steun onze boeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:54

Zoals ik al aangaf over het vlees eten in Afrika, wat echt al anders is dan je zou denken, hier wat over India, die zijn echt al meer dan zelfvoorzienend namelijk :D:

https://www.indiaconnected.nl/landbouw-india

Citaat:
India is de op een na grootste landbouwproducent ter wereld, maar op het gebied van graan is het de absolute nummer 1. De productie van graan bereikte een nieuw hoogtepunt van 305 miljoen ton in het oogstjaar 2020-21. Graan is een belangrijk export product van India.


Citaat:
De export van landbouwproducten heeft voor het eerst de 40 miljard dollar grens overschreden in 2021, de Indiase regering heeft als doel de export van landbouwproducten te laten stijgen tot 60 miljard dollar per 2023.


Citaat:
Ruim 50% van de Indiërs, zo’n 700 miljoen mensen, werken dan ook in de landbouw. Het merendeel hiervan zijn boeren met een klein stuk grond  - grootschalige landbouw is er nauwelijks.


Maar again, moeten landen doen waar ze goed in zijn? Of moeten we waar wij goed in zijn stoppen, zodat een andere exportreus zoals India in het gat stapt...

Onderstaande cijfers vind ik niet erg hoopvol voor het milieu...

Citaat:
Volgens onderzoekers van de Tamil Nadu Agriculture University gooit India elk jaar voor miljarden euro’s aan verse groenten en fruit weg - ongeveer 35 tot 40 procent van de totale groente en fruitproductie. Dit is het gevolg van een gebrek aan goede oogstmethoden, geen of gebrekkig transport, slechte of geen koelopslagfaciliteiten en/of gekoeld transport. Hoewel India een van de grootste producenten van groenten en fruit is, wordt het exportpotentieel niet gerealiseerd.


Citaat:
De totale export van landbouwgrondstoffen bedroeg in maart - juni 2020 $ 3,50 miljard. India exporteerde in 2013 voor $ 38 miljard aan landbouwproducten, waarmee het de zevende grootste landbouwexporteur ter wereld en de zesde grootste netto-exporteur is. [8] Het grootste deel van zijn landbouwexport gaat naar de ontwikkelingslanden en de minst ontwikkelde landen. [8] Indiase land- en tuinbouwproducten en bewerkte voedingsmiddelen worden geëxporteerd naar meer dan 120 landen, voornamelijk naar Japan, Zuidoost-Azië , SAARC- landen, de Europese Unie en de Verenigde Staten . [9] [10


Citaat:
Ondanks deze recente prestaties heeft de landbouw het potentieel voor aanzienlijke productiviteits- en totale productiewinst, omdat de gewasopbrengsten in India nog steeds slechts 30% tot 60% bedragen van de beste duurzame gewasopbrengsten die haalbaar zijn op de boerderijen van ontwikkelde en andere ontwikkelingslanden. [26] Bovendien zorgden verliezen na de oogst als gevolg van een slechte infrastructuur en ongeorganiseerde detailhandel ervoor dat India enkele van de grootste voedselverliezen ter wereld leed.


Deze link is trouwens super boeiend. Legt uit welke landen de beste opbrengst per gewas per hectare hebben. In NL is dat Tarwe, dus dan zou het wel boeiend zijn om te bedenken of we daar wat mee zouden moeten?

https://stringfixer.com/nl/Indian_agriculture

De link laat ook de enorme potentie van India zien. Ik lees ook dit op Wikipedia:

Citaat:
Driekwart van de producten van gewassen die het meeste grondwater nodig hebben, wordt geëxporteerd door drie landen: India (rijst en katoen, vooral naar China ), de Verenigde Staten ( katoen , tarwe , maïs en sojabonen , naar China, Japan en Mexico ), en Pakistan (voornamelijk rijst , naar Iran , Saoedi-Arabië of Bangladesh ). De impact is aanzienlijk op grondwatervoorraden, die sneller worden geëxploiteerd dan dat ze worden vernieuwd.


@Dees, dat is het kapitalisme toch? Dit geld over de hele wereld. Waarom moet mijn spijkerbroek uit Bangladesh komen, waar H&M een klap winst pakt en dat land met de schade zit.

Ik vind het heel erg nobel dat Nederland iets zou moeten met de negatieve gevolgen van een kapitalistisch systeem....

Maar dat kan niet, niet in een kapitalistisch systeem waar dan een ander exporterend land in dat gat stapt en een nog grotere impact geeft op het milieu.

Of zie ik dat verkeerd? Mijn redenering is: de wereldwijde vraag blijft hetzelfde, dus als je aanbod weg haalt uit NL, gaat het aanbod komen uit landen die het stukken slechter doen?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:15

Janine1990 schreef:
Klopt... en zijn dat ook bedrijven die meer kennis die kant op brengen? RFC heeft namelijk programma's om de boeren daar van meer kennis te voorzien.
De exacte inhoud van die programma's ken ik niet, maar er zal natuurlijk een win-win situatie ontstaan. De bedoeling is in ieder geval dat de boer daar beter voor z'n dieren leert zorgen, plusje voor de dieren, en RFC kan meer melk ophalen.

Ik kan me iets voorstellen als het gaat om Nederlandse koeien die gekruisd worden met inheemse koeien.

In India zijn koeien zoals wellicht bekend heilig.
Maak mij niet wijs 'dat wij een Indiase boer iets over koeien kunnen leren'....
Citaat:
Maar gezien het daarom gaat, lijkt het me inderdaad best relevant om te kijken of een mestoverschot linksom of rechtsom ook gebruikt kan worden om de opbrengsten daar te verbeteren.

???
Hoe had je dit dan gedacht...?
Nederlandse koeien mesten,
nul stikstof emissie ten onzent,
en de mest de halve wereld over
... lijkt mij slecht voor het milieu, peperduur en niet te doen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:24

Janneke, als jij me kan vertellen waar mijn werkgever in India een fabriek heeft staan.... Hoor ik het graag...

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:39

De eerste hit van de zoekmachine gaf dit:
Friesland Campina 40196 State Highway 10 Delhi, NY Dairies -
(al had ik geen zin in de cookies en misschien is het slechts een handelsadres.
Doet er ook niet toe.)

De knappe koppen uit Wageningen kunnen boeren tegenwoordig goed helpen, informatie over de bodem via wat simpele apparaten ter plekke,
analyse,
advies wat wel of niet te planten.

Jaren lang gaf men advies spul te planten dat veel insecticide en kunstmest nodig had, 'want hogere opbrengst'.
DE manier om de kleine boeren naar de stad te verbannen.

Kort gezegd : "ontwikkelingshulp" is er in soorten en maten
en 'de grote witte man' (= het rijke westen) heeft veel manieren om rr zelf beter van te worden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:02

Janneke2 schreef:
De eerste hit van de zoekmachine gaf dit:
Friesland Campina 40196 State Highway 10 Delhi, NY Dairies -
(al had ik geen zin in de cookies en misschien is het slechts een handelsadres.
Doet er ook niet toe.)

De knappe koppen uit Wageningen kunnen boeren tegenwoordig goed helpen, informatie over de bodem via wat simpele apparaten ter plekke,
analyse,
advies wat wel of niet te planten.

Jaren lang gaf men advies spul te planten dat veel insecticide en kunstmest nodig had, 'want hogere opbrengst'.
DE manier om de kleine boeren naar de stad te verbannen.

Kort gezegd : "ontwikkelingshulp" is er in soorten en maten
en 'de grote witte man' (= het rijke westen) heeft veel manieren om rr zelf beter van te worden.


Je weet dat dat een adres in New York is?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:06

ruitje schreef:
Maar again, moeten landen doen waar ze goed in zijn? Of moeten we waar wij goed in zijn stoppen, zodat een andere exportreus zoals India in het gat stapt...


Zijn we er goed in, als het voor grote problemen in de omgeving zorgt vanwege de mest en stikstofdepositie, eenzijdig gebruik van de landbouwgrond (voor veevoer, niet voor gewasvariatie), veel subsidie nodig heeft om te functioneren en de betrokken boeren soms zwaar klem zitten in de schulden?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:11

Landen moeten zeker doen waar ze goed in zijn maar waar we 40 jaar geleden goed in werden is verworden tot een bedrijfstak die misschien wel niet meer volledig past in het heden, net als Tatasteel en de hoeveelheid vluchten van Schiphol of andere vervuilende bedrijven. Het houd een keer op. Dus of het gaat anders of we accepteren dat de leefomgeving in een aantal gebieden naar de kloten gaat.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:17

Dus of het gaat anders of we accepteren dat de leefomgeving in een aantal gebieden naar de kloten gaat. Daar ben ik het volledig mee eens.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:43

Shadow0 schreef:
ruitje schreef:
Maar again, moeten landen doen waar ze goed in zijn? Of moeten we waar wij goed in zijn stoppen, zodat een andere exportreus zoals India in het gat stapt...


Zijn we er goed in, als het voor grote problemen in de omgeving zorgt vanwege de mest en stikstofdepositie, eenzijdig gebruik van de landbouwgrond (voor veevoer, niet voor gewasvariatie), veel subsidie nodig heeft om te functioneren en de betrokken boeren soms zwaar klem zitten in de schulden?


Boeiende vraag. Het heeft overigens geen subsidie nodig om te functioneren he, zonder subsidie functioneert het ook maar moet jij meer betalen voor je eten.

Maargoed, ik denk dat we wel kunnen stellen dat Nederland qua kennis en innovatie de koploper is in de wereld.

Maar misschien hebben jullie een land wat het beter doet in de wereld in gedachte? Waar geen milieuproblemen zijn door landbouw?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:47

ruitje schreef:
Boeiende vraag. Het heeft overigens geen subsidie nodig om te functioneren he, zonder subsidie functioneert het ook maar moet jij meer betalen voor je eten.

Maargoed, ik denk dat we wel kunnen stellen dat Nederland qua kennis en innovatie de koploper is in de wereld.

Maar misschien hebben jullie een land wat het beter doet in de wereld in gedachte? Waar geen milieuproblemen zijn door landbouw?


Zijn milieuproblemen (of eigenlijk de aandacht die een land er aan geeft) niet inherent aan oppervlakte en welvaart?

https://wereldsint.nl/industrialisatie- ... et-milieu/

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:14

Janine1990 schreef:
Janneke2 schreef:
De eerste hit van de zoekmachine gaf dit:
Friesland Campina 40196 State Highway 10 Delhi, NY Dairies -
(al had ik geen zin in de cookies en misschien is het slechts een handelsadres.
Doet er ook niet toe.)

De knappe koppen uit Wageningen kunnen boeren tegenwoordig goed helpen, informatie over de bodem via wat simpele apparaten ter plekke,
analyse,
advies wat wel of niet te planten.

Jaren lang gaf men advies spul te planten dat veel insecticide en kunstmest nodig had, 'want hogere opbrengst'.
DE manier om de kleine boeren naar de stad te verbannen.

Kort gezegd : "ontwikkelingshulp" is er in soorten en maten
en 'de grote witte man' (= het rijke westen) heeft veel manieren om rr zelf beter van te worden.


Je weet dat dat een adres in New York is?


Misschien een google maps foto sturen, dan valt het kwartje vast wel :o :D

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:45

ruitje schreef:
Boeiende vraag. Het heeft overigens geen subsidie nodig om te functioneren he, zonder subsidie functioneert het ook maar moet jij meer betalen voor je eten.


De subsidies gaan nu voor een groot deel naar de 'concurrentiepositie' in internationale zin, ofwel, wij concurreren bedrijven in andere landen kapot voor productie die wij maar ook zij niet per se willen of nodig hebben. Dat was altijd al ongezond en schadelijk.

En wat meer betalen voor het eten: binnen grenzen zou ik dat niet gek vinden, zeker niet voor vlees. De andere kant is natuurlijk dat de prijsstijgingen nu niet komen door hoge vraagprijzen maar door winstspeculatie van Ahold en andere ketens. Ik ben zelf een fan van de juiste prijzen, die kostendekkend zijn maar niet enorm veel meer dan dat - behalve reserveringen voor het inbouwen van extra stabiliteit (geen winst, en ook geen groei voor de groei) in onze maatschappij.

Winst is overigens een dubbel begrip. Bij een aantal kleinere bedrijven is de winst namelijk ook waar het inkomen zit. Natuurlijk is het logisch dat je een behoorlijk inkomen uit een bedrijf moet kunnen halen. Als ik vind dat Ahold winst in mag leveren bedoel ik niet dat we daarmee inkomensonzekerheid bij kleine eigenaren/bedrijven moeten creeren. Hoger in de keten wordt er echter veel meer winst gemaakt en die betalen wij als maatschappij.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:52

bigone schreef:
Landen moeten zeker doen waar ze goed in zijn maar waar we 40 jaar geleden goed in werden is verworden tot een bedrijfstak die misschien wel niet meer volledig past in het heden, net als Tatasteel en de hoeveelheid vluchten van Schiphol of andere vervuilende bedrijven. Het houd een keer op. Dus of het gaat anders of we accepteren dat de leefomgeving in een aantal gebieden naar de kloten gaat.


Hoe kan voedsel nu niet meer bij het heden passen := zeker als je ziet wat oorlog dicht bij huis kan doen met basiszaken (gas, eletriciteit, voedsel en alles wat daaraan vast zit. En het feit dat met de toenemende droogte zoveel oogst verloren gaat, ook in Europa.

Ik vind het wel grappig dat zoveel mensen het over export hebben en daar wat van vinden.
Want kun je dan wel voor import zijn?
Kun je dan voor een EU zijn? (Vrij verkeer van goederen)
Koffie drinken, banenen eten? Je kunt allemaal zonder..we hebben hier goed smakende ui, knollen en wortels.

Ben je concurrentie voor een ander land of maak je het mogelijk dat mensen in die landen ook toegang hebben tot bepaalde producten?
Hebben we het over welvaart of hebben we het over basisvoedselvoorziening in veel landen waar bijvooorbeeld geen economische stabiliteit is en win producten heen sturen die lokale boeren misschien wel kunnen produceren, maar niet op een schaal die nodig is om honger te voorkomen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:08

Sunnda schreef:
Hoe kan voedsel nu niet meer bij het heden passen := zeker als je ziet wat oorlog dicht bij huis kan doen met basiszaken (gas, eletriciteit, voedsel en alles wat daaraan vast zit.


Des te meer reden om onze eigen landbouwgrond in te willen zetten voor eten dat wij kunnen eten, in plaats van voor veevoer voor vlees dat naar Argentinie gaat.

Citaat:
Ik vind het wel grappig dat zoveel mensen het over export hebben en daar wat van vinden.
Want kun je dan wel voor import zijn?


Ja, je kunt bijvoorbeeld voorstander zijn voor import en export met mate, waarbij het een goede aanvulling is maar waarbij je de stabiliteit van het geheel ook in de gaten houdt.

Citaat:
Kun je dan voor een EU zijn? (Vrij verkeer van goederen)


Niet automatisch nee. Ik ben voor de EU als samenwerking op alle vlakken waar die samenwerking belangrijk is, en een deel van het vrije verkeer is zeker nuttig, maar daar waar de EU vooral de sluipwegen biedt om regelgeving te omzeilen vind ik het niet zomaar een goed idee.

Citaat:
Ben je concurrentie voor een ander land of maak je het mogelijk dat mensen in die landen ook toegang hebben tot bepaalde producten?


Dat is echt iets dat je per situatie moet bekijken, maar daar waar lokale bedrijven ten onder gaan omdat ze niet onder de kostprijs kunnen leveren terwijl wij dat wel kunnen is het een probleem. Zeker als dat dus niet is omdat die kosten werkelijk zo laag zijn, maar vanwege subsidies, belastingvoordelen, handelsverdragen die zeer onevenwichtig zijn ingevuld, en grote bedrijven die het zich kunnen veroorloven om welbewust onder de kostprijs te leveren alleen maar om de concurrentie kapot te maken. Dat heeft namelijk niets meer met een eerlijke markt te maken waarin iedereen een kans krijgt om goed te functioneren.

Wat koffie betreft: dat is lastig en ik denk dat het altijd aandacht moet hebben dat dat vanuit verschillende landen komt, dat die landen ook maatregelen kunnen treffen die voor die omgeving goed zijn, ook als dat betekent dat koffie hier schaarser zou worden, en dat er steeds gestreefd wordt om het geld terecht te laten komen bij degene die daadwerkelijk het werk doen.
(Bij bananen is er meer mis voor zover ik weet, dat is een genetisch hele smalle soort die nu geen resistentie meer heeft tegen bepaalde ziektes, waardoor het goed zou kunnen dat die op zeker moment gewoon niet meer te telen zijn.)

Citaat:
Hebben we het over welvaart of hebben we het over basisvoedselvoorziening in veel landen waar bijvooorbeeld geen economische stabiliteit is en win producten heen sturen die lokale boeren misschien wel kunnen produceren, maar niet op een schaal die nodig is om honger te voorkomen.

Daar hebben we het zeker niet over. Het gaat voor een groot deel over de export van vlees.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:58

Misschien exporteren wij in NL wel dusdanig veel dat we roofbouw op onze 'resources' plegen.
Waarbij 50% minder export al heel veel problemen zou oplossen.

Maar kennelijk verrekt de sector er zo naar te kijken?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 16:15

De sector is zo groot gegroeid door de politiek. De landbouw en veeteelt is een willig slachtoffer van de grote jongens geworden en ja, de sector is er in meegegaan. Maar al decennia is het groot groter grootst , jullie produceren maar, wil je groter? De Rabo staat voor je klaar, wil je( of moet je) innoveren , de Rabo staat voor je klaar. Zolang je maar produceert en levert aan aware , van drie, vion, de heus en afneemt bij forfarmers en andere fabrieken waar een landbouwbedrijf niet zonder kan om de ratrace vol te houden zoals kunstmestfirmas enzenz.
Is het de schuld van de boeren? Gedeeltelijk want ook daar zitten er wat met oogkleppen tussen.
En een aantal wil best anders maar ook dat kost tijd en geld.
Had gisteren een heel gesprek met een boer met 90 stuks vee en 50 hectare land. Hij wilde wel bepaalde zaken aanpakken , natuurvriendelijker , bloemstroken,beter voer en minder bemesting. Op mijn vraag waarom nu omdat dit al jaren speelt zei hij : Het kon dus we gingen gewoon door , de politiek heeft ons al zo vaak de hand boven het hoofd gehouden de afgelopen decennia dat we dachten dat het nu ook wel weer los zou lopen. Beroepsblindheid zei hij. Hij wil kringloop boer worden, want mijn zoon ziet daar wel toekomst in anders gaat hij de boerderij niet overnemen. Ik ga binnenkort bij hem op de koffie , werd uitgenodigd om alles is te bekijken en ook wat er bij komt kijken om de omslag te maken. Heel interessant.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 16:58

Dees schreef:
Misschien exporteren wij in NL wel dusdanig veel dat we roofbouw op onze 'resources' plegen.
Waarbij 50% minder export al heel veel problemen zou oplossen.

Maar kennelijk verrekt de sector er zo naar te kijken?


Ieder mens pleegt roofbouw op onze resources, niet alleen boeren ( nou ja; bijna ieder mens. Inheemse stammen in bvb het regenwoud houden zich niet zo met roofbouw bezig en ook bvb een groep als de Amish houden zich aardig in)

En dat ze niet op 50% reductie zitten te wachten....goh, hoe zou jij het vinden als je baas je maandag op het matje roept en je mededeelt dat je 50% loon moet inleveren? Je baas stort die 50% in een fonds die de klimaatomslag moet mede bekostigen; for the greater good dus.
Ik denk dat jij dan ook zegt; verrek maar, ik leef niet van de lucht

Verdeel het eerlijk en de meeste boeren kunnen gewoon blijven bestaan. Boeren werken al decennia aan reductie en zijn daar flink in geslaagd....de industrie en Schiphol hebben al die tijd alleen maar meer mogen vervuilen. Is nu eens de beurt aan een ander om wat voor de planeet terug te doen. Niet weer alleen maar de boeren.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:34

De boeren hebben heus al gereduceerd, maar nog niet genoeg.
Zeg maar: van de 3 op het rapport is het nu een 4,5 geworden... maar dat is nog geen 8.

Dat kennelijk velen op deze aardbol roofbouw plegen, is 100% geen reden om er nu nog mee door te gaan.
Een betere wereld begint bij jezelf.

Ik verander de praktijken in China en Argentinië en waar dan ook niet. Maar ik kan als consument wel verschil maken door mijn koopgedrag in NL.

https://www.ad.nl/binnenland/opnieuw-be ... &auth_rd=1
Misschien moeten we in NL maar eens stoppen met het eten van varkensvlees.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:29

Janine1990 schreef:
Zijn milieuproblemen (of eigenlijk de aandacht die een land er aan geeft) niet inherent aan oppervlakte en welvaart?


Nee.

Milieu problemen zijn inherent aan oppervlakkigheid en welvaart.

PS: ik heb mij krom gelachen om het Amerikaanse adres....

En ik wil best de lof zingen van de knappe koppen uit Wageningen,
maar die hebben jarenlang, ook 'na de bekering van Mansholt' ingezet op figuurlijke kasplantjes die kunstmest, insecticide en andere 'toeters en bellen' nodig hadden om te floreren en te produceren.

Gelukkig is 'Wageningen' nu ook bekeerd.

... vorige week een interview met een boer in Trouw. Hij boert groen, en zijn vader kijkt stomverbaasd toe en verzuchtte 'Dat hoorden wij nooit op school - in mijn tijd deed niemand zo, ik weet echt niet wat je doet.'

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 19:10

xxCYNNxx schreef:
En dat ze niet op 50% reductie zitten te wachten....goh, hoe zou jij het vinden als je baas je maandag op het matje roept en je mededeelt dat je 50% loon moet inleveren? Je baas stort die 50% in een fonds die de klimaatomslag moet mede bekostigen; for the greater good dus.


Niet leuk maar tegelijkertijd - er zijn toch heel veel mensen die in de loop van hun leven hun baan kwijt raken om dat soort redenen? En er worden heel wat mensen hun huurhuis uitgegooid om aanzienlijk minder. Die dingen gebeuren, en ik denk dat het belangrijker is om het vangnet daaronder goed op peil te houden dan dat een vrij selecte groep nooit hoeft te veranderen.

Citaat:
Verdeel het eerlijk en de meeste boeren kunnen gewoon blijven bestaan.


Hier ben ik het zeker mee eens: eerlijker verdelen is de sleutel.

Citaat:
Boeren werken al decennia aan reductie en zijn daar flink in geslaagd....de industrie en Schiphol hebben al die tijd alleen maar meer mogen vervuilen. Is nu eens de beurt aan een ander om wat voor de planeet terug te doen. Niet weer alleen maar de boeren.

Over Schiphol ben ik het wel eens hoor, dat hangt van leugens aan elkaar.

Maar qua industrie en qua agrarische sector is het niet helemaal terecht. Want ik denk dat de industrie en de agrarische sector elkaar niet zoveel ontlopen, met gedeeltelijk goede pogingen en gedeeltelijk het opzettelijk negeren van milieunormen omdat ze erop rekenen dat ze ermee wegkomen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:13

Ik kan op zich vrede hebben met je bezit afstaan for the greater good als daar een eerlijke prijs tegenover staat. Een prijs die in staat stelt om elders gelijkwaardig terug te kunnen kopen.
Maar dat is lang niet altijd het geval en in sommige regio's wordt het spel gewoon ronduit smerig gespeeld, waardoor mensen heel veel geld verliezen.

Dan sta ik niet zomaar meer achter the greater good, want dat hoeft niet ten koste te gaan van de enkeling die daardoor moedwillig gigantisch achteruit gaat.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:08

Uiteindelijk worden de projectontwikkelaars het beste van het hele gebeuren. Gemeente mogen zelf niets ontwikkelen en in de markt zetten. Beter is dat de boeren zelf projectontwikkelaars worden, dan verdienen zij het meeste aan de deal.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:37

Dat is een optie, maar wel "een individuele oplossing voor een collectief probleem".

... die dingen kunnen, maar zijn tricky.

Het deed mij deugd dat de voorzitter van Greenpeace gisteren aan Remkes gevraagd heeft hoe
(niet: 'of', nee: hoe)
hij van plan is om de rabobank mee te laten betalen aan de veroorzaakte schade.

Dat is het collectieve probleem collectief aanpakken - dat werkt veel beter.

(En van mij mogen een paar andere 'grootverdieners' OOK meebetalen aan de veroorzaakte schade.)

Als een milieubeweging dit zegt klinkt het snel als 'veroorzaakte milieuschade', (bodemkwaliteit, waterkwaliteit, waterpeil, fosfaat, etc.) (nog niet eens de natuurgebieden) -
maar er is meer schade.
|(
Boeren die zich kapot gewerkt hebben, gedesillusioneerd zijn, gedwongen waren te stoppen omdat er geen ontsnappen meer was aan de fuik.
(En alle belastinggeld dat uiteindelijk niet resulteerde in een goede landbouw, maar in roofbouw met miljarden winst voor een paar big firms - vind ik ook schade.)

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:23

BigOne schreef:
Had gisteren een heel gesprek met een boer met 90 stuks vee en 50 hectare land

Deze meneer zit met Maar 90 koeien en wel 50ha land in een positie waar die omschakeling bedrijfseconomisch haalbaar is. Daarbij word de schakeling ook gemaakt rond een bedrijfsovername, dus hij heeft hopelijk een deel van de schulden die hij gemaakt heeft toen hij het van zijn vader over nam ook weer afgelost.
Het is denk ik goed dat hij de keuze maakt die hij maakt, en dit is ook het ideale moment voor hen om de keus te maken. Maar als je 40 bent, met een jong gezin te voeden, en 10 jaar geleden bent begonnen met het uitkopen van je vorige generatie, en toen de keus voor een grootschaligere bedrijfsvoering hebt gemaakt, dan kun je op korte termijn gewoon geen kant op.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:28

Hier in Woudenberg hebben de boeren en loon bedrijven gister een mooie actie geleverd langs de route die de La Vuelta reed. Vanuit de lucht goed te zien op de NOS
Al hun voertuigen stonden in de weides geparkeerd behangen met spandoeken. Elke lantaarnpaal een omgekeerde half stok hangende vlag.
Het zag er goed uit en niemand werd gehinderd


Afbeelding
Afbeelding