rentes die op leningen zijn geïnd en die de mensen nu nog steeds niet voldoende hebben terug gekregen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:25

Dat is inderdaad EEN vraag, wat gaat Remkes bespreken met de banken.

Gaat hij hen confronteren met de gevolgen van hun handelen...?

En als hij het niet doet, zullen anderen het moeten doen.

Ik vind boeren acties bij Schiphol en Tata/ Hoogovens prima,
maar het hoofdkantoor van de Rabobank is nog niet aan de beurt geweest.
En ik wil graag meedoen.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:06

Janneke2 schreef:
Dat is inderdaad EEN vraag, wat gaat Remkes bespreken met de banken.

Gaat hij hen confronteren met de gevolgen van hun handelen...?

En als hij het niet doet, zullen anderen het moeten doen.

Ik vind boeren acties bij Schiphol en Tata/ Hoogovens prima,
maar het hoofdkantoor van de Rabobank is nog niet aan de beurt geweest.
En ik wil graag meedoen.

Ben het niet altijd met je eens, maar in deze zeker wel.
Notabene een bank die voor en door de boeren ooit opgericht werd, de Boerenleenbank, tegenwoordig Rabo.

Voor wat betreft (bijvoorbeeld) Campina, ik denk dat niemand hier de link die ik eerder plaatste gelezen heeft, ook die dumpen aan lagere prijzen dan waarvoor in een armer land geproduceerd kan worden.
Zo blijf je natuurlijk die viciueze cirkel in stand houden.

O.a. dit staat er in de link:
In 1994 kwam, vanuit de Wereld Handelsorganisatie WTO, voedsel ook nog in de vrijhandelsakkoorden terecht. Natiestaten hebben daardoor geen middelen meer om de eigen boeren te beschermen tegen goedkope import, want dat verstoort de open wereldmarkt.

Sindsdien hebben alleen al in India 200.000 kleine boeren zelfmoord gepleegd, tot wanhoop gedreven door westerse voedselgiganten die onder de marktprijs produceren, grond opkopen en zaden patenteren, en de overheid verbieden een muur op te werpen. Boerenorganisaties uit India gaan nu bijvoorbeeld tekeer tegen Friesland Campina, die zich tegen dumpprijzen op de markt aan het invechten is. ‘Heel Azië drinkt straks melk van Friesland Campina’, kopte het Financieele Dagblad in 2015. Maar van lokale boeren zal die niet komen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:12

Klopt, staat ook in 1 van de linken die ik deelden. In Ghana zijn alle boeren zowat gestopt.

Toch is de vraag wel: Is dat erg? Moet een land zelfvoorzienend zijn, of moet een land gewoon doen waar het goed in is.

Ik denk dus het 2e. Je gaat in Ghana of India nooit voedsel kunnen verbouwen met dezelfde lage milieu impact als in NL.

Je zou denk ik wel wat moeten doen aan de vrijhandel, om echt schrijnende situaties te voorkomen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:24

ruitje schreef:
Klopt, staat ook in 1 van de linken die ik deelden. In Ghana zijn alle boeren zowat gestopt.

Toch is de vraag wel: Is dat erg? Moet een land zelfvoorzienend zijn, of moet een land gewoon doen waar het goed in is.

Ik denk dus het 2e. Je gaat in Ghana of India nooit voedsel kunnen verbouwen met dezelfde lage milieu impact als in NL.

Je zou denk ik wel wat moeten doen aan de vrijhandel, om echt schrijnende situaties te voorkomen.

Ik vind dat landen zoveel mogelijk zelfvoorzienend moeten zijn op voedselgebied. Als de pleuris uitbreekt (pandemie, oorlog) zitten ze zonder.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:47

En om heel Azië te moeten kunnen bedienen (commerciële wens van een commerciele partij) moet ons land kennelijk maar al die overbemesting accepteren (algemeen belang, landsbelang)

Leuk voor Frl Campina en haar leden, slecht voor onze natuur.
Raar he? Dat we daar wat van vinden.

Als die melk zonodig daar naar toe moet, breng die mest er dan maar mee naartoe.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:43

ruitje schreef:
Toch is de vraag wel: Is dat erg? Moet een land zelfvoorzienend zijn, of moet een land gewoon doen waar het goed in is.


Dat is wel een 'mooie' ethische kwestie.

Ik denk dat het onwenselijk is dat je maar een paar bronnen hebt, zoals nu met graan in Oekraïne. Achteraf kun je zeggen dat het handiger is dat er op meer plekken productie zou moeten zijn zodat er altijd garantie voor voldoende voedsel is.

Stel dat we een koeienziekte krijgen en alle koeien in Nederland gaan dood. Dan heeft dat wereldwijd een enorme impact. Zou je het dan niet iets beter willen verdelen over de gehele wereld, zodat de impact kleiner is.

Daarnaast vloeit de opbrengst nu naar de grote bedrijven, zou je het niet moeten willen dat lokale boeren geld verdienen, dus geld hebben om uit te geven, welvaart stijgt en de bevolking gaat verminderen (minder kinderen vanwege een hogere welvaart, minder emigratie want mensen hebben banen en geen noodzaak meer om hun heil elders te zoeken).

Als het ons lukt, waarom zouden we geen kennis exporteren? Ik meende ook dat Zimbabwe ooit de graanschuur van Afrika was. Waarom zouden we daar als wereld daar niet weer in gaan investeren? Alleen dan onder de juiste condities, niet als white supremacy.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:57

Qerty schreef:
Op de korte termijn zou dat inderdaad arbeidsplaatsen kosten. Maar dan heb je het over een tijdelijk effect. Als het op de lange termijn bij zou dragen aan een oplossing voor een wereldwijd veel groter probleem (voedseltekort) ben ik het met Janneke eens dat je die aspecten best tegen elkaar af zo mogen laten wegen in de weg naar een duurzamere toekomst.


Die ALS is afhankelijk van een MITS...

En de mits is volgens mij dat er geen andere landen in het gat springen dat ontstaat als hier de veestapel gehalveerd wordt, waardoor het aanbod niet verandert...

Vleesconsumptie in eerste instantie gelijk blijven, vervolgens daalt het als gevolg van 'armoede'. Vervolgens krijg je de hele kettingreactie van voor af aan, want dan zijn er elders mensen die het hun baan kost dat er hier armoede is, waardoor die in armoede raken.

Het lijkt me alles behalve ethisch verantwoord om dit op te leggen. Daarom blijf ik van mening dat er veel beter ingezet kan worden op voorlichting over de impact die ons dieet heeft. Zowel op basis van gezondheid als op basis van milieuimpact.
Win-win lijkt me, want op korte termijn hebben we al onvoldoende handjes om alle billen te wassen door de vergrijzing, laat staan dat we handjes genoeg hebben om alle zorg te leveren aan diabetici, hartpatiënten en diabetici.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:00

bigone schreef:
Dit is één van de oplossingen die wel eens zou kunnen werken:

Kringloopboer Tepper heeft oplossing voor stikstofprobleem: de natuurbuurderij
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuwsbrief/1 ... rbuurderij
#rtvdrenthe


Heel interessant, ik ben vooral heel erg benieuwd wat voor vet- en eiwitpercentages die melk nu dan heeft... Want het impliceert volgens mij dat dit hoger is dan gebruikelijk door het jaar heen. En dan zou je inderdaad minder melk nodig hebben voor dezelfde producten...

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:10

Dees schreef:
En om heel Azië te moeten kunnen bedienen (commerciële wens van een commerciele partij) moet ons land kennelijk maar al die overbemesting accepteren (algemeen belang, landsbelang)

Leuk voor Frl Campina en haar leden, slecht voor onze natuur.
Raar he? Dat we daar wat van vinden.

Als die melk zonodig daar naar toe moet, breng die mest er dan maar mee naartoe.


Maar dat is andersom ook. Doordat wij goedkoop speelgoed willen, of goedkope spijkerbroeken....

Zit Azië met de puinbak. Het milieu ( en de mensenrechten...) hebben daar ook nogal last van ons land denk ik.

Eigenlijk zou je dat eens moeten uitrekenen en weg strepen ofzo. Want er word nu gedaan alsof wij heel veel last hebben van export, maar de hele wereld heeft last( en genot :) ) van export.

Idem voor het feit dat de winst naar grote bedrijven gaat, daar is de wereldeconomie gewoon op gebaseerd.

Dus stopt FrieslandCampina met leveren, dan gaat het naar het volgende bedrijf toch?

Wat je wil: lokaal produceren/meer zelfvoorzienend zijn. Kan dat zonder dat het hele economische systeem wereldwijd op de schop gaat?

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:14

Janine1990 schreef:
bigone schreef:
Dit is één van de oplossingen die wel eens zou kunnen werken:

Kringloopboer Tepper heeft oplossing voor stikstofprobleem: de natuurbuurderij
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuwsbrief/1 ... rbuurderij
#rtvdrenthe


Heel interessant, ik ben vooral heel erg benieuwd wat voor vet- en eiwitpercentages die melk nu dan heeft... Want het impliceert volgens mij dat dit hoger is dan gebruikelijk door het jaar heen. En dan zou je inderdaad minder melk nodig hebben voor dezelfde producten...

Neem contact met hem op, hier kan ik je geen antwoord op geven.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:19

ruitje schreef:
Dees schreef:
En om heel Azië te moeten kunnen bedienen (commerciële wens van een commerciele partij) moet ons land kennelijk maar al die overbemesting accepteren (algemeen belang, landsbelang)

Leuk voor Frl Campina en haar leden, slecht voor onze natuur.
Raar he? Dat we daar wat van vinden.

Als die melk zonodig daar naar toe moet, breng die mest er dan maar mee naartoe.


Maar dat is andersom ook. Doordat wij goedkoop speelgoed willen, of goedkope spijkerbroeken....

Zit Azië met de puinbak. Het milieu ( en de mensenrechten...) hebben daar ook nogal last van ons land denk ik.

Eigenlijk zou je dat eens moeten uitrekenen en weg strepen ofzo. Want er word nu gedaan alsof wij heel veel last hebben van export, maar de hele wereld heeft last( en genot :) ) van export.

Idem voor het feit dat de winst naar grote bedrijven gaat, daar is de wereldeconomie gewoon op gebaseerd.

Dus stopt FrieslandCampina met leveren, dan gaat het naar het volgende bedrijf toch?

Wat je wil: lokaal produceren/meer zelfvoorzienend zijn. Kan dat zonder dat het hele economische systeem wereldwijd op de schop gaat?


Klopt... en zijn dat ook bedrijven die meer kennis die kant op brengen? RFC heeft namelijk programma's om de boeren daar van meer kennis te voorzien.
De exacte inhoud van die programma's ken ik niet, maar er zal natuurlijk een win-win situatie ontstaan. De bedoeling is in ieder geval dat de boer daar beter voor z'n dieren leert zorgen, plusje voor de dieren, en RFC kan meer melk ophalen.

Maar gezien het daarom gaat, lijkt het me inderdaad best relevant om te kijken of een mestoverschot linksom of rechtsom ook gebruikt kan worden om de opbrengsten daar te verbeteren.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:47

ruitje schreef:
Dees schreef:
En om heel Azië te moeten kunnen bedienen (commerciële wens van een commerciele partij) moet ons land kennelijk maar al die overbemesting accepteren (algemeen belang, landsbelang)

Leuk voor Frl Campina en haar leden, slecht voor onze natuur.
Raar he? Dat we daar wat van vinden.

Als die melk zonodig daar naar toe moet, breng die mest er dan maar mee naartoe.


Maar dat is andersom ook. Doordat wij goedkoop speelgoed willen, of goedkope spijkerbroeken....

Zit Azië met de puinbak. Het milieu ( en de mensenrechten...) hebben daar ook nogal last van ons land denk ik.

Eigenlijk zou je dat eens moeten uitrekenen en weg strepen ofzo. Want er word nu gedaan alsof wij heel veel last hebben van export, maar de hele wereld heeft last( en genot :) ) van export.

Idem voor het feit dat de winst naar grote bedrijven gaat, daar is de wereldeconomie gewoon op gebaseerd.

Dus stopt FrieslandCampina met leveren, dan gaat het naar het volgende bedrijf toch?

Wat je wil: lokaal produceren/meer zelfvoorzienend zijn. Kan dat zonder dat het hele economische systeem wereldwijd op de schop gaat?


Het probleem in deze is imo: de winst van de export is voor Frl Campina, de last is echter voor het hele land.
Daar moeten we binnen NL wat mee. Laat Frl Campina dan ook werkelijk de gehele kostprijs van de geëxporteerde productie betalen. En niet zoals nu, lage inkoop wegens subsidies en geen milieu vervuilingstax.


Al vind ik persoonlijk dat wat betreft voeding, productie en consumptie geografisch zo dicht mogelijk bij elkaar moet geschieden. Waarom nou zoiets simpels en breed verkrijgbaar iets als melk een halve wereld over willen verschepen?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:56

Dees, volgens mij worden de fabrieken van RFC in Azië (Singapore, Indonesië, China, Hongkong) door plaatselijke boeren beleverd hoor.

Uiteraard is er dan nog steeds sprake van export naar die landen. Maar je kan voor de lokale productie geen vijf verschillende fabrieken neerzetten om het complete assortiment te draaien.

Onze Chocomel wordt ook in Duitsland gemaakt geloof ik, net als Fristi.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:50

Janine1990 schreef:
En de mits is volgens mij dat er geen andere landen in het gat springen dat ontstaat als hier de veestapel gehalveerd wordt, waardoor het aanbod niet verandert...

Als de veestapel hier halveert, komt er minder melk op de markt.

Dat is een verandering van het aanbod.
(Of het erg is, is een tweede.)

Persoonlijk denk ik dat bijvoorbeeld India in principe uitstekend zelfvoorzienend kan zijn met een lage milieu impact.
(Waarom tenslotte ook niet...? Zo hebben ze het eeuwenlang gedaan en Mohanas Gandhi heeft er op gehamerd dat het moest, zelfvoorzienend zijn.)

Qua hongersnood is het eerder de kwestie van wangedrag van westerse giganten van Nestlé tot RFC.