Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 95 van de 269 [ 6713 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 269  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oorlog Oekraïne deel 2

 
Profiel   

Bron Kyiv Independent.
Ook Noorwegen overweegt Leopard tanks te sturen. Portugal bereidt overdracht van 4 Leopard tanks voor.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 14:28 



 
Profiel   

Er blijft veel gebeuren. Die tanks is een goede zaak. Dat aftelverhaal begrijp ik niet . Het is dus winnen en verliezen. Als je ziet hoe Rusland met zijn minderheden omgaat blijkt maar weer dat niemand iets te verwachten heeft van die overheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 15:10 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Er blijft veel gebeuren. Die tanks is een goede zaak. Dat aftelverhaal begrijp ik niet . Het is dus winnen en verliezen. Als je ziet hoe Rusland met zijn minderheden omgaat blijkt maar weer dat niemand iets te verwachten heeft van die overheid.


Wat bedoel je met "aftelverhaal"?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 18:10 



 
Profiel   

Ik denk deze

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/24 ... emdagklok/

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 19:03 



 
Profiel   

Citaat
Ambtenaren zeggen dat het "echt alarmerend" is dat de "Doomsday Clock" dichter bij middernacht is gekomen dan ooit en drongen aan op waakzaamheid om het risico van een nucleaire oorlog te voorkomen.
De Doomsday Clock stond gisteren op 90 seconden voor middernacht - een tijd van "ongekend gevaar" - grotendeels vanwege de Russische invasie van Oekraïne.

Het brengt het 10 seconden dichter bij middernacht - het was sinds 2020 100 seconden voor middernacht.
Het aftellen is een metafoor voor de wereldwijde ineenstorting waarover wereldberoemde experts het eens zijn.

Ze wezen erop dat het laatst overgebleven kernwapenverdrag tussen Rusland en de VS "in gevaar" is.

Een verklaring luidt: “Tenzij de twee partijen de onderhandelingen hervatten en een basis vinden voor verdere verlagingen, loopt het verdrag af in februari 2026. Dit zou wederzijdse inspecties elimineren, het wantrouwen vergroten, een nucleaire wapenwedloop aanwakkeren en de mogelijkheid van een nucleaire uitwisseling vergroten. ."

-----


Dit verhaal begrijp ik niet, en ik noem het "het aftel verhaal" gezien vetgedrukte.
Ik het lees het elke keer, maar het verhaal wordt niet duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 19:03 



 
Profiel   

Besje nu begrijp ik het wel. We hadden gelijk gepost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 19:04 



 
Profiel   

Analyse op SkyNews

Was het Russische staakt-het-vuren een teken van wat komen gaat?

Op 5 januari zei het Kremlin dat Vladimir Poetin een staakt-het-vuren van 36 uur had bevolen tijdens de orthodoxe kerstperiode na een oproep tot een kerstwapenstilstand van Patriarch Kirill van Moskou, het hoofd van de Russisch-Orthodoxe Kerk (ROC).
Oekraïense functionarissen verwierpen het staakt-het-vuren en zeiden dat het alleen mogelijk zou zijn als Russische troepen het land zouden verlaten.
En ondanks het vermeende staakt-het-vuren bleven Russische artilleriegranaten regenen op Oekraïens grondgebied in het oosten.
Dus wat vertelden de berichten van het Kremlin achter het staakt-het-vuren ons over hun benadering van de oorlog in 2023?

In een stuk voor het Royal United Services Institute (RUSI) zegt Emily Ferris, een onderzoeksmedewerker op de afdeling internationale veiligheidsstudies van RUSI, dat de aankondiging "een subtiele verandering in de retoriek van Rusland betekende" en een verschuiving markeerde in hoe de oorlog was gepresenteerd.
De oproep tot een staakt-het-vuren was ook "geen toeval", vervolgt mevrouw Ferris, aangezien de verkiezingscampagne van Poetin dit jaar begint en alle ogen op hem en zijn partij - Verenigd Rusland - gericht zullen zijn.

Als het Kremlin kan voordoen alsof het vooruitgang heeft geboekt bij het oplossen van de crisis, zal dit een goede weerslag hebben op Verenigd Rusland en helpen om hun binnenlandse ratings te versterken.
"Het promoten van een eenzijdig staakt-het-vuren helpt bij het verhaal van Rusland als vredestichter - ondanks het besluit van Rusland om de oorlog door te zetten", schrijft mevrouw Ferris.

Het kan ook zijn dat het staakt-het-vuren een "lakmoesproef" is om vast te stellen hoe de Russische bevolking zou reageren als het Kremlin zijn territoriale doelen bijstellen.

Terugkijkend op de manier waarop de aankondiging van het staakt-het-vuren tot stand kwam, merkt mevrouw Ferris ook op dat het eerst afkomstig was van Patriarch Kirill en dit vervolgens werd goedgekeurd door Poetin die daarmee "religie in het middelpunt van deze oorlog" plaatste.

Ze voegt eraan toe: "Poetin heeft getracht de oorlog in Oekraïne neer te zetten als een soort heilige kruistocht en een strijd om het voortbestaan van Rusland.
"Ongeacht het feitelijke vermogen van het ROC om processen ter plaatse in Oekraïne te beïnvloeden, geeft het besluit van het Kremlin om het ROC zo direct te betrekken bij een politieke beslissing op hoog niveau-zoals het staakt-het-vuren - aan dat het waarschijnlijk een steeds actievere rol krijgt in de oorlog in de komende maanden.

" Mogelijk test het Kremlin of het ROC zou kunnen bemiddelen in toekomstige schikkingsonderhandelingen, door de schijn te wekken dat het ROC onafhankelijk optreedt als vredestichter. Maar gezien de nabijheid van het ROC tot Poetin zelf, is het hoogst onwaarschijnlijk dat Oekraïne zo'n voorstel zou accepteren. "

----

Maar Zelensky heeft al laten zien dat hij af wil van alle invloed die de Russisch Orthodoxe Kerk nog in Oekraine heeft. https://nos.nl/artikel/2456929-ook-de-o ... n-oekraine
Bemiddeling door de Orthodoxe kerk lijkt toch echt een onbegaanbaar pad te zijn.
Dan lijkt het betrekken van de kerk toch echt alleen maar te zijn het eigen volk te beïnvloeden. Te "mennen" iets waarvoor religie in de geschiedenis altijd is gebruikt en zich heeft laten gebruiken.

Maar niet alleen het ROC, (valse) religie heeft in de loop van de geschiedenis altijd een rol gespeeld bij het voeren van oorlogen. Valse religie wordt in de bijbel geidentificeerd als Babylon de Grote. En in Openbaring 17 en 18 kunnen we lezen wat Babylon de Grote is en hoe "zij" aan haar einde komt.

Even ter toelichting:
De stad Babylon was in de oudheid een van de grootste steden ter wereld. Het is vooral beroemd geworden vanwege de Toren van Babel en de Hangende Tuinen van Babylon die in de oudheid werden omschreven als een van de zeven wereldwonderen. Het ligt in Irak aan de rivier de Eufraat ongeveer 85 kilometer ten zuiden van Bagdad. De naam Babylon is een Griekse verbastering van het Akkadische Bāb-Ilim, hetgeen “de Poort van God” betekent.
Het oude Babylon was een centrum van aanbidding van vele goden. Babylon was ook een centrum van handel en van grote rijkdom, maar ook van wellust, genotzucht en corruptie Het voornaamste gebouw in de stad was een tempel van een afgod, die vaak Bel of Baäl werd genoemd. Een god waaraan kinderoffers gebruikelijk waren.
Ik hoef denk ik niet te vertellen wat een gruwel dit voor de ware God moet zijn. Niet zo raar dat de bijbel het wereldrijk van valse religie Babylon de Grote noemt, identificeert als prutsmuts omdat ze pretendeert God op aarde te vertegenwoordigen maar in werkelijkheid gebruikt wordt door de politiek. Zich enorme rijkdom heeft verworven en waarvan de handen rood zijn van het bloed van "profeten en van heiligen en van iedereen die op aarde is geslacht."

Het is niet zo moeilijk om te kunnen zien dat de Russisch Orthodoxe Kerk hier onderdeel van is. Maar dat geldt ook voor alle religies die zich in naam van God bezig houden met bloedvergieten

1 goed bericht. Dit wereldrijk van valse religie zal vernietigd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 19:06 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Citaat
Ambtenaren zeggen dat het "echt alarmerend" is dat de "Doomsday Clock" dichter bij middernacht is gekomen dan ooit en drongen aan op waakzaamheid om het risico van een nucleaire oorlog te voorkomen.
De Doomsday Clock stond gisteren op 90 seconden voor middernacht - een tijd van "ongekend gevaar" - grotendeels vanwege de Russische invasie van Oekraïne.

Het brengt het 10 seconden dichter bij middernacht - het was sinds 2020 100 seconden voor middernacht.
Het aftellen is een metafoor voor de wereldwijde ineenstorting waarover wereldberoemde experts het eens zijn.

Ze wezen erop dat het laatst overgebleven kernwapenverdrag tussen Rusland en de VS "in gevaar" is.

Een verklaring luidt: “Tenzij de twee partijen de onderhandelingen hervatten en een basis vinden voor verdere verlagingen, loopt het verdrag af in februari 2026. Dit zou wederzijdse inspecties elimineren, het wantrouwen vergroten, een nucleaire wapenwedloop aanwakkeren en de mogelijkheid van een nucleaire uitwisseling vergroten. ."

-----


Dit verhaal begrijp ik niet, en ik noem het "het aftel verhaal" gezien vetgedrukte.
Ik het lees het elke keer, maar het verhaal wordt niet duidelijk.


O ja, de doomsday klok. Ook vaak gebruikt in verband met het milieu.
Nu gebruikt door Rusland als dreigement.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 19:07 



 
Profiel   

Op de vrt link vind ik het goed uitgelegd:

Citaat
De "Doemdagklok", een symbolische klok die aangeeft hoe dicht we bij het einde van de wereld staan, is 10 seconden vooruit gezet. Het is nu 90 seconden voor middernacht. Dat betekent dat de mensheid weer een stapje dichter bij haar eigen ondergang is gekomen. De klok heeft sinds de oprichting in 1947 nog nooit zo dicht bij 12 uur gestaan. De oorlog in Oekraïne is de voornaamste reden om de klok vooruit te zetten.

Samenleving

Copyright 2023 The Associated Press. All rights reserved.
Einde der tijden nog nooit zo dichtbij: symbolische "doemdagklok" nog 90 seconden verwijderd van middernacht door oorlog in Oekraïne
De "Doemdagklok", een symbolische klok die aangeeft hoe dicht we bij het einde van de wereld staan, is 10 seconden vooruit gezet. Het is nu 90 seconden voor middernacht. Dat betekent dat de mensheid weer een stapje dichter bij haar eigen ondergang is gekomen. De klok heeft sinds de oprichting in 1947 nog nooit zo dicht bij 12 uur gestaan. De oorlog in Oekraïne is de voornaamste reden om de klok vooruit te zetten.

Wim De Maeseneer
di 24 jan 17:17
Op de Doomsday Clock, of Doemdagklok, staat 12 uur middernacht symbool voor het moment dat de mensheid haar eigen ondergang veroorzaakt. Een groep van wetenschappers, onder wie 10 Nobelprijswinnaars, evalueert elk jaar of dat moment dichterbij is gekomen.

Niet onverwacht, zijn de wijzers van de Doemdagklok dit jaar weer wat verdergetikt. De klok staat nu op 90 seconden voor 12. Het einde der tijden was nog nooit zo dichtbij.

De Bulletin of Atomic Scientists, de organisatie achter de Doemdagklok, haalt de oorlog in Oekraïne aan als voornaamste reden. "De oorlog in Oekraïne gaat een tweede gruwelijk jaar tegemoet, waarbij beide partijen overtuigd zijn dat ze kunnen winnen."

De organisatie vreest ook dat Rusland nucleaire, chemische of biologische wapens zal inzetten, die voor een verdere escalatie van de oorlog kunnen zorgen. "De kans dat de oorlog uit de hand loopt, blijft groot", klinkt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 19:08 



 
Profiel   

Voor nucleaire ben ik niet zo bang want China en Indië hebben heel duidelijk "NEEN" aangegeven.
Ik vind het overigens weer lekker gaan met al die chips (die via via of direct) uit Nederland die in de tanks en ander oorlogstuig zit van Rusland. Daar was gisteren een hele goede rapportage over in Nieuwsuur en ik kan iedereen die aanraden om te bekijken.
Nederland staat er niet zo goed op internationaal en dat komt omdat het niet alleen chips zijn die allang voor de oorlog in Rusland terecht gekomen zijn, maar ook chips die ondanks het handelsembargo toch nog direct of via China, Hongkong in Rusland terecht zijn gekomen.
Dus dat verbod op verkoop van chips vanuit ASLM naar China , dat de VS voor pleiten begrijp ik toch meer en meer (ook al vond ik het al een goede zaak).
Misschien dat iemand woonachtig in Nederland de link kan plaatsen van Nieuwsuur gisteravond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 12:02 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Voor nucleaire ben ik niet zo bang want China en Indië hebben heel duidelijk "NEEN" aangegeven.
Ik vind het overigens weer lekker gaan met al die chips (die via via of direct) uit Nederland die in de tanks en ander oorlogstuig zit van Rusland. Daar was gisteren een hele goede rapportage over in Nieuwsuur en ik kan iedereen die aanraden om te bekijken.
Nederland staat er niet zo goed op internationaal en dat komt omdat het niet alleen chips zijn die allang voor de oorlog in Rusland terecht gekomen zijn, maar ook chips die ondanks het handelsembargo toch nog direct of via China, Hongkong in Rusland terecht zijn gekomen.
Dus dat verbod op verkoop van chips vanuit ASLM naar China , dat de VS voor pleiten begrijp ik toch meer en meer (ook al vond ik het al een goede zaak).
Misschien dat iemand woonachtig in Nederland de link kan plaatsen van Nieuwsuur gisteravond.

In elk geval het artikel(en) :
https://nos.nl/artikel/2461459-miljoene ... s-sancties
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/246153 ... ar-rusland

en filmpje :
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2461529- ... in-rusland

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 13:49 



 
Profiel   

Dank je wel Tamary!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 17:21 



 
Profiel   

Niet alleen nederland hoor, maar uiteraard wel vaak uit landen waar veel technologie gemaakt wordt.
Het is ook niet onverwacht, immers mogen gewone produkten (robot stofzuigers en zo) gewoon nog naar rusland en daarnaast is er ook een levendige parallel import.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 19:44 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Niet alleen nederland hoor, maar uiteraard wel vaak uit landen waar veel technologie gemaakt wordt.
Het is ook niet onverwacht, immers mogen gewone produkten (robot stofzuigers en zo) gewoon nog naar rusland en daarnaast is er ook een levendige parallel import.

Ik hoop dat er vooral veel namaak componenten naar Rusland zijn gegaan }>
Het is echt niet te geloven hoeveel nepcomponenten er op de markt zijn. Die zien er van buiten precies eender uit als de echte maar hebben niet dezelfde functionaliteit en daar kun je alleen achter komen door ze onder een x-ray te bekijken of functioneel te testen. Ik ga dus hard duimen dat Rusland verblijd is met die rommel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 22:13 



 
Profiel   

Aangezien Rusland niet op het achterhoofd gevallen is denk ik dat ze prima weten wat ze binnen halen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 22:21 



 
Profiel   

Het is al bekend dat ze veel chips uit allerlei apparaten halen, tv’s en eigenlijk alles waar die dingen inzitten.
Bakmut gaat slecht voor de Oekraïne, Russen schieten alles aan flarden en er zijn bijna geen schuilplaatsen meer, aantal Oekraïnse groepen hebben zich al terug moeten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 23:35 



 
Profiel   

BigOne schreef
Het is al bekend dat ze veel chips uit allerlei apparaten halen, tv’s en eigenlijk alles waar die dingen inzitten.
Bakmut gaat slecht voor de Oekraïne, Russen schieten alles aan flarden en er zijn bijna geen schuilplaatsen meer, aantal Oekraïnse groepen hebben zich al terug moeten trekken.


Wat erg dit. Ik zag het op TV en het is een 2de Mariapol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 09:36 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Aangezien Rusland niet op het achterhoofd gevallen is denk ik dat ze prima weten wat ze binnen halen :o

Ik denk het eerlijk gezegd niet, de handelaren die aan hen verkopen doen dat meestal niet omdat ze Rusland willen helpen maar om er zelf beter van te worden. De logistieke keten is dubieus ivm de sancties dus de herkomst is voor de Russen waarschijnlijk niet meer achterhalen. Ik heb het echt over componenten op de professionele markt. Zelfs reguliere elektronica productiebedrijven hebben er normaal al last van en nu alles schaars is wordt dat alleen maar erger.

Maar we gaan het binnenkort wel zien als er dingen onverwacht neerstorten, verkeerd terecht komen of niet doen zoals verwacht ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:38 



 
Profiel   

De Wagner groep is door de gevechten rond Bakhmut zodanig uitgedund dat het reguliere leger moet bijspringen.

Bron De Telegraaf
'Uitgeputte Wagner-huurlingen afgelost door reguliere Russische soldaten'
Aan het front bij Bachmoet is volgens de Amerikaanse denktank Institute for the Study of War (ISW) waarschijnlijk een grote aflossing gaande van uitgeputte strijders van het Wagner-huurlingenleger.
Het Wagner-offensief bereikte volgens ISW op 12 januari z'n hoogtepunt met de inname van het stadje Soledar, iets ten noorden van Bachmoet. Sindsdien zou Wagner geen noemenswaardige vooruitgang hebben geboekt. De komst van nieuwe Russische strijders zou uitkomst moeten brengen.
Op gevechtsbeelden is volgens ISW de aanwezigheid van conventionele Russische troepen waarneembaar. Ook is er materieel gezien waarvan alleen het Russische leger gebruik maakt.
Wagner heeft volgens Westerse bronnen zware verliezen geleden in de slag om het strategisch relatief onbelangrijke Bakhmut. Rond begin december zouden in korte tijd ruim 4000 strijders zijn gedood en 10.000 gewond geraakt. Een deel van de slachtoffers bestaat uit Russische veroordeelden die in gevangenissen werden gerekruteerd voor de oorlog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 11:45 



 
Profiel   

Iran bouwt ook nog steeds moderne US componenten in wapens die al zo‘n 8 jaar verboden zijn voor import. Een handelsverbod is een mooi streven maar we kunnen niet eens illegaal vuurwerk handhaven. Er is altijd een achterdeur.

„More than 70 manufacturers based in 13 different countries and territories produced the components that CAR documented in Iranian materiel in Ukraine. Eighty-two per cent were manufactured in companies based in the United States. „
https://storymaps.arcgis.com/stories/7a ... 927609f572

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 12:28 



 
Profiel   

Babootje dat is dan weer positief nieuws, althans dat lijkt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 16:29 



 
Profiel   

Zolang er geen gevechtsvliegtuigen geleverd gaan worden, blijft de vernietigingsmachine van rusland gewoon doorgaan en zal het numerieke voordeel van de russen uitgebuit gaan worden. Zoals het nu gaat is nu het slechts een rekken van tijd. IMHO.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 09:37 



 
Profiel   

nikkel schreef
Zolang er geen gevechtsvliegtuigen geleverd gaan worden, blijft de vernietigingsmachine van rusland gewoon doorgaan en zal het numerieke voordeel van de russen uitgebuit gaan worden. Zoals het nu gaat is nu het slechts een rekken van tijd. IMHO.

Wat zouden die gevechtsvliegtuigen moeten gaan doen volgens jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 09:46 



 
Profiel   

Munitiedepots uitschakelen bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 10:54 



 
Profiel   

Alhoewel het er een paar dagen geleden naar uitzag dat de Russen succesvol waren om Vuhledar te veroveren is nu de situatie gekeerd en heeft Oekraine weer volledig controle over dit gebied.
Rusland heeft daar zware verliezen geleden, met name ook ten aanzien van de luchtsteun. Ze zijn daar in enkele dagen 6 jets en 7 heli's verloren.
https://www.youtube.com/watch?v=VFz3LvP_Joo
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 14:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 95 van de 269 [ 6713 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 269  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen