Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:03

_Lorette_ schreef:
Precies zoals jij, zo is het me geleerd tijdens de rijlessen.

Hier ook. Omdat de rotonde eigenlijk gezien word(werd) als kruispunt. Je gaat dus of rechts, links of rechtdoor.
Dat is de uitleg die ik gekregen heb bij de rijlessen. Het is niet wettelijk verplicht, alleen bij het verlaten van de rotonde, maar wel veel duidelijker.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14478
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:05

Goof schreef:
_Lorette_ schreef:
Precies zoals jij, zo is het me geleerd tijdens de rijlessen.


Idem.
En ik vind het knetterirritant als anderen op andere wijze richting aangeven (of gewoon niet aangeven), want je staat soms nodeloos te wachten op een ander.


Same. Ook gewoon geleerd tijdens lessen. En ik heb m'n rijbewijs sinds 2016. Dus zo gek lang geleden is dat niet toch :+ en mijn vriend als rij instructeur leert het leerlingen nog steeds zo.

Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:08

Grappig dat het me nog nooit is opgevallen dat er mensen hun knipperlicht naar links aanzetten als ze 3/4 rotonde nemen terwijl hier zoveel mensen dat doen.

Ik ben van kamp Ibbel : alleen richting aangeven als je een rotonde verlaat.

Ibbel

Berichten: 49207
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:19

kiwiwitje schreef:
Hier ook. Omdat de rotonde eigenlijk gezien word(werd) als kruispunt. Je gaat dus of rechts, links of rechtdoor.


Waarom geef je dan richting aan naar rechts als je de tweede afslag neemt? Je gaat toch rechtdoor op een kruispunt? :P
Of ben jij die irritante gast die idd géén richting aangeeft bij het verlaten van de rotonde zodat een ander voor lauw loenen staat te wachten? :+

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:22

Bellatrix schreef:
https://www.ad.nl/auto/richting-aangeve ... kfqO919WOo

Als ik gelijk de 1e afslag moet hebben geef ik richting aan naar rechts, bij rechtdoor de rotonde verlaten geef ik pas richting aan als ik eraf moet. Maar als ik de 3e afslag moet hebben zet ik mijn knipper naar links aan als ik de rotonde oprijd. Zo weet men dat ik sowieso niet de eerste afslag moet hebben, ben ik voorbij de 2e afslag gaat mijn knipper naar rechts.

Maar zoals ik het lees hoef je dus pas richting aan te geven als je de rotonde verlaat. Klinkt logisch maar ik doe het dus anders.

Wat doen jullie en waarom?

Precies zoals jij dat doet. Waarom? Omdat ik het zo ooit bij rijlessen heb geleerd.
Heb in februari 1998 mijn rijbewijs gehaald

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:41

Ibbel schreef:
kiwiwitje schreef:
Hier ook. Omdat de rotonde eigenlijk gezien word(werd) als kruispunt. Je gaat dus of rechts, links of rechtdoor.


Waarom geef je dan richting aan naar rechts als je de tweede afslag neemt? Je gaat toch rechtdoor op een kruispunt? :P
Of ben jij die irritante gast die idd géén richting aangeeft bij het verlaten van de rotonde zodat een ander voor lauw loenen staat te wachten? :+

Jawel, altijd bij t verlaten. Ik zeg alleen hoe t mij uitgelegd is. En je hebt in mn bericht geknipt, was niet nodig om je punt te maken ;) sterker nog, gezien ik op 2 anderen reageerde had je gewoon kunnen zien dat ik bij het verlaten ook weer richting aangeeft :')
Er is niks zo irritant als iemand die niet aangeeft waar ie heen gaat. Zowel bij t oprijden als verlaten van de rotonde.
Want bij t verlaten doen ze t vaak letterlijk pas als ze eraf gaan. Noemde iemand(ik vermoed gezien de tekst een vrachtwagenchauffeur) hier in t topic ook al eens.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:44

Flauwe opmerking Ibbel.

Een rotonde moet je idd kwa richting aangeven als een kruispunt zien.
Alleen als je de rotonde verlaat geef je dus aan dat je de rotonde verlaat.

Echt, iedereen zal je dankbaar zijn als jij je gedrag aanpast.
En hoeveel moeite is het nou om dat ding aan te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:52

Snap de moeite ook niet. Meeste mensen vinden het fijn :+ Kun je een principespelletje van maken tot en met, maar uiteindelijk kost het je 1 vingerbewerging en 0,0006 kcal vermoed ik. En andere mensen zijn je er dankbaar voor :') .


Maarja. Voor de meeste mensen is de knipper aan met afslaan al een issue :+ .

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:56

Als iedereen gewoon netjes de richtingaanwijzer naar rechts aan zouden is dat al genoeg toch? 30% van de Nederlandse chauffeurs doet dat al niet.

Goner
Berichten: 297
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:59

Menino schreef:
maar uiteindelijk kost het je 1 vingerbewerging en 0,0006 kcal vermoed ik.


Dit, plus het is op een gegeven moment gewoon automatisme. Ik ben oprecht benieuwd naar de mensen die het anders aangeleerd hebben dan in het bericht van TS; waarom zet je m niet aan naar links? Ik snap dat je het anders geleerd hebt, maar het is toch een kleine moeite? Ja, mensen horen op je te wachten, maar door het aan te geven zorg je ook voor een beetje doorstroom :j

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:04

tamary schreef:
Butterfly schreef:
Hier ook richting aangeven voor de rotonde geleerd, tenzij rechtdoor, dan pas op de rotonde :j

Wat ik me nog kan herinneren van de lessen is dat mijn instructeur vertelde dat dat hoorde bij "het nieuwe rijden" wat toen in opkomst was (rijbewijs gehaald in 2009/2010). Ik denk ook dat dat klopt, want mensen die hun rijbewijs zo'n 15+ jaar geleden gehaald hebben doen het vaak niet. Mensen van zeg 16-35 jaar oud doen het voor het allergrootste gedeelte wel :D

Toch echt ook zo geleerd en rijbewijs gehaald in '97.

En het komt blijkbaar niet bij je op dat men de wet weleens veranderd zou kunnen hebben?
Helemaal niemand die hier blijkbaar rekening mee houdt?


Ik wil er vanaf zijn wanneer die regels precies veranderd zijn, maar de oudere generaties hebben het geleerd zoals TS beschrijft, hebben gemist dat de wet aangepast is en het nu moet zoals oa Ibbel het beschrijft.

De oude handelwijze is niet fout of strafbaar maar de "nieuwe" manier is hoe de wetgever dacht dat beter is.
Sorry, ik kan het niet ingewikkelder maken dan dit :D
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-03-23 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7991
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:05

Goner schreef:
Menino schreef:
maar uiteindelijk kost het je 1 vingerbewerging en 0,0006 kcal vermoed ik.


Dit, plus het is op een gegeven moment gewoon automatisme. Ik ben oprecht benieuwd naar de mensen die het anders aangeleerd hebben dan in het bericht van TS; waarom zet je m niet aan naar links? Ik snap dat je het anders geleerd hebt, maar het is toch een kleine moeite? Ja, mensen horen op je te wachten, maar door het aan te geven zorg je ook voor een beetje doorstroom :j


Volgens mijn vriend: als het niet hoeft, dan is het nutteloos :+
Maarja, hij rijdt ook BMW

Fitzroy

Berichten: 25143
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:07

Nou, zoals ik hierboven al aangeef, het is me nog nooit opgevallen dat mensen dat doen.

Ik heb het niet zo geleerd en het is dus ook niet conform WVW. Dus ik houd het gewoon zoals ik het al ruim 30 jaar doe :+

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:15

Ik heb het ook geleerd zoals ts en anderen omschrijven.
Daarnaast heb ik ook geleerd dat je naast geschreven regels ook ongeschreven fatsoensnormen hebt. In het verkeer is enige voorspelbaarheid prettig, als ik daar aan bij kan dragen door even te knipperen, dan doe ik dat graag. Stel het van een ander ook op prijs. Ondertussen is het inderdaad ook al een automatisme geworden.

Edit: typo’s

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:17

Vreselijk die mensen die hun richtingaanwijzer naar binnen aandoen op de rotonde.
Alsof je dan niet goed op moet letten of ze toch niet switchen om bij jouw de rotonde te verlaten.

Nutteloos iets. Doe gewoon een beetje op tijd je richtingaanwijzer aan dat je de rotonde gaat verlaten. Iedereen blij. :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:19

Richting naar links aangeven voordat je een minirotonde op rijd is misschien niet verplicht, maar je kunt het ook zien als beleefdheid naar de andere weggebruikers toe, je laat immers weten dat je nog even op de rotonde blijft. Het voorkomt inschattingsfouten van andere weggebruikers, het is een stukje service verlening en een stukje beleefdheid, het kost je niets en het helpt anderen. Waarom zou je het dan niet doen, ook al heb je het zo nooit geleerd?

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:23

Sunnda schreef:
Vreselijk die mensen die hun richtingaanwijzer naar binnen aandoen op de rotonde.
Alsof je dan niet goed op moet letten of ze toch niet switchen om bij jouw de rotonde te verlaten.

Nutteloos iets. Doe gewoon een beetje op tijd je richtingaanwijzer aan dat je de rotonde gaat verlaten. Iedereen blij. :D


Nutteloos?

Rijd jij auto? Het is absoluut niet nutteloos zoals al door meerdere is opgemerkt helpt het de flow van verkeer.

Jorex

Berichten: 9976
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:29

Ik heb inderdaad geleerd knipper naar links als ik driekwart ga. En naar rechts bij het eraf gaan altijd natuurlijk. Mensen die hun knipperlicht voor Jan banketstaaf op de auto hebben zitten zijn sowieso hatelijk. En dan vervolgens heb ik van die leuke mensen achter me zitten die meteen toeteren als ik dan niet op rij. Alsof ik kan ruiken dat iemand afslaat zonder knipperlicht en ik dan kan op rijden. Ik moet om waar ik woon uit te komen richting mijn pony's/ouders alleen al 8 rotondes rijden (en dat is 5-10 minuten rijden). Echt heerlijk :+
En heel eerlijk als je 16 rotondes op een heen en weer rit rijdt dan vergeet je soms als er geen kip op de weg zit wel eens dat knipperlicht naar rechts en je ziet soms ook mensen over het hoofd. Iets met een zwarte auto in het donker zonder lichten aan. Maar ik heb tot nu toe mijn rem altijd op tijd weten te vinden voor dat soort situaties. En ik rij niet als een idioot aan op de rotonde maar gewoon rustig uitrollen en ik neem de rotonde hooguit met 25km/h.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-03-23 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:33

Ach zolang er ook mensen zijn die links knipperen en dan de tweede afslag nemen zegt het nog niks.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8347
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:34

Sunnda schreef:
Vreselijk die mensen die hun richtingaanwijzer naar binnen aandoen op de rotonde.
Alsof je dan niet goed op moet letten of ze toch niet switchen om bij jouw de rotonde te verlaten.

Nutteloos iets. Doe gewoon een beetje op tijd je richtingaanwijzer aan dat je de rotonde gaat verlaten. Iedereen blij. :D


Als iedereen dat laatste nou inderdaad zou doen was het hele principe nutteloos. Maar omdat 70% van de mensen geen richting aangeeft bij het verlaten van de rotonde is het (vooral voor jezelf) wel zo fijn als je naar links knippert. Dat scheelt je te hoeven remmen voor een bus die aanneemt dat je dus rechtdoor gaat ipv de volgende afslag te nemen.

Of te wel, het scheelt jou en anderen irritaties over en weer. Klein gebaar, veel plezier.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:34

Onali schreef:
Sunnda schreef:
Vreselijk die mensen die hun richtingaanwijzer naar binnen aandoen op de rotonde.
Alsof je dan niet goed op moet letten of ze toch niet switchen om bij jouw de rotonde te verlaten.

Nutteloos iets. Doe gewoon een beetje op tijd je richtingaanwijzer aan dat je de rotonde gaat verlaten. Iedereen blij. :D


Nutteloos?

Rijd jij auto? Het is absoluut niet nutteloos zoals al door meerdere is opgemerkt helpt het de flow van verkeer.

Ik zit hele dagen op de weg en het is totaal nutteloos ja. ;)

Je rijdt toch op de rotonde tot je richting aangeeft dat je die wilt gaan verlaten? Dat principe begrijpt iedereen. Als je dus geen richting aangeeft naar buiten blijf je erop.
Waarom zou je dan nog je richting naar binnen aan doen? Is gewoon dubbelop.

Het principe blijft dan namelijk hetzelfde. Ik zie jouw aankomen met je richting naar binnen, maar moet toch blijven kijken omdat je op het moment dat je eraf wilt zult moeten switchen naar buiten. En dat moest je toch al uit beleefheid en omdat het wettelijk verplicht is.

Oftewel: het blijft compleet nutteloos.

Marie111
Berichten: 4678
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:37

Vjestagirl schreef:
Ibbel schreef:
Ik geef richting aan bij het verlaten van de rotonde. Of dat nu de 1e, 2e of 3e afslag is. Je rijdt nl, zoals in dat artikel al gezegd, rechtuit tót je afslaat. Geen enkele reden dus om een knipperlicht naar links te gebruiken. Je slaat nergens linksaf.






Dit dus. Een rotonde is een rechte weg die toevallig rond loopt, je gaat helemaal niet naar links. Je doet je knipper toch ook niet voor iedere bocht aan?


Die snap ik niet.
Meestal was de rotonde voorheen een kruising.
Weg A snijdt weg B.

Als je op een kruispunt van weg A naar weg B wil, geef je toch ook richting aan? Links of rechts?

Daar verandert de rotonde toch niks aan?
Je wil dan toch ook van weg A op weg B terecht komen? Alleen nu niet met een haakse bocht, maar een meer "rondere" bocht.
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 28-03-23 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:38

Genoeg linksknipperaars gezien die hun rechterknipperaar niet kunnen vinden inderdaad :')

Ik heb het 7 jaar geleden niet zo geleerd en zie het voordeel er ook niet van in. Ik wacht gewoon rustig af.

daantjuhhhJarig

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:39

Ik doe het zoals TS.
Maar ik las gisteren een artikel van een verkeersexpert die aangaf dat het niet verplicht is. Maar volgens hem ook niet logisch. Aangezien de rotonde een weg is. Je moet pas richting aangeven als je de weg (rotonde dus) verlaat.

Ik vind het allemaal prima. Ik blijf het zelf wel doen. Mensen die het niet nuttig vinden en anders doen is ook helemaal prima. Als ik wat geleerd heb dan is het wel heb geduld in het verkeer. Houdt rekening met fouten van anderen en vergeef elkaar bij een fout.

Na mijn auto ongeluk vertrouw ik alleen op mij zelf en ga ik mij zeker niet haasten.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8347
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:40

Sunnda schreef:
Onali schreef:
Sunnda schreef:
Vreselijk die mensen die hun richtingaanwijzer naar binnen aandoen op de rotonde.
Alsof je dan niet goed op moet letten of ze toch niet switchen om bij jouw de rotonde te verlaten.

Nutteloos iets. Doe gewoon een beetje op tijd je richtingaanwijzer aan dat je de rotonde gaat verlaten. Iedereen blij. :D


Nutteloos?

Rijd jij auto? Het is absoluut niet nutteloos zoals al door meerdere is opgemerkt helpt het de flow van verkeer.

Ik zit hele dagen op de weg en het is totaal nutteloos ja. ;)

Je rijdt toch op de rotonde tot je richting aangeeft dat je die wilt gaan verlaten? Dat principe begrijpt iedereen. Als je dus geen richting aangeeft naar buiten blijf je erop.
Waarom zou je dan nog je richting naar binnen aan doen? Is gewoon dubbelop.

Het principe blijft dan namelijk hetzelfde. Ik zie jouw aankomen met je richting naar binnen, maar moet toch blijven kijken omdat je op het moment dat je eraf wilt zult moeten switchen naar buiten. En dat moest je toch al uit beleefheid en omdat het wettelijk verplicht is.

Oftewel: het blijft compleet nutteloos.


Omdat het voor de mensen die aan de andere kant van de rotonde staan te wachten gewoon veel zekerheid schept. Als ik zie dat er iemand van rechtdoor komt die naar links knippert kan ik een ander plan maken om de rotonde op te rijden. Met het grote vervoer onder mijn bips heb ik echt wel ergens anders te kijken dan te gaan zitten wachten tot richtingaanwijzers aan gaan, dan ben ik namelijk al te laat. Ik moet ver daarvoor al een plannetje hebben om de rotonde op te kunnen draaien. En juist door te knipperen naar links weet ik als andere bestuurder dat je ook braaf naar rechts zal knipperen en ik niet voor jan met de korte achternaam sta te wachten.