Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:13

Marjo schreef:
En alleen als ik echt only-the-lonely op de weg ben 'vergeet' ik het knipperlicht wel eens :o

Als er niemand staat te wachten of aan komt rijden waar ik de rotonde af moet knipper ik ook niet nee. Als ik alleen op een weg rij en af wil slaan doe ik dat ook niet, enkel als er ander verkeer is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:19

Exitium schreef:
Marjo schreef:
En alleen als ik echt only-the-lonely op de weg ben 'vergeet' ik het knipperlicht wel eens :o

Als er niemand staat te wachten of aan komt rijden waar ik de rotonde af moet knipper ik ook niet nee. Als ik alleen op een weg rij en af wil slaan doe ik dat ook niet, enkel als er ander verkeer is


Ik knipper idd ook heel selectief, alleen als er iemand aankomt of staat te wachten.. Doe ik ook met invoegen ed, knipper alleen als het druk is.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:58

NoTwixLeft schreef:
@ Veulen84 Een rotonde waar direct een oprit op uitkomt is niet normaal. Dan nog is het probleem niet de knipper naar links die aan staat. Maar dat hij hem niet op tijd naar rechts aan zet. Betwijfel het dat hij zonder links, wel op tijd had geknippert naar rechts.
Had je met dezelfde situatie gezeten alleen zonder knipperlinks.

Dus nogmaals het probleem is die niet de knipper naar links, maar die naar rechts wat niet of te laat gebeurd. Dat zie je ook hier terug komen in het topic.

Persoonlijk (!) sta ik liever stil vanwege een foute linkerknipper, dan iemand die niet knippert naar rechts. Ga er zeker van mopperen, maar gaat ie wel voorlangs had ik er sowieso nog niet op kunnen rijden.


Er zijn hier zat rotondes waar een oprit op uitkomt. Zo'n schuine is een beetje moeilijk, maar helemaal niet mega vreemd. Gewoon iets waar je rekening mee moet houden. Het is overzichtelijk, dus ook niet onveilig. Wat wel onveilig is als mensen hun eigen manier van knipperlicht gebruik gaan bedenken. Hij was niet eens heel laat voor rechts, hij was gewoon alleen totaal verwarrend door het niet overzetten naar knipperlicht uit.

Knipper dan gewoon alleen rechts. Dus dat is ook gewoon meer dan voldoende dan zo'n half ding waarbij je mensen alleen maar in verwarring brengt.

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:08

Veulen84 schreef:
NoTwixLeft schreef:
@ Veulen84 Een rotonde waar direct een oprit op uitkomt is niet normaal. Dan nog is het probleem niet de knipper naar links die aan staat. Maar dat hij hem niet op tijd naar rechts aan zet. Betwijfel het dat hij zonder links, wel op tijd had geknippert naar rechts.
Had je met dezelfde situatie gezeten alleen zonder knipperlinks.

Dus nogmaals het probleem is die niet de knipper naar links, maar die naar rechts wat niet of te laat gebeurd. Dat zie je ook hier terug komen in het topic.

Persoonlijk (!) sta ik liever stil vanwege een foute linkerknipper, dan iemand die niet knippert naar rechts. Ga er zeker van mopperen, maar gaat ie wel voorlangs had ik er sowieso nog niet op kunnen rijden.


Er zijn hier zat rotondes waar een oprit op uitkomt. Zo'n schuine is een beetje moeilijk, maar helemaal niet mega vreemd. Gewoon iets waar je rekening mee moet houden. Het is overzichtelijk, dus ook niet onveilig. Wat wel onveilig is als mensen hun eigen manier van knipperlicht gebruik gaan bedenken. Hij was niet eens heel laat voor rechts, hij was gewoon alleen totaal verwarrend door het niet overzetten naar knipperlicht uit.

Knipper dan gewoon alleen rechts. Dus dat is ook gewoon meer dan voldoende dan zo'n half ding waarbij je mensen alleen maar in verwarring brengt.

Ja, mee eens. Maar eigen regels bedenken gebeurt helaas niet alleen op/bij rotondes. En voor sommige is knipperen sowieso een levenszware handeling :+

Zoals hier al geschetst wordt; motorrijders die naar voren rijden met rood. Mag niet, maar net als met een file op de snelweg snap ik dat er tussen blijven staan niet altijd veilig is.
Pasgeleden is heeft een motorrijder dan ook de rechtszaak over zijn naar voren rijden bij rood, verloren. Is dacht 240 boete.

Ik rij alleen naar voren met de motor als ik al heel lang een klever heb, die mijn gebaren ook niet snapt, blijft kleven en mij ook niet voorbij kan komen. Dat soort grapjassen wil ik niet achter me hebben, dus dan zoek ik voor mezelf een veiligere plek.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:11

NoTwixLeft schreef:
@ Veulen84 Een rotonde waar direct een oprit op uitkomt is niet normaal. Dan nog is het probleem niet de knipper naar links die aan staat. Maar dat hij hem niet op tijd naar rechts aan zet. Betwijfel het dat hij zonder links, wel op tijd had geknippert naar rechts.
Had je met dezelfde situatie gezeten alleen zonder knipperlinks.

Dus nogmaals het probleem is die niet de knipper naar links, maar die naar rechts wat niet of te laat gebeurd. Dat zie je ook hier terug komen in het topic.

Persoonlijk (!) sta ik liever stil vanwege een foute linkerknipper, dan iemand die niet knippert naar rechts. Ga er zeker van mopperen, maar gaat ie wel voorlangs had ik er sowieso nog niet op kunnen rijden.


Er zijn hier zat rotondes waar een oprit op uitkomt. Zo'n schuine is een beetje moeilijk, maar helemaal niet mega vreemd. Gewoon iets waar je rekening mee moet houden. Het is overzichtelijk, dus ook niet onveilig. Wat wel onveilig is als mensen hun eigen manier van knipperlicht gebruik gaan bedenken. Hij was niet eens heel laat voor rechts, hij was gewoon alleen totaal verwarrend door het niet overzetten naar knipperlicht uit.

Knipper dan gewoon alleen rechts. Dus dat is ook gewoon meer dan voldoende dan zo'n half ding waarbij je mensen alleen maar in verwarring brengt.[/quote]
Ja, mee eens. Maar eigen regels bedenken gebeurt helaas niet alleen op/bij rotondes. En voor sommige is knipperen sowieso een levenszware handeling :+

Zoals hier al geschetst wordt; motorrijders die naar voren rijden met rood. Mag niet, maar net als met een file op de snelweg snap ik dat er tussen blijven staan niet altijd veilig is.
Pasgeleden is heeft een motorrijder dan ook de rechtszaak over zijn naar voren rijden bij rood, verloren. Is dacht 240 boete.

Ik rij alleen naar voren met de motor als ik al heel lang een klever heb, die mijn gebaren ook niet snapt, blijft kleven en mij ook niet voorbij kan komen. Dat soort grapjassen wil ik niet achter me hebben, dus dan zoek ik voor mezelf een veiligere plek.[/quote]
Die van die motorrijder ging niet om dat ie naar voren kroop. Maar dat hij daarvoor een andere rijbaan gebruikte en daarvan niet de door pijlen aangegeven rijrichting volgde. Was hij op de juiste rijbaan blijven rijden dan had hij geen boete gehad voor het naar voren kruipen

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 20:52

Ik knipper naar rechts als ik eraf ga, soms naar links als ik de rotonde nader en 'm driekwart wil nemen. Op de rotonde zelf knipper ik niet naar links. Ik zie ook het voordeel niet zo, want mensen weten toch niet waar jij erop gereden bent?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 20:57

Tiggs schreef:
Ik knipper naar rechts als ik eraf ga, soms naar links als ik de rotonde nader en 'm driekwart wil nemen. Op de rotonde zelf knipper ik niet naar links. Ik zie ook het voordeel niet zo, want mensen weten toch niet waar jij erop gereden bent?


Je kunt daaraan zien dat degene er niet bij jouw afslag af gaat en dat je dus moet wachten.

Wat is het nut van van te voren aangeven en juist niet op de rotonde?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 21:04

Tiggs schreef:
Ik knipper naar rechts als ik eraf ga, soms naar links als ik de rotonde nader en 'm driekwart wil nemen. Op de rotonde zelf knipper ik niet naar links. Ik zie ook het voordeel niet zo, want mensen weten toch niet waar jij erop gereden bent?


Ik ga pas 's avondslaat naar mn werk en ik kijk daar dus wel naar.
Lekker makkelijk in het donker door de lampen. En omdat het rustig is zie je veel beter waar iemand vandaan komt.

Sowieso let ik daar overdag ook op, zeker bij bepaalde rotondes waarvan één van de afslagen naar een sportterrein leidt. Ook om in te schatten dus welke afslag iemand gaat nemen.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 21:14

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb in mijn rijlessen (in Utrecht) eindeloos rondjes gereden over van die turborotondes. Er waren er vier en als je ze maar allemaal 3/4 bleef nemen dan kon je eindeloos rondrijden van de een naar de ander... Verschrikkelijk.


Volgens mij zijn die er niet meer. De grote rotondes hebben stoplichten en je wordt daar meestal goed in je baan geleid. De overige rotondes hebben 1 baan. Wel fietsers van alle kanten, dat is soms wel wat tricky, maar verder vind ik ze overal goed te doen.

(De nieuwste dingen die echt frustrerend zijn de 'ovondes' op 't Goylaan, en nadat dat echt niet lijkt te werken ook op de Marnixlaan. Die zijn verschrikkelijk. Doe mij maar verkeerslichten.)


Die op 't Goylaan is verschrikkelijk en de doorstroom is ook ruk...
De grote rotondes met stoplichten zijn goed te doen inderdaad, gewoon naar de belijning kijken. Maar dat begrijpt ook niet iedereen helaas.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 21:16

Gnome schreef:
Tiggs schreef:
Ik knipper naar rechts als ik eraf ga, soms naar links als ik de rotonde nader en 'm driekwart wil nemen. Op de rotonde zelf knipper ik niet naar links. Ik zie ook het voordeel niet zo, want mensen weten toch niet waar jij erop gereden bent?


Je kunt daaraan zien dat degene er niet bij jouw afslag af gaat en dat je dus moet wachten.

Wat is het nut van van te voren aangeven en juist niet op de rotonde?


Maar dat geldt toch ook als je de tweede eraf gaat?

Voor de rotonde kun je het nog zien als een soort kruispunt, maar eenmaal erop is het dat niet. Dus ik vind het heel onlogisch om op de rotonde naar links te knipperen. Plus dat het niet in ieder land is toegestaan (Duitsland dacht ik idd).

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 21:28

prompter schreef:
Shadow0 schreef:
(De nieuwste dingen die echt frustrerend zijn de 'ovondes' op 't Goylaan, en nadat dat echt niet lijkt te werken ook op de Marnixlaan. Die zijn verschrikkelijk. Doe mij maar verkeerslichten.)


Is dat dat vierkante ding richting de Constant Erzeijstraat? Zo ja, daar hebben wij met verbazing naar gekeken toen we daar af moesten slaan :D


Jep!