Oorlog Israël

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 09:41

Ik ben het regelmatig niet met HWN eens maar ik vind deze tekst eigenlijk wel prima.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:38

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/16 ... er-niet-a/

Onze premier De Croo, samen met jullie Sigrid Kaag, in Jordanië op bezoek bij de piloten die de luchtdroppings doen. Uitspraak van De Croo: "Het is aan Israël om te bewijzen dat het honger niet als wapen gebruikt, door de hulpgoederen door te laten". Hij doet wel zijn best, onze premier, helaas doen ze het in de peilingen alles behalve goed, is weer al extreem-rechts en bijna-extreem-rechts dat de klok slaat.

Blijkbaar voeren wij Belgen een kwart van de luchtdroppings uit van de coalitie. Stiekem blijf ik me toch afvragen of mijn mail een maand voor de aanvang van die droppings, met de tip (van iemand gepikt op instagram) om een soort "coalition of the willing" met luchtdroppings te maken, er iets mee te maken heeft, zou ik wel blij mee zijn. Ik hoop alleen dat de dodelijke droppings ook geen Belgisch werk zijn :( . Kans zit er natuurlijk in, als ze procentueel zoveel doen, maar ja, het is niet met opzet.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:50

Ambtenaren westerse landen spreken zich uit tegen Gaza-beleid regeringen - https://nos.nl/l/2507188

Het gaat natuurlijk veel te langzaam, maar de niet aflatende, onvoorwaardelijke steun aan Israël begint af te nemen. *\o/*

Het is te hopen dat de Palestijnen daar in positieve zin nog iets van gaan merken ;(
Vanavond op tv: Hongersnood in Gaza • Prioriteiten stellen op het stroomnet • Discriminatie Aziatische Nederlanders - https://nos.nl/l/2513252

Hongersnood dreigt in Gazastrook, maar 'oplossing ligt voor het grijpen' - https://nos.nl/l/2513283

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:38

Nikass schreef:
Het gaat natuurlijk veel te langzaam, maar de niet aflatende, onvoorwaardelijke steun aan Israël begint af te nemen. *\o/*


Ik help het je hopen, maar ik schrik ervan op FB hoeveel mensen er nog onvoorwaardelijk achter Israël staan.

Nog even een laat verslagje van de betoging zondag: hoewel er imo te weinig volk was (nochtans een behoorlijke massa, een 8000 mensen, al leek het meer), was ook een druilerige dag, was het ergens toch een fijne ervaring. Het was ook de eerste keer dat ik een betoging meemaakte waar veel joodse organisaties aanwezig waren. Mijn bord met de foto van Marwan Barghouti viel duidelijk wel in goede aarde, er waren meerdere mensen die vroegen of ze het mochten fotograferen. :)

Bij de start van de betoging (er waren eerst sprekers, dan pas betoging, meestal is het omgekeerd) werd ik aangesproken door een jongeman de rij voor mij, over mijn bord. Mijn spreuk "from the river to the sea" wou hij weten of ik daarachter stond. Ik zei: ja, maar ik ben er nog niet uit of het 1 of 2 staten moeten zijn. Hij zei ook dat Marwan Barghouti de eerste president van Palestina moest worden :D . De jongeman bleek zelf uit Gaza afkomstig te zijn, en pas 4 jaar in België te wonen, en toch sprak hij al behoorlijk goed Nederlands en Frans. Hij verontschuldigde zich voor zijn gebrekkige kennis van het Nederlands, terwijl ik vond dat hij het best goed sprak. Misschien verstond hij niet alles wat ik zei, maar ik heb dan ook best moeite om mijn westvlaams accent te verbergen :o .

Achter mij stond een organisatie "Een Ander Joods Geluid", met een groot spandoek. Wel fijn dat beide groepen eensgezind samen manifesteerden. Wat me wel verbaasde: de joodse vrouw die ook een toespraak gaf op het podium, scandeerde zelf de slogan aan "Palestine will be free from the river to the sea".

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:09

Intussen nog meer verontrustend nieuws via de FB-pagina van onze Irak-reisorganisator:
- de schoonzoon van Trump vindt dat er een gebied moet platgewalst worden in de Negev woestijn en dat de Gazanen daar naartoe moeten geëvacueerd worden.
- de pier om hulpgoederen binnen te laten, kan best een duivels plan omvatten om Palestijnen uit Rafah op schepen te zetten en zo een tijdje op zee te laten ronddobberen. Blijkbaar hebben ze deze strategie in Libanon ook al gebruikt indertijd. Geen idee of de VS hieraan meewerkt of ze er mee in geluisd dreigen te worden. Het wordt moeilijker en moeilijker om niet in "complottheorieën" te geloven, al wil ik heel graag ongelijk krijgen hoor.
- aan de aanval op het Al Shifa ziekenhuis zit ook een reukje, maar ik heb de tekst gelezen in het Frans en het Engels maar heb het nog niet helemaal gesnapt. Ik denk dat het erop neer komt dat de politie van Gaza zich vermomde als bendeleden om niet neergeknald te worden door het IDF bij het begeleiden van de wapentransporten (want Israel was blij met chaos en straffeloosheid in Gaza). Ze hadden ook folders verspreid om te vermijden dat mensen nog op eten wachtten op de gevaarlijkste punten, en de -nochtans hongerige- burgers hadden dit netjes nageleefd, zodat voor het eerst in tijden een aantal vrachtwagens ongestoord konden binnenrijden. Israël moet dit organisatorisch sterk staaltje te weten gekomen zijn, en wou hier een einde aan maken. De "Hamas-leider" die ze gedood hebben, was eigenlijk een gewone politie-agent (natuurlijk op de loonlijst van Hamas, logisch, Hamas is de regering van Gaza). Ik probeer het morgen nog eens met een helder hoofd te lezen, maar ik denk dat mijn interpretatie behoorlijk juist is (Engelstalige bron is Mondoweiss).

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:48

Kan iemand mij vertellen waarom het de inlichtingendiensten zijn die aan de onderhandelingstafel zitten? Lijkt me toch dat het meestal diplomaten en/of bestuurders zijn?

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:38

Waar lees je dat, Mysa? Gaat het om de nieuwe VN-resolutie die ze willen voorleggen, of gewoon onderlinge onderhandelingen? Ben beetje aan het "afkicken" van mijn Gaza-obsessie, dus heb wel één en ander gemist.

Ik lees trouwens net dat die haven die de VS wil bouwen, eigenlijk gewoon gebakken lucht is: er is een haven een aantal kilometer verderop, in Ashdod, en daar heeft de VS een levering klaarstaan die 1,5 miljoen mensen gedurende 5 maand kan te eten geven, maar Israël wil de VS geen vergunning geven om dit Gaza binnen te brengen.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:58

Midden Oosten Blog van NOS, vandaag om 16.45u.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:46

Bedankt! Inderdaad bizarre onderhandelingen, ook al omdat er geen vertegenwoordiger van Hamas aanwezig is, tenzij Qatar die vertegenwoordigt?

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:24

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/24 ... el-verbod/

Had het gisteren al gelezen op Al Jazeera, nu ook in de Belgische pers: Israël laat niets noppes nada nog binnen in het noorden. Benieuwd wat de wereld daar nu weer van zal zeggen (of niet zeggen). Nee, ze sturen liever Navo-troepen naar Oekraïne, zitten we zelf straks ook midden in een oorlog.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:45


hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:18

Ja, die demonstraties zijn al een tijd aan de gang, helaas luistert Netanyahu naar niemand, ook niet naar zijn eigen volk.

Die getuigenis van die historicus heb ik grotendeels doorgelezen (af en toe wat diagonaal, want idd lang :) ), en veel nieuws staat er voor mij niet in, het bijzondere is dat het uit Israëlische mond komt.

Net weer een interessant stuk gelezen van Anja Meulenbelt op haar FB, ik kopieer het hier even integraal:

DE HELE WERELD VINDT DAT ISRAËL OP MOET HOUDEN (Behalve Israel zelf natuurlijk)
Het was een spannend moment, toen ik op de tv naar Al Jazeera keek, met een live reportage van de vergadering van de VN-Veiligheidsraad over een resolutie die moest leiden tot een permanent staakt-het-vuren in Gaza. Tot op dat moment waren alle pogingen gestrand, met name door het veto van de VS. En hoeveel andere stemmen een resolutie ook kreeg, dat veto hield alles tegen. Deze keer, na een mislukte poging waarbij China en Rusland nee zeiden, was er een flinke kans dat het zou lukken.
En ja hoor, op het moment suprême stemden veertien van de vijftien leden vóór een cease-fire. De spanning steeg, want de VS moest nog, en nee maar. Geen veto maar onthouding van stem. Waarmee de resolutie was aangenomen. Voor het eerst vond kennelijk ook Biden dat het genoeg was geweest. In de Veiligheidsraad, wat niet gebruikelijk is, steeg na de uitspraak een applaus op.
Dat zal de bende in Israël zeker niet bevallen. De ambassadeur van Palestina, Riyad Mansour, (zie foto) vertelde met een van emotie verstikte stem wat dit betekende, dat ze nu hopelijk voor het eerst konden gaan rouwen om alle verloren levens. Toen mocht een rood aangelopen afgezant van Israël, Gilad Erdan, ons nog eens uitleggen dat de oorlog niet door Israël maar door Hamas (Gamas zei hij steeds) was begonnen, dat Israël helemaal geen oorlog wilde, dat ze dat juist hadden laten zien doordat ze Gaza hadden teruggegeven, en dat het Gamas zelf was die in samenwerking met de UNWRA van Gaza een oorlogsmachine had gemaakt. En nu zouden ze de strijd moeten stoppen, terwijl doorvechten de enige manier zou zijn om de gegijzelden vrij te krijgen. Meneer was ‘disgusted’ zei hij toen hij eindelijk uitgelogen was.
Wat het gaat betekenen moeten we nog zien, want Israël zit al een hele tijd op een extreem fanatieke ramkoers, en lijkt vergeten te zijn dat ze ook een exit strategie moeten hebben. Je moet met een oorlog ook weer op kunnen houden, tenslotte. En ze hebben zich nog nooit tegen laten houden door de resoluties van de VN, die inmiddels deel uitmaken van het internationale recht. Het is onwaarschijnlijk dat ze daar vandaag mee zullen beginnen. Tenzij Biden eindelijk de ruggengraat zal tonen en er een punt achter zet.
Netanyahu had al laten weten koste wat kost een groot offensief in Rafah te willen beginnen, naar hij zei, om Hamas definitief te verslaan. Want, is de bewering, er zouden in Rafah wel vier bataljons Hamas zitten. Ik ben benieuwd wie die rimram nog gelooft. Er ‘zitten’ geen bataljons in Rafah, het Palestijnse verzet ‘zit’ niet. Zoals ze ook niet zitten in alle ziekenhuizen die Israël verwoest, met bloedige gevolgen voor iedereen die er aanwezig is, inclusief patiënten en medisch personeel die voor zover nog in leven, als gevangenen worden afgevoerd. Waarna de Israëlische nieuwsdienst weer laat weten dat ze een massa Hamasterroristen hebben verslagen. Zeker zijn er ook verzetsmensen gesneuveld, maar wat we er van weten gaan ze nog steeds gewoon door. Wie er vooral sneuvelen zijn de burgers, inclusief inmiddels duizenden kinderen.
Het verzet, dat niet alleen uit Hamas bestaat, zit overal. Ook in Noord Gaza, dat volgens Israël al geheel onder hun controle zou zijn, moet het leger opnieuw tegen het verzet vechten. Het verzet is mobiel. Ze hebben tunnels, ze hebben benen, ze schieten op de tanks waarvan er zoveel onklaar zijn gemaakt dat Israël nu tekort komt. Ze opereren vanuit de puinhopen van wat er over is van Gaza. En graven er, als dat zo uitkomt, af en toe een tunneltje bij. Zij kennen de omgeving, het is hun land tenslotte, de Israëli’s niet. Het is niet voor niets dat het Israëlische leger voornamelijk bezig is om veilig vanuit de lucht te bombarderen, en bij voorkeur op de grond schiet op burgers die niet terugschieten. Zoals de rijen mensen die proberen aan voedsel te komen. Ook is het duidelijk genoeg dat bijna een half jaar aan oorlog niet één gegijzelde Israëli heeft weten te bevrijden. De conclusie zou allang moeten zijn dat Israël daar niet toe in staat is, althans niet met militaire middelen, net zo min als ze in staat zijn om het verzet ‘definitief’ te verslaan. Dat er zoiets mogelijk is als een ‘definitieve overwinning’ kan alleen door definitieve genocide. En dat gaat de rest van de wereld, zelfs de VS, uiteindelijk te ver.
Wat het verzet niet kan, is de massamoord op de bevolking te stoppen. En dat is waar de Veiligheidsraad nu een einde aan wil maken, unaniem. Op de VS na, die deze beslissing dit keer tenminste niet tegen heeft willen houden.
Israël heeft vanochtend al laten weten dat de uitspraak van de Veiligheidsraad voor hen geen waarde heeft en dat ze doorgaan met hun noodzakelijke oorlog. De eerste doden zijn alweer gemaakt.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:34

Goed stuk _/-\o_

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:26

Ja, alleen ben ik niet zeker of de wereld ook bij machte is een definitieve genocide te stoppen. Ik ben eerlijk gezegd blij dat de gijzelaars nog niet allemaal vrij zijn, wie weet hoe driest Israël dan tewerk zou gaan als ze weten dat ze zich voor hen (of voor de Israëlische publieke opinie) niet meer moeten inhouden.

Ik hoop dat er stilaan toch meer landen, organisaties,... Israël gaan boycotten nu. Ik bedoel: bijvoorbeeld het songfestival, als dit geen geldige reden is om die te diskwalificeren, dan weet ik het niet meer hoor.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:34

@Irmaz, wat me van de tekst van die Israëlische historicus door het hoofd blijft spoken, is dat de minister van Nationale Veiligheid (Ben Gvir vermoed ik dan?) een medaille beloofd heeft aan een man die een 12-jarige jongen doodde die vuurwerk aanstak. Walgelijk, die vent is zieker dan ziek. 8)7

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:36

Job Cohen bij Sophie en Jeroen _/-\o_

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:16

Niet gezien, wel reacties gelezen en hij wordt alom geprezen. Ik vond hem altijd al een van de meer fatsoenlijke en vooral genuanceerde politici. Zou van mij wel premier mogen worden.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:28

Ik kan het niet kijken vanuit België. Mysa, waar vind ik reacties?

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:32

Dertien van de vijftien partijen in de Tweede Kamer vragen in een gezamenlijke verklaring "op te staan" tegen Jodenhaat. Oud-politicus en voormalig voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei Job Cohen sluit zich aan bij het statement van de partijen en doet een pleidooi voor meer begrip. #SophieEnJeroen

Dit is één van de reacties, maar die klopt niet. Hij sluit zich niet aan bij het statement.
Hij geeft aan dat het natuurlijk prima is om te zeggen dat je tegen antisemitisme bent, maar dat je daarmee niets veranderd. Hij wijst op de situatie in Gaza en vraagt begrip voor de reactie vanuit Palestijnse zijde.
Hij is van mening dat mensen moeten proberen elkaar aan te kijken en de emotie van de ander te begrijpen.

https://www.bnnvara.nl/khalidensophie/videos/608502
Misschien kun je het hier zien?

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:54

hwn schreef:
Ik kan het niet kijken vanuit België. Mysa, waar vind ik reacties?


Voornamelijk op Twitter/X

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:17

Nikass schreef:
Dertien van de vijftien partijen in de Tweede Kamer vragen in een gezamenlijke verklaring "op te staan" tegen Jodenhaat. Oud-politicus en voormalig voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei Job Cohen sluit zich aan bij het statement van de partijen en doet een pleidooi voor meer begrip. #SophieEnJeroen

Dit is één van de reacties, maar die klopt niet. Hij sluit zich niet aan bij het statement.
Hij geeft aan dat het natuurlijk prima is om te zeggen dat je tegen antisemitisme bent, maar dat je daarmee niets veranderd. Hij wijst op de situatie in Gaza en vraagt begrip voor de reactie vanuit Palestijnse zijde.
Hij is van mening dat mensen moeten proberen elkaar aan te kijken en de emotie van de ander te begrijpen.

https://www.bnnvara.nl/khalidensophie/videos/608502
Misschien kun je het hier zien?


Dank je, heb het nu wel gezien. Ik was het inderdaad met Job Cohen eens, die man die de opening van het holocaustmuseum aanhaalde, vond ik nogal ongenuanceerd, die vergat eventjes te vernoemen dat er een genocidebeschuldigde uitgenodigd en aanwezig was.

Qua jodenhaat lijkt het hier in België - zeker online - wel mee te vallen, wij (dus pro Palestijns) zitten wel eens op de kap van mensen die ons antisemieten noemen, maar dat is dan tegen mensen die de beelden van Palestijnse doden Pallywood (geschminkte poppen) noemen en alle kritiek op Israël jodenhaat noemen. De moslimhaat is vaak veel uitgesprokener aanwezig.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:11

@Nikass, over je link: Anja Meulenbelt is heel kwaad op de Nederlandse regering, en is het blijkbaar helemaal eens met die Kauthar van Groen die opgestapt is. Je kan het lezen op haar FB-pagina. Wat betreft het holocaustmuseum: is nu al de 2de keer dat ik haar hoor zeggen (en nog anderen met haar) dat daar helemaal geen antisemitische leuzen geroepen werden (en zij was erbij), ze zei dat ze zeker was dat de organisatoren hen snel de mond zouden gesnoerd hebben. Misschien wel "From the river to the sea, Palestine will be free", maar dat is een spreuk die je op veel manieren kan invullen, zoals ik al aanhaalde zei een joodse spreker van EAPG dezelfde leuze op de betoging.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 19:01

Ook Palestijnse christenen worden nu gebannen uit Jeruzalem en krijgen geen toegang om er Pasen te vieren. Ongezien dit, moslims werden al langer geweerd, nu ook de christenen. (Ik las het eerder al op Jordannews, maar wist niet hoe betrouwbaar die site was).

https://www.msn.com/en-us/news/world/pa ... r-BB1kKCxz

Blijkbaar hadden vooral in Oost-Jerusalem de christenen het al behoorlijk zwaar te verduren de laatste jaren, door de bekende extreem-rechtse namen in de Israëlische regering kunnen de terroristische kolonisten ongestraft hun gang gaan.

https://www.theguardian.com/world/2023/ ... -patriarch

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:12

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... beb8&ei=18

VS blijft wapens leveren aan Israël, ook bommen van 900 kg (die door de meeste landen niet meer gebruikt worden op dicht bevolkt gebied) en gevechtsvliegtuigen. Hun excuus: was vroeger al gepland. _-:(

En de VS willen een staakt het vuren van minstens 6 weken. Dan hadden ze beter niet gezegd dat de bindende VN-resolutie voor een staakt het vuren van 2 weken niet bindend was. En ik vind de stilte van de wereld weer oorverdovend.

Toen ik de mannen uit Gaza sprak op de betoging, zeiden ze dat diplomatie niet werkt, dat wapens de enige oplossing zijn (en mijn Palestijns vriendje van vele jaren geleden zei hetzelfde). Eigenlijk kan ik hen wel begrijpen, want van alles wat ze al geprobeerd hebben, heeft nog niets gewerkt. Het enige waarmee ze de illegale omheining afgebroken kregen, een aantal van hun administratief (onterecht) vastgehouden mensen vrij gekregen hebben, en de zaak weer op de agenda geplaatst kregen, is 7 oktober. Eigenlijk is dat het failliet van heel het internationaal recht/diplomatie/gemeenschap, en zegt het veel als "terrorisme" het enige redmiddel blijkt te zijn. Het zou toch anders moeten kunnen?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:54

Als geweld iets kon opbouwen, was het hele midden oosten en heel Afrika welvarend geweest. Als de ellende iets bewijst is het wel dat geweld geen oplossing is.
En nee als de andere partij(en) niet willen stoppen, valt er weinig in te grijpen door andere landen. Stuk internationaal recht ook, en gelukkig maar, want landsbestuur overnemen heeft op zijn minst weinig steun van de bevolking gekregen en nu zou steun van beide bevolkingen aardig richting 0 zijn.
We hebben gezien wat voor ellende dat als langdurig resultaat heeft.

Nee, we kunnen inderdaad weinig anders dan blijven wijzen op zo ga je niet met je buren om. Inderdaad frustrerend.
Qua wapens die nog geleverd worden, ik weet niet of dat verhaal waar is, maar zo ja dan zit je wel klem in de blijf je bij je woord als je iets beloofd? Ook deel van internationaal recht nl : betaald wordt geleverd. Ja pijnlijk, maar ondermijnen inernationaal recht geeft een heel aantal landen minutie om te rechtvaardigen dat zij op hun woord terugkomen. Kleuter met volwassen "speelgoed" braaf houden is lastig.