Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:52

Al vragen mensen donatie's voor een nieuwe bank, terwijl ze miljonair zijn... Zal mij aan m'n reet roesten... Of ze geld van me krijgen is dan weer een andere vraag :+

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:58

Dat zijn de kosten tot nu toe, 2500. Dit gaat zeker oplopen tot 5000. Die 2500 is gewoon betaald

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:02

Ik ben selectief. Laatst had een collega van mij die rescue vogels opneemt, hele forse dierenarts kosten voor 1 vogel. Ze krijgen bij haar de best mogelijke zorg en gaan ook echt nooit meer weg. In deze situatie heb ik wel een donatie gedaan.
Verder laat ik het meestal voorbij gaan.

Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:09

Vragen staat inderdaad iedereen vrij :+ wil en kan iemand wat geven prima, en wil iemand dat niet, ook prima. Je mag tenslotte met je eigen geld doen wat je zélf wil ;)

Ik merk bij mezelf wel doordat er steeds meer van dit soort acties voorbijkomen, dat ik sneller doorscrol, is veel wat er allemaal voorbij komt, en ja, ik ben er ook een heel stuk selectiever in geworden.

Merk zelfs dat als ik een actie deel op FB dat ik de dag erna geheid een paar "vrienden" minder heb.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:04

AnnedB schreef:
Sabri schreef:
Net alsof het je recht is als je doodgaat je nog ff alles uit het leven wilt halen ten koste van anderen. Bah!
Oef... dit is wel echt hard zeg.

mvdende schreef:
Hard, maar het is wél enigsinds zo.

Waarom zou iemand die weet dat hij/Zij komt te overlijden wél herinneringen mogen maken, op kosten van een ander, maar de "normale" mens, (die bij wijze van spreken morgen onder een auto kan liggen en óók dood is) hoeft echt niet aan te komen met: ik heb geen geld voor een vakantie, maar ik wil herinneringen maken voor later, want ik kan morgen wel dood neervallen

Voor iedereen is een vakantie/ leuke dingen doen een vorm van herinneringen maken, zeker als je dat met je vrienden/ familie doet. En óók de "normale herinneringen" zijn kostbaar als iemand vervolgens onverwacht komt te overlijden.

Dus ik sta ook absoluut niet achter crowdfundings "om herinneringen te maken" want ik ben ziek...
Het gaat mij om de uitspraak 'ten koste van een ander'.
Mensen bepalen zelf of ze geven of niet en als je echt niet kunt begrijpen dat iemand die nog maar kort te leven heeft graag nog bepaalde dingen zou willen doen of meemaken, dan ben je naar mijn mening enorm kortzichtig en egocentrisch.
Waarmee ik niet bedoel dat je persé zou moeten doneren, maar je kunt in zo'n geval ook gewoon besluiten je mond te houden.
Laatst bijgewerkt door AnnedB op 08-06-23 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:04

dalena schreef:
Dat zijn de kosten tot nu toe, 2500. Dit gaat zeker oplopen tot 5000. Die 2500 is gewoon betaald


Dit topic gaat niet specifiek over jou, maar aangezien je specifiek jezelf blijft aan halen wil ik er even op inhaken waarom ik dan tegen zulke crowdfunding acties ben. Ipv een crowd funding had je ook kunnen kiezen niet die 2e kat er bij te nemen want dat zijn ook weer extra kosten. En ja, aanbetaling was je dan kwijt geweest maar dat uitstaande bedrag had dan naar de zieke kat kunnen gaan.

Dus dat zijn keuzes die je maakt. Ik zou zelf nooit doneren aan iemand die geld vraagt voor behandeling van een dier en dan ondertussen een nieuw rasdier betaald omdat dit in mijn ogen echt enorm krom is.

Maar goed doneren doe ik sowieso echt zelden.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:05

Maar heb je er last van?

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:13

Er zijn stichtingen voor laatste wensen in het leven geroepen. Dat is ontzettend mooi. Een kippenhok van een opvang is een ander verhaal dan een eigen kippenhok die wegvalt.

Maar als je perse nog een safari, cruise, world disney, die ook menig ander nooit zou kunnen maken(want die moeten maar zien of hun kids nog op schoolreisje kunnen), op kosten wilt van anderen, omdat je ongeneeslijk ziek bent, vind ik dat best asociaal. Er zijn ook mensen die gaan kanoën en zelf geld ophalen om meer aandacht en geld in te zamelen voor hun ziekte die uiteindelijk fataal wordt.
Misschien ben ik zo hard omdat ik met 17 jaar mijn beste vriendin aan de rotziekte ben verloren. De keer dat we samen rummicuppen was voor ons nog het hoogtepunt. Ze wilde graag nog schaatsen maar dat ging fysiek niet meer. Nu lijkt het wel hoe erger je ziekte des te meer rechten je zou moeten krijgen om dat leed dmv geld en dure reizen te verzachten.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:36

Nagini schreef:
dalena schreef:
Dat zijn de kosten tot nu toe, 2500. Dit gaat zeker oplopen tot 5000. Die 2500 is gewoon betaald


Dit topic gaat niet specifiek over jou, maar aangezien je specifiek jezelf blijft aan halen wil ik er even op inhaken waarom ik dan tegen zulke crowdfunding acties ben. Ipv een crowd funding had je ook kunnen kiezen niet die 2e kat er bij te nemen want dat zijn ook weer extra kosten. En ja, aanbetaling was je dan kwijt geweest maar dat uitstaande bedrag had dan naar de zieke kat kunnen gaan.

Dus dat zijn keuzes die je maakt. Ik zou zelf nooit doneren aan iemand die geld vraagt voor behandeling van een dier en dan ondertussen een nieuw rasdier betaald omdat dit in mijn ogen echt enorm krom is.

Maar goed doneren doe ik sowieso echt zelden.


Heb nooit gezegd dat het topic om mij gaat. Er wordt op mij geantwoord en ik reageer daar op :+ Het gaat toch over het onderwerp van topic. Maar dan mag ik niet antwoorden op berichten blijkbaar

Jane wel of niet ophalen had niks met 5000 euro kosten te maken. Snap waarom je denkt. En het is inderdaad een aparte situatie, we maken er het beste van. Jane zou al komen voor diagnose FIP
Je hoeft het topic niet te lezen, je hoeft niks te doneren.
Maar nu ga ik wel off topic dus ik laat het hierbij ;)

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:23

Ik begrijp niet dat mensen er boos om kunnen worden.
Vragen staat vrij.
Ik mag ook vragen of je nu naakt op straat gaat lopen.
Dat je dat dan niet doet is uiteraard prima. Maar boos om de vraag worden? Niemand verplicht je iets.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:34

AnnedB schreef:
Sabri schreef:
Net alsof het je recht is als je doodgaat je nog ff alles uit het leven wilt halen ten koste van anderen. Bah!
Oef... dit is wel echt hard zeg.

mvdende schreef:
Hard, maar het is wél enigsinds zo.

Waarom zou iemand die weet dat hij/Zij komt te overlijden wél herinneringen mogen maken, op kosten van een ander, maar de "normale" mens, (die bij wijze van spreken morgen onder een auto kan liggen en óók dood is) hoeft echt niet aan te komen met: ik heb geen geld voor een vakantie, maar ik wil herinneringen maken voor later, want ik kan morgen wel dood neervallen

Voor iedereen is een vakantie/ leuke dingen doen een vorm van herinneringen maken, zeker als je dat met je vrienden/ familie doet. En óók de "normale herinneringen" zijn kostbaar als iemand vervolgens onverwacht komt te overlijden.

Dus ik sta ook absoluut niet achter crowdfundings "om herinneringen te maken" want ik ben ziek...

AnnedB schreef:
Het gaat mij om de uitspraak 'ten koste van een ander'.
Mensen bepalen zelf of ze geven of niet en als je echt niet kunt begrijpen dat iemand die nog maar kort te leven heeft graag nog bepaalde dingen zou willen doen of meemaken, dan ben je naar mijn mening enorm kortzichtig en egocentrisch.
Waarmee ik niet bedoel dat je persé zou moeten doneren, maar je kunt in zo'n geval ook gewoon besluiten je mond te houden.


@AnnedB _/-\o_

Precies!

De walging van Sabri en de hardheid van mvdende verbazen mij ook, waar is het inlevingsvermogen? Je bent niet verplicht te doneren, maar als je niet kunt of wil begrijpen waarom men graag nog herinneringen maakt als gezin in deze situatie, dan kun je imo maar beter je mond houden.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 14:22

Iedereen kan inderdaad morgen neervallen maar vind het toch echt anders als iemand nog mooie herinneringen wil maken. Hoeft niet altijd geld te kosten maar snap dat je er ook nog even tussen uit wilt. Als je de diagnose hebt gekregen dat je komt te overlijden dan wil je nog even alles uit het leven halen.

Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 14:27

Voor een mensenleven zou ik ook sneller wat geven , maar ik doe niet structureel donaties. En voor grote opvanglocaties voor dieren vindt ik het ook logischer , die zijn vaak afhankelijk van donaties en vangen veel dieren tegelijk op wat niet zomaar te bekostigen is.

Maar voor mensen die zelf huisdieren hebben , vindt ik zeker dat je een groot bedrag achter de hand moet hebben. Daarom heb ik ook voor mijn paarden een flink potje met zeker 2000 achter de hand.

Mensen zouden ook wat beter geïnformeerd moeten worden als het gaat om de aanschaf. Ik denk dat heel veel mensen een dier aanschaffen , en op dat moment zich niet realiseren dat een dier ook ziek kan worden totdat het werkelijk gebeurd.

Maar dan vraag ik mij nog af , zoiets als in termijnen betalen bestaat ook nog? Ik denk dat er weinig mensen zijn die zomaar even een hoog bedrag kunnen betalen. Ik denk als je in overleg gaat met een dierenartspraktijk er best nog wel het één of andere te regelen valt. Als je er maar over communiceert. Maar dat kan best lastig zijn om aan te moeten geven dat het niet lukt om zoveel in één keer te betalen maar wel in delen.

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 14:59

Ik denk inderdaad dat je met termijnen kunt betalen in een dierenartsenpraktijk. Al heb ik er zelf nooit voor gevraagd, wel interessant om te weten. Bij mijn homeopaat is er zoiets wel af te spreken, dan zou je bijna zeggen daar ook.

In ons geval is alles lastiger omdat het buiten de dierenarts om gaat en de mensen die ons helpen dit allemaal vrijwillig doen. Ze zijn wel 24/7 bereikbaar en lopen met ontiegelijk veel katten tegelijk. Als wij straks klaar zijn met Odin ga ik zo echt wel een mooi cadeau geven, toppers van mensen <3 maar nu ga ik weer offtopic :')

lor1_1984

Berichten: 12047
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 17:07

Over in termijnen betalen doen ze steeds moeilijker tegenwoordig omdat er best vaak maar een deel of helemaal niet meer betaald wordt.
Als je vaste klant bent, altijd netjes betaald hebt en vrijwel geen betalingsherinneringen hebt gehad bij eens op factuur zetten van behandelingen willen ze boven bepaalde bedragen best meewerken is mijn ervaring.
Zelf heb ik budgetbeheer en nadat ze dat hebben geverifieerd bij de betreffende instantie geven ze me de factuur mee of mailen hem, vervolgens dien ik de factuur direct na thuiskomst in bij het budgetbeheer en zij maken het direct naar de dierenarts over of naar mij en ik vervolgens naar de dierenarts afhankelijk van hoe ik hem indien.
Zij hebben het bedrag dan binnen maximaal een week op hun rekening, vaak 2-3 werkdagen maar soms zit er een weekend, feestdagen oid tussen. :)

higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 17:48

ik denk ook dat als je een vast klant bent, en altijd netjes en eerlijk bent geweest, er echt wel wat mogelijk is.
Maar dan moet je er van te voren over beginnen
Als je dier een dure OK moet en je geeft aan dat je dat wilt doen maar het bedrag niet in 1 keer kan ophoesten, is er meer mogelijk dan achteraf zeggen dat je het niet kan betalen

Ons hondje is verzekerd en heeft een spaarrekening.
Er is nog altij de eigen risico, en wat als iets niet vergoed word, ze is onze alles.
En zal dan ook de medische zorg krijgen die ze nodig heeft, eigen verantwoording

Maar dat er stichtingen zijn die inspringen en helpen, daar doneer ik dan wel aan
Persoonlijke crowdfindings daar ben ik minder happig op

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 17:27

In termijnen betalen is fijn als dat kan, maar dat betekend wel dat de DA het moet voor schieten als het ware. Dus in tijden van financiële crisis is dat voor een kleine praktijk soms ook moeilijk.
Maar er zijn ook wel stichtingen die evt mogelijkheden bieden, of evt lenen van familie of vrienden.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 18:23

Lang getwijfeld of ik zou reageren. Maar toch wel:
Ik heb mijn grote paardenvriend nog dankzij een crowdfunding. Heb ik daar mijn trots en waardigheid voor aan de kant gezet? O Jazeker! Ben ik er trots op dat ik het heb gedaan? Allerminst. Blij? Absoluut!
We zijn met hem 3 klinieken in en uit geweest om erachter te komen wat hij had, uiteindelijk na overal foto's en echo's dmv een scintigrafie erachter gekomen dat hij zijn knie had gebroken. We waren toen meer dan 10.000 euro verder. Dat wás mijn spaarpotje voor hem. Toen zei de dierenarts: Oh maar dit komt goed hoor, met een dure behandeling en dagelijks aquatraining. Dat eerste konden we nog betalen, het tweede niet meer, maar revalideren aan de hand was levensgevaarlijk geworden na in totaal bijna een jaar boxrust (arme ziel) en het zette geen zoden aan de dijk. Dus toch besloten het te proberen, met héél duidelijk in de tekst dat ik niks verwachte en begreep hoe men hierin stond. Schuldbewust denk ik. Maar er kwam zoveel binnen dat we hem drie maanden hebben kunnen laten revalideren, twee op de kaoten van de CF en de laatste maand doordat we zelf weer wat geld hadden. Dus ja. Ik ben ook geen fan van CF....maar toch wel.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:26

Mar_jolijn schreef:
Lang getwijfeld of ik zou reageren. Maar toch wel:
Ik heb mijn grote paardenvriend nog dankzij een crowdfunding. Heb ik daar mijn trots en waardigheid voor aan de kant gezet? O Jazeker! Ben ik er trots op dat ik het heb gedaan? Allerminst. Blij? Absoluut!
We zijn met hem 3 klinieken in en uit geweest om erachter te komen wat hij had, uiteindelijk na overal foto's en echo's dmv een scintigrafie erachter gekomen dat hij zijn knie had gebroken. We waren toen meer dan 10.000 euro verder. Dat wás mijn spaarpotje voor hem. Toen zei de dierenarts: Oh maar dit komt goed hoor, met een dure behandeling en dagelijks aquatraining. Dat eerste konden we nog betalen, het tweede niet meer, maar revalideren aan de hand was levensgevaarlijk geworden na in totaal bijna een jaar boxrust (arme ziel) en het zette geen zoden aan de dijk. Dus toch besloten het te proberen, met héél duidelijk in de tekst dat ik niks verwachte en begreep hoe men hierin stond. Schuldbewust denk ik. Maar er kwam zoveel binnen dat we hem drie maanden hebben kunnen laten revalideren, twee op de kaoten van de CF en de laatste maand doordat we zelf weer wat geld hadden. Dus ja. Ik ben ook geen fan van CF....maar toch wel.

En dan ben ik wel nieuwsgierig. Is er 100% herstel bereikt? Dus ook echt topsport weer mogelijk? Of blijft het oppassen met rijden?
Want een breuk is voor zover ik weet bij een paard altijd einde sport, behalve een griffelbeen.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:44

Zebrastreep schreef:
Mensen zouden ook wat beter geïnformeerd moeten worden als het gaat om de aanschaf. Ik denk dat heel veel mensen een dier aanschaffen , en op dat moment zich niet realiseren dat een dier ook ziek kan worden totdat het werkelijk gebeurd.

Hier ben ik het mee eens. Als ik naar mijn eigen situatie met Nova kijk. Nova komt uit het asiel en is 12+. Helaas heeft ze een aantal gezondheidsproblemen. Nu zijn er mensen die zeggen dat je dat had moeten weten maar op dat moment als je in het asiel gaat kijken ben je vrijwel snel vergeten dat je extra kosten kunt verwachten vanwege leeftijd en gewicht. Want het ziet er allemaal best wel triest uit. Je kunt zelfs al de kat of hond gelijk meenemen zonder een bedenktermijn. Want dan heb je kans dat de kat of hond al weg is. Dus asiels mogen daar ook wel iets in veranderen vind ik.
Het asiel had mij moeten vertellen over de risico's van Nova. Dan had ik een overweging kunnen maken en gaan kijken voor een jongere kat. Maar ik heb nu eenmaal Nova geadopteerd met de bijkomende kosten.
Maar ik zou never nooit niet crowdfunding actie opzetten omdat ik de kosten niet kan betalen.

Als iemand ongeneeslijk ziek is en nog een vakantie wil als laatste wens, be my guest. Maar ik geef niks.
Aan geen enkele actie.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:20

Bij mij ligt er heel erg aan wat de situatie en verhaal is. Ik heb enkele keer wat gedoneerd maar meestal doe ik het niet. Vooral als omdat ik zelf nooit zou doen. Dan probeer ik liever via familie leden het geld te lenen.

Sommige starten een crowfunding omdat vrienden/vriendinnen zeggen waarom start je niet 1 op. Dan denk ik geef dan gewoon dan wat rechtstreeks?

Ik vind het dubbel ergens snap ik waarom mensen het openen. Het is ook echt afhankelijk van het verhaal.

iemand die zelf al 10.000/15.000 euro aan Da kosten heb betaald en niet verder kan omdat spaarpotje op is zou ik eerder doneren. Dan iemand die gelijk maar een crowfunding opstart omdat die helemaal geen spaarpot heeft.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:56

dalena schreef:
Iedereen kan inderdaad morgen neervallen maar vind het toch echt anders als iemand nog mooie herinneringen wil maken. Hoeft niet altijd geld te kosten maar snap dat je er ook nog even tussen uit wilt. Als je de diagnose hebt gekregen dat je komt te overlijden dan wil je nog even alles uit het leven halen.


Dat ook.
En ik denk dat veel mensen niet weten hoeveel geld langdurig ernstig ziek zijn kost :o.
De behandelingen worden betaald door de zorgverzekering maar er komen nog zoveel kosten bij die je gewoon niet voorziet maar waar je wel op leegloopt.
Er zijn veel gezinnen die in financiële problemen komen als er een gezinslid langdurig ernstig ziek is.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:58

Het zure is dat mensen die langdurig ziek zijn ook niet in staat zijn om nog meer geld te verdienen, en inderdaad de kosten kunnen heel erg hoog oplopen om het leven nog een beetje dragelijk te houden. Ik gun die mensen echt van alles...kan alleen zelf niet overal aan doneren want zo rijk ben ik niet.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:23

Elisa2 schreef:
Het zure is dat mensen die langdurig ziek zijn ook niet in staat zijn om nog meer geld te verdienen, en inderdaad de kosten kunnen heel erg hoog oplopen om het leven nog een beetje dragelijk te houden. Ik gun die mensen echt van alles...kan alleen zelf niet overal aan doneren want zo rijk ben ik niet.


Dat idd. En je bent maar 2 jaar betaald onder de pannen, daarna ga je ziek uit dienst.
Je krijgt 70% uitbetaald wat op zich veel is.
Maar als je elke dag 100km moet rijden voor behandeling in het zkh hoge parkeerkosten moet betalen, loopt het al enorm op.

Of ik ken van dichtbij een situatie met een ernstig ziek kind, die langdurig dagelijks 2 uur moest rijden voor behandeling in het ziekenhuis.
Als ouder kan je dan dus niet meer werken, en zorgverlof is tijdelijk. Terwijl je kosten enorm stijgen.
Ronald mcDonald huis kan, maar niet ideaal als je thuis nog kinderen hebt.

Ik gun zulke gezinnen echt alles. Dus daar geef ik aan. Naar wat ik kan hoor, niet dat ik enorm veel over heb om weg te geven.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:24

Ja dat zijn heftige situaties, iets meer inlevingsvermogen is soms wel wat beter op de plek denk ik. :-)

Mensen zijn snel geneigd te oordelen ipv zich in te leven vind ik. Maar goed, dat is een andere discussie.

Er komen helaas ook veel chronisch zieken in de bijstand terecht tegenwoordig.