Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Amado7 schreef:Nu moet ik wel zeggen dat er ondanks de drama echt heel veel medewerkers werken die veel last hebben van de hoge werkdruk en de zooi in de jeugdzorg maar toch alles op alles zetten. Medewerkers die werken met hun hart, die proberen het zooitje naast zich neer te leggen en ondanks dat er helemaal voor te gaan. Het kind en de jongere voorop te zetten en te doen wat je kan. En dat is fijn , want we moeten het toch blijven doen en dat kan alleen met elkaar. Gelukkig heb ik een hele fijne organisatie en een team die 100% voor de jongeren gaan en hun op het oog hebben. Dus ik hoop van harte dat dit ook geldt voor heel veel andere jeugdzorginstellingen.
superpony schreef:Maar ik denk dat de problemen ook erger worden als er te laat iets gedaan wordt. Als hulp op tijd en op maat komt, kan je denk ik nog veel winst behalen.
pateeke schreef:superpony schreef:Maar ik denk dat de problemen ook erger worden als er te laat iets gedaan wordt. Als hulp op tijd en op maat komt, kan je denk ik nog veel winst behalen.
Dat is waar... maar in de praktijk is dat toch net even anders / niet zo eenvoudig.
De werkdruk is zo immens hoog door de bezuinigingen op de zorg dat medewerkers uitvallen met een burn-out of een andere baan zoeken of interventies doen die schadelijk zijn omdat ze zo op hun tandvlees zitten. En in plaats van dan te investeren in de zorg, in de mensen die in de zorg werken, gaat men de druk enkel nog opvoeren door de nog maar eens te besparen.
Die besparingen werken overigens twee kanten op: er wordt bespaard op personeel etc (men moet steeds meer doen met minder mensen) én er wordt bij de cliënten bespaard door minder hulp te geven / minder budget te geven. Bij de cliënten leidt dat ertoe dat de zorgvraag enkel nog groter en complexer wordt, de frustratie daaromtrent groter wordt en cliënten zich helemaal geen raad meer weten (wat bv kan leiden tot agressie en op zijn beurt het werk van zorgpersoneel nog lastiger maakt). Daarnaast blijkt in de praktijk dat hoe complexer de zorgvraag, hoe moeilijker het is om (gepaste) hulp te krijgen. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, niemand wet er raad mee en iedereen trekt zijn handen ervan af. Daardoor wordt het probleem nog complexer en neemt frustratie toe etc. Dat is een vicieuze cirkel waar je niet uit geraakt.
Olympia schreef:Jeetje Superpony wat enorm heftig wat jij beschrijft. Dat is echt niet hoe het zou moeten zijn en mogen gaan.
Wat betreft zzpers. Waar ik echt een allergie voor heb en moeite mee heb is dat er ook veel jonge zzpers zijn en dit doen om makkelijk geld te verdienen. Waar ze geen rekening mee houden is pensioen opbouwen, iets opbouwen voor als je langdurig ziek wordt. Het is vooral veel werken en veel geld verdienen beleving.
Wij werken waar kan zoveel mogelijk met dezelfde zzpers. Dat is fijn dat die mogelijkheden er zijn. Voor personeel en voor de client.
Zelf werk ik op een woongroep. Bijv In het weekend gaan we altijd op zaterdag wat drinken in de foyer die in het weekend open is. Voor clienten is dit echt een leuk uitje, terwijl het gewoon op het terrein is. En om de week is er ook weer disco op de zaterdagmiddag. Wij doen zelf boodschappen in het weekend en nemen dan ook altijd een client mee naar de winkel. Als ik zelf werk ga ik ook nog regelmatig zwemmen , wij hebben een zwembad op het terrein, een rondje fietsen doen we als het lekker weer is. We hebben een beleeftv, hier kan je allerlei spelletjes op doen, dat vinden clienten ook erg leuk.
In de zomer doen we regelmatig in het weekend in de tuin gourmetten. En voor de beleving is groente, aardappeltjes en 2 soorten vlees al een avondje gourmetten. Waterijsje toe en ze hebben een leuke avond.
Wat ik hiermee wil aangeven dat kleine dingen zoals mee boodschappen doen, een rondje fietsen, wat drinken in de foyer al een grote toevoeging zijn voor de client die in de dagelijkse diensten voor ons makkelijk toepasbaar zijn en je doet de client er een groot plezier mee.
Wij hebben in ons gebouw van 4 woningen ook een clientenraad, hier zitten van elke woning 2 clienten in. Hierin bespreken we naar het niveau van de client ( matig/ernstig verstandelijke beperking) bijv ook dingentjes zoals wat moet er echt zijn met de paaslunch, zodat clienten hierin ook hun stem kunnen geven en wij als begeleiders daar naar kunnen handelen. En de clienten ook echt een stem hebben in wat zij graag belangrijk vinden.
Woensdag is er carnaval bij ons op het terrein. We hebben voor iedereen een leuke outfit. Elke client heeft een eigen gekozen outfit en we maken er een feestje van