Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 10 [ 236 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

 
Profiel   

Daphara schreef
Gothico schreef
Ik rijd met een fiets die knipperlichten heeft. Ik geef wel altijd aan als ik links ga, als fietser rijd je op sommige rotondes buitenom en zie ik het echt als een links afslaan voor een auto langs. En natuurlijk ook recht aangeven als ik rechts afsla.

Dus eigenlijk doe ik wat TS ook doet. Maar voor een fietser vind ik het anders dan bij een auto door de plek op de weg. En ik doe het ook zo aangeven als ik wel over de rotonde ga waar dit dan kan.
(We hebben hier nog rotondes die klein zijn en je als fietser ook aan de binnenkant van de rotonde rijd.)


Zo fijn als fietsers ook richting naar links aangeven!


Zeker fijn. Ik kom het zelf als fietser ook tegen dat andere het niet doen en dat stoort ook mij enorm.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 16:59 



 
Profiel   

Niobe schreef
Gothico schreef
Ik rijd met een fiets die knipperlichten heeft. Ik geef wel altijd aan als ik links ga, als fietser rijd je op sommige rotondes buitenom en zie ik het echt als een links afslaan voor een auto langs. En natuurlijk ook recht aangeven als ik rechts afsla.

Dus eigenlijk doe ik wat TS ook doet. Maar voor een fietser vind ik het anders dan bij een auto door de plek op de weg. En ik doe het ook zo aangeven als ik wel over de rotonde ga waar dit dan kan.
(We hebben hier nog rotondes die klein zijn en je als fietser ook aan de binnenkant van de rotonde rijd.)


WAT
Ik wist niet dat dat bestond! Wat fijn!


Ik heb met slecht weer en koud weer een dichte fiets, waardoor ik geen hand kan uitsteken.
Vandaar dat ik knipperlichten heb op mijn fiets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 17:00 



 
Profiel   

zonnebloem18 schreef
NoTwixLeft er staat ook dat zodra je de rotonde op bent gereden je de richtingaanwijzer weer uit moet zetten. Je kan hem langer aan laten staan omwille van communicatie, maar dit hoeft dus niet.


Waarom op een mini rotonde bezig houden met je knipper weer uitzetten als hij een paar meter verder in 1x naar rechts kan? Op zo'n minirotonde hebben m'n leerlingen echt wel wat beters te doen dan 2x extra aan het knipperlicht te zitten. Die zijn allang blij als ze alle fietsers zelf gespot hebben en op tijd stil staan :+
Sommige rotondes zijn misschien wat rustiger, maar er is vaak genoeg te zien en op te reageren. Hier in de omgeving word je gek van mensen op fietsen, die haaientanden opeens niet meer snappen. Dus ook de doorgewinterde chauffeurs hebben op zulke momenten wel hun aandacht ergens anders nodig.

Daarnaast is het voor iedereen echt fijner dat als je linksaf gaat dat dat knippertje langer aanblijft op een minirotonde. Het helpt echt bij de veiligheid, voorspelbaarheid van jouw rijgedrag en dus de doorstroom in z'n algemeen.
Moet iedereen uiteraard ook het knippertje weer naar rechts om zetten, want dat is uiteraard een veel grotere ergenis van iedereen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 17:38 



 
Profiel   

Het is een automatisme, net als het kijken en schakelen dus hoef er niet bij na te denken,

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 18:44 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Vjestagirl schreef
Ik heb in mijn rijlessen (in Utrecht) eindeloos rondjes gereden over van die turborotondes. Er waren er vier en als je ze maar allemaal 3/4 bleef nemen dan kon je eindeloos rondrijden van de een naar de ander... Verschrikkelijk.


Volgens mij zijn die er niet meer. De grote rotondes hebben stoplichten en je wordt daar meestal goed in je baan geleid. De overige rotondes hebben 1 baan. Wel fietsers van alle kanten, dat is soms wel wat tricky, maar verder vind ik ze overal goed te doen.

(De nieuwste dingen die echt frustrerend zijn de 'ovondes' op 't Goylaan, en nadat dat echt niet lijkt te werken ook op de Marnixlaan. Die zijn verschrikkelijk. Doe mij maar verkeerslichten.)


Deze frustratie is zó herkenbaar _O-
Ik woonde eerst in zuid en moest regelmatig over ‘t Goylaan, totaal geen doorstroom en een grote chaos. Sinds een jaar woon ik in noord, en ik snap echt niet dat ze dezelfde ongein hebben bedacht voor bij de Marnixlaan waar het nog drukker is. Echt rampzalig. 8)7


Laatst bijgewerkt door Suliko op 29-03-23 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:07 



 
Profiel   

Ik ben sinds een jaar weg uit Zuilen en heb me daar ernstig geërgerd aan de plannen van Lot van Hooijdong {:)-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:12 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Ik rij audi.
Zit helaas geen clignoteur op.


Ik rij geen audi, hoor. ( Kreeg al verontrustende :PB s)
Maar dat is wel mijn ervaring met het merk.

Ik geef als ik driekwart ga ook ri aan, dus links, en dan rechts als ik af sla.

Of het hoort of niet, met weinig communicatiemiddelen in een auto vind ik het fijn om dit wel op zo'n manier aan te geven.

Mijn rijbewijs is nog gebeiteld in steen, heb geen idee of ik het zo geleerd heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:27 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
(De nieuwste dingen die echt frustrerend zijn de 'ovondes' op 't Goylaan, en nadat dat echt niet lijkt te werken ook op de Marnixlaan. Die zijn verschrikkelijk. Doe mij maar verkeerslichten.)


Is dat dat vierkante ding richting de Constant Erzeijstraat? Zo ja, daar hebben wij met verbazing naar gekeken toen we daar af moesten slaan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 19:36 



 
Profiel   

chanicha schreef
Het is een automatisme, net als het kijken en schakelen dus hoef er niet bij na te denken,


Dit is juist een beetje mijn grootste ergernis in het verkeer. Automatisch kijken doen mensen wel, maar daadwerkelijk iets zien doen ze hierdoor niet echt meer. Omdat ze niet bewust bezig zijn met hun omgeving, maar gewoon even kijken. En dan zeggen ik heb je niet gezien. _/-\o_

Ik wordt echt regelmatig aangekeken en niet gezien. Zelfs op mijn skeelers en dan ben ik twee meter lang.

Niet bedoeld om boos te doen ofzo, maar dit is één van mijn grootste problemen voor dagelijkse bijna ongelukken als fietser die wel vooruit kijkt. Ik zie mensen namelijk echt kijken, maar zien mij dus niet. Hierdoor denk ik dat ze mij zien en vervolgens geven ze gas en zit ik er bijna tegenop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 21:04 



 
Profiel   

Nou een fietser die oplet en wat ziet moet ik hier nog tegenkomen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 21:39 



 
Profiel   

Onzin! Ik kijk om te kijken of er iets aankomt en niet alleen voor die bewuste beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 21:40 



 
Profiel   

Needje schreef
Nou een fietser die oplet en wat ziet moet ik hier nog tegenkomen :')


Ik geef toe dat dat er niet veel meer zijn. |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 21:58 



 
Profiel   

NoTwixLeft schreef
zonnebloem18 schreef
NoTwixLeft er staat ook dat zodra je de rotonde op bent gereden je de richtingaanwijzer weer uit moet zetten. Je kan hem langer aan laten staan omwille van communicatie, maar dit hoeft dus niet.


Waarom op een mini rotonde bezig houden met je knipper weer uitzetten als hij een paar meter verder in 1x naar rechts kan? Op zo'n minirotonde hebben m'n leerlingen echt wel wat beters te doen dan 2x extra aan het knipperlicht te zitten. Die zijn allang blij als ze alle fietsers zelf gespot hebben en op tijd stil staan :+


Toevallig had ik vanavond bij stal zo'n grapjas die dit deed. Ik kom uit een oprit die schuin meteen uit komt op de rotonde. Men herkent dit niet en het is een rare insteek schuin over de uitvoegende baan heen. Heb ik er dus idd 1 die knipper links aan heeft op de rotonde zitten. Dus ik denk, die pakt niet deze maar de volgende. Dus ik trek vast langzaam op om achter hem in te voegen. Klapt ie z'n richting naar rechts en komt de hoek om. Jaaah dat is niet soepel en mega irritant en verwarrend.

Zelfs in normale situaties heb je dus je knipper uit naar links, rem en stop ik voor je. En dan mikken ze dat ding ineens naar rechts. Voor niks gestopt. Als je het dan doet, doe het dan gewoon echt goed en zet hem uit bij de eerste afslag wanneer je eigenlijk rechtdoor gaat. En bij de 2de afslag naar rechts wanneer je echt afslaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 22:56 



 
Profiel   

Needje schreef
Nou een fietser die oplet en wat ziet moet ik hier nog tegenkomen :')


Volgens mij zit er echt een groot verschil in fietsers die zelf ook (veel) autorijden en fietsers die niet autorijden.
Wij zagen in Amsterdam in een grote, drukke straat echt veel enge dingen en (bijna) ongelukken. Vaak discussies met klanten en veel reden zelf geen auto, maar hadden wel commentaar op alle chauffeurs. Er reed voor onze neus ook tram en er reden veel taxi's die zich echt aan 0,0 regels en fatsoen hielden.

Maar ik rij zelf auto en fiets wel heel bewust. Ik denk dat velen met mij dan toch anders op de fiets zitten en ook anders tegen het overige verkeer aankijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 00:13 



 
Profiel   

Klopt hoor. De meeste niet-kijkers zijn ook jonge lui.
Al vlak ik moeders ook niet uit. Die zeilen ook gewoon de weg op met hun kind voorop zonder te kijken.
Ik ben ook nog steeds van mening dat we die hand boven het hoofd van fietsers moeten halen.
Ze denken echt dat ze onaantastbaar zijn mede doordat als ze wel een ongeluk veroorzaken ze toch nooit de schuld krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 06:08 



 
Profiel   

Gisteravond nog. Een fietser al bellend. En natuurlijk kun je dan geen richting aangeven.
Mag je uiteraard niks van vinden want dan krijg je een grote bek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 06:50 



 
Profiel   

Ah ja door zo'n niet-kijker heb ik een paar jaar geleden een vuistslag in mn gezicht gehad omdat ik toeterde nadat hij vanaf een parkeerplaats zich vlak voor mijn auto op de weg gooide. Chapeau voor deze meneer. :j
Sindsdien rijd ik met mijn deuren op slot.

En toch, ik had al wat jaren mijn B toen ik voor mijn A ging, en ik dacht echt dat ik altijd goed keek. Toen ik ging motorrijden ben ik echter wel anders / beter gaan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:10 



 
Profiel   

@chanica prachtig dat het voor jou al een automatisme is. Maar ik leg uit waarom ik het zo niet leer aan m'n leerlingen en ikzelf ook niet geleerd heb toen ik m'n rijlessen kreeg. Bij de opleiding voor de wrm-pas zelfde verhaal.
Dat veel ervaren chauffeurs er ook geen tijd voor hebben, blijkt wel uit de (bijna) ongelukken die ik haast dagelijks zie gebeuren. Dat zo'n fietser doorrijdt, kan de automobilist niet zoveel aan doen natuurlijk. Maar dat zou men aan moeten zien komen en daar wordt mijn grootste lestijd aan besteed: goed voorspellen en anticiperen op wat de rest doet.

@ Veulen84 Een rotonde waar direct een oprit op uitkomt is niet normaal. Dan nog is het probleem niet de knipper naar links die aan staat. Maar dat hij hem niet op tijd naar rechts aan zet. Betwijfel het dat hij zonder links, wel op tijd had geknippert naar rechts.
Had je met dezelfde situatie gezeten alleen zonder knipperlinks.

Dus nogmaals het probleem is die niet de knipper naar links, maar die naar rechts wat niet of te laat gebeurd. Dat zie je ook hier terug komen in het topic.

Persoonlijk (!) sta ik liever stil vanwege een foute linkerknipper, dan iemand die niet knippert naar rechts. Ga er zeker van mopperen, maar gaat ie wel voorlangs had ik er sowieso nog niet op kunnen rijden.

@Leo dat merk ik ook bij de motorleerlingen. Hoor het ook vaak "ik dacht dat ik wel goed genoeg keek door het autorijden, maar merk dat dit echt anders/beter moet" of iets in die trant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:29 



 
Profiel   

Oh ik geloof meteen dat je op de motor het beste leert kijken.
Je bent zo kwetsbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:47 



 
Profiel   

Needje schreef
Oh ik geloof meteen dat je op de motor het beste leert kijken.
Je bent zo kwetsbaar.

Gedroegen ze zich ook maar zo, dan :)). Rechts inhalen om vooraan bij het stoplicht te gaan staan, zigzaggend door de file op een N-weg, waarbij de andere baan wel gewoon volle snelheid rijdt, sowieso dat overal random inhalen word ik zo naar van :=.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 07:50 



 
Profiel   

Dat is inderdaad niet hoe je het geleerd krijgt. :n maar dat geldt natuurlijk hetzelfde voor automobilisten die zich graag als verkeershufter gedragen.

(Met uitzondering van naar voren rijden bij een stoplicht, dat leer je wel, mits onder bepaalde omstandigheden. Omdat het veiliger is als motorrijder om vooraan te staan. Maar ook daar is de toepassing regelmatig niet correct in de praktijk ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:47 



 
Profiel   

Ik doe ook mijn linkerknipperlicht aan als ik driekwart rond ga. In mijn rijlessen heb ik wel geleerd dat het niet verplicht is om dat zo te doen, maar wel prettig voor de mensen om je heen. Daarnaast ook wel geleerd dat je er nooit van uit mag gaan dat iemand die zijn knipperlicht aan heeft staan, ook daadwerkelijk die kant op gaat, maargoed die vind ik toch een beetje gek :Y)

En alleen als ik echt only-the-lonely op de weg ben 'vergeet' ik het knipperlicht wel eens :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:55 



 
Profiel   

Leo schreef
Dat is inderdaad niet hoe je het geleerd krijgt. :n maar dat geldt natuurlijk hetzelfde voor automobilisten die zich graag als verkeershufter gedragen.

(Met uitzondering van naar voren rijden bij een stoplicht, dat leer je wel, mits onder bepaalde omstandigheden. Omdat het veiliger is als motorrijder om vooraan te staan. Maar ook daar is de toepassing regelmatig niet correct in de praktijk ;) )


Nou ik ben in 1 keer geslaagd voor mijn auto theorie en praktijk.
Motorexamen gedaan een jaar of wat later. Ging allemaal prima, lekker soepeltjes goed doorgereden, overal zeg maar 10% te hard :=

Terug bij CBR zegt de examinator ook dat het prima ging, maar dat hij me toch nog graag een keer terug zag komen. Ik flabbergasted "maar wat deed ik verkeerd dan....?" en daar reageerde hij vaag op. Ik liet het daar niet bij zitten want had immers geen idee wat ik dan anders zou moeten doen. Was zijn reactie dat ik wel wat agressiever mocht rijden. Ik weer :? maar wat bedoelt u dan precies...? Ik was niet achter verkeer blijven hangen ofzo, overal al expres goed doorgereden. Wat moet ik nog meer doen dan :? Kan moeilijk overal nòg harder gaan rijden toch, dat kan de bedoeling toch niet zijn... of roekeloos rijden.... :?

Mja nee dat was ook zo. Hij kon de vinger er niet goed op leggen maar wilde me niet laten slagen, ik moest terugkomen. Nou daar kan ik persoonlijk niks mee. Lesgever vond het ook heel raar. Tweede keer maakte ik er een zooitje van want ja je gaat dan zoeken naar mogelijkheden om "agressiever" te rijden maarja om jezelf nu brutaal overal tussen te prakken is gewoon niet mijn ding. Dus toen gestopt met motorrijden, ik was er helemaal klaar mee....

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 08:58 



 
Profiel   

Nou ja. Alsof ze gewoon hun tax hebben gehaald met aantal dat ze mogen laten slagen ofzo en je hoe dan ook niet ging slagen. Bizar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:03 



 
Profiel   

Leo schreef
Dat is inderdaad niet hoe je het geleerd krijgt. :n maar dat geldt natuurlijk hetzelfde voor automobilisten die zich graag als verkeershufter gedragen.

(Met uitzondering van naar voren rijden bij een stoplicht, dat leer je wel, mits onder bepaalde omstandigheden. Omdat het veiliger is als motorrijder om vooraan te staan. Maar ook daar is de toepassing regelmatig niet correct in de praktijk ;) )

Wel apart, want van de wet mag naar voren rijden bij een stoplicht niet, en als automobilist verwacht ik niet ingehaald te worden bij een stoplicht, bijvoorbeeld. Ik had er laatst bijna een onder de auto bij het rechtsafslaan, omdat het stoplicht net op groen sprong en ik mocht gaan rijden, en toen was daar opeens een motorrijder.

En eens wat automobilisten betreft, hoor. Ik maak zelf ook wel eens een fout dat ik denk, koekoek, hoe lang heb jij je rijbewijs nou 8)7. Het is menselijk. Maar sommige bewuste keuzes zijn gewoon... Matig?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 10 [ 236 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen