Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:23

Tango1979 schreef:
Jessix schreef:
Maar wanneer ben je dan vermogend?
Moet mijn oma dan ineens vermogensbelasting gaan betalen over de waarde van haar al lang afbetaalde eigen huis van haar AOW? Gezien de huidige tijd is dat ineens heel veel waard op papier.


Het gaat om het belasten van de Winst. Dus als jouw oma lekker in dat huis woont, is er geen sprake van vermogen in box 3.

Maar als jouw oma een 2e huis heeft dat ze verhuurt, vind ik dat ze over de winst ( de huursom) wel belasting zou moeten betalen.

Oftewel je eigen woning is box 1, de 2e zou onder box 3 belast moeten worden.


Ze willen zelfs je huis waar je in woont al in box 3 hebben.
En dat je over je overwaarde belasting gaat bet betalen.
https://www.dnb.nl/actuele-economische- ... dt-dat-in/

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:39

Uit dat artikel:

Wat zijn de financiële gevolgen voor mij als woningeigenaar?
Wij hebben verschillende voorbeeldscenario’s doorgerekend. Hieruit blijkt: als de eigen woning in geleidelijke stapjes verhuist naar box 3, zijn de gevolgen voor het inkomen van woningbezitters gemiddeld zeer beperkt. Sterker nog, het grootste gedeelte van de Nederlandse huishoudens gaat er licht op vooruit. Dit komt doordat de overheid de extra belastinginkomsten teruggeeft, onder andere via een verlaging van de belasting op inkomen. Dit geldt ook voor AOW’ers. Wat de precieze gevolgen voor u zijn, ligt aan uw eigen situatie.

En ook:

Wanneer gaat dit allemaal spelen?
Op korte termijn verandert er voor huizenbezitters sowieso weinig. Het is namelijk aan de politiek om een beslissing te nemen over de verhuizing van de eigen woning naar box 3. Verder adviseren wij om dit heel geleidelijk in te voeren. Dit om te voorkomen dat huishoudens te maken krijgen met onverwachte of hoge kosten.

Kortom, dit ligt nog helemaal niet vast, en als het wel gebeurt gaat het merendeel er financieel op vooruit.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:43

prompter schreef:
Uit dat artikel:

Wat zijn de financiële gevolgen voor mij als woningeigenaar?
Wij hebben verschillende voorbeeldscenario’s doorgerekend. Hieruit blijkt: als de eigen woning in geleidelijke stapjes verhuist naar box 3, zijn de gevolgen voor het inkomen van woningbezitters gemiddeld zeer beperkt. Sterker nog, het grootste gedeelte van de Nederlandse huishoudens gaat er licht op vooruit. Dit komt doordat de overheid de extra belastinginkomsten teruggeeft, onder andere via een verlaging van de belasting op inkomen. Dit geldt ook voor AOW’ers. Wat de precieze gevolgen voor u zijn, ligt aan uw eigen situatie.

En ook:

Wanneer gaat dit allemaal spelen?
Op korte termijn verandert er voor huizenbezitters sowieso weinig. Het is namelijk aan de politiek om een beslissing te nemen over de verhuizing van de eigen woning naar box 3. Verder adviseren wij om dit heel geleidelijk in te voeren. Dit om te voorkomen dat huishoudens te maken krijgen met onverwachte of hoge kosten.

Kortom, dit ligt nog helemaal niet vast, en als het wel gebeurt gaat het merendeel er financieel op vooruit.



Bijzonder dat je vind dat huiseigenaren er op vooruit gaan.
Waar lees je dat precies?

Iemand die zijn huis afgelost heeft, of een gedeelte daarvan.
Gaat 1.4 % of iets meer belasting betalen.
Dus bv. Afgelost huis.
400000 en daar 1.4% van
Is 5600 euro per jaar.
Dus 466 euro per maand.
Over iets waar je al rente en belasting over hebt betaald.
Waar us het voordeel dan?

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:54

Citaat:
Uit dat artikel:
Wat zijn de financiële gevolgen voor mij als woningeigenaar?
Wij hebben verschillende voorbeeldscenario’s doorgerekend. Hieruit blijkt: als de eigen woning in geleidelijke stapjes verhuist naar box 3, zijn de gevolgen voor het inkomen van woningbezitters gemiddeld zeer beperkt. Sterker nog, het grootste gedeelte van de Nederlandse huishoudens gaat er licht op vooruit. Dit komt doordat de overheid de extra belastinginkomsten teruggeeft, onder andere via een verlaging van de belasting op inkomen. Dit geldt ook voor AOW’ers. Wat de precieze gevolgen voor u zijn, ligt aan uw eigen situatie.

"gemiddeld zeer beperkt" .. geen idee waar ik rekening mee moet houden..
Als ik met pensioen ga, zou mn huis afgelost moeten zijn, het inkomen is dan ook minder (pensioen/AOW is minder dan loon, meen ik?) maar zonder hypotheek kan ik dan nog een prima leven hebben (als ik gezond blijf). Met maandelijke kosten erbij (wie weet wat dat tegen die tijd is) wordt dat toch anders...

Citaat:
Kortom, dit ligt nog helemaal niet vast, en als het wel gebeurt gaat het merendeel er financieel op vooruit.

Nooouuuu ik zou dat ook niet zomaar geloven :')

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:56

OleJon schreef:
prompter schreef:
Uit dat artikel:

Wat zijn de financiële gevolgen voor mij als woningeigenaar?
Wij hebben verschillende voorbeeldscenario’s doorgerekend. Hieruit blijkt: als de eigen woning in geleidelijke stapjes verhuist naar box 3, zijn de gevolgen voor het inkomen van woningbezitters gemiddeld zeer beperkt. Sterker nog, het grootste gedeelte van de Nederlandse huishoudens gaat er licht op vooruit. Dit komt doordat de overheid de extra belastinginkomsten teruggeeft, onder andere via een verlaging van de belasting op inkomen. Dit geldt ook voor AOW’ers. Wat de precieze gevolgen voor u zijn, ligt aan uw eigen situatie.

En ook:

Wanneer gaat dit allemaal spelen?
Op korte termijn verandert er voor huizenbezitters sowieso weinig. Het is namelijk aan de politiek om een beslissing te nemen over de verhuizing van de eigen woning naar box 3. Verder adviseren wij om dit heel geleidelijk in te voeren. Dit om te voorkomen dat huishoudens te maken krijgen met onverwachte of hoge kosten.



Bijzonder dat je vind dat huiseigenaren er op vooruit gaan.
Waar lees je dat precies?



In dat artikel dat je zelf plaatst, ik heb het even dik gemaakt hierboven.

Verder geen idee wat er van komt, ik citeer alleen maar uit een artikel dat je zelf plaatst.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:07

Dat zijn van die vage dingen. Het grootste gedeelte gaat er licht op vooruit. En de rest? Stevige financiele extra lasten?

Ik zit daar nu al mee. Heb een spotgoedkope woning zonder hypotheek. Verhuur die niet, woon er nu bijna de helft van de tijd en is mijn enige eigen huis. Maar die valt gewoon keihard in box 3 en ik moet er toch best een flink stuk van aan de belasting voor betalen -O- want ik zou er aan verdienen :? hoe dan? Ik doe mijn best zo laag mogelijke kosten te hebben maar doordat de belastingdienst (overheid) zeker weet dat ik er aan verdien (geen idee hoe ik hiermee zou kunnen verdienen zonder verhuur of wat ook) betaal ik ervoor.

Ik heb nog geluk dat het zo goedkoop is. De nederlandse prijzen zouden maken dat ik idd honderden euros per maand aan de overheid mag afdragen omdat je schuldenvrij wilt zijn. Dat geldt dan ook voor ieder ander met een afbetaald huis. Geen idee hoe ze dat willen compenseren bij de niet werkende mens :n

Er zal vast wel weer zo gedraaid worden dat oepsie het valt toch wat minder gunstig uit voor veel mensen. Dan komt er misschien weer een toeslag of uitzondering met risico op fouten om dat dan weer te gaan compenseren in het gunstigste geval. Je zou toch zeggen stimuleer en motiveer mensen om zo min mogelijk leningen en schulden te hebben. Maar met die regel maak je juist dat mensen hypotheek blijven houden. Tenzij de overheid daar dan weer extra aan verdiend. Of ik ben zo dom dat ik dat allemaal niet begrijp en dat het (ahum) echt heel gunstig is voor de zuinigen onder ons
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-05-23 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:09

Maar Karuna, jij hebt dan twee huizen of…?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:11

Nee ik heb maar een huis :n spotgoedkoop en hypotheek vrij gekocht. Ik zit er alleen (nog) niet de volledige tijd en daar moet ik dus voor betalen aan de belastingdienst. Want dan verdien ik er kennelijk aan volgens de overheid 8)7

Ik geloof niet meer zo in dat soort jubel uitleg bij de introductie van nieuwe woeste ideen van de overheid, nagenoeg altijd is er een groep die er stevig op achteruit gaat en meestal is dat niet de groep die het meeste geld heeft. -O-

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 20:30

Waar sta je ingeschreven? In Nederland of daar!

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 07:50

Helft aanmelders niet door eerste, lichte toetsing toeslagenaffaire - https://nos.nl/l/2477461

Hoe triest dat mensen zonder kinderen zich aangemelde hebben, daardoor duurt het voor de echt gedupeerden nog langer.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:46

BigOne schreef:
Waar sta je ingeschreven? In Nederland of daar!


waar is daar?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:14

Karuna heeft een huis een frankrijk

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:24

Echwel schreef:
Helft aanmelders niet door eerste, lichte toetsing toeslagenaffaire - https://nos.nl/l/2477461

Hoe triest dat mensen zonder kinderen zich aangemelde hebben, daardoor duurt het voor de echt gedupeerden nog langer.


Die mensen hebben echt geen schaamtegevoel :o en inderdaad houden ze de hele boel op voor de mensen die er wel recht op hebben.

Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:29

Dan ben je toch echt een triest figuur, als je meent zoiets te moeten uithalen.
Nu begrijp ik iets beter waarom de hele afwikkeling zo lang duurt.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:30

chanicha schreef:
Echwel schreef:
Helft aanmelders niet door eerste, lichte toetsing toeslagenaffaire - https://nos.nl/l/2477461

Hoe triest dat mensen zonder kinderen zich aangemelde hebben, daardoor duurt het voor de echt gedupeerden nog langer.


Die mensen hebben echt geen schaamtegevoel :o en inderdaad houden ze de hele boel op voor de mensen die er wel recht op hebben.


hoe bizar! ik hoop dat deze mensen flink aangepakt kunnen worden. (maar dat zal wel weer niet)

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 11:30


Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:26

Ja ik ook.
Dacht van week al, als dit het gemiddelde nivo van een Groenlinks statenlid moet zijn %)

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:33

juval schreef:
https://nos.nl/artikel/2477217-dissiden ... em-op-volt

ik moet hier toch wel een beetje om lachen :D :') 8)7



Oh god ja, de enige dingen die ik kon denken tijdens het stukje interview wat in het journaal zat waren 'Och gus, dom gansje" en "Je zit daar dus echt voor jezelf, niet voor je partij". Echt, hoe is zo iemand op de kieslijst gekomen? Als ze al niet snapt dat stemmen op iets/iemand niet gewoon een leuk geintje om de tijd te vullen is maar werkelijk gevolgen heeft?

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:46

nou ja, ik begrijp het ook wel, ze is kennelijk door haar partijgenoten niet goed begeleid. Nieuw, met voorkeurstemmen in de provincie gekozen, en dan laten bungelen. Als dan iemand van een andere partij (VOLT) zich wel een beetje over haar heeft ontfermd.. tja.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:32

Ik had toch wel van een gevestigde partij als Groenlinks verwacht dat ze hun mensen iets beter voorbereiden en begeleiden.

Er is steeds discussie over of BBB het wel redt met zoveel mensen zonder enige politieke ervaring. Maar Groenlinks kan er ook wel een puinhoop van maken.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:52

Wat vinden we tot nu toe? Ik zag gister een interview in Nieuwsuur met de fractievoorzitter BBB uit Gelderland die dat echt heel erg goed deed :) .

Wat betreft nieuwkomer BBB zie ik nog niet veel schokkende zaken?

Wat betreft de zittende orde en hoe er met Omtzigt word omgegaan zeg, wat een schande...

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:39

ruitje schreef:
Wat betreft de zittende orde en hoe er met Omtzigt word omgegaan zeg, wat een schande...

Ik vind dit op dit moment een veel groter probleem, en op zijn zachtst gezegd schandalig, dan de BBB in de provincie. Want die heb ik nog inderdaad geen schokkende dingen zien doen.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:49

Ze wisten dat Omtzigt een luis in de pels zou zijn maar wat ze gedaan hebben is buiten alle proporties, schofterig gewoon.
Toen ze nadat het gefilmd was dat hij een functie elders moest krijgen bevraagd werden deden ze al zo krampachtig en daarbij vind ik Omtzigt een van de weinige betrouwbare personen in de kamer.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:35

Omtzigt is eerlijk en integer. Dat kunnen ze niet gebruiken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:46

Wat ik gehoord heb vind ik niet fris.

Maar we zijn gelukkig wel een parlementaire democratie: Omtzigt zat en zit gewoon in Tweede Kamer omdat wij dat willen en daar is niets wettigs tegen te doen.

(Uiteraard mag je een Kamerlid een ministerpost asnbieden, of een andere mooie baan, en als iemand dan 'nee' zegt is het klaar.)