Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Insecten eten, in veel produkten toegestaan

 
Profiel   

Poekkie schreef
Ik denk ook effectief dat een insect geen gevoel heeft.
hier vroeger wandelende takken gehad en die beesten eten soms gewoon hun eigen poot of dat van een collega random af zonder daar een probleem van te maken. Niet eens wegtrekken oid.

My best guess is dat het zenuwstelsel en de hersenstructuur van een insect onvoldoende is ontwikkeld om pijnperceptie te hebben.

Dat weet ik dus niet. Er zijn onderzoeken die toch wat anders beweren.
https://www.animalstoday.nl/insecten-re ... nprikkels/

Er werd ook altijd gezegd dat een haak door de bek bij een vis geen pijn doet. Maar het levert natuurlijk wel stress op. En ik denk dat het bij insecten ook niet zo fijn is om een poot of vleugel te verliezen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:15 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
nee dit wil ik absoluut niet eten. De dieren worden om hygienische redenen uitgehongerd voordat ze de consumptie in mogen en dan nog is het de vraag hoe hygienisch het gaat zijn met de massa productie die nodig is, daarbij is er onvoldoende duidelijkheid over de gevolgen van chitine op lange termijn en lijkt het mij nog experimenteel/gevaarlijk ook.


buiten dit, wil ik ze niet eten, ook niet vermalen verborgen of wat dan ook.
Eet geen dadels rozijnen en in meel/rijst geloof niet dat ze daar in verwerkt zijn, als er andere dingen dan mee of rijst in een verpakking zitten wordt dat afgekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:16 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Als je geen insecten wil eten kan je ook wel stoppen met rozijnen, dadels, meel, rijst etc.
Zitten ook allemaal insecten in.

Dat schreef ik ook al, nou ja, meel, daar zijn insecten gewoon altijd in te vinden. Maar het is wat anders als je ze extra gaat toevoegen vind ik. Als je dat doet, dan moet je het wel goed vermelden op verpakkingen.
In mijn sla vind ik ook wel eens wat, maar dat is wat anders dan met opzet toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:16 



 
Profiel   

germie schreef
Poekkie schreef
Ik denk ook effectief dat een insect geen gevoel heeft.
hier vroeger wandelende takken gehad en die beesten eten soms gewoon hun eigen poot of dat van een collega random af zonder daar een probleem van te maken. Niet eens wegtrekken oid.

My best guess is dat het zenuwstelsel en de hersenstructuur van een insect onvoldoende is ontwikkeld om pijnperceptie te hebben.

Dat weet ik dus niet. Er zijn onderzoeken die toch wat anders beweren.
https://www.animalstoday.nl/insecten-re ... nprikkels/

Er werd ook altijd gezegd dat een haak door de bek bij een vis geen pijn doet. Maar het levert natuurlijk wel stress op. En ik denk dat het bij insecten ook niet zo fijn is om een poot of vleugel te verliezen.


Dat artikel is ook maar een theorie die ze hebben.
Ik weet niet… als ik regelmatig zie dat een wandelende tak de poot van zijn maat opeet en die maat niet eens wegtrekt of beweegt, kan ik onmogelijk geloven dat het pijn doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:18 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Als je geen insecten wil eten kan je ook wel stoppen met rozijnen, dadels, meel, rijst etc.
Zitten ook allemaal insecten in.


Dat vind ik wel iets anders dan bewust een krekelburger o.i.d. eten... Ik ben ook wel eens half gestikt in een vlieg tijdens het fietsen, dan zou je bijna kunnen stellen dat je als niet-insecteneter niet meer kan fietsen in de zomer. :P

Ik heb geen bezwaar tegen het eten van insecten, maar dat heb ik ook niet tegen vlees of vis. Mits verantwoord gehouden, gevangen en gedood. Als ik het zelf maar niet hoef te eten. Al van jongs af aan heb ik niets met vlees, helemaal niets met vis en walg ik van mosselen, garnalen en kreeft. Mijn ouders wilden wel speciaal vlees kopen van bijvoorbeeld een hobbyboer die eens in de zoveel tijd een koe slacht na een leven in de wei. Mooi idee, maar daar wordt de smaak/textuur voor mij niet anders van. Vleesvervangers die op vlees moeten lijken (qua looks, structuur en/of smaak), zijn niet aan mij besteed. Ik ben daarom ook niet meteen de aangewezen persoon voor de consumptie van insecten.

Mocht het uiteindelijk noodzakelijk worden om insecten te eten om aan de benodigde voedingsstoffen te komen, dan hoop ik van harte dat er manieren worden gevonden om de smaak en de textuur te verbloemen. Mogelijk eet ik wekelijks insecten die in mijn rijst zitten. Daar kan ik mee leven. Als het maar niet ter vervanging is en alleen 'per ongeluk en in zeer kleine hoeveelheden' in het product zit. :+


Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 03-02-23 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:29 



 
Profiel   

germie schreef
verootjoo schreef
Als je geen insecten wil eten kan je ook wel stoppen met rozijnen, dadels, meel, rijst etc.
Zitten ook allemaal insecten in.

Dat schreef ik ook al, nou ja, meel, daar zijn insecten gewoon altijd in te vinden. Maar het is wat anders als je ze extra gaat toevoegen vind ik. Als je dat doet, dan moet je het wel goed vermelden op verpakkingen.
In mijn sla vind ik ook wel eens wat, maar dat is wat anders dan met opzet toevoegen.

Het kan dat er PER ONGELUK insecten in plantaardige voedingsmiddelen beland zijn. Ik zag dat vroeger als een bewijs dat die spullen niet bespoten waren....want dan vind je inderdaad geen enkel insect erin en daarom worden planten voor de export zwaar bespoten anders worden ze in het ontvangende land afgekeurd. Mijn opa was boer en die spoot nooit. Wij kregen vroeger groente van hem en mijn moeder griezelde daarvan omdat die vol met slakken etc, zat! Als ik een slak of zo vind in de sla zet ik die in de tuin. Maar tegenwoordig vind ik er nooit meer een in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:35 



 
Profiel   

Voor mij als vegetariër zijn insecten ook geen optie. Het blijven dieren die gedood moeten worden.
En rozijnen enzo vind ik dan toch nog wel een verschil. Maar dat geldt ook voor bijv appelmoes enzo. Daar kan ook niemand garanderen dat er echt niets in zit. Maar dat is toch anders dan er bewust voor kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:37 



 
Profiel   

Maakt mij niet uit of ze wel/geen pijn voelen… ik eet geen dieren punt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:48 



 
Profiel   

Voor mijzelf maakt het niet uit heb vaker wat met meelwormenmeel gegeten en daar merk je niks van. Maar kan mij voorstellen dat het niet voor iedereen fijn is als ze het overal maar instooppen zonder duidelijke vermelding.

julius_juut schreef
Zo lang ze herkenbaar als 'insect' op een verpakking staan vind ik het niet erg. Insecten zijn waarschijnlijk een voor de wereld minder belastende bron van voedingsstoffen dan zoogdieren, dus als mensen zo nodig dierlijk materiaal willen eten is insect een optie.


Dat het echt minder belastend is valt op dit moment nog erg tegen. Zowel de kweekmethode als hoe ze gevoerd worden zijn nog niet enorm groen. Heeft wel de potentie ervoor maar zover zijn ze nog niet.
Kwa kweekmethode is de ontwikkeling gewoon nog niet zo ver. en qwa voer krijgen ze eigenlijk gewoon hetzelfde als onze kippen. Dingen als groenafval mag bijvoorbeeld gewoon nog niet volgens de wet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:56 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Als je geen insecten wil eten kan je ook wel stoppen met rozijnen, dadels, meel, rijst etc.
Zitten ook allemaal insecten in.

Gevaarlijke logica. Onder die redenatie vind je muizekeutels ook geschikt voor menselijke consumptie.... _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:57 



 
Profiel   

Ik heb er geen problemen mee, mits het heel duidelijk vermeld staat op verpakkingen of producten ivm allergie. Ivm schaal en schelpdieren allergie kan het best dat insecten hetzelfde probleem geven. Dat voorkom ik liever. En voor vegetariers en veganisten is een heel duidelijke melding ook wel fijn, zodat ze niet ongewild beestjes eten of gebruiken. Want ja voor mij zijn insecten dieren :j en horen dan ook niet thuis is vegetarische of veganistische producten

Op zich het is een goede bron van eiwit, kwa "productie" ervan heb je niet veel oppervlakte nodig. Of ingewikkelde voeding voor de beestjes. Ook produceren ze weinig stikstof of andere vervuiling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:58 



 
Profiel   

Iedereen die wel eens zo’n roze koek heeft gegeten heeft al de wereld insecten op. Luizen nog wel. Ik denk dat ik bijna verhongerd moet zijn voor ik een dikke worm of krekel eet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:59 



 
Profiel   

lies_sparkle schreef
Ik ben vegetariër en ik eet geen dieren, ook geen insecten. Dat wordt weer nieuwe woorden en e-nummers leren en veel etiketjes lezen. Het is wat het is maar ik vind het wel onhandig :)


Ik ben inmiddels al 15 jaar vegetariër maar insecten eet ik wel, daar heb ik weer geen probleem mee. Wellicht krom maar voor mij is een krekel/meelworm of mier echt iets anders als een koe of varken.

Insecten zijn volgens mij echt de toekomst, zowel voor het klimaat, de gezondheid van de mens als voor het verminderen van dierenleed. Insecten stoten veel minder methaan uit, hebben ze minder ruimte nodig om te groeien en verbruiken ze minder water en voer. In vergelijking: Voor 1 kilo insecten is 1,7 kilo voer nodig, tegenover 24 kilo voor 1 kilo biefstuk. Daarnaast bevatten de insecten veel goede voedingstoffen en weinig vet.

Zouden er meer insecten gegeten worden en neemt de vraag naar vlees af dan zijn er in mijn optiek alleen maar winnaars.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:01 



 
Profiel   

BigOne schreef
Iedereen die wel eens zo’n roze koek heeft gegeten heeft al de wereld insecten op. Luizen nog wel. Ik denk dat ik bijna verhongerd moet zijn voor ik een dikke worm of krekel eet.


dan verhonger ik maar, roze koek?? nog nooit op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:03 



 
Profiel   

Ik weet maar genoeg voor een globale mening, ik weet niet exact hoe de insectenkweekindustrie in elkaar steekt. Het lijkt mij nu niet rotter dan onze huidige massa veelteelt dus daarin niet meer moeite.
Maar ik ben veganist; ik zou het zelf niet eten. Ben wel benieuwd naar de smaak maar dat heb ik bij meer dingen. Als ik niet in de gaten zou hoeven houden wat ik binnen krijg was ik waarschijnlijk een stuk avontuurlijkere eter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:07 



 
Profiel   

Je hoeft het in de gaten te houden niet he, ‘t is een keuze die je zelf maakt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:10 



 
Profiel   

JMH schreef
lies_sparkle schreef
Ik ben vegetariër en ik eet geen dieren, ook geen insecten. Dat wordt weer nieuwe woorden en e-nummers leren en veel etiketjes lezen. Het is wat het is maar ik vind het wel onhandig :)


Ik ben inmiddels al 15 jaar vegetariër maar insecten eet ik wel, daar heb ik weer geen probleem mee. Wellicht krom maar voor mij is een krekel/meelworm of mier echt iets anders als een koe of varken.

Insecten zijn volgens mij echt de toekomst, zowel voor het klimaat, de gezondheid van de mens als voor het verminderen van dierenleed. Insecten stoten veel minder methaan uit, hebben ze minder ruimte nodig om te groeien en verbruiken ze minder water en voer. In vergelijking: Voor 1 kilo insecten is 1,7 kilo voer nodig, tegenover 24 kilo voor 1 kilo biefstuk. Daarnaast bevatten de insecten veel goede voedingstoffen en weinig vet.

Zouden er meer insecten gegeten worden en neemt de vraag naar vlees af dan zijn er in mijn optiek alleen maar winnaars.


Daar ben ik het dan niet helemaal met je eens. Het kan inderdaad kloppen dat voor 1 kg insecten 1,7 kg voer nodig is wat een stuk minder is dan voor vee. Maar nog steeds is dat bijna 2 keer zoveel dan voor het zelf eten van het ‘voer’ voor insecten.

Het klinkt zo voor mensen die vlees eten inderdaad als een goede vervanging qua ratio voer:vlees maar voor vegetariërs/veganisten dus niet.

Uiteraard met alle respect naar jouw keuze wat je wel of niet eet hoor. Dat maakt me allemaal niet zoveel uit, lekker eten wat jij wilt eten :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:13 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Als je geen insecten wil eten kan je ook wel stoppen met rozijnen, dadels, meel, rijst etc.
Zitten ook allemaal insecten in.

:j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:15 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Als je geen insecten wil eten kan je ook wel stoppen met rozijnen, dadels, meel, rijst etc.
Zitten ook allemaal insecten in.


Het is heel anders of je een enkel insect per ongeluk mee eet of dat je bewust een enorme hoeveelheid tot je neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:26 



 
Profiel   

germie schreef
Dat weet ik dus niet. Er zijn onderzoeken die toch wat anders beweren.
https://www.animalstoday.nl/insecten-re ... nprikkels/

Er werd ook altijd gezegd dat een haak door de bek bij een vis geen pijn doet. Maar het levert natuurlijk wel stress op. En ik denk dat het bij insecten ook niet zo fijn is om een poot of vleugel te verliezen.


Met deze redenatie zou je ook geen planten meer kunnen eten, want dat zijn ook gewoon organismen die misschien geen pijn voelen, maar ook in zekere mate stress ervaren. Alleen omdat het kan bewegen is het dan zielig?

Ik vind het interessant om te zien waar men dan de grens trekt. Zal voor iedereen inderdaad anders zijn, maar ik eet ook gewoon vlees dus wellicht is dat voor mij een andere situatie. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:30 



 
Profiel   

Kuggur schreef
verootjoo schreef
Als je geen insecten wil eten kan je ook wel stoppen met rozijnen, dadels, meel, rijst etc.
Zitten ook allemaal insecten in.

Gevaarlijke logica. Onder die redenatie vind je muizekeutels ook geschikt voor menselijke consumptie.... _O-


Wat niet weet, wat niet deert :+


mystery1980 schreef
verootjoo schreef
Als je geen insecten wil eten kan je ook wel stoppen met rozijnen, dadels, meel, rijst etc.
Zitten ook allemaal insecten in.


Het is heel anders of je een enkel insect per ongeluk mee eet of dat je bewust een enorme hoeveelheid tot je neemt.


In de dingen die ik noem zit niet per ongeluk een enkel insect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:40 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
verootjoo schreef
Als je geen insecten wil eten kan je ook wel stoppen met rozijnen, dadels, meel, rijst etc.
Zitten ook allemaal insecten in.


Het is heel anders of je een enkel insect per ongeluk mee eet of dat je bewust een enorme hoeveelheid tot je neemt.


In de dingen die ik noem zit niet per ongeluk een enkel insect.[/quote]

Van dadels weet ik inderdaad dat daar regelmatig een insect in zit, die eet ik dan ook heel zelden en snij ik eerst door om te checken.

Bij de andere voedingsmiddelen die je noemt is me dat minder bekend, kun je me dat eens verder uitleggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:45 



 
Profiel   

Op het graan waar meel van wordt gemaakt komen veel beestjes op af en die worden mee vermalen in het meel.

Idem met rijst maar dan worden ze niet vermalen daar zitten ze gewoon in de rijstkorrels. Die worden wel gewassen in de lassie fabriek maar dat overleven ze over het algemeen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:49 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Op het graan waar meel van wordt gemaakt komen veel beestjes op af en die worden mee vermalen in het meel.

Idem met rijst maar dan worden ze niet vermalen daar zitten ze gewoon in de rijstkorrels. Die worden wel gewassen in de lassie fabriek maar dat overleven ze over het algemeen niet.


Is voor mij wat anders dan insectenburgers of een bakkie sprinkhanen wegwerken.
Dus nee ik stop niet met dadels en meel eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:51 



 
Profiel   

nah voor mij geen insecten.

Ik houd het liever bij het originele voedsel en zal ook deze trend overslaan
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 12:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen