Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee1991

Berichten: 5976
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:20

Hier ook zoals TS, zowel met de auto als op de motor zo geleerd. En of het nu een wettelijke eis is of niet, het bevordert gewoon de doorstroom en is duidelijk. Dus waarom zou ik het niet doen.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:20

Lijkt mij geheel niet logisch als zoveel kruispunten omgebouwd zijn tot rotonde, het is dus nooit een rechte weg geweest.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:20

tamary schreef:
Lijkt mij geheel niet logisch als zoveel kruispunten omgebouwd zijn tot rotonde, het is dus nooit een rechte weg geweest.


Er zijn ook zat weilanden omgebouwd tot weg, dat wil niet zeggen dat je je paard er nog kan laten grazen :D .

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:21

Hier hetzelfde als TS zo is me geleerd met mijn rijlessen.

En ik irriteer me ook aan mensen die dat niet doen. :')
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 28-03-23 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:22

Bellatrix schreef:
https://www.ad.nl/auto/richting-aangeve ... kfqO919WOo

Als ik gelijk de 1e afslag moet hebben geef ik richting aan naar rechts, bij rechtdoor de rotonde verlaten geef ik pas richting aan als ik eraf moet. Maar als ik de 3e afslag moet hebben zet ik mijn knipper naar links aan als ik de rotonde oprijd. Zo weet men dat ik sowieso niet de eerste afslag moet hebben, ben ik voorbij de 2e afslag gaat mijn knipper naar rechts.

Maar zoals ik het lees hoef je dus pas richting aan te geven als je de rotonde verlaat. Klinkt logisch maar ik doe het dus anders.

Wat doen jullie en waarom?


Ik doe het ook zo,ts! Zo is het mij 12 jaar geleden dat ik mijn rijbewijs ging halen ook geleerd!

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:23

Vjestagirl schreef:
tamary schreef:
Lijkt mij geheel niet logisch als zoveel kruispunten omgebouwd zijn tot rotonde, het is dus nooit een rechte weg geweest.


Er zijn ook zat weilanden omgebouwd tot weg, dat wil niet zeggen dat je je paard er nog kan laten grazen :D .


_O-

Maar eigenlijk heeft gewoon iedereen het wel goed. Het hoeft niet, dus je kunt niet op je vingers getikt worden als je het niet doet.
Als je het wel doet, is alleen maar extra en ook niet verkeerd.

Puntje bij paaltje is toch dat je altijd op moet blijven letten, maar dat is in het verkeer sowieso het geval

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:25

Ik doe het ook zoals jou. Is mij ook zo geleerd tijdens de lessen. Heb het eigenlijk nog niet meegemaakt dat iemand erdoor in de war raakte voor zover ik weet, dus ik hou het ook gewoon lekker zo. Zolang je de richtingaanwijzer maar juist gebruikt voor je de afslag neemt is het prima denk ik.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:26

Nielojram schreef:
Ik rij audi.
Zit helaas geen clignoteur op.


:')

Ik doe het ook zoals jij ts. En ook ik vind het irritant als anderen het niet doen. Dan denk ik mooi ze gaan rechtdoor dan kan ik zo de rotonde op *\o/* , pakken ze hem ineens 3 kwart -O-

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:28

_Lorette_ schreef:
Precies zoals jij, zo is het me geleerd tijdens de rijlessen.


Hier ook.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:48

Bellatrix schreef:
Zo te zien ben ik niet de enige die het op deze manier doet. Maar tijdens de rijlessen van nu leer je het dus anders?

Ik ben in 2014 afgereden, maar heb het ook zo geleerd!

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:52

Ik vind het trouwens ook veel leuker om deel te nemen in het verkeer met het idee om anderen ook te helpen. Daar dacht ik vanmiddag nog over: ik geef veel fietsers en bussen de ruimte bv, en krijg regelmatig bedankjes terug. Veel leuker dan je opwinden over iedereen die het niet doet zoals het zou horen.

MayoNeighs

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:54

tamary schreef:
Ibbel schreef:
Een rotonde is een doorgaande weg met 3 afslagen naar rechts. Knip 'm in gedachten maar eens open en strek 'm uit...

Nee, een rotonde is een kruispunt met een bult in het midden waar je omheen moet rijden.


Met deze logica hoef je niet te knipperen als je ‘rechtdoor’ gaat. Immers doe je dat ook niet op een normaal kruispunt.

In België wordt (voor zover ik weet) enkel aangeleerd te knipperen naar rechts. Naar links knipperen zie ik hier enkel door wagens met een gele nummerplaat. :D

Ik ben part time knipperaar. De Volkswagen kreeg die optie gratis erbij, met de BMW hoeft dat niet. Mensen zijn al voorbereid op het ergste wanneer ze de merk-badge zien. :+

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 20:56

Hier ook geleerd om je knipperlicht aan te zetten naar links als je driekwart gaat. Blijkbaar is dat niet normaal maar doordat ik het zo heb geleerd, erger ik me dood aan mensen die het niet doen en rij ik er soms ook bijna op omdat ik er vanuit ga dat ze eraf gaan. Vraag me af waarom het dan tegenstrijdig wordt aangeleerd.

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:10

Hier ook richting aangeven voor de rotonde geleerd, tenzij rechtdoor, dan pas op de rotonde :j

Wat ik me nog kan herinneren van de lessen is dat mijn instructeur vertelde dat dat hoorde bij "het nieuwe rijden" wat toen in opkomst was (rijbewijs gehaald in 2009/2010). Ik denk ook dat dat klopt, want mensen die hun rijbewijs zo'n 15+ jaar geleden gehaald hebben doen het vaak niet. Mensen van zeg 16-35 jaar oud doen het voor het allergrootste gedeelte wel :D
Laatst bijgewerkt door Butterfly op 28-03-23 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:10

Ik heb het zoals jou geleerd, maar ik geef alleen voor de afslag richting aan naar rechts.

In Duitsland schijn je zelfs niet eens richting naar links aan te mogen geven voor een rotonde.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:14

Butterfly schreef:
Hier ook richting aangeven voor de rotonde geleerd, tenzij rechtdoor, dan pas op de rotonde :j

Wat ik me nog kan herinneren van de lessen is dat mijn instructeur vertelde dat dat hoorde bij "het nieuwe rijden" wat toen in opkomst was (rijbewijs gehaald in 2009/2010). Ik denk ook dat dat klopt, want mensen die hun rijbewijs zo'n 15+ jaar geleden gehaald hebben doen het vaak niet. Mensen van zeg 16-35 jaar oud doen het voor het allergrootste gedeelte wel :D

Toch echt ook zo geleerd en rijbewijs gehaald in '97.

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:17

tamary schreef:
Butterfly schreef:
Hier ook richting aangeven voor de rotonde geleerd, tenzij rechtdoor, dan pas op de rotonde :j

Wat ik me nog kan herinneren van de lessen is dat mijn instructeur vertelde dat dat hoorde bij "het nieuwe rijden" wat toen in opkomst was (rijbewijs gehaald in 2009/2010). Ik denk ook dat dat klopt, want mensen die hun rijbewijs zo'n 15+ jaar geleden gehaald hebben doen het vaak niet. Mensen van zeg 16-35 jaar oud doen het voor het allergrootste gedeelte wel :D

Toch echt ook zo geleerd en rijbewijs gehaald in '97.

Ik neem mijn woorden terug :D

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:19

Bellatrix schreef:
Zo te zien ben ik niet de enige die het op deze manier doet. Maar tijdens de rijlessen van nu leer je het dus anders?

Tijdens mijn rij lessen z’n 17 jaar geleden leerde ik ook net zoals jij doet.
Eerste rechts is rechter knipperlicht. Recht over (2de rechts) geen knipperlicht. 3de rechts knipperlicht links. Tot ik voorbij de 2de afslag ben. Dan gaat hij naar rechts.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:27

tamary schreef:
Butterfly schreef:
Hier ook richting aangeven voor de rotonde geleerd, tenzij rechtdoor, dan pas op de rotonde :j

Wat ik me nog kan herinneren van de lessen is dat mijn instructeur vertelde dat dat hoorde bij "het nieuwe rijden" wat toen in opkomst was (rijbewijs gehaald in 2009/2010). Ik denk ook dat dat klopt, want mensen die hun rijbewijs zo'n 15+ jaar geleden gehaald hebben doen het vaak niet. Mensen van zeg 16-35 jaar oud doen het voor het allergrootste gedeelte wel :D

Toch echt ook zo geleerd en rijbewijs gehaald in '97.


TS en ik vallen ook niet (meer) in 16-35, maar ik heb het toch echt geleerd zoals TS zei.
2001/ 2002 gelest en afgereden, in de randstad.

Het is een zeer kleine moeite en iedereen weet waar je naartoe gaat.
Zelfs mijn ouders zijn het gaan toen mijn broer het leerde het in 1998.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:33

Zoals in de OP staat :j. Duidelijk voor iedereen.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:51

Bellatrix schreef:
Als ik gelijk de 1e afslag moet hebben geef ik richting aan naar rechts, bij rechtdoor de rotonde verlaten geef ik pas richting aan als ik eraf moet. Maar als ik de 3e afslag moet hebben zet ik mijn knipper naar links aan als ik de rotonde oprijd. Zo weet men dat ik sowieso niet de eerste afslag moet hebben, ben ik voorbij de 2e afslag gaat mijn knipper naar rechts.


Ik doe precies zoals jij en ik vind het super irritant als anderen het niet op die manier doen :Y)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:55

TS, je doet het zoals het hoort hoor!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:56

... ik steek mijn hand uit.

En gebruik hoofd en schouders. (Eant niet iedereen die links van mij rijdt ziet mijn rechterhand.)

Oskarrino
Berichten: 796
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:58

Heel simpel, zo heb ik het ook geleerd toen.

Ga ik rechtsaf (eerste afslag) op de rotonde? Richtingaanwijzer aan naar rechts (voordat ik erop rijd)

Ga ik rechtdoor? Geen knipperlicht met oprijden, knipperlicht aan als ik de eerste afslag voorbij ben (zo zien mensen optijd dat ik eraf ga)

Als ik links ga, altijd mijn knipperlicht aan naar links en naar rechts knipperlicht als ik er ben...

Zo rijden heel veel mensen hier in de stad en dat werkt goed.

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:59

Ibbel schreef:
Ik geef richting aan bij het verlaten van de rotonde. Of dat nu de 1e, 2e of 3e afslag is. Je rijdt nl, zoals in dat artikel al gezegd, rechtuit tót je afslaat. Geen enkele reden dus om een knipperlicht naar links te gebruiken. Je slaat nergens linksaf.

Dit, is ook zoals ik het geleerd heb. En als ik de eerste moet hebben en ik zie wat aankomen van die kant, geef ik al richting naar rechts aan zodra ik de rotonde op kom zodat de ander ook door kan :)


Maureen95 schreef:
Ik heb momenteel rijlessen en Marlies precies zoals jij zegt in de OP moet ik het doen. Zo houd je rekening met de overige weggebruikers en weten ze vooraf gedeeltelijk wat je plan is.

*blijft de komende maanden ver uit de buurt van Maus* :x

Mizora schreef:
Ibbel schreef:
Een rotonde is een doorgaande weg met 3 afslagen naar rechts. Knip 'm in gedachten maar eens open en strek 'm uit...


Of een rotonde is een kruispunt met een rond blok in het midden om mensen gestuurder af te laten slaan.

Van kruispunt:
[ [url=m/kS99P3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met een blok in het midden naar rotonde:
[ [url=m/VlHvw7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee, qua voorrangsregels wijkt een rotonde enorm af van een normale kruising. Verkeer op een rotonde heeft voorrang op de opkomende wegen, vandaar dat de uitleg als 'weg met zijwegen' (en eigenlijk zelfs voorrangsweg met zijwegen) beter past.

Gnome schreef:
Hier ook geleerd om je knipperlicht aan te zetten naar links als je driekwart gaat. Blijkbaar is dat niet normaal maar doordat ik het zo heb geleerd, erger ik me dood aan mensen die het niet doen en rij ik er soms ook bijna op omdat ik er vanuit ga dat ze eraf gaan. Vraag me af waarom het dan tegenstrijdig wordt aangeleerd.

Als ze geen richting naar rechts aangeven zou ik daar niet vanuit gaan :x