Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 10:53

Vanaf 23 januari mogen er in meer produkten insekten verwerkt worden.
Wat vind je hier van? Zou je zelf insekten willen eten? En hoe kijk je hier als vegetarier tegenaan?

Ik heb in het verleden in Thailand wel eens meelwormen geprobeerd, maar een gefrituurde schorpioen ging mij wat te ver.
AH had ooit eens insectaburgers en die heb ik toen ook wel eens geprobeerd.
Maar ik zal niet zomaar insecten kopen omdat ze zo smakelijk zijn.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:01

Prima. Ik weet niet of ik het heel snel zou eten als het nog leeft/slijmerig is/zichtbare antennes heeft, maar kom maar door met het meelwormenmeel :+. Geen problemen mee. In ieder geval niet om het idee, smaak weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 03-02-23 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:01

Ik ben vegetariër en ik eet geen dieren, ook geen insecten. Dat wordt weer nieuwe woorden en e-nummers leren en veel etiketjes lezen. Het is wat het is maar ik vind het wel onhandig :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:04

Van mij dikke prima. Krekelbosbestaart smaakte prima

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:05

Wij gaan dit weekend naar mijn broer en ik keek naar wat eetcafés/restaurants in de buurt om te zien of we daar iets konden eten. Tot mijn verbazing stond bij de vegetarische gerechten een gerecht met insecten. Krekels om precies te zijn. Nu eet ik vegetarisch en in mijn beleving is dat dus geen geschikt gerecht voor mij. Ik vind dat een niet-vega categorie naast vis en vlees. Maar vervolgens vroeg ik me ook af hoe anderen dit zouden zien... Het eten van insecten lijkt me verder een geweldig idee. Volgens mij is het een goede bron van eiwitten en het kweken van insecten zal wellicht minder belastend zijn voor het milieu. Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik het ook graag, want ik ben alles behalve deskundig op dit gebied.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:07

Ik heb er geen problemen mee. Insecten zijn gezond, zitten boordevol eiwitten en zijn bovendien erg milieuvriendelijk. In Azie eet men al honderden jaren insecten en de mensen hebben daar veel minder last van obesitas dan hier. Er gaan op FB al een heleboel kwakkels rond die kant nog wal raken.
Ik koop zelfs af en toe bij https://kriket.be/# een zakje geroosterde krekeltjes. Die met Chili and Lime kan ik aanraden :D
We eten toch ook mosselen, oesters en garnalen.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:11

lies_sparkle schreef:
Ik ben vegetariër en ik eet geen dieren, ook geen insecten. Dat wordt weer nieuwe woorden en e-nummers leren en veel etiketjes lezen. Het is wat het is maar ik vind het wel onhandig :)

Hier idem. Ik eet geen dieren groot of klein. Ik hoop inderdaad dat het wel goed aangegeven gaat worden of ergens zoiets inzit. Het is nu al zo met bepaalde rode kleurstoffen die van luizen gemaakt zijn.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:16

0 problemen mee.

Enige jaren geleden lagen er ook 'gewoon' insectenburgers bij de jumbo in de schappen.
Die heb ik meer dan eens op.


Ik vind het een mooie en handige en breed inzetbare eiwitbron.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 11:16

lies_sparkle schreef:
Ik ben vegetariër en ik eet geen dieren, ook geen insecten. Dat wordt weer nieuwe woorden en e-nummers leren en veel etiketjes lezen. Het is wat het is maar ik vind het wel onhandig :)

Nou, dat was inderdaad wat me opviel, insecten worden gepromoot, maar het zijn toch ook gewoon dieren? Dus voor jou is een insect eten ook een nogo.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 11:17

sevke schreef:
Ik heb er geen problemen mee. Insecten zijn gezond, zitten boordevol eiwitten en zijn bovendien erg milieuvriendelijk. In Azie eet men al honderden jaren insecten en de mensen hebben daar veel minder last van obesitas dan hier. Er gaan op FB al een heleboel kwakkels rond die kant nog wal raken.
Ik koop zelfs af en toe bij https://kriket.be/# een zakje geroosterde krekeltjes. Die met Chili and Lime kan ik aanraden :D
We eten toch ook mosselen, oesters en garnalen.

Mosselen, oesters en garnalen vind ik best lekker. Haha.
Maar geroosterde krekeltjes met kruiden? Die ken ik nog niet dan.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:28

Hm inderdaad. Vallen insecten onder vegetarisch? Leuke discussie. Is een insect een dier? Nee het is een insect. Ik denk dat het dan persoonlijk is wat je wilt eten. Net als met vis.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:29

Ik vind het van de zotte als insecten her en der als vegetarisch vermeld gaan worden.
Het is en blijft een levend wezen dat gedood word om op een mensenbord te komen liggen.

Punt. Wellicht niet zo aantrekklijk als een lammetje of kalfje, maar het is van de zotte dit niet mee te tellen als dier.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:30

Suzanne F. schreef:
Hm inderdaad. Vallen insecten onder vegetarisch? Leuke discussie. Is een insect een dier? Nee het is een insect. Ik denk dat het dan persoonlijk is wat je wilt eten. Net als met vis.



Ik eet niet vegetarisch.
Voor mij valt het wel onder de categorie dier.

(ik houd daar de biologische definitie voor aan. Voor wat al dan niet een dier is)

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:31

Dat er insectenburgers oid komen helemaal prima.
Maar niet dat ze het overal tussen gaan stoppen. Ook niet bij geen vegetarisch eten.
Dus dat je de hele ingrediënten lijst voortaan door moet gaan spitten.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:32

Zo lang ze herkenbaar als 'insect' op een verpakking staan vind ik het niet erg. Insecten zijn waarschijnlijk een voor de wereld minder belastende bron van voedingsstoffen dan zoogdieren, dus als mensen zo nodig dierlijk materiaal willen eten is insect een optie.

Ik eet zelf geen dieren, ook niet als ze toevallig klein zijn en geen stembanden hebben. Voor mij zijn insecten niet anders dan zoogdieren/vogels/vissen/schaaldieren/watdanook. Ik zou het dus ook niet waarderen als ze opeens in 'vegetarische' producten werden verwerkt.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:33

Nee dat eet ik niet. Ik eet geen dieren, of het nu lieve knuffelbare dieren zijn of insecten. Dus ik mag hopen dat het helder vermeld gaat worden zodat ik ze kan vermijden als vegetariër zijnde

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:34

Niets op tegen. Ik eet al met smaak andere geleedpotigen, ik zie culinair gezien niet zo veel verschil tussen kreeftachtigen en insekten.
Maar ijslanders zijn nogal conservatief in hun eetgewoontes hier op het platteland, ik zie het nog niet zó snel in de schappen liggen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:35

Ik snap het op zich wel, je ziet het in dierenvoeding ook al steeds meer naar voren komen als goede bron van eiwitten.
Maar voor mij als vegetariër echt een no go, dier is een dier, insect, vis, koe, maakt me niet uit.
Hoop dus niet dat ze het in te veel alledaagse producten gaan stoppen, heel onhandig met alle etiketten uitpluizen.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:58

ik zit nog steeds te wachten tot insecten de belofte waar gaan maken als een van de eiwitbronnen van de toekomst. Maar zolang je 30 euro neertelt voor 70 gr gedroogde krekels gaat het hem niet worden.
Dus goede ontwikkeling.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:00

Ik begrijp niet zo goed waarom insecten niet vegetarisch zijn? De meeste vegetariërs in mijn omgeving eten ofwel geen dieren ivm milieu-overwegingen (insecten zijn prima hiervoor) of ivm dierenwelzijn (insecten hebben geen uitgebreid neurosysteem / pijnperceptie en zijn dus ook prima hiervoor).

Zelf… niet per se een mening. Ik zal niet snel een insecten burger kopen als het er duidelijk op vermeld staat maar zal ook niet zoeken op de ingrediëntenlijst of het toch niet toevallig is toegevoegd. Als de smaak ok is, is het mij best.
Al heb ik ergens wel mijn bedenkingen ivm allergieën ==> ik heb vroeger gehoord dat er best wat mensen allergisch waren aan die insectenburgers vroeger maar weet niet in hoeverre dat klopt?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:05

nee dit wil ik absoluut niet eten. De dieren worden om hygienische redenen uitgehongerd voordat ze de consumptie in mogen en dan nog is het de vraag hoe hygienisch het gaat zijn met de massa productie die nodig is, daarbij is er onvoldoende duidelijkheid over de gevolgen van chitine op lange termijn en lijkt het mij nog experimenteel/gevaarlijk ook.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:08

Dat zijn idd mooie redenen poekkie. Ik eet zelf grotendeels vega omdat ik het meestal niet over mijn hart kan verkrijgen dat ik een beest eet. Soms is het niet zo zwartwit te stellen waarom je iets wil eten of niet, maar meer een gevoel.
Ik eet alleen rundvlees (koe) van een bedrijf waarvan ik weet dat ze goed behandeld zijn. Dit doe ik omdat ik altijd wel het gevoel heb dat ik dit nodig heb. Ik eet ook wel eieren. Ik zou geen insecten eten. Het geeft me echt een verdrietig gevoel en ik denk niet dat de massaproductie van insecten heel gezellig is.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 12:10

Chitine is inderdaad wel een dingetje, de 1 zegt ongevaarlijk anderen zeggen van niet. En inderdaad ook allergieën. Ik ben voor zover ik weet nergens allergisch voor, dus ben er niet zo bang voor, maar als het niet duidelijk aangegeven staat en je blijkt er wel allergisch voor te zijn, dan zou ik niet blij worden.

Maar we gaan straks insecten vinden in brood, snoep, koek, enz. Dus mogelijk overal. Natuurlijk is meel zonder insecten nu al lastig, want tja, dat is gewoon inherent aan. Maar opzettelijk toevoegen, ik weet het nog niet.

Ik zag op fb een filmpje van hoe je insecten lekker kon klaarmaken in een worstje op de bbq.En dan gooien ze een spies door die dieren alsof een insect geen gevoel heeft. Dat vind ik dan ook wel weer niet zo netjes.
Ik heb niet direct een probleem met vlees eten, maar je kunt wel goed voor dieren zijn.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:12

Ik denk ook effectief dat een insect geen gevoel heeft.
hier vroeger wandelende takken gehad en die beesten eten soms gewoon hun eigen poot of dat van een collega random af zonder daar een probleem van te maken. Niet eens wegtrekken oid.

My best guess is dat het zenuwstelsel en de hersenstructuur van een insect onvoldoende is ontwikkeld om pijnperceptie te hebben.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:13

Als je geen insecten wil eten kan je ook wel stoppen met rozijnen, dadels, meel, rijst etc.
Zitten ook allemaal insecten in.