Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 12:01

Je zou denken dat als iemand in een instelling zit wegens een handicap, of als kinderen uit huis geplaatst zijn, dat het in Nederland dan goed geregeld is. Maar toch gaat het ook in een land als Nederland dus soms of geregeld fout. Ik schrik hier eigenlijk best wel van.
Krijgen kinderen of mensen die in een instelling zitten wel alle kansen om zich te ontwikkelen? Het lijkt er toch niet op. Geboren met een normale intelligentie, maar door omstandigheden niet thuiswonend, niet naar school gaand of op een renn-school terecht komen. Hierdoor ben je voor de rest van je leven getekend. Ik weet ook niet hoe je het echt op kunt lossen, want soms lukt thuis wonen echt niet. Maar zou een zorginstantie dan niet heel goed gecontroleerd moeten worden?
Wat je soms leest is net een film over kindertehuizen of zorginstellingen in het buitenland, maar nu is het gewoon naast de deur, in ons eigen land.

Een voorbeeld wat mij persoonlijk best wel geraakt heeft:
https://www.igj.nl/binaries/igj/documen ... ostate.pdf

Hier een korter verhaal zonder het rapport. https://nos.nl/artikel/2411277-inspecti ... de-vingers
Inmiddels is de instelling failliet en dus gesloten. De kinderen zitten nu ergens anders in het land. Maar verloop van medewerkers geeft wel hechtingsproblemen natuurlijk, en steeds weer verhuizen is ook niet goed. Sommige van deze kinderen zijn op 12 jarige leeftijd vaker verhuisd dan ik in m'n hele leven. En steeds hebben ze weer anderen die voor hen moeten zorgen.
Er wordt geprobeerd in woongroepen een thuissituatie na te bootsen. Met z'n allen koken, wonen, eten, enz. Dit zal werken, maar niet als er steeds andere medewerkers komen lijkt mij. Het zal nooit een echt thuis kunnen vervangen zoals de meesten opgroeien, maar het moet voor deze kinderen wel een echt en veilig thuis zijn.

Als we er nog een schep bovenop gooien, dit lijkt te gaan over volwassenen met een geestelijke beperking, dan is dit ook wel echt mishandeling, en dat in een instelling die veilig zou moeten zijn:
https://dvhn.nl/groningen/Snoeiharde-be ... 26481.html
Dus ingesmeerd met pindakaas zodat een hond het mag aflikken, als je jezelf niet goed aan kunt kleden en het lukt niet maar nat gegooid worden. Ben je niet goed in het wieden van de tuin, dan maar zand in bed, buiten slapen als je 'stout' was, enz.

Als je de reacties leest was het goed verstopt voor de buitenwereld. Dus de omwonenden zagen niet wat er gebeurde.
Maar dat zoiets kan in een land als Nederland.
Een opleiding om te werken met zulke groepen, een vog overhandigen, het lijkt allemaal niet voldoende? Waar gaat zoiets fout? Is het puur geld? Zou de familie helemaal niets zien, of ook niets kunnen doen?

https://igj-documentenapp.mendixcloud.com/index.html
Ik ben best wel benieuwd naar de beelden van Stegeman, maar die zijn nog niet uitgezonden.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:28

Omdat er enorm bezuinigd is ook. De werkdruk ligt (bij ons) nog steeds hoog en personeel valt hierdoor sneller uit. Denk aan burn out etc. Waardoor de werkdruk alleen maar hoger wordt en veel personeelswisseling.

Wij krijgen meiden op de groep die problemen hebben die wij niet kunnen 'hebben' op de groep. Je wilt ze graag helpen maar de wachtlijsten voor behandeling zijn hoog en dus stromen de meiden door nadat ze weglopen etc. Diep triest, maar dan stromen ze door naar gesloten. Het is bizar, het gaat om kinderen en jongeren en het lijkt bijna om nummers te gaan. Dat gaat mij aan mijn hart. Je probeert ze te helpen waar kan, maar zolang ze geen passende behandeling krijgen kan je vaak weinig doen wat effect heeft behalve er heel veel voor ze zijn, een veilig 'thuis' zijn en ze een basis van liefde te geven waarin ze zich kwetsbaar op mogen stellen en zichzelf mogen zijn en mogen ontwikkelen. De jongeren die bij ons komen zijn vaak getraumatiseerd, onveilig gehecht en hebben een rugzak. Dat los je niet op met een veilig thuis, daar heb je een goede behandeling voor nodig in combinatie met een veilige plek waar ze zichzelf kunnen zijn. Alleen als die behandeling er niet is of lang duurt, daar heb je ook alweer een probleem.

Families kunnen bij ons vaak niets doen. 75% komt uit een netwerk waar ouders laag begaafd zijn, lvb of een psychiatrische stoornis, misbruik, ouders uit beeld, ernstige problematiek.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 13:44

Jij werkt met zulke jongeren of gehandicapten? En wat krijg je mee van voogden e.d.?

Mijn beeld is dat de jongeren of gehandicapten toch vaak wel in ieder geval 1 liefhebbende ouder hebben, of is dat lang niet altijd zo? Met liefhebbend wil ik niet zeggen dat er door de persoon voor gezorgd kan worden natuurlijk.
Maar ik denk dat houvast en iemand waar ze zich aan kunnen hechten wel belangrijk is. Dat zal vaak natuurlijk personeel zijn. Hoe mensen met een geestelijk vermogen van een 5 jarige zich hechten weet ik niet, maar die voelen wel liefde.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:17


ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:23

Ik heb zelf op de groep gestaan op een orthopedagogisch behandelcentrum LVB, voor 9 jongeren tussen de 15 en 20 jaar. Ook ben ik jeugdbeschermer geweest (dus de oude gezinsvoogd/voogd).

Op de groep hebben we met man en macht als team gewerkt om het beter te maken voor de jongeren. Maar de jongeren zitten met een reden op deze groep, het gaat thuis fout in het systeem. Zolang daar niet aan gewerkt wordt, kunnen de jongeren of niet terug of het is gedoemd te mislukken (heel gechargeerd). Het aandeel negatieve uitstroom is helaas veel hoger dan de positieve uitstroom. Heeft er ook mee te maken dat wij jongeren met complexere problematiek binnen kregen, ook vanwege het feit dat er geen goede doorstroom en op- of afschaling was.

Als jeugdbeschermer was ik er heel snel klaar mee. Met 28 uur per week een caseload van 18 kinderen/jongeren (0-18 jaar) draaien, bij wie het allemaal stront aan de knikker is. Ik kan me helaas niet splitsen, dus kon eigenlijk mijn werk niet goed ten uitvoer brengen terwijl je wel de verantwoordelijkheid draagt.

Zoals het nu is ingericht, is het een glijdende schaal naar beneden. Vanuit het werkveld allemaal noodsignalen en alarmbellen, maar verandering? niet echt...

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:12

germie schreef:
Jij werkt met zulke jongeren of gehandicapten? En wat krijg je mee van voogden e.d.?

Mijn beeld is dat de jongeren of gehandicapten toch vaak wel in ieder geval 1 liefhebbende ouder hebben, of is dat lang niet altijd zo? Met liefhebbend wil ik niet zeggen dat er door de persoon voor gezorgd kan worden natuurlijk.
Maar ik denk dat houvast en iemand waar ze zich aan kunnen hechten wel belangrijk is. Dat zal vaak natuurlijk personeel zijn. Hoe mensen met een geestelijk vermogen van een 5 jarige zich hechten weet ik niet, maar die voelen wel liefde.

getraumatiseerde jongeren inderdaad. En we krijgen veel mee van voogden, de meeste staan onder een voogd bij ons op de groep.
Het is nu zelfs zo erg dat er 2 van de 6 tijdelijk geen voogd hebben omdat heel de jeugdbeschermingsorganisatie die in onze omgeving is leegstroomt. De 1 na ander stopt en ze kunnen het werk niet opgelost krijgen.
De meeste hebben inderdaad een liefhebbende ouder bij ons, maar ze kunnen niet voor hun kind zorgen. Wat Ista zegt klopt: wanneer er niets verandert in het systeem kunnen ze sowieso niet terug. Daarnaast zitten ze bij ons (open, niet gesloten overigens) vaak als vervolg oplossing, ze hebben dan vaak al bij netwerk of pleeggezin gezeten maar daar loopt het dan bv ook niet. Daarnaast is er een groot tekort aan pleeggezinnen en gezinshuizen. Je wil je kind zeker niet op een groep, maar op dit moment is dat 1 van de weinige oplossingen om een kind of jongere nog wat te kunnen bieden qua veilige plek.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 10:29

Maar je hebt als ouder natuurlijk weinig te willen als je niet meer de zeggenschap over je kind hebt.
Zijn er ook succesverhalen van kinderen in woongroepen?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:32

germie schreef:
Maar je hebt als ouder natuurlijk weinig te willen als je niet meer de zeggenschap over je kind hebt.
Zijn er ook succesverhalen van kinderen in woongroepen?


Dan is het goed om te definiëren wat jij als succes ziet.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 10:33

belle_boef schreef:
germie schreef:
Maar je hebt als ouder natuurlijk weinig te willen als je niet meer de zeggenschap over je kind hebt.
Zijn er ook succesverhalen van kinderen in woongroepen?


Dan is het goed om te definiëren wat jij als succes ziet.

Als het kind later volwassen is en zelfstandig zichzelf kan redden en een leuke baan vindt en evt. een gezinnetje kan stichten zonder problemen.
Want ik heb een beetje het idee dat dat heel lastig is voor zulke kinderen. Ik zie wat dingen heel dichtbij gebeuren en ik weet niet hoe ik die kinderen dan kan helpen als min of meer buitenstaander, behalve ze eens meenemen en iets met ze doen waar ze anders nooit de kans voor krijgen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:36

Ik vind het lastig dat gehandicaptenzorg en jeugdzorg hier in 1 adem genoemd word en daarnaast er in de openingspost berichten worden aangehaald die niet de werkelijkheid zijn voor een hele sector.

Ik heb zelf meerdere ervaringen met woongroepen voor gehandicapten, ook de hele agressieve doelgroepen.

Uiteraard is er verloop van personeel, dat is lastig. Maar het is ook een utopie te denken dat een medewerker 40 jaar op dezelfde plek werkt. Dat is gewoon een gegeven.

Echter ken ik niets anders dan warmte, ook voor kinderen, op woongroepen. In samenwerking met ouders, die er ook nog zijn in het leven van hun kind.

Het kan echt een mooi, betekenisvol leven zijn op een woongroep :)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 11:53

ruitje schreef:
Ik vind het lastig dat gehandicaptenzorg en jeugdzorg hier in 1 adem genoemd word en daarnaast er in de openingspost berichten worden aangehaald die niet de werkelijkheid zijn voor een hele sector.

Ik heb zelf meerdere ervaringen met woongroepen voor gehandicapten, ook de hele agressieve doelgroepen.

Uiteraard is er verloop van personeel, dat is lastig. Maar het is ook een utopie te denken dat een medewerker 40 jaar op dezelfde plek werkt. Dat is gewoon een gegeven.

Echter ken ik niets anders dan warmte, ook voor kinderen, op woongroepen. In samenwerking met ouders, die er ook nog zijn in het leven van hun kind.

Het kan echt een mooi, betekenisvol leven zijn op een woongroep :)

Dat is wel mooi.

Ik zie nu een paar goede groepen, maar weet ook hoe het in Flevostate er aan toe ging. Er was een enorm verloop van personeel en ik weet deels ook waarom. Er waren zeker goede medewerkers daar hoor. Die werken nu veelal weer elders in dezelfde vorm van zorg.
Maar als dan een kind naar dagbesteding moet en degene die de dagbesteding aanbiedt niet betaald krijgt, dan is het op zich logisch dat het kind dan niet meer welkom is. Maar het kind is de dupe. Dit zijn ook dingen die gebeurd zijn.
En dat kinderen op locaties zonder tuin ondergebracht worden vind ik wel triest. Ze moeten toch ook buiten spelen?

Ik heb deze voorbeelden genoemd omdat ik eigenlijk niet verwacht had dat in een land als Nederland zulke praktijken toch plaatsvinden. Heb je dan geen enkele menselijkheid om een gehandicapte door een hond af te laten likken? Want wat bezielt je om dat te doen?
En als je kinderen in woongroepen opvangt, ook al is dat een soort particuliere instelling, heb je dan niet gewoon de plicht om de kamers netjes te onderhouden zodat het ook veilig is? Is alles geld gedreven?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:02

Waar kinderen/kwetsbare mensen zijn, vindt misbruik plaats. Of dat nu een kinderrechter is (Theo Rueb) of de nonnetjes. Niet iedereen die in een instelling werkt doet dat vanuit een zuiver geweten en als je iemand insmeert met pindakaas en laat aflikken door een hond ben je natuurlijk gewoon gestoord, dat kan niet anders.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:18

Zeker zijn er 'succesverhalen'. Jongeren die op hun 18e doorstromen naar zelfstandig begeleid en de therapie afgerond hebben. Of kinderen die wel terug mogen na een traject zowel met hunzelf als behandeling in het gezin. En dat je later hoort dat het super gaat. En dat is fijn. :) je ziet bij ons op de groep ook zeker ontwikkeling.

Of dat ze doorstromen naar een gezinshuis waar ze warm opgroeien en ook goed ontwikkelen.

Gelukkig zijn die verhalen er ook.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:34

germie schreef:
Als het kind later volwassen is en zelfstandig zichzelf kan redden en een leuke baan vindt en evt. een gezinnetje kan stichten zonder problemen.

Er zijn ook plekken waar bewoners zijn die nooit zelfstandig kunnen worden en voor de rest van hun leven in een woongroep (en/of begeleid) zullen wonen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 12:40

Brainless schreef:
germie schreef:
Als het kind later volwassen is en zelfstandig zichzelf kan redden en een leuke baan vindt en evt. een gezinnetje kan stichten zonder problemen.

Er zijn ook plekken waar bewoners zijn die nooit zelfstandig kunnen worden en voor de rest van hun leven in een woongroep (en/of begeleid) zullen wonen.

DAt klopt. Ik reageerde hier even op de 'kindertak' en er van uitgaande dat het om kinderen met een normale intelligentie gaat.

Whizz
Berichten: 1043
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:49

Een normale intelligentie betekent niet automatisch dat het gedrag ook “normaal” is. En het is wat urbanus schrijft, overal ligt misbruik op de loer. Je kunt niet 24/7 instelingen controleren. Gelukkig gaat het vaker goed dan mis, maar de verhalen zijn soms schrijnend. Het is een heel verdrietig en onmachtige situatie als er sprake is van misbruik.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 12:51

De instelling in Wedde, Aurora Borealis wil via de rechter nu weer open lees ik. Want ze hebben andere patienten wel de juiste zorg geboden.
Dat voelt bij mij wel wat raar hoor, want waarom dan niet iedereen? Mishandelen vind ik geen overmacht.

Ik denk dat het ook heel lastig is om als buitenstaander misstanden te herkennen. Zelfs als je er binnen komt wil het nog niet zeggen dat je alles meekrijgt en ziet natuurlijk.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:57

Ik denk persoonlijk dat het hele stelsel nu te 'ziek' is om nog op te lossen. Het zorggeld verdwijnt meer dan stelselmatig in de zakken van managers en directeuren, terwijl de werkvloer meer druk krijgt en minder mogelijkheden.
Personeel loopt weg en ik begrijp heel goed waarom.

Zolang dat niet veranderd wordt het niet beter en ik heb heel wat schrijnende verhalen gezien.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:09

Ik woon in het noorden en krijg het via social media mee van wedde. Mijn vader heeft 40 jaar in de gehandicaptenzorg gezeten en had het er gisteren met hem over. Zouden zorgmedewerkers zo dapper zijn geweest om meldingen te maken? Ik heb ooit gelukkig in lichtere mate hiermee te maken gehad en gemeld waardoor de collega is ontslagen. Maar daarna wel werd ingefluisterd door andere collega ‘ga je er ook voor zorgen dat ik wordt ontslagen?’ Gelukkig liep ik al wat jaren mee en had een fijne collega’s achter mij staan.

Ik werk nu in de jeugdzorg licht verstandelijk beperkt 15t/m 23 open (vrijwillige) groep. De buitenwereld praat soms makkelijk. Heel mooi een ‘open’ groep waarbij de deuren niet op slot gaan. Risico 15 jarige die snachts op pad gaan terwijl als ze thuis wonen de deur snachts wel op slot gaat.

Jongeren boven de 18 met wmo indicatie waarbij 1 iemand in 20min bepaalt hoeveel hulp diegene nodig heeft. Wij lopen zeker met 18+ zo tegen de systemen aan dat we geen goede zorg kunnen leveren.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:05

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 14:09


Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:52

BarbaLala schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd



Kim Feenstra vind ik 1 grote grap dus ik bedank.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:47

Ik heb zelf in de zorg gewerkt en heb daar ook een heleboel zaken gezien die het daglicht niet mochten zien. Veel collega’s hadden een burn-out of zaten daar kortbij, heel slechte sfeer onder de collega’s, zorg die steeds meer over kwantiteit dan kwaliteit ging,… en als je iets durfde zeggen over de misstanden, dan kreeg je de volle laag. Er wordt steeds meer en meer op de zorg bespaard zodanig dat het werk gewoon niet meer werkbaar is.
Ik ben door wat ik gezien heb gedegouteerd geraakt van het werken in bepaalde sectoren.
Ook als cliënt ervaar ik nu veel moeilijkheden in de zorg. Ik wil en kan er hier niet verder over uitweiden, maar feit is dat hoewel landen het VN verdrag voor de rechten van personen met een handicap ondertekend hebben, deze rechten geschonden worden en zorg steeds meer een luxegoed aan het worden is.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:37

Hier dan een successtory. Om privacyredenen ga ik niet alles vertellen. Ik heb een goede band met mijn ouders, maar toch heb ik in diverse instellingen gewoond. In de psygiatrie, verstandelijk gehandicapten, en gezinsvervangende tehuizen. Nee, ik ben niet verstandelijk beperkt, ik zat daar totaal niet op mijn plek. Maar waar ik wel hoorde?!

Mijn ouders snapten mijn niet en ik hen niet. Er werd zo ingepraat op mijn ouders dat het beter was om mij uit huis te plaatsen. Nare dingen zijn er gezegd waar niets van waar bleek. Mijn ouders hebben dit nooit gewild maar toen was het al te laat. Tegenwoordig krijgt iedereen al snel een label opgeplakt, in de tijd waarin ik dit nu schrijf was dit nog niet zo. Vol stoppen met medicatie, dat moest helpen. En anders straf. Uitzoeken waarom iemand is zoals ze is? Vergeet het! IDD niet naar school, daar was je te dom voor. En als je al naar school "mocht" dan wel naar het laagste van het laagste qua onderwijs.

Ik heb het nu over de periode 1995-2000. Ik heb genoeg gezien en meegemaakt. Gelukkig niet zo erg als bij de instelling bij Groningen,dat is echt schandalig wat daar is gebeurd! Maar bevestigd ook mijn vermoeden: er werken helaas (nog steeds) veel mensen die totaal ongeschikt zijn om op een groep te staan. Ik weet niet wat je allemaal op de opleiding leert?


De "lieve" medewerkers waren te lief, en werden weggepest. De leiding wat bleef was net zo agressief als sommige bewoners en mensen zoals ik waren daar bang voor, dus sloot ik je het liefst op in mijn kamer als die ene leiding weer werkte. En IDD iedere keer weer het verloop van personeel: had je eindelijk weer eens een band opgebouwd met een medewerker, vertrouwde je ein-de-lijk weer iemand, ging degene weer weg. Dus wat leerde je? Niemand is te vertrouwen!

Dan nu het succesverhaal: inmddels ben ik getrouwd met een man zonder "rugzakje" of issues, heb een baan, geen diplomas maar mijzelf wel veel dingen aangeleerd, ontzettend veel levenservaring, weer vertrouwen in de mensheid, en kan ik sinds een paar jaar zeggen echt gelukkig te zijn. Ik heb de demonen achter me gelaten en denk er nog maar 1x per jaar aan. Op 15 oktober. De dag dat ik in 1995 niet meer thuis kon wonen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jeugdzorg en gehandicaptenzorg in Nederland nog lang niet altijd goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 18:02

Mijn broer was meervoudig gehandicapt. Hij was van 1977 ebn ging va zijn 3e naar een dagverblijf.

Hij is in 2017 overleden en woonde nog steeds thuis en ging nog steeds naar dagbesteding.

Ik kan alleen zeggen dat het in die jaren echt enorm is achteruit gegaan. Er is op veel enorm bezuinigd en de werksfeer is er ook niet altijd iop vooruit gegaan. Mensen tekort, strengere regels, minder geld, minder tijd, meer werkdruk en ga zo maar door.

Je hebt die hards die altijd met veel liefde het werk zijn blijven doen, maar weet ook enorm veel jonge mensen die al snel afhaakte en weer afscheid namen.

Hij is kort uit logeren geweest bij een woongroep en daar veel gesprekken gehad omdat het voor ons erg wennen was. Er zaten mensen waar al jaren niet meer naar omgekeken werd of ouderen die al geen familie meer hadden of familie niet eens wisten dat er nog ergens een nicht, neef, oom of tante zat.

Thuis konden we natuurlijk meer dan wat ze bij dagbesteding nog konden doen qua tijd en geld. Mijn broer werd wel moeilijker te verzorgen en dan vonden ze het wel lastig dat alle beslissingen nog bij ons lagen en niet bij hun.
We kwamen bij een arts die ons ook daarin steunde, maar het was niet makkelijk omdat ze echt niet meer konden doen, dan ze konden doen.

Qua werk moet je echt vasthouden aan waarom je het wil doen en naar de mooie, goede dingen blijven kijken, anders is het 2x zo zwaar.