Spulletjes weggeven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Spulletjes weggeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 13:16

Is er een (centraal) topic over spullen weggeven? Dan zal ik vragen dit te verwijderen. Tot die tijd hoop ik dat er hier wat respons komt.
Ik probeer altijd sociaal te zijn (of me dat altijd even goed lukt is een tweede :+ ) en te delen met anderen, die het door allerlei omstandigheden minder goed hebben of in een rotperiode zitten. We hebben allemaal op z’n tijd wel eens hulp nodig, toch?

Maar spulletjes weggeven is niet altijd even makkelijk, want
- mensen zeggen enthousiast toe iets af te halen, maar komen niet
- er worden eisen gesteld. Bijv in het geval van een kast. “Ik wil erg graag je kast hebben. Alleen heb ik geen auto. Kun je ‘m brengen?” Of, toen ik een grootformaat fotoprint weggaf van 2,5x5m omdat we ons kantoor verbouwden en het niet meer paste: “ik wil die fotowand wel hebben. Maar er staat bij dat hij aan de randen op een frame zit bevestigd. Dat frame wil ik niet. Kun je het eraf halen en oprollen?”
- ik kookte met plezier extra voor zo’n regionaal alternatief waarbij mensen die zijn aangewezen op de voedselbank een maaltijd bij je kunnen halen. “Erg lekker wat je gisteren kookte. Maar wil je volgende keer de wortels eruit laten?”m Daar hou ik niet zo van. (Ik bedoel niet dat je maar tegen je zin moet eten omdat “het gratis is”, zeker niet. Maar ik wil ook niet met ieders voorkeuren rekening houden. Ik ken mezelf, als ik dat niet expliciet zeg, ook tegen mezelf, kook ik straks maaltijden-op-maat omdat ik het graag mensen naar de zin maak)

Begrijp me niet verkeerd, ik zoek geen bedankjes ofzo, ik vind dat je elkaar moet helpen waar kan. Zeker in deze tijd, waarin veel mensen het moeilijk hebben doordat alles rente-duur is geworden.
Maar het is gewoon lastig om dingen weg te geven en ik hoop zo toch een goede bestemming te vinden voor goede spullen.
We zijn hier flink aan het opruimen geslagen, omdat we hopelijk op termijn verhuizen. Je kent ‘t vast, je wordt bloedfanatiek en begint met bijv kledingkast uitmesten. Ik heb een boel goede, schone herenkleding zonder gaten of plekken. Goede kleding, veel merkleding ook. Maar ik raak het niet kwijt. Verkopen: geen markt voor (en ik heb daar ook geen geduld voor). Familie/vrienden: geen interesse. Goede doelen: ook geen interesse. Ik woon in een kleine stadje/groot dorp en de kledingcontainer is hier weggehaald. Nu staat het hier, enorm in de weg. Want eerst zat het in kasten en je ruimt op, maar als je er nergens mee naartoe kunt, heb ik eigenlijk alleen maar gezorgd voor extra dozen op de zolder die we net leeghaalden… :-)
Weggooien van goede kleding, boeken, verbandmiddelen, noem maar op, vind ik hartstikke zonde.
Dus, na mijn lange inleiding, kan ik jou blij maken met kleding of weet je iemand die wel iets kan gebruiken? Voornamelijk maat L, truien, hoodies, pulls, shirts, etc. Oh ja, en een mooie, dikke winterjas. Veel Hilfiger, Gaastra, PME,…

Kun je verbandmiddelen gebruiken, voor jezelf, voor een revaliderend paard of voor een organisatie waarbij je betrokken bent? Ik kreeg vorige week een zending verbandmiddelen waar een fout in is gemaakt en ik nu een gigantische berg per stuk verpakte (steriele) gaasje van ik geloof 10x10cm heb. Terugsturen is geen optie, want dan wordt het vernietigd. En dat vind ik zo’n verspilling.
Je kunt het bij mij afhalen of ik stuur het per post. De verzendkosten zijn dan wel voor jouw rekening.

Boekenwurm? Ik heb redelijk wat dubbele boekenkennis die mogen gratis weg, moet ze alleen nog uitzoeken.

Paardenspulletjes, ook zoiets. Ik heb een zadelvast vol met allerlei dingen. Dat is trouwens wel wisselend van staat, maar dingen die echt kapot zijn, vis ik eruit. Maar heb je een kindje wat net begint met paarden en kan ze wel wat dingetjes gebruiken, zoals borstels enzo? Be my guest. En is je dochter of zoon of jijzelf ;-) gek op doekjes, maar schrik je ook zo van de prijzen? Dan heb ik wel wat voor je hoor. Ik begin er alleen niet aan om d Kees te wassen.

Als er behoefte is aan een topic als dit, hoop ik dat ook andere mensen hier gratis spulletjes plaatsen.
En ik zou dan ook de komende tijd andere dingen hier willen zetten, tot kleinmeubelen aan toe.
Ik heb alleen geen tijd (en sorry, ook geen zin) in ellenlange mailwisselingen over “de maat van schouder tot schouder” enz. Ik wil foto’s sturen, daarop zie je wat het is. Wil je het hebben? Prima, graag zelfs! Dan helpen we elkaar. Voel je vrij om hier te reageren of, als je dat liever doet, om een pb te sturen. Het enige wat ik wel vraag, is om te reageren als je het echt kunt gebruiken. Ik wil mensen helpen die door om het even welke omstandigheden wat hulp kunnen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door chevax op 07-02-23 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:21

Er is inderdaad een topic voor al of bedoel je echt een kletstopic over het onderwerp? [LZP] [Centraal] Weggeeftopic - deel 2 :D

Verder is je post heel herkenbaar. Ik heb ook al spullen weggeven maar vaak genoeg dat mensen niet komen opdagen of je een hele rij aan vragen beginnen stellen. Laatst een setje kleine kommetjes "kan je daar boontjes in opwarmen".. daim denk zelf even na wil je := .
Laatst bijgewerkt door Lori op 07-02-23 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:21


anca

Berichten: 1781
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:22


chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 13:22

Dank jullie wel, ik zal mijn post, die iets langer is geworden dan de bedoeling was, daar dan maar plaatsen? Kan zo’n lap tekst daar?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Spulletjes weggeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:24

Nee ik zou wat foto’s / omschrijvingen in dat topic posten. En niet de hele tekst. :D

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Spulletjes weggeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 13:57

In bovengenoemde topic is het slechts toegestaan om je weg te geven spullen te tonen. Reacties daarop gaan per prive bericht.
Als je erover wilt kletsen, dan hoop ik dat je hier mede weggevers kunt treffen.

Ik zou in bovengenoemde topic ook pas aanbieden als je daadwerkelijk uitgezocht hebt, zo blijft het overzichtelijk daar.

Er is ook een challenge gaande op tiktok/instagram waarbij je dagelijks 1 onderwerp/voorwerp thema kiest om die dag op te ruimen en dus te bekijken of je gaat houden-weggooien-weggeven-verkopen. Wellicht past dat ook bij je?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 14:31

Bedankt Blue_flower, ik kijk vanavond even in dat topic/op Instagram.
En de anderen natuurlijk ook bedankt tot zover!

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:33


Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:39

Waarom breng je spullen waar je vanaf wil niet gewoon naar de kringloop? Na het stuk over de maaltijden ben ik gestopt met lezen dus wellicht staat dat ergens uitgelegd, maar ik kom niet door de tekst heen.

Bij de kringloop komt het goed terecht en met die opbrengsten worden geïnvesteerd in nuttige dingen zoals arbeidsplekken, de huur van de panden etc.

En verbandmiddelen zou ik doneren aan een asiel of andere dierenstichting.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:49

Deels herkenbaar, helaas.
Ik gun mensen die het goed kunnen gebruiken graag iets gratis of voor weinig geld, maar soms is het lastig om het bij de juiste doelgroep te krijgen. Via marktplaats heb ik bijvoorbeeld helemaal geen zin in gezeur. Ik geef een goede artikelbeschrijving en een nette prijs/gratis en ga vervolgens niet beginnen aan heel veel gedoe. Graag of niet.
Mijn ouders zijn afgelopen jaar verhuisd en toen heb ik veel goede kleding namens hen weggegeven aan de plaatselijke voedsel/kledingbank. Die waren er enorm blij mee. Kringloop breng ik zelf pas spullen heen als de voedselbank het niet wil, want ik vind dat de prijzen bij ons in de regio behoorlijk gestegen zijn. Niet dat ik het de kringloopwinkel niet gun (ik snap best dat zij ook een verdienmodel hebben en kosten maken), maar ik geef het dan liever gratis weg aan mensen die het écht nodig hebben.
Paardenspullen heb ik naar de Paardenkamp in Soest gebracht. Zij hebben door het land heen ook inleverpunten, dus misschien dat je daar iets aan hebt?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 22:28

Charmander schreef:
Waarom breng je spullen waar je vanaf wil niet gewoon naar de kringloop? Na het stuk over de maaltijden ben ik gestopt met lezen dus wellicht staat dat ergens uitgelegd, maar ik kom niet door de tekst heen.

Bij de kringloop komt het goed terecht en met die opbrengsten worden geïnvesteerd in nuttige dingen zoals arbeidsplekken, de huur van de panden etc.

En verbandmiddelen zou ik doneren aan een asiel of andere dierenstichting.


Ja, dat zou een optie zijn als er hier een kringloopwinkel in de regio was…

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 22:29

Roadracer schreef:
Deels herkenbaar, helaas.
Ik gun mensen die het goed kunnen gebruiken graag iets gratis of voor weinig geld, maar soms is het lastig om het bij de juiste doelgroep te krijgen. Via marktplaats heb ik bijvoorbeeld helemaal geen zin in gezeur. Ik geef een goede artikelbeschrijving en een nette prijs/gratis en ga vervolgens niet beginnen aan heel veel gedoe. Graag of niet.
Mijn ouders zijn afgelopen jaar verhuisd en toen heb ik veel goede kleding namens hen weggegeven aan de plaatselijke voedsel/kledingbank. Die waren er enorm blij mee. Kringloop breng ik zelf pas spullen heen als de voedselbank het niet wil, want ik vind dat de prijzen bij ons in de regio behoorlijk gestegen zijn. Niet dat ik het de kringloopwinkel niet gun (ik snap best dat zij ook een verdienmodel hebben en kosten maken), maar ik geef het dan liever gratis weg aan mensen die het écht nodig hebben.
Paardenspullen heb ik naar de Paardenkamp in Soest gebracht. Zij hebben door het land heen ook inleverpunten, dus misschien dat je daar iets aan hebt?


Ik snap helemaal wat je bedoelt met de kringloop. Maar zelfs een kringloop is hier een probleem. Z-Vl is niet op alle punten een handige regio helaas.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Spulletjes weggeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:42

Ik weet niet waar je in Z-VL woont maar in Terneuzen zit een kringloop van zeeuwse-gronden, ook net over de grens in Zelzate zit een kringloop.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 22:57

KLC schreef:
Ik weet niet waar je in Z-VL woont maar in Terneuzen zit een kringloop van zeeuwse-gronden, ook net over de grens in Zelzate zit een kringloop.


Klopt. Zeeuwse Gronden neemt momenteel nauwelijks iets in. En als ze het wel willen, zijn er regels. Op zich logisch, maar het is wel wat overdreven. Ik heb zoveel gebeld en gedaan. We hadden een boel (goede) meubels over. Noem het maar en ik heb gebeld: Leger des Heils, Zeeuwse Gronden, kerken, stichtingen,… De een neemt niet in, de ander heeft geen opslagcapaciteit meer, weer een ander neemt alleen in op een centraal depot waar ik alles naartoe moet brengen (halve dag mee kwijt, 2x tunnel auto met aanhanger, brandstofkosten,…) Ik hoopte gewoon mensen of organisaties blij te maken met spullen.

Maar ik heb al wat fijne pb’s ontvangen, dus er gaan al wat spullen richting bokkers en verenigingen.

ArabianAngel
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Spulletjes weggeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 01:09

Kleding naar dorcas in Terneuzen eventueel ? Handellaan heet t geloof ik

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Spulletjes weggeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:22

Sinds we een weggeef buurt app hebben, niet meer van dit soort gedoe gehad. Maar verder herkenbaar. Wij geven ook veel weg. Bij de voedselbank heb je dit ook. Voor armere mensen is het een soort compensatie van een gebrek aan controle denk ik wel eens ( niet op wetenschappelike basis bedacht... Dus mijn persoonlijke onderbuik gevoel)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Spulletjes weggeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 14:32

Is er geen inzameling in de buurt voor Turkije met betrekking tot de kleren? Misschien is zoiets een optie om dat te doneren.