Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 15:18

... ik hou niet zo van aannames.

De industrie staat niet te juichen, en dat betekent denk ik eerder dat ook zij moeten inleveren.

(Maar ik geef toe : boven en ten zuiden van de grote rivieren is de politieke cultuur totaal anders.
Zoals: je houdt je aan gemaakte afspraken versus natuurlijk wordt er weer gesjoemeld.)

nps
Berichten: 1979
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 21:58

juval schreef:
purny schreef:
Mocht het kabinet klappen dan zal BBB echt niet de grootste worden maar max 10 a 15 zetels halen. Het grootste gedeelte van de stemmen zal wederom naar de huidige coalitie gaan.


zou ik niet te hard zeggen, het is maar een peiling, maar dit zegt toch wel wat:
[ [url=m/1qqga6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cJKqrA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voorlopig heeft Omtzigt helemaal geen partij dus je kan niet eens op m stemmen :+

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 23:32

Janneke2 schreef:
... ik hou niet zo van aannames.

De industrie staat niet te juichen, en dat betekent denk ik eerder dat ook zij moeten inleveren.

(Maar ik geef toe : boven en ten zuiden van de grote rivieren is de politieke cultuur totaal anders.
Zoals: je houdt je aan gemaakte afspraken versus natuurlijk wordt er weer gesjoemeld.)


Populaire vraag in t Zuiden:
Vraag: weet je waarom de Maas elke paar jaar overstroomt?
Antwoord: een rivier kun je niet omkopen.
:+

Je opmerking is overigens wel heel generalistisch.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 07:03

BaileyMix schreef:
Loretta schreef:
Nou ze zijn er alweer uit.
Ze gaan gewoon niks doen.

https://nos.nl/artikel/2469664-kabinet- ... -te-houden



Ja dat staat er dus echt helemaal niet... En als vijftig procent van de kiezers strenger stikstofbeleid wil, en de andere vijftig procent minder streng... Wat doe je dan? Ga er maar aan staan.

Of moet je alleen maar luisteren naar zij die de grootste bek hebben, terwijl de juridische én wetenschappelijke kant het anders zien?

Echt hoor, prima dat dit kabinet je niet zint, maar jij maakt ze wel héél belachelijk. Ze kunnen niks meer goed doen.


Dat doen ze zelf wel

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:36


mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:58

het lijkt hel simpel op te lossen!!!


https://www.foodlog.nl/artikel/zo-los-j ... s-aan-bbb/

Nederland moet schoon schip maken. Nico Gerrits zet op een rij hoe BBB, de partij van Caroline van der Plas en strateeg Henk Vermeer, de stikstofcrisis kan oplossen met hun zojuist verkregen politieke invloed. Die biedt kansen voor minder verkokerd denken en het ontstaan van onvermoede perspectieven.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 11:16

Ik citeer: "Nederland heeft aan haar stikstof verplichtingen voldaan omdat het vergunningen stelsel niet deugt."
"Een aanmerkelijk aantal veehouders heeft aangegeven te willen stoppen. Bovendien is er boerengrond nodig voor wonen, werken, recreatie en infrastructuur. Dat betekent dat herstructurering van het landelijk gebied niet gedreven wordt door stikstofproblemen, maar een zaak is van ruimtelijke ordening."

Heeft iemand een inhoudelijke onderbouwing hiervoor...?

(Ik denk bij citaat 1: 'zo werkt het niet' - al valt er een boel te zeggen over het stelsel van vergunningen.
En bij citaat 2: OF er zijn cijfers dat we er uitkomen 'met natuurlijk verloop' zoals dat dan heet, OF het is gewoon een aanname die een beetje lijkt op een complottheorie. Dat grond 'onder druk staat' in een dichtbevolkt land moge duidelijk zijn.)

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:24

https://www.deondernemer.nl/actueel/ond ... an~4252332

als je dit leest.. de gemiddelde leeftijd van boeren is al ruim boven de 50. over 12 jaar (2035) zijn de meesten dus pensioengerechtigd.. van de veehouders heeft bijna 40% geen opvolger.

dus met een beetje geduld (en wat VRIJWILLIGE uitkoopregelingen) komen we al een heel eind in het verkleinen van de veestapel.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:42

Maar 12 jaar niks doen en afwachten lijkt me best een lange tijd als de natuur nú al onder de stikstof lijdt?

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:44

zijn al genoeg die nu willen stoppen, maar die 'woest aantrekkelijke regeling' komt maar niet van de grond

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:52

Janneke2 schreef:
Ik citeer: "Nederland heeft aan haar stikstof verplichtingen voldaan omdat het vergunningen stelsel niet deugt."
"Een aanmerkelijk aantal veehouders heeft aangegeven te willen stoppen. Bovendien is er boerengrond nodig voor wonen, werken, recreatie en infrastructuur. Dat betekent dat herstructurering van het landelijk gebied niet gedreven wordt door stikstofproblemen, maar een zaak is van ruimtelijke ordening."

Heeft iemand een inhoudelijke onderbouwing hiervoor...?

(Ik denk bij citaat 1: 'zo werkt het niet' - al valt er een boel te zeggen over het stelsel van vergunningen.
En bij citaat 2: OF er zijn cijfers dat we er uitkomen 'met natuurlijk verloop' zoals dat dan heet, OF het is gewoon een aanname die een beetje lijkt op een complottheorie. Dat grond 'onder druk staat' in een dichtbevolkt land moge duidelijk zijn.)


"Het door koper inzetten van de gekochte stikstofrechten voor een andere activiteit dan hetgeen gekocht is mogelijk door intern of extern salderen. Intern salderen kan als de huidige activiteit gestopt wordt voor een andere activiteit op diezelfde locatie. Dit is vergunningsvrij. Ook kan koper de stikstofrechten inzetten voor een andere activiteit op een andere locatie door middel van extern salderen waarbij rekening gehouden moet worden met de hiervoor besproken voorwaarden."

Bron: https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/over ... ofrechten/

https://www.ad.nl/altena/stikstofrechte ... ~a75f0f3e/

https://www.prikkebord.nl/topic/298696/

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2023D01214

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

https://vilt.be/nl/nieuws/hoe-de-stikst ... -nederland

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 13:13

IMANDRA schreef:
Maar 12 jaar niks doen en afwachten lijkt me best een lange tijd als de natuur nú al onder de stikstof lijdt?


ik zeg toch niet niets doen?? ik zeg alleen dat het minder dwingend kan. met uitkoop/verplaatsregeling, en anticiperen op de boeren die willen gaan stoppen zodra ze pensioengerechtigd zijn.
In de tussentijd zal de innovatie uiteraard doorgaan, inzet op regelen van minder stikstofuitstoot door middel van het aanpassen van voer, aanpassingen in de verwerking van de mest. etc etc. het is niet dat we stil zitten en achterover leunen. Er wordt heel hard aan gewerkt.
}:0

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 13:24

Kinke schreef:
zijn al genoeg die nu willen stoppen, maar die 'woest aantrekkelijke regeling' komt maar niet van de grond

Nou lijkt mij ook. Als je 50 bent en niemand hebt om het bedrijf over te nemen kan ik me zo voorstellen dat je ook wel met vervroegd pensioen wil als daar wat leuks tegenover staat. Jammer dat ook dat zo lang duurt.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:42


IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:19

juval schreef:
IMANDRA schreef:
Maar 12 jaar niks doen en afwachten lijkt me best een lange tijd als de natuur nú al onder de stikstof lijdt?


ik zeg toch niet niets doen?? ik zeg alleen dat het minder dwingend kan. met uitkoop/verplaatsregeling, en anticiperen op de boeren die willen gaan stoppen zodra ze pensioengerechtigd zijn.
In de tussentijd zal de innovatie uiteraard doorgaan, inzet op regelen van minder stikstofuitstoot door middel van het aanpassen van voer, aanpassingen in de verwerking van de mest. etc etc. het is niet dat we stil zitten en achterover leunen. Er wordt heel hard aan gewerkt.
}:0


Vraag me af of minder dwingend snel genoeg iets doet… van wat jij over innovatie vertelde was dat ook nog niet echt succesvol of breed inzetbaar.

Ik snap best dat er een gedeelte hard werkt, maar blijkbaar gaat het op die manier niet snel genoeg. Anders was er nu minder aan de hand lijkt me.

Begrijp me niet verkeerd: als BBB resultaat kan behalen door het op een andere manier aan te pakken ben ik voor. Maar we moeten er denk ik wel op letten dat het niet wéér vooruit geschoven wordt onder het mom van “over X jaar stoppen er toch al zo veel”.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 17:13


juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:07


juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:10

IMANDRA schreef:
juval schreef:


ik zeg toch niet niets doen?? ik zeg alleen dat het minder dwingend kan. met uitkoop/verplaatsregeling, en anticiperen op de boeren die willen gaan stoppen zodra ze pensioengerechtigd zijn.
In de tussentijd zal de innovatie uiteraard doorgaan, inzet op regelen van minder stikstofuitstoot door middel van het aanpassen van voer, aanpassingen in de verwerking van de mest. etc etc. het is niet dat we stil zitten en achterover leunen. Er wordt heel hard aan gewerkt.
}:0


Vraag me af of minder dwingend snel genoeg iets doet… van wat jij over innovatie vertelde was dat ook nog niet echt succesvol of breed inzetbaar.

Ik snap best dat er een gedeelte hard werkt, maar blijkbaar gaat het op die manier niet snel genoeg. Anders was er nu minder aan de hand lijkt me.

Begrijp me niet verkeerd: als BBB resultaat kan behalen door het op een andere manier aan te pakken ben ik voor. Maar we moeten er denk ik wel op letten dat het niet wéér vooruit geschoven wordt onder het mom van “over X jaar stoppen er toch al zo veel”.


de innovatie van sturen op voer is zeker al ingevoerd en breed inzetbaar. de mestscheider (sphere van Lely) werkt ook, maar dit is een flinke investering. Je zal begrijpen dat boeren op dit moment voorzichtig zijn met investeren zolang we in onzekerheid zitten.

en verder verwijs ik naar het filmpje dat mce net doorstuurde... het is 1 ganzenpoepje per 2 voetbalvelden per jaar wat de depositie mag zijn.. absurd.
alle boeren, industrie, transport en mensen moeten uit nederland, en dan nog zullen we het stikstofdoel NOOIT gaan halen.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:12

juval schreef:
mce schreef:
https://www.telegraaf.nl/video/19349617 ... -te-leggen

heel bizar, extreme verschillen wie heeft dat bedacht??


ja, maar deze wetenschapper weet er niets van volgens sommigen hier. hij is de schrijver van het boek 'de stikstoffuik' :+


Aan de andere kant. In hoeverre moet je politici nog geloven die heel selectief zijn als het om wetenschappelijke literatuur gaat. Bovendien zien we steeds weer dat politici wanneer ze iets niet willen zich er makkelijk vanaf maken door te zeggen dat iets niet mogelijk is. Zoals met de BTW verlaging op groente en fruit. Vervolgens is een frisdrank tax opeens geen enkel probleem.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:49

Ik heb het boek 'de stikstoffuik' niet zelf gelezen, maar ik had iemand om wat informatie gevraagd.
Chawi schreef:
En juiste manier van discussie voeren bedoel ik meer dat het voor mij nu duidelijker is wat het stikstof beleid wel en niet doet.

- Het stikstof beleid/crisis gaat niet om onze gezondheid.
- Het heeft niet te maken met klimaatverandering.
- Het wordt niet afgedwongen door Europa.
- De natuur in Nederland staat niet op omvallen, overbelasting is nadelig voor een deel van de natuur. Hoeveel dat deel van de natuur ons waard is om het hele land op slot te gooien, boeren te onteigenen, bouwprojecten voor woningen stil te leggen. Is denk ik een discussie die ik graag wel opnieuw wil voeren voor een behoorlijk aantal benoemde Natura2000 gebieden


En tja "de natuur staat wel of niet op omvallen" - dat is beeldspraak.
Ik ben tenminste nog concreet: er groeien brandnetels in het Dwingelderveld.
.... brandnetels zijn heel erg nuttige planten!!
- dus zeg het maar: valt de natuur wel of niet ondersteboven...??

De meneer stelt dat hij als bèta orde schept in wat hij 'de alfa hel' noemt.
Ik zie eerlijk gezegd in bovenstaande samenvatting geen orde en geen bèta-verstand.

"Het wordt niet afgedwongen door Europa" lijkt mij leuterkoek.
'Het gaat niet om onze gezondheid' : hij is de eerste die dit argument inbrengt - ik ken deze techniek als "meestribbelen" : zoveel ruis in het gesprek gooien, dat iedereen dreigt te vergeten wat de kern is.

De discussie over woningbouw kan redelijk simpel worden gevoerd: dat hoeft niet meer met beton. Dat scheelt.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:49

Kan er weer een korte beschrijving bij alle linkjes die gedeeld worden?

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:57

https://www.npostart.nl/wnl-op-zondag/0 ... G4pgDtRyCA

het hele programma WNL vanmorgen op tv geweest. Aan tafel de heer Arnout Jaspers, wetenschapsjournalist (voor oa de Volkskrant) en schrijver van het boek de stikstoffuik. legt uit dat de kdw nooit gehaald kan worden. en dat de wet te streng is.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:23

In het kader van tegenmee-stribbelen:
Arnout Jaspers schijnt geopperd te hebben 'dat het een goed idee zou zijn om een buis aan te leggen die CO2 uitstoot van Pernis kan afvoeren naar lege velden onder de Noordzee. Maar dat het niet kan, omdat die vergunning dus ingetrokken is door een gerechtelijk uitspraak van verleden jaar waardoor ook stikstof dat wordt gegenereerd tijdens bouw meetelt voor die 0.07 gram per hectare per jaar.'

De kooldioxide van Pernis wordt nuttig gebruikt in het Westland: daar maken we planten mee.
Die infrastructuur is er allang - maar de rechter moet er kennelijk de schuld van krijgen...?? (Want hij wil ons doen geloven dat we in een fuik zitten??)

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:33

Janneke2 schreef:
Ik heb het boek 'de stikstoffuik' niet zelf gelezen, maar ik had iemand om wat informatie gevraagd.
Chawi schreef:
En juiste manier van discussie voeren bedoel ik meer dat het voor mij nu duidelijker is wat het stikstof beleid wel en niet doet.

- Het stikstof beleid/crisis gaat niet om onze gezondheid.
- Het heeft niet te maken met klimaatverandering.
- Het wordt niet afgedwongen door Europa.
- De natuur in Nederland staat niet op omvallen, overbelasting is nadelig voor een deel van de natuur. Hoeveel dat deel van de natuur ons waard is om het hele land op slot te gooien, boeren te onteigenen, bouwprojecten voor woningen stil te leggen. Is denk ik een discussie die ik graag wel opnieuw wil voeren voor een behoorlijk aantal benoemde Natura2000 gebieden


En tja "de natuur staat wel of niet op omvallen" - dat is beeldspraak.
Ik ben tenminste nog concreet: er groeien brandnetels in het Dwingelderveld.
.... brandnetels zijn heel erg nuttige planten!!
- dus zeg het maar: valt de natuur wel of niet ondersteboven...??

De meneer stelt dat hij als bèta orde schept in wat hij 'de alfa hel' noemt.
Ik zie eerlijk gezegd in bovenstaande samenvatting geen orde en geen bèta-verstand.

"Het wordt niet afgedwongen door Europa" lijkt mij leuterkoek.
'Het gaat niet om onze gezondheid' : hij is de eerste die dit argument inbrengt - ik ken deze techniek als "meestribbelen" : zoveel ruis in het gesprek gooien, dat iedereen dreigt te vergeten wat de kern is.

De discussie over woningbouw kan redelijk simpel worden gevoerd: dat hoeft niet meer met beton. Dat scheelt.



Wat ik heb geschreven zijn 5 regels uit het boek. Nog niet eens een samenvatting. Dus of zelf lezen of niet zo snel conclusies trekken, denk ik dan.

De kern is natuurbehoud of herstel, naar zelfopgelegde normen volgens mij. Dat is toch de kern van het stikstofbeleid voor de Natura 2000 gebieden?
Niets meer, niets minder.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:05

juval schreef:
https://www.npostart.nl/wnl-op-zondag/0 ... G4pgDtRyCA

het hele programma WNL vanmorgen op tv geweest. Aan tafel de heer Arnout Jaspers, wetenschapsjournalist (voor oa de Volkskrant) en schrijver van het boek de stikstoffuik. legt uit dat de kdw nooit gehaald kan worden. en dat de wet te streng is.


Zomaar wat merkwaardige dingen.

Die wielerwedstrijd dat niet door mag gaan vanwege de uitstoot van de volgauto's. Wat rijdt er op andere dagen dan over die wegen?

Net als die 2 boeren. De ene in Nederland en de andere hemelsbreed slechts een paar kilometer verderop maar in Duitsland.

Minister van der wal die het zelf ook niet uit kan leggen als er naar gevraagd wordt. Er zijn zoveel dingen aan die hele stikstofzaak die gewoon aan alle kanten rammelen.