Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:42

@Sunnda ik zie vaak ook wel welke richting de auto vandaan komt en met een knipper naar links uit weet ik al dat diegene als hij rechts van me de rotonde op ging bij mijn afslag eraf gaat. En dan kan ik dus alvast rustig mijn koppeling wat op laten komen. Dit kan ik niet als diegene niet naar links knippert want je heb soms van die dagjesmensen ertussen zitten die een verkeerde afslag hebben genomen. Dus dan heb ik minder tijd om zelf de rotonde op te rijden, want dan kan ik alleen anticiperen op een eventuele knipper naar rechts die de helft van de tijd zo dusdanig laat is dat ik niet kan op rijden of mensen m niet gebruiken en dan sta je daar weer voor niks te wachten.

Exitium

Berichten: 7138
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:44

Marie111 schreef:
Vjestagirl schreef:
Dit dus. Een rotonde is een rechte weg die toevallig rond loopt, je gaat helemaal niet naar links. Je doet je knipper toch ook niet voor iedere bocht aan?


Die snap ik niet.
Meestal was de rotonde voorheen een kruising.
Weg A snijdt weg B.

Als je op een kruispunt van weg A naar weg B wil, geef je toch ook richting aan? Links of rechts?

Daar verandert de rotonde toch niks aan?
Je wil dan toch ook van weg A op weg B terecht komen? Alleen nu niet met een haakse bocht, maar een meer "rondere" bocht.

Als dat zo zou zijn zou je geen richting aan hoeven geven naar rechts als je na driekwart de rotonde verlaat. Bij een normale kruising geef je immers ook alleen richting naar links aan als je linksaf wil slaan. Een rotonde is niet meer dan een voorrangsweg die in een cirkel loopt, met voorrang op alle zijwegen (tenzij stoplichten o.i.d. op grote rotondes, maar die komen niet heel veel voor) en enkel de verplichting om richting aan te geven als je de rotonde verlaat.

Jorex schreef:
@Sunnda ik zie vaak ook wel welke richting de auto vandaan komt en met een knipper naar links uit weet ik al dat diegene als hij rechts van me de rotonde op ging bij mijn afslag eraf gaat. En dan kan ik dus alvast rustig mijn koppeling wat op laten komen. Dit kan ik niet als diegene niet naar links knippert want je heb soms van die dagjesmensen ertussen zitten die een verkeerde afslag hebben genomen. Dus dan heb ik minder tijd om zelf de rotonde op te rijden, want dan kan ik alleen anticiperen op een eventuele knipper naar rechts die de helft van de tijd zo dusdanig laat is dat ik niet kan op rijden of mensen m niet gebruiken en dan sta je daar weer voor niks te wachten.

Tenzij iemand de rotonde rond neemt zoals ik twee weken terug toen ik besloot niet door de explosief groeiende file naar kantoor te rijden. :P

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:49

Jorex schreef:
@Sunnda ik zie vaak ook wel welke richting de auto vandaan komt en met een knipper naar links uit weet ik al dat diegene als hij rechts van me de rotonde op ging bij mijn afslag eraf gaat. En dan kan ik dus alvast rustig mijn koppeling wat op laten komen. Dit kan ik niet als diegene niet naar links knippert want je heb soms van die dagjesmensen ertussen zitten die een verkeerde afslag hebben genomen. Dus dan heb ik minder tijd om zelf de rotonde op te rijden, want dan kan ik alleen anticiperen op een eventuele knipper naar rechts die de helft van de tijd zo dusdanig laat is dat ik niet kan op rijden of mensen m niet gebruiken en dan sta je daar weer voor niks te wachten.

Ik denk dat jij zowieso in zeer landelijk gebied rijdt, want hier kun je in de steden echt niet zien waar iemand vandaan komt. Daar heb je echt geen tijd voor op drukke wegen waar fietsers en voetgangers (met voorrang!) van alle kanten voorbij schieten.

En hoezo komt iemand die rechts van jouw de rotonde opkomt bij jouw eraf? Een gemiddelde rotonde heeft vier opgangen. Dus als iemand rechts van jouw erop komt weet je toch alleen dat als hij niet direct al richting aangeeft naar rechts diegene zeer waarschijnlijk niet meteen de rotonde weer verlaat, maar rechtdoor of driekwart pakt?
En als je dan netjes op tijd richting aangeeft als je gaat verlaten is het principe nog steeds hetzelfde.

Nee, ik heb deze logica echt nooit begrepen. :+

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:59

Nou als die naar links knippert dan weet ik dat ie driekwart gaat. Dus dan komt ie bij mij eraf. Ik kan dit overigens niet zien bij het merendeel van de 8 rotondes die ik dagelijks rijd, want dat is in een dorp net zo groot als een stad en vaak in de spits. En yup, ook met fietsers die voorrang hebben en dan ondersteboven getikt worden door autos. Het is vooral bij de rotonde bij mijn flat vaak raak hier. Dus je moet echt ogen overal hebben. Ik ben nogal traag met mijn koppeling, want onze auto heeft niet echt een duidelijk punt en een vrij zware koppeling. Dus anders slaat hij af, dus bij ongeveer 50% van de keren dat iemand waar ik sta afsla, kan ik gewoon niet op rijden. Echt deze auto rijd heerlijk verder, maar die koppeling en ik zijn en worden gewoon geen vrienden. Dus ik ben gewoon in drukte relatief voorzichtig met oprijden, niet omdat ik loop te treuzelen, maar omdat ik vrees dat de auto anders afslaat...

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 00:12

Ik heb het wel geleerd zoals in de OP, zowel met autorijlessen als vrachtwagen, maar ik doe het eigenlijk nooit. Nu rijd ik gelukkig ook niet in een drukke stad en ben ik vrijwel altijd alleen op een rotonde, hooguit rijden er 1 of 2 anderen :+

Geen reden waarom ik het niet doe, maar ik vind het irritant als ik bij mensen in de auto zit die het wel doen. Ik zie het nut er niet van in. Ik ga van de rotonde af wanneer ik er af ga, en doe dan wel een knipperlichtje aan.

Gothico

Berichten: 1338
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 00:19

Ik rijd met een fiets die knipperlichten heeft. Ik geef wel altijd aan als ik links ga, als fietser rijd je op sommige rotondes buitenom en zie ik het echt als een links afslaan voor een auto langs. En natuurlijk ook recht aangeven als ik rechts afsla.

Dus eigenlijk doe ik wat TS ook doet. Maar voor een fietser vind ik het anders dan bij een auto door de plek op de weg. En ik doe het ook zo aangeven als ik wel over de rotonde ga waar dit dan kan.
(We hebben hier nog rotondes die klein zijn en je als fietser ook aan de binnenkant van de rotonde rijd.)

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 00:25

Gothico schreef:
Ik rijd met een fiets die knipperlichten heeft. Ik geef wel altijd aan als ik links ga, als fietser rijd je op sommige rotondes buitenom en zie ik het echt als een links afslaan voor een auto langs. En natuurlijk ook recht aangeven als ik rechts afsla.

Dus eigenlijk doe ik wat TS ook doet. Maar voor een fietser vind ik het anders dan bij een auto door de plek op de weg. En ik doe het ook zo aangeven als ik wel over de rotonde ga waar dit dan kan.
(We hebben hier nog rotondes die klein zijn en je als fietser ook aan de binnenkant van de rotonde rijd.)


Zo fijn als fietsers ook richting naar links aangeven!

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 01:03

Richting aangeven naar links moest vroeger voor de verkeersveiligheid wel, maar tegenwoordig niet meer. Rotondes zijn namelijk geen voorrangswegen. Dat betekend dat als het niet geregeld is met haaientanden of stopborden, verkeer van rechts voorrang heeft. Op een rotonde zou dan al het invoegende verkeer voorrang hebben.
Richting aangeven naar links was dan veiliger voor de auto achter je. Die kon dan zien of jij het verkeer dat aankomt rijden voor de eerste en tweede oprit voor zou moet laten gaan. Geen knipper betekende dat je alleen verkeer op de eerste voor zou laten gaan. Knipper naar rechts, er wordt geen voorrang verleend. Simpel geeft het achter rijdende auto's meer tijd om te bedenken of jij ergens voor gaat remmen en zorgde het dat oprijdende auto's zich meer bewust waren van de auto's die er al reden.

Tegenwoordig zijn vrijwel alle rotondes geregeld kwa voorrang en daarmee is de regel ook uit de wet gesloopt. Het heeft geen echt nut meer voor de verkeersveiligheid. Als oprijdende auto ben je bij haaientanden al verplicht om op te letten voor kruisend en voorgaand verkeer. Als bestuurder hoor je ook tijdig aan te geven dat je afslaat, op een rotonde is dat meteen na de laatste afslag voor de jouwe.
Links knipperen heeft verder geen echt nut meer. Bij de meeste rotondes kan het verkeer op de andere afslagen helemaal niet zien of jij links knippert. Alleen de persoon achter je en de persoon op de eerste oprit na de jouwe kunnen het zien. Die horen zich aan te passen aan jouw snelheid en jij zou in principe ongehinderd (en onvertraagd) de rotonde moeten kunnen berijden en afsturen. Dat is dan voor alsnog de theorie.

Zelf knipper ik alleen links als ik merk dat de situatie afwijkt van normaal. Dus bv een voetgangersoversteek zonder zebrapad ernaast. Verder doe ik altijd alleen maar rechts (en dan wel ruim op tijd).
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 29-03-23 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 01:03

Gothico schreef:
Ik rijd met een fiets die knipperlichten heeft. Ik geef wel altijd aan als ik links ga, als fietser rijd je op sommige rotondes buitenom en zie ik het echt als een links afslaan voor een auto langs. En natuurlijk ook recht aangeven als ik rechts afsla.

Dus eigenlijk doe ik wat TS ook doet. Maar voor een fietser vind ik het anders dan bij een auto door de plek op de weg. En ik doe het ook zo aangeven als ik wel over de rotonde ga waar dit dan kan.
(We hebben hier nog rotondes die klein zijn en je als fietser ook aan de binnenkant van de rotonde rijd.)


WAT
Ik wist niet dat dat bestond! Wat fijn!

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 01:24

Rijinstructeur in opleiding.

Ja wij krijgen ook aangeleerd bij rotonde driekwart richting naar links en pas uitzetten/wisselen naar rechts als je de rotonde wil verlaten

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 02:12

Belg hier, links knipperen word hier niet aangeleerd. In belgie hebben we wel veel dubbel rijvak rotondes en daar word Dan wel verwacht dat je het linkse neemt als je niet meteen afslaat.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 03:02

Ik weet het tegenwoordig niet meer met richting aangeven. Sinds ik in Zuid-Afrika 3 weken links heb moeten rijden, waarbij in de auto ook alles omgekeerd zit, ben ik helemaal in de war. Ik heb eerst 2 weken lang mijn richtingaanwijzer aangezet bij regen, en de ruitenwissers bij het afslaan, en de laatste week was ik eraan gewend. Nu eenmaal thuis wil het maar niet meer lukken het automatisme er weer in te krijgen. Ik blijf twijfelen. Super irritant

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 07:04

zonnebloem18 schreef:
Ach zolang er ook mensen zijn die links knipperen en dan de tweede afslag nemen zegt het nog niks.


:j _O-
Ja die zijn er inderdaad ook genoeg.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 07:09

Laat mensen eerst überhaupt maar richting aangeven. Dat zal al een hoop schelen!!
Hoe vaak ik voor jan banketstaaf sta te wachten bij een rotonde omdat men afslaat zonder richting aan te geven.
Ik doe zelf wel links aan als ik 3/4 ga. En uiteraard rechts voor ik afsla.
Overigens vind ik het met fietsers nog veel lastiger. Die geven überhaupt nooit richting aan lijkt het. Dus daar sta je altijd op te wachten voor niets.
Rotonde hier in het dorp is qua fietsers is bv best onduidelijk.
Afbeelding
Fietsers die van deze kant komen zouden imo toch echt duidelijk hun klauw naar links moeten uitsteken als ze de rotonde op gaan. (wat zelden gedaan wordt) Maar aan de andere kant is het ook fijn als ze laten weten dat ze niet de rotonde opgaan, en dus naar rechts uitsteken. Ook dat is lastig schijnbaar.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 07:23

Ik gebruik alleen mijn knipperlicht naar rechts als ik af wil slaan. Zo heb ik het 24 jaar geleden geleerd met de rijlessen. Links knipperen vind ik zelf ook onlogisch omdat ik niet naar links afsla.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 07:26

Ik heb het links knipperen niet geleerd met mijn B rijbewijs eind jaren 90, maar bij mijn E wel (paar jaar later).
Of ik naar links knipper ligt aan de situatie. Als je in een druk moment zit waar sowieso niemand weet wie wanneer waar opgereden is dan is het vooral verwarrend naar mijn mening.
Ik doe het wel altijd als ik de rotonde helemaal rond moet want dat zit niet in het standaard verwachtingspatroon of bij rotondes waar 99% rechtdoor gaat.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 07:41

Suzanne F. schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ach zolang er ook mensen zijn die links knipperen en dan de tweede afslag nemen zegt het nog niks.


:j _O-
Ja die zijn er inderdaad ook genoeg.


Ook dat heb ik een periode bewust gedaan bij één specifieke rotonde. Daar bleef 99,9% op de N-weg. Toen ik rechtdoor wilde op het 'landweggetje', werd ik meerdere keren bijna overhoop gereden door auto's die met 80 aankwamen en toch gingen omdat ze er blind vanuit gaan dat je afslaat de N-weg op. Hun fout, maar ik zit vervolgens met de ellende en met een noodstop middenop de rotonde. Daar gaf ik dus uiteindelijk maar links aan om mijn intenties aan te geven niét de eerste afslag te nemen, en zette de knipper naar rechts voor verlaten bij de 2e afslag.
Niet correct, maar wel communicatie en in mijn ogen op die plaats veiliger dan het alternatief. :+ Inmiddels rij ik daar niet meer en bij andere rotondes doe ik het niet zo.

Overigens bijzonder hoe fel er wordt gereageerd op communicatie binnen het verkeer. :+ Prima als je het nutteloos vindt (het nut van duidelijkheid is mij duidelijk, maar dat is blijkbaar niet universeel). Maar ik bezorg je toch geen last of schade als ik mijn knipper graag naar links aan doe op de rotonde? :')

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:26

Nou idd, ik heb liever een knipper teveel dan te weinig

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:33

Toen ik rijlessen had in de jaren ' 80 niet geleerd om de linkerknipper te gebruiken op de rotonde. Mijn kinderen hebben dat wel geleerd. En nu doe ik het vaak zelf ook.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:37

Ik heb mijn man nog even gevraagd, die heeft het tijdens rijles niet geleerd. Hij heeft in de afgelopen 10 jaar ook zijn taxi en vrachtwagenrijbewijs gehaald en daarbij hoeft hij ook niet naar links te knipperen. Ook bij de examens niet, dus het ik geen vereiste bij het afrijden.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:43

Ik heb het geleerd zoals in de OP maar dan alleen voor rotondes met meerdere banen/ verkeerspleinen.
Rijbewijs gehaald in 1999

Niet voor de 'simpele' enkel baans rotonde, daar doe ik hem alleen aan als ik er af wil, niet bij het oprijden.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:47

Eigenlijk wel raar, dat alle instructeurs het hun leerlingen aanleren zonder daarbij te vertellen dat het niet in de WVW staat en dus niet verplicht móet.
Je leert mensen dus iets te doen wat niet in de wet staat maar 'uit beleefdheid gedaan zou kunnen worden' en geeft dat daarmee de schijn mee van dat het verplicht is. En dat is eigenlijk best raar. Dat op z'n minst de meerderheid van de lesgevers vindt dat het anders moet dan in de wet staat.

Beetje hetzelfde idee van: hoe leer je om het portier van de auto open te maken? Met je linkerhand of met je rechterhand?
Wat in het buitenland al 'The Dutch Method' wordt genoemd, en waarvan in datzelfde buitenland gesuggereerd wordt dat je dat verplicht met je rechterhand zou moeten doen, 'want dan kijk je automatisch achterom'.
Wat niet waar is, je kijkt dan dwars-op en kijkt in die houding ook moeilijker in je spiegel, dus je ziet eerder minder dan meer, maar hé, een urban legend is born...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 29-03-23 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:48

Ik doe het hetzelfde als jij TS! Maar ik moet zeggen... Heb laatst een week door Italië gereden, waar ze voor het gemak maar gewoon helemaal geen richtingaanwijzer gebruiken, en dat werkte ook prima :Y) Alleen rijden ze daar wel wat vlotter dan hier.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:53

Ik heb het ook geleerd zoals in de OP. In de praktijk gebruik ik het weinig.

Maargoed, hier is het ook sowieso al de vraag hoe sommige mensen veilig door het verkeer navigeren rond schooltijd. Vanmorgen reed ik op de rotonde en een opgefokte dame met kind sneed zo de rotonde op. dus qua voorrang zegt een rotonde ook helemaal niks :D

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:58

Nou heb ik niet alle pagina's gelezen, maar niet alle rotondes hebben 4 uitgangen. Sommige of 5 of 6. Of 3. Dus wanneer gebruik je dan de linker knipper?

Ik knipper wanneer ik eraf ga.