Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:11


Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:17

Viktor Orbán opnieuw onder vuur in corruptieschandaal toen duizenden Hongaren dinsdag in Boedapest demonstreerden en het aftreden eisen van de Hongaarse premier nadat voormalig diplomaat Péter Magyar een band had vrijgegeven waarop de minister van Justitie Judit Varga te horen was. Hierop was te horen hoe andere overheidsfunctionarissen ervoor zorgden dat bewijsmateriaal uit de rechtszaken werd verwijderd om hun rol in corrupte zakelijke transacties verdoezelen.
https://twitter.com/wartranslated/statu ... 8221097028

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:37


pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:40


irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:33

De droneaanvallen op de olieraffinaderijen lijken flink effect te hebben. Volgens Reuters:
Citaat:
Rusland heeft in maart de benzine-import uit buurland Wit-Rusland verhoogd om het risico van tekorten op de binnenlandse markt als gevolg van ongeplande reparaties aan Russische raffinaderijen na drone-aanvallen aan te pakken.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 4595498285

Telpeva

Berichten: 14721
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:48

Thierry Baudet heeft Jesse Klaver bedreigd dat hij hem op de bek wil slaan,
https://nos.nl/artikel/2514461-baudet-d ... leg-fvd-er
Citaat:
Tijdens het debat raakte Baudet geïrriteerd door vragen van Klaver en D66-Kamerlid Jan Paternotte.

Die spraken Baudet aan op diens pro-Russische standpunten en wilden weten of hij en zijn partij door Rusland worden of werden betaald. Klaver vroeg hem herhaaldelijk om de jaarstukken van de Stichting Forum voor Democratie. Dat is de stichting die Baudet in 2014 oprichtte om activiteiten rond het Oekraïne-referendum te organiseren. Klaver wil weten of uit die stukken blijkt dat Baudet van Rusland direct of indirect geld heeft ontvangen.

Volgens Baudet zijn die stukken openbaar. Hij verwees naar de Kamer van Koophandel waar die stukken opvraagbaar zouden zijn. Klaver zei dat dat niet zo is. Vanmiddag was op de site van de Kamer van Koophandel te zien dat die stukken er niet zijn. "Geen jaarrekeningen beschikbaar", staat er bij de bestelknop.

Wel te zien, niet te horen
Na afloop van het debat, de microfoons waren door Bosma uitgezet, ontstond er een gesprek tussen Klaver en Baudet. Baudet zei tegen Klaver dat hij hem op zijn bek zou slaan als Klaver nog één keer naar de jaarstukken zou vragen. Klaver meldde dit vervolgens bij Bosma.


Ik heb niet het hele artikel gepost, er is meer te lezen in de link + beeldmateriaal

Telpeva

Berichten: 14721
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:52

Tsjechië ontmantelt 'Russisch desinformatienetwerk' in aanloop EU-verkiezingen
https://nos.nl/artikel/2514502-tsjechie ... rkiezingen

Citaat:
Tsjechië heeft naar eigen zeggen een pro-Russische desinformatiecampagne blootgelegd waarbij de nieuwssite Voice of Europe een sleutelrol speelde. Met hulp van pro-Russische politici in een aantal Europese landen werd volgens het Tsjechische ministerie van Buitenlandse Zaken geprobeerd om "de territoriale integriteit, soevereiniteit en vrijheid" van Oekraïne ter discussie te stellen.

De Tsjechische krant Denik N schrijft, op basis van gesprekken met inlichtingenbronnen, dat politici ook betaald zijn. Bijdragen zouden onder meer bedoeld zijn voor hun campagnes.

Onder anderen politici uit Duitsland, Frankrijk, Polen, België, Hongarije en ook Nederland zouden zijn benaderd, en sommige van hen gefinancierd. De autoriteiten in Tsjechië hebben dat niet bevestigd en ook geen namen genoemd. De campagne zou bedoeld zijn om de Europese verkiezingen van juni te beïnvloeden.


-

Opnieuw, ik heb maar een deel gekopieerd, meer tekst in de link

Telpeva

Berichten: 14721
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:55

Vervolg op het bericht hierboven,

Kamer schrikt van berichten over Russische inmenging: begin volgende week debat

https://nos.nl/artikel/2514524-kamer-sc ... week-debat

Citaat:
De Tweede Kamer wil op zeer korte termijn, het liefst nog vandaag, een brief van het kabinet over de berichten dat Nederlandse politici betaald zouden zijn door Rusland om pro-Russische standpunten in te nemen. Als de berichten kloppen, wil de Kamer begin volgende week een debat houden over de kwestie.

Aanleiding is het nieuws dat Tsjechië zegt een Russisch desinformatienetwerk te hebben ontmanteld. De website Voice of Europe speelde daarin een sleutelrol. Politici uit verschillende landen, waaronder Nederland, zouden zijn benaderd en in sommige gevallen zijn betaald om in de aanloop naar de Europese verkiezingen het bestaansrecht van Oekraïne in twijfel te trekken.

In de link staat meer.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:56

Kamer heeft boter op hun hoofd en niet zo weinig ook!!

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:57


mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:59

Mja, dergelijke geldstromen zet je niet in je openbare jaarrekening, lijkt me. Daarbij is men vooral benieuwd naar de financiën rondom het Oekraïne referendum, was geloof ik in 2016?

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:05

mysa schreef:
Mja, dergelijke geldstromen zet je niet in je openbare jaarrekening, lijkt me. Daarbij is men vooral benieuwd naar de financiën rondom het Oekraïne referendum, was geloof ik in 2016?


Precies!

Kamer heeft inderdaad boter op hen hoofd w ant Zembla heeft al eerder hier over een uitzending gehad. Hiddema werd helemaal niet goed van dat Russische gedoe en zei dit voor de camera.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:10


Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:16

mysa schreef:
Mja, dergelijke geldstromen zet je niet in je openbare jaarrekening, lijkt me. Daarbij is men vooral benieuwd naar de financiën rondom het Oekraïne referendum, was geloof ik in 2016?


Ja ik zie dat het niet gaat over FvD in de huidige vorm (BV) die wel jaarrekeningen heeft gedeponeerd, maar over de voorloper daarvan, een stichting. Dat zal kloppen want een stichting hoeft ook geen jaarrekeningen te deponeren. Drempelbedrag voor het niet hoeven deponeren van een jaarrekening is - meen ik - iets van 8 miljoen. Precies ook de reden waarom fraude met stichtingen zo welig tiert.

*Friesfanaat je was me voor*

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:12


BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:02

Friendly fire zegt het Kremlin . Heel apart omdat ze blijkbaar een systeem hebben waarbij dit met die dure vliegtuigen niet kan gebeuren.

irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:05

BigOne schreef:
Friendly fire zegt het Kremlin . Heel apart omdat ze blijkbaar een systeem hebben waarbij dit met die dure vliegtuigen niet kan gebeuren.

Ik vind het ook heel friendly fire :j doe nog maar meer van die vriendschapsgebaren zou ik zeggen +:)+

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 22:30


Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:19


Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:48

pien_2010 schreef:
Hoogstwaarschijnlijk NAVO militair wil iedereen wakker schudden. Interessant artikel over waar we staan nu en wat er nodig is op defensie gebied

https://www.ad.nl/binnenland/hoogste-na ... ~accdc7ce/


Jammer dat al het degelijke nieuws tegenwoordig achter een betaalmuur zit.
De Russen daarentegen verspreiden hun propaganda gratis en voor niets via alle mogelijke kanalen uit over de westerse wereld.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 14:20

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Hoogstwaarschijnlijk NAVO militair wil iedereen wakker schudden. Interessant artikel over waar we staan nu en wat er nodig is op defensie gebied

https://www.ad.nl/binnenland/hoogste-na ... ~accdc7ce/


Jammer dat al het degelijke nieuws tegenwoordig achter een betaalmuur zit.
De Russen daarentegen verspreiden hun propaganda gratis en voor niets via alle mogelijke kanalen uit over de westerse wereld.


Het is dat het zwaar off-topic is, maar dat vind ik een leuk/interessant onderwerp voor een debat :D

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:25

Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre het offtopic is.
De Russische inmenging gaat behoorlijk ver en vormt echt een gevaar.

irmaz

Berichten: 4775
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:36

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Hoogstwaarschijnlijk NAVO militair wil iedereen wakker schudden. Interessant artikel over waar we staan nu en wat er nodig is op defensie gebied

https://www.ad.nl/binnenland/hoogste-na ... ~accdc7ce/


Jammer dat al het degelijke nieuws tegenwoordig achter een betaalmuur zit.
De Russen daarentegen verspreiden hun propaganda gratis en voor niets via alle mogelijke kanalen uit over de westerse wereld.

Ik ben dat met jou eens en ben van mening dat nieuwsartikelen die belangrijk zijn voor algemene beeldvorming, zoals interviews met nationale gezagsdragers, open toegankelijk zouden moeten zijn. Deze generaal wordt betaald van ons aller geld en als hij tijd maakt voor een interview in zijn hoedangheid als NAVO-militair dan zou iedereen dat ook moeten kunnen lezen (vind ik).

Maar tot het zover is helpt deze site ook gigantisch :D : https://archive.is/#unread
Gewoon de link van het artikel invullen.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:48

Sizzle schreef:
Loretta schreef:


Jammer dat al het degelijke nieuws tegenwoordig achter een betaalmuur zit.
De Russen daarentegen verspreiden hun propaganda gratis en voor niets via alle mogelijke kanalen uit over de westerse wereld.


Het is dat het zwaar off-topic is, maar dat vind ik een leuk/interessant onderwerp voor een debat :D


Vind ik ook een interessant onderwerp om eens goed over na te denken, want betekent dit ook dat AI zich voornamelijk voedt met vrij beschikbare content?
Dat zou erg onhandig zijn in deze tijd waarin de betrouwbaarheid van nieuws sws al onder druk staat..

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:22

irmaz schreef:
Ik ben dat met jou eens en ben van mening dat nieuwsartikelen die belangrijk zijn voor algemene beeldvorming, zoals interviews met nationale gezagsdragers, open toegankelijk zouden moeten zijn. Deze generaal wordt betaald van ons aller geld en als hij tijd maakt voor een interview in zijn hoedangheid als NAVO-militair dan zou iedereen dat ook moeten kunnen lezen (vind ik).

Maar tot het zover is helpt deze site ook gigantisch :D : https://archive.is/#unread
Gewoon de link van het artikel invullen.


Als je vroeger een interview in de krant wilde lezen, moest je ook gewoon de krant kopen en was het echt niet gratis. Waarom zou de krant nou wel gratis voor ons moeten werken? Vooral als je in gedachten neemt dat als jij het niet hoeft te betalen, iemand anders ervoor betaalt. En daar heb je dan weer geen controle over, wie het nieuws dan voor jou betaalt.