Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:31

Karl negatief??
Dan ken je mij nog niet, ik ben een cynicus realist pur sang.
Flauwekul natuurlijk. Maar ik zie dus echt geen negativiteit.

Loretta
Berichten: 8740
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:40

Janneke2 schreef:
Puzzelen...?
De senator van Volt erbij betrekken kan de 38ste stem geven.


Misschien voor stikstof. En voor de rest dan? Volt is gek als ze er dan niets voor terug gaan vragen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:41

lies schreef:
Whataboutisme..


Het scheelt dat de drogredenen je hier toch om al de oren vliegen (boeren geven niets om dierenwelzijn) en dat de linkse wolk hier op Bokt daar niets op tegen heeft, tot het moment dat er een drogreden gericht wordt tegen de mensen die in hun straatje passen.

lies schreef:
Kun je situaties noemen waar Tjeerd de Groot niet integer is of was?


Nog maar een keer dan...

Tjeerd de Groot was van 2010-2017 directeur van de NZO en pleitte in die tijd voor uitbreiding van de melkproductie voor de wereldmarkt. Volgens hem behoorde de Nederlandse melkveehouderij tot de top op het gebied van duurzaamheid, hij was ervan overtuigd dat er nog ruimte was in Nederland die niet werd benut en in Azië ontdekte men de gezondheidsvoordelen van zuivel. Wie zijn salaris in deze tijd betaalden hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.

https://www.nmv.nu/edit/uploads/file/KB159.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=vI3JpO_d-O0

Tjeerd de Groot, 2019: "De veestapel moet gehalveerd worden, want de natuur staat om omvallen."

Tjeerd de Groot, februari 2023: "In november 2023 moeten we beginnen met onteigenen, anders volgt er een bloedbad."

Dit is nog maar een fractie van de uitspraken die hij sinds zijn aantreden in de TK heeft gedaan, maar heel veel meer woorden hoef ik er wat mij betreft niet meer aan vuil te maken. Oh ja, hij heeft er nogal een handje van om de 'schuld' van het stikstofprobleem te leggen bij het 'vooruitschuiven van problemen door de afgelopen kabinetten'. De man heeft zelf jarenlang meegewerkt om in een situatie te komen waarin volgens hem nu de natuur op omvallen staat...

Op welke manier is zo iemand betrouwbaar?

Janneke2 schreef:
@ D'66 de Tj. de Groot : ik herinner mij vooral dat hij van mening is veranderd.
Dat is nou niet direct hetzelfde als 'niet integer'. <<)


Inderdaad, van mening veranderd omdat wij zijn salaris niet meer betaalden :')

Karl66 schreef:
Wat is er dan mis met de integriteit van Tjeerd, behalve dan dat hij het lef heeft om een andere mening dan jou te hebben?


Er is zeg maar wel iets meer aan de hand dan slechts 'een andere mening hebben'. Zie hierboven reactie op lies.

Karl66 schreef:
@juval, er waren al voor de verkiezingen twijfels over de vraag of de BBB voldoende goede kandidaten kon leveren. Volgens de BBB was dit geen enkel probleem, hadden ze heel veel tijd en energie gestoken in het selecteren van de juiste kandidaten en nou blijken deze kandidaten de praktijk te zijn. Maar tegelijkertijd moet de BBB een betrouwbare partner zijn, die overal de grootste is geworden en de coalities moet gaan trekken.


Grappig, BBB moet een betrouwbare partner zijn. Bij D66 hoeft dat niet?

IMANDRA schreef:
En hoe doet dat ertoe in de specifieke situatie van een BBB die zo goed voorbereid zou zijn in het zoeken naar volksvertegenwoordigers?

Dat het aldus jou (ik ken die hele man niet) bij een andere partij/D66 niet goed is gegaan met de schijnbare gevolgen van dien is toch geen reden om bij BBB te accepteren dat, alhoewel ze zeggen zo goed voorbereid te zijn en weloverwogen keuzes maken, dit soort volksvertegenwoordigers goed te keuren want Tjeerd?

Dat D66 er aldus jou met de pet naar heeft gegooid is toch geen reden dat BBB dat ook maar moet doen, dat wij niet kritisch kunnen zijn?


Als er werkelijk verkeerde mensen op de lijst van BBB staan en áls dat voor onrust en chaos zou leiden, zou ik dat heel erg jammer vinden.

Kritisch zijn is volgens mij altijd goed. Ik vind het gewoon wel grappig dat een aantal hier heel kritisch zijn op BBB (want die praten overduidelijk niet in diens straatje). Maar als het over Tjeerd gaat, is de beste man gewoon van mening veranderd, of we kennen hem simpelweg niet :+

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:47

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
Puzzelen...?
De senator van Volt erbij betrekken kan de 38ste stem geven.


Misschien voor stikstof. En voor de rest dan? Volt is gek als ze er dan niets voor terug gaan vragen.


Tuurlijk zal de steun van Volt niet gratis zijn - "dat hoort ook niet".

Wie op Volt gestemd heeft, wens niet dat er kritiekloos meegegaan wordt met een serie andere partijen.

Dat geldt voor stikstof net zo goed als voor honderd andere dossiers.

Maar wat ik mij herinner van interviews en stemgedrag ligt de partij niet erg ver van D'66 verwijderd.
Dus dichterbij dan Partij voor de Dieren of de SP.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:52

Je kan mij toch niet beoordelen op het feit dat ik Tjeerd niet ken. Ik had het puur over de kwaliteit van de volksvertegenwoordigers van BBB, wat mij betreft heeft die Tjeerd daar weinig mee van doen. Het is imo in ieder geval geen reden om het van BBB zomaar te accepteren.

Als het dan gaat over de selectieprocedures van D66 en je komt dan met Tjeerd aan, dan wil ik best met je meegaan en kritisch zijn. Ook naar “mijn” partij GL/PvdA, mocht dat ter sprake komen. Maar beide hebben weinig met BBB’s selectie van doen, die nu juist zo roepen dat de grootte geen probleem is want ze zijn zo zorgvuldig en lang bezig. Dat zou echt appels met peren vergelijken zijn, een hele andere situatie.

Maar nu ben ik wel benieuwd naar jouw mening: wat vindt jij van de benoemde volksvertegenwoordigers bij BBB? Vindt jij deze “verkeerd” (voor de rol)?

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:54

... en ik snap best dat één of andere Tjeerd kop van Jut moet wezen van Tiepfoudt, maar ik lees geen bewijzen van omkoping,
en wel dat de man van mening is veranderd.

En voor de goede orde: de het accoord van Parijs gaan we waarschijnlijk niet halen. |( |( |(

Voor de 8642ste keer: dat gaat ons allemaal raken en hard ook.
Niet alleen de boeren.

Het roer moest dertig jaar geleden minstens al om, dus actie.

(... en mag de ketelmuziek misschien wat zachter?)

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:01

Tiepfoudt schreef:
Och, men zwijgt ook in alle toonaarden als het gaat over de integriteit van Tjeerd. In dat opzicht verschillen we dus niet eens zo van elkaar :)


Dit is toch een kul argument, nivo 'hullie doen het ook'. Had je hoger ingeschat.

Loretta
Berichten: 8740
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:02

Janneke2 schreef:
En voor de goede orde: de het accoord van Parijs gaan we waarschijnlijk niet halen. |( |( |(


Om de natuur te sparen komt de vergunningsverlening van, o.a verduurzamingsprojecten zo goed als stil te liggen.
Het is eigenlijk wel ironisch.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:08

Volgens mij heeft elke partij mensen op de lijst staan waarvan ik denk: mwah. En dan is er nog een verschil tussen mwah en 'echt niet oke' .

Die zullen er bij de BBB ook zijn en ik denk dat ze bij de BBB lastiger eruit te filteren zijn van te voren omdat ze zo gegroeid zijn.

Voor mij valt of staat het met hoe de BBB daarop gaat acteren. En hoe groot het is. Ik bedoel notabene onze minister van rechtsbescherming( Weerwind D66) was in het nieuws vanwege fouten uit zijn verleden.

Ik ben geen fan van D66 en vind dat iedereen zich aan de regels moet houden, maar het is niet dat ik daardoor zeg: hij( of heel D66) is niet capabel in zijn functie. Dat lijkt nu bij de BBB wel te gebeuren de afgelopen pagina's.

Het enige waar het niet aan meewerkt is het algehele vertrouwen in de politiek... en als je je daarvoor inzet, dan vind ik dat je daar als partij scherper op moet zijn. Dat vind ik zowel voor het kabinet die 'de nieuwe bestuurscultuur' wil neerzetten als de BBB die zegt dat het nu anders moet.

Dan moet je ook als partij je woord in daden neerzetten. En in dat geval moet je dus als D66 zeggen: Weerwind, dit past niet bij het integere wat wij willen uitstralen, of als BBB zeggen( ik heb nu geen voorbeeld denk ik, maar idem) , als VVD: Rutte je bent verantwoordelijk voor zoveel affaires. Nouja, zo is er voor elke partij denk ik een lijst te maken met mensen? En dat heeft dan voor mij niet met wijzen naar anderen te maken: maar meer met dat dat vertrouwen in de politiek gewoon weer terug moet. We zijn het 'normaal gaan vinden' , inclusief ikzelf, want ik lees tegenwoordig dingen over een politicus en denk: ' Tja' .

Ik vond bijvoorbeeld Teeven als verkenner voor Zuid Holland gewoon een domme actie van de BBB, is er nou echt niemand te vinden waar niet zo'n verleden aanhangt denk ik dan...
Laatst bijgewerkt door ruitje op 20-03-23 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:10

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:
Misschien voor stikstof. En voor de rest dan? Volt is gek als ze er dan niets voor terug gaan vragen.


Tuurlijk zal de steun van Volt niet gratis zijn - "dat hoort ook niet".

Wie op Volt gestemd heeft, wens niet dat er kritiekloos meegegaan wordt met een serie andere partijen.

Vandaar mijn opmerking dat er dus nog meer gepuzzeld zal moeten worden. Wat vraagt Volt (of een andere partij die de coalitie aan een meerderheid kan helpen, noem een 50plus), is wat ze vragen acceptabel voor de coalitiepartijen en voor de andere partij(en) die de coalitie aan een meerderheid moeten helpen en zo niet, wat kan er dan wel geboden worden.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:14

Tiepfoudt schreef:
Grappig, BBB moet een betrouwbare partner zijn. Bij D66 hoeft dat niet?


Je vergelijkt appels en peren. Als we het over betrouwbaar hebben, dan hebben we het niet over de mening van de kandidaten en dan hebben we het er ook niet over of ze van mening veranderd zijn. Dat is namelijk in dit kader niet relevant. De vraag is of het een betrouwbare partner in de coalitie is. En dan komt de vraag hoe vaak zijn er volksvertegenwoordigers uit de partij gestapt of hebben ze eruit moeten stappen en hebben ze zo een coalitie in de problemen gebracht.

Wat je bij alle partijen die zo snel gegroeid zijn ziet, is dat ze heel veel onbetrouwbare kandidaten binnenhalen, waardoor er opeens afscheid genomen moet worden, waardoor ze zich opeens afsplitsen en waardoor ze de partij als coalitiepartner onbetrouwbaar maken. Dat heeft er verder niks mee te maken dat Tjeerd een andere mening dan jij heeft en dat hij vroeger dezelfde mening had. Dat is in dit verhaal totaal irrelevant.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:14

IMANDRA schreef:
Je kan mij toch niet beoordelen op het feit dat ik Tjeerd niet ken. Ik had het puur over de kwaliteit van de volksvertegenwoordigers van BBB, wat mij betreft heeft die Tjeerd daar weinig mee van doen. Het is imo in ieder geval geen reden om het van BBB zomaar te accepteren.

Als het dan gaat over de selectieprocedures van D66 en je komt dan met Tjeerd aan, dan wil ik best met je meegaan en kritisch zijn. Ook naar “mijn” partij GL/PvdA, mocht dat ter sprake komen. Maar beide hebben weinig met BBB’s selectie van doen, die nu juist zo roepen dat de grootte geen probleem is want ze zijn zo zorgvuldig en lang bezig. Dat zou echt appels met peren vergelijken zijn, een hele andere situatie.

Maar nu ben ik wel benieuwd naar jouw mening: wat vindt jij van de benoemde volksvertegenwoordigers bij BBB? Vindt jij deze “verkeerd” (voor de rol)?


Als je mij even de tijd gunt om mij in de genoemde personen te verdiepen, wil ik daar best wat over zeggen. Mijn mening over Tjeerd de Groot is namelijk ook niet binnen een dag aan komen waaien.

Janneke2 schreef:
... en ik snap best dat één of andere Tjeerd kop van Jut moet wezen van Tiepfoudt, maar ik lees geen bewijzen van omkoping,
en wel dat de man van mening is veranderd.


Is omkoping een voorwaarde om onbetrouwbaar te zijn dan?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:17

Neem de tijd hoor :). Fijn dat je dat wil doen!

Persoonlijk hoef ik niet verder te kijken dan deze elementen: als je in complottheorieën gelooft of anti-vax bent dan heb je schijnbaar moeite met feit van fictie onderscheiden en ben je daarmee in mijn ogen ongeschikt als volksvertegenwoordiger. Ongeacht of je mening over een onderwerp gelijk is met de mijne of niet.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:25

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
En voor de goede orde: de het accoord van Parijs gaan we waarschijnlijk niet halen. |( |( |(


Om de natuur te sparen komt de vergunningsverlening van, o.a verduurzamingsprojecten zo goed als stil te liggen.
Het is eigenlijk wel ironisch.


Nou, ik vind het eerlijk gezegd knap stom.
Als gezegd, het roer moest minstens dertig jaar geleden al om - en dan komt er als mosterd na de maaltijd nog efkes zo'n kluwen,
"alsof we niets beters te doen hebben".

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:28

Karl66 schreef:
Je vergelijkt appels en peren. Als we het over betrouwbaar hebben, dan hebben we het niet over de mening van de kandidaten en dan hebben we het er ook niet over of ze van mening veranderd zijn. Dat is namelijk in dit kader niet relevant. De vraag is of het een betrouwbare partner in de coalitie is. En dan komt de vraag hoe vaak zijn er volksvertegenwoordigers uit de partij gestapt of hebben ze eruit moeten stappen en hebben ze zo een coalitie in de problemen gebracht.

Wat je bij alle partijen die zo snel gegroeid zijn ziet, is dat ze heel veel onbetrouwbare kandidaten binnenhalen, waardoor er opeens afscheid genomen moet worden, waardoor ze zich opeens afsplitsen en waardoor ze de partij als coalitiepartner onbetrouwbaar maken. Dat heeft er verder niks mee te maken dat Tjeerd een andere mening dan jij heeft en dat hij vroeger dezelfde mening had. Dat is in dit verhaal totaal irrelevant.


Goeie tactiek, als de feiten niet goed uitkomen noemen we het gewoon irrelevant. Ik onthoud die even, want er valt (bijna) geen speld tussen te krijgen.

Bijna, want als het gaat om vertrouwen in de politiek is de 180 graden-draai van Tjeerd de Groot imo zeker wel relevant. Johan Remkes noemde het pleidooi voor halvering veestapel niet voor niets buitengewoon onverstandig en polariserend.

Wel moet ik toegeven dat ik Tjeerd de Groot inmiddels ook wel een beetje dankbaar ben. Zeven procent van de D66-stemmers (2021) stemden nu op BBB en ik denk dat dat voor een deel zijn verdienste is +:)+

Loretta
Berichten: 8740
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:30

Complotdenkers binnen een partij is wel zorgelijk. Hoe komt BBB aan zulke mensen. Waarom heeft BBB deze mensen uberhaupt op de kieslijst gezet. Of was dit in de haast gewoon ontgaan. BBB had kandidaten nodig, en haastige spoed is zelden goed.

Over een louche manegehouder kan ik alleen ,aar zeggen. Dat soort louche figuren zijn helaas schering en inslag binnen politieke partijen. Maar dat zegt nog niets of ze daardoor ook politieke problemen gaan geven.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:35

Tiepfoudt schreef:
Karl66 schreef:
Je vergelijkt appels en peren. Als we het over betrouwbaar hebben, dan hebben we het niet over de mening van de kandidaten en dan hebben we het er ook niet over of ze van mening veranderd zijn. Dat is namelijk in dit kader niet relevant. De vraag is of het een betrouwbare partner in de coalitie is. En dan komt de vraag hoe vaak zijn er volksvertegenwoordigers uit de partij gestapt of hebben ze eruit moeten stappen en hebben ze zo een coalitie in de problemen gebracht.

Wat je bij alle partijen die zo snel gegroeid zijn ziet, is dat ze heel veel onbetrouwbare kandidaten binnenhalen, waardoor er opeens afscheid genomen moet worden, waardoor ze zich opeens afsplitsen en waardoor ze de partij als coalitiepartner onbetrouwbaar maken. Dat heeft er verder niks mee te maken dat Tjeerd een andere mening dan jij heeft en dat hij vroeger dezelfde mening had. Dat is in dit verhaal totaal irrelevant.


Goeie tactiek, als de feiten niet goed uitkomen noemen we het gewoon irrelevant. Ik onthoud die even, want er valt (bijna) geen speld tussen te krijgen.

Bijna, want als het gaat om vertrouwen in de politiek is de 180 graden-draai van Tjeerd de Groot imo zeker wel relevant. Johan Remkes noemde het pleidooi voor halvering veestapel niet voor niets buitengewoon onverstandig en polariserend.

Wel moet ik toegeven dat ik Tjeerd de Groot inmiddels ook wel een beetje dankbaar ben. Zeven procent van de D66-stemmers (2021) stemden nu op BBB en ik denk dat dat voor een deel zijn verdienste is +:)+


Nee, ik begon deze discussie, omdat ik me, op basis van die kandidaten in Noord Holland, afvraag of de BBB met zulke kandidaten een betrouwbare coalitiepartner is. Juist omdat de BBB vooraf aangaf dat ze juist al twee jaar bezig zijn en een goede sollicitatieprocedure hebben en toch zulke kandidaten hebben.

Daar maak jij van "Ik heb een hekel aan Tjeerd en ik vind het dus onbetrouwbaar", alleen dat was niet mijn insteek van de discussie. Als jij een discussie over de betrouwbaarheid van Tjeerd wilt voeren, ga je gang, alleen vind ik dat een nogal oninteressant discussie-onderwerp. Wat ik wel interessant vind is de vraag gaat de BBB betrouwbaar zijn in coalities. Wil jij daar niet over discussiëren, ook prima maar dan vraag ik me af waarom je op mij reageert.

Loretta
Berichten: 8740
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:38

Tjeerd heeft ongetwijfeld met zijn felle en polariserende praat in het verleden wel enkele zetels binnen gehaald voor D66.
Er is een groep kiezers waarbij dit soort retoriek over veehouders als muziek in de oren klinkt. Over populisme gesproken. "Willen jullie meer of minder .................."

Dat hij BBB hier gelijktijdig ook groot mee heeft gemaakt, dat kon hij in 2019 absoluut niet bevroeden.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:41

Karl66 schreef:
Nee, ik begon deze discussie, omdat ik me, op basis van die kandidaten in Noord Holland, afvraag of de BBB met zulke kandidaten een betrouwbare coalitiepartner is. Juist omdat de BBB vooraf aangaf dat ze juist al twee jaar bezig zijn en een goede sollicitatieprocedure hebben en toch zulke kandidaten hebben.

Daar maak jij van "Ik heb een hekel aan Tjeerd en ik vind het dus onbetrouwbaar", alleen dat was niet mijn insteek van de discussie. Als jij een discussie over de betrouwbaarheid van Tjeerd wilt voeren, ga je gang, alleen vind ik dat een nogal oninteressant discussie-onderwerp. Wat ik wel interessant vind is de vraag gaat de BBB betrouwbaar zijn in coalities. Wil jij daar niet over discussiëren, ook prima maar dan vraag ik me af waarom je op mij reageert.


Prima hoor, een discussie over de betrouwbaarheid van een coalitie. Tjeerd de Groot zit in de huidige coalitie, dus lijkt het mij zeer zeker wel relevant om het daar ook over te hebben.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:55

Jij ziet het als onbetrouwbaar, ik zie het als voortschrijdend inzicht. Je kunt het met hem eens zijn of niet, het kan handig zijn of juist niet, ik zie het niet als niet integer.

De vraag is of de kandidaten van BBB de juiste personen zijn. Niet of de coalitie betrouwbaar is.
Ik vind deze coalitie ook niet betrouwbaar, heb dan ook niet op 1 van hen gestemd. Maar is toch niet relevant als het gaat om de kandidaten van BBB die complottheorieen aanhangen en verspreiden of illegaal stemmen probeert te werven?
Het is lastig om zo snel een flink aantal kandidaten bij elkaar te sprokkelen. Caroline zei eerder dat dat prima voor elkaar was. Als nu blijkt dat daar een paar dubieuze keuzes tussen zitten, dan mag je daar toch je vraagtekens bij zetten?

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:58

Algemene politiek discussie...

... er is een nieuwe Asterix verschenen (die ik gek genoeg nog niet gelezen heb terwijl ik fan ben).

Als ze willen aansluiten bij de actualiteit kunnen ze dit oude Romeinse gezegde van stal halen:
'terwijl de Senaat debatteerde, verloren wij Carthago'.

(Persoonlijk vind ik dat de Romeinen niets te zoeken hadden in Carthago, dit terzijde.)

Maar uitgebreid kletsen over achterhoede kwesties en de grote lijnen uit het oog verliezen -
het is van alle tijden.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 14:00

Loretta schreef:
Complotdenkers binnen een partij is wel zorgelijk. Hoe komt BBB aan zulke mensen. Waarom heeft BBB deze mensen uberhaupt op de kieslijst gezet. Of was dit in de haast gewoon ontgaan. BBB had kandidaten nodig, en haastige spoed is zelden goed.

Over een louche manegehouder kan ik alleen ,aar zeggen. Dat soort louche figuren zijn helaas schering en inslag binnen politieke partijen. Maar dat zegt nog niets of ze daardoor ook politieke problemen gaan geven.

BBB had nu eenmaal ook niks beters te kiezen, dat krijg je met populisme.

Die manegehouder is niet louche hoor, valt reuze mee.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 14:05

He? Het gaat niet om de betrouwbaarheid van de hele coalitie, laat staan de betrouwbaarheid van 1 persoon in die coalitie. Leuk dat Tjeerd de Groot kennelijk je persoonlijke nemesis is Tiepfoudt, maar kunnen we het nu gewoon over de betrouwbaarheid van het blik nieuwe, ongeoefende politiekers hebben die ineens politiek moeten gaan bedrijven?

Ik ben ook heel benieuwd en behoorlijk huiverig voor de nieuwe lui die nu ineens moeten gaan besturen. Ik ben een beetje bang voor weer een hoop drama, politieke onrust, ruzie en weer een berg afscheidingen en nieuwe splinterpartijen om het politieke landschap nog maar een beetje complexer te maken. En dan over jaren allemaal weer boos omdat óók BBB niet doen wat ze zeggen, omdat ze net als iedere andere partij gewoon compromissen moeten sluiten en niet ineens alleenheerser worden omdat ze nu groot zijn. Om moedeloos van te worden.

Ik ben ook wel een soort benieuwd hoe al die mensen die voor de BBB willen omgaan met het stikstofprobleem. Puntje bij paaltje is de landbouw de grootste producent van stikstof in Nederland, en dus het meest laaghangend fruit voor het reduceren van. Verkeer lijkt een goede tweede, maar daar wordt al volop ingezet op elektrisch rijden. Daarnaast wordt er gedaan alsof we per direct verhongeren als boeren minder gaan boeren, maar we exporteren (en importeren) écht heel veel. We produceren veel meer dan voor Nederland nodig is. Dus wat dan? Lekker blijven boeren, en de natuur maar kapot? En Tiepfoudt, vergeef me als ik ik het niet eerder heb gelezen, hoe zou jij het stikstofdossier willen aanpakken?

Bronnen:
https://www.rivm.nl/stikstof#:~:text=De ... pbrengsten.
https://www.volkskrant.nl/economie/nede ... gle.com%2F

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:09

Janneke2 schreef:
Als ze willen aansluiten bij de actualiteit kunnen ze dit oude Romeinse gezegde van stal halen:
'terwijl de Senaat debatteerde, verloren wij Carthago'.

Slecht voorbeeld, de Romeinen hebben alle Punische oorlogen gewonnen :+

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:35

lies schreef:
Jij ziet het als onbetrouwbaar, ik zie het als voortschrijdend inzicht. Je kunt het met hem eens zijn of niet, het kan handig zijn of juist niet, ik zie het niet als niet integer.


Stel dat de situatie andersom was geweest. Dat hij in 2017 in de TK niet binnenkomt als de man die (vlak daarvoor) de Nederlandse melkproductie wilt verruimen, maar als de man die de veestapel wil halveren. En dat hij in twee jaar tijd zo'n grote ommezwaai maakt dat hij gaat van halvering veestapel, naar verruiming Nederlandse melkproductie.

Was het dan, in jouw optiek, ook voortschrijdend inzicht geweest?

lies schreef:
De vraag is of de kandidaten van BBB de juiste personen zijn. Niet of de coalitie betrouwbaar is.
Ik vind deze coalitie ook niet betrouwbaar, heb dan ook niet op 1 van hen gestemd. Maar is toch niet relevant als het gaat om de kandidaten van BBB die complottheorieen aanhangen en verspreiden of illegaal stemmen probeert te werven?
Het is lastig om zo snel een flink aantal kandidaten bij elkaar te sprokkelen. Caroline zei eerder dat dat prima voor elkaar was. Als nu blijkt dat daar een paar dubieuze keuzes tussen zitten, dan mag je daar toch je vraagtekens bij zetten?


Prima om daar vraagtekens bij te zetten. Ik vind het gewoon wel grappig om te zien dat er nogal kritisch naar BBB wordt gekeken (waar ik niets op tegen heb), maar een man die ons melkveehouders eigenhandig naar de situatie heeft geleid waarin we nu zitten heeft opeens voortschrijdend inzicht. Ik snap het wel hoor, want de man praat (nu) blijkbaar in het straatje van best veel mensen. Maar echt fair vind ik het niet.

nps schreef:
He? Het gaat niet om de betrouwbaarheid van de hele coalitie, laat staan de betrouwbaarheid van 1 persoon in die coalitie. Leuk dat Tjeerd de Groot kennelijk je persoonlijke nemesis is Tiepfoudt, maar kunnen we het nu gewoon over de betrouwbaarheid van het blik nieuwe, ongeoefende politiekers hebben die ineens politiek moeten gaan bedrijven?


Prima hoor. Maar ik vind het niet meer dan normaal om dan ook een keer kritisch naar de andere kant van het spectrum te kijken. Dat gebeurt nu niet en ik heb ook niet het gevoel dat dat gaat gebeuren. Ik vind dat jammer. Want de algehele tendens in dit topic* lijkt (vanuit mijn perspectief) heel kritisch te zijn op alles wat met BBB te maken heeft en alles wat wél in het straatje van diezelfde mensen past, wordt met de mantel der liefde bedekt. Dat is prima als het niet je doel is om oprecht te luisteren naar de andere kant van het verhaal, maar het komt een zinvolle discussie denk ik niet ten goede.

* Enkele uitzonderingen daargelaten, zoals IMANDRA die hier een handreiking deed:

IMANDRA schreef:
Als het dan gaat over de selectieprocedures van D66 en je komt dan met Tjeerd aan, dan wil ik best met je meegaan en kritisch zijn.


nps schreef:
Ik ben ook heel benieuwd en behoorlijk huiverig voor de nieuwe lui die nu ineens moeten gaan besturen. Ik ben een beetje bang voor weer een hoop drama, politieke onrust, ruzie en weer een berg afscheidingen en nieuwe splinterpartijen om het politieke landschap nog maar een beetje complexer te maken. En dan over jaren allemaal weer boos omdat óók BBB niet doen wat ze zeggen, omdat ze net als iedere andere partij gewoon compromissen moeten sluiten en niet ineens alleenheerser worden omdat ze nu groot zijn. Om moedeloos van te worden.


We wachten het rustig af.

nps schreef:
Ik ben ook wel een soort benieuwd hoe al die mensen die voor de BBB willen omgaan met het stikstofprobleem. Puntje bij paaltje is de landbouw de grootste producent van stikstof in Nederland, en dus het meest laaghangend fruit voor het reduceren van. Verkeer lijkt een goede tweede, maar daar wordt al volop ingezet op elektrisch rijden. Daarnaast wordt er gedaan alsof we per direct verhongeren als boeren minder gaan boeren, maar we exporteren (en importeren) écht heel veel. We produceren veel meer dan voor Nederland nodig is. Dus wat dan? Lekker blijven boeren, en de natuur maar kapot? En Tiepfoudt, vergeef me als ik ik het niet eerder heb gelezen, hoe zou jij het stikstofdossier willen aanpakken?

Bronnen:
https://www.rivm.nl/stikstof#:~:text=De ... pbrengsten.
https://www.volkskrant.nl/economie/nede ... gle.com%2F


Nog maar een keer dan, misschien dat jij er wel op in durft te gaan :D

Gezien het feit dat de Nederlandse voedselconsumptie bijna 2 keer zoveel landbouwgrond vereist dan waarover we zelf beschikken, vind ik het arrogant om onze eigen voedselproductie (drastisch) te reduceren. We veroorzaken immers elders in de wereld ook nog wel het een en ander aan vervuiling, om in onze eigen voedselconsumptie te voorzien. Daarom vind ik dat wij als gehele Nederlandse maatschappij verantwoordelijk zijn om de impact die voedselproductie heeft op klimaat, natuur en milieu, zoveel mogelijk zelf proberen het hoofd te bieden.

Gezien het feit dat het biologisch marktaandeel in Nederland nog geen 4% is en we onze winkelwagens dus voor 96% volgooien met intensief geproduceerd voedsel (hallo waterkwaliteit, hallo stikstof), vind ik het hypocriet om te denken dat de Nederlandse boeren het probleem zijn.

Over het stikstofprobleem... (even heel kort want ik heb nog meer (leuke dingen) te doen vandaag :D )

1. Accepteren dat de staat van de natuur niet slechts afhankelijk is van stikstofdepositie.

2. KDW uit de wet stikstofreductie en natuurherstel halen. Momenteel zegt de wet dat in 2035 74% van de stikstofgevoelige natuurgebieden onder de KDW moet liggen. Terwijl het PBL stelt dat in 44 van de ruim 160 Natura2000-gebieden de KDW niet gehaald zal worden, als Nederland zelf geen stikstofdepositie zou veroorzaken. Dat betekent geen landbouw, geen industrie, geen verkeer, geen luchtvaart.

3. Fosfaatrechtenstelsel, dat toch al een gedrocht is, omvormen naar stikstofrechten. Waarbij NH3 niet uitgeruild kan worden voor NOx. Dus als we op plaats X meer NOx willen uitstoten (woningbouw, industrie, luchtvaart, verkeer), zullen we elders NOx moeten reduceren. Zo werkt het overigens al jaren in de veehouderij :)

4. Boeren die willen stoppen uitkopen. Pak 'm beet de helft van de stikstofrechten uit de markt halen, dat komt dan ten behoeve van de natuur want die schijnt op omvallen te staan. Andere helft mag verhandeld worden binnen de NH3-uitstoters, zodat daar ook nog enigszins iets van toekomstperspectief blijft bestaan.