Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Jungle in huis - (illegale) exotische dieren in Nederland

 
Profiel   

Wie van jullie kijkt ook naar het nieuwe RTL-programma “Jungle in Huis”? Pfoeh, ik was me er niet zo van bewust dat zulk soort praktijken in Nederland voorkomen eerlijk gezegd. Van wasberen in een veel te klein verblijf naar een berberaap in een slaapkamer in België, die elke ochtend een boterham met pasta krijgt en 's avonds aardappel, vlees en groente krijgt alsof het een kind is. Ook had ik enorm te doen met de obese chimpansee die voorbij kwam in het programma, die ergens uit een kelder is gered (wel in het buitenland), en waar stichting AAP jaren mee is bezig geweest om hem weer een normaal gezond eetpatroon aan te leren. Ik heb in ieder geval enorm veel respect voor stichting AAP en het werk wat ze doen.

Maar zo bizar om te zien hoe een eigenaar écht denkt dat hij/zij heel goed voor het dier zorgt. En het bizarre is, als ik zo'n aflevering kijk, dan geloof ik nog best wel dat de "liefde" voor zo’n dier 'oprecht' kan zijn, vanaf de kant van de eigenaar dan. Alleen tegelijkertijd slaat men cómpleet de plank mis en denkt men niet in belang van het dier. Naast dat men illegaal bezig is, hebben baasjes ook nog eens 0 kennis, of doen ze geen moeite om zich te verdiepen in verzorging of dieet, terwijl dat toch binnen 1 minuut op het internet te vinden is. Ik denk ook een stuk 'vermenselijking' van dieren, waarbij we onze manier van leven/emoties/voorkeuren veel te veel 'planten' op het dier, in plaats van het dier te zien als uniek soort. Erg triest in ieder geval.

Ik vind het in ieder geval wel heel goed om de verschillen te zien tussen de dieren in een ongezonde omgeving en hoe ze veranderen en weer helemaal dier worden in een goede omgeving met soortgenoten. Hopelijk zet dat contrast mensen ook aan het nadenken.

Ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen, het is in ergens 'entertainment', maar gaat naar mijn mening wel degelijk over een maatschappelijk probleem, dus correct me if I’m wrong!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:02 



 
Profiel   

Ik vond die vrouw van de berberaap vooral een hele bizarre uitspraak doen met "hij gaat het nergens beter krijgen dan hier". Dier zit al 20 jaar in een hok in een slaapkamer en krijgt aardappelen, groente en vlees als avondeten. Ik hoop maar dat het enorme onwetendheid is. :o

Die man met het kleine aapje vond ik dan wel weer goed overkomen. Niet tegenstribbelen, wel verdrietig uiteraard maar weet dat het diertje het veel beter gaat krijgen. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 19:56 



 
Profiel   

Ik zit nu aflevering 1 op Videoland te kijken. Ongelofelijk, wat zijn mensen toch stomme wezens := Ik werk zelf bij de NVWA hard tegen de illegale hondenhandel, en ik sta nogsteeds versteld van het feit dat mensen het presteren om een puppy uit de broodfok te halen.
Maar zo'n exotisch dier in huis halen, zonder enige kennis of kunde.. Daar is zo'n pup dan nog niks bij, ik kan er gewoon echt met mn hoofd niet bij :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:21 



 
Profiel   

Ik heb nu net aflevering 2 afgerond. Blijkbaar dus toch geen onwetendheid van die vrouw van de berberaap. :+

Die zaak met het vosje vond ik ook wel 'mooi' of zo. Weet het goede woord even niet. Wel heftig om te zien dat veel van die dieren dus echt vergroeiingen of andere dingen hebben die niet meer opgelost kunnen worden.

Silenna, jij zal ongetwijfeld ook hele erge situaties tegen komen. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:28 



 
Profiel   

Jep, het is echt bizar hoe mensen het soms bedacht krijgen...

Aan de andere kant... Hoeveel dieren van tussen de 1.60 en 1.80 (uiteraard ook andere maten) staan er niet 22/7 of 23/7 in een hokje van 2.5 x 3? En hebben geen contact met soortgenoten.... Valt dat niet onder de zelfde noemer?

Is vaak ook niet met slechte intenties, maar maakt het niet minder sneu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:30 



 
Profiel   

Hmm ik werk met vogels en exoten, geloof me, wat voor schrijnends er bij de konijnen, cavia's, en kippen bij mensen thuis voorvalt wil je ook niet weten hoor. Procentueel is dat véél meer, alleen qua televisie waarde winnen apen dan natuurlijk he.
Sneue konijnen in hun eentje in een hok van '2 hupsjes groot' opgevroten door de maden, kippen met kropverstoppingen plus kalkpoten van hier tot in Tokio, cavia's met pododermatitis zo erg dat lopen geen optie meer is, etc etc.

Maar ik ben benieuwd, ik ga het programma opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:47 



 
Profiel   

Ik ben het nu ook aan het terug kijken. Nooit bij stil gestaan dat mensen dit soort dieren in huis hebben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:55 



 
Profiel   

nevica schreef
Ik heb nu net aflevering 2 afgerond. Blijkbaar dus toch geen onwetendheid van die vrouw van de berberaap. :+

Die zaak met het vosje vond ik ook wel 'mooi' of zo. Weet het goede woord even niet. Wel heftig om te zien dat veel van die dieren dus echt vergroeiingen of andere dingen hebben die niet meer opgelost kunnen worden.

Silenna, jij zal ongetwijfeld ook hele erge situaties tegen komen. :(:)


Ja en ze wilde een rechtszaak aanspannen? Ze denkt waarschijnlijk oprecht dat haar liefde en aandacht zwaarder wegen dan het ‘natuurlijke’ leven van een aap; en stichting Aap is natuurlijk de boosdoener en schurk in haar verhaal. Ik vind dat een van die medewerkers de dubbelheid heel goed omschrijft: het kan zijn dat een mens iets met nog zoveel goede bedoelingen doet, maar toch keihard het verkeerde doet. En ook de dubbelheid van zo’n dier weghalen: aan de ene kant is het heel triest als een aap iets 19 jaar heeft meegemaakt, dan weet hij bijna niet beter, en is het enorm wennen en veel stress voor zo'n dier. Maar aan de andere kant is het tóch de moeite waard als je het uiteindelijke doel voor ogen houdt en het uiteindelijke verschil ziet.
Ik vind het in ieder geval knap hoe de medewerkers alle mensen netjes en niet veroordelend te woord staan, ongeacht dat ze er vast heus wel wat van vinden, ze nemen deze houding aan zodat het proces van het dier weghalen zo soepel mogelijk verloopt, juist ook voor het dier, dat siert ze wel.

Ik vond de situatie met de vos juist eigenlijk heel apart. Juist omdat het om een vrouw en zoon gingen die op mij nog best enigszins ‘normaal’ overkwamen, maar ze hier heel bewust voor hadden gekozen. Je laten inspireren door schattige youtube filmpjes van geredde vosjes in het buitenland. Weten dat vossen hier illegaal zijn, en dan maar de wet omzeilen door een zilvervos te kopen, wat ook gewoon een vos is. En dan in zo’n kleine kennel stoppen, af en toe een rondje mee lopen (wat dus niet altijd goed ging, hèhè) en kip als eeuwige maaltijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 22:20 



 
Profiel   

Hoppit schreef
Hmm ik werk met vogels en exoten, geloof me, wat voor schrijnends er bij de konijnen, cavia's, en kippen bij mensen thuis voorvalt wil je ook niet weten hoor. Procentueel is dat véél meer, alleen qua televisie waarde winnen apen dan natuurlijk he.
Sneue konijnen in hun eentje in een hok van '2 hupsjes groot' opgevroten door de maden, kippen met kropverstoppingen plus kalkpoten van hier tot in Tokio, cavia's met pododermatitis zo erg dat lopen geen optie meer is, etc etc.

Maar ik ben benieuwd, ik ga het programma opzoeken.



Inderdaad, in de jaren dat ik heb opgepast op kleine kinderen heb ik heel veel ellende zien langs komen :n Naar het konijn keken ze naar een paar weken niet meer om en bij een flinke ooginfectie werd niet naar de dierenarts gegaan. Ik blijf het jammer vinden dat dierenwinkels gewoon niet aan voorlichting doen. Ze verkopen zelf ook nog totaal ongeschikte kooien

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 22:28 



 
Profiel   

En zeker eens @Sky_As en @Hoppit. Dan denk ik gelijk aan een kennis van mij die helemaal weg is van haar konijn zoals die vrouw van haar berber-aap. Maar tegelijkertijd dat beestje in een kleine kooi stopt zonder soortgenoten. Dat beestje is haar alles en ze denkt écht dat ze goed voor hem zorgt. Alhoewel, nadat het beestje een maagverstopping had m.b.t. weinig beweging en de dierenarts dit duidelijk aangaf, is er weinig veranderd. Dus dan doe je dingen ook wel tegen beter weten in, en komt het toch neer op egoïsme, denk ik dan.

Wat mij betreft zou het zeker goed zijn om een programma te maken rondom de omgang met normale huisdieren en het leed wat hierbij voorkomt, door onwetendheid of geen besef van goede verzorging. Dat gaat inderdaad veel meer mensen aan en dan kun je het minder makkelijk afschuiven op anderen, want dan gaat het ook over dieren die je zelf wellicht ook thuis hebt rondlopen (misschien dat mensen daardoor ook niet happig zijn op het maken van zo'n programma omdat het dichterbij komt? ik weet het niet. het zou wel goed zijn eigenlijk). Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten, dat er elders ook leed is maakt nog niet dat dit probleem dan niet zou mogen worden aangepakt of besproken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 22:30 



 
Profiel   

Ik heb alleen de eerste afl gekeken. leuk om World of Birds weer even te zien, heb daar een tijdje gewerkt. Vang zelf ook kromsnavels op, en dan zie je ook wel de nodige dingen. Mensen verwachten teveel van het dier, en bieden zelf veel te weinig. Om daarna verbaast te zijn dat het toch niet zo goed gaat allemaal.. tja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 22:33 



 
Profiel   

Alle ‘leuke’ filmpjes op social media helpen ook niet mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:06 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Jep, het is echt bizar hoe mensen het soms bedacht krijgen...

Aan de andere kant... Hoeveel dieren van tussen de 1.60 en 1.80 (uiteraard ook andere maten) staan er niet 22/7 of 23/7 in een hokje van 2.5 x 3? En hebben geen contact met soortgenoten.... Valt dat niet onder de zelfde noemer?

Is vaak ook niet met slechte intenties, maar maakt het niet minder sneu.


Dit is wel mooi….

Iets met de ander wijzen op de splinter in zijn oog, maar de balk in het eigen oog niet zien.

Lievelingsdier ‘paard’ hier op Bokt leeft natuurlijk ook vaak in een hok, in onnatuurlijke omstandigheden, zonder een soortgenoot aan te kunnen raken, zonder te bewegen (waar het dier voor gemaakt is).

En dat zijn we normaal gaan vinden, maar deze exoten zijn zielig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:19 



 
Profiel   

Volgens mij wordt daar best aan gewerkt, en zijn er steeds meer paarden die ruimte krijgen, toch?
Dus ik denk niet perse dat 'we' dat normaal zijn gaan vinden..
Het kan zeker beter :j

Een algeheel huisdieren of dierenhoudverbod kan ook altijd nog overdacht worden denk.. Of iets met een vergunning ofzo..
hoewel, dat werkt nu ook niet tegen de exoten.. Maar misschien ook wel want anders waren het er nog meer geweest waarschijnlijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:27 



 
Profiel   

Cer schreef
Volgens mij wordt daar best aan gewerkt, en zijn er steeds meer paarden die ruimte krijgen, toch?
Dus ik denk niet perse dat 'we' dat normaal zijn gaan vinden..
Het kan zeker beter :j


Ik denk dat je te optimistisch bent... maar ik deel je hoop.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:46 



 
Profiel   

Ninx schreef
Sky_As schreef
Jep, het is echt bizar hoe mensen het soms bedacht krijgen...

Aan de andere kant... Hoeveel dieren van tussen de 1.60 en 1.80 (uiteraard ook andere maten) staan er niet 22/7 of 23/7 in een hokje van 2.5 x 3? En hebben geen contact met soortgenoten.... Valt dat niet onder de zelfde noemer?

Is vaak ook niet met slechte intenties, maar maakt het niet minder sneu.


Dit is wel mooi….

Iets met de ander wijzen op de splinter in zijn oog, maar de balk in het eigen oog niet zien.

Lievelingsdier ‘paard’ hier op Bokt leeft natuurlijk ook vaak in een hok, in onnatuurlijke omstandigheden, zonder een soortgenoot aan te kunnen raken, zonder te bewegen (waar het dier voor gemaakt is).

En dat zijn we normaal gaan vinden, maar deze exoten zijn zielig.


Het is een vergelijking die op veel punten mank gaat:

Exoten houden is vrijwel altijd illegaal; voor een beperkt aantal dieren is het toegestaan en dan alleen met CITES-verklaring

Paarden zijn gedomesticeerd en 'geschikt gemaakt voor gevangenschap'. Maakt het niet per se beter, maar is toch een heel ander verhaal dan daadwerkelijk een echt wild dier thuis houden.

Ook al staan ze 23/7 in een 'hok', ze krijgen iig het eten wat voor ze ontwikkeld is.

Ze krijgen, júist als ze 23/7 in dat hok staan, over het algemeen voldoende en soms zelfs overdreven veel (para-) medische zorg. Want dan zijn het - alweer over het algemeen - wat fanatieker gebruikte sportpaarden.

Er is veel meer kennis over het houden van paarden dan over exoten. Zelfs degenen die wél serieus bezig zijn met exoten moeten het wiel vaak zelf uitvinden.

Dus ja, je kan het wel over een balk en een splinter hebben, maar ze zijn absoluut niet van hetzelfde hout gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:10 



 
Profiel   

Citaat
Ze krijgen, júist als ze 23/7 in dat hok staan, over het algemeen voldoende en soms zelfs overdreven veel (para-) medische zorg. Want dan zijn het - alweer over het algemeen - wat fanatieker gebruikte sportpaarden.

Ga je er dan vanuit dat ze vanuit medisch oogpunt 23/7 op hok staan, of dat ze standaard 23/7 op hok staan?

Want 23/7 op hok maar genoeg medische zorg zie ik niet helemaal als optimaal voor een paard wat verder niks mankeert..

Citaat
Exoten houden is vrijwel altijd illegaal; voor een beperkt aantal dieren is het toegestaan en dan alleen met CITES-verklaring

wellicht moet er dan voor niet-exoten ook een verklaring of vergunning komen... gezien niet alle mensen goed voor dieren kunnen zorgen.. (liep laatst nog langs een vogeltje in een kooitje wat voor een raam stond.. Bijvoorbeeld)

Citaat
Ik denk dat je te optimistisch bent... maar ik deel je hoop.....

dat meer paarden het beter gekregen hebben, is niet optimistisch, maar dat is wat het is.. :)
Er is meer aandacht voor welzijn, voor bewegingsvrijheid, voor grotere boxen, voor meer weidegang etc..
Dat het niet genoeg is, dat kan, maar het is wel beter geworden de laatste jaren.. Althans, er zijn niet veel stands meer dacht ik, bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:14 



 
Profiel   

Daar zit natuurlijk wel nog het stukje domesticatie bij. Paarden gaan er (gelukkig) tegenwoordig op vooruit, maar die hebben de afgelopen eeuwen laten zien dat ze zich prima laten opsluiten.

Daarnaast nog het stukje dat bepaalde wilde soorten door de illegale handel en stroperij ook achteruit gaan.

Edit: zie dat mijn post een beetje laat online kwam en niet echt meer iets toevoegt :').

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:41 



 
Profiel   

Heftig. Vooral dat stukje van de berber aap greep me erg aan. Voor die vrouw een soort kind. dat ze het 19 jaar zo heeft volgehouden laat wel zien dat ze veel liefde voor hem voelde. Natuurlijk is het absoluut niet goed te praten hoe ze dat dier heeft gehouden.

Er is zoveel dierenleed onder onze eigen gehouden huisdieren ook. Konijnen alleen in hokken in de achtertuin. Paarden die 23/7 op stal staan, geen contact met soortgenoten. Vee uit de bio industrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:56 



 
Profiel   

Ergens ben ik ook een beetje bang dat het programma slapende honden wakker maakt. Ze vertellen hoe makkelijk het is om aan die dieren te komen. Uiteraard met de beste bedoelingen maar ik wist niet dat je bijvoorbeeld gewoon een zilvervos op marktplaats kon kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:45 



 
Profiel   

Sastaic schreef
Ergens ben ik ook een beetje bang dat het programma slapende honden wakker maakt. Ze vertellen hoe makkelijk het is om aan die dieren te komen. Uiteraard met de beste bedoelingen maar ik wist niet dat je bijvoorbeeld gewoon een zilvervos op marktplaats kon kopen.


Dat hoop ik ook niet. Maar na even een snelle search op marktplaats kan ik geen (levende :P ) vossen vinden, en ook geen andere gekke dieren. Het kopen of verkopen van dieren of producten van dieren die in Bijlage A (lijst van meest beschermde diersoorten) worden vermeld, is illegaal en mogen dus niet worden verhandeld via Marktplaats. Ik neem aan dat er dan dus ook zeker op gehandhaafd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:55 



 
Profiel   

Ik heb het ook gekeken. Ik zei tegen mijn man, hoe kom je eraan he. Bizar dat je bedenkt om dit soort dieren in huis te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:57 



 
Profiel   

Je kan/kon gekker krijgen. Kaaiman hier in Emmen te krijgen. Zat eerder in de reptielenwereld en dan zie je sneller de 'vreemdere' dieren voor in huis. Zoals bv vliegende vos, en andere vleermuis/honden soorten. Poolvossen in verschillende kleuren, kleinere katachtigen en daar de hybrides van, kaaimannen en alligators. Gifslangen en grote (denk voorbij de 3Meter wurgslangen), tenrecs, witbuikegels, wasberen, stinkdieren, en ga zo maar door. Ik ben niet tegen, zolang je het dier maar geeft wat het nodig is. En DAT maakt sommige soorten niet tot nauwelijks goed te houden.

Bv het witoorpenseelaapje van de eerste aflevering IS te houden. Als je maar voor zonlicht zorgt, verwarmd verblijf, soortgenoten, en een goed dieet. Is doenbaar als je het geld en ruimte er voor hebt. De lampen zijn duur, die heb ik bv hier ook staan voor de vogels. Niet weg gelegd voor iemand op 3 hoog ergens in Rotterdam.

Daarom heb ik zo de pest in die positieflijst. Het gaat NIETS verbeteren in de verzorging van vele dieren. Je mag nog steeds je konijn te klein houden, je hamster in een broodbakje. Een grote volière voor je eekhoorn is dan weer verboden, want die mag je niet houden. Ik zie liever dat de wet woord aangescherpt, en de lat hoger word gelegd in waar de grens ligt in 'goed verzorgd' of 'slecht' wat nu een bakje water is, een schoon verblijf en wat te vreten. Er moet gekeken worden wat PER DIERSOORT het dier nodig is voor een goed en dierwaardig leven.

heb hier een papegaai zitten van 30 jaar oud. Die in die 30 jaar nooit buiten zijn kooi is geweest. Speelgoed kreeg hij niet want dat zou hij eng vinden. Nu zit hij hier, komt elke dag uit de kooi en mag graag, heel graag slopen! ook heeft hij nu een vriendin! de 23 jarige PinoElmo. Ze hebben elkaar hier leren kennen en zijn onafscheidelijk. Beide hebben niet veel met mensen, en dat is prima. Hoeft allemaal niet. Als ze maar gelukkig samen zijn ondertussen ze mijn vloer slopen. PinoElmo komt uit een slechte situatie. Stonk toen ze hier kwam, kooi was verroest met maar 1 stok om op te zitten en een voer en waterbak. Geen verrijking, niks te doen, en rook naar stront en rook.

Het enige wat dit programma gaat lossschudden is dat mensen positief worden over de positieflijst. Van mij mogen ze heb ergens stoppen waar de zon niet schijnt. Zelf heb ik er niks positiefs over te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 22:00 



 
Profiel   

Als al jaren lang donateur van Stichting AAP vind ik het een prima programma om een kijkje te krijgen in het werk van deze stichting.
Dáár gaat het programma over, niet over het feit dat half Nederland niet fatsoenlijk met zijn huisdieren omgaat.
En de discussie gaan starten over het welzijn van paarden is een beetje misplaatst. In dit programma gaat het over wilde dieren namelijk, die überhaupt niet als huisdier gehouden zouden moeten worden.
Dat is dus iets totaal anders.

Ik vind het vooral ook erg bizar dat dat in toch wel veel gevallen nog niet verboden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:27 



 
Profiel   

Ro0sje schreef
Heftig. Vooral dat stukje van de berber aap greep me erg aan. Voor die vrouw een soort kind. dat ze het 19 jaar zo heeft volgehouden laat wel zien dat ze veel liefde voor hem voelde. Natuurlijk is het absoluut niet goed te praten hoe ze dat dier heeft gehouden.

Er is zoveel dierenleed onder onze eigen gehouden huisdieren ook. Konijnen alleen in hokken in de achtertuin. Paarden die 23/7 op stal staan, geen contact met soortgenoten. Vee uit de bio industrie.

maar had die aap ook liefde voor haar? ik dacht te zien hij haar beet toen ze het hok in ging.
Ik vond het een beetje genant om te zien eigenlijk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 10:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen