Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:23

Als je het heel exact wil doen dan krijgen we allemaal beestjes binnen. Micro organismen wel, maar goed het leeft en het zijn beestjes. Niet dat je dan direct wormenburgers moet gaan eten ofzo.

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:27

Spinnen worden het meest benoemd, wellicht omdat veel mensen er bang voor zijn, maar ze trekken de onderzoeken wel breder (door naar insecten). Ik val vooral over de 'voornamelijk tijdens je slaap'. Alle onderzoeken hebben één conclusie gemeen: je eet juist (vrijwel nooit) een insect in je slaap. Vast wel eens met fietsen (of andere buitenactiviteiten), als er iets in je mond vliegt.

Broodje aap/fabel dus.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 03-02-23 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:28

Ailill schreef:
Spinnen ja, er zijn meer soorten insecten ;)


Spinnen zijn helemaal geen insecten. :Y)

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:28

Gitana schreef:
Het lijkt me daarnaast ook wel apart dat iets dat al zolang leeft (insecten), een goed concept gemaakt door de natuur, kan overleven zonder functie van pijn. Pijn is iets dat nuttig is. Ik heb verschillende webinars gezien en studies gevolgd waarin onderzocht is dat planten ook stress ervaren / een soort pijn voelen wanneer zij aangevallen worden, en dit dan ook communiceren naar andere planten zodat zij zich kunnen voorbereiden op verdediging. Dan zou het toch raar zijn dat insecten dat niet hebben?


Waarom? Een spons is ook een levend wezen maar die voelt het echt niet als je ze doormidden scheurt.
En heel eerlijk… op het moment dat men tegen mij begint te spreken over stress of pijn bij planten haak ik af, te wieberwieber voor miij.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:28

verootjoo schreef:
Spinnen zijn geen insecten. Insecten hebben 6 poten.
Ik twijfelde maar was te lui om het op te zoeken :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:30

Poekkie schreef:
Ik denk ook effectief dat een insect geen gevoel heeft.
hier vroeger wandelende takken gehad en die beesten eten soms gewoon hun eigen poot of dat van een collega random af zonder daar een probleem van te maken. Niet eens wegtrekken oid.

My best guess is dat het zenuwstelsel en de hersenstructuur van een insect onvoldoende is ontwikkeld om pijnperceptie te hebben.

Er zijn onderzoeken naar gedaan waaruit blijkt dat insecten wel degelijk pijn kunnen voelen.
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.aaw4099
Dit is eentje maar er zijn er meerderen.

Maar nu ga je vast afhaken ook al is het wetenschappelijk onderzoek. :+ Jouw "best guess" is vast beter dan het onderzoek van wetenschappers. :j
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-02-23 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:32

Dat kan zijn maar ik heb hier al eens op gereageerd…. Hoe verklaar jij dat je poot afgeknaagd wordt, dat zeer moet doen, en je toch niet eens je poot verplaatst? Ik heb het zeker een keer of 10/20 gezien bij die beestjes met steeds 0 reactie… mijn enige verklaring is dat het geen pijn zal doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:33

Poekkie schreef:
Dat kan zijn maar ik heb hier al eens op gereageerd…

Zoals ik al zei, jouw "best guess" is vast betrouwbaarder dan daadwerkelijk onderzoek. :j

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:35

Wat de kriebels krijgen van insecten en aanverwanten betreft...
De een of andere achter-oudtante van mij schijnt bij de gedachte aan mosselen te hebben geroepen, 'Gatver! Een beest in je mond!' om vervolgens een hap worst te nemen. :') Tja ze woonde niet aan zee.
Wat dat betreft zijn sprinkhanen voor mij gewoon een soort landgarnalen. Even wennen maar het is gewoon een ander soort eiwit.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:37

Poekkie schreef:
Dat kan zijn maar ik heb hier al eens op gereageerd….



Nou ja, 'wat jij ooit gezien hebt' en een wetenschappelijk onderzoek zijn natuurlijk niet echt elkaars gelijke :+

Dat is eigenlijk juist de issue: anekdotisch bewijs (ik zie geen pijnreactie dus er is geen pijn) dat zonder gedegen onderbouwing decennialang is overgenomen. Nu er dus meer en vooral beter onderzoek naar gedaan wordt, blijkt de vork anders in de steel te zitten.

De moeite waard dus om er wel degelijk eens wat dieper in te duiken, en het niet af te doen als 'maar een theorie' en 'dat kan zijn'.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:40

Nou ik ga heel eerlijk zeggen dat het mij niet boeit wat een insect voelt. Als ze geen pijn tonen of wegtrekken/lopen/vliegen/kruipen of iets wat ook maar op een pijnreactie lijkt hebben ze imo geen pijn. Mag je wetenschappelijk onderzoek op los laten wat je wil maar imo ga je dan veel te ver in het vermenselijken van dat soort ongedierte.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:44

Jij verwart wandelende takken met alle insecten. Ze zijn niet allemaal hetzelfde. Wandelende takken kunnen ledematen regenereren (onder bepaalde omstandigheden) en afbreken om aan predatie te ontkomen. Het is dus aannemelijk dat daar een mechanisme inzit dat dat geen pijn veroorzaakt.

Dat is absoluut niet voor alle insecten zo, en ook niet gezegd dat een wandelende tak nérgens pijn voelt omdat schade aan zijn ledematen geen pijn doet.


Het is alsof een alien ons zou zien en zou zeggen: goh, mensen knippen gewoon hun eigen en elkaars haar af! Dan zullen zoogdieren wel geen pijn ervaren.


Dat het je niet boeit, dat is een ander verhaal. Maar dat heeft dan weer niks met wetenschap te maken.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:47

Ze kunnen beperkt regenereren als ze nog in de groei zijn, anders niet.

En ja ik vind het aannemelijk om te zeggen dat als mij haar knippen geen pijn doet, dat dat bij mijn paard ook niet zo zal zijn :)

Maar dus mijn excuses… ik heb echt geen interesse om te lezen hoe een dier zich theoretisch zou moeten voelen. Ik zie hun reactie of ik zie die niet en daar stopt het voor mij.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:51

Agenda 2030 at it's finest, en nog kiezen veel mensen er voor om weg te kijken.

Het is zeer ongezond voor mensen om te eten, ik zou het dan ook absoluut afraden!

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:53

Gaat lekker in dit topic zeg :=
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 03-02-23 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:53

Waarom ongezond?
En ongezonder dan wat een doorsnee hamburger / pizza / kebab is?

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:55

Poekkie schreef:
Waarom ongezond?
En ongezonder dan wat een doorsnee hamburger / pizza / kebab is?



Verdiep je maar eens in chitine/ polysaccharide.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:56

Poekkie schreef:
Maar dus mijn excuses… ik heb echt geen interesse om te lezen hoe een dier zich theoretisch zou moeten voelen. Ik zie hun reactie of ik zie die niet en daar stopt het voor mij.



Maar het is dus niet theoretisch. En bij andere insecten zie je het wel. Al is dus reactie niet synoniem voor het gevoel pijn. In ieder geval: je aanname is fout en het is zonde dat dieren straks gaan lijden om foute aannames. Dat het je niet boeit omdat het geen consequenties heeft voor jou, tja, dat heeft met andere zaken te maken dan biologie.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:06

zag van de week ook al een petitie voorbij komen betreft insecten.
Petitie is gestart dat ze willen dat het verplicht word dat er vermeld word op het product dat er insecten in zijn verwerkt/zitten
https://www.petities.com/verlichte_stic ... g_iybT13Xc

Zelf weet ik niet wat ik ervan moet denken, maar voorlopig krijg ik geen honger van het feit dat ik insecten moet gaan eten.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Insecten eten, in veel produkten toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:11

Die verplichting van vermelden begrijp ik dan weer wel, zeker ivm allergie dus

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:12

Ik zou inderdaad graag zien dat het goed is aangegeven wat er voedsel (en andere producten) verwerkt is. Zo kun je zelf de keuze maken of je dat wil of niet.

Ik heb trouwens zelf even gemist waarom insecten toevoegen een meerwaarde zou zijn, maar dat zal ik nog wel even opzoeken.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:12

kiki1976 schreef:
zag van de week ook al een petitie voorbij komen betreft insecten.
Petitie is gestart dat ze willen dat het verplicht word dat er vermeld word op het product dat er insecten in zijn verwerkt/zitten
https://www.petities.com/verlichte_stic ... g_iybT13Xc

Zelf weet ik niet wat ik ervan moet denken, maar voorlopig krijg ik geen honger van het feit dat ik insecten moet gaan eten.


Vind petities altijd heel nobel, maar laten we wel wezen: Ze doen toch wel wat ze willen want ze hebben van ons niks te vrezen (menen ze).

(Daarbij is het meedoen aan het systeem, en dat moet je niet willen in mijn optiek.)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:13

BarbaLala schreef:
Agenda 2030 at it's finest, en nog kiezen veel mensen er voor om weg te kijken.

Het is zeer ongezond voor mensen om te eten, ik zou het dan ook absoluut afraden!


Ga je nu alle topics langs? :')

Het gemiddelde dieet van de gemiddelde Nederlandser/westerling is sowieso erg ongezond.

Het is sowieso gezonder dan de hoeveelheden vlees die massaal weggewerkt worden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:14

BarbaLala schreef:
Poekkie schreef:
Waarom ongezond?
En ongezonder dan wat een doorsnee hamburger / pizza / kebab is?



Verdiep je maar eens in chitine/ polysaccharide.


Niet de meest betrouwbare bron, maar hier worden insecten juist aanbevolen als gezond:
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... -eten.aspx

Als ik info over suikers en verzadigde vetten eten opzoek zou ik ook al lang stervende moeten zijn bij wijze van spreken. Voor welke ontstekingsreacties, veroudering, haaruitval, hart-en vaatziektes dat allemaal zorgt… Maar in praktijk valt dat wel goed mee. Ik denk niet dat dat met chitine anders zal zijn, maar prove me wrong :)
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 03-02-23 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:15

verootjoo schreef:
BarbaLala schreef:
Agenda 2030 at it's finest, en nog kiezen veel mensen er voor om weg te kijken.

Het is zeer ongezond voor mensen om te eten, ik zou het dan ook absoluut afraden!


Ga je nu alle topics langs? :')

Het gemiddelde dieet van de gemiddelde Nederlandser/westerling is sowieso erg ongezond.

Het is sowieso gezonder dan de hoeveelheden vlees die massaal weggewerkt worden.


Ik zou het waarderen als je mij gewoon met rust laat.
Dat we elkaar in dezelfde topics tegenkomen kan, maar dat betekent niet dat je mij daarop hoeft aan te vallen.
Ik heb evengoed recht van spreken als ieder ander en dus ook als jij hebt!