Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 227 van de 500 [ 12491 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230 ... 500  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Algemeen politiek discussietopic

 
Profiel   

Ik heb het niet over NL, maar over bijv de landen waar we nu naar exporteren. Of als er ergens anders buiten NL iets gebeurd waardoor een ander land hun voedsel niet kan produceren.
Er staat “ergens anders” toch?

Voor het klimaat denken we wereldwijd maar voor voedselproductie ‘alleen voor ons’?
(Dus bv Duitsland moet maar zien hoe ze het gaan doen?)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 17:27 



 
Profiel   

juval schreef
Ik woon op een prachtig plekje in de nederbetuwe, prachtig groene omgeving met veel bomen, groen, vogels en insecten. Ik zie in mijn omgeving niet dat de natuur op omvallen staat, dus mijn mening is dat het wellicht niet zo ernstig is als dat sommige partijen je doen willen geloven.


Dat heb ik ook. Ik zie hier in de omgeving weinig terug van dar de natuur op omvallen zou staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 17:33 



 
Profiel   

Cer schreef
Ik heb het niet over NL, maar over bijv de landen waar we nu naar exporteren. Of als er ergens anders buiten NL iets gebeurd waardoor een ander land hun voedsel niet kan produceren.
Er staat “ergens anders” toch?

Voor het klimaat denken we wereldwijd maar voor voedselproductie ‘alleen voor ons’?
(Dus bv Duitsland moet maar zien hoe ze het gaan doen?)


Ohh sorry, verkeerd gelezen dan haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 17:38 



 
Profiel   

Loretta schreef
juval schreef
Ik woon op een prachtig plekje in de nederbetuwe, prachtig groene omgeving met veel bomen, groen, vogels en insecten. Ik zie in mijn omgeving niet dat de natuur op omvallen staat, dus mijn mening is dat het wellicht niet zo ernstig is als dat sommige partijen je doen willen geloven.


Dat heb ik ook. Ik zie hier in de omgeving weinig terug van dar de natuur op omvallen zou staan.


Maar die insectentellingen laten wel een heel grote achteruitgang zien. Daarnaast was een vriendin van me voor haar opleiding met een terreinbeheerder op pad in een natuurgebied op de Veluwe. Vogels lagen daar regelmatig met gebroken pootjes in het nest, vanwege kalkgebrek. Wat dus door stikstof veroorzaakt zou worden. Ze hebben daar kalk toegevoegd in dat gebied maar schijnt nog geen verbetering te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:02 



 
Profiel   

IMANDRA schreef
Ohh sorry, verkeerd gelezen dan haha.

No prob natuurlijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:10 



 
Profiel   

De sfeer is trouwens echt fijn de afgelopen pagina's terwijl we het inhoudelijk niet altijd eens zijn, mag ook wel eens gezegd worden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:11 



 
Profiel   

Jelly legs noemen ze dat. Die vogeltjes worden niet groot. Maar bijv slakken krijgen problemen met hun huisjes. Door te weinig kalk kunnen bepaalde planten niet meer goed groeien. Waardoor die minder worden. Terwijl ze een plek in de voedselketen hebben.
Kortom de balans is verstoord.
En nu uit zich dat nog in voor de leek minder zichtbare dingen.
Maar de gevolgen die zeker gaan komen zijn te voorspellen en zeer verstrekkend.
Dat jij het als leek niet ziet, betekend niet dat het er niet is.
Als jij als leek een kleine breuk in een bot niet ziet, betekend niet dat het er niet is. De grote verbrijzeling zal je wel zien. Die ziet iedereen. Maar die kleine breuk, wat toch echt een gebroken been is, is er echt wel ook als jij hem niet ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:12 



 
Profiel   

En wbt wij zijn zo klein.
Dat klopt wij zijn heel klein. Maar wij zijn wel een hele grote vervuiler. Door ons consumerend gedrag.
Wij vervuilen relatief gezien veel. Dus wij kunnen ook relatief veel doen.

En het ergste is dat de sterkt vervuilende landen relatief weinig last hebben van de klimaatverandering. Een land als Pakistan wat per inwoner een veel kleinere voetafdruk heeft, heeft afgelopen jaar zeer zwaar de gevolgen van klimaatverandering gemerkt.
Groenland heeft weinig inwoners, relatief weinig voetafdruk, heeft mega de gevolgen van klimaatverandering te verwerken. Zijn wel grote landen qua oppervlak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:16 



 
Profiel   

De landen die ons voedsel kopen.. kunnen die dat dan zelf produceren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 19:05 



 
Profiel   

omgekeerd even zo, wij eten veel voedsel uit het buitenland terwijl we het prima zelf kunnen verbouwen vraag is waarom doen we dat??
als elk land minder produceerd hoeven we ook minder te exporteren, of is dat te simpel en te kort door de bocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 19:34 



 
Profiel   

_lautje_ schreef
En wbt wij zijn zo klein.
Dat klopt wij zijn heel klein. Maar wij zijn wel een hele grote vervuiler. Door ons consumerend gedrag.
Wij vervuilen relatief gezien veel. Dus wij kunnen ook relatief veel doen.

En het ergste is dat de sterkt vervuilende landen relatief weinig last hebben van de klimaatverandering. Een land als Pakistan wat per inwoner een veel kleinere voetafdruk heeft, heeft afgelopen jaar zeer zwaar de gevolgen van klimaatverandering gemerkt.
Groenland heeft weinig inwoners, relatief weinig voetafdruk, heeft mega de gevolgen van klimaatverandering te verwerken. Zijn wel grote landen qua oppervlak.


en ik zie toch 'ons' consumerend gedrag echt niet veranderen. Het zit er zo ingebakken, dat spullen kopen en verbruiken, elke paar jaar een nieuwe auto, nieuwe mobiel, elk kwartaal een nieuwe garderobe, nieuwe schoenen. Action en primark waar het altijd afgeladen druk is.. als je dat bekijkt gaat het zo slecht nog niet met de economie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 19:48 



 
Profiel   

IMANDRA schreef
Ook denk ik dat het wel meevalt met boven het hoofd houden. Ja, ook ik vind dat er meer mag gebeuren in andere industrieën (schiphol bijv), maar ik zie ook dat óók bij andere sectoren er diverse regels en wetten komen die deze sectoren dwingen om te verduurzamen en dus hun uitstoot te beperken. Het is niet zo dat alleen de boeren worden "geraakt" rondom de klimaat- en milieuwetgeving.

Ik denk dat boeren vs industrie ook in de media uitmaakt, maar anders dan jullie hier beschrijven. Ik denk dat de meeste industrieen/sectoren veel minder hard "tegenstribbelen" als het ware. En ja, dat heeft ook zo zijn redenen, dat snap ik, maar daardoor komen die andere industrieeen ook minder in de media met nieuwe wetgeving etc. Minder interessant om verslag van te doen ten opzichte van de boeren die weer naar Den Haag trekken op de tractoren.

De industrie en andere bedrijven hebben het stikstof probleem veel eerder omarmt en zijn er mee aan de slag gegaan. Die gingen mee ipv tegen. Daarom hoor je daar ook weinig over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:03 



 
Profiel   

volgens mij zijn er juist heel veel bedrijven die nog geen NB vergunning hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:04 



 
Profiel   

juval schreef
als je dat bekijkt gaat het zo slecht nog niet met de economie.

Het gaat ook niet slecht met de economie. De inflatie is hoog, maar de economie is vanaf januari al weer licht aan het stijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:08 



 
Profiel   

mce schreef
omgekeerd even zo, wij eten veel voedsel uit het buitenland terwijl we het prima zelf kunnen verbouwen vraag is waarom doen we dat??
als elk land minder produceerd hoeven we ook minder te exporteren, of is dat te simpel en te kort door de bocht

Nou ja, dat is niet perse kort door de bocht. Maar wat komt er dan uit Duitsland en België? Wat kopen wij van hen?

En, wat als er bij hun iets misgaat waardoor er een oogst of iets mislukt, vee sterft, weet ik veel.. wij hebben dan niks “over” om te verkopen/ te schenken ..

Omgekeerd, als wij na een watersnood oid geen voedsel hebben, of niet genoeg, en ieder land produceert genoeg voor zichzelf (ik vraag me af of dat ook echt kan), wie kan ons dan wat leveren?

Graan werd schaars toch, tijdens de oorlog in Oekraïne? (Meen ik ergens gelezen te hebben). Hoe werkt dat dan?

Ik weet niet wat de mensen die rond de armoedegrens leven, momenteel vinden van onze economie, wordt die groep al minder? De mensen met problemen door de gasprijzen? Alleenstaanden met kinderen en een lager inkomen? Ik begreep dat het voor die groepen nog steeds niet tof is?
Misschien zijn dat ook de mensen die bij action en primarkt kopen, omdat dat goedkope winkels zijn? Niet iedereen kan bij de duurdere winkels kopen… (en sparen voor een duurzamer en duurder artikel gaat dan misschien ook niet, als je kind nú geen broek heeft.. denk ik?)

Ik heb altijd wel bewondering voor mensen met de oplossing.. ik heb meestal alleen maar vragen en daarna nog meer vragen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:24 



 
Profiel   

Maar als je zegt: het gaat niet goed met de economie en de letterlijke cijfers laten een groei zien van 1,2 procent. Dan gaat het dus prima met de economie. Daar valt weinig over te vinden. Dat door inflatie mensen het heel moeilijk hebben is een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:31 



 
Profiel   

Benzz schreef
De industrie en andere bedrijven hebben het stikstof probleem veel eerder omarmt en zijn er mee aan de slag gegaan. Die gingen mee ipv tegen. Daarom hoor je daar ook weinig over.


Goh, heb je daar bronnen van? Ik lees hier wat anders namelijk.

https://nos.nl/artikel/2448442-industri ... iet-zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:33 



 
Profiel   

juval schreef
nou ja, mijn mening doet er niet helemaal toe denk ik :)

Jawel hoor, we zijn een discussieforum. :)
Citaat
Ik woon op een prachtig plekje in de nederbetuwe, prachtig groene omgeving met veel bomen, groen, vogels en insecten. Ik zie in mijn omgeving niet dat de natuur op omvallen staat, dus mijn mening is dat het wellicht niet zo ernstig is als dat sommige partijen je doen willen geloven.

Die snap ik, en ik woon zelf ook erg mooi.
Maar op zich vind ik die individuele waarneming niet het allerbelangrijkste. :D
Citaat
Tevens denk ik, dat het voor de natuur en het milieu niet beter is om hier boeren te gaan onteigenen terwijl in de rest van de wereld industrie alleen maar meer en vervuilender wordt. Er steeds meer mensen komen die steeds luxer willen leven. Druppel op een gloeiende plaat.

... mij is ooit geleerd: geef geen antwoord op de verkeerde vraag.
'Kunnen wij door in Nederland X te doen, alle ellende op de verdere wereld voorkomen...?'
Nee, natuurlijk niet.
(Stiekem zou ik het wel leuk vinden als het toch zo was, maar zo is het niet...)

Boeren onteigenen vind ik trouwens niet de kern van de zaak.
Ik snap dat die eventuele optie emotioneel iets gigantisch is - maar het is een noodmaatregel. (Zij het dat we wel heel hard moeten opschieten.)

Citaat
Het klimaat verandert, dat merk ik uiteraard ook. Maar naar mijn mening is dat een te groots iets dat wij als klein landje niet kunnen stoppen of voorkomen.

Andermaal een antwoord op de verkeerde vraag.
'Kunnen wij, door onze waterkwaliteit op orde te brengen, de mestproblematiek op te lossen en te maken dat er weer voldoende insecten komen -
kunnen we daarmee de klimaatverandering stoppen?'
Andermaal nee, helaas niet.
(Maar op oude voet doorgaan vergroot de problemen alleen maar.)
Citaat
Dat ik me zorgen maak voor de toekomst van mijn kinderen: ja, dus ik probeer wel zo goed mogelijk te leven en mijn footprint zo klein mogelijk te houden. Alle beetjes helpen misschien.

+:)+ +:)+
Citaat
Ik vind ook dat de overheid zich teveel fixeert op boeren en dat zij vervuilende industrie als schiphol of tata de hand boven het hoofd houdt.

+:)+
Hoe vaak ik tegen uitbreiding van Schiphol heb gedemonstreerd (of het negeren van afspraken, overtreden van regels etc etc etc) - ik ben de tel kwijt.
En Tata svp héél gauw op waterstof!!
(Marjan Minnesma moest persoonlijk Rutte er aan herinneren dat dit een 'chefsache' is. Had de 'chef' zelf niet zo in de gaten ofzo...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:34 



 
Profiel   

ruitje schreef
Benzz schreef
De industrie en andere bedrijven hebben het stikstof probleem veel eerder omarmt en zijn er mee aan de slag gegaan. Die gingen mee ipv tegen. Daarom hoor je daar ook weinig over.


Goh, heb je daar bronnen van? Ik lees hier wat anders namelijk.

https://nos.nl/artikel/2448442-industri ... iet-zitten

Er zijn al meerdere bedrijven die stikstof vrij kunnen bouwen bijvoorbeeld. Vanuit de TU Delft is er heel veel innovatie geweest. Dit artikel gaat wederom over Tata Steel een kunstmest bedrijf, Friesland Campina en nog een eentje. Dat is niet de gehele industrie. Alleen gaat het met kleine stapjes en komt het niet in de media.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:40 



 
Profiel   

Benzz schreef
Maar als je zegt: het gaat niet goed met de economie en de letterlijke cijfers laten een groei zien van 1,2 procent. Dan gaat het dus prima met de economie. Daar valt weinig over te vinden. Dat door inflatie mensen het heel moeilijk hebben is een andere discussie.

Iemand anders legde de link tussen een prima economie en winkelen bij de action..
ik weet dus niet of dat inherent aan elkaar is…

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:43 



 
Profiel   

Cer schreef
Zelfde een beetje als t gas in groningen en de toeslagen.. je hoort er best weinig (meer) over.. Kan de journalistiek er niks aan verdienen? (het is gewoon zo dat 'toestanden' beter verkopen, en boeren/klimaatdemonstranten zijn 'makkelijk nieuws'. Een goed in-depth stuk ergens over moet je best zoeken. En sja, dagelijks een huilende moeder als slachtoffer van de toeslagen verkoopt misschien ook niet?). Ik vraag me af of de politiek dat belangrijk vindt, dat het land best wel onrustig is? (of 'gemaakt wordt'?)


Deze oplossing is simpel: neem een abonnement op Trouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:46 



 
Profiel   

Benzz schreef
Er zijn al meerdere bedrijven die stikstof vrij kunnen bouwen bijvoorbeeld. Vanuit de TU Delft is er heel veel innovatie geweest. Dit artikel gaat wederom over Tata Steel een kunstmest bedrijf, Friesland Campina en nog een eentje. Dat is niet de gehele industrie. Alleen gaat het met kleine stapjes en komt het niet in de media.


Dus geen bronnen? Dit artikel gaat over de grootste piekbelasters in de industrie. Niet de gehele industrie, maar jouw voorbeeld gaat volgens mij nog minder over de gehele industrie.

Nogmaals, ik zie graag bronnen van de omarming van het stikstofprobleem, kunnen we als andere sectoren alleen maar van leren natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:48 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Cer schreef
Zelfde een beetje als t gas in groningen en de toeslagen.. je hoort er best weinig (meer) over.. Kan de journalistiek er niks aan verdienen? (het is gewoon zo dat 'toestanden' beter verkopen, en boeren/klimaatdemonstranten zijn 'makkelijk nieuws'. Een goed in-depth stuk ergens over moet je best zoeken. En sja, dagelijks een huilende moeder als slachtoffer van de toeslagen verkoopt misschien ook niet?). Ik vraag me af of de politiek dat belangrijk vindt, dat het land best wel onrustig is? (of 'gemaakt wordt'?)


Deze oplossing is simpel: neem een abonnement op Trouw.


En dit is het antwoord op welke vraag? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 20:55 



 
Profiel   

Cer schreef
Zelfde een beetje als t gas in groningen en de toeslagen.. je hoort er best weinig (meer) over.. Kan de journalistiek er niks aan verdienen? (...) Een goed in-depth stuk ergens over moet je best zoeken. (...) Ik vraag me af of de politiek dat belangrijk vindt, dat het land best wel onrustig is? (of 'gemaakt wordt'?)

Janneke2 schreef
Deze oplossing is simpel: neem een abonnement op Trouw.

Citaat
En dit is het antwoord op welke vraag? :)

... op de vraag naar goede journalistiek. Niet de waan van de dag, maar gericht op achtergronden en verdieping.
En bewust met oog voor wie kwetsbaar is in de samenleving, en voor initiatieven die de krant zinvol vindt. (Als verzetskrant met een christelijk verleden.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 21:30 



 
Profiel   

Cer schreef
Zelfde een beetje als t gas in groningen en de toeslagen.. je hoort er best weinig (meer) over.. Kan de journalistiek er niks aan verdienen? (het is gewoon zo dat 'toestanden' beter verkopen, en boeren/klimaatdemonstranten zijn 'makkelijk nieuws'. Een goed in-depth stuk ergens over moet je best zoeken. En sja, dagelijks een huilende moeder als slachtoffer van de toeslagen verkoopt misschien ook niet?). Ik vraag me af of de politiek dat belangrijk vindt, dat het land best wel onrustig is? (of 'gemaakt wordt'?)

Op RTV Noord wordt nog elke dag aandacht besteed aan de aardbevingen. Net als vele regionale kranten hier. Maar ik geloof niet dat menig niet-groninger op hun website kijkt :D Als Groninger kijk ik bijvoorbeeld ook niet naar RTV rijnmond :+

Toeslagen affaire lijkt me wat moeilijker voor regionaal nieuws, dat was niet iets waar specifiek 1 regio er last van had zoals bij de aardbevingen. Desondanks zie ik nog geregeld wat voorbij komen bij de NOS.

ik vind dit trouwens oprecht een fijn topic. Erg fijn hoe netjes en met respect er met elkaar omgegaan wordt, ondanks de zeer uiteenlopende meningen. Menig forum kan dat niet :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 227 van de 500 [ 12491 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230 ... 500  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen