Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:53

Vind het maar bijzonder, ik snap niet waarom dit zo makkelijk toegelaten word? Ik had gehoord dat ze het niet eens meer altijd op de labesl hoeven te verkondigen dat er krekels in zitten. Waarvoor hebben we de labels dan? Kan toch niet zo zijn dat het verzwegen kan worden wat er precies allemaal in zit? We hebben toch recht op om te weten wat er in ons voedsel zit? Correct me if i'm wrong %)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:53

Mars schreef:
verootjoo schreef:
Op het graan waar meel van wordt gemaakt komen veel beestjes op af en die worden mee vermalen in het meel.

Idem met rijst maar dan worden ze niet vermalen daar zitten ze gewoon in de rijstkorrels. Die worden wel gewassen in de lassie fabriek maar dat overleven ze over het algemeen niet.


Is voor mij wat anders dan insectenburgers of een bakkie sprinkhanen wegwerken.
Dus nee ik stop niet met dadels en meel eten.


Dat mag.

Ik hoef ook geen krekelburgers, ik heb een soort fobie voor insecten :')

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:56

Graag zelfs. Het wordt nu nog jammer genoeg als delicatesse gezien waardoor erg duur is. Maar zou mooi zijn als het stuk betaalbareder zou worden.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:56

Ik heb er niet meer of minder problemen mee dan elk ander dier dat in voedsel verwerkt zit. Ik eet vegetarisch en voornamelijk plantaardig, dus ook zo min mogelijk insecten.
Ik vraag me vooral af of mensen die geen insecten willen eten ook geen roze koeken en rode snoepjes enzo eten, want daar zitten luizen in verwerkt. En geen vijgen, want daar zit meestal een verteerde vijgenwesp in. Er is al best wat voeding waar nu al insecten in zitten, zowel met opzet als per ongeluk.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:58

Ik vind bewust insecten eten in bv een burgervorm wel anders dan een insect in een dadel. Ik vermoord ook beestjes als ik uit mijn eigen tuin oogst, als ik de aardbeien eerst laat weken bv, of laatst sneed ik een rups doormidden die in de kool verstopt zat. Al moet ik zeggen dat ik het geen fijne gedachte vind, uiteraard. (maar ik eet sowieso amper dadels)
Ik ben veganist maar er zit ook dierlijk materiaal in de wielen van de trein van het ov of in mijn autobanden. Je doet imo wat je kunt.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:59

verootjoo schreef:
Op het graan waar meel van wordt gemaakt komen veel beestjes op af en die worden mee vermalen in het meel.

Idem met rijst maar dan worden ze niet vermalen daar zitten ze gewoon in de rijstkorrels. Die worden wel gewassen in de lassie fabriek maar dat overleven ze over het algemeen niet.


lijkt mij dat ze die wel op afstand houden met bv bestrijdingsmiddelen enzo.
Denk dat dit niet om grote hoeveelheden kan gaan.
Bovendien brengen die beestjes schimmels mee en dan gaat de houdbaarheid eraan.
Ik kan er in elk geval niks over vinden dat dit gebeurd.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:00

Nee voor mij als vegetarier geen insecten. Ook geen vis of schaaldieren. Een beest is een beest en moet dood om gegeten te worden. Misschien vind ik het zelfs nog wel erger. Voor 1 hamburger hoeft maar 1 koe dood. Maar een heleboel meelwormen moeten dood voor dezelfde burger. En dierenwelzijn zal wel niet heel hoog zijn voor insecten "want ze voelen toch niet"
Ik heb nog steeds dat beeld van die kuikentjes die levend en bij bewustzijn vermalen worden op mijn netvlies. Dat zal voor insecten niet anders gaan gok ik.
Ze lijken dan nog minder op mensen dan koeien of varkens maar dat wil niet zeggen dat ik ze het leed van de bio industrie gun.
Ik eet wel gewoon planten.
Milieutechnisch is het idd een goed idee om insecten ipv zoogdieren te eten.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:01

ik vraag mij ook af hoe gelovige mensen hierover denken, volgens mij staat er ook in de bijbel dat je geen insecten mag eten toch?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:02

mystery1980 schreef:
ik vraag mij ook af hoe gelovige mensen hierover denken, volgens mij staat er ook in de bijbel dat je geen insecten mag eten toch?


De joden en moslims niet maar in de bijbel wordt juist wel gesproken over eten van insecten

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:09

Ik lees hier 2 dingen die ik niet kan plaatsen.

Insecten zijn geen dieren
Insecten voelen geen pijn

Nou dat spinnetje in Thailand en schorpioen die een spies in hun lijf kregen en op de bbq werden gegooid zag er niet uit alsof ze niks voelde.

Ik ben flexatariër ik eet allen duurzaam biologisch vlees waarvan alle dieren buiten leven en mogen zorgen voor hun kinderen.
Dus nee ik ga geen insecten eten ik wil weten of mijn beest goed leven heeft gehad, uiteten en vakanties zijn drama voor mij

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:15

Vegan, dus nee. Ik vind het wel een beter alternatief voor diervoeding.

Geen enkel dier verdient het in mijn ogen om op de wereld gezet te worden in gevangenschap puur om snel weer gedood te worden, zonder écht geleefd te hebben. En insecten zijn ook dieren (wat raar dat mensen hier zeggen insecten zijn geen dieren?! haha). Vanuit die filosofie dus, niet vanuit mileu-oogpunt.


Edit; en er wordt wel degelijk gedacht dat insecten ook pijn kunnen voelen. Misschien niet exact hetzelfde als wij dat ervaren, maar ze voelen wel pijn. Dus hopelijk komen er dan ook voor insecten wel echt standaarden m.b.t. dierwelzijn, want er zijn een hoop misvattingen over insecten.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:19

tita schreef:
Ik lees hier 2 dingen die ik niet kan plaatsen.

Insecten zijn geen dieren
Insecten voelen geen pijn

Nou dat spinnetje in Thailand en schorpioen die een spies in hun lijf kregen en op de bbq werden gegooid zag er niet uit alsof ze niks voelde.

Ik ben flexatariër ik eet allen duurzaam biologisch vlees waarvan alle dieren buiten leven en mogen zorgen voor hun kinderen.
Dus nee ik ga geen insecten eten ik wil weten of mijn beest goed leven heeft gehad, uiteten en vakanties zijn drama voor mij

Insecten zijn inderdaad wel gewoon dieren ja…
Ik ben zelf vegetariër. Twijfel nog een beetje of ik wel of niet insecten zal eten.

Wat je zegt over de pijn: het is mij geleerd dat insecten geen centraal zenuwstelsel hebben, dus daarom zouden ze geen pijn kunnen. Maar andere bronnen zeggen juist weer van wel? :') . (Ik googelde op: insecten centraal zenuwstelsel).

Dus ik vind het lastig.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:29

Had ik graag insecten willen eten, dan was ik wel vogel of reptiel geworden :+

Maar voor mij een no go dus. Voor ieder die dat wil eten prima als insecten beschikbaar zijn ( of producten waar dat in zit), maar er moet dan altijd een keuze zijn.

Nu eet ik heel weinig vlees (ook geen vleesvervangers), maar ik vind het alles behalve een vervanger voor vlees (en dat is wel de bedoeling hiervan). Daarnaast kunnen onze darmen de chitine niet verwerken.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:30

nienke555 schreef:
Insecten zijn inderdaad wel gewoon dieren ja…
Ik ben zelf vegetariër. Twijfel nog een beetje of ik wel of niet insecten zal eten.

Wat je zegt over de pijn: het is mij geleerd dat insecten geen centraal zenuwstelsel hebben, dus daarom zouden ze geen pijn kunnen. Maar andere bronnen zeggen juist weer van wel? :') . (Ik googelde op: insecten centraal zenuwstelsel).

Dus ik vind het lastig.



Dat is inmiddels achterhaald :)
Er is eigenlijk in het verleden niet genoeg aandacht aan besteed, nu gelukkig wel.
Het zenuwstelsel van een insect zit inderdaad anders in elkaar dan die van bv zoogdieren, en er werd lange tijd daardoor aangenomen dat dat betekent dat ze functies (zoals perceptie van pijn) missen. Echter is dat zenuwstelsel van insecten complex, en kan het dezelfde functies uitvoeren als het ons bekende zenuwstelsel zónder dat er daarvoor homologe hersenstructuren voor aanwezig hoeven te zijn.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:31

JMH schreef:
lies_sparkle schreef:
Ik ben vegetariër en ik eet geen dieren, ook geen insecten. Dat wordt weer nieuwe woorden en e-nummers leren en veel etiketjes lezen. Het is wat het is maar ik vind het wel onhandig :)


Ik ben inmiddels al 15 jaar vegetariër maar insecten eet ik wel, daar heb ik weer geen probleem mee. Wellicht krom maar voor mij is een krekel/meelworm of mier echt iets anders als een koe of varken.

Insecten zijn volgens mij echt de toekomst, zowel voor het klimaat, de gezondheid van de mens als voor het verminderen van dierenleed. Insecten stoten veel minder methaan uit, hebben ze minder ruimte nodig om te groeien en verbruiken ze minder water en voer. In vergelijking: Voor 1 kilo insecten is 1,7 kilo voer nodig, tegenover 24 kilo voor 1 kilo biefstuk. Daarnaast bevatten de insecten veel goede voedingstoffen en weinig vet.

Zouden er meer insecten gegeten worden en neemt de vraag naar vlees af dan zijn er in mijn optiek alleen maar winnaars.

Sorry, maar als jij wel insecten eet dan ben jij geen vegetarier.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:35

Het lijkt me daarnaast ook wel apart dat iets dat al zolang leeft (insecten), een goed concept gemaakt door de natuur, kan overleven zonder functie van pijn. Pijn is iets dat nuttig is. Ik heb verschillende webinars gezien en studies gevolgd waarin onderzocht is dat planten ook stress ervaren / een soort pijn voelen wanneer zij aangevallen worden, en dit dan ook communiceren naar andere planten zodat zij zich kunnen voorbereiden op verdediging. Dan zou het toch raar zijn dat insecten dat niet hebben?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:41

Klopt Gitana, al wordt er wel een onderscheid gemaakt tussen nociceptie en pijn. Nociceptie is eigenlijk puur het waarnemen van een schadelijke stimulans en de reflex daarop: denk hand wegtrekken van fornuis voordat je echt pijn voelt. Pas als die zenuwimpuls ook de hersenen bereiken ervaar je ook het gevoel van pijn.

Schadelijke impulsen waarnemen en daarop anticiperen (zoals nodig is voor overleven) betekent dus niet per definitie dat er gevoelsmatig pijn wordt geleden.

Maar sowieso is pijn objectief, dus altijd lastig te onderzoeken. Bij dieren, en helemaal insecten, is het nóg wat lastiger :D

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:43

BaileyMix schreef:
nienke555 schreef:
Insecten zijn inderdaad wel gewoon dieren ja…
Ik ben zelf vegetariër. Twijfel nog een beetje of ik wel of niet insecten zal eten.

Wat je zegt over de pijn: het is mij geleerd dat insecten geen centraal zenuwstelsel hebben, dus daarom zouden ze geen pijn kunnen. Maar andere bronnen zeggen juist weer van wel? :') . (Ik googelde op: insecten centraal zenuwstelsel).

Dus ik vind het lastig.



Dat is inmiddels achterhaald :)
Er is eigenlijk in het verleden niet genoeg aandacht aan besteed, nu gelukkig wel.
Het zenuwstelsel van een insect zit inderdaad anders in elkaar dan die van bv zoogdieren, en er werd lange tijd daardoor aangenomen dat dat betekent dat ze functies (zoals perceptie van pijn) missen. Echter is dat zenuwstelsel van insecten complex, en kan het dezelfde functies uitvoeren als het ons bekende zenuwstelsel zónder dat er daarvoor homologe hersenstructuren voor aanwezig hoeven te zijn.

Oké dankjewel! Weer wat nieuws geleerd :D

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:44

Interessant bedankt voor je uitleg Baileymix.
Dan hoef ik waarschijnlijk geen sorry meer te zeggen tegen mijn moestuinplanten als ik ze afsnij :')

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:51

Gitana schreef:
Interessant bedankt voor je uitleg Baileymix.
Dan hoef ik waarschijnlijk geen sorry meer te zeggen tegen mijn moestuinplanten als ik ze afsnij :')



:)) Voelt toch als je met zorg grootgebrachte kindertjes die je omlegt hè

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:13

Je eet sowieso diverse insecten gedurende je leven, voornamelijk tijdens je slaap.

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:15

Ailill schreef:
Je eet sowieso diverse insecten gedurende je leven, voornamelijk tijdens je slaap.


Tijdens je slaap is een fabel. :)

Een van de linkjes, deze gaat dan met name over spinnen:

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a2 ... nnen-eten/

Per ongeluk een vliegbeest inslikken als je buiten bent/sport, dat is dan wel weer vrij aannemelijk.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 03-02-23 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:19

_Lorette_ schreef:
Ailill schreef:
Je eet sowieso diverse insecten gedurende je leven, voornamelijk tijdens je slaap.


Gelukkig niet. :)

Een van de linkjes, deze gaat dan met name over spinnen:

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a2 ... nnen-eten/
Spinnen ja, er zijn meer soorten insecten ;)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:22

Spinnen zijn geen insecten. Insecten hebben 6 poten.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:23

je was me voor