Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 10 [ 231 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

 
Profiel   

Ik heb 1x gedoneerd voor het dochtertje van een toenmalige collega: ze had leukemie, en moest een beenmergtransplantatie of zo hebben. Het donormateriaal moest van Duitsland naar België komen, maar het transport (2500 euro) werd niet terugbetaald door het ziekenfonds. De collega's hebben elk 20 euro gedoneerd, en de bazen hebben het opgehaalde bedrag dan verdubbeld, zo waren ze al een heel eind op weg.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 15:49 



 
Profiel   

Ik vraag me eigenlijk vaak wel af waarom mensen een crowdfunding opzetten, en geen lening afsluiten. Ja, dan moet je het zelf terug betalen, maar je leest overal "we zouden dit gewoonlijk nooooooit vragen". Prima, maar met een lening hoef je het ook niet te vragen.

Bij andere dingen vraag ik me af of ik het bedrag wel goed lees. Bijvoorbeeld, waarom een uitvaart €17.000,- moet kosten (dit is een nu lopende GoFundMe). Misschien ben ik heel erg hard, maar dan ga je toch voor een (veel) simpeler uitvaart, zonder koffietafels etc maar met een drankje thuis? Met een simpeler kist etc.

En ik lees dingen als "we willen uit naam van de overledene [X] laten bouwen, dus hebben we nu €20.000 nodig". Vind ik persoonlijk een beetje raar.

Uiteraard ben ik van mening dat iedereen zelf moet geven waar ze geld aan willen geven, en dat vragen vrij staat, maar ik denk dat ik niet zo snel iets zal geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 16:34 



 
Profiel   

hwn schreef
Ik heb 1x gedoneerd voor het dochtertje van een toenmalige collega: ze had leukemie, en moest een beenmergtransplantatie of zo hebben. Het donormateriaal moest van Duitsland naar België komen, maar het transport (2500 euro) werd niet terugbetaald door het ziekenfonds. De collega's hebben elk 20 euro gedoneerd, en de bazen hebben het opgehaalde bedrag dan verdubbeld, zo waren ze al een heel eind op weg.

Ik vind dat heel mooi en 20€ is ook geen rib uit je lijf.

Zo help ik ook graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 16:43 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ik vind dat het volledig afhankelijk is van de situatie. Bij een brand of ander groot ongeluk wil ik best een beetje doneren bijvoorbeeld. Maar bij iemand met weinig geld die er toch voor kiezen om dure dieren aan te schaffen, dat mogen ze best zelf betalen.
Maar verder moeten mensen zelf weten of ze met crowdfunding beginnen.


Zo sta ik er ook in.
Vragen staat vrij en nee zeggen/ geen geld geven ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 17:35 



 
Profiel   

Ik kwam laatst een crowdfunding tegen voor een hond die een operatie moest ondergaan van 11.000 euro.
Dier zat weer terug bij de stichting omdat de adoptant de kosten niet kon dragen. En dat snap ik volkomen ik kan dat zelf ook niet dragen. Maar ik heb er dan een heel dubbel gevoel bij bij zoveel geld voor 1 hond terwijl je met dat geld ook zoveel andere dieren kan hepen.

Ik doe eigenlijk nooit mee met een crowdfunding of het moet dan echt iets heel speciaals zijn wat mij raakt.
Zo heb een aantal jaren vrijwilligers werk gedaan bij een katten asiel op Skiathos (GR) die ineens zonder pardon op straat stonden. Toen heb ik meegedaan met de inzameling.
Verder toen nog de GoudenTip en ook eens wat geld voor een oud klasgenoot die naar de paralympics ging. Zij moeten echt bijna alles hebben van donaties er zijn maar weining sponsoren.

Maar verder doe ik er eigenlijk nooit aan mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 17:45 



 
Profiel   

Ik vind het onzinnig en zou zlef echt niet snel verzinnen dit te gaan doen of vragen. Kijk, als iemand echt super veel sh*t heeft en alles zit tegen, en die ene operatie er ook nog bij gaat niet lukken.... kan ik het nog begrijpen. Maar vaker wordt het naar mijn idee "misbruikt". Dan zouden ze opzich ergens wel kunnen bezuinigen om het te kunnen betalen, maar he, dat weekend weg naar Texel is natuurlijk OOK belangrijk. Kijk, en daar vind ik wat van... Er valt soms veel te schuiven, bezuinigen, betalingsregelingen of leningen. Maar ja, dan kan je misscihen minder op vakantie en dat kan natuurlijk niet, dus hup, maar een crowd funding. Tijdje terug hier nog op bokt iets langs zien komen. Ondertussen later wel allemaal mooie spullen gaan kopen (en showen) voor dat dier. Als je dat soort 'prularia' kan aanschaffen, dan had je ook prima de zorgkosten zelf kunnen dragen denk ik dan...

En ja, ik weet wat tegenslagen zijn. Al vaak genoeg dat het geld eruit vliegt omdat 3 dieren achter elkaar ernstig ziek besluiten te worden (tegen de 3000 in een maand), of 2 die langdurig blijven kwakkelen (hop, weer 2000). Maar doordat ik dingen laat, op andere dingen bezuinig, en dit jaar maar niet op vakantie ga, kan ik dat ZELF betalen gelukkig. Ik hoop dat ik niet in een situatie kom waar ik mijn hand op moet gaan houden.

En kan je een operatie niet betalen? Daar zijn verzekeringen voor. Maar ja, schriepjes die we soms zijn, 'sparen' we dat 'enorme bedrag' liever zelf. Ik ben iig heel blij dat ik mijn laatste kat heb verzekerd. Wat een verademing qua geldstress _/-\o_

Voor stichtingen vind ik het anders. Maar ook daar ben ik kritisch in. Het moet wel realistisch en dierwaardig blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 17:51 



 
Profiel   

@Cowgirl, ja, dat snap ik ook niet. Er zijn genoeg honden en katten die een thuis zoeken, voor een dier zonder eigenaar geef je toch geen 11000 euro uit? Kies dan gewoon voor euthanasie (ik zou voor geen enkel 11000 euro uitgeven, hoewel ik dat van die 3800 euro voor die koliekoperatie ook al zei :o )

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 17:52 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit geld gegeven, maar wel eens op het punt gestaan. Dat was voor een bekend persoon die alle oliebol van andere mensen op zich neemt en dieren de zorg geeft die ze nodig hebben.
Dat vind ik getuigen van een heel groot hart.

Maaaar de keerzijde is dat ik hier 13 dieren heb rondlopen waar ik zelf veel kosten aan heb. En ze alles wil bieden wat nodig is.

Laatst kreeg ik een sneer van de dierenarts assistente toen ik vroeg of er een goedkoper alternatief was voor de gruwelijk dure schildklier medicatie voor m’n twee katten.
De boodschap was: ik vind dat als je voor dieren kiest, je ook kiest voor de kosten.

Ja 100% eens. Maar €60 per maand voor pillen grenst toch aan het extreme vind ik. Vandaar mijn vraag.

Mijn keuze is om zelf de kosten voor mijn keuzes/dieren te dragen. Dat laat weinig ruimte om anderen te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 18:16 



 
Profiel   

Iedere crowdfunding vind ik OK. Alleen doe ik voor dieren niet mee. INslapen is nl ook nog een optie. Dat klinkt hard maar zo sta ik erin.
Crowdfunding als het gaat om bedrijven ok, en zelfde als met dieren je kunt ja of nee zeggen. Ik heb wel eens ja gezegd.
Crowdfunding voor kinderen die zeer ziek zijn en alle kansen weer hebben op een leven, is ook OK→ men kan ja of nee zeggen. Ik heb daar paar keer aan mee gedaan.

Dus laat iedereen gewoon kiezen wat hij of zij wel of niet acceptabel vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 18:23 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Ik vraag me eigenlijk vaak wel af waarom mensen een crowdfunding opzetten, en geen lening afsluiten. Ja, dan moet je het zelf terug betalen, maar je leest overal "we zouden dit gewoonlijk nooooooit vragen". Prima, maar met een lening hoef je het ook niet te vragen.

Bij andere dingen vraag ik me af of ik het bedrag wel goed lees. Bijvoorbeeld, waarom een uitvaart €17.000,- moet kosten (dit is een nu lopende GoFundMe). Misschien ben ik heel erg hard, maar dan ga je toch voor een (veel) simpeler uitvaart, zonder koffietafels etc maar met een drankje thuis? Met een simpeler kist etc.

En ik lees dingen als "we willen uit naam van de overledene [X] laten bouwen, dus hebben we nu €20.000 nodig". Vind ik persoonlijk een beetje raar.

Uiteraard ben ik van mening dat iedereen zelf moet geven waar ze geld aan willen geven, en dat vragen vrij staat, maar ik denk dat ik niet zo snel iets zal geven.

Je kunt niet zomaar een lening krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 18:34 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Ik vraag me eigenlijk vaak wel af waarom mensen een crowdfunding opzetten, en geen lening afsluiten.

Je kunt niet zomaar een lening krijgen, daarvoor moet je aan voorwaarden voldoen en de meeste die om crowdfunding vragen hebben gewoon niet genoeg inkomen en/of schulden, anders was de crowdfunding in de eerste plaats al niet nodig.

En wat betreft crowdfunding, daarvoor hoeft iemand geen verantwoording af te leggen. Je kunt niet voor een ander bepalen of een doel waardig is of niet, je kunt alleen voor jezelf bepalen of je mee wilt helpen of niet, dat is een vrije keuze.


Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-05-23 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 18:35 



 
Profiel   

Ja hoor acceptabel.

Je kan toch zelf weten of je wel of niet iets geeft.

Tijd terug iemand met ms zij wilde naar Rusland voor een behandeling.

Bokkers bv palmera geen woning meer door de vulkaan uitbarsting dat soort dingen steun ik wel.

Het ligt er ook aan is het iemand die je niet kent, een bekende of iemand hier van bokt.
Dat maakt voor mij ook nog wel een verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 18:39 



 
Profiel   

Het ligt er voor mij ook heel erg aan waarvoor de crowdfunding is.

Recent was het me wel heel erg in het verkeerde keelgat geschoten. Had net Valentijn bij de dierenarts afgezet voor een dure behandeling en revalidatie waarvan we niet eens zeker wisten of die ging werken. Krijg ik een dm op insta met de vraag of ik haar crowdfunding wilde delen en doneren zodat haar paard een kreupelheidsonderzoek kon krijgen.

Iemand vroeg of we voor Valentijn ook een crowdfunding gingen opstarten maar dat ging zo tegen mijn principes in. Wij willen de behandeling wagen, het is onze verantwoordelijkheid dus dan sparen we er zelf ook maar voor.

Mijn moeder collecteert wel ook voor Alzheimer Nederland omdat ze zelf jong dementie heeft. Daar doneren we wel heel veel aan. Maar doen ook mee aan wetenschappelijk onderzoek en ze is ambassadeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 19:25 



 
Profiel   

Plop1997 schreef
Het ligt er voor mij ook heel erg aan waarvoor de crowdfunding is.

Recent was het me wel heel erg in het verkeerde keelgat geschoten. Had net Valentijn bij de dierenarts afgezet voor een dure behandeling en revalidatie waarvan we niet eens zeker wisten of die ging werken. Krijg ik een dm op insta met de vraag of ik haar crowdfunding wilde delen en doneren zodat haar paard een kreupelheidsonderzoek kon krijgen.

Iemand vroeg of we voor Valentijn ook een crowdfunding gingen opstarten maar dat ging zo tegen mijn principes in. Wij willen de behandeling wagen, het is onze verantwoordelijkheid dus dan sparen we er zelf ook maar voor.

Mijn moeder collecteert wel ook voor Alzheimer Nederland omdat ze zelf jong dementie heeft. Daar doneren we wel heel veel aan. Maar doen ook mee aan wetenschappelijk onderzoek en ze is ambassadeur.


Ik vind collectes voor een stichting welke onderzoek doet of geld inzamelt voor onderzoek naar dementie,brandwonden, kanker ect toch anders als geld vragen voor een behandeling voor je dier

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 19:56 



 
Profiel   

Maar wordt crowdfunding ook niet vaak gezien als een extra bron van inkomsten?
Dus stel iemand met een uitkering start een inzamelingsactie op en uiteindelijk wordt dit door de instanties gezien als een extraatje?
Met terugbetaling als gevolg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:05 



 
Profiel   

Nee, want instanties mogen alleen inkomsten berekenen en de definitie van inkomsten is dat het uit werk of diensten komt, dus giften tellen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:20 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Nee, want instanties mogen alleen inkomsten berekenen en de definitie van inkomsten is dat het uit werk of diensten komt, dus giften tellen niet.


Als je een tas boodschappen krijgt moet je dat ook opgeven, en als je geld krijgt voor je verjaardag ook, dus dat lijkt me niet helemaal te kloppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:22 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Nee, want instanties mogen alleen inkomsten berekenen en de definitie van inkomsten is dat het uit werk of diensten komt, dus giften tellen niet.


Reken maar dat giften ook meetellen. Was een jaar of twee geleden nog een rel over dat iemand in de bijstand af en toe een tas boodschappen van haar moeder kreeg en die kon een paar duizend euro terugbetalen aan de gemeente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:24 



 
Profiel   

Oja bijstand, daar had ik even geen rekening mee gehouden. Ik dacht alleen aan reguliere uitkeringen. Bijstand is letterlijk om je bij te staan om rond te komen en ja, als je die hulp feitelijk niet nodig hebt omdat je al boodschappen kreeg of geld, dan halen ze dat terug natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:39 



 
Profiel   

Ik vind het heel erg liggen aan de reden achter de crowdfunding. Iemand die zijn Duitse Herder wil laten opereren aan heupdysplasie, ga ik niet helpen. Dat had je kunnen weten toen je die hond kocht, en dan moet je daar van te voren maar rekening mee houden.
Jouw dier is jouw verantwoordelijkheid en als je de benodigde medische kosten niet kan betalen, dan moet je wellicht andere keuzes gaan maken.

In het geval van een onvoorziene gebeurtenis waardoor je in één klap alles kwijt bent, vind ik het een heel ander verhaal. Denk aan een brand, een natuurramp of wat dan ook. In dat soort gevallen wil ik nog wel eens wat doneren.

Het meeste doneer ik trouwens in spullen, oude kleding gaat naar de plaatselijke inzameling en oude paardenspullen naar de Paardekamp in Soest. Ik heb het zelf ook niet breed, maar op die manier kan ik toch mijn steentje bijdragen.

Te veel mensen nemen huisdieren of paarden zonder stil te staan bij de onvoorziene medische kosten en dat vind ik kwalijk. Je kan daarin niet verwachten dat anderen altijd maar bijspringen om jouw dieren te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:42 



 
Profiel   

Ik denk dat de nuance hem idd in de situatie zit en iedereen wordt weer geraakt door andere situaties.

Ik heb zelf ook meegemaakt dat een bekende een gofundme startte voor da rekeningen om het vervolgens in een nieuw paard te steken :') Wat ook vrij dubbel voelt als je zelf een tijdje terug ook torenhoge da kosten hebt moeten betalen. Maar dat heb ik toen ook zelf opgelost.

Dus inzicht in wat je investeert lijkt mij verstandig. En eraan storen vind ik dan gek. De reden kan je wellicht niet aan staan. Maar je bent nooit verplicht te betalen. Als mensen iets kwijt kunnen vind ik het mooi dat ze bereid zijn een ander te helpen.

Ik wil ook geen andere mensen "belasten" met mijn keuzes. Maar aan de andere kant.. waarom niet? Het is compleet vrijblijvend. En er zijn altijd mensen die graag helpen.

Verzekeringen blijven lastig. Ik hoor dat ze vaak moeilijk doen over uitbetalen. Dan heb je er uiteindelijk weinig aan.

Conclusie: lekker zelf weten. Ik moei mij niet. Overigens ook nog niet vaak gedoneerd. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:42 



 
Profiel   

floripori17 schreef
Ik denk dat de nuance hem idd in de situatie zit en iedereen wordt weer geraakt door andere situaties.

Ik heb zelf ook meegemaakt dat een bekende een gofundme startte voor da rekeningen om het vervolgens in een nieuw paard te steken :') Wat ook vrij dubbel voelt als je zelf een tijdje terug ook torenhoge da kosten hebt moeten betalen. Maar dat heb ik toen ook zelf opgelost.


Sorry maar dat vind ik gewoon pure oplichting -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 21:44 



 
Profiel   

Maakt het als je mij vraagt zo dubbel. Geld vragen is vrij evenals giften. Maar apart genoeg staat er wel vaak een dienst van een ander tegenover qua zorg voor wie of wat dan ook.

Ik snap niet goed hoe dat los van elkaar gezien kan worden.

Crowd funding word vaak ingezet voor geld ontvangen, wat iemand zelf niet heeft zonder consequentie. Lening ga je aan om af te betalen, gekregen geld doet op een andere manier (vaak minder) pijn.

Ik ben niet anti-goede doelen en collectes. Maar als ik merk dat een verhaal misleidend was zou ik er wel extra van balen als ik daar voor gedoneerd had en het liever anders gedoneerd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 22:03 



 
Profiel   

Vind het best spannend om deze reactie te plaatsen, maar misschien ook interessant om een andere kant te belichten.

Nadat we in de winter op slot moesten met corona, viel er voor mij ineens heel wat inkomen weg als paarden bedrijfje. Gelukkig lukte het om met spaar centjes en meer die periode te doorstaan. Toen de wereld weer een beetje open ging en ik de 1e trainingspony ontving (apart zetten, toch uit de houten paddock geklommen en in mijn groep terecht gekomen).

Pony was er maar kort voor trailer & halster mak en ging weer naar huis, een paar dagen later staat er bij mij 1 met een snotneus en kan het hele bedrijf dicht door droes.

Pony bleek een drager te zijn zonder symptomen, en ik kon de deuren sluiten voor maanden + enorm hoge dierenarts kosten.

Toen heb ik na de 1e maand op aansporen van wat vrienden een gofundme aangemaakt, hierdoor hebben enorm veel vrienden, familie & lesklanten gehlopen met de rekeningen (50%). Dit heeft wel enorm veel betekent, uiteindelijk zijn alle dieren er bovenop gekomen en heb ik mijn bedrijfje een doorstart kunnen geven.

Nu anderhalf jaar verder, ook financieel weer helemaal gezond en het voelt ook fijn om weer zelfstandig te kunnen zijn.

Als ik nu acties van bekende voorbij zie komen, help ik graag ivm dat ik weet hoe het kan helpen.

- ik ben dyslectisch, en reageer niet veel op bokt ivm mijn berichten zijn besproken in het grammatica topic toen der tijd. Maar misschien interessant om mee te discussiëren in het topic, vanuit het oogpunt van een "gofundme bedelaar" O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 22:30 



 
Profiel   

Nou, ik heb daar alle begrip voor Seaside. Corona heeft veel ondernemers enorm hard geraakt en dit zijn ook van die onvoorziene omstandigheden. Als je er dan wat pech bij krijgt zoals jij dan heb je echt gelijk een groot probleem.

Het enige waar ik problemen mee heb is als mensen geld vragen voor een zgnd nobel en integer doel en het dan anders besteden zoals hierboven beschreven wordt. Aan een nieuw paard, huis, auto etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 07:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 10 [ 231 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen