Feminisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:08

Ik vind de ontwikkeling dat je met blote borsten op de foto zou moeten nogal een rare eigenlijk..waarom is dat allemaal zo normaal? Het lijkt tegenwoordig als vrouw wel het hoogste goed om je lichaam en al je hebben en houwen te showen aan de hele wereld. Is dat het voorbeeld wat we kinderen mee willen geven?

Ik zie liever dat er eens wat meer aandacht zou komen voor de intrensieke waarde van de vrouw, vrouwenwijsheid en dat vrouwen (en mannen) dat in elkaar en de wereld eens wat meer zouden gaan waarderen. Daar zit imo ook een rare ongelijkwaardigheid in hoor.

Voor de rest ben ik het met je eens Pien.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:33

Ja, ik wil dat mijn kinderen wel meegeven ja. Mijn tepels zijn net zo gewoon als de tepels van mijn man. Het seksualiseren van een vrouwenlichaam vind ik idioot.

Ik vind dit trouwens een fijne club vrouwen:

https://instagram.com/damnhoneyhetboek? ... MyMTA2M2Y=

Ja, ook wel 'tepelfeminisme' maar het gaat ook meer de diepte in.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:48

Ik heb niks tegen "gewoon" bloot..maar dat seksualiseren van het vrouwenlichaam doen vrouwen voornamelijk zelf. Er zit nogal een verschil tussen een gewone blootfoto of verleidelijk al dan niet (half) naakt op een foto staan.

En dat wordt gevoed door de media..want zie jij veel normaal bloot op tv? van oma's? volle vrouwen? etc.?

Nee dat zijn allemaal jonge slanke topmodelletjes waarbij de context altijd sexueel is.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:49

Maar ook een gewone blootfoto mag niet. Ik mag geen foto's van mezelf op insta zetten waarop ik mijn kinderen borstvoeding geef want tepelalarm. Dat is gewoon belachelijk.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:54

Ja dat vind ik ook belachelijk, ik zie liever gewoon bloot wat meer genormaliseerd worden en juist niet de hele tijd die seksualisering van het vrouwenlichaam.

Aan de andere kant..wil je dat de hele wereld je zo ziet? Ik vraag me altijd af waarom mensen zichzelf zo tentoon willen stellen. Mij lijkt het verschrikkelijk. Vooral op internet waar foto's/filmpjes voor eeuwig zijn.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 13:57

Het gaat niet om of ik het wil, het gaat er om dat de keus voor mij gemaakt wordt.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 15:57

Maar als je het niet wilt dan snap ik het probleem niet..?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 16:06

Elisa2 schreef:
Maar als je het niet wilt dan snap ik het probleem niet..?


Ik zeg niet dat ik het niet wil, ik zeg dat het niet uitmaakt of ik het wil want het wordt voor me beslist. En dat is het probleem. Iemand beslist dat mijn tepels niet gezien mogen worden maar die van mijn partner wel.

Ik wil ook geen abortus maar toch wil ik zelf bepalen of ik het onderga of niet. Begrijp je dit voorbeeld?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 16:09

Ja ik begrijp het voorbeeld wel en de weerstand.

Ik blijf het alleen wat apartig vinden omdat ik het gevoel heb dat vrouwen heel erg met twee maten meten soms. (jij niet)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 16:22

Ik denk dat dat een menselijke eigenschap is die iedereen wel heeft.

Nog even over het artikel, ik kruip achter de laptop brb.

Ik vind dat de schrijfster behoorlijk negatief is over het hedendaags feminisme en activisme. Ik denk namelijk dat er heel veel op tiktok gebeurt en dat veel feministische vrouwen van de vorige golf (ik denk bijvoorbeeld aan mijn moeder en Pien) dat volledig missen. Terwijl filmpjes liken, delen, bespreekbaar maken wél druk kunnen zetten op de politiek. Of, toen in Amerika die abortuswet erdoor kwamen en vrouwen in veilige staten acuut opriepen dat men bij hen terecht kon voor een ingreep. 'If you need to learn the piano/need a holiday/need some sun please contact me'.

Wat er in Iran gebeurt krijg ik vooral via Tiktok mee, protestanten, al dan niet vermoord of wachtend op de doodstraf krijgen een gezicht, Iraanse vrouwen filmen zichzelf zonder hoofddoek, of op een skateboard.



En Sophie Straat omdat ze fantastisch is.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 19:09

Gebeurd er zoveel op TikTok ja? Dat mis ik ook volledig hoor..ik heb dat niet.

Ik denk dat de schrijfster van het artikel vooral doelt op het feminisme in Nederland? En de diepere lagen daarvan die niet aan de oppervlakte komen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:23

Mooi stuk uit de Volkskrant...!

Ik was het alweer vergeten: dat het IAV van voor de bezetting was, en dat de bezetter het had afgevoerd.
Fascisme gaat niet samen met feminisme.
Uiteraard werd het wel weer her-opgericht na de bevrijding.

En de individualisering - brrrr.

Ooit hadden we het woord 'bijenkoningin' - een vrouw die een hoge positie heeft, maar blind is voor het feit dat ze 'zo hoog zit' omdat ze door -tig zaken en personen wordt gesteund. (En dus vindt 'dat als ik het kan, iedereen die maar wil het kan'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-02-23 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:24

Urbanus schreef:
Ik denk dat dat een menselijke eigenschap is die iedereen wel heeft.

Nog even over het artikel, ik kruip achter de laptop brb.

Ik vind dat de schrijfster behoorlijk negatief is over het hedendaags feminisme en activisme. Ik denk namelijk dat er heel veel op tiktok gebeurt en dat veel feministische vrouwen van de vorige golf (ik denk bijvoorbeeld aan mijn moeder en Pien) dat volledig missen. Terwijl filmpjes liken, delen, bespreekbaar maken wél druk kunnen zetten op de politiek. Of, toen in Amerika die abortuswet erdoor kwamen en vrouwen in veilige staten acuut opriepen dat men bij hen terecht kon voor een ingreep. 'If you need to learn the piano/need a holiday/need some sun please contact me'.

Wat er in Iran gebeurt krijg ik vooral via Tiktok mee, protestanten, al dan niet vermoord of wachtend op de doodstraf krijgen een gezicht, Iraanse vrouwen filmen zichzelf zonder hoofddoek, of op een skateboard.

[ Video ]

En Sophie Straat omdat ze fantastisch is.



Sophie straat is fantastisch.
De Iraanse vrouwen ook, zie twitter waar ik de vrouwen volg.
De VS vrouwen waren ook zeer aktief op twitter, gevolgd.
Tiktok zie ik langs komen, maar ik zoek het zelf inderdaad niet op. Klopt.
Misschien heb je gelijk, mischien ook niet. Ik zie in iedergeval dat mijn kleinkinderen fantastische vrouwen zijn, die al hun kansen grijpen (met zilveren lepel geboren) en totaal NIET met feminisme bezig zijn. Leeftijd is 20, 20 en 25 jaar.
Een is (gelukkig) wel met milieu bezig. Ook in haar studie.

Dus ik.zie zelf de meiden niet zo bezig zijn met het onderwerp en ik heb het idee dat ze totaal niet hun eigen bevoorrechte positie door hebben. Dat kan nog komen natuurlijk. Of dit anders is bij leeftijdsgenoten??

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:31

'Moeten' dan alle 'jongeren' bewust en actief bezig zijn met feminisme?
En zo ja, waarom en hoe dan?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:34

Pien, daarom maak ik me ook steeds zo boos over al die initiatieven voor hoogopgeleide vrouwen.
Ze moeten dat geld stoppen in zaken waar het echt nog diep treurig is, niet in het nog verder pushen van reeds bevoorrechte vrouwen (en daar hoor ik bij), die redden het heus zelf verder wel.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:35

Ik vind niet dat de journalist van de Volkskrant zo negatief is over het (gebrek aan) activisme.

Of nu ja, ik geef grif toe dat de sociale media zaken hebben veranderd.

Maar discussies voeren op tiktok, prima - je zou het met een praatgroep uit de tweede golf kunnen vergelijken.

Maar eigen organisaties uit de grond stampen, harde eisen stellen aan het establishment, dat zie ik niet.
Uitzondering 'the woman's march'.
Met een wapenfeit om U tegen te zeggen: zo hard lobbyen en moeite doen
(register to vote, mensen die in de rij staan drinken geven - en meer van dat soort dingen waar een democratie zich voor moest schamen)
in Georgia, dat de Republikeinse kandidaat verloor.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:45

Goof schreef:
'Moeten' dan alle 'jongeren' bewust en actief bezig zijn met feminisme?
En zo ja, waarom en hoe dan?


Waar baseer jij deze vraag op?

Ik constateer een feit bij mijn kleinkinderen. Niets meer en niets minder. Tevens ben ik me bewust dat de oudste, die een zeer bijzondere technische medische studie doet, haar studie doet dankzij de strijd van mijn generatie en de generatie ervoor. Dat hebben we toch maar voor elkaar gekregen en het prachtigste is, dat het voor haar zo normaal is. Geweldig vind ik dat!!!!

Ik ben zeer trots op alle 3 de meiden.

Ik was tevens zeer verbaasd dat 1 van de meiden en 1 vd mannen een studie voor verbetering milieu doen. Daar had ik van te voren 0,0 van gemerkt.
Maar wie ze ook zijn, wat ze ook gaan doen of al doen, ik ben zeer trots oma. Het maakt me niet uit dus. Ze zijn zeer goed bezig.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:47

Sizzle schreef:
Pien, daarom maak ik me ook steeds zo boos over al die initiatieven voor hoogopgeleide vrouwen.
Ze moeten dat geld stoppen in zaken waar het echt nog diep treurig is, niet in het nog verder pushen van reeds bevoorrechte vrouwen (en daar hoor ik bij), die redden het heus zelf verder wel.


De mensen die op "het pluche " zitten, komen veelal uit de gegoede burgerij. Zij hebben totaal geen notie van hoe bevoorrecht ze zijn en dat het gros uit andere lagen vd bevolking inderdaad de stimulans nodig hebben.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-23 00:50

Inprinciepe was mijn eerste instantie met de link: Ik had de link alleen gedeeld om leesvoer te delen met jullie. Dacht misschien vinden jullie het wel een interessant stuk.

Maar wat ik er zelf van vind. Ten eerste vind ik 1 van de schrijfsters sws interressant om te volgen. Zij heeft ook een boek over abortus geschreven. Die heb ik ook gelezen na aanraden van dit boek. En
Ik vond het stuk geschiedenis interessant, want daar weet ik nog niet zoveel vanaf.

Suliko

Berichten: 4311
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:18

pien_2010 schreef:
Sizzle schreef:
Pien, daarom maak ik me ook steeds zo boos over al die initiatieven voor hoogopgeleide vrouwen.
Ze moeten dat geld stoppen in zaken waar het echt nog diep treurig is, niet in het nog verder pushen van reeds bevoorrechte vrouwen (en daar hoor ik bij), die redden het heus zelf verder wel.


De mensen die op "het pluche " zitten, komen veelal uit de gegoede burgerij. Zij hebben totaal geen notie van hoe bevoorrecht ze zijn en dat het gros uit andere lagen vd bevolking inderdaad de stimulans nodig hebben.


Om hier even een andere toon aan toe te voegen. Ik zie ik mijn directe omgeving zowel bewustzijn van bevoorrechte positie (wit/welvarend/veel mogelijkheden door waar we geboren zijn) als bewustzijn van vrouw zijn en de consequenties daarvan. Uit dit laatste komt ook zeker nog activisme voort, ook activisme dat zich richt op minder bevoorrechte vrouwen. Nu is mijn directe omgeving een bolwerk van linkse studenten/hoogopgeleiden en (ex)krakers en kan ik niet spreken voor de gemiddelde vrouwelijke universitaire student (want dan kijk ik naar de uu en zie ik het walgelijke seksisme van de studentenverenigingen daar en hebben we duidelijk nog een lange weg te gaan). Maar om wat voorbeelden te noemen van activiteiten: vriendin die workshops geeft over gender, consent, seksualiteit via sexmatters aan middelbare scholen en concertzalen en clubs. Andere vriendin die meedoet aan een theater en kunstproject om ervaringen van abortus te delen. Vriendin uit de krakerswereld die om de week een feministische bijeenkomst organiseert die zich mede inzet voor transvrouwen. Mijn nicht (26) die zich bezig houdt met disabled feminisme. Groepje vrouwen op de uni die ervoor zorgt dat er altijd maandverband/tampons op de toiletten ligt. Veel studenten uit mijn jaar, waaronder ik, die streven naar een inclusiever curriculum (wat al vrij divers is) van vrouwen, mensen van kleur, niet-westerse perspectieven en dit delen via social media.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, mijn punt is vooral dat er gelukkig genoeg ‘bevoorrechte’ vrouwen zijn die zeker nog het belang van actie inzien.
Bevoorrecht tussen haakjes, omdat hoogopgeleid niet gelijk staat aan bevoorrecht zijn. Ja, genoeg studenten die door pappie en mammie gefinancieerd worden en uit een goed milieu komen. Ook genoeg die al een lange weg vanaf het kader en mbo hebben afgelopen, die uit een stuk minder bevoorrecht milieu komen. Haalt niet weg dat vrouwen nu, en vooral in dit land, een stuk meer kansen hebben natuurlijk. Toch is er nog een boel seksisme en ongelijkheid onder de oppervlakte.

En om nog even in te haken op de tepeldiscussie. Ik denk dat lichamen (ook mannelijke lichamen overigens) altijd wel tot op een bepaald punt geseksualiseerd zullen worden. Haalt niet weg dat er geen verschil in gender gemaakt zou moeten worden of je bloottiets op de foto wilt. Ik zie echt het verschil niet tussen een leuk vakantiekiekje in bikini of met alleen een slipje aan, social media helaas wel. Een foto in bikini kan net zo goed seksueel geframed worden. We moeten gewoon kappen met zo’n lading leggen op tieten door ze te censureren.
Om nog een eigen feministische actie te benoemen, mijn tieten staan voor eeuwig in het boek ODE en bij behorend filmpje, een boek vol foto’s van diverse borsten om ze te normaliseren. :D
Ik was toen 18 en het resultaat heeft mij destijds echt geholpen om nog meer van het idee van de perfecte borst af te komen en in te zien hoe verschillend ze allemaal zijn.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:30

Dat ben ik zeker met je eens, ik zie ook veel goede dingen :j
Ik doelde meer op zekere afgedwongen initiatieven die nog geen 1% van de mens überhaupt weet te halen. Op een moment dat vrouwen in banen zitten waarbij ze om en nabij een ton per jaar binnenharken mag je toch hopen dat ze zelf inmiddels mondig genoeg zijn om voor gelijke beloning en verdere promotie te strijden. Daar moet je je als overheid buitenhouden vind ik.
Veel daarvan is meer voor de Bühne als dat je echt voor de maatschappij doet, helemaal binnen de grote bedrijven. Dat is meer marketing dan wat anders. Ik distancieer mij daar actief van. Sterker nog, ik ervaar dat als belediging.

Er zijn nog zoveel vrouwen in gedwongen huwelijken en ongeschoolde armoede situaties -O-
En ja die zijn er helaas meer dan men zich bewust van is. Ook in de biblebelt bijvoorbeeld.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:54

Ondanks dat we toch eigenlijk inmiddels weten dat mannen en vrouwen medisch niet gelijk zijn gaat het onderzoek anno 2023 nog altijd niet vanzelfsprekend.

https://www.nu.nl/wetenschap/6250538/vr ... nemen.html

„Het is logisch dat vrouwen veel vaker bijwerkingen hadden na een coronavaccinatie, omdat zij een actiever immuunsysteem hebben dan mannen. Maar we hadden de klachten van vrouwen wel serieuzer mogen nemen, zegt hoogleraar sekse- en gendersensitieve geneeskunde Sabine Oertelt.“

Verschillen tussen afkomst wordt doorgaans helemaal genegeerd trouwens. Ik vind het nog steeds om te janken dat er onnodig mensen gestorven zijn omdat er ongeschikte saturatiemeters voor donkere huid ingezet zijn.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:20

Dus nog steeds als vrouwen klachten ervaren wordt het als eerste op stress gegooid, terwijl vrouwen dus een actiever immuunsysteem hebben en een (over)actief immuunsysteem an sich ook voor (lichamelijke) stress kan zorgen wat geestelijk door werkt maar die linken worden dan weer niet gelegd.

Er zou sowieso eens veel meer onderzoek mogen komen naar het vrouwelijk lichaam, bijvoorbeeld het verband tussen hormonen (hormonale onbalans) en allergieen en het immuunsysteem.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:43

Er was trouwens kort geleden een grappig vertaal misverstand. Een US top skister (Mikaela Shiffrin) had na haar overwinning gezegd dat ze wel heel moe was vanwege een ongunstig moment in haar maandelijkse cyclus. Dat was naar het duits vertaald dat ze zo moe was dat ze niet aan haar maandelijkse fietstochten toe komt _O-

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:12

Afbeelding


Dank jullie wel voor dit topic