Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 21:17

Kerstavond is bij ons uitpuffen na een week hard werken, en dan eten we iets makkelijks maar wel gezellig met onze kinderen van 13 en 14jaar.
1e kerstdag laten we ons verrassen door de Privebutler, die bij ons thuiskomt.
Hij kookt en serveert dan een verrassingsdiner. Hij neemt alles mee van tafellinnen, servies, tot de drank.
We laten ons, samen met mijn schoonmoeder, dan heerlijk verwennen.
Zelfs de afwas hoeven we niet te doen.
Het kost me net zoveel als in een heel goed restaurant, maar is veel intiemer.
We hebben dat vorig jaar ook gedaan, en het was voor ons een perfecte oplossing.
Mijn ouders en mijn schoonvader zijn overleden aan Corona aan het begin 2020,
dus we waren echt aan iets toe. Omdat het zo intiem was, was het heel persoonlijk en en koneden we ook onze emoties tonen.
2e Kerstdag gaan we lekker gourmetten bij mijn schoonmoeder, samen met de broers van mijn man.

Picopico
Berichten: 881
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 21:52

Ailill schreef:
Dat klinkt inderdaad nog beter!

Hier bestellen we de laatste tijd PicNic, juist om ook losse artikelen te kunnen bestellen. Terwijl we voorheen fan waren van Hello Fresh waren, maar die hadden toen enkel recepten. Fijn te lezen dat je nu ook losse artikelen kunt bestellen daar.

Ik herken het ook wel, ik woon letterlijk naast de AH, loop er dagelijks binnen en naar buiten met meer dan ik van plan was. Dan nog 30+ opties bij Thuisbezorgd en je kunt het al raden :')

Ik woon naast de NY pizza, maar kom er zelden. 100 meter verder zit de AH. Als ik dan toch naar buiten moet, kan ik net zo goed een diepvriespizza halen :')

Ik werk in een supermarkt bij het brood (niet eerdergenoemde AH), maar loop meestal naar buiten zonder boodschappen door de personeelsuitgang. En ik neem ook m'n pinpas niet mee op de winkelvloer, anders wordt het elke pauze croissants en speculaas (dat ruikt zoooo lekker (ik mis een kwijl emoji)) :')

@ superpony, jammer dat ze dat zo slecht oppakken. Hier is dat gelukkig anders. Er wordt hier ook veel besteld (voor morgen bv een stuk of 25 bestellingen bij alleen de broodafdeling en dat is exclusief de mensen die op de dag zelf bellen) en ook grote bestellingen, 50 zakken broodjes ofzo (als je dat wil zou ik het wel bestellen, dat is niet zomaar op voorraad :') )

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:04

ikkeniet schreef:
Kerstavond is bij ons uitpuffen na een week hard werken, en dan eten we iets makkelijks maar wel gezellig met onze kinderen van 13 en 14jaar.
1e kerstdag laten we ons verrassen door de Privebutler, die bij ons thuiskomt.
Hij kookt en serveert dan een verrassingsdiner. Hij neemt alles mee van tafellinnen, servies, tot de drank.
We laten ons, samen met mijn schoonmoeder, dan heerlijk verwennen.
Zelfs de afwas hoeven we niet te doen.
Het kost me net zoveel als in een heel goed restaurant, maar is veel intiemer.
We hebben dat vorig jaar ook gedaan, en het was voor ons een perfecte oplossing.
Mijn ouders en mijn schoonvader zijn overleden aan Corona aan het begin 2020,
dus we waren echt aan iets toe. Omdat het zo intiem was, was het heel persoonlijk en en koneden we ook onze emoties tonen.
2e Kerstdag gaan we lekker gourmetten bij mijn schoonmoeder, samen met de broers van mijn man.


Wat klinkt dat enorm leuk.
En tegelijk: wat erg dat je zoveel n neen verloren hebt.

Laat je weten hoe het beviel? *edit* je hebt het vaker gedaan, lees ik nu.

Exitium

Berichten: 7138
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:34

MyWishMax schreef:
Hier werkt dat niet. Met bestellen grijp je alsnog mis, ze verzamelen dat in de winkel bij de ene supermarkt. Dus echt vlak voordat je komt halen en als het niet op voorraad is in de winkel heb je pech. Ze passen inkoop er niet op aan. De andere supermarkt heb ik met thuis laten bezorgen toch ook al misgegrepen dat dingen niet geleverd konden worden.

Eerste herken ik van de Plus, daar heb ik in de beginfase van corona een paar keer besteld omdat bij de AH toen letterlijk alle bezorgslots vol zaten. Plus verzamelt in de winkel, maar had wel als optie dat je bij je bestelling aan kon geven of je wel of geen vervangend product wilde als het origineel bestelde product er niet meer was, en je kon dan ook nog kiezen voor een A-merk of huismerk. Dat was zeker in die tijd wel prettig :)

AH kent die optie niet (dat is hetgeen ze IMO echt nog moeten fixen), maar daar grijp ik niet zo heel vaak mis gelukkig (en ik laat al m'n boodschappen wekelijks bezorgen). Dat is wel anders geweest, er is een periode geweest waarin het bijna wekelijks voor kwam

Picopico schreef:
En ik neem ook m'n pinpas niet mee op de winkelvloer, anders wordt het elke pauze croissants en speculaas (dat ruikt zoooo lekker (ik mis een kwijl emoji)) :')

Die is er hoor :~ :~ :~

Picopico
Berichten: 881
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:55

Thanks, kon hem niet vinden
:~ :~ :~ nu wel

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:24

Bestellen bij de lokale supermarkt is dus echt nog nooit bij me op gekomen...

Leerzaam topic dit :')

Ik doe boodschappen nooit op t laatste moment met de feestdagen.
Ergens in de week ervoor op m'n vrije (mis)dag of het weekend ervoor zorg ik dat ik nagenoeg alles binnen heb, dan moeten er een paar specifieke echt vers en kort houdbare producten nog op de voorlaatste dag ofzo en dan geloof ik het verder wel.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:24

chevax schreef:
ikkeniet schreef:
Kerstavond is bij ons uitpuffen na een week hard werken, en dan eten we iets makkelijks maar wel gezellig met onze kinderen van 13 en 14jaar.
1e kerstdag laten we ons verrassen door de Privebutler, die bij ons thuiskomt.
Hij kookt en serveert dan een verrassingsdiner. Hij neemt alles mee van tafellinnen, servies, tot de drank.
We laten ons, samen met mijn schoonmoeder, dan heerlijk verwennen.
Zelfs de afwas hoeven we niet te doen.
Het kost me net zoveel als in een heel goed restaurant, maar is veel intiemer.
We hebben dat vorig jaar ook gedaan, en het was voor ons een perfecte oplossing.
Mijn ouders en mijn schoonvader zijn overleden aan Corona aan het begin 2021,
dus we waren echt aan iets toe. Omdat het zo intiem was, was het heel persoonlijk en en koneden we ook onze emoties tonen.
2e Kerstdag gaan we lekker gourmetten bij mijn schoonmoeder, samen met de broers van mijn man.




Wat klinkt dat enorm leuk.
En tegelijk: wat erg dat je zoveel n neen verloren hebt.

Laat je weten hoe het beviel? *edit* je hebt het vaker gedaan, lees ik nu.


We hadden in 2020 nog een geweldige kerst, die we de ene dag met mijn ouders en de andere dag met mijn schoonouders hebben gevierd. We hadden ons allemaal van te voren getest, en niet geknuffeld oid.
En toch werden ze ziek. Terwijl ons gezin negatief bleef.
De Privebutler is een klant van ons, en in het dagelijks leven ook een privebutler.
Toen ik vorig jaar hoorde dat hij 1e kerstdag vrij was, hebben we hem gevraagd om bij ons te komen werken.
Juist omdat Kerst altijd bij ons in de familie heel belangrijk is al feest en samen zijn, wilden we het ook nu vieren, wetende dat het ook heel beladen zou zijn.
En het was natuurlijk anders, maar op deze manier ook goed.
Verder gaan we amper tot niet uit eten.
Iets uit de vetpan bak ik zelf, daarvoor ga ik niet naar een snackbar. En pizza koop ik ook in de winkel.
Omdat de week voor kerst topdrukte is bij ons bedrijf, regel ik al lang van te voren dat de boodschappen thuis bezorgd worden.
Bij de AH kan nog tot vrij kort van te voren je bestellijst aanpassen.

Exitium

Berichten: 7138
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:56

Marije_jiplover schreef:
Bestellen bij de lokale supermarkt is dus echt nog nooit bij me op gekomen...

Bij de plus gaat dat automatisch, bij bestellen moet je je adres opgeven en op basis daarvan komt je bestelling bij de dichtstbijzijnde Plus terecht, die het dan uitleveren. Bij de Appie komt het niet uit je lokale supermarkt, maar uit speciale distributiecentra

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:07

Ik koop 1x per week bij de lokale boer mijn groenten. Scheelt enorm. Aardappelen per 10 kilo en dan delen met anderen. Zo ook met uien en wortelen. Het is nu winterwortelseizoen en ik kan 10 kilo kopen voor 5 euro. Ben ook beginnen met wecken.
Uit eten doen we niet zo vaak, maar toevallig gisteren bij de loke sushibar geweest. Heerlijk rustig ivm voetbal. We waren 40 euro pp kwijt inclusief drinken.

Picopico
Berichten: 881
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:56

Exitium schreef:
Marije_jiplover schreef:
Bestellen bij de lokale supermarkt is dus echt nog nooit bij me op gekomen...

Bij de plus gaat dat automatisch, bij bestellen moet je je adres opgeven en op basis daarvan komt je bestelling bij de dichtstbijzijnde Plus terecht, die het dan uitleveren. Bij de Appie komt het niet uit je lokale supermarkt, maar uit speciale distributiecentra

Maar dat bedoelde ik niet. Ik heb het over mondeling of telefonisch bestellen bij het specifieke filiaal. Dus niet online ;) Dat kan ook gewoon (en best veel mensen weten dat dus niet). De medewerkers van de winkel bestellen dan gewoon wat extra en houden het voor je apart. Handig als je op 24 december 17:00 boodschappen gaat doen en je wil per se een pak mini-slavinken, anders is dat echt een gok :')

On-topic: wat is voor jullie de grens om toch zelf te koken of naar de supermarkt te gaan ipv bestellen/afhalen/laten bezorgen?
Ik heb dat dus met de NY pizza die hiernaast zit (laten bezorgen doe ik dus niet, is wel heel decadent :') ). De supermarkt zit niet veel verder. Bestellen en vervolgens de bereidingstijd afwachten duurt net zo lang als een dv pizza kopen en maken. En ook nog eens duurder. Ik vind die NY pizza's niet zóveel lekkerder dat ik het extra geld er dan echt voor over heb.

Exitium

Berichten: 7138
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:19

Dat laatste is voor mij het belangrijkste. Nu heb ik hier sowieso niet zo heel veel Thuisbezorgd-opties, maar als ik het in niet al te veel tijd net zo makkelijk zelf kan maken en het net zo lekker is, doe ik dat wel.

Ik bestel eigenlijk enkel friet (geen frietpan, maak soms wel ovenfriet maar wil soms ook een half haantje of een berenklauw of iets, en die maak ik niet zelf) en sushi. Als ik dat wil, plan ik dat meestal. Iets anders (dan praat je over shoarma of iets in die richting) bestel ik alleen als ik om wat voor reden dan ook pas erg laat eet of simpelweg geen zin heb om te koken en de frietboer en sushitent al dicht zijn :')

Hier zit overigens enkel een kleine buurtsuper, eerste fatsoenlijke supermarkten liggen een minuut of tien met de auto verderop.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:32

Ik heb een luxe situatie qua wonen, op nog geen 50 meter zitten een goede Italiaan, goede sushitent en 3 andere restaurants. Op 100 meter hemelsbreed zit een domino's maar ook een supermarkt. Meestal voel ik mij te bezwaard om te laten bezorgen omdat het zo dichtbij zit. Dus of ik dan 50 of 100 meter moet lopen voor mijn eten of 30 tot 60 minuten moet wachten op mijn eten of zelf iets makkelijks en snel in de oven schuif... :D

Picopico
Berichten: 881
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 17:08

Daarom bestel ik ook zelden Chinees ondanks dat ik dat dus wel lekker vind. Bezorgen doen ze niet en het is een kwartier lopen, en terug. En dan denk ik ook, als ik daar toch heen loop kan ik het net zo goed daar opeten, scheelt afwas (geen vaatwasser) en het is nog warm. Zo zat ik daar een keer als enige klant :')

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 17:12

Ik heb we eens lopend afgehaald 2km verderop. Dat was toch wel wat ver. Maar in het dorp is het 400 tot 450m lopen. Dat doe ik dan wel. De chinees is 1km. Dat loop ik ook wel.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:06

Ik heb een best wel goede Chinees op de route van stal naar huis.
En dan is dat soms wel erg verleidelijk, kost me geen extra omrijden, alleen de parkeerplaats op, bestelling meenemen en door naar huis.
Als ik bestel voor ik op stal wegrijd ook nauwelijks wachttijd.

Bezorgen laat ik echt zeer zelden. Omdat het elke keer toch tegen valt hoe vers/warm het nog is.
Dus dan liever afhalen, dan weet ik tenminste zeker dat het rechtstreeks van de keuken naar mijn huis gaat.

Wij willen vanavond uit eten.
Pas het 4e restaurant dat we belden, had nog plek.
Dus blijkbaar vinden veel mensen het toch nog niet te duur om uit eten te gaan, ondanks de stijging van de prijzen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:11

Chinees afhaal is naast verse haring en bitterballen zo ongeveer het enige wat ik mis uit Nederland.
Chinees is immers typisch :)F :D

Chinees eten is bij ons meer soort exotisch luxe eten -O-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:18

Bestellen doen we echt nooit. Mijn moeder heeft op een verjaardag dat iedereen bleef zitten weleens chinees laten komen, maar doorgaans ga ik ergens zitten en laat ik niks bezorgen. Heb in die tijd ook wel zelf wat in elkaar, vaak lekkerder, gezonder en goedkoper dan.

Als we onderweg zijn en we krijgen trek overdag duiken we ook gewoon een supermarkt of bakker in en halen dan gewoon broodjes of croissantjes. Alleen die kruimels daarna, hahaha

Ik denk wel dat er een verschil zit in even ergens neerstrijken of een geplande avond uit eten. Voor dat laatste neem je toch de tijd en kies je je restaurant zorgvuldig uit.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:51

Ik heb in een straal van 30 meter lopen 2 keer pizza, 2 keer grieks, 1 keer sushi, 2 keer shoarma en binnenkort een chinees en op amper 100 meter 2 supermarkten.

Kom bij alles echt nooit :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:39

Oh echt?
Die pizzeria zou me gestolen kunnen worden (ik lust geen pizza), maar van die Griek en die sushitent zou ik wel heeeeeeeeel blij worden :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:40

Ooeeh, Grieks :9. Dat zou ik ook wel weten, haha.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 21:04

Oscar schreef:
Oh echt?
Die pizzeria zou me gestolen kunnen worden (ik lust geen pizza), maar van die Griek en die sushitent zou ik wel heeeeeeeeel blij worden :))


Ik zou ook zó gelukkig worden van wat meer mogelijkheden dichtbij. Heerlijk om soms gewoon op de bank een te grote pizza te eten. Allemaal hartstikke ongezond. Das zal wel, ik ben dol op bestellen (wrs juist omdat de mogelijkheden hier zo beperkt zijn :-))

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:10

Sizzle schreef:
Chinees afhaal is naast verse haring en bitterballen zo ongeveer het enige wat ik mis uit Nederland.
Chinees is immers typisch :)F :D

Chinees eten is bij ons meer soort exotisch luxe eten -O-


Als het dan echt Chinees eten is ipv Nederlands Chinees dan teken ik daar weer voor :D . Dat is zo lekker en vers en de saus komt niet uit 10 lier bakken :')