Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 115 van de 258 [ 6442 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118 ... 258  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oorlog Oekraïne deel 2

 
Profiel   

Medvedev weer in de bocht. Raar eigenlijk, want net als met de recent door Rusland geannexeerde gebieden wordt de annexatie van De Krim door Rusland internationael ook als illegaal beschouwd en heeft het dus dezelfde status.

Bron SkyNews
Rusland waarschuwt voor kernwapens als Oekraïne de Krim probeert in te nemen

Elke Oekraïense poging om het Krim-schiereiland in te nemen, zou voor Rusland een reden zijn om "absoluut elk wapen" tegen Kiev te gebruiken als reactie, zei de voormalige president van Rusland, Dmitry Medvedev, volgens het persbureau Interfax.
Medvedev zei vandaag over de oorlog dat Rusland niet van plan was een direct conflict met de NAVO aan te gaan en herhaalde de retoriek dat het Kremlin geïnteresseerd was in het oplossen van de crisis in Oekraïne door middel van gesprekken.

Maar in een interview met Russische journalisten zei hij: "Wat enkele ernstige offensieven betreft, waarbij wordt geprobeerd de Krim te heroveren, is het absoluut duidelijk dat dit zal dienen als basis voor het gebruik van alle beschermingsmiddelen, inclusief die voorzien door de basisdoctrine van nucleaire afschrikking, wanneer het gebruik van welk type wapen dan ook tegen Rusland een bedreiging vormt voor het bestaan van de staat als zodanig."
Hij voegde eraan toe dat "een poging om een deel van de staat af te splitsen zou neerkomen op een aantasting van het bestaan van de staat zelf".
"Trek daarom uw eigen conclusies: er zijn voor de hand liggende redenen om wapens te gebruiken. Absoluut alle", waarschuwde hij.

"Ik hoop dat onze 'vrienden' aan de andere kant van de oceaan dit beseffen."
Eerder deze week zei de heer Medvedev, die momenteel plaatsvervangend secretaris van de Russische Veiligheidsraad is, in video-opmerkingen tegen verslaggevers dat de betrekkingen van Rusland met het Westen een dieptepunt hadden bereikt.

Op de vraag of de dreiging van een nucleair conflict was afgenomen, beweerde hij dat deze "was gegroeid".

Wat gebeurde er op de Krim?

In 2014 annexeerde Rusland de Krim illegaal na een omstreden en internationaal verworpen referendum.

President Vladimir Poetin drong erop aan dat Rusland de Krim zou annexeren om etnische Russen te beschermen tegen "extreemrechtse extremisten".

De Krim maakte oorspronkelijk deel uit van het Russische rijk, maar in 1954 droeg Sovjetleider Nikita Chroesjtsjov het schiereiland de Krim over aan Oekraïne.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 13:28 



 
Profiel   

bron Sky News

Rusland 'probeert' VS te 'provoceren' met vluchten boven militaire bases

Een Amerikaanse commandant onthulde deze week dat Russische straaljagers in maart bijna elke dag over Amerikaanse bases in Syrië waren gevlogen - in strijd met de deconflictieovereenkomsten tussen de twee landen.
Luitenant-generaal Alexus Grynkewich, een commandant van het Amerikaanse centrale commando, vertelde NBC News dat "het een ongemakkelijke situatie is" - een waarschuwing voor de acties van Rusland "vergroot het risico op misrekening".
En Ruslan Trad, een veiligheidsonderzoeker bij de Atlantic Council, vertelde The New Arab dat de ontwikkeling, althans gedeeltelijk, werd aangewakkerd door de recente besprekingen van het Kremlin met Peking.
"Dit is een slimme provocatie van de VS. Dergelijke ongelukken hebben invloed op elk positief resultaat, als dat er al is, in de Syrische context", zei hij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:27 



 
Profiel   

Rusland, doet gewoon aan enorm machtsvertoon. Zal dat ook blijven doen, in de hoop dat de westerse landen niet reageren. Tot zolang kan Rusland gewoon zijn gang gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 08:25 



 
Profiel   

https://twitter.com/wartranslated/statu ... 9670374403

Russische soldaten van de "Storm"-eenheid, bestaande uit beide veroordeelden (en waarschijnlijk sommigen gemobiliseerd), gevormd door het Russische Ministerie van Defensie, publiceerden een video waarin ze onthulden dat ze doelbewust de slachtbank in werden gestuurd tijdens de aanval op Vodyane, terwijl blokkerende eenheden hun terugtocht verhinderden. De eenheid die aanvankelijk uit 161 mensen bestond, heeft nog maar enkele tientallen mannen in leven. Ze beweren dat soldaten worden "belast", en degenen die weigeren te betalen, worden rechtstreeks naar de nullijn gestuurd en als ze gewond raken, worden ze met niet-genezen wonden uit ziekenhuizen gehaald en teruggestuurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 11:07 



 
Profiel   

nikkel schreef
Rusland, doet gewoon aan enorm machtsvertoon. Zal dat ook blijven doen, in de hoop dat de westerse landen niet reageren. Tot zolang kan Rusland gewoon zijn gang gaan.

"Niet reageren"?
Het westen steekt tot over zijn oren in deze oorlog. Als het westen niet had gereageerd had Ukraine nu een russische regering.

Het negeren van dit soort wapengekletter is alleen maar verstandig op dit moment, en is imo meer een teken van dominantie.
Iedereen weet dat het westen wat betreft conventionele oorlogvoering veruit superieur is aan Rusland.

Want wat wil je met "reageren"?
Die russische jets neerschieten? Simpel genoeg. En dan...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 11:16 



 
Profiel   

UK Ministry of Defence (op Twitter)

(1/4) De aanval van Rusland op de Donbas-stad Bakhmut is grotendeels tot stilstand gekomen. Dit is waarschijnlijk in de eerste plaats een gevolg van extreme slijtage van de Russische kracht. Oekraïne heeft ook zware verliezen geleden tijdens zijn verdediging.
2/4) De Russische situatie is waarschijnlijk ook verergerd door spanningen tussen het Russische Ministerie van Defensie en de Wagner Group, die beiden troepen leveren in de sector.
(3/4) Rusland heeft waarschijnlijk zijn operationele focus verlegd naar Avdiivka, ten zuiden van Bakhmut, en naar de Kremina-Svatove-sector in het noorden, gebieden waar Rusland waarschijnlijk alleen maar naar streeft zijn frontlinie te stabiliseren.
(4/4) Dit suggereert een algehele terugkeer naar een meer defensief operationeel ontwerp na onduidelijke resultaten van zijn pogingen om een algemeen offensief te voeren sinds januari 2023.

Verder gaan er geruchten dat Wagner zich gaat terugtrekken uit Rusland naar Afrika
https://twitter.com/Tijgert06272813/sta ... 9999975426

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 11:25 



 
Profiel   

Kuggur schreef
nikkel schreef
Rusland, doet gewoon aan enorm machtsvertoon. Zal dat ook blijven doen, in de hoop dat de westerse landen niet reageren. Tot zolang kan Rusland gewoon zijn gang gaan.

"Niet reageren"?
Het westen steekt tot over zijn oren in deze oorlog. Als het westen niet had gereageerd had Ukraine nu een russische regering.

Het negeren van dit soort wapengekletter is alleen maar verstandig op dit moment, en is imo meer een teken van dominantie.
Iedereen weet dat het westen wat betreft conventionele oorlogvoering veruit superieur is aan Rusland.

Want wat wil je met "reageren"?
Die Russische jets neerschieten? Simpel genoeg. En dan...?


Inderdaad. Het is balanceren voor het Westen. Om enerzijds de Russen ertoe te dwingen om de Oekrainse soevereiniteit te accepteren. En niet eens zozeer voor Oekraine alleen, want als het hier niet stopt, waar stopt het dan? Tsaar Poetin wil het grote Russische rijk terug van voor de Sovjet tijd. Dat is toch waanzin? Anderzijds - en dat wordt ook steeds duidelijk gemaakt is het Westen er niet op uit om Rusland als grootmacht te elimineren. Want dan haal je alles uit evenwicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 11:30 



 
Profiel   

Ik heb de laatste pagina´s van dit topic doorgelezen om er een beetje in te komen en vroeg mij af of er hier meer mensen Konstantin Samoilov volgen? Kostya (Konstantin) komt uit Rusland, heeft in Rusland en in de VS economie gestudeerd en afgelopen september is hij redelijk halsoverkop naar Tashkent in Oezbekistan verhuisd. Bijna elke dag streamt hij over de ontwikkelingen in de Russische politiek en economie en plaatst die in een westerse/mondiale context. Zijn recente stream over het bezoek van Xi Xinping vond ik bij voorbeeld heel verhelderend, vooral vanwege een opmerking over Mihail Mishustin, de Russische premier. Hij had laatst ook een goede uitleg over het ontbreken van democratie in Rusland, en hoe dat komt.

Hier is een link naar zijn kanaal, voor de mensen die het interessant vinden https://www.youtube.com/@INSIDERUSSIA

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 11:36 



 
Profiel   

Er is een klein lichtpuntje, China gaat Rusland niet met wapens helpen. Duidelijk is inmiddels dat Rusland compleet aan de leiband van China moet lopen. Veel zijn ze er niet mee opgeschoten.

Met niet reageren bedoel ik in dit verband, het gebeuren boven de zwarte zee. De drone en het vliegtuig bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 18:19 



 
Profiel   

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... d283&ei=11

Duidelijk is dat Rusland de geannexeerde gebieden onder geen enkel beding gaat opgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 19:51 



 
Profiel   

Ik vond dit wel de moeite waard om hier een quote aan te wijden:
Citaat
Opmerking voor iedereen die het Westen als een 'vijand' van Rusland beschouwt: tijdens de Tweede Wereldoorlog leverden de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de USSR onder Lend-Lease 12.700 tanks, 22.150 vliegtuigen, 17.800 artilleriestukken, 440.000 voertuigen, 150.000 eenheden. handvuurwapens, 1,7 miljoen ton voedsel en meer

https://twitter.com/hubertsmeets/status ... 6653926400

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 09:50 



 
Profiel   

nikkel schreef
Er is een klein lichtpuntje, China gaat Rusland niet met wapens helpen. Duidelijk is inmiddels dat Rusland compleet aan de leiband van China moet lopen. Veel zijn ze er niet mee opgeschoten.

Met niet reageren bedoel ik in dit verband, het gebeuren boven de zwarte zee. De drone en het vliegtuig bijv.


Waarom denk je dat?
Ik zie juist hele andere berichten over mogenlijk nieuwe handelsverbanden tussen China en Rusland.

"Op dit moment zijn er veranderingen zoals we die in 100 jaar niet hebben gezien", zegt Xi's vertaler tegen Poetin. De staatslieden nemen afscheid na het driedaagse bezoek. "En wij zijn het die deze veranderingen samen aansturen", zegt de tolk tegen Poetin, die glimlacht en de Chinese leider de hand schudt.
https://politik.watson.de/amp/!805251747

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:01 



 
Profiel   

Rusland heeft bondgenoten nodig, maar China ook. Ze geven geen fuk om elkaar en die zogenaamde vriendschap vertaal ik in, hoe kunnen we elkaar gebruiken. Alleen al op handel gebied kunnen ze een hoop voor elkaar betekenen denk ik zo maar eens. Dus wat sizzle schrijft dat verwacht ik ook.
Temeer daar USA China het vuur aan de schenen legt en dat zou wel eens heel contraproductief kunnen uitpakken voor het westen. We gaan het zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:23 



 
Profiel   

Ik doelde specifiek op het niet leveren van wapens. Bij de handelsovereenkomsten is China duidelijk de bovenliggende partij. Daardoor zal Rusland er in concreto weinig mee op schieten. Olie en gas leveren tegen de slecht mogelijke prijzen. Stukken niet langer gebruikte landbouwgrond in het oosten, afstaan aan de Chinezen. Vestigingen van Europese ondernemingen, worden overgedragen naar Chinezen.

West Europa is gewoon te afhankelijk van de partijen en wordt vermalen als het niet snel op eigen benen gaat lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:24 



 
Profiel   

Hmm, ik hoop dat je gelijk hebt maar ik ben ietwat achterdochtiger aangelegd misschien.

Zelfs als ze niet direct wapens leveren kun je natuurlijk ook simpel heel schijnheilig dual-use materiaal leveren of spul leveren aan een ander boevenland dat vervolgens met Rusland handelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:41 



 
Profiel   

Er zijn alleen niet zo heel veel boevenlanden die nog met Rusland handelen. De Russische handel gaat juist via China. Rusland is volledig van China afhankelijk. Dit is een direct gevolg van de sancties die de beschaafde niet-boevenlanden hebben opgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:51 



 
Profiel   

Behalve dan dat men weet dat er nog steeds moderne middelen in landen aankomen die officieel al 10 jaar onder sanctie staan.

Ik quote mezelf even:

Sizzle schreef
Iran bouwt ook nog steeds moderne US componenten in wapens die al zo‘n 8 jaar verboden zijn voor import. Een handelsverbod is een mooi streven maar we kunnen niet eens illegaal vuurwerk handhaven. Er is altijd een achterdeur.

„More than 70 manufacturers based in 13 different countries and territories produced the components that CAR documented in Iranian materiel in Ukraine. Eighty-two per cent were manufactured in companies based in the United States. „
https://storymaps.arcgis.com/stories/7a ... 927609f572



Ik heb persoonlijk echt geen enkel vertrouwen in zulke afspraken. Er zijn altijd heeeeel veel achterdeurtjes. Zat mensen die voor 5 euro hun eigen moeder zouden verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:09 



 
Profiel   

Natuurlijk zijn er achterdeurtjes, die zijn er altijd. Het werkt altijd wel in enige mate.
Als je ziet hoeveel wapens er nodig zijn, is het blijkbaar - gezien de tekorten in Rusland - met achterdeurtjes niet bij te benen.
Ook al zou Rusland het opgeven en uit Oekraine zou vertrekken, zou het goed zijn als nog jaren de sancties blijven. Om te voorkomen dat het wapenarsenaal snel weer wordt opgebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:18 



 
Profiel   

Ik zeg ook niet dat het niet werkt. Ik geloof enkel niet in goodwill van regeringsleiders en multinationals.
Die prachtige uitspraken in de media zijn für die Bühne, daarna komen in een achterkamertje de kleine lettertjes.
Mijn vertrouwen in de mensheid is gewoon niet enorm :o
Ik zou willen dat ik optimistisch kon zijn maar ik durf te wedden dan dit topic nog wel een tijdje loopt. Of misschien ook niet omdat het „gewoon“ is geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:22 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Rusland heeft bondgenoten nodig, maar China ook. Ze geven geen fuk om elkaar en die zogenaamde vriendschap vertaal ik in, hoe kunnen we elkaar gebruiken. Alleen al op handel gebied kunnen ze een hoop voor elkaar betekenen denk ik zo maar eens. Dus wat sizzle schrijft dat verwacht ik ook.
Temeer daar USA China het vuur aan de schenen legt en dat zou wel eens heel contraproductief kunnen uitpakken voor het westen. We gaan het zien.


Ik hoorde weer via BNR Radio, dat Taiwan zn chipindustrie aan het spreiden is naar India en Thailand.
Ze willen koste wat kost voorkomen dat China deze industrie in handen krijgt.
Verder heeft de VS China laten weten dat zij zal ingrijpen als China Taiwan aanvalt. Taiwan zelf is tot de tanden toe bewapend. China zal het zelf moeten doen en heeft niks aan Rusland in die zin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:24 



 
Profiel   

Bron Sky News

VS ziet 'geen aanwijzingen' dat Rusland plannen heeft om kernwapens te gebruiken

Er zijn "geen aanwijzingen" dat Rusland zich voorbereidt op het gebruik van een kernwapen na de aankondiging van Vladimir Poetin dat sommige "tactische" wapens naar Wit-Rusland zouden worden verplaatst, aldus het Witte Huis.
Amerikaanse functionarissen zullen "deze situatie blijven volgen", maar zien geen reden "om onze eigen strategische nucleaire houding aan te passen".
"We blijven ons inzetten voor de collectieve verdediging van de NAVO-alliantie", aldus een verklaring.

Dit bericht komt, nadat Poetin zei dat hij een deal had getekend om tactische kernwapens in Wit-Rusland te stationeren. Tactisch betekent dat ze zijn ontworpen voor gebruik op het slagveld.
Tien vliegtuigen die de bewapening kunnen vervoeren, zijn naar verluidt al naar Belarus verplaatst.

Voor 1 juli wordt een opslagplaats voor de wapens zelf gebouwd.
Een Amerikaanse functionaris zei dat de twee landen al "enige tijd" spraken over de stationering van kernwapens en suggereerde dat de aankondiging een "politiek signaal" zou kunnen zijn.

Volgens het Centrum voor Wapenbeheersing en Non-Proliferatie hebben de VS al naar schatting 100 kernkoppen op vliegbases die eigendom zijn van Europese bondgenoten, onder meer in Duitsland, Nederland en Turkije.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:27 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Behalve dan dat men weet dat er nog steeds moderne middelen in landen aankomen die officieel al 10 jaar onder sanctie staan.

Ik quote mezelf even:

Sizzle schreef
Iran bouwt ook nog steeds moderne US componenten in wapens die al zo‘n 8 jaar verboden zijn voor import. Een handelsverbod is een mooi streven maar we kunnen niet eens illegaal vuurwerk handhaven. Er is altijd een achterdeur.

„More than 70 manufacturers based in 13 different countries and territories produced the components that CAR documented in Iranian materiel in Ukraine. Eighty-two per cent were manufactured in companies based in the United States. „
https://storymaps.arcgis.com/stories/7a ... 927609f572



Ik heb persoonlijk echt geen enkel vertrouwen in zulke afspraken. Er zijn altijd heeeeel veel achterdeurtjes. Zat mensen die voor 5 euro hun eigen moeder zouden verkopen.


Sancties zijn vooral bedoeld om een land economisch op de knieën te dwingen. Rusland verkoopt nog steeds olie en gas. Alleen kost het Rusland meer om het te verkopen en is de prijs die ze krijgen tegelijkertijd lager. Dat geldt ook voor deze componenten. Dit geldt ook voor deze componenten. Het is voor Rusland veel moeilijker geworden om eraan te komen, waardoor ze niet de aantallen moderne wapens kunnen produceren die ze zouden willen en tegelijkertijd is dat ook nog eens veel duurder geworden.

Oorlog voeren is een verschrikkelijk dure aangelegenheid en op deze manier maak je het Rusland veel moeilijker om de oorlog te blijven voeren. Maar dan moet je je wel blijven realiseren dat sancties en boycots lange termijn oplossingen en zijn, die niet met een knip van de vinger voor een oplossing zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 11:45 



 
Profiel   

Feitelijk zie je nu al wel dat de sancties vruchten afwerpen. Omdat Rusland moet terugvallen op ouder materieel en munitie.
Verder kun je ook wel zeggen dat Oekraine een stategisch voordeel heeft doordat het beschikt over moderne precisie wapens en ze dit ook goed gebruiken. Daar waar Rusland zich voornamelijk richt op het bombarderen van de infrastructuur en burgers, richt Oekraine zich voornamelijk op het uitschakelen van troepenconcentraties, munitie depots en materieel. Zodanig dat er nu echt sprake is van tekorten langs de frontlinie. En die zijn niet zomaar aangevuld.

Kyiv Independent

Militair: de activiteit van Rusland in het zuiden van Oekraïne neemt af.

De gevechtsactiviteit van Rusland in het zuiden van Oekraïne is afgenomen omdat de troepen veel opslagplaatsen zijn kwijtgeraakt en geen bevoorrading van wapens en munitie kunnen regelen, zei de woordvoerster van het Zuidelijk Commando van Oekraïne, Natalia Humeniuk.
"De vijand kan de uitrusting, zelfs mortieren, niet binnenhalen omdat onze eenheden met succes de gevechtsposities (Rusland) hebben vernietigd en de storm (op de Zwarte Zee) geen vrije beweging mogelijk maakt", zei Humeniuk, zoals geciteerd door Ukrainska Pravda-publicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 13:28 



 
Profiel   

Bron Kyiv Independent op Twitter

Britse Ministerie van Defensie: Rusland lijdt zware verliezen in Avdiivka en boekt 'marginale vooruitgang'.

Russische troepen hebben prioriteit gegeven aan een operatie om de Avdiivka van de oblast Donetsk te omsingelen, maar hebben "slechts marginale vooruitgang" geboekt in het gebied, meldde het ministerie op 28 maart.

Het Russische 10e Tankregiment heeft waarschijnlijk een groot deel van zijn tanks verloren in een poging om de stad Avdiivka vanuit het zuiden te omsingelen, volgens de laatste inlichtingenupdate van het ministerie.
et regiment maakt deel uit van het 3e legerkorps, de eerste grote nieuwe formatie die Rusland sinds augustus vorig jaar heeft opgericht om de grootschalige invasie van Oekraïne te ondersteunen.

Volgens open bronnen, geciteerd door het ministerie, heeft vooral het 3rd Army Corps te kampen met problemen met gebrek aan discipline en een laag moreel.

"Ondanks een waarschijnlijke periode van training in Wit-Rusland, lijkt de formatie nog steeds een beperkte gevechtseffectiviteit te vertonen", luidt de update.

Het Britse ministerie van Defensie verklaarde de aanzienlijke verliezen aan uitrusting van het Russische 10e Tankregiment door "tactisch gebrekkige frontale aanvallen vergelijkbaar met die bij andere recente mislukte Russische gepantserde aanvallen, zoals rond de stad Vuhledar."

Avdiivka ligt in de oostelijke Donetsk-oblast van Oekraïne, op slechts 10 kilometer van de stad Donetsk, die sinds 2014 door Rusland is bezet. Het is onlangs het toneel geworden van intense gevechten terwijl Rusland probeert op te rukken naar de stad.

Het Instituut voor de Studie van Oorlog zei in zijn update van 27 maart dat de militaire leiding van Rusland waarschijnlijk een aantal door het Kremlin gesteunde particuliere huurling Wagner Group-elementen had ingezet voor het Russische offensief op Avdiivka om de recente beperkte opmars naar de stad te versterken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 13:32 



 
Profiel   

Avdiivka wordt steeds meer een plek uit post-apocalyptische films’: wordt deze stad een ‘tweede Bachmoet’?
Hieronder de link van het artikel in demorgen.
https://www.demorgen.be/oorlog-in-oekra ... ~bb46d98a/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 115 van de 258 [ 6442 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118 ... 258  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen