Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:27

Ah, ja, de Rothschilds en de elite van het WEF zeker? We worden allemaal ingezet als slaven van de gevestigde machthebbers en hun perverse belangen, en de enige profeet die dat doorheeft zit op een berg in de zon.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:43

Huertecilla schreef:
Zie hier het niet persoonlijk aanvallen en recht op, respecteren van een eigen mening _O-

Imo illustreren ´jullie´ hier hoe oorlogen blijven onstaan en gevoerd blijven worden.

De vlag die op het gemeentehuis wappert zegt me toch niets, wélke het ook is.
Heb net zo weinig met de bijbel als met de koran, meer met respect voor het leven.
Ik pas me liever aan dan dat er tienduizenden jonge mensen voor de macht en financieen van de toplaag geofferd worden als voer voer de wapenindustrie.

Dat is vanaf het bestaan van de mens het geval, toen waren het knotsen, later pijl en boog enz. DE mens is gewoon het grootste beest op aarde, punt.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:44

BigOne schreef:
Dat is vanaf het bestaan van de mens het geval, toen waren het knotsen, later pijl en boog enz. DE mens is gewoon het grootste beest op aarde, punt.


en de hamvraag is of jíj daarvoor meejoelt of een stap achteruit doet.

@Oomens inderdaad zijn de vele oorlogen van de middeleeuwen/renaissance een perfect voorbeeld want de toplaag van nu heeft veel wortels in lenen en verdienen aan beide zijdes van alle conflicten zonder zelf zonen naar het front te hoeven sturen en met het vrouwvolk veilig van misbruik.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:01

Ach HC , ik vindt die hele, wat, alle oorlogen een trieste zaak, net als hongersnood en grote rampen. Maar dat betekent niet dat ik niet anti Putin kan zijn? Dat ben ik wel en ondanks dat ik een heel zacht persoon ben( zou je niet denken misschien) ben ik in staat om hem persoonlijk uit het raam te gooien. Want er is er maar eentje schuldig en dat is Putin.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:44

Want er is er maar eentje schuldig en dat is Putin. 100% mee eens. Die Russische troepen weg uit de Oekraïne, dat is de enige oplossing in deze en het stoppen met bombarderen door Rusland.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:11

Er gaan berichten rond dat Oekraïne een eigen lange afstand drone heeft ontwikkeld met een bereik tot 1000km. Afgelopen nacht is een Russische basis voor lange afstand bommenwerpers 600km van het front aangevallen.

https://twitter.com/Tendar/status/1599660288113987584

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:22

Dat zou de boel wel opschudden, vooral op de Krim en de zwarte zee.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:38

martichr schreef:
Er gaan berichten rond dat Oekraïne een eigen lange afstand drone heeft ontwikkeld met een bereik tot 1000km. Afgelopen nacht is een Russische basis voor lange afstand bommenwerpers 600km van het front aangevallen.

https://twitter.com/Tendar/status/1599660288113987584


En op 400 km van Moskou...

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 11:41


martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:59

Weer een grootschalige raketaanval op Oekraïense infrastructuur op het moment.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:38

Dat was te verwachten. Er helpt echt maar 1 ding. Heel zwaar en modern afweergeschut.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:57

Kyiv Independent:

De golf van kruisraketten die Oekraïne nu treft, zou gericht kunnen zijn op het uitschakelen van de Oekraïense luchtverdediging ter voorbereiding op verdere aanvallen op kritieke infrastructuur later op de dag, zei Yurii Ihnat, woordvoerder van de Oekraïense luchtmacht, live op de Oekraïense televisie.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:02

Ik lees hier dagelijks mee, erg fijn dat jullie het nieuws zo volgen en verschillende bronnen delen! Bedankt daarvoor.
Hebben jullie een idee hoe dit nu verder gaat? Het lijkt een eindeloos conflict te zijn. Ik ben erg benieuwd hoe dit in hemelsnaam ooit tot een einde moet komen. Ben wel benieuwd naar jullie visie hierop, met alle info die jullie vergaren.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:05

Bron SkyNews

Explosies op twee militaire vliegvelden in Rusland, zeggen rapporten

Bij explosies op twee militaire vliegvelden in Rusland zijn volgens rapporten zeker drie mensen om het leven gekomen.
Het persbureau RIA Novosti meldde dat drie mensen zijn gedood en zes anderen gewond zijn geraakt nadat een brandstoftanker ontplofte op een Russisch vliegveld nabij de stad Ryazan, ten zuidoosten van Moskou.

Op een luchtmachtbasis in de stad Engels in de Russische regio Saratov zou opnieuw een explosie hebben plaatsgevonden. Sky News kan deze rapporten niet verifiëren.

Anton Gerashchenko, een adviseur bij het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken, plaatste een video waarmee hij wilde laten zien dat een drone twee Tu-95-vliegtuigen in Engels had beschadigd.

De vliegbasis Engels herbergt Tu-95 en Tu-160 strategische bommenwerpers die betrokken zijn geweest bij het lanceren van aanvallen op Oekraïne. Die bommenwerpers kunnen kernwapens dragen.

Op de videobeelden lijkt een ontploffing te zien van een appartementencomplex op ongeveer 6 km van de vliegbasis.
De gepensioneerde Air Vice-Marshal Sean Bell legde uit dat de oorzaken van de explosies op dit moment onbekend zijn en dat het onwaarschijnlijk lijkt dat ze het resultaat waren van Oekraïense langeafstandswapens.
"Het kan een ongeluk zijn en het kan sabotage zijn", vertelde hij aan Sky News.

De regionale gouverneur van Saratov, Roman Busargin, zei dat er geen schade was aan de civiele faciliteiten en voegde eraan toe dat de autoriteiten controleren of er incidenten zijn geweest bij militaire faciliteiten.

Het Russische persbureau TASS meldde dat Vladimir Poetin op de hoogte is gebracht van de incidenten in de regio's Saratov en Ryazan, zei Kremlin-woordvoerder Dmitry Peskov.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:18

chevax schreef:
Ik lees hier dagelijks mee, erg fijn dat jullie het nieuws zo volgen en verschillende bronnen delen! Bedankt daarvoor.
Hebben jullie een idee hoe dit nu verder gaat? Het lijkt een eindeloos conflict te zijn. Ik ben erg benieuwd hoe dit in hemelsnaam ooit tot een einde moet komen. Ben wel benieuwd naar jullie visie hierop, met alle info die jullie vergaren.


Op dit moment kan de oorlog alleen beëindigd worden door onderhandeling tussen beide partijen.
Rusland wil dit alleen als De Krim Russisch blijft en Rusland de onlangs geannexeerde gebieden erbij krijgt (ook al waren die nog niet volledig onder controle van Rusland). Die annexatie is ook internationaal niet erkend.
Oekraine wil alleen onderhandelen als Rusland zich volledig terugtrekt uit Oekraine, ook uit de in 2014 door Rusland geannexeerde Krim.
Rusland kan niet opgeven want dat zou enorm gezichtsverlies voor Poetin zijn en luidt mogelijk een verder afbrokkelend Rusland in. Oekraine gaat land en soevereiniteit niet opgeven en benadrukt ook steeds te vechten voor de Europese / westerse belangen.
Een diplomatieke vrede zie ik voorlopig dus ook niet gebeuren. De winter zal de oorlog wel wat vertragen.
Bij Bachmoet wordt heel zwaar gevochten. Terwijl die stad strategisch niet eens van erg grote waarde is.
Daar zit Prigozin met zijn Wagner leger. Prigozin heeft zn zinnen gezet op het "stoeltje" van Poetin en met het veroveren van Bachmoet kan hij laten zien tot meer in staat te zijn dan Poetin. Dat is volgens mij de reden dat zo zwaar gevochten wordt ondanks de zeer zware dagelijkse verliezen van Russen (met name de gemobiliseerde Russen).

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:00

martichr schreef:
Weer een grootschalige raketaanval op Oekraïense infrastructuur op het moment.



Voorlopige lijkt de aanval weinig schade aan de infrastructuur aangericht te hebben, 90% onderschept.. 3 burgers omgekomen. Hopelijk blijft het hierbij.
Odessa heeft wel stroomuitval wordt nu gemeld.

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 6707984387
Laatst bijgewerkt door martichr op 05-12-22 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:13

Babootje schreef:
chevax schreef:
Ik lees hier dagelijks mee, erg fijn dat jullie het nieuws zo volgen en verschillende bronnen delen! Bedankt daarvoor.
Hebben jullie een idee hoe dit nu verder gaat? Het lijkt een eindeloos conflict te zijn. Ik ben erg benieuwd hoe dit in hemelsnaam ooit tot een einde moet komen. Ben wel benieuwd naar jullie visie hierop, met alle info die jullie vergaren.


Op dit moment kan de oorlog alleen beëindigd worden door onderhandeling tussen beide partijen.
Rusland wil dit alleen als De Krim Russisch blijft en Rusland de onlangs geannexeerde gebieden erbij krijgt (ook al waren die nog niet volledig onder controle van Rusland). Die annexatie is ook internationaal niet erkend.
Oekraine wil alleen onderhandelen als Rusland zich volledig terugtrekt uit Oekraine, ook uit de in 2014 door Rusland geannexeerde Krim.
Rusland kan niet opgeven want dat zou enorm gezichtsverlies voor Poetin zijn en luidt mogelijk een verder afbrokkelend Rusland in. Oekraine gaat land en soevereiniteit niet opgeven en benadrukt ook steeds te vechten voor de Europese / westerse belangen.
Een diplomatieke vrede zie ik voorlopig dus ook niet gebeuren. De winter zal de oorlog wel wat vertragen.
Bij Bachmoet wordt heel zwaar gevochten. Terwijl die stad strategisch niet eens van erg grote waarde is.
Daar zit Prigozin met zijn Wagner leger. Prigozin heeft zn zinnen gezet op het "stoeltje" van Poetin en met het veroveren van Bachmoet kan hij laten zien tot meer in staat te zijn dan Poetin. Dat is volgens mij de reden dat zo zwaar gevochten wordt ondanks de zeer zware dagelijkse verliezen van Russen (met name de gemobiliseerde Russen).


En denk je dat Europa het volhoudt om zich toch zo goed als afziet houden? Er zijn sancties, maar je hoort ook dat die de Russische economie niet zo schaden als verwacht/gehoopt. Wanneer komt het punt dat andere landen iets gaan/moeten doen?

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:25

chevax schreef:
Babootje schreef:


Op dit moment kan de oorlog alleen beëindigd worden door onderhandeling tussen beide partijen.
Rusland wil dit alleen als De Krim Russisch blijft en Rusland de onlangs geannexeerde gebieden erbij krijgt (ook al waren die nog niet volledig onder controle van Rusland). Die annexatie is ook internationaal niet erkend.
Oekraine wil alleen onderhandelen als Rusland zich volledig terugtrekt uit Oekraine, ook uit de in 2014 door Rusland geannexeerde Krim.
Rusland kan niet opgeven want dat zou enorm gezichtsverlies voor Poetin zijn en luidt mogelijk een verder afbrokkelend Rusland in. Oekraine gaat land en soevereiniteit niet opgeven en benadrukt ook steeds te vechten voor de Europese / westerse belangen.
Een diplomatieke vrede zie ik voorlopig dus ook niet gebeuren. De winter zal de oorlog wel wat vertragen.
Bij Bachmoet wordt heel zwaar gevochten. Terwijl die stad strategisch niet eens van erg grote waarde is.
Daar zit Prigozin met zijn Wagner leger. Prigozin heeft zn zinnen gezet op het "stoeltje" van Poetin en met het veroveren van Bachmoet kan hij laten zien tot meer in staat te zijn dan Poetin. Dat is volgens mij de reden dat zo zwaar gevochten wordt ondanks de zeer zware dagelijkse verliezen van Russen (met name de gemobiliseerde Russen).


En denk je dat Europa het volhoudt om zich toch zo goed als afziet houden? Er zijn sancties, maar je hoort ook dat die de Russische economie niet zo schaden als verwacht/gehoopt. Wanneer komt het punt dat andere landen iets gaan/moeten doen?



Afzijdig bedoel je denk ik? We houden ons niet zo goed als afzijdig vind ik. meevechten wil denk ik niemand? We sturen tot nu toe voornamelijk oorlogsmaterieel en hulpgoederen. Op basis van hoe het er tot nu toe voorstaat is dit genoeg om Oekraïne de oorlog te laten winnen. De schade aan de Russische economie is moeilijk te bepalen, zeker omdat de roebel geen reële wisselkoers meer heeft door interventies etc.. maar gezien de kosten van de oorlog is de financiering ervan op termijn voor Rusland onhoudbaar. Voor Oekraïne ook , maar die kunnen door zolang wij ze steunen.. Rusland is afhankelijk van.. Rusland..

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:52

Er is door experts,die het kunnen beoordelen, al vaker aangehaald dat de grootste tik begin 2023 komt in Rusland wat betreft invloed van sancties. Er worden nu al voedselbronnen gedrukt, mensen in sommige districten zitten zonder stroom en verwarming want de monteurs worden als kanonnenvoer gebruikt.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:05

martichr schreef:
martichr schreef:
Weer een grootschalige raketaanval op Oekraïense infrastructuur op het moment.



Voorlopige lijkt de aanval weinig schade aan de infrastructuur aangericht te hebben, 90% onderschept.. 3 burgers omgekomen. Hopelijk blijft het hierbij.
Odessa heeft wel stroomuitval wordt nu gemeld.

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 6707984387



Klopt Yuliia schreef hetzelfde. Het gaat wat dat betreft prima met het dappere Oekraïne

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:44

BigOne schreef:
Er is door experts,die het kunnen beoordelen, al vaker aangehaald dat de grootste tik begin 2023 komt in Rusland wat betreft invloed van sancties. Er worden nu al voedselbronnen gedrukt, mensen in sommige districten zitten zonder stroom en verwarming want de monteurs worden als kanonnenvoer gebruikt.


Ik vind voedselbronnen wel een mooie autocorrect..

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:58

Haha, ja inderdaad . Bonnen natuurlijk.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:30

Vanmorgen in De Telegraaf

Vliegveld Koersk met drone aangevallen

Een vliegveld bij de Russische stad Koersk is dinsdagochtend aangevallen door een Oekraïense drone, heeft de gouverneur van de regio op sociale media gezegd. Door de aanval is een olie-opslagtank in brand gevlogen. Er zijn geen slachtoffers, aldus gouverneur Roman Starovojt.

Koersk ligt niet ver van de grens met Oekraïne. De autoriteiten melden vaker beschietingen door Oekraïne, die door dat land meestal worden ontkend.

Maandag waren er zware ontploffingen op twee Russische luchtmachtbases, op honderden kilometers van de grens met Oekraïne. Volgens Moskou ging het om drone-aanvallen door Oekraïne. Oekraïne heeft de aanvallen officieel niet bevestigd, maar een anonieme regeringsbron zei tegen The New York Times dat de Oekraïense strijdkrachten inderdaad de bases hebben aangevallen.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:58

Ze zijn goed bezig want die twee aanvallen gisteren ook hebben vliegvelden en vliegtuigen kapot gemaakt die gebruikt worden voor de massa bombardementen in Oekraïne elke keer. Dus een terecht doelwit in mijn ogen.

Wat vinden jullie hier van, dit kwam ik tegen op een ander forum over dit topic
https://www.newsweek.com/russia-planned ... rs-1762133

Dit is een artikel dat vanuit een klokkenluider zou komen die bij de Russische binnenlandse veiligheidsdienst zou werken en waarin beweerd wordt dat Rusland in 2021 allerlei vergevorderde plannen had klaar liggen om met Jaan oorlog te maken. Dit zou dan te maken hebben met het feit dat er nooit een vredesverdrag is getekend na de 2de WO en over een groepje eilanden, zie de namen in de quote hieronder.

Citaat:
he Kunashiri, Etorofu, Shikotan and Habomai islands of the Kuril Island chain were seized by the USSR at the end of World War II. Tokyo claims the islands as its "Northern Territories" and the issue has strained relations between Russia and Japan for decades.


Ik weet niet wat ik ervan moet denken, maar ik vind het zo bizar. Ik geloof wel het verhaal dat binnen die dienst mensen het waanzin vinden dat Rusland Oekraïne is aangevallen en dit dus ook van plan waren met Japan (als dat al waar zou zijn). Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:33

pien_2010 schreef:
Wat vinden jullie hier van, dit kwam ik tegen op een ander forum over dit topic
https://www.newsweek.com/russia-planned ... rs-1762133

Dit is een artikel dat vanuit een klokkenluider zou komen die bij de Russische binnenlandse veiligheidsdienst zou werken en waarin beweerd wordt dat Rusland in 2021 allerlei vergevorderde plannen had klaar liggen om met Jaan oorlog te maken. Dit zou dan te maken hebben met het feit dat er nooit een vredesverdrag is getekend na de 2de WO en over een groepje eilanden, zie de namen in de quote hieronder.

Citaat:
he Kunashiri, Etorofu, Shikotan and Habomai islands of the Kuril Island chain were seized by the USSR at the end of World War II. Tokyo claims the islands as its "Northern Territories" and the issue has strained relations between Russia and Japan for decades.


Ik weet niet wat ik ervan moet denken, maar ik vind het zo bizar. Ik geloof wel het verhaal dat binnen die dienst mensen het waanzin vinden dat Rusland Oekraïne is aangevallen en dit dus ook van plan waren met Japan (als dat al waar zou zijn). Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Ik had het bericht vorige week al op twitter langs zien komen en weet niet of ik het moet geloven. Het is wel zo dat er, in het begin van de oorlog met Ukraïne, veel materieel uit Oost-Rusland moest komen, maar ik weet niet of dat meer was dan gebruikelijk. Ik zie ook geen reden voor Rusland om Japan aan te vallen, ze hebben de Kuril-eilanden al. Deze eilanden schijnen voor Japan veel waard te zijn maar hebben voor Rusland geen waarde, dus in zoverre hebben ze al waardevolle dingen van Japan. Ik zou niet weten wat ze er nog meer zouden willen halen.