Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 14:38

Win win win win

De boeren in de Haarlemmermeer planten langs hun akkers
bloemenmengsels.

A. Prachtige bloemenzee voor bewoners en bezoekers

B. Voedsel en schuilplek voor insecten, vogels en andere dieren

C. Deze bloemen trekken roofinsecten aan, die de insecten eten die de oogst aantasten en daarmee helpen deze roofinsecten de gewassen beschermen

D. De boer heeft veel minder gewasbeschermingsmiddelen nodig en dat is goed nieuws voor de natuur

E. Goed voor biodiversiteit

KIJK, DAT IS BOERENVERSTAND IN DE POLDER



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijk en dat maakt mij blij
FAUNA HAARLEMMERMEER

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:17

Dit werd bij ons op veel plekken al gedaan. Nu op vakantie in Zeeland en hier kan je zelfs bloemen plukken uit de akkerranden als je een bon hebt gekocht.
Goed voor de beestjes, maar het staat ook veel mooier.

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:35

Wij hebben ze inderdaad ook, al jaren.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:37

Dit gebeurt bij mijn ouders in de buurt ook al jaren. Ziet er leuk uit en is nuttig, top dus.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:44

Heel mooi hoor, het ziet er prachtig uit en het is hartstikke nuttig :)
Bijzonder dat ze daar nu pas mee begonnen zijn. Hier wordt het door agrariers gedaan, maar ook door particulieren. Je kunt al een jaar of 10 a 15 jaar hier gratis bloemzaad halen. Het is elke keer weer een ander wildmengsel. Het meeste is tweejarig, dus het wordt eigenlijk steeds mooier en diverser :)

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:54

Ja tof, ik word hier onwijs blij van. Je ziet het steeds meer.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 15:55

Oscar
Het verschil is dat jaarlijks het bloemenmengsel wordt aangepast aan het gewas dat op de naastliggende akker verbouwd wordt.
Nu staan er bijvoorbeeld uien en die kunnen last hebben van aaltjes.
Door het bloemenmengsel zo te kiezen dat je roofinsecten aantrekt die deze aaltjes heel lekker vinden, heb je je eigen brigade die de aaltjes eten.

Vorig jaar stond er graan op de akker en was er een ander bloemenmengsel gekozen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 16:04

Dat doen ze goed he :)

Hier zit er ook een systeem in, alleen ik weet niet precies hoe en wat. Bij de agrarische tak wordt het inderdaad ook aangepast. Bij de particuliere tak wordt het volgens mij aangepast aan wat er vooral mooi uit ziet en wat nuttig is. Maar vooral ook voor het oog. We hebben een jaar een mengsel gehad dat er een beetje saai uit zag en toen zijn er wat mensen afgehaakt omdat ze liever wat mooiers hadden. Jammer. Maar er blijven er nog genoeg over en we hebben ook altijd de mogelijkheid om zelf iets te zaaien. Uiteraard op eigen kosten dan, maar dan kun je wel je stijl aanpassen aan wat je mooi vindt.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 16:51

Ik zie het hier ook steeds vaker, echt super! Word er altijd blij van als ik het zie :D

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:43

Hier in de omgeving hebben de boeren een aantal jaar EU subsidie binnen geharkt met de belofte bloemrijke weiden te creëeren. Het geld hebben ze binnen en er staan minder bloemen dan voor de subsidieregeling. Ik geloof dat ik tussen te veel verkeerde boeren woon... Er is zelfs een boer die 's ochtends gif spuit op ongewenste planten en een paar uur later op die plek koeien laat lopen...

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:02

Dan zal deze boer geen gif hebben gespoten maar mineralen of meststoffen voor het gras.
Als het plantengif is en naar een paar uur de koeien er op is niet zo heel gezond voor het vee zelfs giftig.
Die bloemen stroken is ook nog exrta voer voor de vogels .

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:09

mino1 schreef:
Dan zal deze boer geen gif hebben gespoten maar mineralen of meststoffen voor het gras.
Als het plantengif is en naar een paar uur de koeien er op is niet zo heel gezond voor het vee zelfs giftig.
Die bloemen stroken is ook nog exrta voer voor de vogels .

Uit een ca. 10 liter fles met sproeikop specifiek op de ongewenste planten? En dat die ongewenst planten heel snel afsterven? Het is een weiland waar ik met grote regelmaat meerdere malen per dag langs loop.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:57

zonnebloem18 schreef:
Dit werd bij ons op veel plekken al gedaan. Nu op vakantie in Zeeland en hier kan je zelfs bloemen plukken uit de akkerranden als je een bon hebt gekocht.
Goed voor de beestjes, maar het staat ook veel mooier.


Zelfs mijn vader deed dat al en die is al14 jaar overleden….. het is prachtig maar niets nieuws.
Op ons bedrijf zijn er wel meer onbekende bio truukjes waar je niets van ziet , maar wat wel aantoonbaar resultaat geeft en beter is voor de wereld!.
Een bijkomstigheid van de akkerranden is wel ongedierte oa muizen en meer roofdieren. Een uil,sperwer is minder vervelend dan een vos voor burgers en eigenaren van kleinvee. En daar moeten vooral de burgers aan wennen want dan vinden ze een onthoofd konijn van dochterlief in de tuin!. Of hun raskat komt nooit meer thuis of de pauwen ,kippen verdwijnen met de noorder zo’n. De natuur is prachtig in álle facetten, alleen moeten we zelf ons terug aanpassen naar het ritme van de natuur.oa het mee eten met het seizoen,en minder luxe. Dat zal de grootste en moeilijkste uitdaging zijn voor de alle mensen!. En met name de regeringsleiders die niet zo een goede koers hebben ingezet….als je nu de boeren uitkoopt, waar groeien dan jou groentes aardappelen en vlees, kaas en wol en (soja)bonen voor de vervangers ?.
Laatst bijgewerkt door kwita op 14-08-22 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:01

Boerenverstand bestaat niet ;)

Boeren krijgen hier gewoon subsidie voor en het is bedacht doorambtenaren en natuurliefhebbers, niet door boeren.

Het staat hartstikke mooi en is een topidee, dat wel!

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:25

BaileyMix schreef:
Boerenverstand bestaat niet ;)

Boeren krijgen hier gewoon subsidie voor en het is bedacht doorambtenaren en natuurliefhebbers, niet door boeren.

Het staat hartstikke mooi en is een topidee, dat wel!


Ik wilde het net zeggen.
De subsidie compenseert ruimschoots dat stukje akker dat de boer niet bewerkt.
De hobby schapenboer waar ik hooi haal,heeft me eens verteld dat hij ruim verdiend aan zijn 'hobby' in bijberoep enkel en alleen aan allerhande subsidies.
Een slecht jaar met veel regen bvb. vindt hij helemaal niet erg.Dan verdient hij nog meer.

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:44

Merlen schreef:
Ik wilde het net zeggen.
De subsidie compenseert ruimschoots dat stukje akker dat de boer niet bewerkt.
De hobby schapenboer waar ik hooi haal,heeft me eens verteld dat hij ruim verdiend aan zijn 'hobby' in bijberoep enkel en alleen aan allerhande subsidies.
Een slecht jaar met veel regen bvb. vindt hij helemaal niet erg.Dan verdient hij nog meer.


Hoe kom je aan die wijsheid? Genoeg gewassen die toch echt meer opleveren dan de subsidie van een bloemenrandje…

Ondanks dat zaaien wij ook regelmatig bloemenranden in. Voor insecten, maar ook als verstopplek voor jonge dieren. En het ziet er natuurlijk leuk uit. Wij wonen in een druk toeristisch gebied en krijgen veel leuke reacties! Ook briefjes in de bus van mensen die het waarderen, dat maakt het extra leuk :D

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:05

Het is wel knap, hoe sommigen van zo'n leuk positief topic zoiets negatiefs kunnen maken :+

Ts, super leuk dat je dit deelt! Was jij nou die Bokker die sowieso in dit gebied heel erg bezig was voor de natuur?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:17

Maanon_ schreef:
Hoe kom je aan die wijsheid? Genoeg gewassen die toch echt meer opleveren dan de subsidie van een bloemenrandje…


Dan zou ik als boer geen vierkante meter opofferen voor een bloemenrand. Als mijn reguliere gewassen me een boterham met nog een béétje beleg opleveren, ben ik wel gek als ik dat beleg zonder compensatie weg ga geven. Dan is het boerenverstand niet echt slim bezig.

Nee, de subsidies leveren meer op dan reguliere teelt. Dáárom doen boeren dit. Om het beleg op hun schrale boterham een beetje te vergroten, ipv in te leveren.

En dat het ook nog goed is voor de biodiversiteit, ja, dáárom zijn die subsidieregelingen er. Niet omdat de toeristen het zo leuk vinden, of omdat de boer het zo gezellig vindt staan en daarom vrijwillig inkomsten inlevert.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:26

Knap, zo gauw het woord boer er staat het negatief maken, dat is ook een kunst.
Zullen we subsidies voor groene daken ook maar afschaffen dan?

Overigens kun je als particulier bij onze gemeente ook gratis bloemenzaad halen, betaald uit de gemeenschapspot..ook maar niet meer doen dan...

Wat mij juist altijd verbaasd dat de gemeentes/provincies het niet zaaien bij bermen en geluidswallen.
Ik ken nu een stukje waar dat wel is gedaan tegen een wal aan en dat is zo mooi!!!

Ook hier in de buurt bij diverse akkerranden, ziet er zo mooi uit.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-08-22 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:26

De subsidie is een stimulering, uiteraard. Voor niks komt de zon op. Het is afhankelijk van het gewas wat meer op gaat leveren. En dus ook afhankelijk van het gewas of en waar wij bloemenranden zaaien. Dat is een afweging die je maakt.

Maar het is zeker niet zo dat je er van binnen loopt. In onze polder zijn wij ook de enige met een of meerdere bloemenranden. Als het zo veel op zou leveren hadden wel meer boeren het gedaan.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:28

Nee hoor, dat is niet negatief en ik zeg ook duidelijk 'goed idee'. Maar boerenverstand, neh. Door dat soort termen te propageren gaan mensen dat nog geloven ook.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:35

Maanon_ schreef:
De subsidie is een stimulering, uiteraard. Voor niks komt de zon op. Het is afhankelijk van het gewas wat meer op gaat leveren. En dus ook afhankelijk van het gewas of en waar wij bloemenranden zaaien. Dat is een afweging die je maakt.

Maar het is zeker niet zo dat je er van binnen loopt. In onze polder zijn wij ook de enige met een of meerdere bloemenranden. Als het zo veel op zou leveren hadden wel meer boeren het gedaan.


Je hoort mij niet zeggen dat een boer er van binnen loopt. Ik vind het een prima subsidie, er zijn wel slechtere agrarische subsidieregelingen (geweest).

Je moet het alleen niet brengen als als "wat doet de boer het toch goed voor de natuur". Want dat dóet de gemiddelde boer niet. Die is bezig z'n hoofd boven water te houden met monoculturen. En dat kán-ie niet anders, dankzij de regelgeving van de overheid.

En de boer die wél natuurinclusief, extensief, circulair, biologisch etc bezig is, heeft het dubbel zo moeilijk, dankzij diezelfde regelgeving en banken die geen leningen willen geven want moeilijk, moeilijk, moeilijk en veel te veel risico.

Ik begrijp de boeren ook die zeggen: doe mij maar een 5G mast in m'n wei, of 10 hectare zonnepanelen. Dáár loop je dus wel op binnen, zonder inspanning.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:44

In het Groningerland doen ze dat al jaren.
Niets nieuws iig.

Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:47

Voor veel boeren geldt dat inderdaad zo. Maar ik heb het duidelijk over ónze situatie in mijn eerste bericht. En alleen wijzelf kunnen beoordelen of we die inkomsten wel of niet kunnen missen. Net als de inkomsten van het stuk land waar nu mijn paarden lopen :+

Maar ik heb zeker niet gezegd dat dit voor álle boeren zo is. Want de meeste kunnen het zich inderdaad zomaar niet veroorloven en mogen we blij zijn dat die subsidieregeling er is. Nu nog er gebruik van maken, dat zie ik hier helaas maar weinig gebeuren.

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:00

Maanon_ schreef:
Hoe kom je aan die wijsheid? Genoeg gewassen die toch echt meer opleveren dan de subsidie van een bloemenrandje…


Ik heb zelf gronden en heb een landbouwnummer gehad.Daarom weet ik dit.

En ik ben absoluut niet negatief t.o.v. de boeren.De subsidies die ze nu nog ontvangen,moeten ze met beide handen aangrijpen.

Momenteel ben ik niet officieel landbouwer maar hobbyboer.Opbrengst van het land is voor eigen gebruik.
Ik heb veldbloemen gezaaid op heel het land tussen het gewas.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 14-08-22 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt