Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:15

Ailill schreef:
germie schreef:
Er worden hier weer conclusies getrokken over dingen die ik niet schrijf. Ik schrijf niet dat ik geen mensen help bijvoorbeeld. Dat heb ik al veel gedaan en als het nodig is zal ik dat ook wel blijven doen.

Dat de marktwerking bijdraagt aan prijsstijgingen klopt ook. Maar door ook gas niet meer uit Rusland te willen inkopen draag je er wel aan bij. Het is natuurlijk een lastige discussie, want oorlog kost geld, dus zorg je voor minder geld. Maar ja, je zou maar tot de mensen behoren die nu amper of niet meer rondkomen. De oorlog draagt daar zeker aan bij, al is dat dan misschien ook nog (groten)deels indirect.

Ja, in een oorlog zijn alleen maar verliezers. Dat is hier ook duidelijk.
Nogmaals, er is al een topic over de oorlog en de gevolgen daarvan in Nederland.

Mijn reactie hoort absoluut hier. Ik had het over wapens leveren. En ja, daar zitten helaas gevolgen aan, maar dat past beter hier dan ergens anders. Ik heb het namelijk niet eens alleen over Nederland, maar over wapens leveren in het algemeen. Dus dat mogen dan ook de landen zijn die aan Rusland leveren.
Dus ook graag goed lezen. Ik zeg niets verkeerds.

irmaz

Berichten: 4728
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:21

Een (m.i.) goede analyse met betrekking tot de situatie rondom Bakhmut. Het lijkt er op dat de tactiek van Ukraïne nu is om het Russische leger zo veel mogelijk te verzwakken door hier zo lang mogelijk stand te houden maar dat op termijn Bakhmut zal vallen.
https://threadreaderapp.com/thread/1620 ... 93026.html

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 11:49

Dat is zeker een interessant analyse irmaz.

germie natuurlijk mag je zo reageren. Maar dan krijg je ook weerwoord, want jij doet het voorstellen dat als Oekraïne (en/ of de hulp van de landen ) maar stopt met de oorlog, dat de oorlog dan voorbij is. Dat is dus niet zo. Laat de gedachte eens bij jezelf toe, dat als Rusland morgen stopt of vandaag met de oorlog wat er dan gebeurt. Denk je dan echt dat Oekraïne doorgaat?
Laat de gedachte eens toe wat er gebeurt als Oekraïne stopt? Kun jij je dat voorstellen een leven onder de Russen? En durf eens toe te laten wat dit zal betekenen voor de aangrenzende landen. Denk je echt dat Rusland zal stoppen?

Met andere woorden→ ik deel je hang naar vrede zo erg. Ik ben het zo zat. MAAR dat kan alleen het land dat de oorlog begonnen is ons weer geven. En dat is Rusland. En het ziet er naar uit dat dit niet gaat gebeuren, want het Kremlin is nog lang niet oorlogsmoe. De bevolking van Rusland lijdt er net zo onder en wordt vreselijk voor de gek gehouden met al die beelden over de nazi's legers die zouden rondmarcheren i n Oekraïne.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:21

germie schreef:
Ik heb het over alle landen, niet over 1 specifiek land. Maar nee, ik vind dat landen er mee moeten stoppen. Eigenlijk zitten we al in wo3 natuurlijk. Maar is het bombarderen e.d. nog niet op eigen grondgebied, de voorkeurskant en bemoeizucht is er al wel. Vroeger als kind werd je geleerd om bij een ruzie geen partij te kiezen. Maar kennelijk geldt dat niet als je later volwassen bent.

En dan praten ze over het milieu en het klimaat. Nou, 1 dagje oorloog levert meer vervuiling op dan wat er ooit aan de andere kant bespaard of verbeterd kan worden. Dat voelt ook bijzonder raar. Ik denk dat we echt eerst eens hier wat aan het financiele stuk moeten doen, zo veel mensen komen niet meer rond. Alles wordt zo enorm duur, en dan blijft het raar dat er toch euro's naar het buitenland gaan? Een neutraal land zijn is soms denk ik echt beter.

Ik denk niet dat met niets doen heel Europa Russisch wordt. Daar ben ik niet zo bang voor.

Verder is lezen ook een kunst. Maar door het besluit van de overheid stijgen de prijzen hier extra hard. En velen kunnen dat niet meer betalen. Dan voelt het wel raar dat er geld of tanks naar het buitenland gaan, terwijl het eigen volk ook niet rond kan komen. Zo is toch? Je kunt wel zeggen het is niet veel geld, maar elke euro naar het buitenland komt niet bij het eigen volk terecht. En het eigen volk is wel het volk wat er voor op mag draaien in de vorm van belastingen en dergelijke.


Ik denk dat er een aantal punten in jouw verhaal niet kloppen Het gaat hier niet om een ruzie het gaat hier om de internationale versie van een crimineel die op straat een onschuldige burger in elkaar begint te slaan en probeert te beroven. Ik heb zo'n vermoeden dat je als kind niet hebt geleerd dat je in zo'n geval het lekker moet negeren en doorlopen. Vergis je ook niet, het is niet zo dat als Rusland Oekraïne of een stuk daarvan heeft ingenomen dat er voor de burgers niet veel veranderd en dat ze alleen onder een andere overheid verder kunnen gaan met hun leven. Tsjetsjenië, Georgië en ook nu Oekraïne laten zien wat er dan wel gebeurd. Moord, verkrachting, plundering en deportatie, met als doel het vernietigen van een cultuur. Ook al zou er geen enkele dreiging voor de rest van Europa zijn, dan nog kan dat nooit acceptabel zijn en kan je daar niet bij wegkijken. Nee ik ben ook niet bang dat de Russen zomaar hier in Nederland staan, ik verwacht helemaal niet dat dat zal gebeuren. Maar dat betekent niet dat ik denk dat Rusland bij Oekraïne stopt als we ze hun gang laten gaan. Wat je dan creëert is dat Rusland de Navo als een tandeloze tijger ziet, die ook geen oorlog durft te beginnen over bijvoorbeeld de Baltische staten. Want als je alles maar over je kant laat gaan, dan wordt artikel 5 op een gegeven moment ook maar een dode letter. En dan wordt de wereld pas echt onstabiel en dan heb je pas echt een grote kans op escalatie naar WWIII. Want nee, het is nog geen wereldoorlog, het is een inval van één land in een ander land en een wereldoorlog heeft een hele andere definitie.

Wat de prijsstijgingen betreft, ja de oorlog heeft daar invloed op gehad, maar die was best wel beperkt en je ziet dat bijvoorbeeld de gasprijs al weer terug is naar de prijs van voor de inval. De inflatie is vooral een gevolg van de covid-pandemie, waarbij aan de ene kant heel veel geld in de economie is gepompt om die gaande te houden en aan de andere kant er heel veel leveringsproblemen waren. Dan krijg je veel vraag en weinig aanbod, als je dat combineert met de logistieke problemen van het opstarten van de economieën na de covid-crisis, dan krijg je een soort perfect storm om de inflatie aan te jagen. Die inflatie, inclusief de stijging van de energieprijzen, was dan ook al lang aan de gang voor deze oorlog. De oorlog heeft dat hoogstens een klein beetje versterkt. Er zijn maar twee landen die echt last hebben van de economische gevolgen van deze oorlog, Oekraïne, want als je land kapot gebombardeerd wordt, dan gaat dat ten koste van je economie. En Rusland, want als je en veel geld in je oorlog moet pompen en tegelijkertijd heb je allemaal economische consequenties hebt van de handelsboycot, dan doet dat economisch pijn.

Oekraïne heeft het voordeel dat het land economisch gesteund wordt en Rusland heeft dat voordeel niet, daarom denk ik dat op lange termijn Rusland de oorlog gaat verliezen, omdat Rusland op een gegeven moment economisch niet meer in staat is om de oorlog voort te zetten. Maar dat is wel een verhaal van de lange adem en tot die tijd moeten we Oekraïne niet alleen economisch steunen, maar ook militair steunen, zodat Rusland niet de kans krijgt om de oorlog op het slagveld te winnen. En ja dat kost slachtoffers en ja dat zijn slachtoffers, waar wij hier in het vrije westen gemakkelijk over kunnen praten. Maar de terreur na een Russische overwinningen zorgt ook voor net zoveel en misschien nog wel meer slachtoffers. Dus zolang de Oekraïners willen doorvechten is het wat mij betreft onze morele plicht om ze te steunen en niet met allerlei drogredeneringen te komen om maar zelf met ons comfortabele leventje door te gaan, ten koste van hun lijden.

Babootje

Berichten: 26217
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:41

irmaz schreef:
Een (m.i.) goede analyse met betrekking tot de situatie rondom Bakhmut. Het lijkt er op dat de tactiek van Ukraïne nu is om het Russische leger zo veel mogelijk te verzwakken door hier zo lang mogelijk stand te houden maar dat op termijn Bakhmut zal vallen.
https://threadreaderapp.com/thread/1620 ... 93026.html


Hier wordt de situatie rond Bakhmut ook nog een keer goed uitgelegd. Ukraine heeft een strategie om zich georganiseerd terug te kunnen trekken met zo min mogelijk verliezen goed voorbereid.
https://www.youtube.com/watch?v=3erP-78S4yI

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 12:46

pien_2010 schreef:
Dat is zeker een interessant analyse irmaz.

germie natuurlijk mag je zo reageren. Maar dan krijg je ook weerwoord, want jij doet het voorstellen dat als Oekraïne (en/ of de hulp van de landen ) maar stopt met de oorlog, dat de oorlog dan voorbij is. Dat is dus niet zo. Laat de gedachte eens bij jezelf toe, dat als Rusland morgen stopt of vandaag met de oorlog wat er dan gebeurt. Denk je dan echt dat Oekraïne doorgaat?
Laat de gedachte eens toe wat er gebeurt als Oekraïne stopt? Kun jij je dat voorstellen een leven onder de Russen? En durf eens toe te laten wat dit zal betekenen voor de aangrenzende landen. Denk je echt dat Rusland zal stoppen?

Met andere woorden→ ik deel je hang naar vrede zo erg. Ik ben het zo zat. MAAR dat kan alleen het land dat de oorlog begonnen is ons weer geven. En dat is Rusland. En het ziet er naar uit dat dit niet gaat gebeuren, want het Kremlin is nog lang niet oorlogsmoe. De bevolking van Rusland lijdt er net zo onder en wordt vreselijk voor de gek gehouden met al die beelden over de nazi's legers die zouden rondmarcheren i n Oekraïne.

Het blijft een lastige, absoluut. Ik denk niet dat als alle landen zeggen jullie vechten het met z'n 2en maar uit dat het direct voorbij is. Maar ergens zegt mijn gevoel dat het dan wel sneller voorbij is.
Maar goed, niemand weet het.
Ik ben alleen bang dat landen er in meegezogen worden die dat helemaal niet direct willen.

Sizzle

Berichten: 35667
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 13:03

De economie verliest niet enkel aan oorlog maar verdient ook aan oorlog. Geld verdwijnt niet, dat blijft ergens en daar wordt altijd iemand rijk van, dat geldt ook voor handwerkers en supermarkten die gewoon projzen verhogen zonder perse een analyse.
Als daadwerkelijk pensioenfondsen ook weer in de wapenindustrie mogen investeren (zoals geoppert in dat NOS bericht van gisteren) dan krijg je ineens weet totaal andere geldstromen. Of dat een goed idee is kun je over debatteren.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:19

@ Germie:

Sneller voorbij is te koste van wie en wat?
Enig idee hoe het Russische regime in elkaar steekt?

Geen vrije pers, geen vrije verkiezingen, voor het woord 'oorlog' in plaats van 'speciale militaire operatie' kun je tien jaar krijgen.
Corruptie alom, van straatniveau tot in de hoogste echelons.


Wat Poetin graag wil is de oude grenzen terug, eerst noemde hij het uiteenvallen van de Sovjet Unie de 'grootste geopolitieke catastrofe' in de geschiedenis. Vervolgens heeft hij de grenzen van het 'Groot-Russische Rijk' bejubeld. Pak de atlas er maar eens bij.

irmaz

Berichten: 4728
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:26

@Karl66, super verwoord :j

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:34

Germie, even heel simpel he, je hebt het over ruzie. Maar hoe noem je het dan wanneer ik met geweld beslag leg op de helft van jouw woning en na onderhandelingen zeg dat je de hele woonkamer weer mag houden maar ik de badkamer en keuken zelf houd?? Dat noem ik geen ruzie maar onrechtmatig iets inpikken.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:35

irmaz schreef:
@Karl66, super verwoord :j


Precies ik hou van dat soort duidelijke analyses!!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:03

germie schreef:
pien_2010 schreef:
Dat is zeker een interessant analyse irmaz.

germie natuurlijk mag je zo reageren. Maar dan krijg je ook weerwoord, want jij doet het voorstellen dat als Oekraïne (en/ of de hulp van de landen ) maar stopt met de oorlog, dat de oorlog dan voorbij is. Dat is dus niet zo. Laat de gedachte eens bij jezelf toe, dat als Rusland morgen stopt of vandaag met de oorlog wat er dan gebeurt. Denk je dan echt dat Oekraïne doorgaat?
Laat de gedachte eens toe wat er gebeurt als Oekraïne stopt? Kun jij je dat voorstellen een leven onder de Russen? En durf eens toe te laten wat dit zal betekenen voor de aangrenzende landen. Denk je echt dat Rusland zal stoppen?

Met andere woorden→ ik deel je hang naar vrede zo erg. Ik ben het zo zat. MAAR dat kan alleen het land dat de oorlog begonnen is ons weer geven. En dat is Rusland. En het ziet er naar uit dat dit niet gaat gebeuren, want het Kremlin is nog lang niet oorlogsmoe. De bevolking van Rusland lijdt er net zo onder en wordt vreselijk voor de gek gehouden met al die beelden over de nazi's legers die zouden rondmarcheren i n Oekraïne.

Het blijft een lastige, absoluut. Ik denk niet dat als alle landen zeggen jullie vechten het met z'n 2en maar uit dat het direct voorbij is. Maar ergens zegt mijn gevoel dat het dan wel sneller voorbij is.
Maar goed, niemand weet het.
Ik ben alleen bang dat landen er in meegezogen worden die dat helemaal niet direct willen.

Eigenlijk heel simpel. Als je als zeg Nederlander in het buitenland woont en bij de nederlandse overheid gaat klagen over dat ze gemeen tegen je zijn, dan krijg je als antwoord : "leer er maar mee leven of verhuis maar (naar NL of elders)". En dat is wat eigenlijk elk land op deze planeet doet, maar niet Rusland, als die zulke klachten krijgt, zien ze dat als mooi excuus om land te annexeren en er Rusland van te maken. Maakt dat verplaatsen van hele bevolkingsgroepen destijds en nog een doelbewuste lange termijn strategie om landje pik te rechtvaardigen. Nee, ze zullen dus niet ophouden, er wonen zat enclaves ethnische russen door de gehele oude USSR.

Babootje

Berichten: 26217
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:37

Ik zag gisteren op het nieuws dat de Oekrainers in de nog net niet door Rusland bezette gebieden en die alleen nog maar Russisch spreken in hoog tempo Oekrains aan het leren zijn. Ook de tandenloze oudjes.

Dus Poetin: I've got news for you. Die Russisch sprekende inwoners van Oekraine die letterlijk met alle geweld door jou "bevrijd" moeten worden....... Die willen dat helemaal niet. Die willen Oekrains zijn en blijven.

Maar goed, Poetin gaat het duidelijk helemaal niet om die mensen wiens woningen nu met de grond gelijk gemaakt zijn. Het gaat hem om de rijkdommen die in de grond zitten.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:40

Als het hem echt om bodemschatten gaat, mag hij wel eens een kosten-baten analyse maken.

irmaz

Berichten: 4728
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:39

mysa schreef:
Als het hem echt om bodemschatten gaat, mag hij wel eens een kosten-baten analyse maken.

Het gaat hem ook niet om geld maar om macht. Als hij de bodemschatten in handen heeft dan heeft hij de macht er voor te zorgen dat iemand anders de grondstof niet krijgt.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:04


Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:42


pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:54

In het artikel verwachten ze februari.

Babootje

Berichten: 26217
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:09

Bron De Telegraaf.

Londen ziet tekenen van verdeeldheid binnen militaire leiding van Rusland
De Britse geheime diensten zien in het ontslag van een hooggeplaatste Russische militair een teken dat de rangen in de militaire leiding van Rusland niet helemaal gesloten zijn. Generaal Michail Teplinski, die tot nu toe een belangrijke rol speelde in de oorlog in Oekraïne, is waarschijnlijk ontslagen, zo is meegedeeld in het dagelijkse beknopt verslag van het Britse ministerie van Defensie.
Volgens de Britten was Teplinski bevoegd voor de terugtrekking van de Russen ten westen van de rivier de Dnjepr in november vorig jaar. In Rusland werd hij volgens het verslag als een bekwaam en pragmatisch bevelhebber geloofd. Momenteel is niet duidelijk of Teplinski nog zijn bevoegdheid als chef van de Russische luchtlandingstroepen heeft. Mogelijk droeg een debat over de opdrachten van deze strijdkrachten bij tot zijn ontslag. Vaak werden de luchtlandigstroepen ingezet voor opdrachten die niet tot hun specialiteit behoorden.
Het Britse ministerie van Defensie brengt sinds het begin van de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne dagelijks informatie over het verloop van de oorlog naar buiten die op inlichtingen van de geheime dienst steunt. Daarmee wil de Britse regering onder meer de Russische voorstelling van zaken tegengaan. Moskou verwijt Londen desinformatie te verspreiden.

Babootje

Berichten: 26217
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:10

Bron De Telegraaf

'Zwaarste gevechten liggen nog voor ons'

Oekraïne verwacht dat Rusland in het voorjaar een nieuw offensief zal starten, dat zal worden gevolgd door de zwaarste gevechten sinds het uitbreken van de grootschalige invasie vorig jaar februari. "We hebben een lange, zware weg achter de rug, maar ik besef dat de ergste gevechten nog moeten komen, wellicht in de komende twee à drie maanden", aldus de secretaris van de Oekraïense Nationale Veiligheidsraad Oleksij Danilov. Volgens Danilov zijn het de beslissende maanden van de oorlog.
Danilov sloot niet uit dat er al in de komende twee tot drie weken een nieuw Russisch offensief komt. "Rusland bereidt zich voor op een maximale escalatie", zei hij. Er worden volgens hem momenteel nieuwe eenheden samengesteld en opgeleid door Moskou. Het aantal Russische soldaten dat in Oekraïne vecht, schat hij op ongeveer 320.000, en ongeveer de helft daarvan zou kunnen deelnemen aan het nieuwe offensief.
Sinds het oplaaien van het conflict, dat in 2014 escaleerde door de Russische inname van de Krim, zijn tienduizenden militairen en burgers omgekomen. Het gaat inmiddels om een van de bloedigste oorlogen op Europees grondgebied sinds de Tweede Wereldoorlog.
Oekraïense vertegenwoordigers waarschuwen al weken voor een dreigend offensief van het Russische leger. Oekraïne vraagt daarom al maanden om meer wapenhulp van het Westen. Onlangs kreeg het land de levering van tanks toegezegd, maar die komen pas op zijn vroegst eind maart ter bestemming. Kiev probeert in de gunst van Washington, Brussel en de NAVO te raken voor meer steun en wapens. President Volodimir Zelenski kondigde dinsdagnacht aan dat het "heel belangrijk is dat we nieuwe hervormingen in Oekraïne voorbereiden. Hervormingen die in veel opzichten de sociale, juridische en politieke realiteit zullen veranderen door ze menselijker, transparanter en effectiever te maken."

Babootje

Berichten: 26217
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:12

Ondertussen doet Oekraine erg zn best om te voldoen aan EU standaarden als het gaat om corruptie.

Bron De Telegraaf

Tal van huiszoekingen vanwege corruptie en fraude

In Oekraïne zijn tal van huiszoekingen gedaan, naar verluidt in onderzoeken naar corruptie en fraude volgens plaatselijke media. Zo is bijvoorbeeld een inval gedaan in een woning van de omstreden oligarch Igor Kolomojski en van een voormalige minister van Binnenlandse Zaken Arsen Avakov.

Kolomojski was ooit een van de rijkste en machtigste figuren in Oekraïne. Hij was vier jaar geleden een belangrijke sponsor van de politieke loopbaan van de huidige president Volodimir Zelenski. Maar de twee zijn niet meer op goede voet en Zelenski is in 2021 een campagne begonnen tegen de invloed en macht van oligarchen. Het leidde samen met de gevolgen van de oorlog eind afgelopen jaar tot veel nationalisaties van particuliere bedrijven, inclusief een reeks ondernemingen van Kolomojski. Hij heeft de Israëlische en de Cypriotische nationaliteit.

Volgens Oekraïense media wordt Kolomojski ervan verdacht betrokken te zijn bij een kolossale belastingontduiking en illegale verkoop van olieproducten door de leiding van een olieproducerend bedrijf en van een raffinaderij. Het zou, naar de huidige koersen, gaan om het wegsluizen van circa 920 miljoen euro.

Ex-minister van Binnenlandse Zaken Arsen Avakov is in het vizier geraakt door een helikopterongeluk in januari waarbij zijn opvolger op het ministerie, Denis Monastirski, samen met dertien anderen om het leven is gekomen. Het is niet duidelijk waar de huiszoeking om ging. De helikopter werd gebouwd door Airbus en Avakov ging circa zes jaar terug over de contracten met Airbus. Avakov was minister van Binnenlandse Zaken van 2014 tot halverwege 2021.

Een week geleden nog is een aantal topbestuurders plotseling ontslagen. De gouverneurs van verscheidene militaire regio's, twee onderministers op een ministerie voor regionale ontwikkeling, een onderminister van Defensie en het plaatsvervangend hoofd van het presidentieel bureau van Zelenski hebben ook ontslag genomen of zijn ontslagen.

Zelenski heeft pas gezegd de 'oorlogsregering' te willen stroomlijnen en zich fel te willen keren tegen de wijdverspreide corruptie in het land. Oekraïne wordt al heel lang geteisterd door corruptie en vriendjespolitiek. En op de corruptie-ranglijst van Transparency.org staat het land op een lijst van 180 landen op nummer 116. Daarmee staat het Europese land ver weg van bijvoorbeeld de achtste plaats van Nederland of de negende van Duitsland.

Babootje

Berichten: 26217
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:23

Bron SkyNews

Oekraïne beschuldigd van het gebruik van verboden Petal of butterfly mijnen in bezet gebied

Eind juli werden tal van foto's en video's op sociale media geplaatst waarop tientallen kleine PFM-1 "petal"-mijnen te zien waren in het door Rusland bezette Donetsk, in het oosten van Oekraïne. De berichten gingen vergezeld van commentaren die hun verontwaardiging en vrees uitten dat de mijnen – moeilijk te zien op trottoirs of in het gras – dodelijk zouden zijn voor burgers. Maar het blijft onduidelijk of Oekraïne of Rusland verantwoordelijk was voor het verspreiden van deze controversiële wapens.

Nu beweert de internationale organisatie Human Rights Watch heeft dat het Oekraïense leger deze verboden mijnen heeft gebruikt in de Izyum-regio van Kharkiv.
In hun laatste rapport zei deze organisatie het dat het "talloze gevallen" had gedocumenteerd van mijnen die zin afgegaan in dit gebied, terwijl het onder Russische bezetting stond.
De "petal mines" zijn afgegaan in de buurt van Russische militaire faciliteiten, maar leidden tot 11 burgerslachtoffers, zei HRW.

De organisatie merkte op dat terwijl Izyum onder bezetting was, Russische troepen burgers hadden ontvoerd, gemarteld en in sommige gevallen gedood.
"Russische troepen hebben herhaaldelijk Petal mijnen gebruikt en wreedheden begaan in het hele land, maar dit rechtvaardigt het Oekraïense gebruik van deze verboden wapens niet", zei Steve Goose, directeur van de wapendivisie van HRW.

Meer dan 100 mensen werden geïnterviewd voor dit rapport, waaronder getuigen, slachtoffers van landmijnen, eerstehulpverleners, artsen en Oekraïense ontmijners.

"Human Rights Watch documenteerde het gebruik van PFM-mijnen in negen verschillende gebieden in en rond de stad Izyum en verifieerde 11 burgerslachtoffers van deze mijnen", aldus het rapport.
Alle negen gebieden lagen volgens de organisatie in de buurt van de plaatsen waar destijds Russische troepen waren gelegerd.

Het voegde eraan toe dat het gebruik van antipersoonsmijnen door Rusland op bezet gebied "onwaarschijnlijk" was.

Het Oekraïense ministerie van Defensie drong erop aan dat het leger zich houdt aan internationale verplichtingen, waaronder het verbod op het gebruik van Petal mijnen.
Het ministerie zei dat het geen commentaar kan geven op informatie over de soorten wapens die door Oekraïne worden gebruikt totdat de oorlog is geëindigd.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:25

Dit neem ik, net als het toenmalige rapport van Amnesty met een dikke korrel zout. Natuurlijk kunnen Oekraïners die verboden mijnen gebruikt hebben maar aan de andere kant, bezet Russisch gebied.

Babootje

Berichten: 26217
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:37

Bron Kyiv independent

Oekraïense troepen brengen aanzienlijke verliezen toe aan de best opgeleide en capabele brigades van het Russische leger rond Bakhmut, Kreminna en Vuhledar.

In deze gebieden blijven marinebrigades, luchtlandingsdivisies en Spetsnaz-eenheden verliezen lijden bij frontale aanvallen.

Hieronder de situatie rond Vuhledar in de Zaporizja regio
https://www.youtube.com/watch?v=WXf76Rov_EY

Babootje

Berichten: 26217
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:40

BigOne schreef:
Dit neem ik, net als het toenmalige rapport van Amnesty met een dikke korrel zout. Natuurlijk kunnen Oekraïners die verboden mijnen gebruikt hebben maar aan de andere kant, bezet Russisch gebied.


Ja, ik weet ook niet wat ik van dat rapport moet denken. Ze concluderen dat ze van de Oekrainers moeten zijn omdat ze in de buurt van de plaatsen liggen waar destijds Russische troepen waren gelegerd.
Dan vraag ik me toch af hoe je in bezet Russische gebied als Oekraine mijnen kan gaan leggen.
Ligt volgens mij toch meer voor de hand dat Rusland - die deze mijnen ook gebruikt - zn legerplaatsen heeft afgeschermd met mijnen.