Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4745
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 14:44

Babootje schreef:
Alhoewel het er een paar dagen geleden naar uitzag dat de Russen succesvol waren om Vuhledar te veroveren is nu de situatie gekeerd en heeft Oekraine weer volledig controle over dit gebied.
Rusland heeft daar zware verliezen geleden, met name ook ten aanzien van de luchtsteun. Ze zijn daar in enkele dagen 6 jets en 7 heli's verloren.
https://www.youtube.com/watch?v=VFz3LvP_Joo

Ah, Rusland maakt dus meer gebruik van zijn luchtmacht, nu snap ik ook de roep om F16's.
de munitiedepots kunnen veiliger worden uitgeschakeld met HiMARS, denk ik.

Ik heb het geheel de laatste 2 weken weinig gevolgd maar nu ik weer aanhaak maak ik me wel wat zorgen over deze fase. Het lijkt een soort arm-worstelen te worden op diverse plekken om te zien wie de "last man standing" overhoudt. Ik zou graag zien dat Ukraïne een list bedacht in plaats van hierin mee te gaan...

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:59

Zolang Rusland, steeds meer militairen in de strijd gooit, zal er iets moeten gebeuren. Anders wordt je eenvoudigweg overlopen. Doorgaan totdat de munitie op is, of er geen vijandige troepen meer zijn. Het is wat het is.

pien_2010

Berichten: 43215
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:00

We zijn op lange vakantie in Spanje ,dus ook wat passiever, maàr wel meelezer.

Ik ben ook wat bezorgd Irmaz over deze fase.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 18:29

Was het niet al eerder duidelijk dat dit een oorlog van zeer lange adem gaat worden?

Karl schreef eerder ook al:
Citaat:
Dit is geen oorlog die in een paar maanden over is, deze oorlog kan nog jaren duren, met een, zoals het er nu uitziet, hele statische frontlijn. Waarbij Rusland niet in staat is om Oekraïne in te nemen en Oekraïne niet in staat is om Rusland terug te slaan. Geschiedenis herhaalt zich niet, maar je kan wel van de geschiedenis leren. En wat een vergelijkbare, statische oorlog laat zien, namelijk WW I, is dat zo'n oorlog gewonnen wordt door economische uitputting op de lange termijn. En dat is precies wat er voor Rusland dreigt, economische uitputting op de lange termijn.


Thus, at present only one depressing overall conclusion appears to be plausible. It seems that both Russia and Ukraine, and thus indirectly the U.S. and the Western alliance, will continue fighting the war in Ukraine for a prolonged period. Unfortunately, it is difficult to see how a constructive negotiated end to the war could come about any time soon.
https://thewell.unc.edu/2023/01/13/will ... t-forever/

Maar er zijn uiteraard ook andere theorieen:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-63987113.amp

pien_2010

Berichten: 43215
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 18:40


Cowboy55
Berichten: 8486
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:22

irmaz schreef:
Babootje schreef:
Alhoewel het er een paar dagen geleden naar uitzag dat de Russen succesvol waren om Vuhledar te veroveren is nu de situatie gekeerd en heeft Oekraine weer volledig controle over dit gebied.
Rusland heeft daar zware verliezen geleden, met name ook ten aanzien van de luchtsteun. Ze zijn daar in enkele dagen 6 jets en 7 heli's verloren.
https://www.youtube.com/watch?v=VFz3LvP_Joo

Ah, Rusland maakt dus meer gebruik van zijn luchtmacht, nu snap ik ook de roep om F16's.
de munitiedepots kunnen veiliger worden uitgeschakeld met HiMARS, denk ik.

Ik heb het geheel de laatste 2 weken weinig gevolgd maar nu ik weer aanhaak maak ik me wel wat zorgen over deze fase. Het lijkt een soort arm-worstelen te worden op diverse plekken om te zien wie de "last man standing" overhoudt. Ik zou graag zien dat Ukraïne een list bedacht in plaats van hierin mee te gaan...


Surface to Air Missiles (SAMs) zijn effectiever en goedkoper dan F16s. Bovendien duurt het serieus lang en is het serieus duur om piloten op te leiden. Een F16 is handig wegens o.a. lasergeleide bommen (letterlijk via de voordeur naar binnen zoals inde 1e en 2e Golfoorlog.

Loretta
Berichten: 8720
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:11

pien_2010 schreef:
Voor nucleaire ben ik niet zo bang want China en Indië hebben heel duidelijk "NEEN" aangegeven.
Ik vind het overigens weer lekker gaan met al die chips (die via via of direct) uit Nederland die in de tanks en ander oorlogstuig zit van Rusland. Daar was gisteren een hele goede rapportage over in Nieuwsuur en ik kan iedereen die aanraden om te bekijken.
Nederland staat er niet zo goed op internationaal en dat komt omdat het niet alleen chips zijn die allang voor de oorlog in Rusland terecht gekomen zijn, maar ook chips die ondanks het handelsembargo toch nog direct of via China, Hongkong in Rusland terecht zijn gekomen.
Dus dat verbod op verkoop van chips vanuit ASLM naar China , dat de VS voor pleiten begrijp ik toch meer en meer (ook al vond ik het al een goede zaak).
Misschien dat iemand woonachtig in Nederland de link kan plaatsen van Nieuwsuur gisteravond.


Ze halen toch chips van de meest gekke plekken vandaan. Ze stelen zelfs flitspalen in Zweden voor de chips.

https://www.ad.nl/auto/zweedse-flitspal ... ~acd4adb8/

Lijkt me behoorlijk onmogelijk te voorkomen dat de russen chips weten te bemachtigen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:16

Ik vind dat leveren van al die wapens door allerlei landen toch niet zo'n goed idee, krijg er toch wel echt twijfels over. Je gaat dan partij kiezen, net als met sancties, maar nu nog een stapje verder zeg maar. En zo kom je wel meer en meer bij WO3. Daarnaast kost het ons geld, want het moet ergens van bekostigd worden. Bang voor een kernoorlog ben ik niet direct, maar wel dat we er financieel meer en meer last van krijgen met alles.

En dan krijg je nu ook ddos aanvallen? Op zich kregen we die af en toe ook al voor de oorlog, maar zal het nu vaker gebeuren?
https://dvhn.nl/groningen/Pro-Russische ... 10747.html

BigOne
Berichten: 38210
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:44

Dus wanneer het je niets kost mogen ze hun gang gaan?

irmaz

Berichten: 4745
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:49

BigOne schreef:
Dus wanneer het je niets kost mogen ze hun gang gaan?

Hollands glorie :j

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:50

germie schreef:
Ik vind dat leveren van al die wapens door allerlei landen toch niet zo'n goed idee, krijg er toch wel echt twijfels over. Je gaat dan partij kiezen, net als met sancties, maar nu nog een stapje verder zeg maar. En zo kom je wel meer en meer bij WO3. Daarnaast kost het ons geld, want het moet ergens van bekostigd worden. Bang voor een kernoorlog ben ik niet direct, maar wel dat we er financieel meer en meer last van krijgen met alles.

En dan krijg je nu ook ddos aanvallen? Op zich kregen we die af en toe ook al voor de oorlog, maar zal het nu vaker gebeuren?
https://dvhn.nl/groningen/Pro-Russische ... 10747.html

Dichter bij WO3 ben je sowieso al... trouwens: als je Poetin zijn gang laat gaan dan komt er geen WO3 trouwens, dan is heel Europa binnenkort Russisch. Is dat wat je wil dan?
Vergeet even niet wie de aanstichter was, en wie de agressor is.

Loretta
Berichten: 8720
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:00


Karl66

Berichten: 29743
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:04

germie schreef:
Ik vind dat leveren van al die wapens door allerlei landen toch niet zo'n goed idee, krijg er toch wel echt twijfels over. Je gaat dan partij kiezen, net als met sancties, maar nu nog een stapje verder zeg maar. En zo kom je wel meer en meer bij WO3. Daarnaast kost het ons geld, want het moet ergens van bekostigd worden. Bang voor een kernoorlog ben ik niet direct, maar wel dat we er financieel meer en meer last van krijgen met alles.

En dan krijg je nu ook ddos aanvallen? Op zich kregen we die af en toe ook al voor de oorlog, maar zal het nu vaker gebeuren?
https://dvhn.nl/groningen/Pro-Russische ... 10747.html


Helemaal mee eens hoor, het idee dat Noord Korea en Iran wapens aan Rusland leveren, dat is toch weer een stapje verder richting WOIII, of geldt dat alleen maar voor de landen die Oekraïne steunen?

Wat et geld betreft, die 2,5 miljard die gereserveerd is voor de hulp aan Oekraïne lijkt misschien wel heel veel geld, maar op de Nederlandse begroting is dat maar een druppeltje op de welbekende gloeiende plaat. Ter vergelijking, voor één onderdeel van onze economie, de zorg, geven we jaarlijks al meer dan 100 miljard uit.

En wat de Ddos aanval op het UMCG betreft, dat laat zien dat er maar één kant is die escaleert en dat is Rusland. En het probleem daarmee is dat als je ze daar mee weg laat komen, dan gaan ze niet minder maar juist meer escaleren.

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:09

Karl66 schreef:
Helemaal mee eens hoor, het idee dat Noord Korea en Iran wapens aan Rusland leveren, dat is toch weer een stapje verder richting WOIII

:j

pien_2010

Berichten: 43215
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:17

Karl zo denk ik er ook over.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:33

Ik heb het over alle landen, niet over 1 specifiek land. Maar nee, ik vind dat landen er mee moeten stoppen. Eigenlijk zitten we al in wo3 natuurlijk. Maar is het bombarderen e.d. nog niet op eigen grondgebied, de voorkeurskant en bemoeizucht is er al wel. Vroeger als kind werd je geleerd om bij een ruzie geen partij te kiezen. Maar kennelijk geldt dat niet als je later volwassen bent.

En dan praten ze over het milieu en het klimaat. Nou, 1 dagje oorloog levert meer vervuiling op dan wat er ooit aan de andere kant bespaard of verbeterd kan worden. Dat voelt ook bijzonder raar. Ik denk dat we echt eerst eens hier wat aan het financiele stuk moeten doen, zo veel mensen komen niet meer rond. Alles wordt zo enorm duur, en dan blijft het raar dat er toch euro's naar het buitenland gaan? Een neutraal land zijn is soms denk ik echt beter.

Ik denk niet dat met niets doen heel Europa Russisch wordt. Daar ben ik niet zo bang voor.

Verder is lezen ook een kunst. Maar door het besluit van de overheid stijgen de prijzen hier extra hard. En velen kunnen dat niet meer betalen. Dan voelt het wel raar dat er geld of tanks naar het buitenland gaan, terwijl het eigen volk ook niet rond kan komen. Zo is toch? Je kunt wel zeggen het is niet veel geld, maar elke euro naar het buitenland komt niet bij het eigen volk terecht. En het eigen volk is wel het volk wat er voor op mag draaien in de vorm van belastingen en dergelijke.

pien_2010

Berichten: 43215
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:38

Germie, als Rusland morgen stopt is de oorlog over. Als Oekraïne stopt wordt Europa onder de voet gelopen door Rusland en gaan heel veel mensen een afschuwelijk leven tegemoet.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:48

Rusland stopt niet als de Oekraïne onder de voet is gelopen. De Oekraïne is slechts een opstapje.

De financiële pijn die nu voelbaar is bij een behoorlijke bevolkingsgroep, is niets in vergelijking met wat te wachten staat als de Russen kunnen doordrukken.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:19

Zogenaamde neutrale landen (in zoverre je dat kunt zijn) sturen ook gewoon heel veel geld hoor. Neutraal is een politiek woordje dat zorgt dat er ergens buiten oorlogsgebied gepraat kan worden maar ondertussen doen die ook gewoon mee met sancties en betalingen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:35

germie schreef:
Ik heb het over alle landen, niet over 1 specifiek land. Maar nee, ik vind dat landen er mee moeten stoppen. Eigenlijk zitten we al in wo3 natuurlijk. Maar is het bombarderen e.d. nog niet op eigen grondgebied, de voorkeurskant en bemoeizucht is er al wel. Vroeger als kind werd je geleerd om bij een ruzie geen partij te kiezen. Maar kennelijk geldt dat niet als je later volwassen bent.

En dan praten ze over het milieu en het klimaat. Nou, 1 dagje oorloog levert meer vervuiling op dan wat er ooit aan de andere kant bespaard of verbeterd kan worden. Dat voelt ook bijzonder raar. Ik denk dat we echt eerst eens hier wat aan het financiele stuk moeten doen, zo veel mensen komen niet meer rond. Alles wordt zo enorm duur, en dan blijft het raar dat er toch euro's naar het buitenland gaan? Een neutraal land zijn is soms denk ik echt beter.

Ik denk niet dat met niets doen heel Europa Russisch wordt. Daar ben ik niet zo bang voor.

Verder is lezen ook een kunst. Maar door het besluit van de overheid stijgen de prijzen hier extra hard. En velen kunnen dat niet meer betalen. Dan voelt het wel raar dat er geld of tanks naar het buitenland gaan, terwijl het eigen volk ook niet rond kan komen. Zo is toch? Je kunt wel zeggen het is niet veel geld, maar elke euro naar het buitenland komt niet bij het eigen volk terecht. En het eigen volk is wel het volk wat er voor op mag draaien in de vorm van belastingen en dergelijke.
Joehoe, kijk eens naar de titel van dit topic.

Voor jouw geliefde Nederland is er al een topic.

irmaz

Berichten: 4745
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:42

Loretta schreef:
Als het over chips gaat dan is het willen voorkomen dat Rusland aan chips komt wel een vreemd verhaal .
Die dingen zitten overal in. Van wasmachine, TV tot router.

Deze discussie op tweakers is wel interessant.
https://tweakers.net/nieuws/206096/nos- ... recht.html

ik vind dit wel een geruststellend stukje Loretta, dank je wel.

De handel gaat via kleine Chineese tussenhandelaartjes en NXP en Nexperia weten van niks, de kans is dan heel erg groot dat het om namaak chips gaat (die komen vrijwel allemaal uit China). Overigens maken NXP en Nexperia zelf geen geavanceerde chips. Ze ontwerpen ze alleen, meestal voor anderen.

Chips zitten inderdaad overal in maar de ene chip is de andere niet, met een chip voor je wasmachine kun je geen raket met GPS coördinaten afschieten, koffie zetten of mobiel bellen bv.

irmaz

Berichten: 4745
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:52

germie schreef:
Ik heb het over alle landen, niet over 1 specifiek land. Maar nee, ik vind dat landen er mee moeten stoppen. Eigenlijk zitten we al in wo3 natuurlijk. Maar is het bombarderen e.d. nog niet op eigen grondgebied, de voorkeurskant en bemoeizucht is er al wel. Vroeger als kind werd je geleerd om bij een ruzie geen partij te kiezen. Maar kennelijk geldt dat niet als je later volwassen bent.

En dan praten ze over het milieu en het klimaat. Nou, 1 dagje oorloog levert meer vervuiling op dan wat er ooit aan de andere kant bespaard of verbeterd kan worden. Dat voelt ook bijzonder raar. Ik denk dat we echt eerst eens hier wat aan het financiele stuk moeten doen, zo veel mensen komen niet meer rond. Alles wordt zo enorm duur, en dan blijft het raar dat er toch euro's naar het buitenland gaan? Een neutraal land zijn is soms denk ik echt beter.

Ik denk niet dat met niets doen heel Europa Russisch wordt. Daar ben ik niet zo bang voor.

Verder is lezen ook een kunst. Maar door het besluit van de overheid stijgen de prijzen hier extra hard. En velen kunnen dat niet meer betalen. Dan voelt het wel raar dat er geld of tanks naar het buitenland gaan, terwijl het eigen volk ook niet rond kan komen. Zo is toch? Je kunt wel zeggen het is niet veel geld, maar elke euro naar het buitenland komt niet bij het eigen volk terecht. En het eigen volk is wel het volk wat er voor op mag draaien in de vorm van belastingen en dergelijke.

Ben jij ook zo iemand die wanneer ze het huis van de overburen ziet branden gauw de gordijnen dichttrekt en de deur op slot draait zonder de brandweer te bellen?

Overigens laat de overheid de prijzen niet stijgen, dat doen jouw landgenoten; de handelaren en supermarkten. Die hebben nu gratis marketing dat alles schaars zou worden en dus duurder moet. Ondertussen is er niks schaars geworden maar mogen burgers wel betalen. Ik ben reuze benieuwd of, nu de energieprijzen instorten producten weer goedkoper worden.
(De stijgende gasprijzen waren trouwens al van voor de oorlog met Ukraïne, Rusland had door kunstmatig lage prijzen Europa afhankelijk gemaakt van het goedkope Russische gas en was de prijzen al ruim voor de oorlog aan het opvoeren. Reken er maar op dat we net zo'n groot probleem met het gas hadden gekregen zonder dat Rusland Ukraïne was binnengevallen. Misschien wat later maar mogelijk wel desastreuser: dat we regelmatig volledig zonder brandstof zouden komen te zitten).

Loretta
Berichten: 8720
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:00

irmaz schreef:
Overigens laat de overheid de prijzen niet stijgen, dat doen jouw landgenoten; de handelaren en supermarkten. Die hebben nu gratis marketing dat alles schaars zou worden en dus duurder moet. Ondertussen is er niks schaars geworden maar mogen burgers wel betalen. Ik ben reuze benieuwd of, nu de energieprijzen instorten producten weer goedkoper worden.


Precies dat dus. Al die idiote prijsstijgingen hebben niets maar dan ook niets met de oorlog te maken.
Het is allemaal de doorgeslagen vrije markt die het veroorzaakt. Als er maar een paar grote spelers overblijven dan kunnen die de prijzen ongegeneerd opschroeven. Een oorlog is dan wel een hele mooie smoes om de prijsstijgingen te verkopen.

Het neo liberalisme is net zo'n grote bedreiging voor onze vrijheid dan de Russen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:09

Er worden hier weer conclusies getrokken over dingen die ik niet schrijf. Ik schrijf niet dat ik geen mensen help bijvoorbeeld. Dat heb ik al veel gedaan en als het nodig is zal ik dat ook wel blijven doen.

Dat de marktwerking bijdraagt aan prijsstijgingen klopt ook. Maar door ook gas niet meer uit Rusland te willen inkopen draag je er wel aan bij. Het is natuurlijk een lastige discussie, want oorlog kost geld, dus zorg je voor minder geld. Maar ja, je zou maar tot de mensen behoren die nu amper of niet meer rondkomen. De oorlog draagt daar zeker aan bij, al is dat dan misschien ook nog (groten)deels indirect.

Ja, in een oorlog zijn alleen maar verliezers. Dat is hier ook duidelijk.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:11

germie schreef:
Er worden hier weer conclusies getrokken over dingen die ik niet schrijf. Ik schrijf niet dat ik geen mensen help bijvoorbeeld. Dat heb ik al veel gedaan en als het nodig is zal ik dat ook wel blijven doen.

Dat de marktwerking bijdraagt aan prijsstijgingen klopt ook. Maar door ook gas niet meer uit Rusland te willen inkopen draag je er wel aan bij. Het is natuurlijk een lastige discussie, want oorlog kost geld, dus zorg je voor minder geld. Maar ja, je zou maar tot de mensen behoren die nu amper of niet meer rondkomen. De oorlog draagt daar zeker aan bij, al is dat dan misschien ook nog (groten)deels indirect.

Ja, in een oorlog zijn alleen maar verliezers. Dat is hier ook duidelijk.
Nogmaals, er is al een topic over de oorlog en de gevolgen daarvan in Nederland.