Aardbeving Turkije

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:41

Klopt Boras

Lees nu een nieuwsbericht dat er al 120 naschokken zijn geweest. Dat is echt bizar veel

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:50

Boras schreef:
mvdende schreef:
Ik hoop vooral dat de mensen daar in de regio opvang kunnen krijgen en een nieuw huis kunnen vinden/ hun oude huis heropbouwen.

Gelukkig is Turkije geen heel arm land van zichzelf.


Er is heel veel armoede in Turkije. Zeker in het oosten.


Het oosten is arm, maar de toeristische plaatsen in het westen en Istanbul zijn een stuk rijker.

Tis alleen oneerlijk verdeeld.

Gelukkig is Turkije een groot land en is maar één deel getroffen door de aardbeving.

Hopelijk geen heftige naschokken meer.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:50

Wat een horror, en dat in een groot gebied waar al zoveel problemen zijn door de jarenlange oorlog.
Wat erg voor de mensen daar.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:51

We hebben een band met Turkije door mijn in Turkije geboren man.

Ik las vanmorgen toen ik wakker werd over de aardbeving en over die arme mensen in Turkije en Syrië.
Het blijft een verschrikkelijk en helaas terugkerend natuurfenomeen in deze regio.

Mijn man woont al bijna 20 jaar in Nederland, hij emigreerde voor mij. Maar hij heeft nog altijd contact met medestudenten van de universiteit in Turkije. In die app groep zitten ook mensen met vermiste familieleden en vrienden. Vreselijke onzekerheid.

Ik schrik van het bericht hierboven over de regio Sakarya. Mijn schoonouders en schoonfamilie wonen in de provincie Zonguldak, volgens mij de provincie naast Sakarya. Er zit ongeveer 180 km tussen. Ik heb niets gehoord over bevingen daar. Zal er mijn man straks naar vragen.

Begrijp ik goed dat er over een hele grote afstand grote onrust in de Turkse bodem is? Of gaat het om relatief kleine bevinkjes die altijd wel voorkomen in Turkije?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 23:07

mvdende schreef:
Het oosten is arm, maar de toeristische plaatsen in het westen en Istanbul zijn een stuk rijker.

Tis alleen oneerlijk verdeeld.

Gelukkig is Turkije een groot land en is maar één deel getroffen door de aardbeving.

Hopelijk geen heftige naschokken meer.


Ook in Istanbul en de toeristische plaatsen hebben mensen het moeilijk. De inflatie in Turkije is echt geen grap. Gelukkig is er veel hulp van buiten Turkije onderweg.

Voor de mensen die vanaf hier wat willen doen, door heel Nederland zijn donatie punten voor spullen/dekens etc. de meeste vrachtwagens gaan uiterlijk woensdagnacht rijden.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 23:12

Marigold schreef:
Verschrikkelijk dit. Het is een enorme ramp.

Ik ben taalmaatje voor een Syrische jonge vrouw, haar familie in Aleppo is ook getroffen, ze waren op tijd buiten begreep ik (de taalafstand is vervelend.. ze doet haar best maar gaat moeizaam).
Maar ik weet ook zo’n beetje wat ze allemaal al heeft meegemaakt en nou dit er weer overheen.
Echt heel erg, trauma op trauma.
En dat geldt denk ik voor veel mensen uit Syrië.

Veel mensen in NL met banden met Syrië en Turkije die nu machteloos moeten aanzien en aanhoren wat er op dit moment gebeurt daar.
Het is er koud, zoveel mensen die nu zonder huis zijn en in shock. En nog zoveel mensen onder het puin en zo veel gewonden. Echt over zo’n grote afstand!

Wat gebeurt er toch allemaal in de wereld, ramp op ramp. |(


Ik herken het, verschillende van mijn studenten (NT2 en inburgering) hebben familieleden die vermist zijn of dakloos zijn geraakt. Turkije is al een ramp maar in Syrië, waar zo goed als geen hulpverlening kan komen, is het helemaal een verschrikkelijk drama.

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 23:27

De zus van iemand die k ken is bedolven onder de puin.
Hoop echt dat ze het redt

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 00:20

In de oud-studenten app groep van mijn man zit iemand wiens ouders onder het puin liggen.
Hun gebouw is ingestort. Die kennis staat in niet meer dan zijn pyama buiten. Ze horen mensen onder het puin. Maar zonder (zwaar) materieel kunnen ze niets doen. Maar er komt geen hulp. Hij heeft geen contact met zijn ouders.

Volgens mijn man zijn er geen grote aardbevingen elders in Turkije nu. In ieder geval niet in zijn geboorteregio. Hij heeft het plaatselijke nieuws daar opgezocht. Het bericht eerder hierboven kan ik daarom niet zo goed plaatsen eerlijk gezegd.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 00:22

KimD schreef:
Vannacht kwam één van onze honden rond de klok van 01.30u rillend op bed liggen, toen ik haar bij me vroeg kroop ze onder de deken strak tegen me aan en is niet meer weggeweest tot de wekker ging. Doet ze werkelijk nóóit. Vanochtend is ze gewoon mee gaan wandelen en daarna kroop ze in haar slaapzakje op de bank, niks geks dus. Ik begreep er niks van en appte dat vanochtend vanaf het werk naar mijn kerel thuis, mocht hij nog iets aan haar merken.

Stuurt hij vanmiddag een artikel door dat hier in het dorp de piek dus voelbaar gemeten is om 01.37u. Kan geen toeval zijn.

Ik las en zag het nieuws zelf vanavond pas, echt afschuwelijk, zeker de angst en onzekerheid waarin deze mensen nu zitten.

Wauw, bizar!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:18

Mijn collega gaat naar Turkije om zijn familie te zoeken. Hij heeft warme kleding meegenomen en gekregen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:55

Ik neem aan dat mijn schoondochter het verhaal niet verzint, ze zit daar al ruim 2 weken.
Zou eigenlijk morgen weer naar NL vliegen maar blijft nu langer daar om te helpen

ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:36

Er hebben 2 grote aardbevingen plaatsgevonden van 7,8 en 7,5. Gister in de ochtend was er weer een van rond de 5. Er hebben al meer dan 120 naschokken plaatsgevonden.

Mijn schoonfamilie wonend in Adana is op tijd weg kunnen komen na de eerst beving en zitten veilig. Durven hun huizen niet meer in omdat ze blijven piepen en kraken. Ondertussen is er bijna geen elektriciteit, water en benzine meer. Er staan rijen dik bij de benzine stations. Steeds meer berichten via social media laten dit ook zien.

Gisteravond zijn de ministers van verschillende grote steden samen gekomen en hebben aangegeven dat de media maar een kleine impressie geeft. Het is veel groter dan we nu zien. De manier waarop ze zelf de geïmproviseerde pers te woord stonden heb ik nog niet eerder gezien.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:03

Al ruim 8700 doden.
En enkel al in Turkije meer dan 37.000 gewonden.
Echt verschrikkelijk |(

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:05

Verschrikkelijk..... en dat puin is nooit op tijd weg voor de nu nog wel levenden.... geen woorden voor.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:35

Vreselijk wat er daar gebeurt en dan lees je dat er nog mensen onder het puin vandaan worden gehaald :(:)

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:00

Van een oud klasgenootje van me zijn drie familieleden dood teruggevonden en zijn er vier nog kwijt. |( Weet werkelijk niet wat ik moet zeggen. Moet voor haar gewoon een verschrikkelijke film zijn waar je niet uit wakker wordt.

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:04

Soepblik schreef:
Van een oud klasgenootje van me zijn drie familieleden dood teruggevonden en zijn er vier nog kwijt. |( Weet werkelijk niet wat ik moet zeggen. Moet voor haar gewoon een verschrikkelijke film zijn waar je niet uit wakker wordt.


Wat ontzettend erg !

Y;(

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:12

Ik duim ook heel erg voor de zus van mn ex, Dat is een turkse jongen, als vrienden uit elkaar gegaan wegens heftige periode. Beide ouders al kwijt en dan straks ook misschien zn zus. Hoop zo dat ze het mag redden

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 12:53

Soepblik schreef:
Van een oud klasgenootje van me zijn drie familieleden dood teruggevonden en zijn er vier nog kwijt. |( Weet werkelijk niet wat ik moet zeggen. Moet voor haar gewoon een verschrikkelijke film zijn waar je niet uit wakker wordt.


Pff heftig. Inmiddels staat de teller al op 9500 doden, maar er zijn nog tienduizenden, misschien wel honderdduizenden vermisten... Dus dat cijfer gaat nog meer dan explosief stijgen ben ik bang...

Dit vind ik zo'n verdrietig beeld, maar er straalt ook liefde uit. Hji houdt de hand van zijn overleden 15-jarige dochter vast.
Spoiler:
Afbeelding

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:28

Earth schreef:
Soepblik schreef:
Van een oud klasgenootje van me zijn drie familieleden dood teruggevonden en zijn er vier nog kwijt. |( Weet werkelijk niet wat ik moet zeggen. Moet voor haar gewoon een verschrikkelijke film zijn waar je niet uit wakker wordt.


Pff heftig. Inmiddels staat de teller al op 9500 doden, maar er zijn nog tienduizenden, misschien wel honderdduizenden vermisten... Dus dat cijfer gaat nog meer dan explosief stijgen ben ik bang...

Dit vind ik zo'n verdrietig beeld, maar er straalt ook liefde uit. Hji houdt de hand van zijn overleden 15-jarige dochter vast.
Spoiler:
[ [url=m/b7vvN3.webp]Afbeelding[/url] ]

Kippenvel om die foto.

Ze spreken nu al over 11.000 doden.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 13:29

Ja aantal stijgt rap, maar dat veracht ik nog wel de komende tijd :j

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:35

ikkuh15 schreef:
Er hebben 2 grote aardbevingen plaatsgevonden van 7,8 en 7,5. Gister in de ochtend was er weer een van rond de 5. Er hebben al meer dan 120 naschokken plaatsgevonden.

Mijn schoonfamilie wonend in Adana is op tijd weg kunnen komen na de eerst beving en zitten veilig. Durven hun huizen niet meer in omdat ze blijven piepen en kraken. Ondertussen is er bijna geen elektriciteit, water en benzine meer. Er staan rijen dik bij de benzine stations. Steeds meer berichten via social media laten dit ook zien.

Gisteravond zijn de ministers van verschillende grote steden samen gekomen en hebben aangegeven dat de media maar een kleine impressie geeft. Het is veel groter dan we nu zien. De manier waarop ze zelf de geïmproviseerde pers te woord stonden heb ik nog niet eerder gezien.


Sterkte voor je schoonfamilie.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:03

Earth schreef:
Soepblik schreef:
Van een oud klasgenootje van me zijn drie familieleden dood teruggevonden en zijn er vier nog kwijt. |( Weet werkelijk niet wat ik moet zeggen. Moet voor haar gewoon een verschrikkelijke film zijn waar je niet uit wakker wordt.


Pff heftig. Inmiddels staat de teller al op 9500 doden, maar er zijn nog tienduizenden, misschien wel honderdduizenden vermisten... Dus dat cijfer gaat nog meer dan explosief stijgen ben ik bang...

Dit vind ik zo'n verdrietig beeld, maar er straalt ook liefde uit. Hji houdt de hand van zijn overleden 15-jarige dochter vast.
Spoiler:
[ [url=m/b7vvN3.webp]Afbeelding[/url] ]


Had ik gisteren al toen het in de krant stond, ging niet meer van mijn netvlies.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:53

Ik had vandaag de eerste les met mijn inburgeraars na de ramp. Één van mijn leerlingen (een koerdische Syriër) is 15!! familieleden kwijtgeraakt en er zijn er nog vermist. Anderen weten dat hun familie 'veilig' is maar wel dakloos of zitten nog in onzekerheid. Er hing gewoon een zwarte wolk in mijn lokaal...

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Aardbeving Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:52

Vreselijk voor het meisje Blue_Eyes |(