Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Insecten eten, in veel produkten toegestaan

 
Profiel   

Als vegetariër vind ik insecten nog steeds dieren.

Maar voor wie het oké is om insecten te eten:
het is een prima manier om het dreigende eiwittekort op te lossen.

Goede zaak dus!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 21:09 



 
Profiel   

karuna schreef
Daar ben ik niet zo zeker van. Ze proppen echt van alles in brood om het maar goedkoper te maken. Lupine, veldbonen, soja, aardappelmeel. In iets dat eigenlijk alleen hoort te bestaan uit water bloem gist zout en mogelijk een beetje olie en suiker. Het is voor mij zo langzaam heel lastig om brood te vinden in nederland waar dit niet inzit of melkloos is.


Dat erin proppen zal ook onder het mom van "broodverbeteraar" zijn... dan zou het me niet verbazen als er op een gegeven moment toch insectenpoeder ingaat, na eerst aparte met insecten "verrijkte" producten op de markt te hebben gezet. Iets met glijdende schaal.

Met de opkomst van lupine als broodverbeteraar, maar ook als alternatieve eiwitbron (voor veganisten en vegetariërs) schijnen er trouwens al meer personen met een lupine- allergie te zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:48 



 
Profiel   

Lupine, veldbonen en soja zijn eigenlijk kwa allergie aardig gelijk aan elkaar. Allemaal peulvruchten en mensen met een soja allergie reageren vaak ook op die beiden. Helaas is bij veel supermarkten soja als toevoeger aan brood en meelproducten bijna de standaard geworden. Of er staat op soja vrij maar dan zit er lupine of veldboon in. Dan schiet je er dus alsnog niks mee op.

Ik vrees ook voor zoiets met insectenpoeder dat dan in een vage naam erbij komt. Of onder het mom het is weinig dan hoeft het er niet eens op te staan. -O-

Zo ook lactose dat vrij genoemd mag worden terwijl het er wel inzit. Of appelsap dat is geklaard door middel van varkensgelatine, erg fijn met een allergie daarvoor. Het heeft heel lang geduurt voor ik daar achter was. de troebele appelsap wel kan maar de meeste heldere appelsap is zo geworden door gebruik van varken. Maar staat niet op het pak en dat hoeft ook niet schijnt. %) Ik vond het vegan teken op fruitsap al soms zo vreemd maar nu weet ik waarom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:54 



 
Profiel   

Ja, dat zijn echt verborgen dingen, net zoals wijn heel vaak niet veganistisch is. Er wordt veel gerommeld met ons eten, het is goed je te verdiepen denk ik, al is het met een allergie natuurlijk iets wat je moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 23:58 



 
Profiel   

Lezen lezen en nog meer lezen. En als je van een product toch steeds last hebt moet je echt gaan onderzoeken wat de oorzaak is. En vooral met nederlandse fabrikanten kom je soms best schokkende dingen tegen met ingredienten die niet vermeld staan maar er wel inzitten. Onder het mom ach ja het etiket was nog niet aangepast (oa karvan cevitam gebruikte zwarte wortel in cassisranja zonder dat te vermelden op het etiket, ik kwam er via online bestellen bij de plus achter. Ik wacht nog op reactie terug van een lakonieke klantenservice), of "men" vindt de smaak nu beter en er zit zo weinig in dat we het niet hoeven te vermelden. Of het heeft een vage naam, of zit verstopt in de algemene naam lecitine of glucose. Dat heeft soms ook best bizare oorsprong -O- .

Dus ik twijfel er niet aan dat insectenpoeder snel in veel dingen zal zitten zonder duidelijke vermelding

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 00:04 



 
Profiel   

Wellicht is het een betere optie dan al die kunstmatige rommel die ze toevoegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 00:10 



 
Profiel   

karuna schreef
Daar ben ik niet zo zeker van. Ze proppen echt van alles in brood om het maar goedkoper te maken. Lupine, veldbonen, soja, aardappelmeel. In iets dat eigenlijk alleen hoort te bestaan uit water bloem gist zout en mogelijk een beetje olie en suiker. Het is voor mij zo langzaam heel lastig om brood te vinden in nederland waar dit niet inzit of melkloos is.


Er wordt vooral veel in je brood gepropt omdat men ineens bedacht heeft dat koolhydraten nog net niet dodelijk zijn en brood dan ook maar koolhydraatarm en eiwitrijk moet :+ wat bij gewoon tarwebrood gewoon niet kan, en anders om houdbaarheid en malsheid te vergroten omdat men ook niet gediend is van goed ouderwets brood waar je na 2 dagen iemand mee dood kunt slaan :=

Zowel soja als lupine (=veldbonen) zijn duurder dan tarwe btw :) Krekels zouden ook een stuk duurder zijn dan tarwe durf ik te gokken. Al zal krekelpoeder ofzo wel mooi passen in huidige proteïne hype.

Zaans volkoren is trouwens nog steeds zonder toevoegingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 00:15 



 
Profiel   

Citaat
lupine (=veldbonen)
het zijn twee verschillende planten.

Citaat
Als je de goede soort tarwe en veldboon hebt gevonden, wordt deze vaak in twee gangen gezaaid. Zo voorkom je ontmenging in de bunker en zaai je optimaal op diepte. Voor de veldboon wordt de normale zaadhoeveelheid aangehouden, voor tarwe een derde. Bij lupine is de situatie lastiger.


Weer wat geleerd ook, kennelijk wordt het op een perceel geteeld tarwe en lupine of veldboon. Nooit geweten

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 00:24 



 
Profiel   

Hoe zit het met bier waar volgens bovenstaande berichten ook insecten aan toegevoegd zouden kunnen worden? En dan heb ik het niet erover dat er PER ONGELUK een insect in de grondstoffen zoals granen heeft gezeten want dat is alleen te voorkomen door alles zo zwaar te bespuiten dat het ook voor mensen erg ongezond wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 10:02 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:44 



 
Profiel   

Toch lees ik ook positieve dingen over chitine. Dat het gezond is en voor gewichtsverlies kan zorgen enzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:48 



 
Profiel   

speurneusc schreef
[ [url=m/G2zW17.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een hysterie. Alsof primaten niet enthousiast insekten eten. Onze spijsvertering en immuunsysteem zijn prima aangepast insekten te eten.
Er zijn mensen die sterven als ze een pinda consumeren, dat maakt pinda's niet ongeschikt voor menselijke consumptie.

Als je zelf geen insekten wil eten, prima, gewoon niet doen. Maar ik ziede reden voor het verbreiden van dit ssort misinformatie niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 11:52 



 
Profiel   

Kuggur schreef
speurneusc schreef
[ [url=m/G2zW17.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een hysterie. Alsof primaten niet enthousiast insekten eten. Onze spijsvertering en immuunsysteem zijn prima aangepast insekten te eten.
Er zijn mensen die sterven als ze een pinda consumeren, dat maakt pinda's niet ongeschikt voor menselijke consumptie.

Als je zelf geen insekten wil eten, prima, gewoon niet doen. Maar ik ziede reden voor het verbreiden van dit ssort misinformatie niet in.



Ouderwets paniekvoetbal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:44 



 
Profiel   

speurneusc schreef
[ [url=m/G2zW17.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dan mogen bijvoorbeeld champignons, cantharellen en oesterzwammen ook niet, zeker?
Allemaal chitine. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:54 



 
Profiel   

speurneusc schreef
[ [url=m/G2zW17.jpg]Afbeelding[/url] ]

a: die namen kloppen niet met de vertaling :+
b: het moet in het Nederlands op de verpakking vermeldt worden, dus hoef je niet de Latijnse benaming te kennen
c: ja het is goedgekeurd voor menselijk consumptie (dat was het eigenlijk al), maar het zal echt niet zonder vermelding en zomaar in elk koekje worden gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:55 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
speurneusc schreef
[ [url=m/G2zW17.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dan mogen bijvoorbeeld champignons, cantharellen en oesterzwammen ook niet, zeker?
Allemaal chitine. :')

Daarnaast zeggen de groenlingen onder ons:
Citaat
Is chitine gezond?
Het is een stof die op verschillende manieren kan bijdragen aan de gezondheid: het helpt onder andere bij gewichtsverlies, het verlichten van ontstekingsreacties en het kan zelfs de kans op darmkanker verminderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 12:58 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
speurneusc schreef
[ [url=m/G2zW17.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dan mogen bijvoorbeeld champignons, cantharellen en oesterzwammen ook niet, zeker?
Allemaal chitine. :')


En alles waar men allergisch of intolerant voor kan zijn is ook blijkbaar levensgevaarlijk voor iedereen. Dan blijft er maar heel weinig over :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:23 



 
Profiel   

En: mensen eten al duizenden jaren sprinkhanen.
(Het staat al in de bijbel.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 13:39 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
En: mensen eten al duizenden jaren sprinkhanen.
(Het staat al in de bijbel.)


ok dus als ik me van een rots af laat storten doe jij dat ook... immers dat doen ze al jaren....

en wat er in de bijbel staat moeten hun weten, daar heb ik geen moer mee te maken... die bijbel van ... wat jaartjes geleden zegt mij niet nu wat ik wel niet moet eten/doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 14:05 



 
Profiel   

speurneusc schreef
Janneke2 schreef
En: mensen eten al duizenden jaren sprinkhanen.
(Het staat al in de bijbel.)


ok dus als ik me van een rots af laat storten doe jij dat ook... immers dat doen ze al jaren....

en wat er in de bijbel staat moeten hun weten, daar heb ik geen moer mee te maken... die bijbel van ... wat jaartjes geleden zegt mij niet nu wat ik wel niet moet eten/doen


Je hoeft niet zo defensief te reageren als je gecorrigeerd wordt omdat je foutieve informatie deelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 14:06 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
En: mensen eten al duizenden jaren sprinkhanen.
(Het staat al in de bijbel.)


En als het in de bijbel staat zal het wel waar zijn....

Ik weet niet zo goed wat ik van het eten van insecten moet denken eigenlijk.
Enerzijds prima. Als mensen dat als alternatief voor ander vlees zien en als bewuste keuze aanschaffen, helemaal prima. Het moet me alleen niet opgedrongen worden door het zomaar in andere producten te verwerken. Ik maak graag mijn eigen keuzes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 14:20 



 
Profiel   

Goof schreef
Janneke2 schreef
En: mensen eten al duizenden jaren sprinkhanen.
(Het staat al in de bijbel.)


En als het in de bijbel staat zal het wel waar zijn....

Ik weet niet zo goed wat ik van het eten van insecten moet denken eigenlijk.
Enerzijds prima. Als mensen dat als alternatief voor ander vlees zien en als bewuste keuze aanschaffen, helemaal prima. Het moet me alleen niet opgedrongen worden door het zomaar in andere producten te verwerken. Ik maak graag mijn eigen keuzes.


idd vind ik ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 14:36 



 
Profiel   

Goof schreef
En als het in de bijbel staat zal het wel waar zijn....

Ik weet niet zo goed wat ik van het eten van insecten moet denken eigenlijk.
Enerzijds prima. Als mensen dat als alternatief voor ander vlees zien en als bewuste keuze aanschaffen, helemaal prima. Het moet me alleen niet opgedrongen worden door het zomaar in andere producten te verwerken. Ik maak graag mijn eigen keuzes.


Dan raad ik je wel aan om echt alle etiketten goed te lezen. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die alleen vis eet, omdat ze een reactie krijgt van ander dierlijk eiwit. Nu had ze laatst dus een sandwich tonijn gekocht en daar stond als ingrediënt "rundergelatine" bij. Iets wat je echt totaal niet verwacht (en van vis wordt ook gewoon gelatine gemaakt, dus daar zou je eerder vanuit gaan). Ik kijk tegenwoordig eigenlijk altijd op de verpakking, echt opvallend wat er allemaal aan eten toegevoegd wordt naast de logische dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 14:40 



 
Profiel   

Ik hoef ze niet, heb hier dubia (kakkerlakken die zich niet voortplanten op kamertemperatuur) en regelmatig een bak met sprinkhanen voor onze baardagaam en die kunnen allebei vreselijk stinken.
Het idee dat ik zo’n stink sprinkhaan in mijn mond moet steken laat mij gruwelen.
Meelwormen etc ook, wat is daar anders aan dan aan een larve in de groene container in de zomer?

Ik eet wel groente uit eigen tuin, dat was ik en slakjes en rupsen komen echt niet op mijn bord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 14:47 



 
Profiel   

Nou ik hoef ze ook niet maar als ik het niet weet en ik proef het niet dan is het ook prima.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 14:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen