De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16023
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:31

Raineri schreef:
Hoop vooral dat Huppelz de juiste hulp gaat krijgen passend bij haar situatie.

Ik ook. Dit klinkt niet gezond, en meer als een sekte die vooral misbruik maakt van de kwetsbaarheid van mensen.

rien10
Berichten: 14702
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:37

En dat is een van de dingen die ik tegen geloof heb. Indoctrinatie.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:41

Dat kan een aspect zijn, maar dat geldt niet perse voor iedereen in alle geloven, denk ik.

En als de ene persoon rustig wordt van mediteren en de ander van yoga dan kan de derde z’n rust/bezinning/troost uit t geloof halen, op wat voor manier dan ook ..

beert
Berichten: 2430
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:42

rien10 schreef:
Schoonvader wordt geholpen en krijgt steun van mensen. Niet van een religie. Mensen doen goede dingen voor elkaar. Net zoals er klootzakken rondlopen, lopen er hele goede en fijne mensen rond.

Klopt ook. Maar het is religie die die mensen verbindt. Hij kent ze dankzij de kerk zeg maar. Zonder de kerk zou hij eenzamer zijn.

Waarmee ik ook wil zeggen dat religie mensen verbindt en het ook positieve kanten heeft. En nee, dat is niet voorbehouden aan religie. Hier lees ik ook weleens "de kracht van Bokt" als mensen elkaar helpen. Maar of je nu van God of van paarden houdt, je kan wel begrip en verbinding bij elkaar vinden, omdat je hetzelfde in het leven staat. En dat kan ook gewoon mooi zijn.

Avalanche

Berichten: 16023
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:43

rien10 schreef:
En dat is een van de dingen die ik tegen geloof heb. Indoctrinatie.

Ik ook.
Ik vermoed dat als ik niet katholiek was opgevoed, ik een atheïst zou zijn geweest. Maar ergens blijft het hangen........

En dan vind ik dat er nog een groot verschil zit tussen gelovigen die progressief zijn en hun zienswijze niet aan een ander opdringen, of die ander proberen te dwingen naar hun moraal te leven, en mensen die bijvoorbeeld abortus proberen te verbieden, vinden dat mensen niet op zondag mogen werken en de winkels dicht moeten, het homohuwelijk proberen te verbieden, of vinden dat een homoseksueel koppel geen kinderen mag opvoeden.

Dat laatste gaat me echt 10 bruggen te ver. Dat iemand voor zichzelf iets vindt, is een ding. Dat ding aan anderen opleggen vind ik totaal onacceptabel.

rien10
Berichten: 14702
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:44

Ja. Rust is er binnen religies, hulp, naastenliefde. En zo kan ik nog 20 andere heel goede dingen opnoemen.
Er is ook machtsmisbruik, onderdrukking, (gender)discriminatie en nog tig slechte zaken. Het een sluit het ander niet uit.

rien10
Berichten: 14702
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:45

beert schreef:
rien10 schreef:
Schoonvader wordt geholpen en krijgt steun van mensen. Niet van een religie. Mensen doen goede dingen voor elkaar. Net zoals er klootzakken rondlopen, lopen er hele goede en fijne mensen rond.

Klopt ook. Maar het is religie die die mensen verbindt. Hij kent ze dankzij de kerk zeg maar. Zonder de kerk zou hij eenzamer zijn.

Waarmee ik ook wil zeggen dat religie mensen verbindt en het ook positieve kanten heeft. En nee, dat is niet voorbehouden aan religie. Hier lees ik ook weleens "de kracht van Bokt" als mensen elkaar helpen. Maar of je nu van God of van paarden houdt, je kan wel begrip en verbinding bij elkaar vinden, omdat je hetzelfde in het leven staat. En dat kan ook gewoon mooi zijn.

Heel mooi zelf. Echt, ik meen het.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:48

Dat is toch wat bepaalde mensen ermee gedaan hebben? Ik lees steeds dat de Koran/Bijbel helemaal niet veel geweld promoten of tegen homos zijn oid.. maar dat dat een verkeerde interpretatie is?

(Maar misschien staat het er wel in hoor, ik weet t niet zeker)

Rien: het 1 sluit het ander niet uit, maar het is ook niet perse onlosmakelijk aan elkaar verbonden want mensen kunnen elkaar prima onderdrukken en geweld gebruiken zonder religie

Raineri
Berichten: 6238
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:48

rien10 schreef:
En dat is een van de dingen die ik tegen geloof heb. Indoctrinatie.


Ik ook, maar persoonlijk heb ik vooral wat tegen religieuze instituten en niet tegen “geloof” zelf.

Geloof kan gelukkig ook erg mooi zijn! Daar zijn ook veel voorbeelden van te vinden.

rien10
Berichten: 14702
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:50

Jij verwoord het beter Raineri

Zodra de ruimte voor twijfel en zelfreflectie verdwenen is, ben je reddeloos verloren.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:58

Ik wil hier toch even op reageren omdat ik veel bokkers zie reageren die de link niet helemaal snappen (heel begrijpelijk, en de zonsverduistering zie ik ook niet direct de link mee) of er ‘niets mee hebben’. Ik vond Christenen altijd enorm naïef en gehersenspoeld. En vind het vreselijk hoe sommige ‘gelovigen’ en kerken zich hebben gedragen en zich soms nog steeds enorm misdragen. Als je écht in Jezus geloofd doe je zulke dingen niet.

Ik wil jullie graag één vraag stellen.
Wat als Jezus wel de waarheid sprak en Hij dus is wie Hij zegt dat Hij is?

Dan is het uitzoeken daarvan toch 100% het proberen waard??
Bij iemand met zo veel invloed, ook vandaag de dag nog, kun je ervan uitgaan dat hij ofwel de waarheid sprak, ofwel over alles heeft gelogen. Het hele verhaal door alle verschillende Bijbelboeken heen klopt zó precies, ondanks dat ze geschreven zijn door verschillende personen over een periode van honderden jaren. Ik heb Hem het voordeel van de twijfel gegeven en me in de Bijbel verdiept, en WOW. Eindelijk antwoorden, zekerheid, liefde, connectie, goede relaties en veel meer doel in het leven.

Ik had nooit verwacht dit te schrijven omdat mijn leven echt heel mooi was altijd, maar sinds ik christen ben is het nog fijner geworden. Niet altijd makkelijker, maar toch beter.

N.a.v. jullie comments over religie/geloof. Ben ik heb helemaal mee eens, en Jezus trouwens ook. Hij werd vervolgd en vermoord door religieuze mensen, noemt ze vaak als slecht voorbeeld hoe mensen zich níet moeten gedragen.

Als laatste heb ik een aanrader voor een super gave docu/film als je op een hele neutrale en open manier wilt weten waarom christenen geloven dat Jezus terugkomt. Het heet ‘Before the Wrath’ klinkt eng, maar dat is de docu verre van. Ik heb een link met Nederlandse ondertiteling, je mag me een dm sturen als je hem wilt bekijken :)
Laatst bijgewerkt door Love2sk8 op 17-04-24 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh
Berichten: 10320
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:05

Love2sk8 schreef:
Ik wil hier toch even op reageren omdat ik veel bokkers zie reageren die de link niet helemaal snappen (heel begrijpelijk, en de zonsverduistering zie ik ook niet direct de link mee) of er ‘niets mee hebben’. Ik vond Christenen altijd enorm naïef en gehersenspoeld. En vind het vreselijk hoe sommige ‘gelovigen’ en kerken zich hebben gedragen en zich soms nog steeds enorm misdragen. Als je écht in Jezus geloofd doe je zulke dingen niet.

Ik wil jullie graag één vraag stellen.
Wat als Jezus wel de waarheid sprak en Hij dus is wie Hij zegt dat Hij is?

Dan is het uitzoeken daarvan toch 100% het proberen waard??
Bij iemand met zo veel invloed, ook vandaag de dag nog, kun je ervan uitgaan dat hij ofwel de waarheid sprak, ofwel over alles heeft gelogen. Het hele verhaal door alle verschillende Bijbelboeken heen klopt zó precies, ondanks dat ze geschreven zijn door verschillende personen over een periode van honderden jaren. Ik heb Hem het voordeel van de twijfel gegeven en me in de Bijbel verdiept, en WOW. Eindelijk antwoorden, zekerheid, liefde, connectie, goede relaties en veel meer doel in het leven.

Ik had nooit verwacht dit te schrijven omdat mijn leven echt heel mooi was altijd, maar sinds ik christen ben is het nog fijner geworden. Niet altijd makkelijker, maar toch beter.

Als laatste heb ik een aanrader voor een super gave docu/film als je op een hele neutrale en open manier wilt weten waarom christenen geloven dat Jezus terugkomt. Het heet ‘Before the Wrath’ klinkt eng, maar dat is de docu verre van. Ik heb een link met Nederlandse ondertiteling, je mag me een dm sturen als je hem wilt bekijken :)

Maar als hij is wie hij zegt dat hij is en inderdaad onder ons is
Hoe moeilijk is het dan voor hem om een teken zonder twijfel te geven dat aantoont dat hij is wie hij is?
Dan hoeft er niet langer gediscussieerd te worden, want we zien allemaal dat hij het is

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:05

Het geloven zelf is zo lastig uit te leggen. Voor mij is het een rust, een gevoel vinden die ik niet 100% uit mijzelf, andere mensen of andere aspecten van het leven (hobby’s/werk, filosofische en psychologische concepten, etc etc) kan halen. En ik heb het in VEEL dingen geprobeerd te vinden :+ Waarom hierin wel is voor mij volstrekt onverklaarbaar := of in ieder geval, onverklaarbaar om aan een ander uit te leggen.

Zelf voel ik geen behoefte om andere mensen vanuit het niets te moeten gaan overtuigen. Als iemand uit vrije wil ergens over wil praten dan prima. Of zoals hier in een discussie topic waar uitdrukkelijk ruimte is voor meerdere zienswijzen. Ik ga niks opdringen of zeggen wat een ander zou moeten doen of vinden. Zelf ben ik ook niet overtuigd geraakt door een ander persoon of een gemeenschap. En ik ben ook niet schizofreen :+

Jolien87

Berichten: 17451
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:07

anjali schreef:
rien10 schreef:
Van Beert.
Als ik overkom als iemand die wil overtuigen vind ik dat jammer. Want dat wil ik niet. Dan komt het anders over dan ik bedoel. Ik vraag me heel veel dingen af.
Een ervan is “waarom moet ik overtuigd worden.”?

Nou kijk, ik zal nog een poging wagen. Mij persoonlijk maakt het niets uit want ik ken jou niet! Maar God kent jou wel ,omdat Hij jouw Schepper is houdt hij van jou en wil hij dat jij het goed hebt en dat je in de hemel komt bij hem. En dat je niet ten prooi zou vallen aan het kwade. En hij heeft zijn zoon Jezus gestuurd om ons allemaal, dus ook jou, te redden van het kwaad .


Is dat waarom er zoveel leed in de wereld is?

DuoPenotti

Berichten: 29601
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:07

anjali schreef:
rien10 schreef:
Van Beert.
Als ik overkom als iemand die wil overtuigen vind ik dat jammer. Want dat wil ik niet. Dan komt het anders over dan ik bedoel. Ik vraag me heel veel dingen af.
Een ervan is “waarom moet ik overtuigd worden.”?

Nou kijk, ik zal nog een poging wagen. Mij persoonlijk maakt het niets uit want ik ken jou niet! Maar God kent jou wel ,omdat Hij jouw Schepper is houdt hij van jou en wil hij dat jij het goed hebt en dat je in de hemel komt bij hem. En dat je niet ten prooi zou vallen aan het kwade. En hij heeft zijn zoon Jezus gestuurd om ons allemaal, dus ook jou, te redden van het kwaad .

God is in mijn ogen een narcistische zak...

Onze RK familie, braaf gedoopt en communie en vormsel en die hele sh.t
Elke zondag als klein kind in de kerk.
Op school begon de dag met een gebed.

Allemaal waren we braaf, geen zonden te biechten, want we spookten geen drol uit.|

En vervolgens word mijn vader ziek en dood met 38, mijn moeder treft een alcoholistische vent die van alles uitspookt. Die had zat te bichten maar deed dat zeker niet.
En wat ik toen als 10 jarige dacht met die rot gebedjes op school: dat die verrekte God van niemand hield als hij zo met zijn gelovigen omgaat.
Ik moest verplicht mijn vormsel nog doen, want ja dat hoorde. Maar wat heb ik het vervloekt.
Ja ik moest met kerst nog naar de kerk, maar het eerste jaar dat ik 18 was ben ik er nooit meer geweest, behalve uit fatsoen bij een overlijden of trouwen.

Want dat kwade kwam wel in huis en Hij heeft ons niet beschermt, dat heb ik gedaan, ik het kind nog. Die nog helemaal met die dingen bezig hoorde te zijn.
En die zak, die heeft het laten gebeuren....

En daar zullen wel een paar 100 god lievende smoesjes op komen....

rien10
Berichten: 14702
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:08

Ik zal nooit iemand zijn innerlijke rust gevonden door wat dan ook betwisten of veroordelen.
Ik vind het oprecht fijn dat iemand in het geloof of in LEGO verzamelen “iets” vind.
Ik wil alleen niet Lego verzamelaar worden.

rien10
Berichten: 14702
Geregistreerd: 01-06-10

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:10

Kan je beter LEGO verzamelen DP.
Maar goed, ik heb nieuws voor je. God is geen zak. God bestaat niet.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:15

Dat vroeg ik me ook af DP.. dus je gelooft wel?

_chou
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:16

DuoPenotti schreef:
God is in mijn ogen een narcistische zak...

Onze RK familie, braaf gedoopt en communie en vormsel en die hele sh.t
Elke zondag als klein kind in de kerk.
Op school begon de dag met een gebed.

Allemaal waren we braaf, geen zonden te biechten, want we spookten geen drol uit.|

En vervolgens word mijn vader ziek en dood met 38, mijn moeder treft een alcoholistische vent die van alles uitspookt. Die had zat te bichten maar deed dat zeker niet.
En wat ik toen als 10 jarige dacht met die rot gebedjes op school: dat die verrekte God van niemand hield als hij zo met zijn gelovigen omgaat.
Ik moest verplicht mijn vormsel nog doen, want ja dat hoorde. Maar wat heb ik het vervloekt.
Ja ik moest met kerst nog naar de kerk, maar het eerste jaar dat ik 18 was ben ik er nooit meer geweest, behalve uit fatsoen bij een overlijden of trouwen.

Want dat kwade kwam wel in huis en Hij heeft ons niet beschermt, dat heb ik gedaan, ik het kind nog. Die nog helemaal met die dingen bezig hoorde te zijn.
En die zak, die heeft het laten gebeuren....

En daar zullen wel een paar 100 god lievende smoesjes op komen....


Wat een mooi berichtje schrijf je erover. Ik snap wel dat je het geloof verloren bent (?). Zelf ben in te rationeel om er echt in te geloven en geloof ik liever in wetenschap en dingen die echt bewezen zijn met tastbaar bewijs.

DuoPenotti

Berichten: 29601
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:22

rien10 schreef:
Kan je beter LEGO verzamelen DP.
Maar goed, ik heb nieuws voor je. God is geen zak. God bestaat niet.



Cer schreef:
Dat vroeg ik me ook af DP.. dus je gelooft wel?


Goed verbetert van jullie

Nee ik geloof niet meer, als kindje wel, maar als God zou bestaan, zoals sommige geloven, dan zou het imo een narcistische zak zijn.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:29

Nou ja dat is ook het lastige aan dit verhaal want inderdaad in een zin als “ik geloof niet in God want hij….” gaat t al mis.. het verhaal stopt dan bij “Ik geloof niet (in God)” en alles erna maakt dan niet meer uit :D

DuoPenotti

Berichten: 29601
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:31

Dat klopt.
Maar wilde wel de uitleg geven waarom het als van huis uit RK opgevoed persoon is doen stoppen.

Voor nu maakt het inderdaad niets meer uit.

tiwi1969

Berichten: 7644
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:35

Iedereen moet geloven wat hij zelf wil, maar linkjes delen van een website die nog het meest doet denken aan een doomsday cult/sekte op een paardenforum gaat wel erg ver.
Als je dan kijkt naar wie er achter die website zit staat er niets behalve een e-mailadres.
Dat maakt het extra dubieus of zelfs gevaarlijk.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:35

Cer schreef:
Dat is toch wat bepaalde mensen ermee gedaan hebben? Ik lees steeds dat de Koran/Bijbel helemaal niet veel geweld promoten of tegen homos zijn oid.. maar dat dat een verkeerde interpretatie is?

(Maar misschien staat het er wel in hoor, ik weet t niet zeker)

Rien: het 1 sluit het ander niet uit, maar het is ook niet perse onlosmakelijk aan elkaar verbonden want mensen kunnen elkaar prima onderdrukken en geweld gebruiken zonder religie

Als je de 2 grote voorbeelden in gedachten hebt : nazisme kan je onder religie & persoonsverheerlijking scharen en china onder persoonsverheerlijking, net als religie wensen die ook geen concurrentie of tegenspraak en zullen daar actie op ondernemen.

Avalanche

Berichten: 16023
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:35

Cer schreef:
Nou ja dat is ook het lastige aan dit verhaal want inderdaad in een zin als “ik geloof niet in God want hij….” gaat t al mis.. het verhaal stopt dan bij “Ik geloof niet (in God)” en alles erna maakt dan niet meer uit :D

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Het verhaal van DP raakt me, en ik vind het tragisch dat een kind gedwongen wordt om taken op zich te nemen waar een kind mentaal en emotioneel niet klaar voor is, dat een kind wordt gedwongen om voor moeder en broertjes en zusjes te zorgen, en dat er niemand is die in zo'n schrijnende situatie ingrijpt.
Dan snap ik dat je je geloof kwijtraakt.

En wat ik vooral pijnlijk vind is dat dit voorkomen had kunnen worden....... ook door de kerk......