Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 228 van de 500 [ 12491 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231 ... 500  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Algemeen politiek discussietopic

 
Profiel   

vikawiek schreef
Cer schreef
Zelfde een beetje als t gas in groningen en de toeslagen.. je hoort er best weinig (meer) over.. Kan de journalistiek er niks aan verdienen? (het is gewoon zo dat 'toestanden' beter verkopen, en boeren/klimaatdemonstranten zijn 'makkelijk nieuws'. Een goed in-depth stuk ergens over moet je best zoeken. En sja, dagelijks een huilende moeder als slachtoffer van de toeslagen verkoopt misschien ook niet?). Ik vraag me af of de politiek dat belangrijk vindt, dat het land best wel onrustig is? (of 'gemaakt wordt'?)

Op RTV Noord wordt nog elke dag aandacht besteed aan de aardbevingen. Net als vele regionale kranten hier. Maar ik geloof niet dat menig niet-groninger op hun website kijkt :D Als Groninger kijk ik bijvoorbeeld ook niet naar RTV rijnmond :+

Toeslagen affaire lijkt me wat moeilijker voor regionaal nieuws, dat was niet iets waar specifiek 1 regio er last van had zoals bij de aardbevingen. Desondanks zie ik nog geregeld wat voorbij komen bij de NOS.

ik vind dit trouwens oprecht een fijn topic. Erg fijn hoe netjes en met respect er met elkaar omgegaan wordt, ondanks de zeer uiteenlopende meningen. Menig forum kan dat niet :D


Het lijkt mensen in de rest van het land niet eens te boeien, wat er in groningen gebeurt. Zelfde geldt helaas voor de toeslagenaffaire.
Ik had 2 jaar geleden wel verwacht dat in ieder geval de VVD hard afgestraft zou worden voor de toeslagenaffaire, maar ze zitten er nog (alweer) als grootste partij :roll:

Woon jij in aardbevingsgebied?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:31 



 
Profiel   

lies schreef
Het lijkt mensen in de rest van het land niet eens te boeien, wat er in groningen gebeurt. Zelfde geldt helaas voor de toeslagenaffaire.
Ik had 2 jaar geleden wel verwacht dat in ieder geval de VVD hard afgestraft zou worden voor de toeslagenaffaire, maar ze zitten er nog (alweer) als grootste partij :roll:


Totdat ze zelf een keer slachtoffer worden van het VVD wanbeleid. Want dat schijnen ze te vergeten. Uiteindelijk kan iedereen vroeg of laat slachtoffer worden van het VVD wanbeleid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:40 



 
Profiel   

Tsja, stel je bent bijvoorbeeld ondernemer? Of je hebt verder rechste denkbeelden?

Op welke partij had je dan de vorige 2e Kamerverkiezingen moeten stemmen?

Forum?
Nieuwkomer Ja21( en ex Forum)
SGP?
Of een van de nieuwe partijen( BBB was nog maar afwachten of die toevallig een zetel zouden halen)

Links heeft veel meer keuze in stabiele partijen wat dat betreft. Ik denk dat de VVD daar tot nu toe van heeft geprofiteerd. Zal lastiger worden als Ja21 en BBB zich zo blijven profileren denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:02 



 
Profiel   

Even over Samson en het uitkopen, er ligt nu een voorstel van van der Wal bij de EU over vergoedingen richting boeren.
Wat Samson heeft gezegd is dat bij onteigening financieel meer mogelijk is dan vrijwillige uitkoop.
Dus wanneer die woest aantrekkelijke uitkoopregeling niet doorgaat dan kun je beter onder het mom van “ onteigening” werken. Er wordt over 20 % extra gesproken in diverse berichten. Voor een gemiddeld boerenbedrijf heb je het dan al snel over een verschil van 800.000 euro bruto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:06 



 
Profiel   

lies schreef
Het lijkt mensen in de rest van het land niet eens te boeien, wat er in groningen gebeurt. Zelfde geldt helaas voor de toeslagenaffaire.
Ik had 2 jaar geleden wel verwacht dat in ieder geval de VVD hard afgestraft zou worden voor de toeslagenaffaire, maar ze zitten er nog (alweer) als grootste partij :roll:

Woon jij in aardbevingsgebied?

Yup, ook meerdere keren schade gehad die herstelt moest worden. Meerdere keren scheuren, telkens een rapport en die ellendige lange procedure, en dan nog als het dan eindelijk goedgekeurd wordt door de NAM bouwvakkers over de vloer, muur opnieuw verven. En na zoveel jaar is het net zo hard weer terug -O- in 2020 zijn alle muren en het plafond van de benedenverdieping opnieuw gestuckt en er zijn nu alweer scheuren, maar de NAM keurt niet meer uit. En dan woon ik nog in een huis uit 1990. 2 straten verderop staat een prachtige Groningse stijl herenboerderij uit de 19e eeuw. Momenteel in de stutten en klaar voor de sloop want hij is onbewoonbaar verklaard. Al ons erfgoed gaat stuk.
Paar jaar terug was er een aardbeving toen ik in bed lag, ik werd wakker en hoorde de servieskast beneden rinkelen en dacht "oh, die gaat vast vallen". Erg veilig ga je je er niet door voelen.

Ik denk dat de aardbevingen in Groningen ook grote invloed hebben op het vertrouwen in de politiek en de gedachte dat de randstad het platteland niet snapt. En als Groninger kan ik dat ergens wel begrijpen. We zijn allemaal mensen. Dus of je nou uit het westen komt of uit het noorden, zoveel verschillen we niet. We gaan nog steeds naar ons werk, doen boodschappen, gaan bij vrienden op bezoek. Maar als je telkens hoort als je in de randstad bent 'oh wat knap je geen accent hebt' en 'zo helemaal uit Groningen, dat is wel heel ver weg' dan voelt het niet heel bemoedigend. En uiteindelijk ga je je er in vast bijten. "wij zijn zo, en zij doen dit anders. Zij snappen ons niet"

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:16 



 
Profiel   

BigOne schreef
Even over Samson en het uitkopen, er ligt nu een voorstel van van der Wal bij de EU over vergoedingen richting boeren.
Wat Samson heeft gezegd is dat bij onteigening financieel meer mogelijk is dan vrijwillige uitkoop.
Dus wanneer die woest aantrekkelijke uitkoopregeling niet doorgaat dan kun je beter onder het mom van “ onteigening” werken. Er wordt over 20 % extra gesproken in diverse berichten. Voor een gemiddeld boerenbedrijf heb je het dan al snel over een verschil van 800.000 euro bruto.


Samson moet zich hier gewoon niet mee bemoeien. Ik wacht graag nog even de stukken af waarin we echt kunnen zien wat hij 'geadviseerd' heeft.

Het zou mij aan mijn reet kunnen roesten of ik 800.000 meer kreeg, ik zou mij dood vechten tegen verplicht uitkopen van ons bedrijf wat al generaties in de familie is. Dus jouw laatste alinea is voor mij niet echt een pluspunt ofzo. Zo van: nee maar als we je " onteigenen " ( waarom de aanhalingstekens) krijg je meer geld, dus dat advies is juist een voordeel.

Zal rationeel vast zo zijn, maar emotioneel voelt het gewoon als: Je krijgt meer geld dus nu is het minder erg? En ik snap dat ik dat niet objectief kan zien... dus ik weet dat ik rationeel zou moeten denken: als het dan toch moet dan maar voor meer geld.

Maar het voelt gewoon als het zoveelste spel wat tot in Brussel gespeeld word over de rug van jouw bedrijf. En dan ben ik nog een rare eend in de Agrariër club ook, want wij mogen niet klagen tot nu toe :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:25 



 
Profiel   

ruitje schreef
Tsja, stel je bent bijvoorbeeld ondernemer? Of je hebt verder rechste denkbeelden?

Op welke partij had je dan de vorige 2e Kamerverkiezingen moeten stemmen?

Forum?
Nieuwkomer Ja21( en ex Forum)
SGP?
Of een van de nieuwe partijen( BBB was nog maar afwachten of die toevallig een zetel zouden halen)

Links heeft veel meer keuze in stabiele partijen wat dat betreft. Ik denk dat de VVD daar tot nu toe van heeft geprofiteerd. Zal lastiger worden als Ja21 en BBB zich zo blijven profileren denk ik?


Ja, deels mee eens, er is weinig alternatief voor ondernemers. Toch denk ik dat er ook een heleboel stemmers bij zitten, die totaal tegen hun eigen belang in stemmen op VVD, gewoon omdat ze dat hun hele leven hebben gedaan en vroeger ondernemers waren. Mijn moeder bijvoorbeeld, stemt haar hele leven VVD, haar vriendinnen ook allemaal, maar die heeft er totaal geen belang meer bij (ze is 73). Heb haar gevraagd eens een paar stemwijzers te doen en die is er nu achter dat VVD eigenlijk nu heel ver van haar afstaat. Ze heeft dus anders gestemd de afgelopen verkiezingen.

vikawiek schreef
lies schreef
Het lijkt mensen in de rest van het land niet eens te boeien, wat er in groningen gebeurt. Zelfde geldt helaas voor de toeslagenaffaire.
Ik had 2 jaar geleden wel verwacht dat in ieder geval de VVD hard afgestraft zou worden voor de toeslagenaffaire, maar ze zitten er nog (alweer) als grootste partij :roll:

Woon jij in aardbevingsgebied?

Yup, ook meerdere keren schade gehad die herstelt moest worden. Meerdere keren scheuren, telkens een rapport en die ellendige lange procedure, en dan nog als het dan eindelijk goedgekeurd wordt door de NAM bouwvakkers over de vloer, muur opnieuw verven. En na zoveel jaar is het net zo hard weer terug -O- in 2020 zijn alle muren en het plafond van de benedenverdieping opnieuw gestuckt en er zijn nu alweer scheuren, maar de NAM keurt niet meer uit. En dan woon ik nog in een huis uit 1990. 2 straten verderop staat een prachtige Groningse stijl herenboerderij uit de 19e eeuw. Momenteel in de stutten en klaar voor de sloop want hij is onbewoonbaar verklaard. Al ons erfgoed gaat stuk.
Paar jaar terug was er een aardbeving toen ik in bed lag, ik werd wakker en hoorde de servieskast beneden rinkelen en dacht "oh, die gaat vast vallen". Erg veilig ga je je er niet door voelen.

Ik denk dat de aardbevingen in Groningen ook grote invloed hebben op het vertrouwen in de politiek en de gedachte dat de randstad het platteland niet snapt. En als Groninger kan ik dat ergens wel begrijpen. We zijn allemaal mensen. Dus of je nou uit het westen komt of uit het noorden, zoveel verschillen we niet. We gaan nog steeds naar ons werk, doen boodschappen, gaan bij vrienden op bezoek. Maar als je telkens hoort als je in de randstad bent 'oh wat knap je geen accent hebt' en 'zo helemaal uit Groningen, dat is wel heel ver weg' dan voelt het niet heel bemoedigend. En uiteindelijk ga je je er in vast bijten. "wij zijn zo, en zij doen dit anders. Zij snappen ons niet"


Wat ontzettend klote zeg. Ik begrijp dat je je niet veilig voelt.
Natuurlijk verschillen we weinig met de randstedelingen. Ik denk ook niet dat het merendeel in de Randstad er zo naar kijkt. Een groot deel is natuurlijk ook gewoon import van het platteland. Ik denk dat de kloof minder groot is, dan sommigen ons willen doen geloven. De randstedelingen hebben overigens ook hun eigen problemen natuurlijk.

ruitje schreef
BigOne schreef
Even over Samson en het uitkopen, er ligt nu een voorstel van van der Wal bij de EU over vergoedingen richting boeren.
Wat Samson heeft gezegd is dat bij onteigening financieel meer mogelijk is dan vrijwillige uitkoop.
Dus wanneer die woest aantrekkelijke uitkoopregeling niet doorgaat dan kun je beter onder het mom van “ onteigening” werken. Er wordt over 20 % extra gesproken in diverse berichten. Voor een gemiddeld boerenbedrijf heb je het dan al snel over een verschil van 800.000 euro bruto.


Samson moet zich hier gewoon niet mee bemoeien. Ik wacht graag nog even de stukken af waarin we echt kunnen zien wat hij 'geadviseerd' heeft.

Het zou mij aan mijn reet kunnen roesten of ik 800.000 meer kreeg, ik zou mij dood vechten tegen verplicht uitkopen van ons bedrijf wat al generaties in de familie is. Dus jouw laatste alinea is voor mij niet echt een pluspunt ofzo. Zo van: nee maar als we je " onteigenen " ( waarom de aanhalingstekens) krijg je meer geld, dus dat advies is juist een voordeel.

Zal rationeel vast zo zijn, maar emotioneel voelt het gewoon als: Je krijgt meer geld dus nu is het minder erg? En ik snap dat ik dat niet objectief kan zien... dus ik weet dat ik rationeel zou moeten denken: als het dan toch moet dan maar voor meer geld.

Maar het voelt gewoon als het zoveelste spel wat tot in Brussel gespeeld word over de rug van jouw bedrijf. En dan ben ik nog een rare eend in de Agrariër club ook, want wij mogen niet klagen tot nu toe :o


Jij niet, maar misschien een ander wel. En als zeg een kwart van de grote stikstof uitstoters wel uitgekocht willen worden, dan zijn we toch al een heel eind. Mijn man heeft zich uit laten kopen uit zijn bedrijf na een verschil van inzicht (is allemaal heel naar gegaan en niet tegen 800.000 euro helaas :D), en we zijn er in the end alleen maar beter van geworden eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:34 



 
Profiel   

BigOne schreef
Even over Samson en het uitkopen, er ligt nu een voorstel van van der Wal bij de EU over vergoedingen richting boeren.
Wat Samson heeft gezegd is dat bij onteigening financieel meer mogelijk is dan vrijwillige uitkoop.
Dus wanneer die woest aantrekkelijke uitkoopregeling niet doorgaat dan kun je beter onder het mom van “ onteigening” werken. Er wordt over 20 % extra gesproken in diverse berichten. Voor een gemiddeld boerenbedrijf heb je het dan al snel over een verschil van 800.000 euro bruto.


Dan is -puur financieel- de vraag: hoeveel schulden heb je en wat hou je over aan het eind van een onteigeningsprocedure?

Kijk, voor iemand zonder schulden na afkoop en een hypotheek-vrij huis is 800.000 bruto, alleen al als verschil tussen met of zonder onteigening grofweg 400.000 netto. Vuistregel: deel t door twee dan valt t altijd mee. 400.000 netto is 12-15/17 jaar leven zonder zorgen. Afhankelijk van leeftijd en financiële situatie kom je dan een heel end. Maar er zijn een hoop variabelen die voor iedereen anders uitpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:43 



 
Profiel   

Die 800.000 komt bovenop het gemiddelde bedrag voor een gemiddeld boerenbedrijf , 4 miljoen. Allemaal bruto en gezien de gemiddelde schulden, belasting enz blijft hier gemiddeld 2 miljoen van over.
En voor Ruitje, het onteigenen staat bij mij tussen aanhalingstekens als zijnde vrijwillig er mee stoppen onder de noemer van onteigenen. Want dat geitenpaadje wordt op een presenteerblaadje aangeboden door het advies van Samson.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:51 



 
Profiel   

BigOne schreef
Die 800.000 komt bovenop het gemiddelde bedrag voor een gemiddeld boerenbedrijf , 4 miljoen. Allemaal bruto en gezien de gemiddelde schulden, belasting enz blijft hier gemiddeld 2 miljoen van over.
En voor Ruitje, het onteigenen staat bij mij tussen aanhalingstekens als zijnde vrijwillig er mee stoppen onder de noemer van onteigenen. Want dat geitenpaadje wordt op een presenteerblaadje aangeboden door het advies van Samson.


2 miljoen?! Netto, na alles qua schulden aflossen, verkoop van alles, zaken aftikken met de Staat der Nederlanden? Serieus?

Alle respect voor de mensen die hun ziel en zaligheid en 100 uur per week in hun bedrijf hebben gestoken, maar voor dat bedrag volg ik John Cleese: vertrekken naar een plek waar ik het nooit meer koud heb. Maar dat ben ik…..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 23:59 



 
Profiel   

Je mist het punt als je denkt dat 2 miljoen mij wel blij maakt :D .

Ik mis je geitenpaadje, want hoe vrijwillig is onteigening precies voor sommigen?
Heb je overigens bronnen voor die 2 miljoen?


Maargoed, ik heb na een jaar Bokt discussie gewoon bedacht dat het niet te begrijpen is voor een deel van de mensen. Emotie is niet altijd uit te leggen denk ik.

Anders was ik ook geen pensionstalhouder, maar verdiende ik gewoon nog lekker een stuk meer als manager :+ . En voor de situatie zoals Lies omschrijft is je vrijwillig laten uitkopen toch top. Laat die keuze er zijn, voor wie wil.

Maar er is ook gewoon een groep voor wie het niet 'een bedrijf' is, maar een levenswerk van generaties. En dan kan het 2 miljoen zijn of 4 miljoen. Mij niet bellen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 00:06 



 
Profiel   

ruitje schreef
Je mist het punt als je denkt dat 2 miljoen mij wel blij maakt :D .

Ik mis je geitenpaadje, want hoe vrijwillig is onteigening precies voor sommigen?
Heb je overigens bronnen voor die 2 miljoen?


Maargoed, ik heb na een jaar Bokt discussie gewoon bedacht dat het niet te begrijpen is voor een deel van de mensen. Emotie is niet altijd uit te leggen denk ik.

Anders was ik ook geen pensionstalhouder, maar verdiende ik gewoon nog lekker een stuk meer als manager :+ . En voor de situatie zoals Lies omschrijft is je vrijwillig laten uitkopen toch top. Laat die keuze er zijn, voor wie wil.

Maar er is ook gewoon een groep voor wie het niet 'een bedrijf' is, maar een levenswerk van generaties. En dan kan het 2 miljoen zijn of 4 miljoen. Mij niet bellen :D


Ik -voor zover je het tegen mij hebt- snap de emotie. Ik heb zelf decennia van mijn leven, ziel en zaligheid (alleen mijn leven, geen generaties) in een organisatie gepropt om vervolgens gedumpt te worden. Dus ik snap -in elk geval in aanzet- de emotie denk ik. Ik (ik, dus niet: iedereen) kon de emotie eruit halen en kil, heel kil mijn eigen toekomst en deels die van mijn kind en deels de toekomst van mijn (nog) niet bestaand kleinkind veilig stellen. En dan denk ik heel kill: f*ck you all, als jullie mij niet meer willen dan wil ik jullie ook niet meer. Zoals ze in het stripverhaal zeggen: groeten aan uwen madam en evenzeer van ‘s harentwege.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 00:16 



 
Profiel   

Ruitje , heel simpel toch, inventarisatie van bedrijven die vrijwillig er mee op willen houden, die zogenaamd onteigenen levert misschien 20 % extra op. Snap je het nu!!!! Dat is het geitenpaadje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 00:24 



 
Profiel   

Ik snap de emotie, dat een boerenbedrijf een 'way of life' is, maar aan de andere kant houdt je leven niet op, als je dat opgeeft. Zeker niet als dat 2 miljoen oplevert. Maar ik weet niet in hoeverre dat bedrag klopt.

Het enige dat ik niet zou verkopen voor 2 miljoen is mijn hond. De rest wil ik op de fiets komen brengen, hoor :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 01:10 



 
Profiel   

Ik ben hard aan het googelen dus ben zeer benieuwd waar het bedrag vandaan komt, dat sowieso. Ik kan het niet vinden. Heb je info Bigone?

Ik vind je geitenpaadjespost wat onvriendelijk overkomen, misschien bedoel je het niet zo. Maar ik snap het eigenlijk nog niet want wat jij voorsteld is toch gewoon helemaal niet de realiteit?

@Lies, jij vind dat het leven niet ophoud. Dat kan ik ook zeggen over jouw hond, dat is precies het punt wat ik probeer te maken :) . Ik denk dat deze emotie gewoon niet uit te leggen is. Ik heb mij daar bij neergelegd. Dat ga ik gewoon niet kunnen uitleggen.

Daarnaast gaat het mij ook om het grotere geheel: vinden we het normaal om boeren te onteigenen terwijl degene die dat oke vind wel 4 keer per jaar op vakantie gaat met het vliegtuig, oid.

Ik heb bijvoorbeeld ook geen mening over Groningen, sommigen zullen een 'zak geld' gehad hebben. Maar wie ben ik nou om te bepalen dat dat genoeg is voor het verliezen van je 'thuis' . Ik vind niet dat ik daar wat van te vinden heb eigenlijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 01:30 



 
Profiel   

Ik ben ook wel benieuwd Bigone! Een gemiddeld boerenbedrijf is schijnbaar 4mio, maar het lijkt me dat dat voor een groot deel in de apparatuur, de stenen en het land zit? En hoe veel zijn die dingen nog waard als je onteigend of uitgekocht bent en dat land dus niet voor woningen of agrarische doeleinden gebruikt kan worden? En de apparatuur doordat veel boeren stoppen in een oververhitte markt terecht komt?

Of koopt de overheid dat allemaal af en heb je daardoor bovenop de waarde van je land nog bij wijze van spreken 2mio op de bank?

Hier staan wat cijfers maar op het moment te gaar om die te kunnen interpreteren :))
https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... joen-waard

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 01:52 



 
Profiel   

ruitje schreef
Benzz schreef
Er zijn al meerdere bedrijven die stikstof vrij kunnen bouwen bijvoorbeeld. Vanuit de TU Delft is er heel veel innovatie geweest. Dit artikel gaat wederom over Tata Steel een kunstmest bedrijf, Friesland Campina en nog een eentje. Dat is niet de gehele industrie. Alleen gaat het met kleine stapjes en komt het niet in de media.


Dus geen bronnen? Dit artikel gaat over de grootste piekbelasters in de industrie. Niet de gehele industrie, maar jouw voorbeeld gaat volgens mij nog minder over de gehele industrie.

Nogmaals, ik zie graag bronnen van de omarming van het stikstofprobleem, kunnen we als andere sectoren alleen maar van leren natuurlijk.


https://topsectorlogistiek.nl/onderwerpen/co2-uitstoot-in-logistiekfeiten-en-cijfers/

https://www.nt.nl/wegvervoer/2021/11/02/stikstofuitstoot-nederlands-wegtransport-fors-omlaag/

Zoiets? De logistiek is daar al jaren mee bezig in ieder geval.
Wegtransport zorgt voor 30 procent van de stikstofuitstoot en agro 45 procent.

Zijn dit soort dalende cijfers en ontwikkelingen ook voor de boeren te vinden? Van logistiek weet ik wel wat, maar van de boeren een stuk minder namelijk.

(En daar zitten overigens ook heel veel familiebedrijven waarbij 1 truck uit hun wagenpark vervangen al minimaal 100.000 kost.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 04:37 



 
Profiel   

Dit vind ik nog een boeiend artikel om te lezen https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10494672/stikstofplan-lag-al-in-2010-klaar

Ik vroeg me af of iedereen heeft zitten slapen omdat er nu 'opeens' stikstofproblematiek is. Maar oud minister Milieu geeft in dit artikel aan dat er in 2010 al een plan klaar lag voor reductie van stikstof, alleen de kabinetten daarna het terug in de la hebben gelegd en tegenovergesteld hebben gehandeld.

Ik weet niet zo goed of ik de schuld dan bij de politiek moet leggen of bij de burgers die hierop gestemd hebben. Ik vind het een goed voorbeeld van je kop in het zand steken en nu dus met de problemen zitten.

En dit artikel is ook erg informatief voor mij https://nos.nl/collectie/13901/artikel/2436073-het-stikstofprobleem-is-echt-nederlands-uitgelegd-in-acht-grafieken

Gaat terug naar de jaren 50 waarbij het thema al speelde en laat in overzichtelijke kaarten en grafieken zien hoe Nederland het tov andere landen doet. Ik schrik er eigenlijk van. Hoe kijken jullie hiernaar ruitje en juval bijvoorbeeld?

Dan ga ik nu een poging doen of ik weer kan slapen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 05:25 



 
Profiel   

Wat ik niet heel goed snap aan die kaartjes is dat er dan heel europa staat. En dan staat Nederland erg in het rood..
En dan zijn er uiteraard landen die lichtroze zijn, maar dan denk ik 'ja, het meeste van dat land is droog, of berg, ik snap wel dat daar geen veeteelt is'. Dat kan je dan toch niet vergelijken?

Estland en Letland kappen weer meer bomen (en Polen, waar het laatste restje oerbos schijnt te staan). Belgie is blijkbaar goed in farmacie (nr 1 export). Duitsland exporteert electrische apparaten en groenten en fruit.

En als je heel europa als 1 land ziet, dan ziet de verdeling er misschien heel anders uit? Ik lees ook dat veel landen hun stikstofcijfers blijkbaar niet delen met Brussel.. Hoe kan er dan een vergelijk gemaakt worden?
https://nos.nl/collectie/13901/artikel/ ... an-brussel

Over Duitsland lees ik:
Waarom in Duitsland geen stikstofprobleem?
Duitsland hanteert bijvoorbeeld heel hoge drempelwaarden. De redenering daar is: Alle stikstofbronnen waarvan de depositie lager is dan 21 mol bekijken we niet, we zeggen dat zo'n bron geen gevolgen heeft. Ter vergelijking, in Nederland ligt de drempelwaarde op 0,0001 mol”, verduidelijkt de hoogleraar Omgevingsrecht.9 feb 23
https://vilt.be/nl/nieuws/waarom-duitsl ... vingsrecht.

Ik heb dan eigenlijk alleen maar meer vragen dan antwoorden..

@Ruitje: stel dat je uitgekocht moet worden, dan mag je wel in de woning blijven toch? Dus ergens blijft de geschiedenis nog wel in bezit. Alleen kan je geen stal meer runnen (ik weet niet of dat nou heel erg is :') ) of werkt het niet zo? Moet het hele bedrijf dan weg, inclusief woning?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 08:45 



 
Profiel   

Ladyson schreef
Dit vind ik nog een boeiend artikel om te lezen https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10494672/stikstofplan-lag-al-in-2010-klaar

Ik vroeg me af of iedereen heeft zitten slapen omdat er nu 'opeens' stikstofproblematiek is. Maar oud minister Milieu geeft in dit artikel aan dat er in 2010 al een plan klaar lag voor reductie van stikstof, alleen de kabinetten daarna het terug in de la hebben gelegd en tegenovergesteld hebben gehandeld.

Ik weet niet zo goed of ik de schuld dan bij de politiek moet leggen of bij de burgers die hierop gestemd hebben. Ik vind het een goed voorbeeld van je kop in het zand steken en nu dus met de problemen zitten.

En dit artikel is ook erg informatief voor mij https://nos.nl/collectie/13901/artikel/2436073-het-stikstofprobleem-is-echt-nederlands-uitgelegd-in-acht-grafieken

Gaat terug naar de jaren 50 waarbij het thema al speelde en laat in overzichtelijke kaarten en grafieken zien hoe Nederland het tov andere landen doet. Ik schrik er eigenlijk van. Hoe kijken jullie hiernaar ruitje en juval bijvoorbeeld?

Dan ga ik nu een poging doen of ik weer kan slapen..


mooie tijd om wakker te zijn, mijn wekker ging 10 minuten later om te gaan melken }:0 :7

Voor wat betreft een reactie op het NOS artikel ga ik mee met de reactie van Cer.
De vergelijkingen met de rest van Europa voor wat betreft aantal ha/bevolkinsdichtheid/veedichtheid etc. heeft ook te maken met klimaat en soort grond, en manier van leven.

Dat de hele kustzone inclusief waddeneilanden rood kleurt heeft niets met de veehouderij te maken. Ook dat er met verouderde cijfers van 2016 wordt gerekend, inmiddels zijn we wel weer 7 jaar verder, zal best wat zijn veranderd in die tijd.
Je hoort er eigenlijk nooit over, maar worden bedrijven als Rockwool, YARA en Chemelot ook met sluiting bedreigd?

@Cer, als je uitgekocht ben mag je volgens mij wel blijven wonen, maar ik heb ook wel verhalen gehoord (sorry geen bron) dat het heel lastig is om de agrarische bestemming van de bedrijfswoning om te laten zetten naar reguliere bewoning, wat dus nadelig is voor de eventuele verkoopwaarde. Hoe dat precies zit weet ik verder niet.

Over de ruime uitkoopregeling. De bedrijven die het betreft, die dichtbij n2000 gebieden zijn gesitueerd, die zijn al heel erg in waarde gekelderd. Niet meer vergelijkbaar met bedrijven die niet bij natuur zitten. Dus de echte waarde is heel lastig te bepalen. Meestal zaten die boerenbedrijven er al veel en veel langer dan dat het N2000 gebied was aangewezen, dat maakt het extra zuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:00 



 
Profiel   

Hoe zou jij het zien? Stel de stikstofregels en gedwongen uitkoop vervallen, wat voor innovatie/regels zouden in jouw optiek wel geschikt zijn om z.s.m. de agrarische sector te verduurzamen? Uiteindelijk zitten we wel aan europese regels gebonden en zullen we onze negatieve impact op de omgeving toch moeten terugdringen, binnen de gestelde termijn. Zijn innovaties als Lely sphere dé oplossing? Is dat genoeg?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat met een andere meting het probleem verdwijnt. Hooguit wordt het iets minder hoog, maar er zal toch nog echt werk zijn aan de winkel, nietwaar? Dus onzekerheid in de agrarische sector zal nog wel even blijven?[/quote]


Timmermans zegt zelf dat boeren niet verplicht uit gekocht hoeven te worden.
https://dvhn.nl/binnenland/Frans-Timmer ... 17718.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:24 



 
Profiel   

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... kkor08eCZg

en nog meer olie op het vuur door Tjeerd de Groot. Zou hij nu echt niet snappen dat de timing niet helemaal oké is om nu dit soort moties in te dienen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 10:54 



 
Profiel   

Ruitje, dit kan ik terugvinden, dit gaat over de gemiddelde melkveehouders, het is een gemiddelde maar bedragen zullen allemaal maatwerk moeten zijn. De kleine en grote jongens zal zeker verschil tussen zitten.

Gerard Kemna, van het Adviesbureau Agrovisie, dat boeren bijstaat in uitkoopprocessen: "De melkveehouder heeft 40 hectaren land, waar hij 70.000 euro per hectare voor krijgt. Dat is 2,8 miljoen euro. Zijn honderd koeien kan hij verkopen voor 150.000 euro, de fosfaatrechten voor 600.000 euro en stikstofrechten voor 225.000 euro. Zijn machines en gebouwen leveren 1 miljoen euro op. ,,Alles bij elkaar kom je uit op een bedrag van ongeveer 4,8 miljoen euro.''

De overheid zegt 20 procent boven de prijs te betalen, dus dat brengt het bedrag rond de 6 miljoen ,,Van die 20 procent blijft na de Belastingdienst waarschijnlijk maar 10 procent over.''

En boeren moeten rekening houden met de bank: een gemiddelde boer heeft een schuld van 1,2 miljoen euro. Daar komt een belastingclaim van 8 ton bij. ,,In totaal houdt een boer zo'n 2,8 miljoen euro over.''

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:07 



 
Profiel   

Dit is die link denk ik:
https://www.welingelichtekringen.nl/eco ... tkoop.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:18 



 
Profiel   

juval schreef
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... kkor08eCZg

en nog meer olie op het vuur door Tjeerd de Groot. Zou hij nu echt niet snappen dat de timing niet helemaal oké is om nu dit soort moties in te dienen?


De motie gaat over de bebouwde kom.
De motie wordt ontraden 'om bouwen niet helemaal op slot te zetten'.
... ik heb wat bouwactiviteiten meegemaakt in mijn Randstad tijd - maar geuroverlast....???
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 228 van de 500 [ 12491 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231 ... 500  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen