Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 98 van de 258 [ 6442 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 ... 258  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oorlog Oekraïne deel 2

 
Profiel   

Inderdaad , dat denk ik ook.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 11:29 



 
Profiel   

Babootje schreef
BigOne schreef
Dit neem ik, net als het toenmalige rapport van Amnesty met een dikke korrel zout. Natuurlijk kunnen Oekraïners die verboden mijnen gebruikt hebben maar aan de andere kant, bezet Russisch gebied.


Ja, ik weet ook niet wat ik van dat rapport moet denken. Ze concluderen dat ze van de Oekrainers moeten zijn omdat ze in de buurt van de plaatsen liggen waar destijds Russische troepen waren gelegerd.
Dan vraag ik me toch af hoe je in bezet Russische gebied als Oekraine mijnen kan gaan leggen.
Ligt volgens mij toch meer voor de hand dat Rusland - die deze mijnen ook gebruikt - zn legerplaatsen heeft afgeschermd met mijnen.


Vlindermijnen leg je niet, die strooi je uit via een vliegtuig, heli, grotere holle bom gevuld met de mijnen, wellicht een drone (?). Ze staan normaliter op ‘scherp’ na de klap van het landen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 19:17 



 
Profiel   

Dan weet je alvast wel weer wat er gaat gebeuren...
Bron SkyNews

Kiev bereidt zich voor om gebouwen te bombarderen in een valse vlag-operatie, beweert Rusland

Het Russische ministerie van Defensie heeft Oekraïne ervan beschuldigd gebouwen in de Oost-Oekraïense stad Kramatorsk op te blazen en vervolgens Moskou te beschuldigen van het plegen van oorlogsmisdaden en het aanvallen van burgers in een valse vlagoperatie.

In een verklaring op Telegram zei het ministerie dat Kiev van plan was om drie medische gebouwen - apotheken en een ziekenhuis - tot ontploffing te brengen en "Rusland te beschuldigen van een vermeende 'opzettelijke aanval' op civiele objecten".

"Volgens informatie die door verschillende onafhankelijke bronnen is bevestigd, zijn de Oekraïense speciale diensten van plan om in de nabije toekomst een grootschalige provocatie uit te voeren om Rusland te beschuldigen van vermeende oorlogsmisdaden", zei het in een verklaring.

"Hiertoe plande het Kiev-regime in de stad Kramatorsk een gecontroleerd bombardement op de gebouwen van lokale narcologische en oncologische apotheken om Rusland te beschuldigen van een vermeende 'opzettelijke treffer' op civiele objecten."

Het zei ook dat "tegen de achtergrond van de militaire mislukkingen van het Oekraïense leger", de autoriteiten van Kiev probeerden "met dergelijke provocaties de publieke opinie in westerse landen onder druk te zetten om het aanbod van moderne wapens en militaire uitrusting uit te breiden. ".

Het ministerie van Defensie heeft geen bewijs geleverd voor de beweringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 17:06 



 
Profiel   

Het wordt gewoon lachwekkend. Achterlijke gladiolen die Russen maar in het kader maak je bevolking wat wijs is natuurlijk alles geoorloofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 17:14 



 
Profiel   

BigOne schreef
Het wordt gewoon lachwekkend. Achterlijke gladiolen die Russen maar in het kader maak je bevolking wat wijs is natuurlijk alles geoorloofd.


Klopt er staat niet voor niets het ministerie van defensie heeft geen bewijs geleverd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 17:23 



 
Profiel   

Niet zo lang meer, en dan zijn we gewoon een jaar verder :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 21:45 



 
Profiel   

https://www.youtube.com/watch?v=yuHTPLgTtL4
Inmiddels 1000 gedode Russen per dag aan het front in Bakhmut en omgeving

ISW: Rusland haast zich om offensief te lanceren in Donbas zonder voldoende gevechtskracht.

Rusland haast zich misschien om een offensief te lanceren in de oblast Donetsk in een onrealistisch tijdsbestek en waarschijnlijk zonder voldoende gevechtskracht, meldde het Institute for the Study of War (ISW) op 7 februari.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 14:06 



 
Profiel   

Bron De Telegraaf

Er is hard bewijs dat Poetin persoonlijk een actieve rol had bij het leveren van de BUK raket die MH 17 heeft neergehaald.
Dit heeft het Joint Investigation Team vandaag bekend gemaakt tijdens een persconferentie in Den Haag.
Vervolging is echter niet mogelijk omdat Poetin als staatshoofd immuniteit geniet.
De BUK installatie werd geleverd op dringend verzoek van Girkin om afweergeschut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 15:50 



 
Profiel   

Babootje schreef
https://www.youtube.com/watch?v=yuHTPLgTtL4
Inmiddels 1000 gedode Russen per dag aan het front in Bakhmut en omgeving

ISW: Rusland haast zich om offensief te lanceren in Donbas zonder voldoende gevechtskracht.

Rusland haast zich misschien om een offensief te lanceren in de oblast Donetsk in een onrealistisch tijdsbestek en waarschijnlijk zonder voldoende gevechtskracht, meldde het Institute for the Study of War (ISW) op 7 februari.


Wellicht ook omdat de Britten dingen roepen als:”Zozo, die Oekraïners leren wel heeeeel snel om dodelijk te zijn met onze Challenger tanks!”…..los van de vraag of dat wel echt zo is.

Maar zo lang de Russen t geloven en overhaast in actie komen…..tja….. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 18:57 



 
Profiel   

Status update van 8 februari.
Volgens Oekrainse en Britse intelligentie zou het offensief van Rusland eind deze week moeten plaatsvinden.
Ze hebben niet alleen haast vanwege de tanks die Oekraine geleverd krijgt, maar zeker ook vanwege het aanstaande regenseizoen. Het Russische leger voert op verschillende plaatsen langs de frontlinie in de Donbas aanvallen uit in een poging om zwakte in de verdedigingslinies van Oekraine te vinden, om te zorgen voor goede condities voor het grote offensief. Echter zonder resultaat en tegen een hoge menselijke prijs. Oekraine weet met Himars de aanvoer van wapens achter de Russische linies te bemoeilijken door depots en bases te vernietigen.
De goede condities voor het grootscheepse Russische offensief zijn er nog niet
https://www.youtube.com/watch?v=foKuMefM9OM

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:45 



 
Profiel   

Ze zijn blijkbaar al begonnen volgens berichten op Twitter , pelotons van 25.000 soldaten in de aanval. Rond Bachmut is het zeer penibel voor Ukraine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:57 



 
Profiel   

BigOne schreef
Ze zijn blijkbaar al begonnen volgens berichten op Twitter , pelotons van 25.000 soldaten in de aanval. Rond Bachmut is het zeer penibel voor Ukraine.

Ik zie dit nog niet terug in de berichtgeving in de kanalen die ik volg.
Ik zie wel dat er heel veel nepnieuws rondgaat wat dat betreft over grote aantallen ingesloten Oekrainse soldaten. Maar dat wijkt wel heel erg af van de berichtgeving via de officiele kanalen. En van de status update van gisteren waar nog een insluiting van Oekrainse gevechteenheden nog ver weg is.
Wel was al gemeld in diverse media w.o. Skynews en De telegraaf., dat er veel nepnieuws verspreid zou worden als opmaat voor het Russisch offensief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:19 



 
Profiel   

Bron De Telegraaf:
Gouverneur: Rusland voert aanvallen in Oost-Oekraïne fors op

Russische troepen hebben de aanvallen in Oost-Oekraïne aanzienlijk opgevoerd en proberen Oekraïense verdedigingslinies in de buurt van de stad Kreminna te doorbreken, zei de gouverneur van de regio Loehansk. Kreminna zelf is al maanden in handen van de Russen. Een doorbraak zou de Russische strijdkrachten een stap dichter bij de veel grotere stad Kramatorsk brengen.
Volgens gouverneur Serhiy Haidai houdt het Oekraïense leger stand maar heeft het meer wapens, zwaar materieel en artilleriemunitie nodig om stand te houden. "Ik kan bevestigen dat er een aanzienlijke toename is in aanvallen en beschietingen", zei de regiobestuurder op de Oekraïense televisie. "Tot nu toe hebben ze geen significant succes gehad." Bij aanvoer van munitie en wapens is volgens hem een tegenoffensief mogelijk
Kreminna ligt ongeveer 100 kilometer ten noordwesten van de regionale hoofdstad Loehansk. De plaats had voor de Russische invasie een klein jaar geleden ongeveer 18.000 inwoners.
Kiev zegt dat Russische troepen proberen de volledige controle over de regio's Loehansk en Donetsk in het oostelijke Donbas-gebied te krijgen en verwacht dat ze een groot nieuw offensief lanceren. Sommige westerse militaire analisten zeggen dat het offensief al is begonnen. Zij wijzen op de tienduizenden recent gemobiliseerde troepen die naar het front zijn gestuurd en de geleidelijke opmars van het Russische leger.

-----

Experts zien Russisch offensief, maar 'niet op volle kracht'
Experts van de Amerikaanse militaire denktank ISW zeggen dat Rusland een nieuw, groot offensief is begonnen in de provincie Loehansk. Russische troepen zouden kleine vorderingen boeken in het grensgebied rond Charkov en Loehansk, rond de plaatsen Svatove, Kupyansk en Kreminna.
Volgens ISW zijn drie grote Russische divisies begonnen aan een offensief in de regio. Van een groot, massaal offensief, dat onder meer door Oekraïne wordt verwacht, willen de experts van ISW nog niet spreken. "Het Russische offensief is vermoedelijk nog niet op volle kracht."

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 14:15 



 
Profiel   

Voor wie het nog heeft gemist, Zelensky heeft vandaag in Brussel het EU parlement toegesproken. Hij is zichtbaar geëmotioneerd.
https://www.telegraaf.nl/video/15147806 ... angevallen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 14:16 



 
Profiel   

Ik hoop dat de Russen gestopt kunnen worden, maar ik denk dat, dat alleen de hoop is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 14:45 



 
Profiel   

Babootje schreef
BigOne schreef
Ze zijn blijkbaar al begonnen volgens berichten op Twitter , pelotons van 25.000 soldaten in de aanval. Rond Bachmut is het zeer penibel voor Ukraine.

Ik zie dit nog niet terug in de berichtgeving in de kanalen die ik volg.
Ik zie wel dat er heel veel nepnieuws rondgaat wat dat betreft over grote aantallen ingesloten Oekrainse soldaten. Maar dat wijkt wel heel erg af van de berichtgeving via de officiele kanalen. En van de status update van gisteren waar nog een insluiting van Oekrainse gevechteenheden nog ver weg is.
Wel was al gemeld in diverse media w.o. Skynews en De telegraaf., dat er veel nepnieuws verspreid zou worden als opmaat voor het Russisch offensief.



Voorlopig lijkt die opmars bij Kreminna al op grote verliezen uit te draaien voor Rusland. De vraag is hoe lang Oekraïne daar kan tegenhouden. Bakhmut zal een dezer dagen verlaten worden, de volgende verdedigingslinie ligt er al achter in de heuvels. Vulhedar is ook een soort kerkhof voor Russen inmiddels. Binnen nu en een week zal denk ik wel duidelijk worden in hoeverre die Russische opmars echt kans van slagen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 14:53 



 
Profiel   

;( ik word zo langzaam aan echt verdrietig door deze zo zinloze massale slachting, vernietiging van alles wat in oekraine aanwezig is. Het vanuit rusland de mensenstroom waarvan je bijna zeker weet dat ze nietmeer levend of onbeschadigd (lichamelijk of geestelijk) zullen terugkeren naar hun familie. Delen van oekraine zijn langzaam aan volledig verwoest, alweer zowat een jaar

En waarom? :? vanwege een paar machtsgeile mannetjes (en misschien ook vrouwtjes). De zinloosheid van alles, ze gaan niet echt vooruit of achteruit. Destijds het front in de eerste wereldoorlog waar er lange lange tijd een minimale terreinwinst en veel vernietiging is geweest ten koste van zoveel slachtoffers, en nu weer. |( Met alweer niet echt een vooruitzicht dat het snel stopt op een andere manier dan een derde wereldoorlog. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 14:56 



 
Profiel   

Er is maar één machtsgeil mannetje verantwoordelijk voor ong 200.000 doden , een keer zoveel gewonden en ontelbare aantallen dieren. Los van de verwoestingen die er zijn en dat is Poetin .

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 15:13 



 
Profiel   

BigOne in directe zin, ben ik het met je eens. Het westen heeft echter decennia lang zelf defensie verwaarloosd en gedacht: een oorlog komt er nooit meer.

Daarnaast heeft het Westen Rusland gebruikt als een soort groot tankstation, veel ( olie,gas, voedsel etc ) voor weinig. Niet dat, dat ook maar iets met de beslissingen te maken heeft van Poetin en de kliek rondom hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 15:23 



 
Profiel   

Redelijk logisch om te denken dat er geen oorlog meer zou komen. Rusland leek tot een jaar of 10 geleden de westerse kant op te gaan. Helaas schone schijn van Poetin zoals nu blijkt. Maar dit zal hopelijk leiden naar een Rusland zonder Poetin en zijn oligarchische maatschappij waar maar enkelen profiteerden van de rijkdommen die westerse landen inbrachten door handel met bedrijven die in handen van Poetins vrienden zijn. Bvb Poetins inkomen is bijna niets, zijn vermogen echter vele miljarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 15:34 



 
Profiel   

nikkel schreef
BigOne in directe zin, ben ik het met je eens. Het westen heeft echter decennia lang zelf defensie verwaarloosd en gedacht: een oorlog komt er nooit meer.


Daar hebben ze nu spijt van, zeker. Maar dat had de oorlog van nu volgens mij niet anders gemaakt.
De NAVO wil in deze fase nog steeds niet rechtstreeks betrokken worden bij de oorlog want dan is WOIII onafwendbaar. Rusland ageert natuurlijk tegen het Westen die wapens leveren maar krijgt ook nog genoeg voor elkaar bij de aan hen bevriende staten zoals Noord Korea en Iran. Doen dus eigenlijk precies hetzelfde.

nikkel schreef
Daarnaast heeft het Westen Rusland gebruikt als een soort groot tankstation, veel ( olie,gas, voedsel etc ) voor weinig. Niet dat, dat ook maar iets met de beslissingen te maken heeft van Poetin en de kliek rondom hem.


Maar daar is natuurlijk niets op tegen op het moment dat je niet in oorlog bent. Nu is alles anders natuurlijk en Rusland voelt wel degelijk de gevolgen van de sancties. Dit houden ze ook niet lang vol. Het land gaat niet alleen economisch naar de afgrond, maar straks is ook een hele generatie jonge mannen naar de knoppen die de economie er ook niet meer bovenop helpen. Ik geloof best dat het generaties lang "klaar" zal zijn met Rusland als grootmacht.
Allemaal door 1 machtswellusteling met een megalomane droom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 15:35 



 
Profiel   

Rusland heeft al met dezelfde demografische problemen te maken als Europa, China en bv Japan, zoveel jonge mannen waren er al niet naar verhouding en belangrijker, de jonge vrouwen zijn er niet + ze krijgen amper kinderen. Geboortecijfer loopt overal op aarde terug en vaak hoe recenter dat begon hoe sneller het terugloopt.
Japan had er redelijk een antwoord op, maar die heeft die optie al gemonopoliseerd, VN geeft al wel lagere toekomstprognoses, maar er zijn indicaties dat de VN achterloopt qua hoe snel het gaat. En dan is het nog de vraag of de cijfers van landen kloppen. China bv rommelde er nogal mee ivm krijgen geld vanuit Bejing. De 1.41 miljard die ze aangeven klopt niet, beste schatting is 1.28 en gerucht gaat dat een hack van de burgelijke stand slechts 970 miljoen chinezen telt. Dat daar ook een dodental van 400 miljoen door Covid aangehangen wordt lijkt mij redelijk onmogelijk, dat zou een sterftepercentage van richting de 30-35% zijn en dat kan niet kloppen met wat we aan nieuws krijgen. Dan zou de samenleving wel ernstiger in elkaar klappen dan de schokken die we gezien hebben. Ook zou dan Covid veel dodelijker zijn dan hier en ook met een ingestorte medische zorg lijkt mij dat sterk. Eerder is het aantal hebben nooit bestaan Chinezen groter dan geschat.
Wel is duidelijk dat ook daar de bevolking krimpt, dus meer overlijdens dan geboortes. Kan best dat als de werkelijke aantallen dode soldaten van Rusland bekend worden daar de krimp ook duidelijk zichtbaar wordt. Je kan trouwens de antihomo wetten en antiabortus wetten in veel landen ook in die context zien, namelijk als een poging om het geboortecijfer op te krikken. Ook al is het duidelijk vanuit andere landen dat het niet werkt. Het zijn wanhoopsacties en daarmee duidelijk dat de overheid weet dat het probleem er is, maar er niks aan gedaan krijgt. China is wanhopig genoeg om niet alleen 3 kinderen toe te staan, maar in sommige regio's hoef je niet eens getrouwd meer te zijn om een kind te mogen krijgen. Verklaard ook waarom Rusland zoveel kinderen "red" jat die zijn in elk geval al geboren en dat is de grootste hobbel.

Hoewel dat goed nieuws lijkt voor milieu, etc. is het de vraag of dat vreedzaam gaat en iedereen netjes eerst zijn rommel opruimt voordat die z'n kist dichttrekt. Uitgaande van Rusland, de onrusten in oude USSR staten en aanhoudende ellende in Afrika is dat ernstig twijfelachtig. En met hoeveel landen veelal ernstig afhankelijk zijn van veilig vervoer van o.a. voedsel over alle wereldzeeën (waar we een zich terugtrekkend Amerika voor moeten danken) is het maar de vraag hoe ernstig de boel zowel tussen landen als qua burgeroorlogen gaat rommelen. Geopolitiek, geografie en demografie hebben grote potentie om zeer giftig uit te pakken. Hele wereld is relatatief vreedzaam geweest sinds 1946, vraag is voor hoe lang nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 17:05 



 
Profiel   

Bedankt voor alle updates van iedereen en discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 17:57 



 
Profiel   

Ja, ik vind de updates hier ook zeer waardevol, bedankt daarvoor Bokkers!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 18:05 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ja, ik vind de updates hier ook zeer waardevol, bedankt daarvoor Bokkers!


Idem :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 18:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 98 van de 258 [ 6442 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 ... 258  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen