Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 10 [ 231 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

 
Profiel   

Ergens kan 't begrijpen. Corona en volgende tegenslag. Anderzijds is dat niet een risico die je neemt door zzp te worden en niet de juiste verzekeringen te hebben?

Dat merk je ook vaak. Zzper, wordt ziek, geen inkomsten.... Gofundme! Maar daar kan je je toch voor verzekeringen? En als je die niet hebt is dat een risico die je bewust neemt en niet anderen mee moet gaan opzadelen

En bedoel ik niet perse jou mee hoor, corona en droes achter elkaar is best een flinke drop waar je niet tegen kan verzekeren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:05 



 
Profiel   

Verzekeringen zijn verschrikkelijk duur en voor beginnende ZZPers en bedrijven vaak nog helemaal niet te betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 08:08 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Verzekeringen zijn verschrikkelijk duur en voor beginnende ZZPers en bedrijven vaak nog helemaal niet te betalen.


En toch kan het wél als je maar graag genoeg wil. Mijn vader was als zzp óók gewoon netjes verzekerd, al koste dat maandelijks klauwen met geld...

Corona konden bedrijven overheidssteun voor aanvragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 10:22 



 
Profiel   

En dan zorg je vooraf voor buffer? Maar misschien denk ik te makkelijker. Als ik hoor wat zzp vriendinnen krijgen per uur in vergelijking met mijn netto loon, dan zou je zeggen dat ze prima nog wat overhouden om een verzekering van te nemen. Daar past m'n netto loontje meer maals in. Dat heb ik als referentie en bij zulke denk ik 'eigen risico'. Maar ik realiseer me dat dat niet altijd zo is en de paardenwereld ook niet echt een vetpot is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 10:44 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ik stoor me er niet aan. Maar geef zelden wat aan particulieren. Bij een stichting wel eerder. Maar ook daar denk ik wel eens… vang even geen dieren meer op, want het lukt je steeds niet om de rekeningen te betalen.

Het doel moet me ook gewoon aanspreken.


Ik sta er hetzelfde in. Vragen staat vrij. Ik zou het zelf wel niet doen, heb zelf geld achter de hand voor evt grote kosten aan de huisdieren, en indien dat niet toereikend is, dan klop ik desnoods aan bij mijn vriend of familie (voor een lening welteverstaan).

Aan goede doelen geef ik wel. Zo sponsor ik regelmatig de zwerfkattenopvang en de egelopvang hier in de buurt, omdat ik hun werk van dichtbij ken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:09 



 
Profiel   

Donaties voor gebeurtenissen waar men niks aan kan doen wil ik nog wel iets voor geven. Zoals Kyrkelover bijvoorbeeld.

Ziekte van een dier geef ik niet. Je bouwt zelf maar een spaarpotje op en op is op. Je hoeft niet alles te redden.

Prima dat mensen vragen en anderen geven maar ik voel mij niet geroepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:16 



 
Profiel   

Normaal geef ik niet zo gauw aan crowdfunding, echter bij Palmera toen met die vulkaanuitbarsting en nu met kyrkelover de in brand gestoken stal wel gedaan.
Anders geef ik nooit iedereen moet maar voor zijn eigen zorgen. Wat al eerder is benoemd je weet als je dieren hebt dat het geld kost. Bij behandelingen in het buitenland, ik denk als ik degene ken misschien nog wel maar anders niet.
En verder moet ieders maar doen waar die zich goed bij voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:18 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
En dan zorg je vooraf voor buffer? Maar misschien denk ik te makkelijker. Als ik hoor wat zzp vriendinnen krijgen per uur in vergelijking met mijn netto loon, dan zou je zeggen dat ze prima nog wat overhouden om een verzekering van te nemen. Daar past m'n netto loontje meer maals in. Dat heb ik als referentie en bij zulke denk ik 'eigen risico'. Maar ik realiseer me dat dat niet altijd zo is en de paardenwereld ook niet echt een vetpot is.


Ik denk dat het inderdaad heel erg branche afhankelijk is, en in dit geval was er wel een buffer maar was die opgegaan aan droes en alle zieke paarden. Tja..zoiets kun je ook niet van te voren zien aankomen natuurlijk. In de paardenwereld levert het allemaal sowieso vaak geen zak op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:25 



 
Profiel   

Super fijn voor alle mensen die met een succesvolle crowdfund hun situatie uit de brand hebben kunnen helpen. Ik gun het ze allemaal van harte. Ik doe er alleen niet aan mee.

Ik vind al die persoonlijke crowdfunds maar niks, ook niet als het voor mensen/kinderen is... Hier boven werd het ook al geopperd: Je kan ook een lening aangaan als het dier (of iemand) zo belangrijk voor je is. Het gaat vaak om operaties van een paar duizend euro. Daar valt echt wel iets voor te regelen mbt krediet en eventueel een gedeelte in termijnen betalen. Waar een wil is, is een weg... Maarja, ik snap wel dat je dat risico minder makkelijk aangaat als de kans op herstel van zo'n operatie minimaal is. Dan kan je nog jaren betalen voor iets waar je geen geluk meer van kan beleven. En wel zo makkelijk als meerdere mensen jouw last verlichten.

Als iemand die ik ken bij mij zou komen met een voorstel waarin ze een bedrag willen lenen en terug betalen zou ik daar ook even hard over na moeten denken... Helemaal als het een lening zonder rente is. Ik zou het sowieso wel echt op papier willen hebben als het om een fors bedrag gaat. Het is gewoon een principe ding. De reden dat zo iemand dat aan je vraagt is waarschijnlijk, omdat ze weten dat je wat over hebt en het hun rente betalen scheelt.

Als je ècht dat geld nodig hebt, omdat je potje niet toereikend is, het buiten je verzekering valt of omdat je nooit een buffer hebt aangelegd... kun je ook creatief worden en bedenken hoe je ook iets van waarde kan genereren voor degene die jou geld geeft om te helpen. Zulke initiatieven kan ik veel beter waarderen. Ik zou bijvoorbeeld wel een worst kopen of een zelf gebakken pannenkoek waarvan de opbrengst naar een crowdfund of iets dergelijks gaat. Ik zou dan ook best een royaler bedrag voor het middel neerleggen.

Ik vind het trouwens een ander verhaal als het gaat om een (hobby)bedrijf met dieren dat door omstandigheden in zwaar weer komt. Maar ook daar zijn wel financieringsmogelijkheden voor. En ook daar zijn er mensen die misbruik maken van stichtingen en crowdfund vormen. In dergelijke situatie zou ik misschien wel geneigd zijn om spullen of voer te doneren ipv geld.

Mensen hebben vaak een zeer ongezonde relatie met geld. En in veel huishoudens heerst er een taboe op praten over inkomen en inkomsten genereren/opsparen. Voordat je in de "ik had nooit gedacht dat ik een crowdfunding zou starten, maar..." situatie belandt zijn er echt een hoop dingen die je kunt doen om op een mogelijke toekomst met financiele tegenslag vooruit te plannen:
- Buffer opbouwen voordat je een dier aanschaft
- Verzekeren van je dier(en) // of zelf een bufferpotje aanleggen/structureel aanvullen terwijl je, je dieren hebt. Bij de tweede optie draag je geen geld af aan derden, maar ben je wel alleen gebonden aan het bedrag dat je zelf bij elkaar sprokkelt.
- Verzekeren van je opstallen
- Checken hoe de verzekering in elkaar steekt van degene bij wie je dier (tijdelijk?) onder dak staat
- Veilige investering doen met je bufferpotje, waar je wel elk moment bij kan als het nodig is. Zo compenseer je een klein beetje de jaarlijkse inflatie
- Zorgen dat je ruimte hebt om een lening aan te gaan als je die echt nodig hebt voor je dier. Eventueel op voorhand uitzoeken wat je limieten hierin zijn.

Ik las ook iets over wat als je geen verzekering kan betalen... Tsja dan zijn er ook opties:
- Zelf een potje aanleggen met het bedrag dat je wel maandelijks aan de zijlijn kan houden. (Als die ruimte er niet is, zou je echt moeten kijken wat je in je financiele situatie kunt aanpassen om dit bedrag wel aan de kant te kunnen leggen. Of wellicht is het helemaal niet verstandig/verantwoordelijk om een dier te houden in zo'n situatie.)
- Als bepaalde operaties buiten het bereik van je vermogen liggen: accepteren dat er een financiële grens is waarop je een dier moet laten gaan. Dit geldt ook voor kansberekeningen op herstel na een ingreep. Je kunt van te voren al voor jezelf bedenken waar die grens ligt. Als je de afspraken hierover met jezelf maakt is het 'makkelijker' op het moment dat de knoop doorgehakt moet worden. Dit soort afwegingen kun je ook ter kennis geving aan je dierenarts doorgeven. Dan weten ze waar je financiele plafond zit.
- Er zijn echt veel manieren om maandelijks kleine bedragen online te verdienen met weinig moeite. Als je die bedragen herinvesteert of in een potje stopt kan je toch iets voor je dieren opbouwen.

Het is altijd achteraf dat mensen zeggen... had ik maar dit en dat. Vandaag is de dag om te beginnen en verantwoording te nemen. Als je geen reserves hebt voor een uit de hand lopende situatie met je dier is dit het signaal om te starten met iets opbouwen. :j

En om op TS terug te komen... Vind ik het onbeschoft? Misschien is dat niet het juiste woord. Ik vind het wel erg onverantwoord overkomen. En waarom moet altijd voor niets de zon op gaan? Als jij iets van een ander nodig hebt kan daar best wat tegenover staan in welke vorm dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:31 



 
Profiel   

Lastig maar wel interessant om te lezen. Ik geef wel eens wat voor zieke kinderen, maar voor een dier volgens mij nog niet gedaan. (Tenminste niet bij een particulier iemand).

Nu is mijn eigen kat heel erg ziek en werd er ook geadviseerd om iets op te zetten. Ik heb een gofundme aangemaakt. Mijn kat heeft geen ziekte waar op dit moment een bewezen medicijn voor is. Het zit allemaal in de ontwikkelfase en dat maakt het duur en onzeker. Ik heb zoiets van, niet geschoten altijd mis. Elke euro is er 1.
Ik hoop zo ook katten in de toekomst te kunnen helpen, dat Odin er mede voor zorgt dat er een medicijn komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Het enige waar ik problemen mee heb is als mensen geld vragen voor een zgnd nobel en integer doel en het dan anders besteden zoals hierboven beschreven wordt. Aan een nieuw paard, huis, auto etc.

Tja dat zijn zwendelaars en daar heb je altijd wel mee te maken. Twintig jaar geleden ofzo had men op Bokt spontaan een inzamelingsactie gedaan voor mij en degene die dat organiseerde heeft het gewoon in haar zak gestoken. Zulke mensen zijn gewoon gewetenloos en genadeloos en zullen om welk om het even manier mensen geld aftroggelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:24 



 
Profiel   

Voor dieren is het een nee.

Maar ik heb wel wat gegeven aan een collega die een rolstoelbus voor zijn dochtertje nodig had. En dat werd niet betaald. Dat vind ik wel wat anders.

En zo las ik laatst ook een bodybuildster die naar een grote wedstrijd mocht en dat niet betaald kreeg vanuit de bond. Daar waren er ook mensen die vonden dat de bond dat moest betalen, maar bij een kleine sportbond is dat helaas niet zo. Zo'n persoon gun ik een grote wedstrijd dan ook wel.

Maar iemand die een beter zadel wil hebben voor zijn of haar sportpaard, sorry, dat gaat mij weer te ver. Je hebt echt geen nieuwe nodig om te presteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 15:17 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Verzekeringen zijn verschrikkelijk duur en voor beginnende ZZPers en bedrijven vaak nog helemaal niet te betalen.


Dat wil nog niet zeggen dat anderen dan maar je financiele problemen moeten oplossen wanneer het mis gaat ;). Het is verstandig verzekeringen mee te nemen in je bedrijfsplan en kostenplaatje. Hoe je het ook wend of keert, als je een bedrijf start zit daar een zeker risico aan. Dat hoort wel een klein beetje bij ZZP'en en het hebben van een bedrijf.

@tancreda je hebt gelijk hoor, het ligt eraan welke branch. Maar was er laatst niet nog een onderzoek gedaan dat x procent van de paardenhouderijen zichzelf niet financieel kon onderhouden en de eigenaren regelmatig zelfs onder minimumloon zaten? Dan gaat het hard als er iets tegen zit, maar gaat er ook ergens iets behoorlijk mis in de opzet van het bedrijf. Is lastig hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 15:25 



 
Profiel   

Hier doneer ik bij dieren ook absoluut niet, tenzij het gaat om een actie van het lokale asiel of bijvoorbeeld de knaagdierenopvang.

Hebben zelf ook al (vanaf de adoptie) een gehandicapte kat die ons klauwen met geld kost maar het zou nooit in me op komen om een Gofundme o.i.d. op te zetten. Zorgen dat we altijd een ruime spaarpot achter de hand hebben zodat we onze paarden, katten en andere beestjes alle zorg kunnen geven die nodig is.

Vind het persoonlijk ook altijd lastig te 'verantwoorden'. Mensen hebben een crowdfunding voor bijvoorbeeld 2000 euro om hun kat beter te kunnen maken. Vier maanden later zie je dat ze naar bijvoorbeeld Amerika of Curaçao gaan. Ga dan een keer minder op vakantie als je zo veel geeft om je dier (maar dat is mijn persoonlijke mening... :o ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 15:27 



 
Profiel   

Voor zorg gerelateerde onderwerpen doneren zou ik zelf ook sneller en vaker doen. Ik ben zelf zorgmedewerker en voor de maatschappij inzetten en mensen helpen en of op die manier steunen sta ik weer anders in dan een operatie van een dier.

Al ga ik soms liever voor persoonlijk wat langsbrengen zo heb ik toen voor de dieren in Oekraïne spullen ingezameld en naar een bokker gebracht.

Nu motiveer ik mensen vaak om oude spullen naar een bepaalde kringloopwinkel te brengen omdat de eigenaar daarvan maatschappelijk ook super betrokken is en onder andere uitjes organiseren voor mijn cliënten.

Is natuurlijk niet echt crowdfunding , maar dat soort donaties doe ik nog liever.


Maar voor dieren en uitvaarten zit ik echt wel op een nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 22:07 



 
Profiel   

Ok deze vraag gooi ik er even in puur voor de lol, want ik weet ook niet zeker hoe ik moet antwoorden:

Veel mensen hier zeggen: een paard hebben is een luxe, je moet het niet nemen als je niet voorzien bent op onvoorziene omstandigheden zoals ziekte.

Maar kan je niet net hetzelfde zeggen van mensen die een crowdfunding opzetten voor zieke kinderen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 18:58 



 
Profiel   

SinneJ schreef
Ok deze vraag gooi ik er even in puur voor de lol, want ik weet ook niet zeker hoe ik moet antwoorden:

Veel mensen hier zeggen: een paard hebben is een luxe, je moet het niet nemen als je niet voorzien bent op onvoorziene omstandigheden zoals ziekte.

Maar kan je niet net hetzelfde zeggen van mensen die een crowdfunding opzetten voor zieke kinderen?


Daarom heb ik de vraag van het topic ook specifiek gezet op dieren , voor zieke mensen ect vindt ik echt totaal weer wat anders dan om geld vragen voor een ziek paard uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:03 



 
Profiel   

Zebrastreep schreef
SinneJ schreef
Ok deze vraag gooi ik er even in puur voor de lol, want ik weet ook niet zeker hoe ik moet antwoorden:

Veel mensen hier zeggen: een paard hebben is een luxe, je moet het niet nemen als je niet voorzien bent op onvoorziene omstandigheden zoals ziekte.

Maar kan je niet net hetzelfde zeggen van mensen die een crowdfunding opzetten voor zieke kinderen?


Daarom heb ik de vraag van het topic ook specifiek gezet op dieren , voor zieke mensen ect vindt ik echt totaal weer wat anders dan om geld vragen voor een ziek paard uiteraard.


Nou ja zo uiteraard vind ik dat niet.

Net als met een paard weet je van te voren dat een kind heel erg ziek kan worden (sterker nog: een paard kun je van te voren laten keuren, dat is met kinderen niet echt mogelijk). Kinderen hebben is ook ontzettend duur, je krijgt ook onverwachte kosten, en je kunt ook diverse verzekeringen afsluiten. Anders dan een dier kun je niet echt beslissen om je kind weg te doen als je het financieel allemaal niet meer redt.

Je zou dus best kunnen stellen dat je een flinke spaarpot zou moeten hebben voordat je aan kinderen begint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:29 



 
Profiel   

Maar over het algemeen word geld ingezameld voor een ziek dier, een ziek kind is meestal verzekerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:41 



 
Profiel   

germie schreef
Voor dieren is het een nee.

Maar ik heb wel wat gegeven aan een collega die een rolstoelbus voor zijn dochtertje nodig had. En dat werd niet betaald. Dat vind ik wel wat anders.

En zo las ik laatst ook een bodybuildster die naar een grote wedstrijd mocht en dat niet betaald kreeg vanuit de bond. Daar waren er ook mensen die vonden dat de bond dat moest betalen, maar bij een kleine sportbond is dat helaas niet zo. Zo'n persoon gun ik een grote wedstrijd dan ook wel.

Maar iemand die een beter zadel wil hebben voor zijn of haar sportpaard, sorry, dat gaat mij weer te ver. Je hebt echt geen nieuwe nodig om te presteren.

Oh ja dat verhaal. Want ze had niet gespaard omdat ze er van uit ging dat ze niet ging winnen.
In dat geval is het toch echt jammer voor haar vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 21:24 



 
Profiel   

Dan krijg je de discussie denk ik dat mensen veel meer moeten nadenken voordat ze aan kinderen beginnen. Daar ben ik het absoluut mee eens.
Maar de zorg is natuurlijk niet meer de beste zorg, maar de zorg die het minste kost of waar het meeste aan verdiend wordt.
De andere kant is dan weer de discussie van is elk mensenleven het dan waard om ten koste van alles in leven gehouden te worden? Spreek je wel van kwaliteit van leven? En niet bewezen therapieën als laatste redmiddel? Ze zijn vaak met een reden niet bewezen.
En wie bepaalt dat? Als ouders kijk je er anders tegenaan dan iemand van een verzekering natuurlijk.

De keer dat ik dus iets gegeven heb voor een collega die een rolstoelbus voor zijn dochter nodig had, had dus ook een reden. Dat werd niet vergoed, als ze eens weg moesten, dan moest de rest van het gezin maar met de auto en zij met de rolstoeltaxi. Dan heb je geen vrijheid. Dat kind is gewoon normaal qua intelligentie, de ouders kunnen er niets aan doen dat het kind zo geboren is en dus niet kan lopen, maar er wordt dan niet gekeken naar het menselijke.
Als je voor een geboorte al weet dat je een meervoudig gehandicapt kind zult krijgen en je laat het toch geboren worden, wie moet dan de kosten dragen? Maar als dit pas na de geboorte blijkt, dan kun je niet meer zomaar zeggen van je had er wat aan kunnen doen. Dus zoals jij stelt een paard kun je laten keuren, dat kan dus tot op zekere hoogte ook bij een kind.
En als je als ouders de keuze neemt om een meervoudig gehandicapt kind wel ter wereld te brengen en je weet als ouders dat je de meerkosten moet dragen, maar je doet het niet? Wie is dan weer de dupe? Een paard kun je dan in laten slapen in geval van pijn, nood, enz, maar doe je dat ook weer bij een mens? Dat zijn natuurlijk hele lastige vragen, en dan kom je wel op een onderscheid tussen dier en mens. En tja, die mensen die 7*24 uur zorg nodig hebben kunnen er zelf vaak ook niets aan doen. Zij hebben ook niet de keuze gemaakt om op de overbevolkte aardkloot neergezet te worden. Je wilt ook geen situaties zoals bij Stegeman getoond werden over de zorgboerderij in Wedde neem ik aan?

Dus wil je bij kinderen een test waar mogelijk als soort keuring? Ja, ik ben voor. Absoluut. Een deel van de ouders maakt dan een keuze om de zwangerschap te stoppen. Maar kun je zo'n keuze aan een verzekering over laten? Of de overheid?

En wat vind je dan van het sponsoren van kinderen zoals kinderbijslag en opvangtoeslag? Want daarmee stimuleer je indirect wel het krijgen van kinderen.
Bij dieren heb je deze toeslagen niet, dus je zou verwachten dat mensen dan iets meer nadenken.

Ik denk inderdaad dat dit misschien een andere discussie zou moeten zijn. Aan de andere kant, crowdfunding omvat weer alles, van hobby tot mens tot dier. En als je als sporter uitgezonden wordt voor een kleine sportbond naar een internationale wedstrijd en je kunt zo als atleet wel gaan, en anders niet, dan snap ik die sporter ook. Je vertegenwoordigt toch je land. Voor dieren inzamelen heb ik inderdaad het minste begrip voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 07:03 



 
Profiel   

Ik doneer nergens meer!

Ik trek mn portemonnee alleen direct bij dieren of personen in levende lijve. Dus een gewonde aanloop kat breng ik naar dierenarts en betaal uit eigen zak. Bekenden in financiele nood zal ik daar waar ik kan helpen.
En dan houdt het op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 07:21 



 
Profiel   

Ik wil niet oordelen over wat erger is..kind of dier..beide is erg en ik snap dat mensen er alles aan willen doen om een geliefde te redden. Zelf denk ik dat het ook makkelijker is om er vrede mee te hebben als echt alles uit de kast is gehaald. Dan als je gewoon weet dat een geliefde het wellicht had kunnen redden door een behandeling maar er zoiets wrangs en stoms als niet voldoende geld er voor was.

Ik vind een dierenleven dan ook niet minder dan een mensenleven. Wel is het belangrijk om het slagingspercentage en kwaliteit van leven (overleven) etc. kritisch tegen het licht te houden. Als een lichaam echt op is, dan is het niet eerlijk als er steeds maar gerekt wordt omdat er niet losgelaten kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 07:58 



 
Profiel   

Germie: ik heb het over het verhaal van de body builder, niet over het wel of geen kinderen nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:31 



 
Profiel   

purny schreef
Germie: ik heb het over het verhaal van de body builder, niet over het wel of geen kinderen nemen

Ik reageerde op vjestagirl. Die had het over paarden keuren en mensen laten nadenken over de kosten van kinderen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 10 [ 231 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen