De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:52

beert schreef:
tamary schreef:
Hele einde tijd concept vindt ik ernstig zorgelijk, zeker gezien de groeiende groep mensen die er actief naar streeft om het zover te laten komen.

Wat bedoel je met de groeiende groep? Volgens mij is Nederland juist enorm aan het ontkerkelijken en is het aantal gelovigen nu op haar laagste punt ongeveer. Welke groep groeit er dan?

Putin en aanhangers zijn een eind op weg hoor, aan de wereld om zeep te helpen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:56

rien10 schreef:
Dat is alleen een reactie op mijn laatste zin.
Ik hoef inderdaad niets te lezen. Maar het mag wel. Of vind je het lastig om met kritiek om te gaan?

Nutteloze twistgesprekken leiden alleen maar tot ruzie. In het Nieuwe Testament staat ook ergens (@Babootje weet beslist de juiste passage) dat Jezus aan zijn apostelen de raad gaf om als men helemaal niet naar hen wilde luisteren, dan gewoon te vertrekken en het zand van hun sandalen te schudden.

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:58

Ik zoek geen twist gesprek. Ik meld dat ik niet in de eindtijd geloof en daarom geen filmpjes daarover ga bekijken.
Ik vraag me oprecht af hoe het kan dat bij geloof A de eindtijd over 30 jaar kan komen, terwijl hij bij B over 2000 jaar kan komen. En bij C weten we het niet. Bovendien vraag ik me af waarom het een Christelijke eindtijd is, geen Boedistische of weet ik veel wat.
Het verweer dat gelovigen geen twist gesprekken willen is voor mij een eufemisme van We weten het niet.
Het niet weten is niet erg. Jullie geloven (als in, je weet het niet, je gelooft het) het. En geloven is prima. Als je het maar niet als waarheid opvoert.
Daar ga ik in de ankers namelijk. Geloof is geen waarheid het is Geloof.

Jolien87

Berichten: 17450
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:59

Wacht even.
TS probeert ons, de onwetenden, ergens van op de hoogte te brengen. Noem het voor het gemak overtuigen.
Maar op het moment dat mensen het niet begrijpen of het oneens zijn, moeten ze maar vertrekken.
Bijzonder.

Kinke

Berichten: 20538
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:01

da's wel lekker gemakkelijk. Dan hoef je ook niet kritisch naar jezelf te kijken

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:02

Kinke schreef:
da's wel lekker gemakkelijk. Dan hoef je ook niet kritisch naar jezelf te kijken

Raak ! U gaat door voor de wasmachine?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:02

Babootje schreef:
verootjoo schreef:
[
Ik ben ook Christen maar eigenlijk niet zo bezig met de wederkomst, hoewel ik eigenlijk hoop dat het zo spoedig spoedig spoedig is als zij zegt.
Ik ben benieuwd of het gedurende mijn leven nog gebeurt, maar volgens mij moeten er eerst nog heel wat dingen gebeuren volgens de Bijbel voor het zo ver kan zijn.


Jezus' "wederkomst" heeft al plaatsgevonden maar (op basis van wat ik geloof) niet op de manier waarop jij denkt.
Jezus is als koning gaan regeren in de hemel. Met die gebeurtenis werd de eindtijd ingeluid.
De installatie van Jezus als koning ging gepaard met nog een andere gebeurtenis in de hemel namelijk het naar de aarde werpen van de Duivel en zijn volgelingen. De bijbel zegt over deze gebeurtenis dat dit weeen voor de aarde tot gevolg zou hebben. in Openbaring 12:12: Wees daarom vrolijk, hemel en jullie die daarin wonen! Wee de aarde en de zee,w want de Duivel is naar jullie neergedaald. Hij is woedend, omdat hij weet dat hij nog maar weinig tijd heeft.
Om te weten wanneer deze tijd begon moeten we verschillende profetieën in de bijbel in zijn context bezien.
Dat voert een beetje te ver om dat hier te laten zien maar je kunt dat natuurlijk altijd nog onderzoeken.
Op basis van die profetieen zou die eindtijd in 1914 zijn aangebroken. Toen brak ook de 1e wereldoorlog uit die vanaf dat moment ook daadwerkelijk de vrede van de wereld wegnam.
Hoe de tijd voor 1914 was dat weten wij natuurlijk niet, maar deze oorlog was wereldomvattend en direct erover heen de Spaanse griep in 1918. Vanaf die tijd zie je dat de tekenen die Jezus zijn discipelen waaraan zij Jezus' wederkomst zouden kunnen herkennen cumulatief toenemen.

Jezus gaf een samengesteld „teken” van dingen die zouden geschieden en waardoor niet alleen het besluit van het joodse samenstel van dingen in de eerste eeuw gekenmerkt zou worden, maar ook het einde van het wereldomvattende samenstel in deze tijd. Hij noemde niet alleen „oorlogen en berichten van oorlogen”, maar voorzei ook dat er wereldbranden zouden woeden waarin ’natie zou opstaan tegen natie en koninkrijk tegen koninkrijk’. Ook zouden er „in de ene plaats na de andere voedseltekorten, aardbevingen. En er zouden pestilentien (ziektes). Dit alles zou een wereldomvattend karakter hebben.

Hij vertelde zijn discipelen dat ook hij niet wist van de dag en het uur dat God zou ingrijpen maar gaf hen wel dit teken zodat zij die tijd zouden herkennen net als wij weten dat de lente komt als de vijgeboom ontspruit.
Hij voorzei ook dat er vlak voor Gods dag zo een grote verdrukking voor de mensheid komt dat als God niet zou ingrijpen er geen "vlees behouden zou blijven".

En natuurlijk is het een dringende boodschap. Maar het is ook een boodschap van redding en van hoop. Want zeg nou zelf: Met de aarde gaat het echt niet goed.

Met die boodschap zelf kun je doen wat je wil. Je kunt erin geloven. Of niet.
Maar voor degenen die er wel in geloven is dit ook bevrijdend. Je kunt het dus ook op een positieve manier bekijken. Er komt een oplossing voor alle ellende op aarde.

In Lukas 21:25-28 staat:
"Ook zullen er tekenen zijn in zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst der natiën, . . . Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt u dan rechtop en heft uw hoofd omhoog, omdat uw bevrijding nabijkomt.” — Luk. 21:25, 28.

(Ik snap dat het idee van een zonsverduistering vandaan komt, maar ik denk dat de "tekenen in zon, maan en sterren" vooral symbolisch bedoeld zijn. Ik denk dat het vooral voor de mensen op aarde heel duidelijk zal zijn dat God degene is die ingrijpt.)


Er zijn twee problemen aan dit verhaal. Ten eerste is de wereld sinds WOI juist veel veiliger geworden, met juist minder oorlogen, die ook nog eens veel korter duren. En door de wetenschap zijn we in staat een plaag als de Spaanse griep of COVID te bestrijden. Want wat denk je bijvoorbeeld dat er tijdens de zwarte pest gebeurde, wat toch echt ver voor 1914 was.

We zijn veel beter en vooral veel sneller op de hoogte van wat er allemaal in de wereld gebeurd. Maar het enkele feit dat we tegenwoordig de techniek hebben om in real time te weten wat er gebeurt maakt de wereld niet een gevaarlijkere plek. Het maakt ons alleen meer bewust van het gevaar, zelfs al is de wereld juist een veel veiligere plek geworden.

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:03

Ik geloof ook. Ik geloof dat ik een keer de staatsloterij zal winnen. Daarom koop ik iedere maand een staatslot. En kijk, De staatsloterij-god gaf mij een teken, ik heb afgelopen maand € 110,-- gewonnen (echt waar). Dan moet het toch wel waar zijn, dat ik een keer ga winnen?

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:03

beert schreef:
Wel denk ik dat er ook mooie kanten aan religie zitten, zoals het gevoel van saamhorigheid en elkaar helpen. Mijn schoonvader is heel gelovig en nu zijn vrouw overleden is, heeft hij heel veel steun aan de kerk die regelmatig eten brengen of hem meenemen met uitstapjes.
Ik vind het jammer dat daar niet veel meer nadruk op ligt als je het hebt over "geloof verspreiden". Dus het menselijke deel, dat is wat mensen op een positieve manier bindt. Niet de dreigementen van "als je niet goed leeft, dan..." Of een topictitel als deze dat de wereld in brand staat en dat je je snel moet bekeren. Allemaal onnodige drama waarmee je tegenwoordig mensen echt niet meer meekrijgt.


Ik vind het ook jammer dat de mooie kanten zo onderbelicht zijn. Dat heeft mij er jarenlang bij weggehouden om ook maar iets van Christendom/de Bijbel te willen weten. Pas toen ik de geest kreeg om er toch maar eens wat van te lezen zijn mij de ogen wel open gegaan :o Mensen overtuigen door ze het geloof in te willen jagen op basis van angst gaat nooit zin hebben. Net zo min als mensen die wel meer willen weten maar er niet uitzien of zich gedragen als een keurige deugdelijke Nederlandse modelchristen met de nek aankijken.


En natuurlijk heb je geen religie als ‘excuus’ nodig om iets goeds voor een ander te doen, dat heb je immers niet om iets kwaadaardigs te doen… dus als mensen het daarbuiten willen zoeken helemaal prima. Maar het kan wel een mooi kader bieden.

Kinke

Berichten: 20538
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:04

rien10 schreef:
Raak ! U gaat door voor de wasmachine?


doe maar liever een nieuwe koelkast :D

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:05

Schoonvader wordt geholpen en krijgt steun van mensen. Niet van een religie. Mensen doen goede dingen voor elkaar. Net zoals er klootzakken rondlopen, lopen er hele goede en fijne mensen rond.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:09

Ik lees niet perse een kritische noot.. ik lees een paar berichten van mensen die anderen ervan willen overtuigen dat ze het verkeerd zien…

Maar ze willen zelf niet overtuigd worden..

@Rien: heb je het over je eigen schoonvader of over de schoonvader van Beert?

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:13

Van Beert.
Als ik overkom als iemand die wil overtuigen vind ik dat jammer. Want dat wil ik niet. Dan komt het anders over dan ik bedoel. Ik vraag me heel veel dingen af.
Een ervan is “waarom moet ik overtuigd worden.”?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:13

anjali schreef:
rien10 schreef:
Dat is alleen een reactie op mijn laatste zin.
Ik hoef inderdaad niets te lezen. Maar het mag wel. Of vind je het lastig om met kritiek om te gaan?

Nutteloze twistgesprekken leiden alleen maar tot ruzie. In het Nieuwe Testament staat ook ergens (@Babootje weet beslist de juiste passage) dat Jezus aan zijn apostelen de raad gaf om als men helemaal niet naar hen wilde luisteren, dan gewoon te vertrekken en het zand van hun sandalen te schudden.

Ik heb zelf even de Bijbel erbij gepakt en de bedoelde tekst gezocht. Het staat in het evangelie volgens Marcus, hoofdstuk 6, vers 11.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:16

anjali schreef:
Qimm schreef:
Vroegah, voor de boekdrukkunst, voor systematisch onderwijs, voor tv en voor internet was het evangelie verspreiden misschien de enige manier om onwetenden te bereiken. Maar niemand (ok, misschien wat bush bush stammen) weet niet dat het Christendom (en alle andere grote geloofsovertuigingen) bestaat. Dus het is ook niet nodig meer om die taak op je te nemen.

En ga je nu echt verdrietig zeggen dat Christenen vermoord werden hierom? Denk dat het aantal doden de andere kant op dat wel uitbalanceert.

Misschien weet je dat in WOII behalve Joden ook R.K.priesters en Jehova's Getuigen in de concentratiekampen vermoord zijn?


https://www.vestingmuseum.nl/spaanse-fu ... e%20steden.

De stad werd niet uitgemoord omdat ze niet geloofden, die werd uitgemoord en daarna platgebrand omdat ze de verkeerde versie (tenminste volgens Philip II) van het geloof aanhingen.

En dat is maar één voorbeeld, waar je er zo honderden anderen over moorden in de naam van het geloof naast kan zetten.

En ja er zijn individuele priesters in concentratiekampen gevangen gezet en vermoord. Maar tegelijkertijd maakte de RK kerk zich totaal niet druk over het lot van de Joden en heeft diezelfde RK kerk er actief aan meegewerkt om hoge nazi's naar vooral Zuid Amerika te smokkelen. En dan heb ik het niet eens over al die vanuit het christendom aangestuurde pogroms op de Joden, want hun bloed zou tenslotte op henzelf neerkomen. Diezelfde progroms, waarvan de holocaust het uiteindelijk afgrijselijke vervolg van die traditie was.

Oh en nog iets, als je aan de ene kant wil evangeliseren en aan de andere kant vindt dat mensen die niks met geloof hebben iets in de topic te zoeken hebben, dan praat je jezelf behoorlijk tegen.

En dan nog iets, evangeliseren is niet doe wat ik zeg, maar doe wat ik doe. Als je geloof wil verspreiden leef dan voor hoe je hoort te leven, waarbij je God liefhebt boven alles en je naaste als jezelf. Dat heeft veel meer zin dan andere mensen te vertellen dat ze dat vooral moeten gaan doen om in de hemel te komen en het zelf niet te praktiseren.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:17

rien10 schreef:
Schoonvader wordt geholpen en krijgt steun van mensen. Niet van een religie. Mensen doen goede dingen voor elkaar. Net zoals er klootzakken rondlopen, lopen er hele goede en fijne mensen rond.

Klopt, dat soort dingen wordt ook een bepaalde buurten/wijken gedaan zonder een kerk.

Mijn vriendin heeft midden in Amsterdam in een flat gewoond (waar anderen niet graag zouden wonen), alle culturen door elkaar. Als er ergens een baby was geboren of iemand ziek/overleden was dan werd er een kookschema opgesteld waarbij (zowat) iedereen aan mee deed en zorgde dat er de eerste periode elke dag gekookt werd.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:18

Dat vind ik dan vreemd want jij kan toch niet bepalen waar die man steun uit haalt?
Of begrijp ik je dan verkeerd?

En ik snap zelf niet zo goed wie je met “jullie” bedoelt? Want je zegt zelf ook al dat er heel veel stromingen zijn..

Ik denk dat het concept “geloof” voor iemand die dat niet heeft, lastig te snappen is. Ik heb het niet, en ik kan me er slechts een vage voorstelling van maken, dat bijv mensen er steun uit kunnen halen, òf begeleiding ofzo.. ik vind dat niet vergelijkbaar met geloven dat je de staatsloterij wint of iets.. ?

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:20

Ik geloof niet in wat er in de bijbel staat Anjali. Dus daarmee hoef je mij niet proberen te overtuigen. Ik vind het interessanter wat er uit jouw brein, jouw eigen kritische wezen voortkomt. Interessanter dan voorgekauwd indoctrinatie propaganda.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:22

rien10 schreef:
Van Beert.
Als ik overkom als iemand die wil overtuigen vind ik dat jammer. Want dat wil ik niet. Dan komt het anders over dan ik bedoel. Ik vraag me heel veel dingen af.
Een ervan is “waarom moet ik overtuigd worden.”?

Nou kijk, ik zal nog een poging wagen. Mij persoonlijk maakt het niets uit want ik ken jou niet! Maar God kent jou wel ,omdat Hij jouw Schepper is houdt hij van jou en wil hij dat jij het goed hebt en dat je in de hemel komt bij hem. En dat je niet ten prooi zou vallen aan het kwade. En hij heeft zijn zoon Jezus gestuurd om ons allemaal, dus ook jou, te redden van het kwaad .

Raineri
Berichten: 6237
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:22

Hoop vooral dat Huppelz de juiste hulp gaat krijgen passend bij haar situatie.

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:23

Cer schreef:
Dat vind ik dan vreemd want jij kan toch niet bepalen waar die man steun uit haalt?
Of begrijp ik je dan verkeerd?

En ik snap zelf niet zo goed wie je met “jullie” bedoelt? Want je zegt zelf ook al dat er heel veel stromingen zijn..

Ik denk dat het concept “geloof” voor iemand die dat niet heeft, lastig te snappen is. Ik heb het niet, en ik kan me er slechts een vage voorstelling van maken, dat bijv mensen er steun uit kunnen halen, òf begeleiding ofzo.. ik vind dat niet vergelijkbaar met geloven dat je de staatsloterij wint of iets.. ?

Een religie is een theorie. Een kerk is een gebouw. Mensen maken het levend. Het zijn de mensen die helpen, koken, steun geven. Niet een theorie.

Ik zal er wel te kritisch in staan.

rien10
Berichten: 14701
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:24

anjali schreef:
rien10 schreef:
Van Beert.
Als ik overkom als iemand die wil overtuigen vind ik dat jammer. Want dat wil ik niet. Dan komt het anders over dan ik bedoel. Ik vraag me heel veel dingen af.
Een ervan is “waarom moet ik overtuigd worden.”?

Nou kijk, ik zal nog een poging wagen. Mij persoonlijk maakt het niets uit want ik ken jou niet! Maar God kent jou wel ,omdat Hij jouw Schepper is houdt hij van jou en wil hij dat jij het goed hebt en dat je in de hemel komt bij hem. En dat je niet ten prooi zou vallen aan het kwade. En hij heeft zijn zoon Jezus gestuurd om ons allemaal, dus ook jou, te redden van het kwaad .

Ik haak af. God bestaat niet. Dus hij kent mij niet. Jij gelooft dat hij bestaat. Dat is prima. Maar dan moet je dat ook zo verwoorden.

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:28

rien10 schreef:
Ik geloof niet in wat er in de bijbel staat Anjali. Dus daarmee hoef je mij niet proberen te overtuigen. Ik vind het interessanter wat er uit jouw brein, jouw eigen kritische wezen voortkomt. Interessanter dan voorgekauwd indoctrinatie propaganda.


Eens, maar daarop aanvullend vind ik het persoonlijk ook erg interessant hoe iemand komt tot zo intens geloven dat deze persoon dat aan anderen wil verkondigen. Zeker als deze persoon, zoals TS, eerder helemaal niet geloofde.
Het menselijk brein met al zijn gedachten is maar een interessant iets.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:29

rien10 schreef:
Cer schreef:
Dat vind ik dan vreemd want jij kan toch niet bepalen waar die man steun uit haalt?
Of begrijp ik je dan verkeerd?

En ik snap zelf niet zo goed wie je met “jullie” bedoelt? Want je zegt zelf ook al dat er heel veel stromingen zijn..

Ik denk dat het concept “geloof” voor iemand die dat niet heeft, lastig te snappen is. Ik heb het niet, en ik kan me er slechts een vage voorstelling van maken, dat bijv mensen er steun uit kunnen halen, òf begeleiding ofzo.. ik vind dat niet vergelijkbaar met geloven dat je de staatsloterij wint of iets.. ?

Een religie is een theorie. Een kerk is een gebouw. Mensen maken het levend. Het zijn de mensen die helpen, koken, steun geven. Niet een theorie.

Ik zal er wel te kritisch in staan.


Alleen in die kerk huist een gemeente, die bestaat uit mensen. En het gaat erom dat die mensen vanuit hun geloof een opdracht hebben gekregen om er voor elkaar te zijn. En daar kan heel veel troost en steun uit voortkomen.

En al die eindetijd predikers zou ik aanraden om wat minder vaak openbaringen en wat vaker de bergrede te lezen. Openbaringen is iets wat je overkomt (ervan uitgaande dat je dat gelooft) en waar je dus ook geen invloed op hebt. De bergrede vertelt hoe jij als christen hoort te leven, hoe met andere mensen om hoor te gaan en daarmee heb je invloed op jouw en andermans leven.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:30

anjali schreef:
rien10 schreef:
@Anjali? Waarom moet het verbreid worden?
Alles wat populair wordt, gaat kapot. Nou ja, beetje kort door de bocht, maar toch.
@Tamary, wie zegt dat God bestaat? Gelovigen.
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Omdat men meent dat het beter zou zijn voor de wereld als (het principe van) het Jainisme nl. Ahimsa (geweldloosheid) meer verbreid zou worden.

Want zonder religie zouden mensen automatisch gewelddadig zijn?
Cultuur bepaald geweldsnormen, niet het mens zijn zelf. Mens heeft net als alle andere levende wezens op aarde een flinke psychische drempel te overwinnen om iemand van de eigen soort pijn te doen of te doden. Religie gaat inderdaad uit van het omgekeerde. Wetenschap bewijst iets anders, geweldadig gedrag moet aangeleerd worden, verder dan flink bluf gaat het van nature niet zonder dwang vanuit de andere partij. Waarom denk je dat zoveel gevechten tussen mannetjes van dezelfde diersoort eindigen zelfs zonder fysiek contact of met enkel wat schrammen? Elkaar dood willen is helemaal het doel niet, elkaar beschadigen ook niet, enkel dat de ander toegeeft dat jij groter en sterker bent en daarmee de rechten verdient over territorium/vrouwtjes.

Stukje over leger onderzoek ivm grote verschillen tussen training en slagveld raak schieten (engels) net na WOII: